Eri lämpötilan pitäminen huoneissa

lattialämpö

Usein makuuhuoneita pidetään vähän viileämpänä kuin olohuonetta ja keittiötä. (meillä esim makuuhuoneet 19 ja olohuone/keittiö 22). Talossa kaukolämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä ja olohuoneessa keskellä taloa takka. Termostaatit haistaa ilmasta lämpötilan ja sen mukaan säätelee lattialämmitystä. Olen yrittänyt pähkäillä, että kumpi ratkaisu olisi energiataloudellisesti järkevämpi:

a) Ovet pidetään makuuhuoneisiin jatkuvasti kiinni, jolloin makuuhuoneiden kylmempi ilma ei pääse olohuoneeseen ja näin ison olohuoneen lämmitykseen ei tarvitse niin paljoa energiaa kuin silloin jos makuuhuoneiden kylmä ilma pääsee sinne.

b) Ovet pidetään makuuhuoneisiin jatkuvasti auki, jolloin olohuoneen ja varsinkin lämmitetyn takan lämpö pääsee makuuhuoneisiinkin ja näin makuuhuoneiden lämmittämiseen ei tarvita niin paljon energiaa. Makuuhuoneet eivät ehkä pysy niin kylminä kuin oli tarkoitus, mutta väliäkö tuolla jos rahaa säästyy.

Kummin päin se nyt on? Vai onko lopulta suurta eroa näiden vaihtoehtojen välillä?

47

2904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätövaramies

      vastaus pähkäilyysi löytyy todennäköisesti IV-suunnitelmasta!

      nykyäänhän kun talot tehdään oikein, voidaan koko talon lämpötilaa säätää myös kellon mukaan :D. Yöksi vähän viilennetään ja varmistetaan unen parempi laatu tehostamalla ilmanvaihtoa.

      • alspe

        Lattialämmön kanssa et viilennä ainakaan siten, että pudotat menoveden lämpötilaa. Ja jäähdyttämällä et tietenkään saa säästöä. Ylipäätään ilmanvaihto ei mitään säästä vaan kuluttaa lämmitysenergiaa.
        Vanhemmissa taloissa joissa tuloilma tuodaan raaka makuuhuoneisiin, pitää ne viileänä.


      • ihmeellistä

        ei kukaan voi nukkua kylmässä. ihan hullu ajatus tuollainen että yöksi LASKETAAN lämpötilaa? yöllähän paleltaa herkemmin joten silloin pitäisi olla ainakin lämmintä. minua ainakin paleltaa jos alle 23 astetta se vähintään oltava yötä päivää mielummin 24-25 niin mukavan lämmintä.


      • Todella_ihmeellistä

        Kyllähän se niin on että viileässä makuuhuoneessa ihminen nukkuu paremmin, peittohan on sitä varten että pysytään lämpinänä.
        Mulla on makuuhuoneen lämpö 18 mutta pakkaa yöllä nousemaan kun nukkujat lämmittävät huonetta, lämpimässä en voi nukkua kunnolla.

        Mutta aloittajalle, kumpikaan vaihtoehdoistasi ei säästä energiaa.
        Ihan sama tuotetaanko lämmitys olohuoneessa vai olohuone makuuhuone.
        Toisaalta jos tavoite on pitää makuuhuone viileämpänä niin ainoa vaihtoehto on pitää ovet kiinni, muutenhan lämpötila nousee samaan kuin muualla.
        Tietenkin siinä vähän säästää jos makuuhuoneen lämpö on matalampi mutta onko tuolla yhden huoneen muutaman asteen matalammalla lämmöllä isoa merkitystä.


      • ihmeellistä
        Todella_ihmeellistä kirjoitti:

        Kyllähän se niin on että viileässä makuuhuoneessa ihminen nukkuu paremmin, peittohan on sitä varten että pysytään lämpinänä.
        Mulla on makuuhuoneen lämpö 18 mutta pakkaa yöllä nousemaan kun nukkujat lämmittävät huonetta, lämpimässä en voi nukkua kunnolla.

        Mutta aloittajalle, kumpikaan vaihtoehdoistasi ei säästä energiaa.
        Ihan sama tuotetaanko lämmitys olohuoneessa vai olohuone makuuhuone.
        Toisaalta jos tavoite on pitää makuuhuone viileämpänä niin ainoa vaihtoehto on pitää ovet kiinni, muutenhan lämpötila nousee samaan kuin muualla.
        Tietenkin siinä vähän säästää jos makuuhuoneen lämpö on matalampi mutta onko tuolla yhden huoneen muutaman asteen matalammalla lämmöllä isoa merkitystä.

        se on todella ikävää jos huone on niin kylmä että heti paleltaa jos ei ole peittoa päällä. kyllä lämpöä pitää olla niin paljon ettei ainakaan palella! mielummin parempi että on vähän liikaa kuin liian vähän.

        lämpöön tottuu kyllä liian kylmään ei koskaan. en ymmärrä ihmisiä ketkä haluaa pitää asunnot viileänä. varmaan niin lihavia läskiporsaita että sen takia käyvät niin lämpöisenä, läski lämmittää.


      • Todella_ihmeellistä

        Jaa että lihavia läskiporsaita.
        Ikää mulla on hilkkua vaille 50 ja lääkäri totesi että keskiotoksella ikäisiäni kuuluisin parhaimpaan 1/3.

        No huvinsa kullakin, jos haluaa hikoilla koko yön niin mikäpä siinä.
        Ps. et varmaan ymmärrä pikkulasten nukuttamista ulkona kylmässä, jostain syystä nukkuvat paremmin kuin sisällä lämpimässä.


      • alspe
        ihmeellistä kirjoitti:

        se on todella ikävää jos huone on niin kylmä että heti paleltaa jos ei ole peittoa päällä. kyllä lämpöä pitää olla niin paljon ettei ainakaan palella! mielummin parempi että on vähän liikaa kuin liian vähän.

        lämpöön tottuu kyllä liian kylmään ei koskaan. en ymmärrä ihmisiä ketkä haluaa pitää asunnot viileänä. varmaan niin lihavia läskiporsaita että sen takia käyvät niin lämpöisenä, läski lämmittää.

        Jos tuo lämmöstä jankkaava ei ole provo niin ainakin todella typerä.

        Eiköhän se ole kaikille selvä tieto, että ihminen nukkuu paremmin viileässä. Tietysti jos on jostain syystä vilukissa (tupakointi tai huono kunto) niin nostakaa vaikka 30 asteeseen itsellenne, mutta älkää esim. lapsillenne.

        Nimenomaan hengitysilman viileys on se mikä ratkaisee, viileä ilma on suhteellisesti kosteampaa. Ei kuivu nokka ja suu.


      • ihmeellistä

        typerää olisi jos pitäisi palella kaikki yöt ja tulla sairaaksi sen takia kun muka nukuttaa paremmin viileässä. kyllä lämpimässä ihminen on väsyneempi ja unisempi. ei kai sitä tarvitse niin paljoa lämpöä lisätä että hirveästi hikoilisi koko yön. mutta sillä tavalla että on varmasti lämmin itse pidän n. 25 astetta eikä ole yhtään liikaa.

        jos ilma on liian kuivaa niin ilmankostuttimella siihen saa lisää kosteutta. varsinkin kovalla pakkasella kyllä tarpeellista kostuttaa ilmaa menee niin kuivaksi. mutta ei sen takia kylmässä tarvitse olla.


      • alspe
        ihmeellistä kirjoitti:

        typerää olisi jos pitäisi palella kaikki yöt ja tulla sairaaksi sen takia kun muka nukuttaa paremmin viileässä. kyllä lämpimässä ihminen on väsyneempi ja unisempi. ei kai sitä tarvitse niin paljoa lämpöä lisätä että hirveästi hikoilisi koko yön. mutta sillä tavalla että on varmasti lämmin itse pidän n. 25 astetta eikä ole yhtään liikaa.

        jos ilma on liian kuivaa niin ilmankostuttimella siihen saa lisää kosteutta. varsinkin kovalla pakkasella kyllä tarpeellista kostuttaa ilmaa menee niin kuivaksi. mutta ei sen takia kylmässä tarvitse olla.

        Pidä joo ihan rauhassa. Lisää vielä vähän kosteutta niin pöpöt tykkää.


      • lämminOnMukavuutta
        alspe kirjoitti:

        Pidä joo ihan rauhassa. Lisää vielä vähän kosteutta niin pöpöt tykkää.

        Näillehän löytyy aivan suosituksiakin. Energiataloudellisesti mitä matalampi lämpötila sen parempi. Ja näin pihi isäntä tietenkin pääsee elvistelemään alhaisilla energiankulutuksilla joka monille on itseisarvo.

        Viranomaistaholta (Valvira) on välttäväksi lämpötilaksi määritelty 18 ja tyydyttäväksi 21 astetta. Toisesta päästä on määritelty, että huoneilma ei saisi ylittää 26 astetta.

        Ihanteelliseksi lämpötilaksi katsotaan 23-24 astetta.

        Ilmankosteuden tulisi lämmityskaudella olla haarukassa 30-40%. Tähän ei päästä kuin kostuttajalla, jos ilmaa vaihdetaan kuten tulisi.

        Meillä lämmityskaudella oleskelutilat 24-25 ja makkarit 23 astetta. Kesällä jäähdytys on säädetty 26 asteeseen.

        Jos laardia löytyy, kuten useimmilta suomalaisilta tänään, ja portaiden nousu yläkertaan puskee hien pintaan oli huonelämpötila mikä tahansa, niin ymmärrettävää on, että tällaiset henkilöt haluavat alentaa sisälämpötilaa.

        Mitä aloitukseen tulee, niin lienee aivan sama lopputuloksen kannalta. Vuosisäästö kympin pari, joten menee puuhastelun piikkiin.


      • aloittaja-
        lämminOnMukavuutta kirjoitti:

        Näillehän löytyy aivan suosituksiakin. Energiataloudellisesti mitä matalampi lämpötila sen parempi. Ja näin pihi isäntä tietenkin pääsee elvistelemään alhaisilla energiankulutuksilla joka monille on itseisarvo.

        Viranomaistaholta (Valvira) on välttäväksi lämpötilaksi määritelty 18 ja tyydyttäväksi 21 astetta. Toisesta päästä on määritelty, että huoneilma ei saisi ylittää 26 astetta.

        Ihanteelliseksi lämpötilaksi katsotaan 23-24 astetta.

        Ilmankosteuden tulisi lämmityskaudella olla haarukassa 30-40%. Tähän ei päästä kuin kostuttajalla, jos ilmaa vaihdetaan kuten tulisi.

        Meillä lämmityskaudella oleskelutilat 24-25 ja makkarit 23 astetta. Kesällä jäähdytys on säädetty 26 asteeseen.

        Jos laardia löytyy, kuten useimmilta suomalaisilta tänään, ja portaiden nousu yläkertaan puskee hien pintaan oli huonelämpötila mikä tahansa, niin ymmärrettävää on, että tällaiset henkilöt haluavat alentaa sisälämpötilaa.

        Mitä aloitukseen tulee, niin lienee aivan sama lopputuloksen kannalta. Vuosisäästö kympin pari, joten menee puuhastelun piikkiin.

        Uskomatonta, että tähän asti yhdestätoista vastausesta vain kaksi on vastannut kysymykseeni. Hyvä tietää, että tekin kaksi olette sitä mieltä, että käytännössä ei juuri mitään väliä kummin tekee.


      • Todella_ihmeellstä
        lämminOnMukavuutta kirjoitti:

        Näillehän löytyy aivan suosituksiakin. Energiataloudellisesti mitä matalampi lämpötila sen parempi. Ja näin pihi isäntä tietenkin pääsee elvistelemään alhaisilla energiankulutuksilla joka monille on itseisarvo.

        Viranomaistaholta (Valvira) on välttäväksi lämpötilaksi määritelty 18 ja tyydyttäväksi 21 astetta. Toisesta päästä on määritelty, että huoneilma ei saisi ylittää 26 astetta.

        Ihanteelliseksi lämpötilaksi katsotaan 23-24 astetta.

        Ilmankosteuden tulisi lämmityskaudella olla haarukassa 30-40%. Tähän ei päästä kuin kostuttajalla, jos ilmaa vaihdetaan kuten tulisi.

        Meillä lämmityskaudella oleskelutilat 24-25 ja makkarit 23 astetta. Kesällä jäähdytys on säädetty 26 asteeseen.

        Jos laardia löytyy, kuten useimmilta suomalaisilta tänään, ja portaiden nousu yläkertaan puskee hien pintaan oli huonelämpötila mikä tahansa, niin ymmärrettävää on, että tällaiset henkilöt haluavat alentaa sisälämpötilaa.

        Mitä aloitukseen tulee, niin lienee aivan sama lopputuloksen kannalta. Vuosisäästö kympin pari, joten menee puuhastelun piikkiin.

        Edelleen ontuu tuo väitteesi että lihava huonokuntoinen vääntää lämpöä pienemmälle.
        Itse pidän normilämmön 22 asteessa ja makuuhuoneessa 18 mutta yöllä pakkaa nousemaan lähemmäs 20.
        Edesmennyt vaimoni piti 25-26 asteen lämpötiloja ja mulla oli tosi vaikea olla.
        Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.
        Nytkin kirjoitan tätä kalsarit jalassa t paita päällä eikä tule minkäännäköisiä vilunväristyksä.

        Isälläni (82v) on taasen lämmintä n. 26 astetta, siellä minä hikoilen aina kun käyn kylässä.
        isäni kunto on taasen todella huono.
        Jos tästä voi jotain päätellä niin asiat ovat juuri toisin päin mitä väität.

        Mutta fakta on että oikea lämpö on sellainen että ei palele ja se lämpö on mulla 22 ja makuuhuoneessa 18.


      • alspe
        Todella_ihmeellstä kirjoitti:

        Edelleen ontuu tuo väitteesi että lihava huonokuntoinen vääntää lämpöä pienemmälle.
        Itse pidän normilämmön 22 asteessa ja makuuhuoneessa 18 mutta yöllä pakkaa nousemaan lähemmäs 20.
        Edesmennyt vaimoni piti 25-26 asteen lämpötiloja ja mulla oli tosi vaikea olla.
        Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.
        Nytkin kirjoitan tätä kalsarit jalassa t paita päällä eikä tule minkäännäköisiä vilunväristyksä.

        Isälläni (82v) on taasen lämmintä n. 26 astetta, siellä minä hikoilen aina kun käyn kylässä.
        isäni kunto on taasen todella huono.
        Jos tästä voi jotain päätellä niin asiat ovat juuri toisin päin mitä väität.

        Mutta fakta on että oikea lämpö on sellainen että ei palele ja se lämpö on mulla 22 ja makuuhuoneessa 18.

        Tietenkin se on noin, että hyväkuntoinen pärjää viileämmässäkin. Minusta kannattaa tutkituttaa terveyttää ja myös yläpäätään jos vaatii makuuhuoneeseen 25C tai muuten "on kylmissään ja palelee".


      • lämminOnMukavuutta
        Todella_ihmeellstä kirjoitti:

        Edelleen ontuu tuo väitteesi että lihava huonokuntoinen vääntää lämpöä pienemmälle.
        Itse pidän normilämmön 22 asteessa ja makuuhuoneessa 18 mutta yöllä pakkaa nousemaan lähemmäs 20.
        Edesmennyt vaimoni piti 25-26 asteen lämpötiloja ja mulla oli tosi vaikea olla.
        Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.
        Nytkin kirjoitan tätä kalsarit jalassa t paita päällä eikä tule minkäännäköisiä vilunväristyksä.

        Isälläni (82v) on taasen lämmintä n. 26 astetta, siellä minä hikoilen aina kun käyn kylässä.
        isäni kunto on taasen todella huono.
        Jos tästä voi jotain päätellä niin asiat ovat juuri toisin päin mitä väität.

        Mutta fakta on että oikea lämpö on sellainen että ei palele ja se lämpö on mulla 22 ja makuuhuoneessa 18.

        Lihavilla ihmisillä on eristettä ns. paremmin, joten onhan tuo mukava lämpötila aivan selvä asia. Eivät palele niin helposti ja toisaalta hiki pukkaa pintaan aikaisemmin. Ei kai tämä nyt kenellekkään ole uusi asia?!?

        Huonosta kunnosta en kirjoittanut aikaisemmin mitään. Hyvä kunto ei sinänsä asiaa muuta, mutta huonokuntoiset, eli vanhukset ym. ovat oma lukunsa. Heillä ääreisverenkierto on heikentynyt, samoin aineenvaihdunta. Energiaa ei kulu, eikä pala. Vanhusta tunnetusti helposti paleltaa.

        Jokainenhan saa lämmittää aivan niin kuinka haluaa ja pitää huonelämpötiloja haluaminaan.


      • 25_sopii_velttoperseelle
        Todella_ihmeellstä kirjoitti:

        Edelleen ontuu tuo väitteesi että lihava huonokuntoinen vääntää lämpöä pienemmälle.
        Itse pidän normilämmön 22 asteessa ja makuuhuoneessa 18 mutta yöllä pakkaa nousemaan lähemmäs 20.
        Edesmennyt vaimoni piti 25-26 asteen lämpötiloja ja mulla oli tosi vaikea olla.
        Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.
        Nytkin kirjoitan tätä kalsarit jalassa t paita päällä eikä tule minkäännäköisiä vilunväristyksä.

        Isälläni (82v) on taasen lämmintä n. 26 astetta, siellä minä hikoilen aina kun käyn kylässä.
        isäni kunto on taasen todella huono.
        Jos tästä voi jotain päätellä niin asiat ovat juuri toisin päin mitä väität.

        Mutta fakta on että oikea lämpö on sellainen että ei palele ja se lämpö on mulla 22 ja makuuhuoneessa 18.

        Aineenvaihdunnan tehosta, pintaverenkierrosta ym. tämä on kiinni. Ja rasvasta.... mutta nyt ei puhuta määrästä, vaan laadusta. Normaali "laardi" toimii vain eristeenä, mutta on olemassa myös ns. ruskeaa rasvakudosta, joka kykenee myös tuottamaan lämpöä. Tämän määrä taitaa pitkälti olla synnynnäistä -> isompi annos tätä lajia, niin meillä on tyyppi, joka lenkkeilee -20 pakkasessa ilman paitaa jne. Mutta taitaa tässä aika paljon vaikuttaa harjoittelu/toteuttelukin...

        Normaalille ihmiselle & normaalille vaatetukselle optimi on n. 22. Ja makuuhuoneessa, vällyjen alla, tosiaan muutama aste vähemmän. Mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukkaa on 3 astetta molempiin suuntiin.

        Elikkäs tämä kovaääninen vollottaja, joka ei tarkene kuin 25-26 asteessa, edustaa jo harvinaista ääritapausta, vaikka yrittääkin esittää olevinana "kansan syvien rivien ääni".

        Todellisuudessa kyseessä on poikkeuksellisen veltto sohvaperuna, selkärangaton, joka vain makaa TV:n ääressä ja palelee.

        Useimmille ihmisille 25-26 on jo tuskallisen kuuma. Itse en saa näin kuumassa enää nukuttua ... ja läskiä on 75 kg edestä.


      • armoton_totuus
        lämminOnMukavuutta kirjoitti:

        Lihavilla ihmisillä on eristettä ns. paremmin, joten onhan tuo mukava lämpötila aivan selvä asia. Eivät palele niin helposti ja toisaalta hiki pukkaa pintaan aikaisemmin. Ei kai tämä nyt kenellekkään ole uusi asia?!?

        Huonosta kunnosta en kirjoittanut aikaisemmin mitään. Hyvä kunto ei sinänsä asiaa muuta, mutta huonokuntoiset, eli vanhukset ym. ovat oma lukunsa. Heillä ääreisverenkierto on heikentynyt, samoin aineenvaihdunta. Energiaa ei kulu, eikä pala. Vanhusta tunnetusti helposti paleltaa.

        Jokainenhan saa lämmittää aivan niin kuinka haluaa ja pitää huonelämpötiloja haluaminaan.

        > huonokuntoiset, eli vanhukset ym. ovat oma lukunsa. Heillä ääreisverenkierto on heikentynyt, samoin aineenvaihdunta. Energiaa ei kulu, eikä pala. Vanhusta tunnetusti helposti paleltaa.

        Nyt aletaan olla asian ytimessä! Sinun kuntosi tai aktiviteettitasosi on sama kuin 80-vuotiaalla vanhuksella. Ok, jos olet 80-vuotias vanhus, vähemmän OK, jos et ole eläkeiässä.


      • harjoitus_tekee_mestarin
        Todella_ihmeellstä kirjoitti:

        Edelleen ontuu tuo väitteesi että lihava huonokuntoinen vääntää lämpöä pienemmälle.
        Itse pidän normilämmön 22 asteessa ja makuuhuoneessa 18 mutta yöllä pakkaa nousemaan lähemmäs 20.
        Edesmennyt vaimoni piti 25-26 asteen lämpötiloja ja mulla oli tosi vaikea olla.
        Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.
        Nytkin kirjoitan tätä kalsarit jalassa t paita päällä eikä tule minkäännäköisiä vilunväristyksä.

        Isälläni (82v) on taasen lämmintä n. 26 astetta, siellä minä hikoilen aina kun käyn kylässä.
        isäni kunto on taasen todella huono.
        Jos tästä voi jotain päätellä niin asiat ovat juuri toisin päin mitä väität.

        Mutta fakta on että oikea lämpö on sellainen että ei palele ja se lämpö on mulla 22 ja makuuhuoneessa 18.

        > Olen lähes 50v ja painoa ehkä hilkun lievän ylipainon puolella ja teen ruumiillisesti raskasta työtä joten kunto on kunnossa.

        Yleensä ruumiillisesti raskasta työtä myös tehdään ulkona, viileässä tehdashallissa tms. joten lienet myös kouluttanut kehosi lämmönsäätelyjärjestelmää pärjäämään myös ilman vällyjen apua.


      • näpertelyä
        aloittaja- kirjoitti:

        Uskomatonta, että tähän asti yhdestätoista vastausesta vain kaksi on vastannut kysymykseeni. Hyvä tietää, että tekin kaksi olette sitä mieltä, että käytännössä ei juuri mitään väliä kummin tekee.

        Näpertelyähän tuo on.

        Jos takalla tuotettu lämpö on huisin paljon halvempaa kuin kaukolämpö, niin silloinhan sitä kannattaisi pyrkiä varaamaan mahdollisimman paljon talon rakenteisiin yötä varten. Mutta lämmön varaaminen rakenteisiin onnistuu vain, jos hyväksytään, että talon lämpötila vaihtelee useita asteita vuorokauden mittaan. Ja onhan tässä sekin kannattavuutta syömässä, että jos "latausvaiheessa" nostat huonelämpötilaa pari astetta yli normaalikäyttöön riittävän tason, niin kasvatat myös lämpöhäviöitä 10 % normaaliin verrattuna.

        Helpommin taitaa säästöjä syntyä esim. katsomalla, ettei kukaan asukas pönötä kuumassa suihkussa 20 min kerrallaan...


      • asianntuntija

        rakenusmestarina annan asiantuntijamielipiteen: olohuoneessa riittä max16c lämpötila -ja makuuhuoneessa max8 (riippuen makuuhuoneen aktiivikäytöstä)


      • lämminOnMukavuutta
        armoton_totuus kirjoitti:

        > huonokuntoiset, eli vanhukset ym. ovat oma lukunsa. Heillä ääreisverenkierto on heikentynyt, samoin aineenvaihdunta. Energiaa ei kulu, eikä pala. Vanhusta tunnetusti helposti paleltaa.

        Nyt aletaan olla asian ytimessä! Sinun kuntosi tai aktiviteettitasosi on sama kuin 80-vuotiaalla vanhuksella. Ok, jos olet 80-vuotias vanhus, vähemmän OK, jos et ole eläkeiässä.

        Tuossa ylhäällä kirjoittelin sisälämpötiloja lähteenä Valviran.

        Kerrotko omat lähteesi. Aivan ettei jäisi sellainen luulo, että purkat pahaa oloasi ja ahdistustasi.

        Maraton meni viime kesänä aikaan 3:11, joten aika kovia 80- vuotiaita mummoja sielläpäin :)


      • alspe
        lämminOnMukavuutta kirjoitti:

        Tuossa ylhäällä kirjoittelin sisälämpötiloja lähteenä Valviran.

        Kerrotko omat lähteesi. Aivan ettei jäisi sellainen luulo, että purkat pahaa oloasi ja ahdistustasi.

        Maraton meni viime kesänä aikaan 3:11, joten aika kovia 80- vuotiaita mummoja sielläpäin :)

        Voisitko näyttää missä on suositeltu 23-24 asteen sisälämpötilaa edes Valviran sivuilla?

        Rakentamismääräyskokoelma sanoo, että suunnittelulämpötila on 21C.
        Motiva sanoo:
        "Sisäilmastotutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä, kun oleskelutilojen huonelämpötila on keskimäärin 21 °C. Sitä pidetään myös terveellisenä ja energiataloudellisena lämpötilana.

        Kodin tilojen suositeltavat lämpötilat vaihtelevat:

        oleskelutilat 20-21 ºC
        makuuhuoneet 18-20 ºC"

        Suurin osa ihmisistä sanoo, että viileä makuuhuone on viihtyisä ja hyvä nukkua. Oma kokemuksen mukaan 18-19C on PALJON parempi kuin 24-25C.


      • ihmeellistä
        alspe kirjoitti:

        Voisitko näyttää missä on suositeltu 23-24 asteen sisälämpötilaa edes Valviran sivuilla?

        Rakentamismääräyskokoelma sanoo, että suunnittelulämpötila on 21C.
        Motiva sanoo:
        "Sisäilmastotutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä, kun oleskelutilojen huonelämpötila on keskimäärin 21 °C. Sitä pidetään myös terveellisenä ja energiataloudellisena lämpötilana.

        Kodin tilojen suositeltavat lämpötilat vaihtelevat:

        oleskelutilat 20-21 ºC
        makuuhuoneet 18-20 ºC"

        Suurin osa ihmisistä sanoo, että viileä makuuhuone on viihtyisä ja hyvä nukkua. Oma kokemuksen mukaan 18-19C on PALJON parempi kuin 24-25C.

        voithan sinä nukkua vaikka lumihangessa jos siltä tuntuu mutta ei tarkoita sitä että kaikki tykkäisi kylmästä. minä tulisin varmaan sairaaksi jos pitäisi noin kylmässä nukkua siis alle 20c??

        21:kin on todella kylmä se on sellainen "säästölämpötila" ei sillä ole mukavuuden kanssa mitään tekemistä. silloin ei ole enää niin kylmä että valitettaisiin koko ajan ja ei mene niin paljoa öljyä mutta kyllä pitää olla vaatteita tosissaan päällä että tarkenee esim. t-paidassa ei mitään jakoja. paleltaisi ihan hirveästi.

        kuka muka oikeasti esim. makaa sohvalla jossain 20-21 asteessa palelematta? saa siinä melkoinen rasvakerros olla kerättynä.


      • alspe
        ihmeellistä kirjoitti:

        voithan sinä nukkua vaikka lumihangessa jos siltä tuntuu mutta ei tarkoita sitä että kaikki tykkäisi kylmästä. minä tulisin varmaan sairaaksi jos pitäisi noin kylmässä nukkua siis alle 20c??

        21:kin on todella kylmä se on sellainen "säästölämpötila" ei sillä ole mukavuuden kanssa mitään tekemistä. silloin ei ole enää niin kylmä että valitettaisiin koko ajan ja ei mene niin paljoa öljyä mutta kyllä pitää olla vaatteita tosissaan päällä että tarkenee esim. t-paidassa ei mitään jakoja. paleltaisi ihan hirveästi.

        kuka muka oikeasti esim. makaa sohvalla jossain 20-21 asteessa palelematta? saa siinä melkoinen rasvakerros olla kerättynä.

        Terve ihminen ei palele 21C asteessa. Sitä paitsi se rasva ei kasva ihon päälle.

        Vaikuttaa vaan, että kroppasi lisäksi pääsi on laho.

        Provohan tämä toki on :)


      • mummotauti
        alspe kirjoitti:

        Terve ihminen ei palele 21C asteessa. Sitä paitsi se rasva ei kasva ihon päälle.

        Vaikuttaa vaan, että kroppasi lisäksi pääsi on laho.

        Provohan tämä toki on :)

        Kyllä minä luulen, että tämä marisija on ihan aito tapaus. Joko 80-vuotias mummo tai nuorempi, jonka joka liikkuu yhtä vähän & on yhtä huonossa kunnossa kuin 80-vuotias mummo. Näitähän riittää....


      • ihmeellistä

        mikä ihmeen vittuilija sinä "alspe" oikein olet. jos sinä et palele niin ei tarkoita että kukaan ei palele. ja mitähän tekemistä pään "lahoudella" on palelemisen kanssa! ja miksi vitussa provoilet kun tiedät sen itsekin? jätkä kirjoittaa viestin ja toteaa perään että provohan tämä on??.

        minä ainakin paleleln 21c pahasti ja olen ihan perusterve. ja en varmasti ole ainoa. ja alle nelikymppinen vielä ei mikään 80 vuotias paska. ja mikä oletus on että ihmiset liikkuvat kotonaan niin paljon että sen takia tulee hiki pintaan. en minä ainakaan liiku kovin paljoa että sen takia liian lämmin tulisi.

        tottakai jos liikkuu hirveästi niin lämmin tulee mutta paikallaan makaamalla alkaa paleltaa jos liian kylmää sisällä. siksi pitää olla lämmintä tarpeeksi varsinkin makuuhuoneessa ettei yöllä palella.


      • alspe
        ihmeellistä kirjoitti:

        mikä ihmeen vittuilija sinä "alspe" oikein olet. jos sinä et palele niin ei tarkoita että kukaan ei palele. ja mitähän tekemistä pään "lahoudella" on palelemisen kanssa! ja miksi vitussa provoilet kun tiedät sen itsekin? jätkä kirjoittaa viestin ja toteaa perään että provohan tämä on??.

        minä ainakin paleleln 21c pahasti ja olen ihan perusterve. ja en varmasti ole ainoa. ja alle nelikymppinen vielä ei mikään 80 vuotias paska. ja mikä oletus on että ihmiset liikkuvat kotonaan niin paljon että sen takia tulee hiki pintaan. en minä ainakaan liiku kovin paljoa että sen takia liian lämmin tulisi.

        tottakai jos liikkuu hirveästi niin lämmin tulee mutta paikallaan makaamalla alkaa paleltaa jos liian kylmää sisällä. siksi pitää olla lämmintä tarpeeksi varsinkin makuuhuoneessa ettei yöllä palella.

        Pään laholla tarkoitin sitä, että pidät normaalina että talossa olisi 25C sisällä. Se on nimenomaan epänormaalia ja ihmisellä pitää olla jokin poikkeama että sellaista vaatii tai muuten paleltaa. Huono kunto tai verenkieroHÄIRIÖ.

        Mitä sinä jankkaat hiestä pinnassa. Kyse ei ole siitä vaan siitä että noin 21C on juuri hyvä lämpötila vaikka ei tee mitään.

        Nimenomaan makuuhuoneissa pitää olla viileää koska unen laatu paranee. Viileä ilma on parempaa keuhkoille jne. kuten jo sanottu.


      • ihmeellistä
        alspe kirjoitti:

        Pään laholla tarkoitin sitä, että pidät normaalina että talossa olisi 25C sisällä. Se on nimenomaan epänormaalia ja ihmisellä pitää olla jokin poikkeama että sellaista vaatii tai muuten paleltaa. Huono kunto tai verenkieroHÄIRIÖ.

        Mitä sinä jankkaat hiestä pinnassa. Kyse ei ole siitä vaan siitä että noin 21C on juuri hyvä lämpötila vaikka ei tee mitään.

        Nimenomaan makuuhuoneissa pitää olla viileää koska unen laatu paranee. Viileä ilma on parempaa keuhkoille jne. kuten jo sanottu.

        tottakai jos 25c pitää olla että tarkenee niin silloin se on juuri sopiva lämpötila. sinulle ilmeisesti ei mutta eipä se tarkoita että kaikille kävisi 21c. olet ihme jankkaaja. mikä jumala luulet olevasi että kun sinä olet sitä mieltä että 21c on hyvä niin sitten kaikilla pitää olla se tai on sairas.

        kuten sanoin niin esim. minä olen ihan perusterve eikä ole todettu mitään verenkiertohäiriötä tms. ja palelen 21c:ssä.

        minun unen laatu ei parane yhtään jos lasken lämpötilan alle 20c koska palelee liikaa. jos sinulla paranee niin nuku vaikka pihalla. 25c on mukavan lämmin ja nukuttaa hyvin. niin en ymmärrä että miksi ihmeessä yöksi pitää LASKEA lämpötiloja oli se lämpötila mikä tahansa mikä itselle sopii kun yöllä paleltaa herkemmin??

        saahan sillä säästettyä lämmityskuluissa mutta paleleminen on ihan perseestä.


      • alspe
        ihmeellistä kirjoitti:

        tottakai jos 25c pitää olla että tarkenee niin silloin se on juuri sopiva lämpötila. sinulle ilmeisesti ei mutta eipä se tarkoita että kaikille kävisi 21c. olet ihme jankkaaja. mikä jumala luulet olevasi että kun sinä olet sitä mieltä että 21c on hyvä niin sitten kaikilla pitää olla se tai on sairas.

        kuten sanoin niin esim. minä olen ihan perusterve eikä ole todettu mitään verenkiertohäiriötä tms. ja palelen 21c:ssä.

        minun unen laatu ei parane yhtään jos lasken lämpötilan alle 20c koska palelee liikaa. jos sinulla paranee niin nuku vaikka pihalla. 25c on mukavan lämmin ja nukuttaa hyvin. niin en ymmärrä että miksi ihmeessä yöksi pitää LASKEA lämpötiloja oli se lämpötila mikä tahansa mikä itselle sopii kun yöllä paleltaa herkemmin??

        saahan sillä säästettyä lämmityskuluissa mutta paleleminen on ihan perseestä.

        Miten voit olla yleisissä ja julkisissa tiloissa missään jos 25C on sopivin? Sellaista lämpötilaa kun ei missään pidetä ellei kesällä lämpötila nouse itsestään.

        Kyllä se on jo kuultu, että sinua paleltaa ja uni huononee jos lämpötila laskee alle 25C, mutta toivon että tajuat sen olevan epänormaali tarve. Normaalisti ihmiset haluaa selvästi viileämpää, yöllä jopa sen 7-8 viileämpää eli noin 18C.


      • ovet_kiinni

        Vastauksena alkuperäiselle:
        jos kerran tavoittelet säästöjä alemmilla lämpötiloilla makuuhuoneissa, niin silloin niiden myös pitää antaa pysyä viileämpinä eli ovet kiinni.


      • ihmeellistä
        alspe kirjoitti:

        Miten voit olla yleisissä ja julkisissa tiloissa missään jos 25C on sopivin? Sellaista lämpötilaa kun ei missään pidetä ellei kesällä lämpötila nouse itsestään.

        Kyllä se on jo kuultu, että sinua paleltaa ja uni huononee jos lämpötila laskee alle 25C, mutta toivon että tajuat sen olevan epänormaali tarve. Normaalisti ihmiset haluaa selvästi viileämpää, yöllä jopa sen 7-8 viileämpää eli noin 18C.

        no yleensä ulos lähtiessä laitetaan ulkovaatteet päälle että tarkenee? en minä nyt kotona ala takki päällä istumaan että tarkenee kyllä lämpöä olla pitää. ulkona on kyllä mahdoton kovemmalla pakkasella olla yhtään enempää kuin välttämätön pakko kun kylmä iskee heti luihin ja ytimiin.

        en ymmärrä miten kukaan voi nukkua 18 asteessa. vai onko makuupussi ja villahousut käytössä.


      • OnkoAlspeJumala
        alspe kirjoitti:

        Miten voit olla yleisissä ja julkisissa tiloissa missään jos 25C on sopivin? Sellaista lämpötilaa kun ei missään pidetä ellei kesällä lämpötila nouse itsestään.

        Kyllä se on jo kuultu, että sinua paleltaa ja uni huononee jos lämpötila laskee alle 25C, mutta toivon että tajuat sen olevan epänormaali tarve. Normaalisti ihmiset haluaa selvästi viileämpää, yöllä jopa sen 7-8 viileämpää eli noin 18C.

        Asple taitaa olla pikkuisen kapeahorisonttinen ihminen. Suurin osa maapallon ihmisistä nukkuu yönsä huomattavasti lämpimämmässä kuin 18 astetta. Asplen mielestä näillä kaikilla muilla ihmisillä on sairaus, tai he eivät nuku hyvin.

        Tällaisessa nettikeskustelussa on se hyvä puoli, että nyt minäkin tiedän olevani sairas. On selvästi täysin epänormaalia nukkua 23 asteen lämpötilassa ja pitää sitä mukavana.

        Voisiko Asple avata kenties suurta tietämystään ja kertoa mikä minua ja suurinta osaa ihmisistä vaivaa? Tälle ehkä löytynee apua Suomen sairaanhoidon kautta. Olisiko Asplella jotain apua näille muissa maissa asuville miljardeille ihmisille?


      • alspe
        OnkoAlspeJumala kirjoitti:

        Asple taitaa olla pikkuisen kapeahorisonttinen ihminen. Suurin osa maapallon ihmisistä nukkuu yönsä huomattavasti lämpimämmässä kuin 18 astetta. Asplen mielestä näillä kaikilla muilla ihmisillä on sairaus, tai he eivät nuku hyvin.

        Tällaisessa nettikeskustelussa on se hyvä puoli, että nyt minäkin tiedän olevani sairas. On selvästi täysin epänormaalia nukkua 23 asteen lämpötilassa ja pitää sitä mukavana.

        Voisiko Asple avata kenties suurta tietämystään ja kertoa mikä minua ja suurinta osaa ihmisistä vaivaa? Tälle ehkä löytynee apua Suomen sairaanhoidon kautta. Olisiko Asplella jotain apua näille muissa maissa asuville miljardeille ihmisille?

        Laitappas nyt ensin faktaa tästä "suurimmasta osasta" ja huom. se, että Keniassa on kuuma, ei ole selitys.

        On ihan tutkittua faktaa, että viileässä nukkuu paremmin. Kumoatko tutkimukset sillä, että koet olevasi normaali jos horkkaat vilusta alle 25C kelissä?


      • OnkoAlspeJumala
        alspe kirjoitti:

        Laitappas nyt ensin faktaa tästä "suurimmasta osasta" ja huom. se, että Keniassa on kuuma, ei ole selitys.

        On ihan tutkittua faktaa, että viileässä nukkuu paremmin. Kumoatko tutkimukset sillä, että koet olevasi normaali jos horkkaat vilusta alle 25C kelissä?

        Johtuisiko vaikka siitä, että suurin osa ihmisistä asuu lämpimissä maissa, joissa yölläkään lämpötila ei tipu alle 18, saati sisällä? Jumala ei tietenkään yleissivistystä tarvitse.

        On aivan faktaa, että nukun itse huonosti, jos lämpötila on alle 20 astetta. Jumala kuitenkin tietää, että minulla on jokin sairaus.

        Onneksi olen ateisti, niin ei tarvitse idioottia uskoa.


      • lähtötiedot_kuntoon
        OnkoAlspeJumala kirjoitti:

        Johtuisiko vaikka siitä, että suurin osa ihmisistä asuu lämpimissä maissa, joissa yölläkään lämpötila ei tipu alle 18, saati sisällä? Jumala ei tietenkään yleissivistystä tarvitse.

        On aivan faktaa, että nukun itse huonosti, jos lämpötila on alle 20 astetta. Jumala kuitenkin tietää, että minulla on jokin sairaus.

        Onneksi olen ateisti, niin ei tarvitse idioottia uskoa.

        Kysytään uudelleen:

        Oletko 80-vuotias mummo, vain nuorukainen, jonka kunto on kuin 80-vuotiaalla mummolla?


      • OnkoAlspeJumala
        lähtötiedot_kuntoon kirjoitti:

        Kysytään uudelleen:

        Oletko 80-vuotias mummo, vain nuorukainen, jonka kunto on kuin 80-vuotiaalla mummolla?

        Tuossa joku mainitsi juoksevansa maratoonin hieman yli kolmeen tuntiin. Ei onnistuisi meikäläiseltä. Joku 3,5 voisi olla lähempänä.

        Aktiivista liikuntaa kuutena päivänä viikossa. Viitenä päivänä tule treenattua anaerobista ja kahtena aerobista. Yksi päivä lepoa. Ikää on 39 vuotta.

        Paljonko pitäisi urheilla enemmän, että huonelämpötilan voisi laskea 18 asteeseen, että siinä viihtyisi?

        Ei tunnettuja sairauksia. Töistä olin poissa viimeksi yhden päivän 6 vuotta sitten. Voisiko Jumala armahtaa ja kertoa mikä minua vaivaa?


    • ei_liikaa

      Suositus 20-21 astetta, makuuhuoneessa alle 20. Riittää vallan mainiosti, meillä makuuhuoneissa 18-19.

    • EiMitäänEroa

      Energian kulutuksen tai säästön kannalta ei ole mitään merkitystä jos lämpö edes jotenkin jakaantuu asunnossa tasaisesti. Voit sähkölämmitteisessä talossa pistää vaikka kaikkien huoneiden patterit ja lämmiykset kiinni ja lämmittää kämppää saunan sähkökiukaalla. Vouhkaaminen led lamppujen energian säästöstä on suorasähkölämmitteisessä talossa lähes turhaa, sillä ne katossa olevat 100w hehkulamput lämmittää ihan kivasti samoin kun 55" lcd tv (ei patterit napsu olkkarissa päälle kun kattoo pitkän elokuvan). Kesällä ei valoja käytetä muutenkaan joten silloin ne ei lämmitä turhaa. Jos kovasti epäilyttää niin ei muuta kun lukemat ylös ja viikon jaksoissa kokeilu. Pari otosta kertonee onko eroa vai ei. Oma arvaus on että et pysty eroa löytämään.

      • essonvaareille_oppia

        Harakanpesässäkö sinä asut?

        Wanhaan hyvään aikaan, kun oli vain niitä hehkulamppuja, niitä piti olla PALJON jos halusi nähdä paremmin kuin päretuikun valossa. Ja siihen päälle telkkaria (etenkin vanhemmat taulutelkkarit sellaisia kivoja 400 W lämmityspattereita), vähän ruoanlaittoa, imurointia tms. -> huonelämpötila nousee illan mittaan 22->24 °C.

        Tai kun pienessä huoneessa pänttäsin yo-kirjoituksiin (telkkari/tietokonekin päällä), niin lauhoilla syysilmoilla lämmöt oli äkkiä 25 ja sitten oli pakko avata ikkuna ja tuulettaa "ilmaislämpö" ulos.

        Kaikki säätämätön "ilmaislämpö" mitä valaistuksesta ym. tulee on haitallista. Syksyllä on pitkiä aikoja illat pimeitä, mutta keli niin lauha, ettei lämmitystä juuri tarvita - ihmiset, kodinkoneet yms. tuottaa jo tarvittavan lämmön. Eli valaistuksesta ym tuleva on jo liikaa -> pitää tuulettaa ulos. Toinen vaihtoehto on kärvistellä liian lämpimässä kämpässä. Ja menee sitä lämpöä silloinkin hukkaan, lämpöhäviöthän kasvaa 5 % jokaista astetta kohti ts. lämpövirta ulos on suurempi kuin huonelämpötila ollessa tavoitearvossaan (21-22).

        Ei pitäisi olla edes essonvaareille / hehkulamppu-uunoille uutta tietoa, viimeiset 30 vuotta on rak. määräysten energialaskennassakin otettu em. syystä vain osa ilmaislämmöistä huomioon (ostettavan) lämpöenergian määrää laskettaessa.

        ES lamput ovat, onneksi, tuoneet jo helpotusta; nykyään valaistusvoimakkuus on tuplat, mutta lämmöntuotto puolittunut ts. nyt lämmöt nousee illan mittaan enää asteella.


    • huumorismies

      Yksiössä asuessani keittiössä patteri oli kuuma, ja olohuoneessa kovalla pakkasella aika lailla kylmä. Tv-tä katsoessa tunsi kylmän viiman hiipivän sisään isoista ikkunoista.

      Talonmiehen mukaan kaikki oli ok, koska huoneen lämpötila oli normaali.

      Tempasin sen termostaatin huits Nevadaan (usa) ja sen jälkeen ei tarvinnut palella kun patteri oli kuuma myös kovilla pakkasilla. Huoneen lämpötila ei siitä ihmeemmin noussut.

      Jos termostaatit on "sisäisesti" säädetty päin vittua (naista) niin jos haluaa että kaikki toimii on kaikki tehtävä itse.

    • auki

      Pidä ovet auki ja säädä makuuhuoneen patteri alemmalle lämmölle. Olohuoneen patteri lämmittää tällöin koko asutoa ja lämpö siirtyy hiljalleen myös makuuhuoneeseen, jolloin sen lämpö asettuu itsestää vähän alemmaksi kuin olohuoneen.

    • tarkka-peli

      Kun makuuhuoneiden ovet on kiinni, se auttaa huoneita pysymään viileinä. Jos takkaa lämmitetään vain sen verran kuin olohuoneen lämmöntarve edellyttää, niin silloin säästetään energiaa. Jos takkaa tulikin lämmitettyä liikaa, eli olohuoneen lämpötila nousee yli termostaattiin asetetusta lämpötilasta, silloin kannattaa avata makuuhuoneiden ovet.

    • tehkääköyhättöitä

      Köyhät vinkuu joilla ei ole varaa lämmittää. Keksitään villejä syitä miksi 13 astetta on juuri sopiva ja lämpimämmässä viihtyvät ovat mummoja. Ilmaa ei ainakaan kannata vaihtaa, koska paskan kuuluu haista.

      Köyhät on aina yhtä säälittäviä

      • alspe

        kyse on nyt siitä mikä on parasta eikä halvinta.


    • opiskelija35345

      Energiataloudellisesti järkevintä on pitää rakennuksen ulkoseinät viileinä ja lämmittää eniten rakennuksen keskeltä. Näin lämmön siirtyminen ulos vähenee.

      Vahva veikkaus, vaihtoehto A.

      Koska takka on keskellä taloa on todennäköistä, että lämpö ajan myötä kulkeutuu joka tapauksessa muihin huoneisiin vaikka ovet olisi kiinni, vain hitaammin.

      • naula_ja_vasara

        Opiskelijalla on toivottavasti vielä monta vuotta opintoja edessä.

        Nyt opiskelija osaa ajatella vain stationääritilannetta ts. takka tuottaa jatkuvasti lämpöä. Mikä käytännössä tarkoittaisi pienen tulen kitupolttamista 24/7. Mikä ei reaalimaailmassa oikein toimi...


      • jompiKumppi
        naula_ja_vasara kirjoitti:

        Opiskelijalla on toivottavasti vielä monta vuotta opintoja edessä.

        Nyt opiskelija osaa ajatella vain stationääritilannetta ts. takka tuottaa jatkuvasti lämpöä. Mikä käytännössä tarkoittaisi pienen tulen kitupolttamista 24/7. Mikä ei reaalimaailmassa oikein toimi...

        vesitakka on selkeä ratkaisu, sillä saadaan energialuokka kuntoon ja muutamalla pesällisellä viikossa, saadaan sydäntalvella sähkönkulutus pidettyä pieninä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe