Miksi olet uskovainen?

mietipäsitä

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1213

      Minä oikeastaan olen sitä mieltä, että kaikki tietävät Raamatun Jumalan olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana.

      • mietipäsitä

        Typerin argumentti jonka olen aikoihin kuullut. Sovelletaanpa hieman:

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Mutta jos tuollainen valheessa eläminen tuo sinulle rauhaa niin siitä vaan.


      • ei-ne-pahalla-höpötä
        mietipäsitä kirjoitti:

        Typerin argumentti jonka olen aikoihin kuullut. Sovelletaanpa hieman:

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Mutta jos tuollainen valheessa eläminen tuo sinulle rauhaa niin siitä vaan.

        Uskonnoissa on niin monta älyllistä umpikujaa eli aasinsiltoja ja puhdasta mielikuvitusta tarvitaan. Niillä selviää yhdestä umpikujasta ja voi mennä kohti seuraavaa.
        Tuossa edellä 1213 näytti miten se homma pelaa.
        Nuo on mielestään normiälykkäitä, järkeviä, analyyttisiä ja skeptisiä, ihan tosi.


      • jos-tieto-kiinnostaa

        Minä synnyin ateistiseen perheeseen, mutta tulin silti uskoon.


      • siinä-kai-jotakin
        jos-tieto-kiinnostaa kirjoitti:

        Minä synnyin ateistiseen perheeseen, mutta tulin silti uskoon.

        Miksikö tulin uskoon? MInulle ei riittänyt tyhjyys elämässä ja halusin lisää tietoa koska tämä ei riittänyt mitä minulla oli. Rukoilin Jeesukselle ja nyt minä olen uskossa, se tapahtui siinä jotenkin, jossakin vaiheessa...!


      • ja-nyt-sitten-uskon
        siinä-kai-jotakin kirjoitti:

        Miksikö tulin uskoon? MInulle ei riittänyt tyhjyys elämässä ja halusin lisää tietoa koska tämä ei riittänyt mitä minulla oli. Rukoilin Jeesukselle ja nyt minä olen uskossa, se tapahtui siinä jotenkin, jossakin vaiheessa...!

        Lisään vielä: Halusin että Jumala kuulisi minun kurjan syntisen rukouksen, ja menin sinne kirkkoon niiden jo uskossa olevien ihmisten joukkoon ja rukoilin tyytyväisenä siellä. Menipähän todellakin perille!!!


      • K-T-USA
        siinä-kai-jotakin kirjoitti:

        Miksikö tulin uskoon? MInulle ei riittänyt tyhjyys elämässä ja halusin lisää tietoa koska tämä ei riittänyt mitä minulla oli. Rukoilin Jeesukselle ja nyt minä olen uskossa, se tapahtui siinä jotenkin, jossakin vaiheessa...!

        Mitenkä joku voi rukoilla ilman "pyhää henkeä ,ja totuutta".Pyhää henkeä ei ole
        kenelläkään ihmisellä, eikä totuutta. Voihan sitä yrittää jotakin "haparoiden", mutta
        valtaosa ihmiskunnista eivät edes tietä rukouksen " kaavaa", missä pitää antaa
        kunnia Luojalle, sekä mainita Jumalan tahto, maan päällä ,niinkuin taivaissa ?
        Rukou pitää aina päättää Jeesuksen NIMEEN, koska hän on ainoa "VÄLIMIES".


      • kommenttini-vaan
        K-T-USA kirjoitti:

        Mitenkä joku voi rukoilla ilman "pyhää henkeä ,ja totuutta".Pyhää henkeä ei ole
        kenelläkään ihmisellä, eikä totuutta. Voihan sitä yrittää jotakin "haparoiden", mutta
        valtaosa ihmiskunnista eivät edes tietä rukouksen " kaavaa", missä pitää antaa
        kunnia Luojalle, sekä mainita Jumalan tahto, maan päällä ,niinkuin taivaissa ?
        Rukou pitää aina päättää Jeesuksen NIMEEN, koska hän on ainoa "VÄLIMIES".

        Pyhä Henki on.

        Rukouksessa ei tarvitse noudattaa mitään kaavaa, vaan voi puhua suoraan ja rehellisesti Jumalalle, tai kysyä asioita.

        Minä itse rukoilen Jeesukselle, menee se ruokous siitä Jumalalle.


      • eipahalle
        mietipäsitä kirjoitti:

        Typerin argumentti jonka olen aikoihin kuullut. Sovelletaanpa hieman:

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Mutta jos tuollainen valheessa eläminen tuo sinulle rauhaa niin siitä vaan.

        Kiitos suvaitsevaisuudestasi. Kun toteaa että Raamattu on totta ja on vain yksi Herra niin miksipä ei uskoisi. Kristittyjen Jumala on historian aikana tehnyt tekoja maailmassa joihin ei pysty kukaan muu Jumala Kuin Aabrahamin Jumala aivan käsittämättömiä ihmeitä joiden kertomiseen ei edes löydy sanoja sillä niin ylivertaisia ne ovat olleet.
        Taas me ihmiset olemme ylivertaisen heikkoja varsinkin mieltymyksiemme johdosta joka hidastaa meidän kehitystä kaikin tavoin mikä olisi ihmisille parasta.
        Usko vapauttaa ihmisen aitoon iloon ja suruun joka vapauttaa mielemme siten että kestämme koettelemukset kohtuudella sillä kaikki mitä me kohtaamme se aina vahvistaa mieltämme jos ymmärrämme niiden merkityksen. Usko mahdollistaa myös meidät aitoon iloon joka on rentouttava kokemus. Uskossa on johtotähtenä usko,toivo ja rakkaus. Eihän ole huono tavoite johon kannattaa pyrkiä.


      • 1213
        mietipäsitä kirjoitti:

        Typerin argumentti jonka olen aikoihin kuullut. Sovelletaanpa hieman:

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Mutta jos tuollainen valheessa eläminen tuo sinulle rauhaa niin siitä vaan.

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Voin hyväksyä, että Thor on olemassa, tai ainakin ollut olemassa. Miksi olisi järkevää pitää häntä Jumalana? Mitä viisasta hän on sanonut? Mitä hän on saanut aikaan? Millä perusteella?


      • menikö-perille
        1213 kirjoitti:

        "Kaikki tietävät ukkosen jumala Thorin olevan totta. Moni vaan ei kestä sitä ajatusta ja kääntyy kaiken maailman turhuuksiin ja palvelee asioita, joita ei ole järkevä pitää Jumalana."

        Voin hyväksyä, että Thor on olemassa, tai ainakin ollut olemassa. Miksi olisi järkevää pitää häntä Jumalana? Mitä viisasta hän on sanonut? Mitä hän on saanut aikaan? Millä perusteella?

        Lainaus: Kristittyjen Jumala on historian aikana tehnyt tekoja maailmassa joihin ei pysty kukaan muu Jumala Kuin Aabrahamin Jumala aivan käsittämättömiä ihmeitä joiden kertomiseen ei edes löydy sanoja sillä niin ylivertaisia ne ovat olleet.


      • Frans_2
        jos-tieto-kiinnostaa kirjoitti:

        Minä synnyin ateistiseen perheeseen, mutta tulin silti uskoon.

        Ateistiseen perheeseen syntyminen ei ole mikään rokotus uskontoja vastaan - ainakaan Suomessa. Mitä vanhempi olet, sitä todennäköisemmin olet joutunut käymään läpi koko uskonnollisen aivotehopesun aamu- ja ruokarukouksineen, iltahartauksineen ja kenttäjumalanpalveluksineen. Tämä pätee vielä nykyajankin lapsiin ja nuoriin joskin aktiivisimmilla on hiukan entistä enemmän mahdollisuuksia välttyä siltä.


      • mietipäsitä
        menikö-perille kirjoitti:

        Lainaus: Kristittyjen Jumala on historian aikana tehnyt tekoja maailmassa joihin ei pysty kukaan muu Jumala Kuin Aabrahamin Jumala aivan käsittämättömiä ihmeitä joiden kertomiseen ei edes löydy sanoja sillä niin ylivertaisia ne ovat olleet.

        Arvatenkaan teillä ei ole esittää mitään todisteita näistä ihmeteoista?


      • sellaista-se-on
        mietipäsitä kirjoitti:

        Arvatenkaan teillä ei ole esittää mitään todisteita näistä ihmeteoista?

        Elävä suhde Elävään Jumalaan pelastaa. Tästä Raamattu puhuu sydämen uskona. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. "Olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle jonka johtoon te olette annetut" (Room 6:17). Jumalalle kuuliaista elämää elävä uskova kokee ja näkee Jumalan ihmeitä elämässään. Jumala vastaa hänen rukouksiinsa. Ihmeiden näkeminen ja niiden kokeminen ei kuitenkaan ole pelastuksen ehto. Mutta pelastettu Jumalan lapsi voi nähdä ja kokea Jumalan tekemiä ihmeitä elämässään. Tämä on normaalia Uuden Testamentin mukaista uskon elämää. Uskovan ei tulekaan tyytyä vähempään.

        http://www.jaikal.se/48683135


      • eipahalle
        mietipäsitä kirjoitti:

        Arvatenkaan teillä ei ole esittää mitään todisteita näistä ihmeteoista?

        Raamatusta löytyy kaikki ihmeet ne pitää vain huolella lukea.


      • johantaas

        "Minä oikeastaan olen sitä mieltä, että kaikki tietävät Raamatun Jumalan olevan totta."

        juuri tällaisilla puheilla uskovat osoittavat etteivät ole kovin älykkäitä. uskonto profiloituu silloin hölmöjen hommaksi. mistä tahansa pyhästä kirjoituksesta voisi sanoa samaa. ja kaiken lisäksi tuo on mahdottomuuskin. minä uskoisin raamattuun jos tietäisin sen olevan totta. jos raamattu olisi totta, se edellyttäisi että jumala on todella typerä ja se on ristiriidassa sen kanssa että maailma olisi tarvinnut älykästä suunnittelijaa. raamatussahan jumala epäonnistuu kaikessa mitä yrittää. ja ratkaisuksi antaa aina väkivaltaa viisauden sijaan.


    • minullanäin

      Uskon Jumalaan siksi, että olen tehnyt Raamatun kehoittamalla tavalla ja saanut lahjaksi uskon. Sanotaanhan katekismuksessakin: minä tiedän etten voi omasta voimastani uskoa...Olen lisäksi aivan riittävästi kuullut kaikenlaisia selittäjiä, paljon on asiaa mutta ei rauhasta tietoakaan. Jatkuva järkeily ja itsestään jumalan tekeminen kuluttaa ihmistä. Ymmärrän kyllä hyvin motiivin, täytyyhän elämälleen merkityksiä luoda vaikka ei tarkoitusta löytäisikään!

      • taasjärjettömyyttä

        se että ei usko jumalaan ei tarkoita että tekee itsestään jumalaa. jälleen typerä kommentti uskovalta.


    • ihminenkaipaapelastajaa

      Aikanamme tulee joka kuukausi tuhansia muslimeja kristinuskoon. Se on totta.

      • K.T.USA

        LOL.Tuo on kaiken huippu, hypätä raitsikan tieltä auton alle.Kristinusko,sekä
        semitismit voidaan huoletta tunkea samaan arkkuun polttohautaukseen, niin
        kovin samanlaisia harhaoppeja ne ovat. Kaikki maapallon uskonnot kuuluvat
        saa-ta-nan politiikkaan.Sen ymmärtää jo vähäisenkin raamatun tutkimisen tuloksena.


      • nowhow
        K.T.USA kirjoitti:

        LOL.Tuo on kaiken huippu, hypätä raitsikan tieltä auton alle.Kristinusko,sekä
        semitismit voidaan huoletta tunkea samaan arkkuun polttohautaukseen, niin
        kovin samanlaisia harhaoppeja ne ovat. Kaikki maapallon uskonnot kuuluvat
        saa-ta-nan politiikkaan.Sen ymmärtää jo vähäisenkin raamatun tutkimisen tuloksena.

        Näin tokaisee meille kaikesta vähän ymmärtävä ja loogisesti päättelevä syvämietteliäs!


      • mita-on-evankeliumi

        Evankeliumi ei ole mikään itsestäänselvyys. Apostoli Paavali pyytää henkilökohtaisesti efesolaisilta: "Rukoilkaa minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta!" Ja Pietari korostaa kirjeessään, että evankeliumi on julistettu "taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä".

        Jumala on luonnostaan Deus absconditus eli "salattu Jumala" - vasta kun evankeliumi on hänet kirkastanut, hänestä tulee Deus revelatus, "ilmoitettu Jumala". Luther koki pyhää avuttomuutta Jumalan edessä arvioidessaan omia hengellisiä kykyjään. Hän sanoi: "Minä uskon, etten minä voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä; vaan P y h ä H e n k i o n k u t s u n u t m i n u a e v a n k e l i u m i n k a u t t a . . ." Oikea evankeliumin omistaminen on aina Pyhän Hengen työtä.

        Nykyaika on omiaan turruttamaan hengellisen tajumme. Vieraannumme huomaamattamme Jumalan elämästä. Julistuksestamme katoaa terä.

        : "He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä." Tämän mukaan menestyskään ei ole hengellisen aitouden mitta. Siksi myös meidän tulisi uudelleen pureutua hengellisen elämän perusongelmiin.

        Apostoli Paavalin teologinen manifesti, Roomalaiskirje, korostaa lain ja evankeliumin vastakohtaista luonnettta. Lailla on evankeliumin kannalta oma tehtävänsä. "Lain kautta tulee synnin tunto", laki on annettu, "että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä", niin että emme voisi "millään itseämme puolustaa". Jos ajastamme häviää sakraalitunto, pyhyyden taju, emme voi käsittää myöskään evankeliumia.

        http://www.kirjasilta.net/artikkelit/santala/evankeliumi.html


      • se-sama-linkki
        mita-on-evankeliumi kirjoitti:

        Evankeliumi ei ole mikään itsestäänselvyys. Apostoli Paavali pyytää henkilökohtaisesti efesolaisilta: "Rukoilkaa minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta!" Ja Pietari korostaa kirjeessään, että evankeliumi on julistettu "taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä".

        Jumala on luonnostaan Deus absconditus eli "salattu Jumala" - vasta kun evankeliumi on hänet kirkastanut, hänestä tulee Deus revelatus, "ilmoitettu Jumala". Luther koki pyhää avuttomuutta Jumalan edessä arvioidessaan omia hengellisiä kykyjään. Hän sanoi: "Minä uskon, etten minä voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä; vaan P y h ä H e n k i o n k u t s u n u t m i n u a e v a n k e l i u m i n k a u t t a . . ." Oikea evankeliumin omistaminen on aina Pyhän Hengen työtä.

        Nykyaika on omiaan turruttamaan hengellisen tajumme. Vieraannumme huomaamattamme Jumalan elämästä. Julistuksestamme katoaa terä.

        : "He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä." Tämän mukaan menestyskään ei ole hengellisen aitouden mitta. Siksi myös meidän tulisi uudelleen pureutua hengellisen elämän perusongelmiin.

        Apostoli Paavalin teologinen manifesti, Roomalaiskirje, korostaa lain ja evankeliumin vastakohtaista luonnettta. Lailla on evankeliumin kannalta oma tehtävänsä. "Lain kautta tulee synnin tunto", laki on annettu, "että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä", niin että emme voisi "millään itseämme puolustaa". Jos ajastamme häviää sakraalitunto, pyhyyden taju, emme voi käsittää myöskään evankeliumia.

        http://www.kirjasilta.net/artikkelit/santala/evankeliumi.html

        : "He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä." Tämän mukaan menestyskään ei ole hengellisen aitouden mitta. Siksi myös meidän tulisi uudelleen pureutua hengellisen elämän perusongelmiin.


      • lisää.tietoa
        se-sama-linkki kirjoitti:

        : "He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä." Tämän mukaan menestyskään ei ole hengellisen aitouden mitta. Siksi myös meidän tulisi uudelleen pureutua hengellisen elämän perusongelmiin.

        "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Evankeliumin vastaanottaja on "samalla syntinen ja vanhurskautettu". Kun mielemme on nöyrtynyt ja taipunut, saamme armon. Jeesus Kristus suostuu syntinsä tunnustavan seuraan.


      • pitää-kertoa-siitä
        lisää.tietoa kirjoitti:

        "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Evankeliumin vastaanottaja on "samalla syntinen ja vanhurskautettu". Kun mielemme on nöyrtynyt ja taipunut, saamme armon. Jeesus Kristus suostuu syntinsä tunnustavan seuraan.

        Evankeliumi on nimenomaan julistettua sanaa, jossa kuulutetaan ihmisille syntien anteeksiantamus.


      • kertoa-Jeesuksesta
        pitää-kertoa-siitä kirjoitti:

        Evankeliumi on nimenomaan julistettua sanaa, jossa kuulutetaan ihmisille syntien anteeksiantamus.

        Muistan, miten vuosi sitten näin hurskaan juutalaisen punettunein silmin murheellisena Puutarhahaudalla. Minun oli pakko pysähtyä hänen viereensä ja lukea hänelle hiljaa ulkoa hepreaksi: "Kuka uskoo meidän evankeliumimme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava..." Vielä takaisin tullessani näin hänet siinä ja siunasin. Silloin hän katsoi ylös ja sanoi: "Kiitos!


      • se-evankeliumi
        kertoa-Jeesuksesta kirjoitti:

        Muistan, miten vuosi sitten näin hurskaan juutalaisen punettunein silmin murheellisena Puutarhahaudalla. Minun oli pakko pysähtyä hänen viereensä ja lukea hänelle hiljaa ulkoa hepreaksi: "Kuka uskoo meidän evankeliumimme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava..." Vielä takaisin tullessani näin hänet siinä ja siunasin. Silloin hän katsoi ylös ja sanoi: "Kiitos!

        Evankeliumi on Jumalan rakkauden etsintäkuulutus tälle maailmalle! Se julistaa: meidät on jo sovitettu. Sinä saat palata Isäsi tykö.


    • Eikös tuo ole ennemminkin looginen seuraus eikä sattuma? Laajemmasta kulttuuri-, historia- ja tiedesivistyksestä osattomat ihmiset tuppaavat olemaan "älyllisesti sisäsiittoisia", koska aatteet eivät välity, eikä uusia näkökulmia päästä prosessoimaan. Tätä ei pidä suinkaan yleistäen ottaa, mutta tämmöinen nyrkkisääntö mielestäni pätee.,

    • mietipäsitä

      "Voin hyväksyä, että Thor on olemassa, tai ainakin ollut olemassa. Miksi olisi järkevää pitää häntä Jumalana? Mitä viisasta hän on sanonut? Mitä hän on saanut aikaan? Millä perusteella?"

      Voisin kysyä samaa tästä sinun jumalastasi. Sinulla tuskin on esittää mitään todisteita hänen ihmeistään.
      Raamattu ei muuten toimi todisteena yhtään mistään, minäkin voin kirjoittaa kirjan yksisarvisista. Mutta se ei tarkoita, että niitä olisi olemassa.

      • pitää-uskoa

        http://www.jaikal.se/48683135

        Jeesuksen valtasuuruuden tähden uskova, joka seuraa Jeesusta Kristusta elämässään, voi elää ihmeissä ja hän voi nähdä ja kokea ihmeellisiä asioita. Mutta Jeesuksen tulee saada olla Herra isolla H:lla.


      • tästä-linkistä

        Asumattomalla autotiellä: Minä istuin autoon ja totesin että en löytänyt mitään vikaa ja tässä sitä nyt istutaan moottoritiellä ja auto ei starttaa. Kysyin: "Mitä tehdään?" Silloin vaimoni sanoi että nyt ei auta muu kuin rukoilla. Hän nousi autosta päättäväisesti pyytäen naisystäväänsä mukaansa. He menivät auton eteen ja panivat kätensä konepellin päälle ja rukoilivat muutaman minuutin ajan. Minä istuin autossa ja mietin kuinkahan tässä nyt käy. Mielessäni kävi ajatuksia hotellimajoituksesta ja auton korjaamolle hinaamisesta ja pitkästä odottamisesta kunnes auto olisi korjattu. Ei tuntunut hyvältä. Oli muistaakseni perjantai-iltapäivä.

        Sitten naiset istuivat autoon. Vaimoni sanoi minulle: "Me olemme nyt rukoilleet Leenan (muutettu nimi) kanssa Jeesusta auttamaan ja korjaamaan vian niin että me voimme jatkaa matkaa. Jaikal, starttaa auto käyntiin ja lähdetään tästä." Ihmettelin mielessäni vaimoni uskonvarmuutta. Käänsin starttiavainta ja auto lähti käyntiin niin kuin siinä ei olisi mitään vikaa ollutkaan. Hämmästyin ja nostin äkkiä kytkintä ettei auto ehtisi "katumaan" käyntiinlähtöään. Niin jatkoimme matkaa auton toimiessa moitteettomasti. Kiitos Jeesukselle oli meidän kaikkien huulilla. Se tuli sydämen pohjasta.

        En tänä päivänäkään voi selittää tuota auton lakkoilemista ja vian korjaantumista muuten kuin että todellinen vika autoon oli tullut ja että Jeesus korjasi sen uskon rukouksen kautta. Tuon rukouksen suoritti vaimoni ja hänen naisystävänsä. Minulla itselläni ei tuossa tilanteessa ollut kovinkaan paljon uskoa.

        http://www.jaikal.se/48683135


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe