Mitä eroa on AC TAI DC KYTKIMILLÄ ?

EIEROA

Mitä eroa on AC TAI DC KYTKIMILLÄ ?

MINUN MIELESTÄ EI MITÄÄN !
OLEN KOKEILLUT SYÖTTÄÄ TASAVIRTAA AC KYTKIMIIN JA TOIMII HYVIN

42

6078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrhqh35

      Eihän niissä välttämättä mitään eroa olekaan, mutta samaa kytkintä ei mitoiteta samalle virralle/jännitteelle DC ja AC -käytössä.

    • eieroa

      eli kaikki ac puolen tavarat käyvät , kun vaan ampeerit täsmäävät dc kanssa ?

      • rrhqh35

        Jos haluat kytkeä tasavirtaa etsi kytkimen teknisestä tiedoista sen DC kytkentäkyky. Yleensä on paljon pienempi kuin AC:n.


      • s.ähkö

        Niihin AC-kilkkeisiin jotka sopivat DC:lle, on merkitty DC-katkaisukyky. Se on aina huomattavasti pienempi kuin AC-katkaisukyky.


    • VIRTAAKATKOTAAN

      esim jos syötän 12 V AURINKOPANEELEITA tulee virtaa esim 9A niin siihen käy 10A normaali johdonsuojakatkaisia !
      eli jos haluaa päävirta katkasiaa niin esim 63A käy myös dc puolelle !
      eli kaikki ac puolen tavarat käyvät myös dc !
      EI KATKASIA TIEDÄ ONKO AC TAI DC VIRTAA !

      • DC_AC

        Kytkentään käy yhtä hyvin, mutta katkaisu on jo vaikeampaa tasavirralla. Tasavirta kun ei käy välillä nollassa kuten vaihtovirta.


      • Anonyymi

        Onkohan aurinkosähköjohtojen asentamiselle jotain sääntöjä. Punaiset, mustat ja vihreänkeltaiset on laitettu kerälle ja tukittu paneelien alle piiloon. Keräävät kaikki lehdet ja risut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan aurinkosähköjohtojen asentamiselle jotain sääntöjä. Punaiset, mustat ja vihreänkeltaiset on laitettu kerälle ja tukittu paneelien alle piiloon. Keräävät kaikki lehdet ja risut.

        Onko nyt kyse punaisista, mustista ja vihreänkeltaisista johdonsuojakatkaisjoista vai kytkimistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nyt kyse punaisista, mustista ja vihreänkeltaisista johdonsuojakatkaisjoista vai kytkimistä?

        Oletpa nokkela, sähkömies? Olisiko vastausta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa nokkela, sähkömies? Olisiko vastausta?

        Ei taida täältä löytyä osaamista, kun on vähän erikoisempaa, kun pistorasian tai vikavirtasuojan kytkentä.
        Kysy Tukeksesta niidenhän pitää tietää asennus säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida täältä löytyä osaamista, kun on vähän erikoisempaa, kun pistorasian tai vikavirtasuojan kytkentä.
        Kysy Tukeksesta niidenhän pitää tietää asennus säännöt.

        Joo, ei voi olla johdot kattopintaa vasten, eikä niputettuna paneelien alle harakan pesiksi.


    • rrhqh35

      Johdonsuojan kannalta samansuuruinen DC tai AC tietenkin lämmittää suojattavaa johtoa yhtä paljon.

      DC-virralla rajoittava tekijä katkaisukyky, koska DC-virralla kipinöinti on paljon voimakkaampaa. Siksi DC virralle tai/ja jännitteelle ilmoitetaan pienemmät arvot kuin AC:lle.

      • koawerkaw9p8

        no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan. vai kuinka monella on syttynyt valokaari esim. auton käynnistyskaapeleita kytkiessä tai irrottaessa? ei se lyö kuin korkeintaan muutamia kipinöitä riippuen kulkevasta virrasta.


      • herr_tohtorr

        "no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan"

        Amiksen autopuolen käyneelle ei taida riittää ymmärrys siihen että tasasähköä käytetään muillakin kuin 12 tai 24 voltin jännitteillä?


      • Liudfhcldfiucv
        koawerkaw9p8 kirjoitti:

        no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan. vai kuinka monella on syttynyt valokaari esim. auton käynnistyskaapeleita kytkiessä tai irrottaessa? ei se lyö kuin korkeintaan muutamia kipinöitä riippuen kulkevasta virrasta.

        Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia


      • koawerkaw9p8
        Liudfhcldfiucv kirjoitti:

        Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia

        jännite on henkilöautossa n 14-15 volttia ja kuorma autossa 28-29 volttia irroitettaessa starttikaapeli kun molemamt autot käy ja laturit pyörii. lataus on kylmällä suurempi ja usein starttikaapeleita tarvitaan nimen omaan kylmällä ilmalla.


      • Liudfhcldfiucv
        koawerkaw9p8 kirjoitti:

        jännite on henkilöautossa n 14-15 volttia ja kuorma autossa 28-29 volttia irroitettaessa starttikaapeli kun molemamt autot käy ja laturit pyörii. lataus on kylmällä suurempi ja usein starttikaapeleita tarvitaan nimen omaan kylmällä ilmalla.

        Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin.

        (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)


      • koawerkaw9p8
        Liudfhcldfiucv kirjoitti:

        Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin.

        (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)

        niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan.

        sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.

        kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.


      • s.ähkö
        koawerkaw9p8 kirjoitti:

        niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan.

        sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.

        kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.

        Ei se tietenkään irroittaessa tuossa tapauksessa kipinöi, koska jännite-ero on olematon ja
        käynnistettävän auton latausvirta menee käynnistettävän auton vajaaseen akkuun.
        Tätä apukaapelijuttua ei voi käyttää verrattaessa alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan tapaukseen, aivan eri juttu.

        Katso linkki, niin ehkä selviää mistä on kysymys.

        https://youtu.be/Zez2r1RPpWY


      • herr_tohtorr
        koawerkaw9p8 kirjoitti:

        niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan.

        sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.

        kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.

        Arvasinhan että amiksen autopuolen pohjalta näitä "ei kipinöi paskaakaan"-vinkkejä täällä jaellaan.

        Rautalangasta vääntäen:
        VAIHTOVIRRALLE JA TASAVIRRALLE VOIDAAN KÄYTTÄÄ SAMAA KYTKINTÄ, MUTTA TASAVIRRALLA VIRRANKATKAISUKYKY ON PIENEMPI. PAHIMMILLAAN SYNTYY TILANNE JOSSA KYTKIN / KATKAISIJA ON 0-ASENNOSSA MUTTA VIRTA EI KATKEA TASAVIRRALLA, VAIKKA VAIHTOVIRRALLA EI OLISI MITÄÄN ONGELMIA.


      • Liudfhcldfiucv
        koawerkaw9p8 kirjoitti:

        niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan.

        sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.

        kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.

        Väännetään vielä rautalangasta.

        Sammuneessa autossa akun jännite on 12 V. Vieressä on käynnissä oleva auto, jossa laturi on päällä ja sen takia jännite vaikka 14 V. Kun nyt kytket kaapelit, jännite-eron 14V-12V=2V seurauksena virtaa alkaa kulkemaan ja sen seurauksena myös kaapelit lämpenevät.

        Sitten kun olet saanut sammuneen auton käyntiin, senkin laturi menee päälle. Nyt jännite-ero on 14V-14V=0V. Latauskaapelissa enää kulje virtaa eikä kipinöintiä esiinny kun irroitat kaapelin.

        Ja kuten muut tuossa jo kommentoivat, tämä ei suoranaisesti liity ketjun aiheeseen.


      • eiolenoin
        Liudfhcldfiucv kirjoitti:

        Väännetään vielä rautalangasta.

        Sammuneessa autossa akun jännite on 12 V. Vieressä on käynnissä oleva auto, jossa laturi on päällä ja sen takia jännite vaikka 14 V. Kun nyt kytket kaapelit, jännite-eron 14V-12V=2V seurauksena virtaa alkaa kulkemaan ja sen seurauksena myös kaapelit lämpenevät.

        Sitten kun olet saanut sammuneen auton käyntiin, senkin laturi menee päälle. Nyt jännite-ero on 14V-14V=0V. Latauskaapelissa enää kulje virtaa eikä kipinöintiä esiinny kun irroitat kaapelin.

        Ja kuten muut tuossa jo kommentoivat, tämä ei suoranaisesti liity ketjun aiheeseen.

        Todellisuudessa ajoneuvojen generaattoreiden jännitteensäätimet eivät ole niin tarkkoja että kahdessa eri ajoneuvossa olisi millivoltilleen sama säätöjännite kyseisessä tilanteessa.

        Lisäksi nykyään jännitteeseen voi vaikuttaa moottorinohjaus- tai vastaava elektroniikka esimerkiksi ajoneuvon akkutyypin mukaan. AGM-akkuja ladataan erilaisella jännitteellä kuin tavallisia jne.

        Kahden ajoneuvon jännitteissä voi olla puolenkin voltin ero. Jos se apuauto on ollut pitkään käynnissä niin voi olla että sen latausjännite on vaikka 14,2 volttia.

        Ja sitten se juuri käyntiin lähtenyt auto generaattoreineen on jääkylmä niin siinä voi olla jännite vaikkapa 14,8 volttia tai hieman enemmänkin.

        Silloin virta kulkee käynnistyskaapeleissa autosta jonka generaattori tuottaa korkeampaa jännitettä autoon, minkä generaattori tuottaa matalampaa jännitettä.

        Vaikka olisi asennettu kaksi samanlaista täysin pakasta vedettyä generaattoria samaan ajoneuvoon ilman ulkopuolista säätöjännitteen ohjausta, niin silti niiden kuormitukset eivät jakaannu 100% tasaisesti, jos puhutaan milliampeereista, tai virrassa voi olla jopa useamman ampeerin ero generaattoreiden kesken.


      • sähköäseon
        eiolenoin kirjoitti:

        Todellisuudessa ajoneuvojen generaattoreiden jännitteensäätimet eivät ole niin tarkkoja että kahdessa eri ajoneuvossa olisi millivoltilleen sama säätöjännite kyseisessä tilanteessa.

        Lisäksi nykyään jännitteeseen voi vaikuttaa moottorinohjaus- tai vastaava elektroniikka esimerkiksi ajoneuvon akkutyypin mukaan. AGM-akkuja ladataan erilaisella jännitteellä kuin tavallisia jne.

        Kahden ajoneuvon jännitteissä voi olla puolenkin voltin ero. Jos se apuauto on ollut pitkään käynnissä niin voi olla että sen latausjännite on vaikka 14,2 volttia.

        Ja sitten se juuri käyntiin lähtenyt auto generaattoreineen on jääkylmä niin siinä voi olla jännite vaikkapa 14,8 volttia tai hieman enemmänkin.

        Silloin virta kulkee käynnistyskaapeleissa autosta jonka generaattori tuottaa korkeampaa jännitettä autoon, minkä generaattori tuottaa matalampaa jännitettä.

        Vaikka olisi asennettu kaksi samanlaista täysin pakasta vedettyä generaattoria samaan ajoneuvoon ilman ulkopuolista säätöjännitteen ohjausta, niin silti niiden kuormitukset eivät jakaannu 100% tasaisesti, jos puhutaan milliampeereista, tai virrassa voi olla jopa useamman ampeerin ero generaattoreiden kesken.

        Starttikaapeleissa ja niiden liitännöissä on sen verran jännitehäviötä että hieman eri suuruiset latausjännitteet ei aiheuta virran kulkemista autojen välillä paskan vertaa.

        silloin kun kuollut auto kytketään käynnissäolevaan niin voi kulkea suuri virta, jos kuolleen auton akku sitä ottaa vastaan. viimeistään kun kuollutta hehkutetaan/käynnistetään niin virta on hyvinkin suuri ja silloin huonot kaapelit saattaa lämmetä, tai paremmatkin jos käynnistysaika on pitkä.

        kun kuollut auto lähtee käymään niin virran kulku autojen välillä lakkaa. ja tässä vaiheessa kun nopeasti poistuu suuri kuormitus (starttimoottori) ja kuolleen auton laturikin lähtee lataamaan, saattaa tulla jännitepiikki koska auttavan auton laturi on tuottanut virtaa niin paljon kuin pystyy käynnistystapahtuman aikana ja sitten ennen kuin säädin kerkeää rajoittaa magnetointi virtaa tulee hyvin lyhytkestoinen piikki joka voi vaurioittaa herkkää elektroniikkaa.

        siksi nykyautoilla pitäisi aluksi vain kytkeä kaapelit ja ladata kuolleen auton akkua jonkin aikaa auttavan moottori käynnissä ja sitten moottori sammuttaa kuolleen auton käynnistämisen ajaksi. ja irroittaa kaapelit ennen auttavan käynnistämistä uudelleen.


      • Anonyymi
        Liudfhcldfiucv kirjoitti:

        Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia

        Startti voittajan on 2oo A
        Amis asiantuntija


      • Anonyymi
        Liudfhcldfiucv kirjoitti:

        Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin.

        (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)

        Ei se qpubirtaa nnattaessa ole o v
        Vaan heikompiakkau on huomattavasti pienempi jännite mutta kaapelit pitää jännite eron illassa
        Kun ideoita kaapelit jännite ero on taas. Vaikka 6 v

        Muutenhan auto lähtis käyntiin ilman apuvirtaa


    • ACDC

      AC/DC on australialainen rockmusiikkia esittävä yhtye, jonka Skotlannista 1960-luvulla Australiaan muuttanut rytmikitaristi Malcolm Young perusti vuonna 1973 veljensä, soolokitaristi Angus Youngin kanssa. Yhtye tunnetaan Angus Youngin koulupuvussa esiintymisen ohella myös energisestä lavaesiintymisestään sekä tarttuvasta ja tehokkaasta musiikistaan, joka pohjautuu yksinkertaisiin sointukulkuihin ja voimasointujen käyttöön ilman efektejä. AC/DC:n tuotantoa on myyty maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonaa kappaletta, ja se on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä musiikkiartisteista ja -yhtyeistä.

    • Epäselvääkö
      • rrhqh35

        Hyvä video, peukku tälle


      • Aurinkosähkäri

        Tässä vielä esimerkki miksi vähänkään korkeampijännitteisissä aurinkosähköjärjestelmissä ei saa DC puolella käyttää AC:lle tarkoitettuja katkaisijoita.
        https://www.youtube.com/watch?v=HLX9cdB4TFQ

        Joissakin DC automaattisulakkeissa on myös määrätty virran suunta, mikä voidaan katkaista. Näissä käytetään kestomagneettia venyttämään valokaarta, jolloin se sammuu. Näitä ei kannata käyttää. Aurinkosähköjärjestelmässä virta voi vikatilanteissa kulkea paneeleihin päin.
        https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g


      • Täytyy sanoa et ohoh... olipa pitkästä aoikaa hyvä ja "valaiseva" video. Voiko asiaa enää paremmin selittää.


      • Anonyymi
        rrhqh35 kirjoitti:

        Hyvä video, peukku tälle

        Kyllähän ne syttyi kaapelit kipinöi kun tyhjään akkuun liitetään vai olettekos koskaan kokeilleet
        Äette kun teillä ei vielä ole ajokorttia

        Kysymään vaikka äidiltä jos on laittanut kaapelit tyhjään akkuun ja pelästynyt kipinöintiä


        Maasturi on ja neliveto Toyota 24o hv


    • EIKÄY

      NÄÄ ON NÄITÄ PELLEN JUTTUJA !

    • SELVÄON

      ASIA SELVÄ!!

    • VAIHTO_VIRTA

      OPETELKAA KIRJOITTAMAAN

      • Anonyymi

        Ysytäänpämasiassa


      • Anonyymi

        Joo eipä pysy kun et mitään ymmärrä


      • Anonyymi

        Ei ole oleellista kun on uuni kone ja paksut sormet

        Isäsi


    • EiRiidellä

      DC kytkimiä ja ja automaattisulakkeita onkaupan venekäyttöön hyvinkin runsaasti. Kannattaa aloittaa katselu vaikka Bilteman ja Motonetin web-sivuilta.

    • Anonyymi

      Siis sama kytkin käy ac/dc mutta vain piemille jännitteille. jos jännite vaik 48v niin kytkimen kärjet kun avautuu dc jännitteellä voi jäädä valokari kärkien välille ja polttaa kainen.

      Emppu

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Varmaan kannattaa katsoa valmistajan sivuilta mitä sille luvataan.


      • Anonyymi

        Kyllä sitä valokytkimenä voi käyttää kattolampulle, olipa sitten vaikka 12V akkusähköä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe