Korko 100 €/kk vai vuokra 1 500 €/kk?

oktonluxusta

Ihmettelen miksi niin moni valitsee vuokran? Kyllähän se asuntolainaan tarvittavan oman osuuden rahoittaminen on hankalaa, kun pistää kaiken rahansa vuokraisännän elättämiseen.

Korkokulusta saa sitä paitsi verovähennyksen ja korkokulu pienenee aikojen saatossa kohti nollaa ja loppuu aikanaan. Vuokra sen sijaan nousee koko loppuelämäsi!!!

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipäsjuupaseipäsjuupas

      Todellisuus

      Vuokra 400€
      Lainanlyhennys korko yhtiövastike 1400€

      • Laita esimerkkiasunto, niin lasketaan.


      • huhhahheiiiiii

        Lainanlyhennys ei ole asumiskulu ainoastaan korko ja vastike ovat. Lainanlyhennys on vain yksi säästämisen muoto. Eli jos omassa asumista ja vuokralla asumista verrataan keskenään niin se on vastike korot vastaan vuokra.


      • huhhahheiiiiii kirjoitti:

        Lainanlyhennys ei ole asumiskulu ainoastaan korko ja vastike ovat. Lainanlyhennys on vain yksi säästämisen muoto. Eli jos omassa asumista ja vuokralla asumista verrataan keskenään niin se on vastike korot vastaan vuokra.

        Kyllä se lyhennyskin on asumiskulu(pakkohan se on mennä lyhennyssuunnitelman mukaan), toki se jää itselle jos ei rommaa.
        Ruotsinmallissa tätä ei huomioida, eikä nyt minullakaan, lyhärit.


      • huhhaheiiiiiiiiiiiiiiiii

        Ei se ole kulu.

        Kulu on jaksotettu meno tai meno, joka on tilitetty jaksona jolloin sen arvo on käytetty loppuun. Eli esim. vastike. Lyhennys on yksi säästämisen muoto se ei ole kulu.

        Samallalailla voisit väittää että ihminen kun siirtää rahaa säästötilille palkkatililtä niin se on henkilölle kulu. Tai ihminen joka sijoittaa osakkeisiin, että se on hänelle kulu.

        Ja koska se ei ole kulu niin siihen ei myöskään saa valtiolta tukea, kuten voi saada korkoihin ja vastikkeisiin.


      • seonkulu
        huhhaheiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Ei se ole kulu.

        Kulu on jaksotettu meno tai meno, joka on tilitetty jaksona jolloin sen arvo on käytetty loppuun. Eli esim. vastike. Lyhennys on yksi säästämisen muoto se ei ole kulu.

        Samallalailla voisit väittää että ihminen kun siirtää rahaa säästötilille palkkatililtä niin se on henkilölle kulu. Tai ihminen joka sijoittaa osakkeisiin, että se on hänelle kulu.

        Ja koska se ei ole kulu niin siihen ei myöskään saa valtiolta tukea, kuten voi saada korkoihin ja vastikkeisiin.

        Jos asut vuokralla voit sijoittaa lainanlyhennyksen verran tuottavampaan sijoituskohteeseen kuten osakkeisiin.


      • nuratatte_kuoliaaksi
        seonkulu kirjoitti:

        Jos asut vuokralla voit sijoittaa lainanlyhennyksen verran tuottavampaan sijoituskohteeseen kuten osakkeisiin.

        Minulla on omassa kaikki nämä, korko, vastike lyhennys vain 50e enemmän kuussa kuin vastaanva Helsinkiläisen kaksion vuokra olisi. Voin siis sijoittaa suurin piirtein saman summan kuin vuokrallakin. Tässä on nyt vain se erotus, että tuosta kokonais"kulusta" minulla menee nyt säästöön 600 euroa kuukaudessa lyhennyksenä... vuokra menee kokonaa läskin taskuun.

        Ja te vaan jaksatte määkiä, että vuokralla olisi kannattavampaa :D


      • hahahahahahah
        seonkulu kirjoitti:

        Jos asut vuokralla voit sijoittaa lainanlyhennyksen verran tuottavampaan sijoituskohteeseen kuten osakkeisiin.

        Asun omakotitalossa jonka vuokra olisi noin 2,5x suurempi kuin maksuni nyt, miltä kassalta saan nostaa käyttööni tämän negatiivisen kulun?


      • Niinkö
        seonkulu kirjoitti:

        Jos asut vuokralla voit sijoittaa lainanlyhennyksen verran tuottavampaan sijoituskohteeseen kuten osakkeisiin.

        Vai jää vuokralaisilla tonni kuussa osakkeisiin sijoittamiseen? Mistä sitten johtuu, että kaikki tuntemani vuokralaiset ovat p*rsaukia. Heillä ei ole säästöjä ja jatkuvasti valittavat, kuinka kallista vuokralla asuminen on.


      • airhead_on_air
        Niinkö kirjoitti:

        Vai jää vuokralaisilla tonni kuussa osakkeisiin sijoittamiseen? Mistä sitten johtuu, että kaikki tuntemani vuokralaiset ovat p*rsaukia. Heillä ei ole säästöjä ja jatkuvasti valittavat, kuinka kallista vuokralla asuminen on.

        Vuokralaisten vauraus on urbaanilegendaa. Suurin osa on helev. köyhiä ja kateellisia. Miksi luulette niiden muuten postailevan näitä päättömiä juttujaan.


      • eisijoituksiaomaanasunto
        huhhahheiiiiii kirjoitti:

        Lainanlyhennys ei ole asumiskulu ainoastaan korko ja vastike ovat. Lainanlyhennys on vain yksi säästämisen muoto. Eli jos omassa asumista ja vuokralla asumista verrataan keskenään niin se on vastike korot vastaan vuokra.

        Lainanlyhennys pitää laskea kuluksi vertailussa, koska muutenhan pääomakustannuksia ei huomioitaisi ollenkaan.
        Jos vuokra on 1500e niin asunnon hinnan pitää olla luokkaa 400000.
        Jos tuon 400000 laittaisi vaikka Nordean osakkeisiin niin pelkkiä osinkoja tulisi vuodessa 21200 eli kuukaudessa 1760.
        Tuollahan jo maksaisi tuon vuokran ja jäisi paljon ylikin.


      • kokemustaon
        huhhahheiiiiii kirjoitti:

        Lainanlyhennys ei ole asumiskulu ainoastaan korko ja vastike ovat. Lainanlyhennys on vain yksi säästämisen muoto. Eli jos omassa asumista ja vuokralla asumista verrataan keskenään niin se on vastike korot vastaan vuokra.

        Koron ja vastikkeen lisäksi omistusasumisen kustannus on poisto, n. 2 % vuodessa.


      • Omistusasuja
        eisijoituksiaomaanasunto kirjoitti:

        Lainanlyhennys pitää laskea kuluksi vertailussa, koska muutenhan pääomakustannuksia ei huomioitaisi ollenkaan.
        Jos vuokra on 1500e niin asunnon hinnan pitää olla luokkaa 400000.
        Jos tuon 400000 laittaisi vaikka Nordean osakkeisiin niin pelkkiä osinkoja tulisi vuodessa 21200 eli kuukaudessa 1760.
        Tuollahan jo maksaisi tuon vuokran ja jäisi paljon ylikin.

        >Jos vuokra on 1500e niin asunnon hinnan pitää olla luokkaa 400000.

        Mistä nuo luvut repäisit? 1500€/kk esim. pääkaupunkiseudulla kuulostaa paremminkin jonkin 80-luvun lähiön perheasunnon hinnalta, jossa asunnun arvo (oletettu myyntihinta) olisi n. 200000€.

        Tein viime syksynä itse näitä laskelmia tarkkaan, kun tarkastelin mitkä ovat järkevät asumiskulut <> lainanhoitokulut. Lopputulemana päädyin siihen että ostamastani asunnosta maksaisin jopa enemmän verran vuokraa, kuin mitä minulla nyt menee kuukausittain lyhennys korot vastike. Nyt näihin menee 1050 €/kk, ja ainakin Oikotien mukaan normaali vuokrapyyntö vastaavanlaisille perhehuoneistoille on pikemminkin yli 1300€/kk ja siitä ylöspäin yksityisillä markkinoilla (jonkin verran vähemmän jos pääsee kaupungille vuokralle). Ja tuosta 1050 €/kk suuri osa on lainanlyhennystä, mikä käytännössä on itselle säästettyä rahaa.

        Tilanne tosin vaihtelee kovasti kohteesta riippuen. Mitä lähemmäksi Helsingin ydinkeskustaa pyrkii, sitä "edullisemmaksi" vuokralla asuminen tulisi saman asunnon ostoon verrattuna. 4000€/kk vuokrakulu ei ole mitään, jos kyseisen asunnon käypä hinta on yli miljoonan. Pidän näitä kuitenkin enemmän erikoistapauksina.

        Sinänsähän minulla on jonkin verran isompi riski omistusasumisessa, eli on periaatteessa mahdollista että korot pomppaisivat pilviin jolloin asumiskuluni voisivat nousta huomattavasti, ja jos työttömyys iskisi, saisin asumistukea vain koron ja vastikkeen osalta, en lyhennyksen (mikä tietenkin oikein onkin). Eli otan jonkinverran isomman riskin, mutta sen vastapainona elinikäiset asumiskuluni tulevat todennäköisesti olemaan huomattavasti pienemmät kuin jos olisin asunut vuokralla koko saman ajan, ja perillisilleni jää minulta omistusasunto.


      • Asunnonomistaja
        eisijoituksiaomaanasunto kirjoitti:

        Lainanlyhennys pitää laskea kuluksi vertailussa, koska muutenhan pääomakustannuksia ei huomioitaisi ollenkaan.
        Jos vuokra on 1500e niin asunnon hinnan pitää olla luokkaa 400000.
        Jos tuon 400000 laittaisi vaikka Nordean osakkeisiin niin pelkkiä osinkoja tulisi vuodessa 21200 eli kuukaudessa 1760.
        Tuollahan jo maksaisi tuon vuokran ja jäisi paljon ylikin.

        >Jos tuon 400000 laittaisi vaikka Nordean osakkeisiin niin pelkkiä
        >osinkoja tulisi vuodessa 21200 eli kuukaudessa 1760.

        Tuohon vielä sen verran että mikään pankki ei anna sinulle (asunto)lainaa 400000€ (tai edes puolta tuosta), jos aiotkin käyttää sen osakkeisiin. He vaativat ostamasi talon lainan vakuudeksi, osakkeet tuskin kelpaavat.

        Esimerkkisi oli siis kovin teoreettinen. Jos se noin helppoa olisi, kannattaisi ehkä ottaa pankista 40 miljardin euron laina ja ostaa sillä Nordean osakkeita, ja sitten elää osingoilla, eikö niin?


    • Kärjistettynä asia on juuri näin.
      Mahdollisia syitähän on tietenkin monia:

      -tietämättömyys; tuli vaikkapa lintsattua sekä talousopin JA matematiikan tunnilta
      -väsyneisyys; "ei kiinnosta"
      -koska vanhemmatkin
      -koska kaveritkin
      -jos tarvii muuttaa työn perässä (ja ei sitten kuitenkaan muuteta)
      -jos jotain sattuu
      -koska kohta halpenee
      -ei ole varaa

      Faktat faktoina, niin huomauttaisin, että nykyinen korkotaso on "väliaikainen". joku 3%korko alkaisi olla sekin normaalin alalaidassa. Tällöin esimerkiksi 200tuhannen euron lainassa korko on alkuun 200ke X 3% = 6000Euroa vuodessa, 500Eur/kk Alkuun siis, lainasummaa jos/kun lyhennetään niin väheneehän se.

      Tällähetkellä, korkokulujen ollessa vaikkapa tuo 100Eur/kk kannattaisi kyllä lyhentää se 400Eur ylimääräistä, tai vaihtoehtoisesti sijoittaa se "tuottavasti" tai käyttää vaikka ihan elämiseen, jos näin haluaa.
      Vuokralla se ei ole vaihtoehto, se 1500Eur menee joka kk, ja sen jälkeen tehdään lopuilla rahoilla mitä halutaan.

    • omarahoitus_puuttuu

      Vuokra "valitaan", kun ei ole muuta vaihtoehtoa.

      Jotta välttyisi maksamasta 1500 €/kk vuorkaa, pitäisi olla 60 000 € omaa rahaa (15 %) kämppään sijoitettavaksi. Ja tällaisessa hintaluokassa kyllä sitä lainaakin sitten olisi 300 k€ ja korkokulut ainakin 200 €/kk...

      Tietysti em. tilanne on seurausta siitä, että on jo 10 vuotta tuhnutettu vuokralla. Siis on menty halpaan ja valittu aikanaan 600 €/kk vuokra sen sijaan, että olisi lyöty kiinni 15 k€ maksettu 150 €/kk vastiketta 100 €/kk korkoja 500 €/kk lyhennystä.

      Eli nyt tuhnu maksaa 800 €/kk vuokraa ja säästöjä on pari tonnia ... enää puuttuu 58 tonnia ja sit pääsee omaan ;-D

    • Hyvä_näin

      Tuhnu ei tajua sitä että joku sen vuokrakämpänkin omistaa ja tekee sillä kivasti tiliä. Hyvä näin sillä olen yksi näistä tiliä tekevistä. Itse en maksaisi omistamastani kaksiosta 870€ vuokraa ikinä, mutta tuhnuja riittää jopa jonoksi asti. Seuraava kun lähtee nostan vuokran 950€. Joten ihan hyvä että näitä vuokra tuhnuja riittää.

      • kroisos.von.loord

        Jos sinulla oikeasti olisi asunto vuokralla, tuskin potkisit itseäsi nilkkaan huutelemalla täällä typeriä. Tietäisit senkin, että ei vuokrakämpillä mitään kovin kivaa tiliä tehdä ja sen, että ei vuokralaiset itse vuokriaan maksa, toisekseen kaksio sijoitusasuntona on yksiötä huonompi, julkisivu ja LVIS rempan jälkeen et saa kaksiostasi vuokratuottoa 25 vuoteen. Olet pelkkä paskanjauhaja.

        Omassa asuvana ja asuntosijoittajana olen vuokra-asumisen kannattaja, moni ison asuntolainan ottanut kuuluu vuokralle, tulevat sinne päätymään, kun ensin ottavat takkiin asuntokokeilussaan, josta jäljelle jää vain velka. Jättäkää omistusasuminen ja asuntojen vuokraaminen niille, joilla on oikeasti tähän varaa, silloin itsetuntokin sillä tasolla, että ei tarvitse vuokralla asuvia haukkua.


      • Hyvä_näin

        Yhtiö omistaa 53 asuntoa yhtiöstä ja saa niistä vuokrat. Julkkari ja mahdollinen putkiremppa katetaan näillä. Tehdään talo kerrallaan (9 taloa). Ei tule velkaa, mutta ei saada "joulu rahaa" / vastikkeettomia kk. Joku jo arvaa missä yhtiössä kämppä sijaitsee, mutta tämän talon vuokralaisten (ne ketkä vuokralla asuvat) vuokria ei sossu tai kela maksa. Edelläolevasta voit varmaan päätellä että vastike ei ole ollut eikä tule olemaan kovin suuri, joten omasta mielestä tiliä tulee ihan kivasti.


    • Eiyksiyiselle

      Ylläolevien takia en enää yksityiselle ikinä menekään, eikä kannata muidenkaan jos on mahdollista saada vuokra-asunto kunnalta tai kaupungilta. Itsellä edullinen ja viihtyisä rivarikolmio kunnalta enkä tässä elämän tilanteessa ikinä vaihtais velkakorsuun. En ymmärrä miksi täällä yleensäkään näitä "omistajia" närästää jos joku asuu vuokralla? Luulis oman elämän olevan sen verran raiteillaan ettei tarvii nälviä toisten asumismuodoista, mutta olen siis väärässä?

      • Velaton_asukas

        Ei se omistajia närästäkään, vaan vuokralaista itseään. Minä ostin 14 vuotta sitten ja tähän mennessä olen maksanut asumisestani saman verran kuin vuokrat olisivat olleet. Noissa kustannuksissa on jo mukana mm. tehty ja kokonaan maksettu putkiremontti. Pakastimenkin olen joutunut ostamaan. :)

        Velaton asunto on kuitenkin tullut bonuksena päälle ja tämän hetken asumiskulut ovat alle 200 euroa kuukaudessa. Vuokrataso kaupungilla olisi luokkaa 600 euroa.


    • Eiyksityiselle

      Se on hyvä juttu, mutta antakaa nyt ihmisten asua oman elämäntilanteen mukaan miten kukakin haluaa. Ei sen pitäis olla keneltäkään pois jos jotkut haluaa asua vuokralla, ilman velkataakkaa. Itse ainakaan en juuri nyt halua velkaantua vaan nauttia hetkestä nyt enkä joskus 20 vuoden päästä kun velat on maksettu. Voip olla vaikka metri multaa pään päällä tuolloin, joten ei ole paljon iloa omasta kämpästä siinä vaiheessa.

      • Muurahainen_ja_sirkka

        Sinähän maksat koko ajan vuokraisännän velkoja. Ja urakka jatkuu aivan varmasti koko loppuiän. Siinähän sitten nautit, kun yrität pärjätä eläkkeellä, joka on pienempi kuin nykyiset tulosi.

        Muutenhan tuo olisi puhtaasti oma ongelmasi, mutta kun olet varmasti käsi ojossa kerjäämässä rahaa niiltä, jotka olivat aikanaan valmiit panostamaan omaan asuntoonsa ja nyt ovat "rikkaita".


      • Eiyksiyiselle
        Muurahainen_ja_sirkka kirjoitti:

        Sinähän maksat koko ajan vuokraisännän velkoja. Ja urakka jatkuu aivan varmasti koko loppuiän. Siinähän sitten nautit, kun yrität pärjätä eläkkeellä, joka on pienempi kuin nykyiset tulosi.

        Muutenhan tuo olisi puhtaasti oma ongelmasi, mutta kun olet varmasti käsi ojossa kerjäämässä rahaa niiltä, jotka olivat aikanaan valmiit panostamaan omaan asuntoonsa ja nyt ovat "rikkaita".

        En ole todellakaan käsi ojossa kerjäämässä, on eläkesäästöjä jo nyt ja lisää menee joka kuukausi tilistä, joten se puoli kyllä on kunnossa aikanaan. Matkustelen ja oon muutenkin aika vähän kotosalla joten tää on mulle just omiaan tällä hetkellä. Ja kunnan asunto kun on niin on edullinen, jää sitä rahaa muuhunkin kuin seiniin.


      • varo_vain_sirkka
        Eiyksiyiselle kirjoitti:

        En ole todellakaan käsi ojossa kerjäämässä, on eläkesäästöjä jo nyt ja lisää menee joka kuukausi tilistä, joten se puoli kyllä on kunnossa aikanaan. Matkustelen ja oon muutenkin aika vähän kotosalla joten tää on mulle just omiaan tällä hetkellä. Ja kunnan asunto kun on niin on edullinen, jää sitä rahaa muuhunkin kuin seiniin.

        Hyvin meni sirkallakin ... talven tuloon saakka.


    • Upotkoonkokopska

      Korko 20e ykkösasunnon pääomasta enää jäljellä, en lyhennä enää vaan annan inflaation syödä pääoman.

      Vuokra 30e kakkosasunnosta, koska Kela maksaa loput.

      Eikä olisi mitään syytä täällä kusettaa ketään, näin tää vaan menee.

    • juupaseipppäs

      Korko about 15e/kk. Lyhennys 165e johon sisältyy se 15 e korkoa. Laitoin niin pieneksi kuin mahdollista kun on olen työttömänä mutta on siis omistus neukkukuutio.

    • uudessa-asuva

      Taitaa aloittajalla olla elämä aika tyhjää ja tapahtumaköyhää, kun pitää vähillä aivosoluillaan miettiä toisten ihmisten asumisratkaisuja...

    • päähalkeeee

      Huomaa että aloittaja on vielä joko lapsi (asuu kotona) tai naivi aikuinen.

      "Vuokra sen sijaan nousee koko loppuelämäsi!!!"

      Kerro mikä laki pakottaa ihmisen elämään vuokralla koko elämänsä?

      Minä ihmettelen miksi niin moni valitsee työttömyyden? (vitsi)

      Vuokralla asuminen on pakko jos ei ole rahaa, työtä, tai koulutusta.

      Köyhä asuu useimmiten vuokralla. Jos ihminen on köyhä lopun elämää, joutuu hän siinä tapaukseessa asumaan pakosta vuokralla Kelan avustuksella, lopun elämää.

    • Eiyksityiselle

      No mulla ainakin on kaikki noista vaikka vuokralla asunkin. Eli on koulutus duunipaikka ja rahaakin säästössä. Pakko ei olisi vuokralla asua mutta tää nyt vaan on tällä hetkellä itsestä paras ratkaisu. Voi nostaa kytkintä helposti koska vaan jos maisemat kyllästyttää tai työn perässä joutuu muuttamaan. Eikä ole senttiäkään velkaa, joten itse oon tyytyväinen, muille aivan sama.

    • näinmeilläjamuillafiksui

      "Ihmettelen miksi niin moni valitsee vuokran?"
      Ymmärrän ihmettelysi, koska laskutaitosi ei riitä huomioimaan kaikkia kustannuksia ja tuottoja.

      "Korko 100 €/kk vai vuokra 1 500 €/kk?"
      Joko sulla on jumalattoman halpa lainakorko tai esimerkkisi on tarkoitushakuinen eikä siinä ole lukemia elävästä elämästä.


      Jos vuokra on 1500e niin asunnon hinta pitää olla luokkaa 400000.
      Lainan korko olisi alkuvaiheessa 666e/kk.

      Ja jos vastaavasti laittaisi tuon 400000 vaikka Nordean osakkeisiin niin pelkkiä osinkoja tulisi vuodessa 21200e eli kuukaudessa 1760e.
      Tuollahan jo maksaisi tuon vuokran ja jäisi paljon ylikin.

      Eli vuokra 1500 ja osingot 1760 = 260e jää yli.

      Omistusasunnossa vastike 130e, ei tuloja sijoituksesta = maksettavaa kuukausittain 130e eli vuokralla asuminen on 390e/kk edullisempaa.

      • Keskobnordeaa

        ja lisäyksenä.

        Myin kämppäni -99 josta sain 70000e jotka pistin Keskon B osakkeisiin.

        Jos minulla olisi tuolloin ollut 400000e:n hintainen asunto ja olisin sen myynyt laittaen rahat Kesko B:n niin pelkkiä osinkoja olisin tähän mennessä saanut 756363e ja osakkeiden hinta tällä hetkellä olisi reilu 1,5 miljoonaa euroa, että sijoittakaa te vaan rahanne asuntoon jossa asutte.


      • tekeekö_kipeää

        > Lainan korko olisi alkuvaiheessa 666e/kk.

        Vuokraloinen yrittää taas kusettaa - itseään.

        400 k€ kämppää ei ainakaan nykypäivänä saa 100 % lainalla. Ja harvemmin tuollaisia ensiasunnoksi ostetaan, vaan "käsirahana" on ollut se ensiasunto tai 2. Eli sitä lainaa on oikeasti max 300 k€ ja nykyisellä korkotasolla korkokulut 300 €/kk luokkaa. Siis ihan laina-ajan alussa. Jos taas ajatellaan, että asunto on ostettu jo vuosia sitten = nyt on enää rippeet lainasta jäljellä, niin sitten toteutuu helposti tämä 100 €/kk.

        Ja jos lähdetään siitä ajatuksesta, että kämppä on ostettu 10 vuotta sitten, niin se on ostettu halvemmalla. Nyt on hinta noussut ...ja vastaavan vuokra! Eli jospa vaikka ostohinta onkin ollut 300 k€ ja vastaavan vuokra 1200 €/kk silloin joskus? Ja nyt kämpän hinta >300 k€, korkokulut 100 €/kk ja vastaavan vuokra 1500 €/kk.

        Sattuuko päähän tällaisen ajatteleminen? Jos sattuu, niin sitten kaikki on OK!


      • Omistusasuja
        Keskobnordeaa kirjoitti:

        ja lisäyksenä.

        Myin kämppäni -99 josta sain 70000e jotka pistin Keskon B osakkeisiin.

        Jos minulla olisi tuolloin ollut 400000e:n hintainen asunto ja olisin sen myynyt laittaen rahat Kesko B:n niin pelkkiä osinkoja olisin tähän mennessä saanut 756363e ja osakkeiden hinta tällä hetkellä olisi reilu 1,5 miljoonaa euroa, että sijoittakaa te vaan rahanne asuntoon jossa asutte.

        Entä jos olisit laittanut sen 400000€ Talvivaaraan, tai Nokiaan (se taisi olla tuolloin -99 juuri huipuissaan)? Yleisestä pörssikurssien kuplasta varoitellaan tällä hetkellä jo muutenkin, joten ehkä juuri nyt kannattaa yleisesti vältellä osakesijoittamista.

        Toisekseen kuten sanottu, mikään pankki ei anna sinulle lainaa 400000€ osakesijoittamiseen, ei ainakaan yhtä hyvin ehdoin kuin asuntolainaa. Joten sikäli tuollaiset teoreettiset pohdinnat "miten muuten voisit sijoittaa lainarahasi" ovat yhtä tyhjän kanssa.


    • pääoma_muualla

      Ai miksikö? Siksi että pääomalla voi tienata muualla paremmin kuin sijoittamalla asuntoon. Asuntojen hinnat eivät nouse, ellei ostovoima kasva. Nyt ostovoiman kasvua ei ole näköpiirissä.

      • Tuo pätee vain jos vaihtoehtona on olla asumatta missään.

        Omalla rahalla asuntoa ei kannata ostaa, vaikka olisi kuinka rikas. Siinä olet oikeassa. Mutta asuntoa vastaan saa niin matalalla korolla velkaa, että olisi tyhmää jättää tilaisuus käyttämättä.


      • pääoma_muualla

        Nähdäkseni omistusasumisen kulut: vastike, pääoman korko (myös opo) ja poisto (n. 2 %/v) vastaavat vuokra-asumisen kuluja.

        Ongelma asunnoissa on, että se on melko epälikvidi omaisuuslaji, ellei halua asua kasvukeskuksissa - ja vaikka haluaisikin, niin asunnon arvonnousu on korkeintaan samaa luokkaa kuin ostovoiman kasvu. Sehän on ollut pysähdyksissä jo useamman vuoden. Suomen huoltosuhteen heikkeneminen (ikääntyvä väestö) ei lupaa hyvää tulevaisuudessakaan.

        Alhainen korkotaso ei takaa velkavivuttamisen kannattavuutta, koska alhainen korkotaso nostaa asuntojen hintoja. Omistusasuja joutuu aina lopulta kantamaan riskit omalla pääomallaan. Tämä on subjektiivinen näkökulma, mutta mielestäni nyt tuotto ei ole riittävä riskeihin nähden. Muutenkin omistusasumisen ja vuokra-asumisen vertailu on erittäin hankalaa, koska asunnot eivät ole "yhtenäinen" sijoituskohde ja yksityistalouden kannalta usein tärkeämpää on miettiä joustavuutta (työpaikan vaihto, perheen lisäys, ero, yms.) kuin asumisen kannattavuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe