15-vuotiaana mahiksia omaan asuntoon?

Puuropoju

:D Oon nyt siis 13-vuotias ja oon pitkää puhunu mutsille että 15-vuotiaana muutan omaa asuntoo eikä sil ny oo mitään sitä vastaan. Täältä keski-Suomesta oon meinannu muuttaa pääkaupunkiseudulle ja meinaan siis amikseen mennä. Nyt jo valmiiks suunnittelen vähän tätä, että mitä tuun tarvitsemaa tulevaisuudes ku muutan omilleni. Eli tiedän kyllä että 15-vuotias voi hyvinki saada töitä esim. varastohommia, myyjä sellases paikas jos ei myydä alkoholia ja sen sellasta. 17-vuotiaana tulee saamaan kai sit opintotukea ja asumustukea, mutta siihen asti pitäs ne pari vuotta pärjätä. Mieluiten neuvoja sellaisilta, jotka on nuorena muuttanu myös omiin asuntoihinsa, mut toki muutki saa neuvoa. Pls ei sitten mitää päivänkakkara mummojen tai ylihuolehtivien pappojen saarnoja tänne, sillä kaipaan neuvoja enkä mitään valitusta... kiitos!

6

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mailmaklenuorilöhtiö

      Hei lähdin itse 14vuotiaana muuttin opiskelija asuntoon tarvitsin siihen vanhempien allekirjotuksen ja sain opintotukea sekä asumistukea. Kannattaa hakea vaikka varastolle töihin opiskelujen oheissan toivottavasti auttoi edes vähän yksi on hoas opiskelija kämpät asut jonku kaa tai yksin riippuu vähän minä asuin eka vuoden yksin ja sitten tuli ihan tuntematon kämppis joka otti yhden huoneen

    • hipoji

      Kunhan et vaan kuvittelisi, että sitten opintotuella elät ihan kivasti. Et nimittäin sillä tule pärjäämään, et varsinkaan Helsingissä. Sen työnteon olisi siis jatkuttava silloinkin. Asumistukea et saa, jos olet opiskelija. Saat opintotukea, johon kuuluu asumislisä. Sen määrää voidaan kuitenkin alaikäisellä vähentää vanhempien tulojen perusteella, eikä se maksimissaankaan ole kuin n. 200€. Opintorahan kanssa sama juttu, määrä voi jäädä yllättävän vähäiseksi.

      Sinulla on oltava jo ennen muuttoa ihan selvät kuviot rahan kanssa. Et voi lähteä sillä asenteella, että töitä järjestyy kyllä ja niiden avulla sitten elät. Ilmeisesti asut nyt äitisi kanssa (kahdestaan?). Onko hän valmis maksamaan kaikki kulusi siihen asti, että saatat löytää töitä? Ja entä, jos niitä töitä ei järjesty, miten käy äitisi taloudellisen tilanteen?

      Vaikuttaa siltä, että tahto on kova, mutta faktat on vielä aika hukassa. Onhan tässä toki pari vuotta aikaa järjestellä ne kuntoon.

    • toivonsinullehyvää

      Jos suinkin mahdollista asu siellä kotonasi ja pyri lukioon. Suorita ylioppilastutkinto, panosta siihen jotta saat mahdollisimman hyvät arvosanat. Tämän jälkeen jatka opiskelua alalla jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet. Opiskelu nuorena on kuin korkeakorkoiselle tilille laitettua rahaa. Vaikka raha ei olekkaan pääasia, niin on kuitenkin mukava tehdä mielekästä työtä ja saada hyvä toimeentulo. Toivon sinun ottavan tämän neuvon tosissasi. Itse olen jo eläkkeellä ja nämä ammatinvalintakysymykset ovat ohi. Älä koskaan aloita tupakointia älä myöskään sorru alkoholin tai huumeiden käyttöön. Tiedän, että ympäristö yllyttää tekemään tyhmyyksiä, mutta älä taivu siihen.

      • Puuropoju

        Toivonsinullehyvää, juu kiitoksia vaan kun jaksoit vastata mutta eläkeläisenä et tosin ymmärrä sitä, että lukio on ihan yliarvostettua nykypäivänä. Olkoon se kauppakoulu, amis tai lukio niin periaatteessa ihan sama. Amis on oikein hyvä valinta ja sitä paitsi oon enemmänki kyllästynyt tähän ympäristöön, jossa oon asunu koko elämäni ajan.
        Ja tuosta päihdejutusta oot ihan oikeessa, ettei kannata alottaa... mutta sille nyt ei vaan voi mitään kun oon jo kerennyt pari vuotta polttaa, mut saan kiittää onneani etten polta enää.


      • Wanhempisetä

        Amis ei ole mikään hyvä valinta. Suuri osa amiksen käyneistä ei pääse eikä edes kykene alansa hommiin. Amis on useille pakollinen päivähoitopaikka, jossa käydään juuri mitään oppimatta.

        Ja mistä minä sen tiedän? Minulla on sekä ammattikoulussa hankittu että akateeminen tutkinto.

        Amis on jäänyt jälkeen kehityksestä. Siellä oppii lähinnä historiallisia työtapoja ja museoihin kelpaavaa tekniikkaa.

        Jos haluat oikean ammatin, jolla on tulevaisuutta, niin sinne vie yksi tie ja se käy lukion tai sellaisen amiksen kautta, jossa voi suorittaa YO:n

        Motiivisi muuttoon on väärä. Itseään ei voi paeta. Joka asuinpaikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mistä minä sen tiedän? Olen asunut 8 eri maassa.


    • tabou

      Harvempi työnantaja ihan oikeasti palkkaa alaikäistä, koska vastuu on täten aina työnantajalla, kun työskentelet. Et saa tarjoilla alkoa, et saa työskennellä koneiden kanssa alle 16-vuotiaana (varastossa esim.trukit yms.). http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120188

      Pk-seudulla vuokrataso Helsingissä on 600-900€ YKSIÖSTÄ, päälle vedet, sähkö, ruoka, liikkuminen... mitä kauempana asut, sen enemmän maksat paikasta toiseen matkustamisesta. Puhutaan asumiseen ja liikkumiseen liittyviä kustannuksia 1400€ arvosta. Oletko varma, että ehdit koulun jälkeen työskennellä tuon palkan eteen? Asumiseen tosiaan saa kelalta opintotuen ohessa sun pari sataa, se on pisara meressä... :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe