Akku loppu

erkki_poy

Viime kesänä asensin tällaisen kokoonpanon paikallaan seisovan asuntovaunumme sähkön lähteeksi.
- Aurinkopaneeli: ”Solar panel EUFREE Mono 250Wp BLACK 60 cells Schutten” (Saksasta)
- Lataussäädin: ”MPPT Solar Regulator 12/24 V, Tracer 20A, Input 100V (TR-2210RN)”; (Saksasta)
- Akku: päädyin ostamaan Motonetista ”Woima 105 Ah AGM”-akun
- Invertteri 300W: Teknik Magasinet. Kyteketty suoraan akkuun.
- Aluksi kytkin myös vaunun 12V suoraan akkuun, mutta kun tuntui, että kaikki sähkä häviää jonnekin, otin sulakkeen irti.

Syksyyn mennessä tilanne oli se, että akku latautui yhä huonommin, kunnes lopulta ei ollenkaan, eli sähköä sai vain kun aurinko paistoi. Tällä hetkellä ei silloinkaan eli lataussäädin on pimeänä. Eli vaikuttaa siltä, että sekä akku että säädin menee uusiksi.

Hyvä olisi ymmärtää, mikä meni pieleen?
- Säädin oli väärää mallia, eli siinä ei ole AGM-akkua vaihtoehtona. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt tilata 30A malli, jossa AGM vaihtoehto. Mutta useat ihmiset ovat olleet sitä mieltä, ettei se yksin riitä akun tuhoutumiseen yhdessä kesässä.
- Akku on syväpurkautunut. Voi olla, sillä alussa kun kytkin asuntovaunun akkuun, tuntui että lataus häviää, vaikkei mikään laite ollut päälläkään. Mielestäni reagoin asiaan ennenkuin akku oli syväpurkautunut, mutta voin olla väärässä.
- Akku oli viallinen?
- Säädin oli viallinen?

Miksi säädinkin on nyt pimeänä? Onko sekin rikkoontunut vai eikö se toimi kun akku on nyt absoluuttisen tyhjä? Akku jäi syksyllä kytketyksi ja vaunu ollut talven pääasiassa kylmänä.

Käytännön kysymys tällä hetkellä on, mikä säädin ja akku tuohon paneeliin pitäisi hankkia, että homma jatkossa pelittää. Ei viitsisi heittää 300€ uudestaan kankkulan kaivoon.

Eli ajatuksia kokeneemmilta otetaan kiitollisuudella vastaan.

31

6744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäseherää

      Minulla on invertteri joka syö sähköä vaikka katkaisija OFF asennossa, se täytyy talveksi irroittaa akusta.

      "Syksyyn mennessä tilanne oli se, että akku latautui yhä huonommin, kunnes lopulta ei ollenkaan"
      Paistaako aurinko paneeliin ilman varjoja? Minne on paneli suunnattu? Onko jääkaappi mukana kulutuksessa?
      Jotku säätimet eivät toimi jos ei akkua kiinni, tai akun voltit 0. Laita vaikka auton akku kiinni niin näet alkaako toimia. Sitten tarkistat tuleeko panelilta sähköä, piuhat säätimestä irti. Sitten piuhat kiinni ja mittari akulle meneviin piuhoihin, ja mitä näyttää voltit.

      • Kiitos vastauksesta. Paneli on suunnattu etelään ja esteitä ei ole (peltoa). Jääkaappi on ollut ihan alkuvaihetta lukuunottamatta kaasulla.

        Kokeilen tuota toisella akulla ensi viikonloppuna (tämä viikko matkoilla).


    • NäinMeillä

      Halvan mutta hyvän lisäakun saa helposti. Esimerkiksi sadan litran muovikanisteriin asentaa viisi kappaletta sinkki ja kupari levyjä. Tehdään kytkennät juottamalla levyjä yhteen sen mukaan halutaanko enempi virtaa tai voltteja. Fluken mittarin voi ottaa avuksi mitoitukseen. Ai niin, tarvitaan tietenkin akkuhappoa joka peittää kupari ja sinkku levyt. Toimii hyvin varaavana ja myöskin hitaasti luovuttavana akkuna. Helppo valmistaa, halpa, kestävä ja helppokäyttöinen. Tarvittaessa lisätään akkuhappoa ja vaihdetaan metallilevyjä kulumisen mukaan. Toimii aurinkopaneelien kanssa ihanteellisesti.

    • gligig

      Joku siellä kuluttaa virrat. Mitata akusta yleismittarilla kuluuko virtaa kun kaikki kulutuslaitteet on sammutettu. Jos virtaa kulkee voi mittarilla alkaa etsimään kuluttajaa siirtymällä akusta johtoja myöten kulutuslaitteille päin kunnes kulutuksen aiheuttaja löytyy.

      Tracer ei ole mikään luotettavin säädin. On olemassa muitakin tapauksia joissa Tracer ei ole herännyt käyntiin. http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=986.msg10150#msg10150

      Epäilen pohjimmaiseksi syyksi sen ettei akkun koko ole riittävä kulutukseen nähden. Akku tulisi aina ylimitoittaa reilusti. Voi myös olla että se on päässyt jäätymään.

    • melko_kallista

      Akku meni täälläkin, mutta oli jatkuvasti huoneenlämmössä. Lepojännite vain 11V. Olisi kait pitänyt talvella latailla erikseen laturilla, mutta pakkomielle oli vaan, että aurinkopaneeli hoitaa hommat ja jatkuvasti oli pientä kulutusta. Lisäilin tuohon akuun akkuvettä tuossa vähän aikaa sitten ja eipä auttanut mitään. Toisekseen huoltovapaaseen akkuun se oli aika hankalaa, että piti porata reiät sellaista varten.
      Veikkaan, että akku on sulffatoitunut. Ei tämä akku mikään uusi ollut, että oli seisonut pari talvea pakkasessakin, että päässyt jäätymäänkin.

      Todennäköisesti aloittajan tapauksessa invertteri on tehnyt selvää akusta. Miksi invertteri piti olla koko ajan päällä?
      Talvella ei paljoa aurinkopaneelista irtoa, kun sitä aurinkoa on heikosti.

    • akutainatyhjiä

      kyllä nämä akut on aina ollut pelkkää pelleilyä jatkuvassa käytössä. akut on tarkoitettu moottorien käynnistämiseen eli antamaan hetkellisesti suuri virtamäärä ja pysymään muutoin täytenä.

      akkuja pitää olla vaunu täynnä jos pelkästään niillä meinaa pärjätä yhtään pidempään. sama juttu on kaikkialla muuallakin esim. veneiden akkuihin perustuvat sähköt jne. kyllähän niillä akuilla muutamaa lamppua polttelee mutta jos aletaan puhumaan suuremmista, jatkuvasta useiden satojen wattien sähköntarpeesta niin äkkiä siinä on virta loppu.

      pari tietokonetta jne. niin äkkiä on akut tyhjänä jos pelkästään niiden varassa ollaan.

      vaunu parkkiin niin roikka pylvääseen ja sieltä kautta sitten sähköä. kytkettävä latausjännite autosta että ajon aikana myös lataantuu.

      akkua tarvitaan vain lyhyiden pysähdysten aikana jolloin se kykenee suoriutumaan tehtävästä. akuista ei ole pitkään virranottoon vain lyhyeksi aikaa kun muuta energiaa ei ole saatavilla.

      • sergrg

        Riippuu vähän mitä akkua käyttää. Käynnistysakut eivät ole edes tarkoitettu mihinkään ns. hupikäyttöön.

        Tosin se että akkusähkön kanssa pitää osata elää, sama se on näiden uusiutuvien energioiden kanssa. Silloin kun niitä on saatavilla, sitä on varastoitava tulevaisuutta varten. Eikä se pelkkä varastointi vaan pitää olla kapasiteettiä tuottaa sen verran että pääsee seuraavaan tuottavaan päivään.

        Viikko menee kivasti 160Ah akustolla ja 100W panelilla vaikka on pilvistä. 15-30Ah vuorokausikulutuksella ja vielä jää seuraavalle viikolle varausta jos sattuu huono keli jatkumaan.

        Muuten oli ihan hauska provo sinulla.


    • Vihdoin ehdin testaamaan säädintä toisella akulla (pieni mopoakku) ja kyllähän se lähti lataamaan eli akku oli ollut absoluuttisen tyhjä ja siksi säädinkin pimeänä. Nyt siis pitäisi hankkia uusi akku/uudet akut. Olisiko nyt järkeä hankkia 2kpl 105 Ah AGM akkua (siis samanlaisia, kuin mikä tuhoutui) tuolle säätimelle vai pitääkö hankkia lyijyakkuja ja jos niin minkälaisia?

      • pol8ik7u6y

        Lyijyakkujahan noi AGM:t myös on, AGM akuissa neste on vaan imeytetty lasikuitumattoon, kun perinteisissä neste hölskyy vapaana.


    • No juu, mutta kysymys oli siis se, että säätimessä ei ole AGM-akkua vaihtoehtona. Joten olisiko parempi hankkia ns vapaa-ajan akku? Nehän on halvempiakin.

      • akkuaatu

        Viisainta on hankkia tavalliset lyijyakut, sillä yleensäkään AGM-akkuja ei suositella ladattavan tavallisella akkulaturilla.


    • metsurikin

      Minulla oli viimekeväänä säätimessä vika. Alkoi ladata, mutta parin tunnin kuluttua alko näyttää täyttä akkua, vaikka akut aivan vajaat. Säätimen vaihto korjasi tilanteen.
      Säädin tuskin siitä suuttuu, olkoon mikätahaansa lyijyakku??

      • virtanenbv

        Minulla oli toissakesänä aivan samanlainen . Säädin alkoi näyttää täyttä jännitettä, vaikka akut oikeast melkein tyhjät.


      • Yyyyyxxcx

        Noinhan se hyvin usein käy jos akun kuntoa yritetään jännitettä mittaamalla selvittää ilman että akkua kuormitettaisiin samalla.


      • virtanenbv

        Tässä minun tapauksessa, kaikki muut jännitemittarit näytti vajaata jännitettä, vain lataussäädin väitti akkujen olevan täydet. tilanne korjautui uudella säätimellä.


      • tuhraaja
        virtanenbv kirjoitti:

        Tässä minun tapauksessa, kaikki muut jännitemittarit näytti vajaata jännitettä, vain lataussäädin väitti akkujen olevan täydet. tilanne korjautui uudella säätimellä.

        Minulla myös oli viallinen säädin, joka näytti täyttä vaikka akut eivä olleet täynnä. En muista merkkiä ja todistuskapplekki meni juuri hävitykseen.


    • aurinkoakku

      Omassa aurinkosähköjarjestelmässä oli tavallinen 220 Ah lyijyakku ( 2 x85W paneelia) kesti tasan 10 vuotta!
      Nuo AMG akut kannattaa kiertää hyvin kaukaa muuhunkin käyttöön. Todellinen käyttöikä niissä on 1--5 vuotta, olipa takuu vaikka 4 vuotta. Meillä firmassa on mennyt AMG akut tasan vuodessa toimimattomaksi, jo neljäs AMG akku vaihdettu onneksi "takuuseen". Niistä vaan katoaa hetkessä jopa puolet kennoista. Joka kerta vikatilanteessa akun napajännite on 5-6V, 12 V akussa!!!! En mistään hinnasta osta enää yksityskäyttöön AMG akkuja.
      Aurinkojärjestelmään ostin perinteisen lyijyakun 210Ah IKH.sta.
      Hintaa uudelle akulle tuli 269 euroa, ei paha. Myös 180 Ah akku riittää pienempään käyttöön, tai niitä useampi järjestelmän mukaan.

    • musikkamies

      hei.
      onko kukaan ostana napsin 210ah akkuja?olen harkinnut hankkia .

      • akuttaakko

        Kauanko vielä aiot harkita, marraskuulle saakka?


      • musikkamies

        ostan heti jos tietäisi onko napsin akut 210ah kestävä.olen juuri hankimassa mökille aurinkosähköjärjestelmän.halun neuvoa hyvistä akuista.talo.com sais 210ah napsin akun 229e


      • Antti-Antero

        Nyt onkin paras aika hankkia aurinkosähköjärjestelmä!


    • musikkamies

      ostin 2kpl 250w paneleita.toisella käytän kahvin ja vedenkeitintä.toisella 12v jääkaappia ja muutama led valastus.

    • sitäpiisaa

      Mulla on 200 wattia paneeleita, ja akut 2kpl 100A, eikä sähköt lopu. Pilvisenä päivänä tulee n. 20-30 wattia.

      • musikkamies

        hei sitäpiisaa.mitä laitteita käytät aurinkosähköllä?.t.mustikkamies


    • Sähkötön

      Mökillä ei sähköä niin viime kesänä ostin aurinkopanelin Invertterin Motonetistä pakettina ja Sznajder 185 Ah, 1000A Marine akun jota myyjä suositteli hyväksi tähän settiin. Viime kesänä toimi hyvin.. tänä kesänä toimi yhden päivän ja nyt akku syväpurkautunut vaikka kotona ladattiin ennen lähtöä... eipä siitä sen enempää. Tympäsee vaan hukkaan menneet 300e ja tuon ison akun raahaminen halki Suomen maan turhaan. Puhelimessa akkua 6%.. joten ei muuta kuin hyvää kesää kaikille.

    • aikakummaatouhua

      Isoin ongelma on vähäinen ammattitaito ja tietämys kaikesta aiheeseen liittyvästä.

      akkujen ja laitteiden myyjät eivät tiedä kuin muutaman ulkoaopitun myyntilauseen, asiakas ei tiedä senkään vertaa loput saakin sitten lukea täältä.

      akkuja mittaillaan sillä kympin dikitaalilla ja sitten on kuulemma joko ihan tyhjät tai täydet patterit jne...

      Akkua EI voi mitata mitenkään muuten kuin kuormitustestaamalla sen jos haluaa jotaikin merkitsevän tuloksen.

      se on ihan sama mitä sama mikä mitatri näyttää kunisketään akun napoihin mittarin johdot ja tuijotetaan lukemaa!! siis ei mitäänmerkitystä sellaisella mittauksella, ihan sam akuin laita sormet korviin ja kuvittelet jonkin lukeman.

      siis opiskelkaa aihetta jotka sitä meinaatte joskus jossain käyttää.

      • 2000a

        Sen mitä jännitteistä voi tietää ei liity sihen onko mittari 6 eken tai 300e. Ei mitään merkitystä jos heitto on luokkaa 0.03v. Se milloin mittaa ratkaisee enempi. Akku voi olla 50% täynnä vaikka jännite n12.7v -13,5v. Pienikin tuotto paneeleilta voi nostaa jännittettä yllättävän paljon. Noissa szajder akuissa on myös kohtalainen itsepurkaus,omassani jännite 12.2v kun ostin


    • Tässä_toimiva_yhdistelmä

      Tässä tarinaa toimivuudesta: Mökin varustus sähkön osalta : 6 kpl Troyan akkuja, jotka ovat 6V jänniitteellä ja jokainen 220 A.

      https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/1796-trojan-akut-aurinkopaneeleihin

      Parin kun sarjaan yhdistää, saa 12V. Pareja tehnyt 3 kpl.

      Akkujen lataus onnistuu seuraavilla panelimääräärällä:paneeleita on 4 kpl yhteenssä 475 W. Viikko sitten viimeksi katsoin latausvirran mittarista: Se oli 22-23 A.
      Invetteri 3000 W jolla muutetaan sähkö 230 V:ksi.
      Kerran tuli vika kun lataussäädin seilasi edes takaisin. Syynä oli sulakeen sulaminen joka on johdossa välillä akku-jännitteensäädin. Todellinene piilovika joka selvisi vasta kun reilusti veti johtoa, jolloin vika paljastui.
      Mittaan nyt akkujen tilan akkuhappomittarilla eli otan kennoista näytteen. Se on ainoa oikea luotettava tapa näytti mittari mitä tahansa. Ja tämän minulle neuvoi akkujen kanssa vuosikymmeniä työtä tehnyt alan asiantuntija.

      • eroaverkosta.b

        > Mittaan nyt akkujen tilan akkuhappomittarilla eli otan kennoista näytteen. Se on ainoa oikea
        > luotettava tapa näytti mittari mitä tahansa.

        Ei aivan ;) Nimittäin se kertoo vain suhteellisen varaustilan, eikä pysty huomioimaan jos akun kapasiteetti onkin pienentynyt sulfatoitumisen seurauksena. Akkuhappomittari kyllä näyttää täyttä, ja niinhän akku onkin - mutta vain esim. sen 30 Ah osalta, mikä 60 Ah akusta oli vielä kapasiteettia jäljellä.

        Taitaa olla koeponnistus ainoa tapa selvittää akun kunto ja varaustila - kylmäkäynnistysvirtamittarilla voi todeta akun sisäisen vastuksen eli voiko akussa ylipäänsä kulkea virtaa kuten kuuluu.

        Amppeerimittarilla ja koekuormalla täytyy toisinaan kokeilla montako minuuttia täysi akku antaa kapasiteettinsa suuruista virtaa ennenkuin sallittu volttien alaraja tulee vastaan.


    • eroaverkosta.b

      > akut on tarkoitettu moottorien käynnistämiseen eli antamaan hetkellisesti suuri virtamäärä ja
      > pysymään muutoin täytenä.

      Tippaakaan en kehu mutta tulipa hankittua mökkiakuiksi maailman suurimman akkuvalmistajan Yuasan Syvä Sykli (deep cycle) akut. Niissä oikein lukee kyljessä Cyclic application.

      Akkuja ei ole kuin 88Ah verran yhteensä eli nimelliskapasiteetiltaan parin kilovatin akut (24V) - niitä käytetään käytännössä aina korkeintaan puolella kapasiteetilla eli kilovatin akusto. Ja sen kilovatin ne tunnin verran myös antaa tehoa.

      Ollaan kuitenkin jo kilovattiluokassa akkujen osalta, vaikka ulkomitoiltaan on vielä pienehköt akkumokkulat. Jos se kilovatti pitäisi saada akuista vaikka vuorokauden ajan, niin sitten alkaisi laitehuoneessa olla akkumokkuloita pitkä rivi kuin sukellusveneessä.

    • 2000a

      Happomittari kertoo juuri tuota sulfatoitumista myös. Jos sulffaattia on levyissä niin ominaispaino on pieni, koska lyijy ei ole sekoittunut nesteeseen. Levyt myös kuluvat ja rapistuvat ja kapasiteetti näin pienenee mutta mittari voi näyttää hyvää lukemaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1666
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      732
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe