Mikä oli se isänmaa ja Jumalan valmistama kaupunki, jota Aabraham odotti?
Hebr.11
8. Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
9. Uskon kautta hän ELI MUUKALAISENA LUPAUKSEN MAASSA NIINKUIN VIERAASSA MAASSA, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
10. sillä HÄN ODOTTI SITÄ KAUPUNKIA, JOLLA ON PERUSTUKSET JA JONKA RAKENTAJA JA LUOJA ON JUMALA.
11. Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.
12. Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vieläpä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti.
13. Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja TUNNUSTANEET OLEVANSA VIERAITA JA MUUKALAISIA MAAN PÄÄLLÄ.
14. Sillä jotka näin puhuvat, ILMAISEVAT ETSIVÄNSÄ ISÄNMAATA.
15. Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;
16. mutta NYT HE PYRKIVÄT PAREMPAAN, SE ON TAIVAALLISEEN. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä HÄN ON VALMISTANUT HEILLE KAUPUNGIN.
Kysymys Timo Flinkille ja kaikille muillekin.
43
<50
Vastaukset
- JerusaleminKaupunki
Kyllä se kaupunki oli nimenomaan se Jerusalemin kaupunki, joka v.70jKr. tuhottiin.
Siitä kaupungista piti tulla maailman hengellinen keskus ja Jumalan perustama ja rakentama, mutta kuten tiedämme, Aabrahamin jälkeläiset hylkäsivät Jumalansa ja alkoivat palvelemaan muita jumalia, joten lupauskin jäi siten täyttymättä. Luvattu maa vain osin siis toteutui, mutta jäi saamatta lopullisen täyttymyksensä.
Monet Jumalan lupaukset eivät saaneet täyttyä juuri Israelin kansan uppiniskaisuuden vuoksi. Lopulta Jumalan oma kansa tapatti Jumalansakin ja se oli sitten lorun loppu, eli viimeinen pisara. Hepr. 12:22 "Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo ..."
- kerettiläinen--
Elävän Jumalan kaupungista, "taivaallisesta Jerusalemista" juuri on kyse, mutta mistä se taas on vertauskuva?
Hebr.12
22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä [Gal. 4:26; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2]
23 ja juhlaa viettävä esikoisten SEURAKUNTA, NE, JOIDEN NIMET OVAT TAIVAAN KIRJASSA. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, [Luuk. 10:20]
24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4] - kerettiläinen--
Taivaallinen Jerusalem on vertauskuva Jumalan rakentamasta seurakunnasta, joka on syntynyt Hänen Hengestään.
Ilm.21
9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle MORSIAMEN, KARITSAN VAIMON." [Ilm. 15:1 | Ilm. 19:7]
10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. [Ilm. 3:12]
11 Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. [Jes. 58:8, Jes. 60:1,2]
12 Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [Hes. 48:31-34]
13 Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia.
14 Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]
15 Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. [Hes. 40:3,5; Sak. 2:5]
16 Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa*; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. [Ks. selitystä 14:20.][Hes. 48:16,17]
17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä IHMISMITTAA. - opettelelukemaan
kerettiläinen-- kirjoitti:
Taivaallinen Jerusalem on vertauskuva Jumalan rakentamasta seurakunnasta, joka on syntynyt Hänen Hengestään.
Ilm.21
9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle MORSIAMEN, KARITSAN VAIMON." [Ilm. 15:1 | Ilm. 19:7]
10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. [Ilm. 3:12]
11 Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. [Jes. 58:8, Jes. 60:1,2]
12 Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [Hes. 48:31-34]
13 Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia.
14 Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]
15 Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. [Hes. 40:3,5; Sak. 2:5]
16 Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa*; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. [Ks. selitystä 14:20.][Hes. 48:16,17]
17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä IHMISMITTAA.Olet väärässä. Taivaallinen Jerusalem on kirjaimellinen kaupunki. Vai iskikö lukihäiriö?
Hepr. 12:22-23 "Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä JA juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,"
"Jerusalem JA seurakunta", eikä "Jerusalem on seurakunta" - höpönlöpön1234
kerettiläinen-- kirjoitti:
Taivaallinen Jerusalem on vertauskuva Jumalan rakentamasta seurakunnasta, joka on syntynyt Hänen Hengestään.
Ilm.21
9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle MORSIAMEN, KARITSAN VAIMON." [Ilm. 15:1 | Ilm. 19:7]
10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. [Ilm. 3:12]
11 Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. [Jes. 58:8, Jes. 60:1,2]
12 Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. [Hes. 48:31-34]
13 Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia.
14 Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]
15 Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. [Hes. 40:3,5; Sak. 2:5]
16 Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa*; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. [Ks. selitystä 14:20.][Hes. 48:16,17]
17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä IHMISMITTAA.Tulkintasi Ilmestyskirjasta on huuhaatasi. Ihmismitta ei tarkoita, että kaupunki = ihminen.
- huuhaatulkitsijalle
kerettiläinen-- kirjoitti:
Elävän Jumalan kaupungista, "taivaallisesta Jerusalemista" juuri on kyse, mutta mistä se taas on vertauskuva?
Hebr.12
22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä [Gal. 4:26; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2]
23 ja juhlaa viettävä esikoisten SEURAKUNTA, NE, JOIDEN NIMET OVAT TAIVAAN KIRJASSA. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, [Luuk. 10:20]
24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4]Ei se ole mikään vertauskuva. Tulkitset tekstejä väärin. Kaupunki on kirjaimellinen paikka, jossa seurakunta kerran asuu.
- kerettiläinen--
höpönlöpön1234 kirjoitti:
Tulkintasi Ilmestyskirjasta on huuhaatasi. Ihmismitta ei tarkoita, että kaupunki = ihminen.
Enhän minä ole väittänyt, että kaupunki=ihminen, vaan että kaupunki=seurakunta eli kaupunki on siis vertauskuva seurakunnasta.
17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä IHMISMITTAA.
Jos luet tuon edellisen jakeen, niin siinähän sanotaan, että muurin mittaamisessa käytettiin ihmismittaa.
Jakeissa 9 ja 10 sanotaan, että morsian, Karitsan vaimo = pyhä kaupunki, Jerusalem. Morsian ja vaimo kuvaavat Raamatussa seurakuntaa. - kerettiläinen--
Paavali kirjoittaa, että hänen tehtävänään on ollut laskea seurakunnan perustus, joka on Jeesus Kristus.
1. Kor.3
10 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. [Room. 15:20; 1. Kor. 15:10]
11 PERUSTUS ON JO LASKETTU, JA SE ON JEESUS KRISTUS? Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. [Jes. 28:16; Ef. 2:20; 1. Piet. 2:6-8]
12 Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on. [Room. 2:5,6; 1. Kor. 4:5; 2. Tess. 1:8; 1. Piet. 1:7]
14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi. [Juud. 1:23] - kerettiläinen--
Ef.2
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 APOSTOLIEN JA PROFEETTAIN PERUSTUKSELLE RAKENNETTUJA, KULMAKIVENÄ ITSE KRISTUS JEESUS,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa PYHÄKSI TEMPPELIKSI HERRASSA;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte JUMALAN ASUMUKSEKSI HENGESSÄ. - kerettiläinen--
Mikä on ollut profeettojen tehtävä?
Hes.13
1 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
2 "Ihmislapsi, ennusta Israelin ennustavista profeetoista ja sano noille, jotka ovat profeettoja oman sydämensä voimasta: Kuulkaa Herran sana.
3 Näin sanoo Herra, Herra: Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä ja sitä, mitä eivät ole nähneet!
4 Niinkuin ketut raunioissa ovat sinun profeettasi, Israel.
5 Te ette ole NOUSSEET MUURIN AUKKOIHIN ettekä KORJANNEET MUURIA ISRAELIN HEIMON YMPÄRILLÄ, ETTÄ SE KESTÄISI SODASSA, HERRAN PÄIVÄNÄ.
Profeettojen tehtävänä on siis ollut kuvaannollisesti "nousta muurin aukkoihin ja korjata se Israelin heimon ympärillä, jotta se kestäisi sodassa Herran päivänä" eli toisin sanoen SUOJELLA SEURAKUNTAA. - emmeuskosinua
Joo joo. Kyllä me jo tiedetään, että sin tulkitset, että kaupunki=seurakunta. Emme usko tulkintaasi.
- sydämentutkija
kerettiläinen-- kirjoitti:
Enhän minä ole väittänyt, että kaupunki=ihminen, vaan että kaupunki=seurakunta eli kaupunki on siis vertauskuva seurakunnasta.
17 Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä IHMISMITTAA.
Jos luet tuon edellisen jakeen, niin siinähän sanotaan, että muurin mittaamisessa käytettiin ihmismittaa.
Jakeissa 9 ja 10 sanotaan, että morsian, Karitsan vaimo = pyhä kaupunki, Jerusalem. Morsian ja vaimo kuvaavat Raamatussa seurakuntaa.Uusi Jerusalem on todellinen kaupunki, sehän leiriytyy mm. maan avaruuteen, josta käsin toteutuu Jumalan lupaus. ´Te saatte nähdä, kuin jumalattomille kostetaan´ Pelastetut asuvat maapallon avaruudessa , Uudessa Jerusalemissa , ja katselevat sieltä käsin, kuinka jumalattomat palavat varsin nopeasti iankaikkisessa tulessa. Tulihan ei sano. ´Jo riittää, ´Ja että jään tähän pienellä liekillä vaivaamaan jumalattomia maanpäällä, joka johtaisi siihen ettei Uusi Jerusalem joutuisi olemaan leiriytyneenä pitkän ajan ´maapallon avaruudessa´, eikä voisi laskeutua alas maanpäälle. Tämä kidutusoppi, on saatanan keksintö, jolla se yrittää estää Jumalan kaupungin laskeutumasta opillisessa mielessä maanpäälle. Tyhmyys ei aina ole nainen . t. B
- pst
sydämentutkija kirjoitti:
Uusi Jerusalem on todellinen kaupunki, sehän leiriytyy mm. maan avaruuteen, josta käsin toteutuu Jumalan lupaus. ´Te saatte nähdä, kuin jumalattomille kostetaan´ Pelastetut asuvat maapallon avaruudessa , Uudessa Jerusalemissa , ja katselevat sieltä käsin, kuinka jumalattomat palavat varsin nopeasti iankaikkisessa tulessa. Tulihan ei sano. ´Jo riittää, ´Ja että jään tähän pienellä liekillä vaivaamaan jumalattomia maanpäällä, joka johtaisi siihen ettei Uusi Jerusalem joutuisi olemaan leiriytyneenä pitkän ajan ´maapallon avaruudessa´, eikä voisi laskeutua alas maanpäälle. Tämä kidutusoppi, on saatanan keksintö, jolla se yrittää estää Jumalan kaupungin laskeutumasta opillisessa mielessä maanpäälle. Tyhmyys ei aina ole nainen . t. B
>> ja katselevat sieltä käsin, kuinka jumalattomat palavat varsin nopeasti iankaikkisessa tulessa>>
Profeetta Zarahustra ilmoitti, miten maailma tuhoutuu Gochir-nimisen komeetan iskiessä maahan. Että maa olisi kuin sulaa metallia, että oikeamieliset nousisivat läpi hehkuvan magman, helposti, kuin lämpimän maidon lävitse, kuinka väärämieliset vaivanloisesti, suurten tuskien kautta. Mutta kaikki nousevat, puhdistavan tulen kautta.
Näin uskoi mm. Medo-Persian kuningas Kyyros II Suuri, zarahustralainen , josta profeetta Jesaja kirjoittaa: " Näin sanoo Herra voidellulleen Kyyrokselle..." Jes.45:1
(voideltu = משיח-mashiyach-messias ) - kerettiläinen--
emmeuskosinua kirjoitti:
Joo joo. Kyllä me jo tiedetään, että sin tulkitset, että kaupunki=seurakunta. Emme usko tulkintaasi.
Hes.13
4 Niinkuin ketut raunioissa ovat sinun profeettasi, Israel.
5 Te ette ole NOUSSEET MUURIN AUKKOIHIN ettekä KORJANNEET MUURIA ISRAELIN HEIMON YMPÄRILLÄ, ETTÄ SE KESTÄISI SODASSA, HERRAN PÄIVÄNÄ.
Uutta Jerusalemia ympäröi "muuri, jossa on kaksitoista peruskiveä, joissa on Karitsan kahdentoista apostolin nimet" ja Hesekielin mukaan profeettojen tehtävänä on "nousta muurin aukkoihin ja korjata se >Israelin heimon ympärillä"<, joten uskooko nimimerkki "emmeuskosinua" (pyhpyh?), että profeettojen tehtävänä oli toimia kirjaimellisesti muurareina paikkaamassa jotain kirjaimellista muuria?
Minä kyllä ymmärrän edellisen vertauskuvallisesti niin että profeettojen todellisena tehtävänä oli suojella Jumalan kansaa eksytyksiltä ja vääriltä opetuksilta. Jos jollain on antaa jotain todistetta tämän kirjaimellisen muuraustoiminnan puolesta, niin voi tuoda nyt sitten omat todisteensa tähän kaikkien luettavaksi. Samoin voi myös selittää, miten tämä muurin aukkojen kirjaimellinen paikkaus auttaa sodassa Herran päivänä? Jään mielenkiinnolla odottamaan todisteita... - kerettiläinen--
sydämentutkija kirjoitti:
Uusi Jerusalem on todellinen kaupunki, sehän leiriytyy mm. maan avaruuteen, josta käsin toteutuu Jumalan lupaus. ´Te saatte nähdä, kuin jumalattomille kostetaan´ Pelastetut asuvat maapallon avaruudessa , Uudessa Jerusalemissa , ja katselevat sieltä käsin, kuinka jumalattomat palavat varsin nopeasti iankaikkisessa tulessa. Tulihan ei sano. ´Jo riittää, ´Ja että jään tähän pienellä liekillä vaivaamaan jumalattomia maanpäällä, joka johtaisi siihen ettei Uusi Jerusalem joutuisi olemaan leiriytyneenä pitkän ajan ´maapallon avaruudessa´, eikä voisi laskeutua alas maanpäälle. Tämä kidutusoppi, on saatanan keksintö, jolla se yrittää estää Jumalan kaupungin laskeutumasta opillisessa mielessä maanpäälle. Tyhmyys ei aina ole nainen . t. B
Sieltä "kultaisesta kaupunkijärkäleestä" käsin sitten varmaankin seurataan jumalattomien ja maan polttamistapahtumaa joiltakin "kultaisilta" television näyttöruuduilta kuin uutislähetystä joltakin avaruusasemalta ikään, kun ovat ne jalokivin koristellut kaupungin muurit niin korkeita, ettei niiden yli näe, eikä kultakatujenkaan lävitse voi nähdä mitään...en sano mitään tyhmyydestä...
- kerettiläinen--
Vastasit Timo kysymykseeni näin:
"Hepr. 12:22 "Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo ..."
Nyt kysyisin sinulta lisäksi, oletko samaa mieltä kanssani siitä, että tämä "taivaallinen Jerusalem" on VERTAUSKUVAA Jumalan todellisesta seurakunnasta, Jumalan omaisuuskansasta, hengellisestä Israelista...eli millä nimellä sitä nyt kuvataankin?
Vai uskotko sinäkin niin kuin kaikki täällä näyttävät uskovan, että "taivaallinen Jerusalem" on jokin "kultainen kaupunkijärkäle", joka laskeutuu tänne uudesti luodun maan päälle ja jossa Jumalan kansa sitten tulee asumaan? - etköolekoskaanlukenut
kerettiläinen-- kirjoitti:
Vastasit Timo kysymykseeni näin:
"Hepr. 12:22 "Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo ..."
Nyt kysyisin sinulta lisäksi, oletko samaa mieltä kanssani siitä, että tämä "taivaallinen Jerusalem" on VERTAUSKUVAA Jumalan todellisesta seurakunnasta, Jumalan omaisuuskansasta, hengellisestä Israelista...eli millä nimellä sitä nyt kuvataankin?
Vai uskotko sinäkin niin kuin kaikki täällä näyttävät uskovan, että "taivaallinen Jerusalem" on jokin "kultainen kaupunkijärkäle", joka laskeutuu tänne uudesti luodun maan päälle ja jossa Jumalan kansa sitten tulee asumaan?Noinko huonosti olet lukenut Raamattua?
Ilm. 21:1-3 "Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,"
Ilm. 21:23-27 "Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne. Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."
Ilm. 22:1-2 "Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden."
Ei noissa puhuta mistään vertauskuvasta. Kyllä noissa puhutaan kirjaimellisesta kaupungista, joka laskeutuu maan päälle. - häpeäsulle1234
kerettiläinen-- kirjoitti:
Sieltä "kultaisesta kaupunkijärkäleestä" käsin sitten varmaankin seurataan jumalattomien ja maan polttamistapahtumaa joiltakin "kultaisilta" television näyttöruuduilta kuin uutislähetystä joltakin avaruusasemalta ikään, kun ovat ne jalokivin koristellut kaupungin muurit niin korkeita, ettei niiden yli näe, eikä kultakatujenkaan lävitse voi nähdä mitään...en sano mitään tyhmyydestä...
Sinä pilkkaat nyt Raamatun opetusta. Saisit hävetä!
- kerettiläinen--
etköolekoskaanlukenut kirjoitti:
Noinko huonosti olet lukenut Raamattua?
Ilm. 21:1-3 "Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,"
Ilm. 21:23-27 "Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne. Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."
Ilm. 22:1-2 "Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden."
Ei noissa puhuta mistään vertauskuvasta. Kyllä noissa puhutaan kirjaimellisesta kaupungista, joka laskeutuu maan päälle.>>Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.<<
No tässähän on vain lisätodiste siitä, että uusi Jerusalem on vertauskuva seurakunnasta, vai millaiseen "juhla-asuun" kuvittelet >kaupungin< puettavan, jota kaiken lisäksi verrataan vielä >morsiameen<, joka on seurakunnan vertauskuva?
>>Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,"<<
Eihän tämäkään millään tavalla todista siitä, ettei kyse voisi olla seurakunnasta, varsinkin kun muistetaan, että Jeesus on myös "pyhäkkö" Jes.8:14 ja "temppeli" Joh.2:19
Matt.18:20
"Sillä missä kaksi tahi kolme kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." - kerettiläinen--
Tässä tulee nyt valitettavasti vain lisää todisteita siitä, että kaupunki on yksi seurakunnan vertauskuvista...ei voi mitään...:))
Jes.62
11 Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa TYTÄR SIIONILLE: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
12 Ja heitä kutsutaan "pyhäksi kansaksi", "Herran lunastetuiksi"; ja SINUA KUTSUTAAN "halutuksi", "KAUPUNGIKSI, joka ei ole hyljätty". - kerettiläinen--
Olen odotellut niitä todisteita, että uusi Jerusalem ei olisi seurakunnan vertauskuva, mutta yksin saan täällä kirjoitella. Joten täytyypä laittaa lisää todisteita sen puolesta, että seurakunnan vertauskuvasta todellakin on kyse.
Sef. 3:14
Iloitse, tytär Siion, huuda riemusta, Israel! Juhli ja laula täysin sydämin, tytär Jerusalem! [Jes. 12:6; Sak. 9:9]
Sak. 9:9
Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. [Jes. 12:6, Jes. 62:11; Sef. 3:14 | Tuom. 5:10; Matt. 21:5]
Kuten huomaatte >>> tytär Siion = Israel = tytär Jerusalem
eli seurakunnasta on kyse. Onhan "Babylonkin, se suuri kaupunki" Ilm.18:21 vertauskuva uskontojen sekoituksesta eli hengellistä haureutta harjoittavasta luopiouskonnollisuudesta, eikä mistään kirjaimellisesta kaupungista.
Ihmetyttää, miksi tämä asia on niin vaikea hyväksyä ja myöntää? Mikä siihen oikein on syynä, voisiko joku kertoa? - höpönlöpön12345
kerettiläinen-- kirjoitti:
Olen odotellut niitä todisteita, että uusi Jerusalem ei olisi seurakunnan vertauskuva, mutta yksin saan täällä kirjoitella. Joten täytyypä laittaa lisää todisteita sen puolesta, että seurakunnan vertauskuvasta todellakin on kyse.
Sef. 3:14
Iloitse, tytär Siion, huuda riemusta, Israel! Juhli ja laula täysin sydämin, tytär Jerusalem! [Jes. 12:6; Sak. 9:9]
Sak. 9:9
Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. [Jes. 12:6, Jes. 62:11; Sef. 3:14 | Tuom. 5:10; Matt. 21:5]
Kuten huomaatte >>> tytär Siion = Israel = tytär Jerusalem
eli seurakunnasta on kyse. Onhan "Babylonkin, se suuri kaupunki" Ilm.18:21 vertauskuva uskontojen sekoituksesta eli hengellistä haureutta harjoittavasta luopiouskonnollisuudesta, eikä mistään kirjaimellisesta kaupungista.
Ihmetyttää, miksi tämä asia on niin vaikea hyväksyä ja myöntää? Mikä siihen oikein on syynä, voisiko joku kertoa?OK. NO katsotaas pitääkö väittees paikkansa. Olen vaihtanut kaupungin tilalle seurakunnan seuraavaan Raamatun tekstiin. Jokainen voi lukea ja päätellä onko tuossa TULKINNASSASI oikeasti tolkkua.
Ilm. 21:10-27 "Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän SEURAKUNNAN, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. SEURAKUNTA loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. SEURAKUNTAA ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia. SEURAKUNNAN muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi SEURAKUNNAN sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. SEURAKUNTA oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi SEURAKUNNAN kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää -- enkeli käytti siinä ihmismittaa. Muuri oli rakennettu jaspiskivestä, ja SEURAKUNTA oli kimmeltävää, lasinkirkasta kultaa. SEURAKUNNANMUURIN perustukset oli kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä. Ensimmäisenä peruskivenä oli jaspis, toisena safiiri, kolmantena kalsedoni, neljäntenä smaragdi, viidentenä sardonyksi, kuudentena karneoli, seitsemäntenä krysoliitti, kahdeksantena berylli, yhdeksäntenä topaasi, kymmenentenä krysopraasi, yhdentenätoista hyasinttikivi ja kahdentenatoista ametisti. Porttitorneina oli kaksitoista helmeä -- kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. SEURAKUNNAN valtakatu oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi. Temppeliä en SEURAKUNNASSA nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa. SEURAKUNTA ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne. Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."
ELI JOKAINEN TAJUAA ETTEI TULKINNASSASI OLE TOLKKUA. - kerettiläinen--
No siinä juuri on tolkkua, koska on kyse vertauskuvista. Jalokivet ja koristeet esimerkiksi kuvaavat Jumalan antamia lahjoja. Apostolien ja profeettojen työ on ollut sen verran vaativampaa kuin meidän tavallisten uskovaisten, että heidän työnsä arvoa voidaan verrata jalokiviin. Ja jos tuo on kirjaimellinen kaupunki, niin on se aika merkillinen kaupunki, kun sen pituus, leveys ja KORKEUS ovat yhtä suuret eli kaksitoistatuhatta stadionmittaa. Ja jos "uusi Jerusalem" on kirjaimellinen kaupunki, niin sittenhän samalla periaatteella myös "Babylon, se suuri kaupunki" täytyisi tarkoittaa kirjaimellista kaupunkia. Näin ei kuitenkaan tietääkseni kukaan usko, vaan pitää sitä vertauskuvana langenneesta, ihmisten rakentamasta uskonnollisuudesta, joten miksi uuden Jerusalemin kohdalla olisi kyse sitten kirjaimellisesta kaupungista, eikä Jumalan rakentamasta ja Hänen Hengestään syntyneestä seurakunnasta?
- kerettiläinen--
Uudessa maassa ei enää tarvita muureja, sillä seurakunta on turvassa kaikilta vihollisiltaan, sillä heitä ei enää ole.
Jes.60
18 Ei kuulla enää väkivallasta sinun maassasi, ei tuhosta eikä turmiosta sinun rajojesi sisällä. MINUN APUNI ON SINUN MUURINASI ja MINUN YLISTYKSENI SINUN PORTTEINASI.
19 Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona eikä kuu kirkasta sinun teitäsi, vaan Herra on sinun ikuinen valosi ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi. [Ilm. 21:23, Ilm. 22:5]
20 Sinun aurinkosi ei enää laske eikä kuu katoa, sillä Herra on sinun ainaisena valonasi. Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.
21 VANHURSKAITA OVAT SILLOIN KAIKKI KANSASI JÄSENET, maa on iäti oleva heidän. He ovat taimia minun tarhassani, MINUN KÄTTENI TYÖ, jolla osoitan kirkkauteni. [2. Moos. 15:17 | Matt. 15:13]
Sak.2
Kolmas näky: mies ja mittanuora
1 (2:5) Tämän jälkeen näin miehen, jolla oli kädessään mittanuora.
2 (2:6) Kysyin häneltä: "Mihin olet menossa?" Hän vastasi: "Menen mittaamaan Jerusalemia nähdäkseni, kuinka leveä ja pitkä siitä tulee."
3 (2:7) Juuri silloin astui esiin se enkeli, joka oli puhunut kanssani, ja toinen enkeli tuli häntä vastaan
4 (2:8) ja sanoi hänelle: "Juokse sanomaan tuolle nuorelle miehelle näin: -- JERUSALEMIN YMPÄRILLE EI ENÄÄ RAKENNETA MUUREJA, niin paljon asukkaita ja karjaa siellä on tulevina aikoina. [Jes. 49:19,20]
5 (2:9) MINÄ OLEN TULIMUURI SEN YMPÄRILLÄ -- sanoo Herra -- ja asun sen keskellä täydessä kirkkaudessani." [Ps. 46:6; Jes. 60:19] - ParempiOllaParatiisissa
kerettiläinen-- kirjoitti:
Uudessa maassa ei enää tarvita muureja, sillä seurakunta on turvassa kaikilta vihollisiltaan, sillä heitä ei enää ole.
Jes.60
18 Ei kuulla enää väkivallasta sinun maassasi, ei tuhosta eikä turmiosta sinun rajojesi sisällä. MINUN APUNI ON SINUN MUURINASI ja MINUN YLISTYKSENI SINUN PORTTEINASI.
19 Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona eikä kuu kirkasta sinun teitäsi, vaan Herra on sinun ikuinen valosi ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi. [Ilm. 21:23, Ilm. 22:5]
20 Sinun aurinkosi ei enää laske eikä kuu katoa, sillä Herra on sinun ainaisena valonasi. Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.
21 VANHURSKAITA OVAT SILLOIN KAIKKI KANSASI JÄSENET, maa on iäti oleva heidän. He ovat taimia minun tarhassani, MINUN KÄTTENI TYÖ, jolla osoitan kirkkauteni. [2. Moos. 15:17 | Matt. 15:13]
Sak.2
Kolmas näky: mies ja mittanuora
1 (2:5) Tämän jälkeen näin miehen, jolla oli kädessään mittanuora.
2 (2:6) Kysyin häneltä: "Mihin olet menossa?" Hän vastasi: "Menen mittaamaan Jerusalemia nähdäkseni, kuinka leveä ja pitkä siitä tulee."
3 (2:7) Juuri silloin astui esiin se enkeli, joka oli puhunut kanssani, ja toinen enkeli tuli häntä vastaan
4 (2:8) ja sanoi hänelle: "Juokse sanomaan tuolle nuorelle miehelle näin: -- JERUSALEMIN YMPÄRILLE EI ENÄÄ RAKENNETA MUUREJA, niin paljon asukkaita ja karjaa siellä on tulevina aikoina. [Jes. 49:19,20]
5 (2:9) MINÄ OLEN TULIMUURI SEN YMPÄRILLÄ -- sanoo Herra -- ja asun sen keskellä täydessä kirkkaudessani." [Ps. 46:6; Jes. 60:19]Adventistit tarvitsevat korkeat muurit ympärilleen, koska heitä ei voi laskea muiden kristittyjen joukkoon. He nimittäin alkavat heti väkivaltaisesti mätkimään toisia kivisillä laintauluilla päähän.
Parempi vain, että adventistit ovat siellä korkeiden muurien sisäpuolella, että me muut saamme käyskennellä paratiisin autuudessa ihan rauhassa. - TähänVähänLisään
etköolekoskaanlukenut kirjoitti:
Noinko huonosti olet lukenut Raamattua?
Ilm. 21:1-3 "Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,"
Ilm. 21:23-27 "Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne. Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."
Ilm. 22:1-2 "Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden."
Ei noissa puhuta mistään vertauskuvasta. Kyllä noissa puhutaan kirjaimellisesta kaupungista, joka laskeutuu maan päälle.Haluaisin nyt minäkin tuoda muutaman ajatuksen tähän väittelyyn, että oliko kyse hengelisestä tai materiaalisesta ..
Mikä on tärkeintä ? Materia vai hengellisyys ? No ihan varmasti hengellisyys, Siksi ei ainakaan minusta ole kovinkaan tärkeää missä muodossa hengellisyys säilyy. Ja liika materialistisen linjan puolustaminen voi pahimmassa tapauksessa tehdä sen että pääasia unohtuu - nimittäin hengellisyys En minä ainakaan näe mitään kaupunkia ilman Jumalaa ja se kaupunki jossa Jumala asuu on hengellinen. Kerettiläinen on hengellisyyden kannattaja ja jos hän olisi "väärässä" .. niin mihin kukaan tarvitsisi hengetöntä Jerusalemia. - eläväsielu
kerettiläinen-- kirjoitti:
Elävän Jumalan kaupungista, "taivaallisesta Jerusalemista" juuri on kyse, mutta mistä se taas on vertauskuva?
Hebr.12
22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä [Gal. 4:26; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2]
23 ja juhlaa viettävä esikoisten SEURAKUNTA, NE, JOIDEN NIMET OVAT TAIVAAN KIRJASSA. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, [Luuk. 10:20]
24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4]Edesmenneet kuolleet sielut ovat tietoisessa tilassa, ihan selvästi.
- ainaostaan.edesmenneet
eläväsielu kirjoitti:
Edesmenneet kuolleet sielut ovat tietoisessa tilassa, ihan selvästi.
No siinä ne taitaa advareiden tietoisessa tilassa olevat sielut sitten loppuakin - nimittäin niihin edesmenneisiin.
Tuntuvat olevan pallo hukassa heti kun kysytään uskon perusteita, jollei ole valmista teologien tekemää 1200 sivuista pikahakuteosta asiasta.
Mitään järkeä ei noissa perusteluissaan ole.
- uskonperusteet
http://www.kirjaonline.com/product/450/uskon-perusteet
Kirjassa käsitellään uskoa, seurakuntaa, Raamattua, Pyhää Henkeä ja Jumalan johdatusta. Siitä on hyötyä sekä uskossaan nuorille että vuosikymmeniä uskossa olleille. Se sopii kurssiksi niin seurakuntaan kuin yksittäisille kristityillekin. Uusi Jerusalem on todellinen kaupunki, jonka Jumala on valmistanut meille. Se kuvaillaan Ilmestyskirjan kahdessa viimeisessä luvussa. On totta, että muualla Uudessa testamentissa Jerusalemia käytetään tarkoittamaan myös seurakuntaa, mutta tämä johtuu heprealaisesta ajatusmallista, jossa kaupunki ja sen asukkaat assosioidaan toisiinsa niin tiukasti, että termit ovat lähes vaihdannaiset. Eivät kuitenkaan niin, että ero häviää kokonaan.
- T.on.puhunut
Siinäs kuulit, kerettiläinen. Asia on aina juuri niinkuin Timo sanoo, ei siihen perusteluja tarvita. Timo on puhunut, ja te olkaa hiljaa.
- TPuhunutugh
T.on.puhunut kirjoitti:
Siinäs kuulit, kerettiläinen. Asia on aina juuri niinkuin Timo sanoo, ei siihen perusteluja tarvita. Timo on puhunut, ja te olkaa hiljaa.
Vai on Timo puhunut, ugh!?
- TähänVähänLisään
Nyt Timo tosiasiassa taisi sanoa että Jerusalem on sekä hengellinen että todellinen.
(Aivan kuin hengellisyys ei olisi todellisuutta ? :) Kysyn kumpi on tärkeämpää todellisuutta?
Kumpi näistä on se tärkeä - nytenymmärrä
TähänVähänLisään kirjoitti:
Nyt Timo tosiasiassa taisi sanoa että Jerusalem on sekä hengellinen että todellinen.
(Aivan kuin hengellisyys ei olisi todellisuutta ? :) Kysyn kumpi on tärkeämpää todellisuutta?
Kumpi näistä on se tärkeäHäh? Siis sanotko, että seurakunta=hengellinen, kaupunki=todellinen? Eihän Timo sellaista väittänyt.
- kerettiläinen--
Kiitos vastauksestasi Timo.
Tätä asiaa ei ole varmaankaan kovin paljon Adventtikirkossa mietitty, eikä kyseenalaistettu, koska ymmärtääkseni Ellen White on "näyissään" nähnyt tämän kirjaimellisen "kaupunkijärkäleen kultakatuineen ym.", mutta ainakin Jari ilmaisi olevansa samaa mieltä kanssani siitä, että kyseessä on vertauskuva seurakunnasta. Tässä tulee Kai_A: n vastaus kysymykseeni.
Kai_A
29.6.2014 10:34
Eiköhän tästä parhaiten päästä eteenpäin, jos kaupunki onkin puutarha (Eden uudessa kaavussa???) ja kuvaus vertauskuvallinen.
Kun ajatellaan nykyajan suurkaupunkeja, puhutaan kivierämaista eikä useimpien ihmisten mielestä kulta/helmi/kristallierämaa tunnu läheskään yhtä houkuttelevalta kuin vaikkapa rauhallinen järvimaisema tai puutarha. Eivätköhän nämä jälkimmäiset ole niin Luojan parhaita luomuksia.
Käänsin tuon aiemmin mainitun Paulienin kirjan ja pidän sitä erinomaisena kirjana, joka avaa ihan uusia näköaloja adventtikirkonkin menneeseen jämähtäneisiin tulkintoihin.
Kai
Tästä käy selvästi ilmi, että teillä on erilaiset näkemykset tästä asiasta, vai vieläkö yritätte sovittaa niitä samaan muottiin? kerettiläinen-- kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi Timo.
Tätä asiaa ei ole varmaankaan kovin paljon Adventtikirkossa mietitty, eikä kyseenalaistettu, koska ymmärtääkseni Ellen White on "näyissään" nähnyt tämän kirjaimellisen "kaupunkijärkäleen kultakatuineen ym.", mutta ainakin Jari ilmaisi olevansa samaa mieltä kanssani siitä, että kyseessä on vertauskuva seurakunnasta. Tässä tulee Kai_A: n vastaus kysymykseeni.
Kai_A
29.6.2014 10:34
Eiköhän tästä parhaiten päästä eteenpäin, jos kaupunki onkin puutarha (Eden uudessa kaavussa???) ja kuvaus vertauskuvallinen.
Kun ajatellaan nykyajan suurkaupunkeja, puhutaan kivierämaista eikä useimpien ihmisten mielestä kulta/helmi/kristallierämaa tunnu läheskään yhtä houkuttelevalta kuin vaikkapa rauhallinen järvimaisema tai puutarha. Eivätköhän nämä jälkimmäiset ole niin Luojan parhaita luomuksia.
Käänsin tuon aiemmin mainitun Paulienin kirjan ja pidän sitä erinomaisena kirjana, joka avaa ihan uusia näköaloja adventtikirkonkin menneeseen jämähtäneisiin tulkintoihin.
Kai
Tästä käy selvästi ilmi, että teillä on erilaiset näkemykset tästä asiasta, vai vieläkö yritätte sovittaa niitä samaan muottiin?Voi olla, että Kai näkee tekstin vertauskuvallisemmin kuin minä, mutta olen samaa mieltä Kain kanssa siitä, että Paulienin kirja on erinomainen teos. Paulien nyt sattuu olemaan yksi mentoreistani ja alan arvostettu asiantuntija.
Eksegeettina sanoisin kuitenkin niin, että nyt ei kannata lainkaan ajatella nykykaupunkeja, koska Ilmestyskirjan teksti on kirjoitettu Vanhan testamentin kielikuvilla. Tuo houkuttelevuusaspekti ei ehkä tässä ole se oleellisin kysymys. Olen samaa mieltä siitä, että kaupungissa on Eden uudessa kaavussa (Ilm. 22). Se on se oleellinen pointti.
Kain näkemys ei ymmärtääkseni kuitenkaan tue sinun ajatustasi, että Jerusalem olisi pelkästään kielikuva seurakunnasta ja siten vain ihmisistä.- kerettiläinen--
Tässä Jesaja 54 kuvataan aivan selvästi seurakuntaa, kun puhutaan vaimosta. Siinä kerrotaan, miten Jumala itse kokoaa omansa ja RAKENTAA seurakunnan itse >>> MINÄ muuraan sinun KIVESI...
Jesaja 54
1 Riemuitse, sinä HEDELMÄTÖN, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä HYLJÄTYLLÄ on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, SINUN JÄLKELÄISESI ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, LESKEYTESI PILKKAA et ole enää muistava. (Huom. vrt. Babylon Ilm.18:7; Jes.47:7-10)
5 sillä Hän, joka sinut teki, on SINUN AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun Lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä niin kuin HYLJÄTYN , SYVÄSTI MURHEELLISEN VAIMON on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut HALVEKSITTU, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta >MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN< suurella laupeudella…
11 Sinä KURJA, myrskyn raastama, sinä LOHDUTON! Katso, MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI kiiltokivellä, PANEN SINUN PERUSTUKSESI safiireista,
12 MINÄ TEEN sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
Tämä kuvaus todellisesta, hedelmättömästä Jumalan seurakunnasta ei tietenkään miellytä mitään näistä tämän ajan seurakunnista, koska kaikki ne omasta mielestään ovat erittäinkin "hedelmällisiä, istuvat kuningattarena, eivät ole leskiä eivätkä lapsettomia"...tämän vakuudeksi esitetään jäsentilastoja, jotka "todistavat", miten hurjaa vauhtia Jumalan "valittuun kansaan" liittyy uusia jäseniä joka päivä. Niillä ei kuitenkaan ole mitään todistusarvoa muuta kuin se, että ne sillä todistavat vain olevansa Babylon... - kerettiläinen--
Edellä Jes.54 kerrotaan hyljätystä, syvästi murheellisesta vaimosta, joka on saanut kärsiä leskeytensä pilkkaa, kun taas tässä Jes.62 kuvataan Jeesuksen tuloa pelastamaan kansansa, tytär Siionin, jolloin sitä kutsutaan "halutuksi", KAUPUNGIKSI, joka ei ole hyljätty.
Jes.62
11 Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa TYTÄR SIIONILLE: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
12 Ja heitä kutsutaan "pyhäksi kansaksi", "Herran lunastetuiksi"; ja SINUA KUTSUTAAN "HALUTUKSI", "KAUPUNGIKSI, JOKA EI OLE HYLJÄTTY".
Voidaankin kysyä, että miten seurakunta, joka on tappanut oman miehensä synneillään ja on sen vuoksi "leski", synnyttää kuitenkin jatkuvasti uusia "lapsia"? Sehän todistaa vain sen, että ne lapset ovat syntyneet haureuden tuloksena ja tässä tapauksessa niiden "isänä" ovat "maan kuninkaat", joiden kanssa "maan porttojen ja kauhistuksien äiti" haureuttaan harjoittaa.
- Molempiko.Parempi
T. Flink siis peesaa Ellen Whitea ja hänen hallusinaatioitaan kun taas Arasola on "sielun vihollisen" sokaisema ja uskoo, että mitään kullalla ja jalokivillä koristeltua Jerusalemin kaupunkia ei todellisuudessa ole olemassakaan? Jos Ellen White eläisi, niin Arasolan postilaatikko täyttyisi EGW:n nooteista.
Pitänee siis tulkita jo tämän perusteella, että adventismissa on palikat hukassa vähän siellä sun täällä.- ElluIstuuLujassa
Flink ainakin on täydellisesti Ellen G Whiten sokaisema ja puolustaa näitä väärän profeetan harhanäkyjä henkeen ja vereen. Varmaan tekisi näin vielä silloinkin, kun muu adventismi sanoutuisi Ellenistä irti.
ElluIstuuLujassa kirjoitti:
Flink ainakin on täydellisesti Ellen G Whiten sokaisema ja puolustaa näitä väärän profeetan harhanäkyjä henkeen ja vereen. Varmaan tekisi näin vielä silloinkin, kun muu adventismi sanoutuisi Ellenistä irti.
Keskustelu koskee Raamatun Ilmestyskirjan lukuja 21-22.
- kerettiläinen--
Kysyin alussa, mikä oli se isänmaa ja kaupunki, jota Aabraham odotti, ja mielestäni on käynyt aivan selväksi, että se isänmaa on uudeksi luotu maa, josta tulee jälleen paratiisi ja "kaupunki" on Jumalan rakentama ja Hänen Hengestään syntynyt seurakunta eli taivaallinen "uusi Jerusalem".
Ilm. 21:1-3 "Minä näin >uuden taivaan ja uuden maan<. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka >pyhä kaupunki, uusi Jerusalem<, laskeutui taivaasta Jumalan luota >juhla-asuisena, niin kuin morsian<, joka on kaunistettu sulhasta varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197616Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista817104- 955314
- 524825
- 2434373
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494346- 444285
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san284018- 593153
- 482606