Kesäaikaan siirtyminen. Miksi?

MenetettyTuntiVai

Miksi meidän pitää kääntää kellot kesäaikaan?
Onko siinä mitään järkeä ja mitä se maksaa meille?
Ei varmaan ole ilmaista kääntää tornikellojen viisareita tai
pysäyttää liikennettä.

Miten aikataulut saadaan kohdalleen syksyllä?
Miten juosta tunti kiinni?
Onnistuuko junilla tai linja-autoilla?

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siirtymätuntinen

      Miksi valitat vasta nyt?
      Miksi olet alistunut vuodesta 1981?
      Tunnin voi juosta kiinni kun juoksee tunnin kauemmin.
      Järjestä en tiedä mutta näillä mennään taas syksyyn saakka.
      Helpottaa kun tietää että syksyllä voi nukkua tunnin kauemmin.
      Kesäajalla nukun 3-4 tuntia. Syksyllä jopa 5.

    • eppu2

      Ensin mentiin yleiseen humppaan mukaan, sitten eu keksi tehdä siitä direktiivin v.2002.
      Aikaa et millään saa kiinni, vaikka juoksisit kuinka lujaa. Eihän se mihinkään mennytkään.
      Kellon viisareita vaan siirrettiin tai diginappia näpelöitiin, riippuu kellosta.
      Turhaa on koko touhu.

      • 1eero

        Miten turhaan siirryttiin ajassa tunti taaksepäin näin saatiin tunti ilmaiseksi


      • silviissiin

        ÄÄnestäisin heti ehdokasta joka veisi kellojen siirtelyn pois.Ajaisi asiaansa yhtä tehokkaasti kuin Toivola homoliittoa.


      • ent.siivoojaparka
        1eero kirjoitti:

        Miten turhaan siirryttiin ajassa tunti taaksepäin näin saatiin tunti ilmaiseksi

        Ei me ajassa olla koskaan siirrytty tuntia taaksepäin vaan syksyllä palataan sitten takaisin normaaliaikaan. Katsele kompassilla, mihin aikaan kellon kuuluu olla 12 päivällä. Silloin aurinko paistaa suoraan etelästä.
        Kesäaika on epäluonnollinen aika. Nytkö siihen on siirrytty?
        En tälleen eläkkeellä ollessa huomaa mitään eroa, mutta töissä käydessä se oli kuin tappotuomio aamu-uniselle minulle. Sitten aloinkin menemään itsepäisesti töihin normaaliajassa eli tuntia myöhemmin kuin toiset. Pikkusen se närää aiheutti työkavereitten ja työnjohdon puolelta, mutta aika lyhytaikaisesti vaan. Tottuivat siihen vähitellen niinkuin kesäaikaansakin.


    • Viatonsivullinen

      Käsittämätön juttu, miksi piti siirtää. Pieni hyöty enemmän haittaa, yrittävät kumota direktiivin, koskien EU-maita. Ei pitäisi kelloa alkaa näpelöimään. Ei kääntää jokia eikä määrätä vesisateita, ei pitää yötä päivänä eikä päivää yönä.

      • eppu2

        Ihminen on kumma tyyppi, kun sen pitää yrittää luonnolisia asioita käännellä, jotka kuitenkin tulee itselle vahingoksi.
        On jotain tutkimuksia jo tuosta kellonveivaamisesta, miten epäedullisesti se vaikuttaa terveyteen. Tarkemmin en muista asiaa.
        Niinkuin tuo joenkin kääntäminen, katastrofihan siitä tuli.


      • Viatonsivullinen
        eppu2 kirjoitti:

        Ihminen on kumma tyyppi, kun sen pitää yrittää luonnolisia asioita käännellä, jotka kuitenkin tulee itselle vahingoksi.
        On jotain tutkimuksia jo tuosta kellonveivaamisesta, miten epäedullisesti se vaikuttaa terveyteen. Tarkemmin en muista asiaa.
        Niinkuin tuo joenkin kääntäminen, katastrofihan siitä tuli.

        Kaikki jotka tekevät yöllä töitä, eivät voi hyvin, useimmat huonosti.
        Tuttavapiirissä on unettomia, rytmit menee sekaisin. Siitä seuraa taas muut ongelmat.


      • eppu2
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Kaikki jotka tekevät yöllä töitä, eivät voi hyvin, useimmat huonosti.
        Tuttavapiirissä on unettomia, rytmit menee sekaisin. Siitä seuraa taas muut ongelmat.

        Itse tein paljon yötyötä, se sopi minulle, mutta oli myös niitä. jotka oikeasti voivat huonosti ja oli uniongelmia.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Itse tein paljon yötyötä, se sopi minulle, mutta oli myös niitä. jotka oikeasti voivat huonosti ja oli uniongelmia.

        Joillekin se sopii paremmin kuin toisille. Työnantajan pitäisi ottaa se huomioon työvuoroja jakaessaan.
        Sisareni teki jatkuvasti pelkästään yövuoroja melkein kahdenkymmenen vuoden ajan, eikä hänellekään siinä ollut mitään ongelmia. En muista montako yötä hänellä oli peräkkäin, mutta niitä seurasi aina pitkä, sellainen viiden vuorokauden vapaa.
        Ihan terveenä hän siitä selvisi eläkkeelle ja viimeisten tietojen mukaan hengissä ja terveenä vieläkin.


      • eppu2

        Minä ja eräs kollega jonka kanssa jäimme samoihin aikoihin eläkkeelle olisimme halunneet tedä pari viimeistä vuotta pelkkää yövuoroa.
        Työporukalle se olisi sopinut, kukaan ei ollut vastaan.Samalla se olisi tiennyt sitä, että ne joille yövuorot olivat hankalia olisivat voineet olla päivätöissä.
        Vaan sehän ei sopinut pomoille. Heidän mielestään kaikkien piti tehdä myös yövuoroja.
        Silkkaa vallan näyttämistä se oli.


      • Viatonsivullinen
        eppu2 kirjoitti:

        Minä ja eräs kollega jonka kanssa jäimme samoihin aikoihin eläkkeelle olisimme halunneet tedä pari viimeistä vuotta pelkkää yövuoroa.
        Työporukalle se olisi sopinut, kukaan ei ollut vastaan.Samalla se olisi tiennyt sitä, että ne joille yövuorot olivat hankalia olisivat voineet olla päivätöissä.
        Vaan sehän ei sopinut pomoille. Heidän mielestään kaikkien piti tehdä myös yövuoroja.
        Silkkaa vallan näyttämistä se oli.

        Yövuoroista tuli isompi palkka, sekä pyhistä, moni halusi niitä juuri siksi.
        Myös iltavuorossa lisät. Minusta oli hyvä että toiset halusivat, itse en välittänyt
        pyhätyöstä, olihan se kuitenkin vaihtelua, sekin. Yökkö meillä oli aina
        sama henkilö, hän oli vain yöllä, nykyään kaksi yökköä.


      • eppu2
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Yövuoroista tuli isompi palkka, sekä pyhistä, moni halusi niitä juuri siksi.
        Myös iltavuorossa lisät. Minusta oli hyvä että toiset halusivat, itse en välittänyt
        pyhätyöstä, olihan se kuitenkin vaihtelua, sekin. Yökkö meillä oli aina
        sama henkilö, hän oli vain yöllä, nykyään kaksi yökköä.

        Minä olisin halunnut yövuoroja siksi, että viime aikoina alkoi päivään tulla kaikkea muuta, kun varsinaista työtä. Tietokoneella piti tehdä sitä sun tätä ja, kun yhden ohjelman oppi niin jo vaihdettiin ´´parempaan´´ ja taas istuttiin tietokoneluokassa.
        Jos jonkin näköistä kokousta ja palaveria, joista iso osa vajosi mappi ööhön.
        Esim. kun tuli uudet jätehuoltomääräykset, erään työkaverini kanssa piti kartoittaa ja organiseerata se meidän yksikössä.
        Yksinkertaisesti väsyin siihen oheishössötykseen.


    • Annammeko palstan kuolla?

      H.

      • R-I-P-Lepää-Rauhassa-Iha

        Kuolkoot, jos on kuollakseen.


      • Ei palsta kuole, kun on näin mielenkiintoisia aiheita. :=)) Muistelen joskus kuulleeni, että kellojen siirto Suomessa johtuisi siitä, että olisimme paremmin samassa ajassa, kuin Euroopassa, mutta jos kaikki siirtää, niin onhan se kuin hölmöläisten täkki?

        Sinä, kun kaikki tiedät, niin kerro, mistä tämä kaikki sai alkunsa? Nyt ei enää kelpaa edes se teoria, että saisi paremmin yhteyden ulkolaisiin yhtiökumppaneihin, jos kaikki siirtää kellojaan?


      • Viatonsivullinen

        Ei kai, kun kesäkin on tulossa, ja voi olla jotain kauniita viestejä....


      • Viatonsivullinen
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Ei kai, kun kesäkin on tulossa, ja voi olla jotain kauniita viestejä....

        ....ehkä joskus minullekin...


    • Heikunkeikku

      Yksi tunti sinne tänne, menköön jos joku torvelo on tommosen systeemin keksinyt.
      Mutta eri asia on, kun yksi VUOSI pätkähtää eteenpäin. Kauheaa.
      Minulle on nimittäin käynyt niin. Tämä on kaiken kukkuraksi vielä totisinta totta. Ottaa päähän vieläkin.
      Nimittäin minä en ole koskaan ollut 37 vuotias. Heti kun 36 vuotta tuli täyteen, niin eikö mitä, mää hyppäsin heti vuoden yli ja täytin 38 vuotta.

      Minulla oli syntymäpäivä. Mies oli ostanut tietysti kivan lahjan itseltään ja sitten lapset kans kiikutti lahjoja. Olivat tehneet taulumaisen onnittelukortin, jonka laitoin seinälle.
      Minä huomasin heti, että siinä luki "Onnea maailman parhaalle 37-vuotiaalle".
      En mitenkään, en millään muotoa kehdannut heille mainita, että taulu oli mahottoman hienosti askarreltu, mutta ikäni oli laitettu väärin. Ittekseni tuumin, että täytyy sitten myöhemmin salaa korjata seitsemän kahdeksaksi.

      Siinä se vuosi meni ja minä luulin koko ajan olevani 38 vuotias.
      Sitten kun tuli uusi syntymäpäiväni ja joku mainitsi, että täytän 38, niin vasta sitten rattaani alkoivat raksuttamaan ja hämmästyksekseni minulle aukeni, että todellakin täytän 38.
      Harmittaa, kun en ole ikänä ollut 37-vuotias ja 38-vuotias olen ollut kaksi vuotta.
      Ikuiseksi salaisuudeksi jää, että mimmonenhan vuosi mun 37-vuoteni olisi ollut, jos sen olisin saanut elää. :)


      Eli voinette ymmärtää, että joku pikkuruinen yhen tunnin siirtely ei tunnu missään.

      • eppu2

        Kiitos päivän nauruista. Onko tuo ihan tosi?


      • eppu2 kirjoitti:

        Kiitos päivän nauruista. Onko tuo ihan tosi?

        Varmaan tosi...yksi vuosi sinnetänne, mutta minä vein tädilleni hienon synttärikortin ja kai jonkun lahjankin. Kortissa oli hienosti kultaisin numeroin 50 v. Tätini täytti 60 v! Oli muuten hienosti ikääntynyt nainen.


      • Heikunkeikku
        eppu2 kirjoitti:

        Kiitos päivän nauruista. Onko tuo ihan tosi?

        "eppukaks"
        TuoKIN kirjoitukseni on ihan totta.
        Repäsen aina jonkun elämäni aikana tapahtuneen jutunpätkän ja pläjäytän tänne.
        Mistäpä mä muusta osaisin kirjottaa, kuin tästä omasta elelemisestä.
        Pieniä "hassutapahtumia" on elämän varrella tapahtunu, joista jotkut tarua ihmeellisempiä.:)
        Niinku se Jorma Uotisen kanssa esiintyminen. Joku kysyi, että oonko nähnyt semmosta unta. Ei ollut sekään tuulesta tai unesta temmattu, vaan totta-totta koko stoori.


      • eppu2

        Noita tuollaisia on hauska lukea.
        Niinhän se on , että oman elämänsä tuntee parhaiten. Muistan sen uotis-jutun, silloinkin ajattelin vähän, että oletkohan tosissasi. Kyllä sen nyt uskon.


    • sikinjasokin

      Eihän siitä kellonjen rukkaamisesta juuri hyötyä ole, jos ei haittaakaan. Valtaosa kansasta laittaa aamulla pari kelloa aikaan ja unohtaa koko jutun. Muutama jaksaa parkua kun on vatsa, pää, komerot ja kaikki sekaisin.

    • RUÅTTALAINEN

      Näitä tämmöisiä SÄÄNTÖJÄ tarvitaan ihmisten jujuttamiseen/kyykyttämiseen/härnäämiseen ja kaikenlaiseen SEKOITTAMISEEN :(

      Jonkunsortin DIVIDE ET IMPERA-juttua :(

      ITSE en kylläkään ole moiseen kyykyttämiseen alistunut, vaan minulla kellot ovat AINA samanna ajassa :), nou broblem :D

      PS. JONKUNSORTIN pölhöjähän ovat ne henkilöt, jotka tätä kellojen runkkaamista ihmisille järjestävät :(

    • hurjaUusiMaailma

      Tämä on vain yksi näistä menetelmistä, joilla on tarkoitus estää kansalaisten elämän normaali soljuminen. Ihmisten ajantajua sekottaa mukavasti tällainen pari kertaa vuodessa tapahtuva keinotekoinen viisarien vääntö. Pyrkimys on saada kansalaiset mielentilaan, jossa he koko ajan ovat huolissaan, osaavatko he nyt varmasti tehdä kaiken 'oikein' ja sääntöjen mukaan.

    • 1eero

      Todellisuudessa meillä on jokasella sama aika, kelloja käännellä väännellään.
      Kesäaika talviaika ja vielä aikavyöhykkeet jne.
      Minusta parasaika on vapaa-aika.

    • hav.2

      Jompi kumpi, mutta ei tätä alituista siirtelyä. Henkilökohtaisesti minulle sopisi kesäaika jatkuvana paremmin , koska olen iltauninen , siis aamunvirkku.
      Tämä siirtyileminen on todella typerää.

      • bessie-

        Alituista siirtelyä?

        Ylittelen aikavyöhykkeiden rajojakin melko usein, mutta siltikään ei tunnu että alituisesti pitäisi mitään siirrellä, varsinkin kun eniten katsomani kellot siirtyvät ihan itsestään ja itse siirtyilen omasta tahdostani.
        Viisi eri kelloa siirsin oikeaan aikaan ihan omin käsin, siinä se meni iltarutiinien jatkona paitsi yhden jätin aamuvoimisteluksi.
        2 kertaa vuodessa tehtävä kellojen siirtäminen ei rassaa minun hermojani ollenkaan, sen verran rauhallinen ja sietokykyinen olen. Auton kelloa tosin en läheskään joka vuosi viitsi säätää oikeaan aikaan, mutta sehän myös todistaa että olen erinomaisen rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava ihminen.


      • useinkin
        bessie- kirjoitti:

        Alituista siirtelyä?

        Ylittelen aikavyöhykkeiden rajojakin melko usein, mutta siltikään ei tunnu että alituisesti pitäisi mitään siirrellä, varsinkin kun eniten katsomani kellot siirtyvät ihan itsestään ja itse siirtyilen omasta tahdostani.
        Viisi eri kelloa siirsin oikeaan aikaan ihan omin käsin, siinä se meni iltarutiinien jatkona paitsi yhden jätin aamuvoimisteluksi.
        2 kertaa vuodessa tehtävä kellojen siirtäminen ei rassaa minun hermojani ollenkaan, sen verran rauhallinen ja sietokykyinen olen. Auton kelloa tosin en läheskään joka vuosi viitsi säätää oikeaan aikaan, mutta sehän myös todistaa että olen erinomaisen rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava ihminen.

        Heheee, kehut itseäsi kuin korppis konsanaan. Kuinka kaltaisesi "rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava" ei siedä palstalla kaikkia eikä kaikkia itselleen osoitettuja viestejä?


      • bessie-
        useinkin kirjoitti:

        Heheee, kehut itseäsi kuin korppis konsanaan. Kuinka kaltaisesi "rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava" ei siedä palstalla kaikkia eikä kaikkia itselleen osoitettuja viestejä?

        Juu tuota, kirjoitin jopa peräti ERINOMAISEN rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava ihminen...

        Mutta kun nyt ilmeisesti kuvittelet minun olleen aivan vakavissani ja näyttäisit itsekin olevan, niin voisitko esittää jonkun todisteen tukemaan tuota täysin paikkansa pitämätöntä väitettäsi, jonka mukaan en siedä palstalla kaikkia tai kaikkia itselleni osoitettuja viestejä?


      • useinkin
        bessie- kirjoitti:

        Juu tuota, kirjoitin jopa peräti ERINOMAISEN rauhallinen ja korkean sietokyvyn omaava ihminen...

        Mutta kun nyt ilmeisesti kuvittelet minun olleen aivan vakavissani ja näyttäisit itsekin olevan, niin voisitko esittää jonkun todisteen tukemaan tuota täysin paikkansa pitämätöntä väitettäsi, jonka mukaan en siedä palstalla kaikkia tai kaikkia itselleni osoitettuja viestejä?

        Mietihän itse mitä olet kirjoitellut ja kenelle.


      • bessie-
        useinkin kirjoitti:

        Mietihän itse mitä olet kirjoitellut ja kenelle.

        Mieti kuule ihan itse vaan minun kirjoituksiani, ja tosiaan mieluummin ja vaihteeksi nimenomaan kirjoituksiani kuin omaa mielikuvaasi persoonastani!

        Minun ei tarvitse miettiä asioita jotka tiedän miettimättäkin. Ja sinä et pysty löytämään yhtäkään minun kirjoitustani joka tukisi sinun LUULOTTELUJASI, siitä yksinkertaisesta syystä että sellaisia ei ole.


      • useinkin
        bessie- kirjoitti:

        Mieti kuule ihan itse vaan minun kirjoituksiani, ja tosiaan mieluummin ja vaihteeksi nimenomaan kirjoituksiani kuin omaa mielikuvaasi persoonastani!

        Minun ei tarvitse miettiä asioita jotka tiedän miettimättäkin. Ja sinä et pysty löytämään yhtäkään minun kirjoitustani joka tukisi sinun LUULOTTELUJASI, siitä yksinkertaisesta syystä että sellaisia ei ole.

        Mulla ei oo mitään mielikuvaa persoonastasi, näen sen mitä kirjoitat.


    • siilimuori

      THL tutkimusprofessori Timo Partonen:
      "Maaliskuun lopulla tehdään taas virallistettu rikos unta vastaan, kun kelloja kesäajan takia siirretään tunti eteenpäin. Uni hapertuu jopa viikoksi, äly jätättää ja työteho heikkenee. Tutkimusten mukaan ajansiirto myös lisää tapaturmien ja sydänkohtausten riskiä ja saattaa pahentaa mielenterveyden häiriöitä."

      Juu, kyllä tuntuu et kelloa on siirretty tunti eteenpäin. Aamulla tuntui et yöllä piti maantielle lähteä. Onneksi on päikärit keksitty.

      • 1eero

        Kyllä se tosi o työssä käyvillä tosin tunnin siirto ei hirvee ongelma taas vuorotyötä en olisi pystytyny tekemään, nykyään ei niitä huolia.
        Aamulla heräsis 4 aikaan käänsin kelloa ja jatkoin nukkumista klo 9.30 asti.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Kyllä se tosi o työssä käyvillä tosin tunnin siirto ei hirvee ongelma taas vuorotyötä en olisi pystytyny tekemään, nykyään ei niitä huolia.
        Aamulla heräsis 4 aikaan käänsin kelloa ja jatkoin nukkumista klo 9.30 asti.

        Nii, kyllä tuo tuntikin tuntuu elimistössä jonkin aikaa, ennen kuin siihen sopeutuu. Minä käänsin kellot jo illalla kesä-aikaan. En osaa enää nukkua vapaillakaan pitkään, viimeistään puoli kahdeksan on ponkaistava kahvinkeittoon kun uni karkaa. Tietty unirytmi muodostunut vuosikymmenten saatossa. Oneksi ei enää tarvitse öitä valvoa.


    • NoProblemAtAll

      Eihän nykyaikaisia kelloja tarvitse itse kääntää. Kun antaa asetuksissa luvan, kelot hoitavat homman itse vain pienellä viiveellä.

    • seppäkello

      Turhaa touhuahan se kellojen siirtely on.

      Parasta olisi, että meillä Suomessa olisi tämä "kesäaika" ympärivuotisesti. Syksyllä aina harmittaa, kun "normaaliaikaan" sirryttäessä illat pimenevät laakista ja kaamos alkaa turhan aikaisin.

    • kesäduuniblues

      Kesäajasta luopumisesta on tehty kansalaisaloite! Löytyy googlella, sinne allekirjoittamaan!

    • joopastajoo

      Käytin tänään sen taaksepäin siirretyn tunnin "Lisäaikaa liikunnalle", jota hengitysliitto on monta vuotta suositellut ja järjestänyt tilaisuuksia.

    • jormakova

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe