Asia mitä ei ole tuotu yhtään vähää esille on se, että ratikkajärjestelmä tarvii hienon kulunvalvontajärjestelmän, junaliikenteeseen verrattavan. Siitä seuraa se tunnettu haitta mikä vaivaa usein juniakin eli kun järjestelmässä on vika ei yksikään ratikka liiku kuten eivät liiku junatkaan.
Jos vian korjaukseen menee vaikkapa kaksi tuntia niin tuona aikana ei yksikään ratikka liiku minnekään vaan seisoo siinä missä se oli vian tullessa tai enintäin voi ajaa seuraavalle pysäkille. Siinäpähän sitten istutte ihanissa ratikoissa sen kaksi tuntia tai vaikka kauemminkin.
Kuten jokainen tajuaa niin tällaista vikaa ei voi busseille tulla. Ratikoilla on siten paljon sellaisia liikennöintiesteitä mitä ei ole busseilla ja tästä syystä ratikka tulee olemaan selvästi epäluotettavampi kulkuväline mitä bussit ovat. Mielenkiintoista onkin missä vaiheessa hankitaan suuri määrä varabusseja. Niiden hinnathan eivät ole vertailuissa mukana.
Ratikassa eräs hyvin paha ongelmakohta
78
<50
Vastaukset
- Fakta.kuntoon
Ja taas väärä väite. Ratikka ei ole raskasta raideliikennettä. Se siis ei ole metro eikä juna, eikä siten tarvitse kulunvalvontaa, eikä sellaista ole Tampereellekaan tulossa. Ainoa kulunvalvonta on Lissu sateliittiseuranta, jota käyttävät bussit jo nyt. Aivan sama Lissu hoitaa myös ratikat. Sen sijaan täydellinen valoetuus ratikalla on, mitä ei ole busseilla. Ratikka siis pysähtyy vain pysäkeillä. Täydellinen valoetuus ei ole sama asia kuin kulunvalvonta.
- Vastausta_odotellen
Näin on. Helsingin metrolla on kulunvalvonta. Modernilla ratikalla sellaista ei tarvita. Voi sen toki ratikallekin rakentaa, jos halutaan ratikasta halutaan tehdä yliraskas.
Helsingin metro kulkee valtaosin maan päällä. Montako kertaa sen 33 vuotisen historian aikana kulunvalvonta on ollut ongelma?
Tehkääpä tikusta siis taas jotain uutta asiaa ja ongelmaa ratikalle, kun sen vastustaminen tuntuu olevan pakkomielle. Energian hukkaa mää vaan sanon... :) - ei.ei.eieiei
No mutku siis se ratikka on niinku silleen niinku tosi tyhmä juttu niinku se tunneliki on ja sit ne ninku tota vie rahaa silleen niinku monta miljardii et eiks tota ne niinku rahat pitäs muelummin antaa tota niinku köyhille ja sillee.
- autojalka
Yksityisautoilu tulee yhä turhemmaksi. Julkinenliikenne tehdään monipuolisemmaksi tarjoamalla vaihtoehtoja, vuorovälit kattavammiksi. Autosta tulee turhake,jonka käyttöä on hankalampi perustella. Häviäjiä auto liikkeet, varaosaliikkeet ym. autojen ympärille rakennettu teollisuus. Ongelmia on todella rutkasti luvassa.
- ollaan.realisteja
Jos ratikka tulisi Tampereelle, tulisi samalla oman auton käyttö monille tärkeämmäksi. Ratikkainvestointi kun pakostakin veisi rahaa kattavemmilta bussiyhteyksiltä, itse ratikka kykenee palvelemaan vain noin 15 % tamperelaisista.
Tämä kaikki on tietysti jossittelua, ratikkaa tuskin koskaan tulee, kaluston toimittajan valintakin laitettiin jäihin. Tampereen pitäisi valmistautua viemään keskustan bussit tunneliin, ehkä metronkin rakentamiseen, ratikan hankinta sen sijaan estäisi nämä tärkeämmät uudistukset. Kaikkeen kun ei ole rahaa. - Antoisaa_keskustelua
Bussit tunneliin? :)
Tampellan tunnelin ja Hämpin parkin perusteella tiedetään, että keskustan alittaminen tunnelissa maksaisi 150-200 miljoonaa euroa. Sekö olisi siis ilmaista eikä miltään pois, mutta 175 miljoonaa euroa (Tampereen osuus) ratikasta on "kallista"? :) - edellinen
Antoisaa_keskustelua kirjoitti:
Bussit tunneliin? :)
Tampellan tunnelin ja Hämpin parkin perusteella tiedetään, että keskustan alittaminen tunnelissa maksaisi 150-200 miljoonaa euroa. Sekö olisi siis ilmaista eikä miltään pois, mutta 175 miljoonaa euroa (Tampereen osuus) ratikasta on "kallista"? :)Vaikutat lapselliselta idiootilta hymiöinesi, mutta muille perusteluksi.
Tampereen ongelma on keskustan liikenne, bussit ja muut autot, sekä ratikka, jos sinne sellainen tulisi. Näistä johtuen melu ja pöly on hirvittävä, eikä keskustasta saa viihtyisää millään, liikenne tekee keskustasta myös hengenvaarallisen jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Keskustorin käyttäminen bussiterminaalina on myös hienon tilakokonaisuuden haaskaamista. Liikenteen vieminen keskustassa tunneliin ratkaisee niin monta ongelmaa, että siihen laitetut varat tulisivat monin kerroin takaisin.
Ratikka sensijaan ei ratkaise yhtään ongelmaa, se tuo niitä lisää, tässä on se ero. - unohdit.jotain
edellinen kirjoitti:
Vaikutat lapselliselta idiootilta hymiöinesi, mutta muille perusteluksi.
Tampereen ongelma on keskustan liikenne, bussit ja muut autot, sekä ratikka, jos sinne sellainen tulisi. Näistä johtuen melu ja pöly on hirvittävä, eikä keskustasta saa viihtyisää millään, liikenne tekee keskustasta myös hengenvaarallisen jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Keskustorin käyttäminen bussiterminaalina on myös hienon tilakokonaisuuden haaskaamista. Liikenteen vieminen keskustassa tunneliin ratkaisee niin monta ongelmaa, että siihen laitetut varat tulisivat monin kerroin takaisin.
Ratikka sensijaan ei ratkaise yhtään ongelmaa, se tuo niitä lisää, tässä on se ero."Ratikka sensijaan ei ratkaise yhtään ongelmaa, se tuo niitä lisää, tässä on se ero."
Perustelut tälle väitteelle? - perehdy
Kattavammaksi?
Nyt linjalla kulkee 15-20 bussia tunnissa. Ratikoita kulkee tiheimmillään 8 kpl tunnissa. Muuna aikana 15-20 min. välein. Yöllä (paitsi silloin kun ei kulje ollenkaan) vuoroväli on 1 tunnissa. - onkoVaikeaTajuta
unohdit.jotain kirjoitti:
"Ratikka sensijaan ei ratkaise yhtään ongelmaa, se tuo niitä lisää, tässä on se ero."
Perustelut tälle väitteelle?Sinun kannattaa opetella lukemaan, edellä niistä kerrotaan. Ratikan ongelmalista on pitkä, se häiritsee muun liikenteen sujumista ja tukkii joissakin häiriötapauksissa liikenteen kokonaan, ajolankahässäkät Keskustorin ja Hämeenkadun päällä ovat todella rumat, jne. jne...
- rautaheponen
Miten se yksityisautoilu muuttuisi turhemmaksi, kun se ratikka ei kuitenkaan ajele meillä päin? Autoa tarvitaan edelleenkin.
- Johtotähti-V8
edellinen kirjoitti:
Vaikutat lapselliselta idiootilta hymiöinesi, mutta muille perusteluksi.
Tampereen ongelma on keskustan liikenne, bussit ja muut autot, sekä ratikka, jos sinne sellainen tulisi. Näistä johtuen melu ja pöly on hirvittävä, eikä keskustasta saa viihtyisää millään, liikenne tekee keskustasta myös hengenvaarallisen jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Keskustorin käyttäminen bussiterminaalina on myös hienon tilakokonaisuuden haaskaamista. Liikenteen vieminen keskustassa tunneliin ratkaisee niin monta ongelmaa, että siihen laitetut varat tulisivat monin kerroin takaisin.
Ratikka sensijaan ei ratkaise yhtään ongelmaa, se tuo niitä lisää, tässä on se ero.vie se vitun munamankelisi,vaikka tarastejärvelle,niin pysyt poissa tieltä,jonka me autoilijat olemme maksaneet,eikä yksikään hippipää pyöräilijä.
- NoPanicar
rautaheponen kirjoitti:
Miten se yksityisautoilu muuttuisi turhemmaksi, kun se ratikka ei kuitenkaan ajele meillä päin? Autoa tarvitaan edelleenkin.
Niin tarvitaan, mutta ei Cityssä. Siellä se tehdään mahdottomaksi.Parkkihalliin käy tie tai tule julkisilla. Tai voithan olla tulematta. Oma on valintasi.
- Neutronipommi
NoPanicar kirjoitti:
Niin tarvitaan, mutta ei Cityssä. Siellä se tehdään mahdottomaksi.Parkkihalliin käy tie tai tule julkisilla. Tai voithan olla tulematta. Oma on valintasi.
Et taidakaan puhua Tampereesta, missä ihmeen Cityssä? Hämeenkadun länsipää autioitui jo aikaisemmin, nyt autioitui itäpääkin. On kuin jossakin Tripjatissa Tsernobylin alueella...
- YesPanicar
Nythän siellä on ihmisiä enemmän kuin koskaan. Käy tutustumassa uuteen kävely kulttuuriin.
- Neutronipommi
YesPanicar kirjoitti:
Nythän siellä on ihmisiä enemmän kuin koskaan. Käy tutustumassa uuteen kävely kulttuuriin.
Ovatkin sitten näkymättömiä Viänäsiä...
- CityPanicar
Savolaisia ei lasketa.
- unohdit.jotain
onkoVaikeaTajuta kirjoitti:
Sinun kannattaa opetella lukemaan, edellä niistä kerrotaan. Ratikan ongelmalista on pitkä, se häiritsee muun liikenteen sujumista ja tukkii joissakin häiriötapauksissa liikenteen kokonaan, ajolankahässäkät Keskustorin ja Hämeenkadun päällä ovat todella rumat, jne. jne...
Sinun kannattaa opetella lukemaan. Edellä luetellaan väitteitä muttei perustella niitä. Kertookohan se väitteistä ja niiden esittäjästä kaiken kertomisen arvoisen?
- Kusisetvaipatko
Ei Tamperelaiset ratikkaa tarvitse höpö hommaa rahan haaskuuta,vanhusten hoitoon panostettava enenmän.
- paukkuu-muutoin
Jo pelkästään vaihteitten valvonnan takia tarvitaan kulunvalvonta. Jos vaihde ei ole kunnolla oikeassa asennossa tarvitaan tieto, että ratikka voidaan pysäyttää ennenkuin se putoo kiskoilta. Tai jos kiskojen korjauksen takia jokin tietty väli ajellaan samaa raidetta molempiin suuntiin tarvitaan kulunvalvonta, ettei ratikat aja päin toisiaan.
- kiskotlaulaa
No näinhän se on. Ei ratikka oli mikään bussi jossa on ohjauspyörä ja voi väistää. Voihan kiskoilla olla vaikka rekka poikittain niin silloin on liikenne voitava pysäyttää pikaisesti yhdellä ohjauskäskyllä. Ei kännykkä ole siihen riittävä peli.
- oiskohanjo
?????
- napaaa
Todellakin ????????? kiskotlaulaa ja ajatus on keskiajalta.
- Onnikkasuhari
Itse asiassa Hervannan Valtaväylällä kulkee nyt vajaa 30 bussia tunnissa suuntaansa. Ratikan aikana kulkee 8 ratikkaa ja kenties 3 Taysin bussia. Vuoroväli ratikalla on siten 7,5 minsaa. Vuoreksen kautta todennäköisesti kulkee lisäksi yksi bussilinja Hervannasta Hatanpään kautta keskustaan aivan kuten nytkin (linja 5). 2030 liikennettä ei kuitenkaan suunnitella vuoden 2010 mukaan. Se seikka unohtuu monelta lähes aina. Kyse on myös palvelutasosta, halutaanko joukkoliikenteen tarjontaa ja laatua vahvistaa. Bussikuskina kannatan ilman muuta. Bussit ovat nyt liian täysiä ja liian kireät aikataulut.
- perehdy
Palvelutasoa halutaan siis heikentää?
Riittääkö matkustajille tiheimpään aikaan 7,5 min vuoroväli, kun he ovat tottuneet n.2 min vuorovälein kulkevaan bussiin?
Ruuhka-ajan ulkopuolella ratikka kulkisi vieläkin harvemmin 15-20 min välein.
Kuinka joku voi pitää "joukkoliikenteen tarjonnan ja laadun paranemisena" sen heikentämistä?
Jos bussit ovat jo nyt täysiä, niin kuinka täysi mahtaa olla lähes 4 kertaa harvemmin kulkeva ratikka?
Tosin Tampereella 14.4.2014 tehdyn selvityksen mukaan, arkipäivisin ajetuista n.1900:sta vuorosta 8kpl (!!!) on sellaisia, ettei yhden 3-akselisen bussin kapasiteetti riitä.
Näistä vuoroista yksikään ei ole suunnitellun ratikan linjalla.
Pitääkö ratikan puolustajat bussin käyttäjiä aivan idiootteina? - PalvelutasoRomahtaa
perehdy kirjoitti:
Palvelutasoa halutaan siis heikentää?
Riittääkö matkustajille tiheimpään aikaan 7,5 min vuoroväli, kun he ovat tottuneet n.2 min vuorovälein kulkevaan bussiin?
Ruuhka-ajan ulkopuolella ratikka kulkisi vieläkin harvemmin 15-20 min välein.
Kuinka joku voi pitää "joukkoliikenteen tarjonnan ja laadun paranemisena" sen heikentämistä?
Jos bussit ovat jo nyt täysiä, niin kuinka täysi mahtaa olla lähes 4 kertaa harvemmin kulkeva ratikka?
Tosin Tampereella 14.4.2014 tehdyn selvityksen mukaan, arkipäivisin ajetuista n.1900:sta vuorosta 8kpl (!!!) on sellaisia, ettei yhden 3-akselisen bussin kapasiteetti riitä.
Näistä vuoroista yksikään ei ole suunnitellun ratikan linjalla.
Pitääkö ratikan puolustajat bussin käyttäjiä aivan idiootteina?Kaiken lisäksi vielä ratikan käyttäjiksi pakotetaan liityntäliikenteen kautta heidätkin, jotka eivät edes asu ratikkareitin varrella. Pahimmassa tapauksessa heille tulee kaksi vaihtoa ja paljon pidempi reitti. Siinä vaiheessa jokainen työssäkäyvä ajatteleva ihminen alkaa käyttää omaa autoa työmatkoihin. Tämähän ei koske näitä ratikkaa kannattavia viherhippipössyttelijöitä, jotka eivät edes tunnista sanaa "työ". Oottako työ kuulleet? Ai siinähän se tulikin...
- Ajatustaeiajattelua
Tuubaa pukkaa. Mutta ajele sä vaan ei sitä kukaan kiellä.
- voihanhelvijaliisa
Alussa käy kuten tunnelissakin, tekniikka prakaa, on lastentauteja järjestelmissä ja liikenne seisoo vähän väliä.
- kerrolisää
niin
- Onnikkasuhari
"Riittääkö matkustajille tiheimpään aikaan 7,5 min vuoroväli, kun he ovat tottuneet n.2 min vuorovälein kulkevaan bussiin?"
Bussia päivittäin ajavana tietää, että vaikka aikataulun mukaan busseja menee noin 2 minuutin välein, niin käytännössä välit venähtävät jopa 10 minuuttiin ja sitten tulee 3-4 bussia peräkkäin. Kun ratikalla on oma väylä ja liikennevaloetuus, niin aikataulut myös pitävät. Käykää koeajamassa uusia ratikoita niin huomaatte mistä on kysymys. Itse ainakin mielummin ajaisin 3/4-osaa omalla väylällään sujuvasti kulkevaa ratikkaa kuin autojen seassa tökkivää bussia. Enkä ole edes homohippi-idiootti-ratikkauskovainen, vaan ihan käytännön ihminen. Mutta makunsa kullakin...- TotuusRatikasta
Missä niitä uusia ratikoita saa koeajaa? Sponssaatko matkat? Helsingissä ratikka ainakin on hitaampi kuin linja-autot ja pitää kaiken lisäksi helvetillistä meteliä. Ratikka keinuu kiskoilla kuin meren aalloilla. Seisojat saavat pitää kaksin käsin kiinni tangosta pysyäkseen pystyssä. Seisoa taas on pakko kun vaunussa on vain muutama istuin. Nekin ovat varanneet suomenruotsalaiset rouvat Stockmannin kasseineen.
- nysse-on-paras
TotuusRatikasta kirjoitti:
Missä niitä uusia ratikoita saa koeajaa? Sponssaatko matkat? Helsingissä ratikka ainakin on hitaampi kuin linja-autot ja pitää kaiken lisäksi helvetillistä meteliä. Ratikka keinuu kiskoilla kuin meren aalloilla. Seisojat saavat pitää kaksin käsin kiinni tangosta pysyäkseen pystyssä. Seisoa taas on pakko kun vaunussa on vain muutama istuin. Nekin ovat varanneet suomenruotsalaiset rouvat Stockmannin kasseineen.
-----Missä niitä uusia ratikoita saa koeajaa? -----
Hyvä kysymys, minäkin menisin jos olisi paikka tiedossa. Mutta ei taida Onnikkasuhari tähänkään kysymykseen vastata.
Tosi on sekin että eipä taida olla missään vielä keksittynä ratikkaa joka kulkisi yhtä hiljaa kuin nykyajan nysset. Ja rengastekniikka kehittyy mutta rauta on aina rautaa, se ei muutu eli kolina ei lakkaa. - Kuskinselkätykkää
Mieluummin kolina kuin jumalaton katku ja meteli.
- olettaasvääräss
Kuskinselkätykkää kirjoitti:
Mieluummin kolina kuin jumalaton katku ja meteli.
Ei olisi katkua eikä meteliä kun ratikan asemesta olisi valittu sähköbussit tai trollikat.
- Jalallakoreesti
Ei bussit mihinkään katoa, niitäkin tarvitaan. Sähköbussit on seuraava askel joukkoliikenteen kehityksessä. Tampereellakin. Ratikka , sähköbussit, yksityisautoilun rajoittaminen on tulevaisuutta, joka parantaa keskustan toimivuutta. Kaupunki ihmisille.
- Lukemalla
TotuusRatikasta kirjoitti:
Missä niitä uusia ratikoita saa koeajaa? Sponssaatko matkat? Helsingissä ratikka ainakin on hitaampi kuin linja-autot ja pitää kaiken lisäksi helvetillistä meteliä. Ratikka keinuu kiskoilla kuin meren aalloilla. Seisojat saavat pitää kaksin käsin kiinni tangosta pysyäkseen pystyssä. Seisoa taas on pakko kun vaunussa on vain muutama istuin. Nekin ovat varanneet suomenruotsalaiset rouvat Stockmannin kasseineen.
Tampereelle tulee pienoisjunia ei ratikoita. Huiput n 80km \h. Hesan ratikka painii ihan eri sarjassa.
- Kirjoittamalla
Lukemalla kirjoitti:
Tampereelle tulee pienoisjunia ei ratikoita. Huiput n 80km \h. Hesan ratikka painii ihan eri sarjassa.
Se pikaratikka meni jo! Nyt puuhataan ihan tavallista katuratikkaa.
- Ihmispolooot
Voiraukkaa,yrittää olla nokkela.
- Kuljetusammattilainen
Kolina on modernilla radalla kovin pientä kun vertaa sitä bussien paukkeeseen ja räminään. Vanhat Hesan ratikat kyllä kolisevat kovastikin vanhaan suunnitteluun perustuvissa ristikoissa, jollasia Tampereen uudelle radalle ei tule.
Lähimmät modernit ratikkaradat ja ratikat voi käydä koeajamassa Tukholman Tvärbanananilla, Bergenin Bybanenilla ja kohta myös Aarhusissa, kun rakenteilla oleva rata valmistuu. Sveitsissä, Saksassa ja Ranskassa sitten löytyy kymmenittäin lisää uusia kohteita.
Helsingissä kannattaa koeajaa uusi suomalainen vaunu. Ero vanhaan on iso. Modernia kolisematona ratikkarataa vaan ei Helsingistä löydy muuta kuin maan päällä kulkevat metro-osuudet, jotka vastaavat modernia ratikkarataa.
http://www.raitio.org/metro/kalusto/m200/214_250808_jn.jpg- jakuuluukauas
------- kun vertaa sitä bussien paukkeeseen ja räminään.-----
Valeita valeitten perään. Nykybussit eivät pauku eivätkä rämise. Lienee oma autosi joka sitä ääntä pitää ja kuvittelet sen tulevan busseista.
Ratikoissa huutaa katolla sähkömoottorien jäähdyspuhaltimet kuten lienet kuullut kesällä varsinkin sähkövetureista ja -junista. Armoton ujellus. - Isoratassullaheittää
Niinvarmaan
- Koemalli
Särkänniemeen pitäisi saada pieni ratikkarata nähtäisiin onko siihen tarvetta sitten todellisuudessa????
- Hyvä.idea
Kyllä! Hervannasta lähtevät raiteet voitaisiin viedä ja päättää Sepänkadulta tien toiselle puolelle Särkänniemeen.
- kovanäpäytys
Suurin epäkohta on meille Tesoman eli lännen suunnalla sekä etelän suunnalla asuville se, että me kyllä maksamme ratikasta maltaita mutta emme voi sitä käyttää koska se ilo suodaan vain akselilla Hervanta - Lielahti asuville. Miksi suositaan yhtä reittiä kaupungissa, onko se edes lain mukaistakaan.
- näinhäntuomenee
Onko lain mukaista? Tampereella on ihan omat lakinsa että sen puoleen on aina lain mukaista mitä täällä päätetään muurariveljien ja -siskojen kesken.
- nytnaarattaajo
Ei tarvita kulunvalvonnan vikaa. Riittää kun yksi sippaa raiteille, ja niitähän sippaa, niin silloin koko ratikkaliikenne on seis. Siinä on se paljon mainostettu varmuus ja joustavuus, buaaah.
- LightTrain
Voi voitettuja, tuo on siis parasta mihin pystyt viikosta toiseen.
- aikapahajuttu
Kun sattuu kiskolta putoaminen niin seisokki kestää tunteja. Syöttöliikenne tuo vaihtoasemille itään ja länteen uutta väkeä koko ajan, niin sielläpähän tulipalopakkasessa tai kaatosateessa kansa seisoo muutaman tunnin. Ei naurata jos itse siihen joutuu.
- Taiatollatakarivintaavi
Voisit ottaa ekax selvää tai selvetä. Kuinka hän muut kaupungit on on ongelman ratkaisseet vai ovatko. On se kauheeta.
- Tuskastuttajat
#### ratikka tulee olemaan selvästi epäluotettavampi kulkuväline mitä bussit ovat.###
Kirjoitat niinkuin bussit olisi todella epäluotettavia. Kaukoliikenteen pitäisi olla umpisurkeeta.
Katso Hesan tilastoja ne ei ole kreikan poikien laatimia. Kumpi vaihtoehto jyllää luotettavampana. Te vastustajat teette tästä liian helppoa.- äläviitsihei
Mistähän niitä Hesan tilastoja voisi katsoa, anna linkki jos sinulla edes sellaista on. Muuten pieni huomautus, tämä on Tampere-palsta, ei Hesa-palsta. Hesan asioista voit turista siellä.
- Pyöräkeksitty
Hmmm, siis sinulla on tilasto bussien epäluotettavuudesta,ihan itse tekemä varmaan. Linkki kiitos. Kun se toimii ja vielä Suomessa niin tottakai se pitää tutkia. Ei Tampere mikään pioneeri ole. Että ihan vaan rakennellaan ite.
- knoknkjonjnbjo
Eli jos kävisi niin kuin päästänne keksitte, eli vaunu putoaa kiskoilta, niin jostain syystä liikennettä ei voida tilapäisesti korvata busseilla? Ootte te kyllä yhtiä vajakkeja.
- SyystäEttä
Ei voida korvata busseilla kun niitä ei enää ole...
- idiiooottteja.ootte
SyystäEttä kirjoitti:
Ei voida korvata busseilla kun niitä ei enää ole...
MIten niin ei ole?
- SyystäEttä
idiiooottteja.ootte kirjoitti:
MIten niin ei ole?
Ei kai aleta kaksinkertaista kalustoa ylläpitämään? Kun ratikat tulevat niin bussit myydään tietenkin pois ja kuljettajat irtisanotaan. Täällähän mainostettu että ratikkakuskeja tarvitaan paljon vähemmän.
- idootitti
SyystäEttä kirjoitti:
Ei kai aleta kaksinkertaista kalustoa ylläpitämään? Kun ratikat tulevat niin bussit myydään tietenkin pois ja kuljettajat irtisanotaan. Täällähän mainostettu että ratikkakuskeja tarvitaan paljon vähemmän.
Kuinka vitun tyhmä pitää olla, että luuleen kaikkien bussien poistuvan kaupungista, jos kahdelle reitille tulee raitiotie?
- ratikat-seisoo
idiiooottteja.ootte kirjoitti:
MIten niin ei ole?
------MIten niin ei ole?----
Huoh, siten niin kun sellaista bussiarmadaa kuskeineen ei hankita varalle että voitaisiin niillä suit sait korvata ratikat. Olisi pikkasen kallista sellainen. Ratikat seisoo tasan niin kauan kuin vika on korjattu, kestäköön korjaus vaikka 2 päivää. - ihankovajuttu
ratikat-seisoo kirjoitti:
------MIten niin ei ole?----
Huoh, siten niin kun sellaista bussiarmadaa kuskeineen ei hankita varalle että voitaisiin niillä suit sait korvata ratikat. Olisi pikkasen kallista sellainen. Ratikat seisoo tasan niin kauan kuin vika on korjattu, kestäköön korjaus vaikka 2 päivää.Ei tarvii kestää kahta päivää, riittää kaksi tuntiakin. Kiva seistä pysäkillä tuo aika.
- SyystäEttä
idootitti kirjoitti:
Kuinka vitun tyhmä pitää olla, että luuleen kaikkien bussien poistuvan kaupungista, jos kahdelle reitille tulee raitiotie?
Ai ne bussitko sitten otetaan pois muilta reiteiltä korvaamaan ratikkaa?
- jjaij
SyystäEttä kirjoitti:
Ai ne bussitko sitten otetaan pois muilta reiteiltä korvaamaan ratikkaa?
Et ole varikosta kuullut? Tai varakalustosta? No ajattelukyky on tuo, niin varmaan yleistiedon kanssakin vähän niin ja näin.
- ensiteein
ratikat-seisoo kirjoitti:
------MIten niin ei ole?----
Huoh, siten niin kun sellaista bussiarmadaa kuskeineen ei hankita varalle että voitaisiin niillä suit sait korvata ratikat. Olisi pikkasen kallista sellainen. Ratikat seisoo tasan niin kauan kuin vika on korjattu, kestäköön korjaus vaikka 2 päivää.Miksi niitä palveluita ei voida ostaa hetkellisesti muualta? Miten vr saa ykstyisiä bussiliikennöitsijöitä paikkaamaan rantaradan ongelmia jatkuvasti? Varsinaisia einsteinejä kyllä ootte.
- SyystäEttä
jjaij kirjoitti:
Et ole varikosta kuullut? Tai varakalustosta? No ajattelukyky on tuo, niin varmaan yleistiedon kanssakin vähän niin ja näin.
Eli siis ratikoiden lisäksi pitää olla koko ajan niitä korvaavat bussit ja varakuljettajat valmiudessa? Siis kaksinkertainen kalusto ja sama määrä kuljettajia kuin bussiliikenteen aikana?
- kjnoknjbjibijh
SyystäEttä kirjoitti:
Eli siis ratikoiden lisäksi pitää olla koko ajan niitä korvaavat bussit ja varakuljettajat valmiudessa? Siis kaksinkertainen kalusto ja sama määrä kuljettajia kuin bussiliikenteen aikana?
Mene nyt vittuun, ei kukaan aidosti voi olla noin tyhmä.
- SyystäEttä
kjnoknjbjibijh kirjoitti:
Mene nyt vittuun, ei kukaan aidosti voi olla noin tyhmä.
No sinä ainakin olet...
- Takuullatampereelta
ensiteein kirjoitti:
Miksi niitä palveluita ei voida ostaa hetkellisesti muualta? Miten vr saa ykstyisiä bussiliikennöitsijöitä paikkaamaan rantaradan ongelmia jatkuvasti? Varsinaisia einsteinejä kyllä ootte.
Bussiliikenteen "lobbareita" täällä taas huutaa kurkku suorana, painaen
kaiken liikennekehityksen "tunneliin",heh.
- Opiskelesjaopi
Raitiovaunu on logistisesti busseja tehokkaampi. Yksi kuljettaja voi kuljettaa yhdellä vaunulla 150–300 matkustajaa ja kahden vaunun junalla 300–600 matkustajaa. Yhden bussin kapasiteetti on 70–150 matkustajaa. Tarpeeksi raskaasti kuormitettu raitiolinja on liikennöintikustannuksiltaan bussilinjaa edullisempi.
Nykyaikaiset matalalattiaraitiovaunut ovat hiljaisia, pitkäikäisiä ja busseja mukavampia myös vanhusten, liikuntaesteisten ja lasten kannalta.- TyöttömyysLisääntyy
Eli työllisyyskin huononee kaiken muun lisäksi...
- Eiymmärrä
Täh????
- 3d-skanneri
-----Nykyaikaiset matalalattiaraitiovaunut ovat hiljaisia, pitkäikäisiä ja busseja mukavampia myös vanhusten, liikuntaesteisten ja lasten kannalta.----
Eivät ne ole yhtään sen matalampia kuin matalalattiabussitkaan.
----Yksi kuljettaja voi kuljettaa yhdellä vaunulla 150–300 matkustajaa ja kahden vaunun junalla 300–600 matkustajaa.----
Se on etu työnantajalle, ei matkustajille. Miksi matkustajien pitäisi siitä riemuita, hei? Myös pysäkit ovat harvemmassa sillä ei tuollaista jopa 600 ihmisen letkaa ihan joka kadunkulmassa haluta pysäyttää. Bussi on siinäkin suhteessa joustavampi koska pysäkkejä voidaan laittaa taajempaan. - Opinahjo
Työantajanetu eli veronmaksajien. Pysäkkejä laitetaan niin tiheään kuin tarvetta,mikään ei sitä estä. Matala lattiabussit ovat hankalia, vähemmän mahtuu asiakkaita. Siksipä niitä on vähän. Ratikasta ei ole sitä ongelmaa.
- Hampaatonkin
3d-skanneri kirjoitti:
-----Nykyaikaiset matalalattiaraitiovaunut ovat hiljaisia, pitkäikäisiä ja busseja mukavampia myös vanhusten, liikuntaesteisten ja lasten kannalta.----
Eivät ne ole yhtään sen matalampia kuin matalalattiabussitkaan.
----Yksi kuljettaja voi kuljettaa yhdellä vaunulla 150–300 matkustajaa ja kahden vaunun junalla 300–600 matkustajaa.----
Se on etu työnantajalle, ei matkustajille. Miksi matkustajien pitäisi siitä riemuita, hei? Myös pysäkit ovat harvemmassa sillä ei tuollaista jopa 600 ihmisen letkaa ihan joka kadunkulmassa haluta pysäyttää. Bussi on siinäkin suhteessa joustavampi koska pysäkkejä voidaan laittaa taajempaan.Tayssistä hämeenkatua keskustorille,bussin lattialta saa kerätä teko-
hampaitaan, niin on kova hyppiminen mukulakivillä. Kyllä siinä tulee
pääkaupungin raitsikaa ikävä.
- kunnonkyydit
- Kuspäistäporukkaa
Tunnelin suunnittelussa on "emämunaus".Rakennusvaiheessa sinne olisi
pitänyt laittaa raiteille tilat valmiiksi. Mitä sekin tulee maksamaan myöhemmin ??? Jälkeenpäin revitään tunnelin pohjaan uurnat raiteita varten
ja tunneli on silloin suljettuna ainakin puoli vuotta,aiheuttaen pahoja ruuhkia
pintaliikenteessä. Missä on suunnittelijoiden aivojen kapasiteetti.Varmaankin
Tammerkosken alla ?- nknoknkonokn
Miksi sinne pitäisi saada raiteet kun raiteet menevät jo valmiiksi vieressä? Kirjoitus- tai ajattelukyky ei sovi kaikille.
- Rahvaanraiteet
Multiraide systeemit, missä kaikilla raiteilla kulkevilla on sama raideleveys.
Raitiovaunuliikenne voidaan kytkeä siten junaliikenteeseen helposti.Se maksaa mutta onhan sitä rahaa, antaa vaikka kreikalle ?Tehtäispä kerrankin jotakin
kansalaisten hyväksi, ai niin mutta ylimistö ei matkusta rahvaan seurassa.
Heillä pitää olla "Mersu-600 baarikaappeineen ". - hyvästitasiallisille
Ja taas joku turvenuija tarjoaa kirjoittajille naisen haarojen väliin menoa.
Nyt riitti minulle. Suomalaisen mettäläisen sivistyksen puute tuli esiin,
jälleen, eikä se siitä miksikään muutu. "Hyvästi".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2713017Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit232514- 1271795
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.201753Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1001522Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e251332Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71330Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s21083Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä91083- 611028