Itsemurha mielessä

suru1947

Olen useasti elämäni aikana yrittänyt tappaa itseni,huonolla menestyksellä.Viimeinen pahasti pieleen mennyt yritys oli viime vuoden kesäkuussa.Olen hirveän vihainen ja surullinen,ettei se onnistunut.
Siitä saakka olen suunnittellut tapaa,joka varmasti tappaa.

224

1140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkitsevieläkerran

      Täältähän se apu löytyy...

    • ent.siivoojaparka

      Älä viitsi pelleillä vakavalla asialla.
      Ihminen saa itsensä hengiltä koska vaan jos tosissaan haluaa miettimättä keinoa noin kauan ja kyselemättä toisilta.

      • siilimuori

        Usein tuollainen on vain huomionhakua hädässä.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Usein tuollainen on vain huomionhakua hädässä.

        Usein myös huomionhakua vaikka ei olisi hätäkään.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Usein myös huomionhakua vaikka ei olisi hätäkään.

        Kyllä kai joku on hätänä jos pitää hakea huomiota tuollaisella uhkailulla, ainakin se hätä että huomioita ei muutoin saa. Joskus itsemurhalla uhkailu voi olla myös yritys kiristää tai saada muutoin tahtonsa läpi.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Kyllä kai joku on hätänä jos pitää hakea huomiota tuollaisella uhkailulla, ainakin se hätä että huomioita ei muutoin saa. Joskus itsemurhalla uhkailu voi olla myös yritys kiristää tai saada muutoin tahtonsa läpi.

        Niin justiin. Itsekkään ja omahyväisen ihmisen huomionhakuisuutta. Luonnevika, eikä mikään akuutti hätä. Sellainen ihminen ei koskaan pystyisi tekemään itselleen mitään pahaa. Liian itsestään tykkäävä.


      • Anonyymi

        toki saakin...mutta jos ei ole pillereitä tms. ei asetta tai vaan monta epäonnistunista, itse yritin pakokaasua, häkää, pillereitä ja yliajon unria,,, edelleen täällä valitettavasti juu olen käynyt teraptassa


      • Anonyymi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niin justiin. Itsekkään ja omahyväisen ihmisen huomionhakuisuutta. Luonnevika, eikä mikään akuutti hätä. Sellainen ihminen ei koskaan pystyisi tekemään itselleen mitään pahaa. Liian itsestään tykkäävä.

        no nythän olet pihalla, kuin lumiukko. kyseessä on avunpyyntö ja viimeinen toive, että joku välittäisi..olisinko jollekkin tärkeä...rakastaako kukaan minua, joskus on helpompaa päästää irti kun tuntea yksinään toivottomuutta


      • Anonyymi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Usein myös huomionhakua vaikka ei olisi hätäkään.

        oletko mielen ammattilainen? kommenttisi ovat tosi kärkeviä, vai oletko vaan minä aina oikeassa... etkö hyväksy itseäsi ja heikkouksiasi


    • siilimuori

      Tuo on niin jännä juttu tuokin et joku toivoo kuolemaansa ja joku pelkää kuolevansa, eikä kykene käsittelemään sitä että kuolema meillä kaikilla on joskus edessä.Tasan ei käy onnen lahjat. Minulle arvokkainta mitä minulla on, on elämä. Viimeisenä sen antaisin pois. Yksinkertaisesti siitä syystäkin kun en tiedä mitä on kuoleman jälkeen.

      • 1eero

        Outo asia tuo kuolema, olen sitä mieltä et kantsii olla utelias ja katsoo loppuun asti sillä ei sitä tiedä miten auvoista voip olla.
        Kannattaa olla sen verran pelkuri, tai jättää myöhäsempään ajankohtaan.


      • ent.siivoojaparka

        Vaikea minunkin on kuvitella tilannetta, mikä saisi minut haluamaan kuolemaani. Ei ainakaan vielä tähän mennessä ole sellainen ajatuksenakaan voittanut elämänhaluani.
        Jotenkin ymmärrän kyllä niitäkin, jotka tuntevat sen olevan ainut ja paras ratkaisu kaikkeen, päästä pois kaikesta. Terveelle ihmiselle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Vaikea minunkin on kuvitella tilannetta, mikä saisi minut haluamaan kuolemaani. Ei ainakaan vielä tähän mennessä ole sellainen ajatuksenakaan voittanut elämänhaluani.
        Jotenkin ymmärrän kyllä niitäkin, jotka tuntevat sen olevan ainut ja paras ratkaisu kaikkeen, päästä pois kaikesta. Terveelle ihmiselle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.

        Tietoisesti voi saada ennenaikaisesti hautaan vaikka juomalla viinaa tai tupakoimalla, se on hidasta itsemurhaa.


      • ent.siivoojaparka
        1eero kirjoitti:

        Tietoisesti voi saada ennenaikaisesti hautaan vaikka juomalla viinaa tai tupakoimalla, se on hidasta itsemurhaa.

        No noin jos ajattelee. Milloin mitäki uutta tutkimusta tulee jatkuvasti ja varmoja laskelmia siitä, mikä kaikki lyhentää ikää milloin mitenkin monella päivällä tai vuodella.
        Siinä palvelutalossa missä vanhempani asuivat, oli 98v mies, joka oli polttanut nuoresta saakka ja käveli piippu suupielessä koko ajan vieläkin. Tuskin hänkään murehti elääkö 106 vai 108 vuotiaaksi. Vai voisiko katsoa, että hänen hidas tietoinen itsemurhansa oli epäonnistunut?
        Ainut tapa välttää kuolema on olla syntymättä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Outo asia tuo kuolema, olen sitä mieltä et kantsii olla utelias ja katsoo loppuun asti sillä ei sitä tiedä miten auvoista voip olla.
        Kannattaa olla sen verran pelkuri, tai jättää myöhäsempään ajankohtaan.

        Juu. Minä olen ollut pari kertaa mahollisen kuoleman kanssa nokat vastakkain tai siis kokenut kuolemanpelkoa ja se ei ole kiva tunne hyi. Kammottava ajatus että tähänkös tämä nyt päättyi, tässäkö tämä oli. Vielä on niin paljon näkemättä ja kokematta. Viimeseen hengenvetoon aion täällä elellä. Itse itseltäni en tule päiviä päättämään, ainakaan jos tällä järjellä pysyn.


      • KukapasenTietäisi

        Minä taas tiedän tarkalleen mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, EI MITÄÄN. Kastemadot asustavat kalloni sisällä, ja luikertelevat silmäkuopista ulos,heh.
        Jospa saisin osallistua ylösnousemukseen uskoni perusteella, niin se olisi
        juhlavaa.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Juu. Minä olen ollut pari kertaa mahollisen kuoleman kanssa nokat vastakkain tai siis kokenut kuolemanpelkoa ja se ei ole kiva tunne hyi. Kammottava ajatus että tähänkös tämä nyt päättyi, tässäkö tämä oli. Vielä on niin paljon näkemättä ja kokematta. Viimeseen hengenvetoon aion täällä elellä. Itse itseltäni en tule päiviä päättämään, ainakaan jos tällä järjellä pysyn.

        Joidenkin piirien elämänkatsomuksessa muuttuisimme kuolemann jälkeen muuksi eläväksi vaikka siaksi, maanmatoseksi ties vaikka siiliksi.


      • keskustellaan
        1eero kirjoitti:

        Outo asia tuo kuolema, olen sitä mieltä et kantsii olla utelias ja katsoo loppuun asti sillä ei sitä tiedä miten auvoista voip olla.
        Kannattaa olla sen verran pelkuri, tai jättää myöhäsempään ajankohtaan.

        Näin on, katsottava loppuun asti.
        Joskus luin itsemurhan tekijöiden hautojien analyysin. Siinä huomioitiin henkilön ikä sosiaaliset suhteet ja elämäntilanne.
        -Oli heitä jotka ehdottomasti halusivat kuolla, heitä oli vähiten. Useimmiten parantumattomasti sairaita joille sairaus tuotti suuria tuskia kipuja.
        - Heitä joiden elämä horjahti jonkun menetyksen vuoksi (suhde kuolema )
        - Heitä jotka halusivat pois elämänsä siitä tilanteesta eivät ymmärtäneet muuta.
        - Heitä joiden tarkoitus oli ollut pelästyttää tai rangaista suhteissaan joihinkin tai johonkin. Kuolema oli useimmiten sitten vahinko.

        Pidin analyysista se avasi tekoa.
        Mielenterveysseuran tilasto joka toinen päivä yksi yli 65v. tekee itsemurhan Suomessa.
        Mielenterveysseura sanoo teon syyksi yksinäisyyden ja pelon tulevasta terveyden huonontuessa.


      • 1eero
        keskustellaan kirjoitti:

        Näin on, katsottava loppuun asti.
        Joskus luin itsemurhan tekijöiden hautojien analyysin. Siinä huomioitiin henkilön ikä sosiaaliset suhteet ja elämäntilanne.
        -Oli heitä jotka ehdottomasti halusivat kuolla, heitä oli vähiten. Useimmiten parantumattomasti sairaita joille sairaus tuotti suuria tuskia kipuja.
        - Heitä joiden elämä horjahti jonkun menetyksen vuoksi (suhde kuolema )
        - Heitä jotka halusivat pois elämänsä siitä tilanteesta eivät ymmärtäneet muuta.
        - Heitä joiden tarkoitus oli ollut pelästyttää tai rangaista suhteissaan joihinkin tai johonkin. Kuolema oli useimmiten sitten vahinko.

        Pidin analyysista se avasi tekoa.
        Mielenterveysseuran tilasto joka toinen päivä yksi yli 65v. tekee itsemurhan Suomessa.
        Mielenterveysseura sanoo teon syyksi yksinäisyyden ja pelon tulevasta terveyden huonontuessa.

        Tästä on varmaan yli 20 v. eräs tuttu yritti itsemurhaa lääkkeillä, ennen uneenvaipumista soitti mulle tilanteesta. Kiireen vilkkaan mentiin hänen luokse ja todettiin tajuttomaksi, tilanne selvisi vatsahuuhtelulla.
        Henkilö elää tänäkin päivänä, keskustelussa hyöhemmin toin hälle justiin ole utelias sulta voi jäädä jotain kokematta näkemättä mitä et nyt tiedä, ei niin vaikeaa ole etteikö yli pääse.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Joidenkin piirien elämänkatsomuksessa muuttuisimme kuolemann jälkeen muuksi eläväksi vaikka siaksi, maanmatoseksi ties vaikka siiliksi.

        Oioi mieluummin siili kuin sika :). Ei ainakaan kinkuksi jouluna siilinä joutuisi.

        Kyllä varmaan jokaisen tiedossa on ollut itsemurhatapauksia/yrityksiä. Toinen on selvinnyt, toinen ei. Karmeaa on jos pitää hakea huomiota sillä että yrittää hävittää itsensä, eikö muuta keinoa ole tulla huomatuksi ja saada apua hätäänsä. Sitten toinen ryhmä jotka eivät edes uhkaa tai kerro kenellekään vaan suoraan tekevät, aika julmaa myös lähipiirille, mutta kai sitä ei sellaisessa tilanteessa jaksa ajatella muita tai ottaa huomioon. Puhumattakaan heistä jotka sairaasti yrittävät hallita ympäristöään uhkailemalla itsemurhalla jos muut ei tee sitä tai tätä.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Oioi mieluummin siili kuin sika :). Ei ainakaan kinkuksi jouluna siilinä joutuisi.

        Kyllä varmaan jokaisen tiedossa on ollut itsemurhatapauksia/yrityksiä. Toinen on selvinnyt, toinen ei. Karmeaa on jos pitää hakea huomiota sillä että yrittää hävittää itsensä, eikö muuta keinoa ole tulla huomatuksi ja saada apua hätäänsä. Sitten toinen ryhmä jotka eivät edes uhkaa tai kerro kenellekään vaan suoraan tekevät, aika julmaa myös lähipiirille, mutta kai sitä ei sellaisessa tilanteessa jaksa ajatella muita tai ottaa huomioon. Puhumattakaan heistä jotka sairaasti yrittävät hallita ympäristöään uhkailemalla itsemurhalla jos muut ei tee sitä tai tätä.

        Niin sellaset jotka uhkailevat.
        Tääkin kaveri tiesin että hällä oli vaikeeta monestakin syystä,, mutta ei tuonu puhelimessa sitä ilmi mitä on tekemässä, vaan tajusin ettei ny ole kaikki kohdallaan.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Niin sellaset jotka uhkailevat.
        Tääkin kaveri tiesin että hällä oli vaikeeta monestakin syystä,, mutta ei tuonu puhelimessa sitä ilmi mitä on tekemässä, vaan tajusin ettei ny ole kaikki kohdallaan.

        Jep. Minun ystäväni oli eroamassa ja puoliso tappoi itsensä. Kammottava tapaus ja invalidisoi koko perhettä pitkään. Todella todella surullista. Ja turhaa. Mutta kai siinäkin tapauksessa yhdelle kasaantui ikäviä asioita liikaa yhdellä kertaa. Paljon jäi avoimia kysymyksiä jäljelle. Osa kysymyksistä selvisi, osa jäi arvoitukseksi. Syllisyydentunteita jälkeenjääneille myös et jos ois sitä tai tätä ja jos ois huomannut sitä ja tätä, olisiko tapaus voitu estää.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Jep. Minun ystäväni oli eroamassa ja puoliso tappoi itsensä. Kammottava tapaus ja invalidisoi koko perhettä pitkään. Todella todella surullista. Ja turhaa. Mutta kai siinäkin tapauksessa yhdelle kasaantui ikäviä asioita liikaa yhdellä kertaa. Paljon jäi avoimia kysymyksiä jäljelle. Osa kysymyksistä selvisi, osa jäi arvoitukseksi. Syllisyydentunteita jälkeenjääneille myös et jos ois sitä tai tätä ja jos ois huomannut sitä ja tätä, olisiko tapaus voitu estää.

        No joo, pikku paikkakunnalla täälläkin monta naama tuttua on oman kädenkautta lopettanu itsensä, Suomen tilastot puhuu puolestaan.
        Yksi tapaus, tyyppi voitti ison summan rahapelissä, nii sitä elettiin kuin viimestä päivää no tuli viimeinen päivä vuosien päästä kun kaikki oli menny ei ollu enää perhettä, tyhjät taskut, lopun arvaatte.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        No joo, pikku paikkakunnalla täälläkin monta naama tuttua on oman kädenkautta lopettanu itsensä, Suomen tilastot puhuu puolestaan.
        Yksi tapaus, tyyppi voitti ison summan rahapelissä, nii sitä elettiin kuin viimestä päivää no tuli viimeinen päivä vuosien päästä kun kaikki oli menny ei ollu enää perhettä, tyhjät taskut, lopun arvaatte.

        Juu, ja jossain nuorisdo tekee listaa et kenen voro seuraavaksi mennä junan alle. Sairasta joukkopsykoosia.


      • siilimuori
        siilimuori kirjoitti:

        Juu, ja jossain nuorisdo tekee listaa et kenen voro seuraavaksi mennä junan alle. Sairasta joukkopsykoosia.

        Ja vielä.............
        Niin se on ihmeellistä tämä ihmisen elo. Jokaisella ylä- ja alamäkiä, mut niinkuin meidän äitee on aina sanonut, paistaa se päivä vielä risukasaankin ja että elämä tuo eteen joskus myös isoja kivikasoja, joiden yi on vaan kiivettävä ja jatkettava matkaa.Jos ei ole niitä huonoja aikoja, ei osaa arvostaa hyviäkään ja omasta asenteesta pitälti on kiinni. Näin ainakin haluaisin uskoa.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Juu, ja jossain nuorisdo tekee listaa et kenen voro seuraavaksi mennä junan alle. Sairasta joukkopsykoosia.

        Se murhista, alan tuijottaa elokuvaa olkaa aamulla hengissä.
        Nuku Siilin unta hyvää yötä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Se murhista, alan tuijottaa elokuvaa olkaa aamulla hengissä.
        Nuku Siilin unta hyvää yötä.

        Ehottomasti hengissä jos se minusta riippuu vähääkään :).Eikös siilit ole vielä kohmeessa tähän aikaan? Näeppäs itse unta järven toisella puolella asuvasta iso...............:).
        Öitä.


      • Anonyymi
        KukapasenTietäisi kirjoitti:

        Minä taas tiedän tarkalleen mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, EI MITÄÄN. Kastemadot asustavat kalloni sisällä, ja luikertelevat silmäkuopista ulos,heh.
        Jospa saisin osallistua ylösnousemukseen uskoni perusteella, niin se olisi
        juhlavaa.

        no mitäpäs sitten kun polttohaudataan? Itse kammoan ajatusta ikuisesta elämästä,,,,nyttenkin toivoo, että loppuisi ja pääsisi pois ja sitten pelotellaan ikuisella jatkuvuudella eli hän joka sanoi elämä on nyt ja tässä ei muuta toivottavasti


    • Jospa sinulle kävi samoin kun entiselle porvoolaiselle missille, joka yritti samaa eikä onnistunut. Kertoi jossain haastattelussa jälkeenpäin että "Jospa minä en halunnutkaan oikeasti kuolla." Mitähän hänelle muuten nyt kuuluu?
      Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan. Elämä on kuitenkin lahja jota ei kannattaisi tuhlata, vaan käyttää loppuelämä vaikkapa muiden avun tarpeessa olevien auttamiseen. Heiltä voi jopa vastalahjaksi saada vertaistukea omiin surullisiin masennuksen hetkiin.

      • ent.siivoojaparka

        En usko, että lähellekään jokainen... Ei likimainkaan.


      • Uskonasiako tästä tulikin?
        No älä minua usko, paras luottaa omiin tietoihinsa, kokemuksiinsa (ja ajatuksiinsa) vaan. Niin minä teen.


      • ent.siivoojaparka
        saimaantaka kirjoitti:

        Uskonasiako tästä tulikin?
        No älä minua usko, paras luottaa omiin tietoihinsa, kokemuksiinsa (ja ajatuksiinsa) vaan. Niin minä teen.

        Jos sinulla on varmaa tietoa siitä, että """Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan."""
        niin laita jotain varmaa todistetta siitä esiin. Muuten se on luulottelua. Ei riitä joku sellainen 1000:sta suomalaisesta miehestä tehty galluppi.


      • mummel

        Saimaantaka kirjoitti:
        Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan. Elämä on kuitenkin lahja jota ei kannattaisi tuhlata, vaan käyttää loppuelämä vaikkapa muiden avun tarpeessa olevien auttamiseen. Heiltä voi jopa vastalahjaksi saada vertaistukea omiin surullisiin masennuksen hetkiin.

        Siivoojaparka kirjoitti:
        Jotenkin ymmärrän kyllä niitäkin, jotka tuntevat sen olevan ainut ja paras ratkaisu
        kaikkeen, päästä pois kaikesta. Terveelle ihmiselle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.

        Entäs jos on jo itse avun tarpeessa sairauksien takia. Eikö silloinkaan saa haluta kuolla? Kyllä olen elänyt täyttä elämää, mutta kohta alkaa olla mitta täysi. Harkittu on ja tekotapakin suunniteltu.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos sinulla on varmaa tietoa siitä, että """Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan."""
        niin laita jotain varmaa todistetta siitä esiin. Muuten se on luulottelua. Ei riitä joku sellainen 1000:sta suomalaisesta miehestä tehty galluppi.

        Saimaantaka puhuu asiaa, miten usein onkaan mielessä vilahtanu sanonta, tulis sota ja tappais.
        Tosin se on mennytkin yht nopees ohi ja homma on jatkunu .


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Saimaantaka puhuu asiaa, miten usein onkaan mielessä vilahtanu sanonta, tulis sota ja tappais.
        Tosin se on mennytkin yht nopees ohi ja homma on jatkunu .

        Jos sinulle ja stakalle on tullut sellainen mieleen, niin ei se vielä todista, että "melkein jokaiselle". Vai todistaako? Enhän minä tiedä kuinka jokainen te olette.


      • ent.siivoojaparka
        mummel kirjoitti:

        Saimaantaka kirjoitti:
        Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan. Elämä on kuitenkin lahja jota ei kannattaisi tuhlata, vaan käyttää loppuelämä vaikkapa muiden avun tarpeessa olevien auttamiseen. Heiltä voi jopa vastalahjaksi saada vertaistukea omiin surullisiin masennuksen hetkiin.

        Siivoojaparka kirjoitti:
        Jotenkin ymmärrän kyllä niitäkin, jotka tuntevat sen olevan ainut ja paras ratkaisu
        kaikkeen, päästä pois kaikesta. Terveelle ihmiselle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.

        Entäs jos on jo itse avun tarpeessa sairauksien takia. Eikö silloinkaan saa haluta kuolla? Kyllä olen elänyt täyttä elämää, mutta kohta alkaa olla mitta täysi. Harkittu on ja tekotapakin suunniteltu.

        Vähän siihen suuntaan tarkoitinkin kirjoittaessani, että terveelle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.
        Jos ihmisellä on esimerkiksi fyysinen krooninen sietämätön kipu, mihin ei enää meinaa mitkään lääkkeet tehota, niin ymmärrän jollakin tapaa heidän halunsa päästä kaikesta pois.
        Jollakin taas voi se kipu olla psyykkistä laatua, niinkuin useimmilla itsemurhan tekijöillä onkin.
        Sitä ajatellen uskallan sanoa, että fyysisesti ja psyykkisesti terveellä ei ole kuolemanhalua.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos sinulle ja stakalle on tullut sellainen mieleen, niin ei se vielä todista, että "melkein jokaiselle". Vai todistaako? Enhän minä tiedä kuinka jokainen te olette.

        Ei tietenkään siel ruottinmaalla mut tääl kaurapuuron ja ruisleivän maassa se on faktaa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Vähän siihen suuntaan tarkoitinkin kirjoittaessani, että terveelle sellaista kuolemankaipuuta ei tule.
        Jos ihmisellä on esimerkiksi fyysinen krooninen sietämätön kipu, mihin ei enää meinaa mitkään lääkkeet tehota, niin ymmärrän jollakin tapaa heidän halunsa päästä kaikesta pois.
        Jollakin taas voi se kipu olla psyykkistä laatua, niinkuin useimmilla itsemurhan tekijöillä onkin.
        Sitä ajatellen uskallan sanoa, että fyysisesti ja psyykkisesti terveellä ei ole kuolemanhalua.

        Avainsana on ,vähemmän tosissaan mut olit taas niin tohkeissas kun pääsit vänkäämään et ohitit sen kiireissäs.
        Lueppa nyt suontaan kirjoitus ajatuksen kanssa.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Avainsana on ,vähemmän tosissaan mut olit taas niin tohkeissas kun pääsit vänkäämään et ohitit sen kiireissäs.
        Lueppa nyt suontaan kirjoitus ajatuksen kanssa.

        Eikun saimaantaan tietenkin


      • juuujuuuuuu
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Avainsana on ,vähemmän tosissaan mut olit taas niin tohkeissas kun pääsit vänkäämään et ohitit sen kiireissäs.
        Lueppa nyt suontaan kirjoitus ajatuksen kanssa.

        Ei hän malta lukea ajatuksen kanssa kun on kiire pätemään. Niinhän paloma jo joku aika sitten kirjoitti ettei ent.siivooja ehdi sisäistää asiaa. Hätä olemaan aina oikeessa ja eri mieltä.


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Ei tietenkään siel ruottinmaalla mut tääl kaurapuuron ja ruisleivän maassa se on faktaa.

        Fakta pystytään yleensä jollakin tavalla todistamaan faktaksi.
        Ok, sovitaan sitten niin, että kaikilla muilla paitsi minulla on käynyt päässä ajatus, että "tulis sota ja tappais" (jos kerran sinullakin), niin ei tule riitaa.
        Ja sinulle "juuujuuuuuu". Jos kerran Paloma on niin sanonut, niin kyllä se sitten niin on. Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että jos Paloma vaikka sanoo, että jotakin maata ei ole olemassakaan, niin sitä ei silloin ole. Jos Paloma vaikkapa sanoo, että jossakin ei järjestetä vaaleja, niin niitä ei silloin järjestetä. Kyllä hän tietää...


      • kaikkee.sitä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Fakta pystytään yleensä jollakin tavalla todistamaan faktaksi.
        Ok, sovitaan sitten niin, että kaikilla muilla paitsi minulla on käynyt päässä ajatus, että "tulis sota ja tappais" (jos kerran sinullakin), niin ei tule riitaa.
        Ja sinulle "juuujuuuuuu". Jos kerran Paloma on niin sanonut, niin kyllä se sitten niin on. Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että jos Paloma vaikka sanoo, että jotakin maata ei ole olemassakaan, niin sitä ei silloin ole. Jos Paloma vaikkapa sanoo, että jossakin ei järjestetä vaaleja, niin niitä ei silloin järjestetä. Kyllä hän tietää...

        Voi sua riepua.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Fakta pystytään yleensä jollakin tavalla todistamaan faktaksi.
        Ok, sovitaan sitten niin, että kaikilla muilla paitsi minulla on käynyt päässä ajatus, että "tulis sota ja tappais" (jos kerran sinullakin), niin ei tule riitaa.
        Ja sinulle "juuujuuuuuu". Jos kerran Paloma on niin sanonut, niin kyllä se sitten niin on. Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että jos Paloma vaikka sanoo, että jotakin maata ei ole olemassakaan, niin sitä ei silloin ole. Jos Paloma vaikkapa sanoo, että jossakin ei järjestetä vaaleja, niin niitä ei silloin järjestetä. Kyllä hän tietää...

        Katos vaan ,sä ootkin tuumaan taipuvainen luenne,pitää tarkistaa mielipirettä sun äkäsestä luenteesta.


      • enenenen
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos sinulla on varmaa tietoa siitä, että """Melkein jokainen harkitsee tai on joskus harkinnut itsemurhaa, joko tosissaan tai vähemmän tosissaan."""
        niin laita jotain varmaa todistetta siitä esiin. Muuten se on luulottelua. Ei riitä joku sellainen 1000:sta suomalaisesta miehestä tehty galluppi.

        Minä en ole harkinnut koskaan.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Fakta pystytään yleensä jollakin tavalla todistamaan faktaksi.
        Ok, sovitaan sitten niin, että kaikilla muilla paitsi minulla on käynyt päässä ajatus, että "tulis sota ja tappais" (jos kerran sinullakin), niin ei tule riitaa.
        Ja sinulle "juuujuuuuuu". Jos kerran Paloma on niin sanonut, niin kyllä se sitten niin on. Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että jos Paloma vaikka sanoo, että jotakin maata ei ole olemassakaan, niin sitä ei silloin ole. Jos Paloma vaikkapa sanoo, että jossakin ei järjestetä vaaleja, niin niitä ei silloin järjestetä. Kyllä hän tietää...

        Tämmöstä tilastoo tai kirjotusta kattelin ennen ku kirjottelin.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemurha


      • piippiippipatipiip
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos sinulle ja stakalle on tullut sellainen mieleen, niin ei se vielä todista, että "melkein jokaiselle". Vai todistaako? Enhän minä tiedä kuinka jokainen te olette.

        Olet kummallinen inttäjä, kyllästyttää...


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Tämmöstä tilastoo tai kirjotusta kattelin ennen ku kirjottelin.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemurha

        Tulihan se sieltä. Vieläkin väitän, että 10% ei ole "melkein jokainen". Kuulutte stakan kanssa pieneen vähemmistöön. Tietysti se joskus tuntuu sellaiselta, että jos kerran minä, niin varmaan melkein kaikki muutkin...


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. Vieläkin väitän, että 10% ei ole "melkein jokainen". Kuulutte stakan kanssa pieneen vähemmistöön. Tietysti se joskus tuntuu sellaiselta, että jos kerran minä, niin varmaan melkein kaikki muutkin...

        Oletko koskaan kokeillut ,eres yhtä iltaa kirjoittaa sellasia juttuja jossa et menis henkilökohtaseen mollaukseen vaan puhuisit asiasta?
        Yrittäisit eres ,vois olla erikoinen kokemus.


      • espfani
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Oletko koskaan kokeillut ,eres yhtä iltaa kirjoittaa sellasia juttuja jossa et menis henkilökohtaseen mollaukseen vaan puhuisit asiasta?
        Yrittäisit eres ,vois olla erikoinen kokemus.

        Kotikiusatusta on tullut äkäinen ukkeli, joka hyökkii totuuden sanojia vastaan.


      • espfani kirjoitti:

        Kotikiusatusta on tullut äkäinen ukkeli, joka hyökkii totuuden sanojia vastaan.

        Olisko asiat kohillaan jos nielisin kiltisti kaiken eteentulevan?
        Minuu on monesti epäilty teko kiltteyrestä ja olen nyt opetellut olemaan muitten kaltainen ja kyllä se miestä syä.
        Toisaalt mitä sitä ei tekis et ei erottuis, muutaman viikon kun kiukuttelen niin en enää kuulukkaan sisäpiiriin ,olen ikään kuin erennyt uraputkes.


      • vaioikeinfani
        espfani kirjoitti:

        Kotikiusatusta on tullut äkäinen ukkeli, joka hyökkii totuuden sanojia vastaan.

        Noloo puolustaa ja kehuu itteään puskista ja mollata samalla muita.


      • tuu.esiin.sieltä
        vaioikeinfani kirjoitti:

        Noloo puolustaa ja kehuu itteään puskista ja mollata samalla muita.

        Miks olet puskassa. On sulla rekattukin nimmari.


      • InVinoVeritasxx
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Fakta pystytään yleensä jollakin tavalla todistamaan faktaksi.
        Ok, sovitaan sitten niin, että kaikilla muilla paitsi minulla on käynyt päässä ajatus, että "tulis sota ja tappais" (jos kerran sinullakin), niin ei tule riitaa.
        Ja sinulle "juuujuuuuuu". Jos kerran Paloma on niin sanonut, niin kyllä se sitten niin on. Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että jos Paloma vaikka sanoo, että jotakin maata ei ole olemassakaan, niin sitä ei silloin ole. Jos Paloma vaikkapa sanoo, että jossakin ei järjestetä vaaleja, niin niitä ei silloin järjestetä. Kyllä hän tietää...

        Ei tuo vielä aivan riitä. Kyllä siihen lisäksi tarvitaan Herra Hoon allekirjoitus.


    • Kysymys aloittajalle:
      Sanot että olet surullinen kun et ole onnistunut tekemään itsaria. Olisitko nyt sitten iloinen jos olisit onnistunut? Olisiko joku muu siitä iloinen? Kenelle tekisit palveluksen jos lähtisit täältä oman käden kautta?

      • SiinäVastaus

        Ravintolan ovessa luki. Monet tuovat iloa tullessaan tänne, monet lähtiessään
        täältä.


    • 1234598

      Sait ainakin sisäpiirin antamaan mielipiteensä.

      • sellaista

        Täällähän on aina valmiina kaikkitietävä ja asiantunteva raati, joka kyllä tietää oikeat vastaukset kiperinkiin kysymyksiin.
        Kun illalla olet lukenut heidän kommenttinsa, niin huomaat varmasti, että kuolleenakin sinulla on enemmän elämää kuin täällä päivittäin notkuvilla tyhjäntoimittajilla.


      • ent.siivoojaparka

        Ei meistä vielä kaikki ole antaneet mielipidettään.


      • piirissäpieritään
        sellaista kirjoitti:

        Täällähän on aina valmiina kaikkitietävä ja asiantunteva raati, joka kyllä tietää oikeat vastaukset kiperinkiin kysymyksiin.
        Kun illalla olet lukenut heidän kommenttinsa, niin huomaat varmasti, että kuolleenakin sinulla on enemmän elämää kuin täällä päivittäin notkuvilla tyhjäntoimittajilla.

        Parhaillaan on menossa mittaustauko, kun kulisseissa taas sovitaan, miten toisinajatteleville parhaiten pistetään luu kurkkuun.


      • kerromeille
        piirissäpieritään kirjoitti:

        Parhaillaan on menossa mittaustauko, kun kulisseissa taas sovitaan, miten toisinajatteleville parhaiten pistetään luu kurkkuun.

        Keitä sä oletat siellä kulisseissa olevan? Tuollainen luuleminen on silkkaa keljuilua.


      • Tesomalaine
        sellaista kirjoitti:

        Täällähän on aina valmiina kaikkitietävä ja asiantunteva raati, joka kyllä tietää oikeat vastaukset kiperinkiin kysymyksiin.
        Kun illalla olet lukenut heidän kommenttinsa, niin huomaat varmasti, että kuolleenakin sinulla on enemmän elämää kuin täällä päivittäin notkuvilla tyhjäntoimittajilla.

        Siinä tampereen keskustorilla hyppäät IKURIN nro.13 bussin eteen, toimii varmasti.


      • ompeluseuralaiset
        kerromeille kirjoitti:

        Keitä sä oletat siellä kulisseissa olevan? Tuollainen luuleminen on silkkaa keljuilua.

        Alkaa "sisäpiiri" hahmottua kun näkee keitä kk nousee aina kiivaasti puolustelemaan oli asia mikä hyvänsä. Sisäpiiri on väärä sana. Juorupiiri sopii paremmin.


      • ompeluseuralaiset kirjoitti:

        Alkaa "sisäpiiri" hahmottua kun näkee keitä kk nousee aina kiivaasti puolustelemaan oli asia mikä hyvänsä. Sisäpiiri on väärä sana. Juorupiiri sopii paremmin.

        Tulihan se sieltä, oletko tietoinen et alkuaikoina mä puolustin tiinaakin.
        Sitä kun syyteltiin pötkökirjotuksest.
        Olenko aikaisemmin puolustanut saimaantakaa? mielestäni en puolustanut saimaantakaa vaan vastasin siivoojan kirjoitukseen.
        On se kamalaa jos ei saa olla samaa mieltä kenenkään kanssa.
        Mulle on ihan samaa ketä mukamas puolustan jokanen saa tukee jos katon et mulla on sama mielipire niin sillon mä puhun itteni puolesta.
        Muuten hunksikin ja korppiskin on saanu tukee.


      • kaikkee.sitä
        ompeluseuralaiset kirjoitti:

        Alkaa "sisäpiiri" hahmottua kun näkee keitä kk nousee aina kiivaasti puolustelemaan oli asia mikä hyvänsä. Sisäpiiri on väärä sana. Juorupiiri sopii paremmin.

        Voi sua riepua.


      • kaadaittelles

        Voi sua ripua ittelles.


      • harmillista
        kaadaittelles kirjoitti:

        Voi sua ripua ittelles.

        Onko sulla ripuli ;)


      • kyänäinon
        harmillista kirjoitti:

        Onko sulla ripuli ;)

        Ikävää hänelle , tuntuu tulevan yläkautta ulos.


    • kantitaatti

      Koska yhä olet hengissä, et ole yrittänyt ihan tosissasi.
      Itsemurha on temppu jota ihminen katuu koko loppuelämänsä. Näin se vaan on:)
      Nuo vakavailmeiset tutkijat väittävät että jokainen itsemurhan tehnyt,tai yrittänyt, alkaa empimään juuri ennen kuin hyppää, vetää liipasimesta,tms. Usein hieman liian myöhään.

      • ent.siivoojaparka

        Niinkuin entinen mies, joka yritti hirttää itsensä, mutta köysi oli liian laho. Hän pudota rumahti lattiaan ja kiroili; Prrrrkele, kun näitten huonojen välineitten kanssa on henkeensä kaupalla.


      • pyhäyksinkertainen

        "Itsemurha on temppu jota ihminen katuu koko loppuelämänsä. Näin se vaan on:)"
        Ajattele ensin ja kirjoita vasta sitten..


      • arkitavallinen
        pyhäyksinkertainen kirjoitti:

        "Itsemurha on temppu jota ihminen katuu koko loppuelämänsä. Näin se vaan on:)"
        Ajattele ensin ja kirjoita vasta sitten..

        Lue vielä kerran, oikein ajatuksen kanssa, jos vaikka valkenisi:)))


      • nyt.kaikki.kuorossa
        pyhäyksinkertainen kirjoitti:

        "Itsemurha on temppu jota ihminen katuu koko loppuelämänsä. Näin se vaan on:)"
        Ajattele ensin ja kirjoita vasta sitten..

        Jos otettais vielä kerran
        "Itsemurha on temppu jota ihminen katuu koko loppuelämänsä. Näin se vaan on:)"


    • Kokeileppas

      Kuuleppas suru 1947 ,kokeileppas hypätä alas kymmenien metrien korkeudesta,kerrostalon ikkunasta,tuuletusparvekkeelta ,kalliolta.Kyllä varmasti onnistuu.

      • ent.siivoojaparka

        Niinpä niin, mutta siinähän kuolee.


    • Huolimatta siitä että lärviminen on yleisesti hyväksyttyä palstahuumoria ,en suoraa päätä lähtis aloittajan juttua rääpimään.
      Pientä respektiä toivoisin ,ainakaan mulla ei oo sellast kiikaria et näkisin kirkkaasti missä mennään.

      • pyhäyksinkertainen

    • Olishan se hyvä jos aloittaja antaisi jotain elonmerkkiä itsestään niin tietäisimme onko hän vielä täällä joukossamme. Tilanne jossa emme tiedä onko aloitus provo, huono vitsi vai tosissaan kirjoitettu, jopa avunhuuto, on tosi epämukava ja poikii monenlaatuista kommenttia.

      • bessie-

        Et nyt tainnut miettiä asiaa ihan loppuun asti, Paloma?

        Tuskin täällä kenenkään muun mielenrauha mitenkään järkkyisi vaikka aloittaja ei enää koskaan tuolla aloituksessa käyttämällään nimimerkillä antaisikaan mitään "elonmerkkiä" itsestään!?
        Vai meinasitko, että päivän parin päästä pitää ruveta kirjoittelemaan osanottoja yms. ja varsinkin ruveta jahtaamaan syyllisiä?

        "ja poikii monenlaatuista kommenttia."
        So what, aihe kuin aihe poikii "monenlaatuista" kommentia, pitäisikö tämän olla poikkeus ja jos niin miksi?


      • yksyhteen
        bessie- kirjoitti:

        Et nyt tainnut miettiä asiaa ihan loppuun asti, Paloma?

        Tuskin täällä kenenkään muun mielenrauha mitenkään järkkyisi vaikka aloittaja ei enää koskaan tuolla aloituksessa käyttämällään nimimerkillä antaisikaan mitään "elonmerkkiä" itsestään!?
        Vai meinasitko, että päivän parin päästä pitää ruveta kirjoittelemaan osanottoja yms. ja varsinkin ruveta jahtaamaan syyllisiä?

        "ja poikii monenlaatuista kommenttia."
        So what, aihe kuin aihe poikii "monenlaatuista" kommentia, pitäisikö tämän olla poikkeus ja jos niin miksi?

        Oletko kuin ent.siivooja, jutut samaa tasoa


      • bessie- kirjoitti:

        Et nyt tainnut miettiä asiaa ihan loppuun asti, Paloma?

        Tuskin täällä kenenkään muun mielenrauha mitenkään järkkyisi vaikka aloittaja ei enää koskaan tuolla aloituksessa käyttämällään nimimerkillä antaisikaan mitään "elonmerkkiä" itsestään!?
        Vai meinasitko, että päivän parin päästä pitää ruveta kirjoittelemaan osanottoja yms. ja varsinkin ruveta jahtaamaan syyllisiä?

        "ja poikii monenlaatuista kommenttia."
        So what, aihe kuin aihe poikii "monenlaatuista" kommentia, pitäisikö tämän olla poikkeus ja jos niin miksi?

        Kyllä minua jäi hieman vaivaamaan tää aloitus. Mutta että olisin miettinyt tätä asiaa loppuun, pitää varmasti paikkansa. Harvoin mietin kauheen tarkkaan mitään mitä tänne kirjoitan.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä minua jäi hieman vaivaamaan tää aloitus. Mutta että olisin miettinyt tätä asiaa loppuun, pitää varmasti paikkansa. Harvoin mietin kauheen tarkkaan mitään mitä tänne kirjoitan.

        Niiden jotka ottavat vähänkin tosissaan pitäisi toimia. Jäljittää aloittaja ja ilmoittaa jonnekin hänen tarvitsevan asianmukaista tukea ja valvontaa. Kun on tehnyt parhaansa niin asian ei pitäisi enää vaivata?

        Tietenkin voisi myös antaa hyviä neuvoja tai laittaa linkkejä, ehkä aloittaja kaipaa pikemminkin niitä kun kerran tällaiselle palstalle tekee tuollaisen avauksen.


      • bessie-
        yksyhteen kirjoitti:

        Oletko kuin ent.siivooja, jutut samaa tasoa

        Jaa olenko, no enpä tiedä, sinä varmaan tiedät sen asian paremmin, samoin eri kirjoittajien tasot.


      • bbbbbbbuuubbbsss
        bessie- kirjoitti:

        Jaa olenko, no enpä tiedä, sinä varmaan tiedät sen asian paremmin, samoin eri kirjoittajien tasot.

        Vaikeata tuo monessa persoonassa eläminen, kun et tunne niitä muita jotka olet.


      • bessie-
        bbbbbbbuuubbbsss kirjoitti:

        Vaikeata tuo monessa persoonassa eläminen, kun et tunne niitä muita jotka olet.

        Onko se aina yhtä vaikeaa vai meneekö se jotenkin kausittain? Entä keskustelevatko eri persoonasi keskenään vai miten se oikein menee?


    • flegu

      Aiheesta aivan vakavasti! 90-luvun jälkipuoliskolla, ajellessani syksyn loskapaskassa työviikon jälkeen perjantai-iltana kotiin silloisesta työpaikastani 250km:n taivalta, kävi todella mielessäni, että kun tinttaan täysillä seuraavaan siltapilariin niin loppuu tämäkin rehjustaminen.
      En tintannut vaan lopetin töissä käymisen.

      Tuo oli ensimmäinen, ja toistaiseksi viimeinen itsetuhoinen ajatukseni.

      • Keskustelaan

        Yli kuuluit ryhmään halusi pois elämänsä sen hetkisestä tilanteesta.


      • bessie-

        Noin vähästä ei meikäläisellä kyllä edes käväisisi mielessä, niin luonteva vaihtoehto kuin itsemurha minulle onkin.

        Eräänkin kerran on tuollaisessa tilanteessa tullut mieleen lähin motelli/hotelli/taukopaikka, mutta en niitäkään sitten loppupeleissä ole koskaan käyttänyt. Nimenomaan huonoilla keleillä en käynyt edes liikenneasemilla, ainakaan sillä vähän alle 400 kilometriä sivu matkalla jota muutaman vuoden sahasin viikoittain, joskus kaksikin kertaa viikossa.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Noin vähästä ei meikäläisellä kyllä edes käväisisi mielessä, niin luonteva vaihtoehto kuin itsemurha minulle onkin.

        Eräänkin kerran on tuollaisessa tilanteessa tullut mieleen lähin motelli/hotelli/taukopaikka, mutta en niitäkään sitten loppupeleissä ole koskaan käyttänyt. Nimenomaan huonoilla keleillä en käynyt edes liikenneasemilla, ainakaan sillä vähän alle 400 kilometriä sivu matkalla jota muutaman vuoden sahasin viikoittain, joskus kaksikin kertaa viikossa.

        Noin vähästä?
        Ehkä ei koskaan kannattaisi väheksyä kenekään tuskan määrää, mistä esimerkiksi sinä tiedät, mitä kaikkea flegun elämä sisälsi että pitkällä taipaleella syntyi ajatus kaiken lopettamisesta.


      • bessie-
        siilimuori kirjoitti:

        Noin vähästä?
        Ehkä ei koskaan kannattaisi väheksyä kenekään tuskan määrää, mistä esimerkiksi sinä tiedät, mitä kaikkea flegun elämä sisälsi että pitkällä taipaleella syntyi ajatus kaiken lopettamisesta.

        Kuka tässä mitään on väheksynyt. Kun luulen tunnistavani nimimerkin, niin en liioin osaa kuvitella että olisi ollut sanottavampaa tuskan määrää ollut, vaan vain vähän kevyemmällä tavalla mitta täysi.


      • flegu
        siilimuori kirjoitti:

        Noin vähästä?
        Ehkä ei koskaan kannattaisi väheksyä kenekään tuskan määrää, mistä esimerkiksi sinä tiedät, mitä kaikkea flegun elämä sisälsi että pitkällä taipaleella syntyi ajatus kaiken lopettamisesta.

        Kuvaamassani tilanteessa kiteytyi joukko asioita joista yksikään ei itsessään ollut ratkaiseva. Olipa vain hätkähdyttävä ja pelottava ajatus.
        Tunsinpa vain itseni jotenkin turhaksi. En nähnyt mitään syytä minkään jatkamiselle.

        Järjellä ajatellen olen käynyt läpi paljon pahempiakin vaiheita mutta ne ovat olleet selkeitä haasteita.


      • flegu
        bessie- kirjoitti:

        Noin vähästä ei meikäläisellä kyllä edes käväisisi mielessä, niin luonteva vaihtoehto kuin itsemurha minulle onkin.

        Eräänkin kerran on tuollaisessa tilanteessa tullut mieleen lähin motelli/hotelli/taukopaikka, mutta en niitäkään sitten loppupeleissä ole koskaan käyttänyt. Nimenomaan huonoilla keleillä en käynyt edes liikenneasemilla, ainakaan sillä vähän alle 400 kilometriä sivu matkalla jota muutaman vuoden sahasin viikoittain, joskus kaksikin kertaa viikossa.

        Ajaminen ja olosuhteet eivät olleet ratkaisevia vaan ainoastaan tunnelmaan sopivia katalyyttejä.
        Olen useita kertoja ajanut 32 - 35:n tunnin rupeamia pelkillä tankkauspysähdyksillä. Tosin suurin osa motareita pitkin.


      • siilimuori
        flegu kirjoitti:

        Kuvaamassani tilanteessa kiteytyi joukko asioita joista yksikään ei itsessään ollut ratkaiseva. Olipa vain hätkähdyttävä ja pelottava ajatus.
        Tunsinpa vain itseni jotenkin turhaksi. En nähnyt mitään syytä minkään jatkamiselle.

        Järjellä ajatellen olen käynyt läpi paljon pahempiakin vaiheita mutta ne ovat olleet selkeitä haasteita.

        Juup, sitä juuri vastauksessani bessielle tarkoitin, että ehkä Se kotimatka ei ollut ainoa syy vaan kiteytymä. Ei kannata siis mölöytellä jos ei näe kuin pinnan.


      • bessie-
        flegu kirjoitti:

        Ajaminen ja olosuhteet eivät olleet ratkaisevia vaan ainoastaan tunnelmaan sopivia katalyyttejä.
        Olen useita kertoja ajanut 32 - 35:n tunnin rupeamia pelkillä tankkauspysähdyksillä. Tosin suurin osa motareita pitkin.

        Kuvittelin ymmärtäneeni 'tunnelman' ja sen tuottaman ajatusväläyksen ensimmäisen viestisi luettuani, siinähän sen hyvin pohjustit ja vielä kun itselläni on ollut saman kaltaisia tunnelmia ja 'nyt teen tästä lopun' fiiliksiä. Minä vain en koskaan edes sekunnin murto-osaa ajatellut noin lopullista lopettamista, hurjimmillaankin oli vain pakottava tarve ajaa sivuun ja 'antaa periksi', mutta ei se yleensä ollut olosuhteiden takia edes mahdollista juuri silloin kun se tunne tuli.

        Minun suvuissani itsemurha on vaihtoehto, mutta se tehdään kunnialla ja tyylillä, ei pelkurimaisesti tai luovuttamissen hengessä tai hetken mielijohteesta.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Kuvittelin ymmärtäneeni 'tunnelman' ja sen tuottaman ajatusväläyksen ensimmäisen viestisi luettuani, siinähän sen hyvin pohjustit ja vielä kun itselläni on ollut saman kaltaisia tunnelmia ja 'nyt teen tästä lopun' fiiliksiä. Minä vain en koskaan edes sekunnin murto-osaa ajatellut noin lopullista lopettamista, hurjimmillaankin oli vain pakottava tarve ajaa sivuun ja 'antaa periksi', mutta ei se yleensä ollut olosuhteiden takia edes mahdollista juuri silloin kun se tunne tuli.

        Minun suvuissani itsemurha on vaihtoehto, mutta se tehdään kunnialla ja tyylillä, ei pelkurimaisesti tai luovuttamissen hengessä tai hetken mielijohteesta.

        Itsemurh kunnialla ja tyylillä :D. Teillähän se vallan hianoo on :D. Itsemurhaa en koskaa näe kunniakkaana tai tyylinä. lähinnä surullisena siinä mielessä et ihmisellä ei ollut muuta vaihtoehtoa.Naurettava ajatus et missään itsemurhassa olisi kunniaa tai tyyliä.


      • kiesus.sentäs
        siilimuori kirjoitti:

        Itsemurh kunnialla ja tyylillä :D. Teillähän se vallan hianoo on :D. Itsemurhaa en koskaa näe kunniakkaana tai tyylinä. lähinnä surullisena siinä mielessä et ihmisellä ei ollut muuta vaihtoehtoa.Naurettava ajatus et missään itsemurhassa olisi kunniaa tai tyyliä.

        Heidän hienossa suvussaan toimitaan etiketin ja käytöstapojen vaatimaan itsemurhatapaan.


      • siilimuori
        kiesus.sentäs kirjoitti:

        Heidän hienossa suvussaan toimitaan etiketin ja käytöstapojen vaatimaan itsemurhatapaan.

        Ajatuksena jo niin korni että hohhoijaaa.


      • kiesus.sentäs
        siilimuori kirjoitti:

        Ajatuksena jo niin korni että hohhoijaaa.

        Pieteetillä tehty itsemurha, ei verta, silpoutuneita ruumiinosia, rumia näkymiä.
        Vain etiketin omaavat pystyvät tuohon.


      • flegu
        flegu kirjoitti:

        Kuvaamassani tilanteessa kiteytyi joukko asioita joista yksikään ei itsessään ollut ratkaiseva. Olipa vain hätkähdyttävä ja pelottava ajatus.
        Tunsinpa vain itseni jotenkin turhaksi. En nähnyt mitään syytä minkään jatkamiselle.

        Järjellä ajatellen olen käynyt läpi paljon pahempiakin vaiheita mutta ne ovat olleet selkeitä haasteita.

        Seli, seli. Mitään varsinaisesti osoitettavaa syytä itsetuhoisiin ajatuksiini ei ollut. Kaikki oli hyvin ja kunnossa. Lapset olivat yhteiskunnan täysipainoisia jäseniä. Vain lapsenlapset puuttuivat silloin. Henkilösuhteet kunnossa. Parisuhteessa ei moittimista. Ei mitään tavoiteltavaa.
        Siihen saakka oli aina haasteita, onnistumisen riemua ja epäonnistumisista selviytymisiä. Aina oli ollut näköpiirissä jotain tavoittelemisen arvoiseksi kokemaani.

        Tuo hetkessä mieleen juolahtanut, karmea ajatus johti elämäntilanteemme ratkaisevaan muutokseen.
        Tuosta hetkestä on kulunut 17-vuotta ja se ei ole palannut mieleeni näin selkeänä ennen tätä aloitusta.
        Oikeastaan hyvä muistutus!


      • bessie-
        siilimuori kirjoitti:

        Itsemurh kunnialla ja tyylillä :D. Teillähän se vallan hianoo on :D. Itsemurhaa en koskaa näe kunniakkaana tai tyylinä. lähinnä surullisena siinä mielessä et ihmisellä ei ollut muuta vaihtoehtoa.Naurettava ajatus et missään itsemurhassa olisi kunniaa tai tyyliä.

        "Ei kannata siis mölöytellä jos ei näe kuin pinnan."
        Mielestäni tämä kirjoittamasi viisaus sopii hyvin tähän...

        Samoin tämä neuvo jonka minulle tuolla ylempänä kirjoitit: "Ehkä ei koskaan kannattaisi väheksyä kenenkään tuskan määrää, mistä esimerkiksi sinä tiedät, mitä kaikkea flegun elämä sisälsi että pitkällä taipaleella syntyi ajatus kaiken lopettamisesta."


      • siiloimuori
        bessie- kirjoitti:

        "Ei kannata siis mölöytellä jos ei näe kuin pinnan."
        Mielestäni tämä kirjoittamasi viisaus sopii hyvin tähän...

        Samoin tämä neuvo jonka minulle tuolla ylempänä kirjoitit: "Ehkä ei koskaan kannattaisi väheksyä kenenkään tuskan määrää, mistä esimerkiksi sinä tiedät, mitä kaikkea flegun elämä sisälsi että pitkällä taipaleella syntyi ajatus kaiken lopettamisesta."

        Sori mut minä en näe mitään yhteyttä sanoilla "itsemurha" ja "kunnia ja tyyli". Toinen sulkee toisensa pois, oli tuskan määrä mikä hyvänsä. Siis en näe kunniaa ja tyyliä itsenäs tappamisessa, en milloinkaan enkä missään tilanteessa.


      • bessie-
        siiloimuori kirjoitti:

        Sori mut minä en näe mitään yhteyttä sanoilla "itsemurha" ja "kunnia ja tyyli". Toinen sulkee toisensa pois, oli tuskan määrä mikä hyvänsä. Siis en näe kunniaa ja tyyliä itsenäs tappamisessa, en milloinkaan enkä missään tilanteessa.

        Okei, et näe yhteyttä ja sillä selvä, mitä sitä sorittelemaan.

        Lainasin noita minulle antamiasi neuvoja ja suosituksia tarkoittaen, että päteväthän ne 'yleisohjeena' kai sinunkin mölöyttelyysi. Joka tällä kertaa olikin todellinen rimanalitus jopa sinulta.
        Sana "tuska" ei ollut ollenkaan oleellinen, kuten ei tietysti "flegukaan", kunhan vain huomautin että älä sinäkään väheksy minun tietämystäni mitä tulee minun omien sukulaisteni tekemiin itsemurhiin.
        Ei niin, että sinun vähättelysi ja ratkaisuun päätyneiden sukulaisteni pilkkaaminen minua mitenkään edes ärsyttäisivät, ihan yks hailee siltä kantilta ajatellen, sitä vaan että pysyisit nyt itsesi kanssa linjassa yhden "keskustelun" ajan. Ihan sama sekin, ei sen puoleen.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Okei, et näe yhteyttä ja sillä selvä, mitä sitä sorittelemaan.

        Lainasin noita minulle antamiasi neuvoja ja suosituksia tarkoittaen, että päteväthän ne 'yleisohjeena' kai sinunkin mölöyttelyysi. Joka tällä kertaa olikin todellinen rimanalitus jopa sinulta.
        Sana "tuska" ei ollut ollenkaan oleellinen, kuten ei tietysti "flegukaan", kunhan vain huomautin että älä sinäkään väheksy minun tietämystäni mitä tulee minun omien sukulaisteni tekemiin itsemurhiin.
        Ei niin, että sinun vähättelysi ja ratkaisuun päätyneiden sukulaisteni pilkkaaminen minua mitenkään edes ärsyttäisivät, ihan yks hailee siltä kantilta ajatellen, sitä vaan että pysyisit nyt itsesi kanssa linjassa yhden "keskustelun" ajan. Ihan sama sekin, ei sen puoleen.

        No justiisa. Minä en ole sinun sukulaisistasi puhunu yhtään mitään vaan sinun sanomisestasi et teillä tapetaan ihtesä tyylillä ja kunniakkaasti ja siinä on vissi ero. Otan osaa itsensä tappaneiden sukulaistesi kuolemaan, vaikkakin kuolivat oman käden kautta. Suru vaan et sellaiseen ratkaisuun piti päätyä. Sinä tiedät sukulaistesi itsarit parhaiten mutta sinun antamasi on myös arvot tyyli ja kunniakkuus, mitä ilmaisua pidän lähinnä naurettavana.. Että silleen.

        Missä linjassa?


      • bessie-
        siilimuori kirjoitti:

        No justiisa. Minä en ole sinun sukulaisistasi puhunu yhtään mitään vaan sinun sanomisestasi et teillä tapetaan ihtesä tyylillä ja kunniakkaasti ja siinä on vissi ero. Otan osaa itsensä tappaneiden sukulaistesi kuolemaan, vaikkakin kuolivat oman käden kautta. Suru vaan et sellaiseen ratkaisuun piti päätyä. Sinä tiedät sukulaistesi itsarit parhaiten mutta sinun antamasi on myös arvot tyyli ja kunniakkuus, mitä ilmaisua pidän lähinnä naurettavana.. Että silleen.

        Missä linjassa?

        Ei mitään eroa, kirjoitit pilkallisesti. Ja please, älä ota osaa minun kunnialla ja tyylillä lähteneiden sukulaisteni kuolemaan, älä älä! Sukuni on ylpeä heistä. Etenkin kansalaissodan aikana (tai oikeastaan heti sen jälkeen) itsensä ampuneesta, ja todellakin tyylillä sen tehneestä.

        Hän tekonsa oli 'puolustuspuhe' ja voimakkain mahdollinen kannanotto julmasti murhattujen (sukumme ei koskaan käytä sanaa teloitus tästä teosta), puolustuskyvyttömien ja kaikilta kannoilta tarkastellen täysin viattomien uhrien puolesta, ja samalla painava syyte murhaajia vastaan. Hän katsoi olevansa vastuussa, vaikka ei olisi mitenkään voinut veritekoa estää, se kun tehtiin vain ja ainoastaan silkasta verenhimosta ja tappamisen halusta ja aikeet salattiin.
        Hänellä olisi ollut vaihtoehtoja (tai sitten ei, mutta ainakaan hän ei ollut minkäänlaisessa umpikujassa tai ahdingossa), mutta hän valitsi tavan joka teki koko jakaantuneelle yhteisölle paitsi hänen oman käsityksensä vastuustaan, myös asioiden oikean laidan selväksi ja siten edellytykset yhteiseloon paremmiksi. Ja todellakin hoiti kaikki käytännön ja vähän muutkin asiat ja varmistukset huolellisesti ensin, sitten valitsi tarkoitukseensa sopivimmat rattaat ja meni ja päätti päivänsä murhattujen kotipihassa.
        Kunniakkaasti ja tyylikkäästi monien muidenkin mielestä kuin minun. Tapauksesta on puolueetonta (ja kahden eri 'puolen') silminnäkijöiden kertomuksiin perustuvaa dokumenttia yllin kyllin, hän kun oli niin fiksu että otti kyytiin pari kelpo todistajaa oletetulta omalta puoleltaan.

        Että silleen, tässä lisää aihetta korniuden päivittelyyn ja naureskeluun.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Ei mitään eroa, kirjoitit pilkallisesti. Ja please, älä ota osaa minun kunnialla ja tyylillä lähteneiden sukulaisteni kuolemaan, älä älä! Sukuni on ylpeä heistä. Etenkin kansalaissodan aikana (tai oikeastaan heti sen jälkeen) itsensä ampuneesta, ja todellakin tyylillä sen tehneestä.

        Hän tekonsa oli 'puolustuspuhe' ja voimakkain mahdollinen kannanotto julmasti murhattujen (sukumme ei koskaan käytä sanaa teloitus tästä teosta), puolustuskyvyttömien ja kaikilta kannoilta tarkastellen täysin viattomien uhrien puolesta, ja samalla painava syyte murhaajia vastaan. Hän katsoi olevansa vastuussa, vaikka ei olisi mitenkään voinut veritekoa estää, se kun tehtiin vain ja ainoastaan silkasta verenhimosta ja tappamisen halusta ja aikeet salattiin.
        Hänellä olisi ollut vaihtoehtoja (tai sitten ei, mutta ainakaan hän ei ollut minkäänlaisessa umpikujassa tai ahdingossa), mutta hän valitsi tavan joka teki koko jakaantuneelle yhteisölle paitsi hänen oman käsityksensä vastuustaan, myös asioiden oikean laidan selväksi ja siten edellytykset yhteiseloon paremmiksi. Ja todellakin hoiti kaikki käytännön ja vähän muutkin asiat ja varmistukset huolellisesti ensin, sitten valitsi tarkoitukseensa sopivimmat rattaat ja meni ja päätti päivänsä murhattujen kotipihassa.
        Kunniakkaasti ja tyylikkäästi monien muidenkin mielestä kuin minun. Tapauksesta on puolueetonta (ja kahden eri 'puolen') silminnäkijöiden kertomuksiin perustuvaa dokumenttia yllin kyllin, hän kun oli niin fiksu että otti kyytiin pari kelpo todistajaa oletetulta omalta puoleltaan.

        Että silleen, tässä lisää aihetta korniuden päivittelyyn ja naureskeluun.

        Kertomuksesi ei tee minun silmissäni itsemurhasta yhtään sen hienompaa tai hyväksyttävämpää. Mutta tästä aiheesta sinun kanssasi ei kannata jatkaa. Sinulla on oma näkemyksesi, minulla omani, turha tämän enempää jankata ja vääntää.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Ei mitään eroa, kirjoitit pilkallisesti. Ja please, älä ota osaa minun kunnialla ja tyylillä lähteneiden sukulaisteni kuolemaan, älä älä! Sukuni on ylpeä heistä. Etenkin kansalaissodan aikana (tai oikeastaan heti sen jälkeen) itsensä ampuneesta, ja todellakin tyylillä sen tehneestä.

        Hän tekonsa oli 'puolustuspuhe' ja voimakkain mahdollinen kannanotto julmasti murhattujen (sukumme ei koskaan käytä sanaa teloitus tästä teosta), puolustuskyvyttömien ja kaikilta kannoilta tarkastellen täysin viattomien uhrien puolesta, ja samalla painava syyte murhaajia vastaan. Hän katsoi olevansa vastuussa, vaikka ei olisi mitenkään voinut veritekoa estää, se kun tehtiin vain ja ainoastaan silkasta verenhimosta ja tappamisen halusta ja aikeet salattiin.
        Hänellä olisi ollut vaihtoehtoja (tai sitten ei, mutta ainakaan hän ei ollut minkäänlaisessa umpikujassa tai ahdingossa), mutta hän valitsi tavan joka teki koko jakaantuneelle yhteisölle paitsi hänen oman käsityksensä vastuustaan, myös asioiden oikean laidan selväksi ja siten edellytykset yhteiseloon paremmiksi. Ja todellakin hoiti kaikki käytännön ja vähän muutkin asiat ja varmistukset huolellisesti ensin, sitten valitsi tarkoitukseensa sopivimmat rattaat ja meni ja päätti päivänsä murhattujen kotipihassa.
        Kunniakkaasti ja tyylikkäästi monien muidenkin mielestä kuin minun. Tapauksesta on puolueetonta (ja kahden eri 'puolen') silminnäkijöiden kertomuksiin perustuvaa dokumenttia yllin kyllin, hän kun oli niin fiksu että otti kyytiin pari kelpo todistajaa oletetulta omalta puoleltaan.

        Että silleen, tässä lisää aihetta korniuden päivittelyyn ja naureskeluun.

        Juu, pilkkaahan Se oman mielipiteen esille tuominen on.


      • bessie-
        siilimuori kirjoitti:

        Kertomuksesi ei tee minun silmissäni itsemurhasta yhtään sen hienompaa tai hyväksyttävämpää. Mutta tästä aiheesta sinun kanssasi ei kannata jatkaa. Sinulla on oma näkemyksesi, minulla omani, turha tämän enempää jankata ja vääntää.

        Itsepä sen jatkamisen taas kerran aloitit, ja taas kerran lopetit sinulle tyypillisellä "turha tästä enempää jankata? ja vääntää." Seuraavaksi kai tulee eri nikillä 'ja pässi se jatkaa' heitto...

        Sinun päätäsi tässä tai missään muussakaan asiassa en yritä kääntää, tyhmää tuollaista edes mennä sanomaan. Oman kantani ja joskus kertomuksenikin kirjoitan jos se minua huvittaa ja nyt huvitti ja nimenomaan koska lähdit pilkkaamaan.

        Alun perin kirjoitin näin: Minun suvuissani itsemurha on vaihtoehto, mutta se tehdään kunnialla ja tyylillä, ei pelkurimaisesti tai luovuttamisen hengessä tai hetken mielijohteesta.
        Lause oli toteava ja osittain myös sitä edeltävästä tekstistäni ilmenevää suhtautumistani 'selittävä'. Eli minulla on 'sukurasitteena' määrätty ajattelutapa mitä tulee itsemurhaan; tavallaan se on ihan varteen otettava vaihtoehto, mutta mutta

        Yhtään enempää en olisi asiasta kirjoittanut ellet sinä itse olisi jatkanut tarttumalla toteamukseeni (jossa kirjoitin oman käsitykseni omien sukulaisteni tekemistä itsemurhista) sitä väheksyen ja jopa pilkaten.

        Vielä kerran, aivan sama minulle hyväksytkö sinä itsemurhat yleensä vai et. Ja sekin on ihan sama minulle hyväksytkö minun oikeuteni kirjoittaa omia kommenttejani vai et, mutta siitähän tässä pohjimmiltaan taitaa olla kysymys että et hyväksy.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Itsepä sen jatkamisen taas kerran aloitit, ja taas kerran lopetit sinulle tyypillisellä "turha tästä enempää jankata? ja vääntää." Seuraavaksi kai tulee eri nikillä 'ja pässi se jatkaa' heitto...

        Sinun päätäsi tässä tai missään muussakaan asiassa en yritä kääntää, tyhmää tuollaista edes mennä sanomaan. Oman kantani ja joskus kertomuksenikin kirjoitan jos se minua huvittaa ja nyt huvitti ja nimenomaan koska lähdit pilkkaamaan.

        Alun perin kirjoitin näin: Minun suvuissani itsemurha on vaihtoehto, mutta se tehdään kunnialla ja tyylillä, ei pelkurimaisesti tai luovuttamisen hengessä tai hetken mielijohteesta.
        Lause oli toteava ja osittain myös sitä edeltävästä tekstistäni ilmenevää suhtautumistani 'selittävä'. Eli minulla on 'sukurasitteena' määrätty ajattelutapa mitä tulee itsemurhaan; tavallaan se on ihan varteen otettava vaihtoehto, mutta mutta

        Yhtään enempää en olisi asiasta kirjoittanut ellet sinä itse olisi jatkanut tarttumalla toteamukseeni (jossa kirjoitin oman käsitykseni omien sukulaisteni tekemistä itsemurhista) sitä väheksyen ja jopa pilkaten.

        Vielä kerran, aivan sama minulle hyväksytkö sinä itsemurhat yleensä vai et. Ja sekin on ihan sama minulle hyväksytkö minun oikeuteni kirjoittaa omia kommenttejani vai et, mutta siitähän tässä pohjimmiltaan taitaa olla kysymys että et hyväksy.

        Ihme vänkääjä. Eipähän näytä olevan sama kun kappaletolkulla jatkat.


    • koita.jaksaa

      Kyllä aloittaja kuolet, älä hätäile. Olen samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa että moni on jossain elämänsä vaiheessa ajatellut että parempi kun kuolisi.
      Elämä on lyhyt vaikka sen eläisi ja katsoisi hamaan loppuun. Loppu tulee usein yllätyksenä, ei vielä haluaisikaan kuolla vaikka on monesti voinut yrittää itsemurhaa. Masennus on vakava tappava tauti.

    • henrjii

      Pitäisi olla sellainen elämän pankki minne voisi lahjoittaa lopun elämän sitä haluaville.

      • Ohan sitä jo työaikapankki,uus hallitus kehittää elinaikapankin.
        Olisko sen pankista saadun elämän laatu samanlaista kun sen antajankin?
        Mielenkiintoinen ajatus.


      • henrjii

        Kuka mitenkin ottaa. Kenkä edustaja tuli Afrikasta, ja sanoi toiselle kenkämyyjälle, ettei siellä kellään ollut kenkiä.
        Siitä paikasta tämä toinen kenkämyyjä osti lentolipun Afrikkaan
        Siellä ei ole vielä kellään kenkiä


    • hiljaako

      Oliko täällä liian hiljaista, että päätit kiljaista.

    • ö-Öö

      Suosittelen dynamiittia.

      Pari pötköä polttimon ympäri jeesusteipillä kiinni. Pötköinin sähkönallit, noiistä johdot laukaisimeen, johon kytketty sopiva virtaläde. eikun nappi alas, se siitä.

      Ihminen osaa juu tappaa elukoita ja toisiaan, käsittämättömän kehnosti itsensä. Pelkkää ruikuttamista ja huomion keräämistä kaikenlaiset "yritykset".

      Jaa, mistäkö dynamiitti? Oma asiasi.

      =DW=

      • korppis1

        Olimme päivän Amsterdamissa. Ohitimme talon, jonka edessä oli kaksi puutuolia. Tuoleissa oli merkinnät DW, Lienevätkö sinulle kuuluvia?
        Oli pakko valokuvata. Samaa mieltä ei kun navetan taakse ja...


    • Kiitos ajatuksistanne, joista taitaa hyvin selvitä palstalaisten koostumus ja henkinen tila. Jotkut vastaajat veivät juttua väenväkisin sivuraiteille, toisarvoiseen 'vänkhäämiseen' epäoleellisista asioista. Mutta vastuu on kuulijalla, minkäs teet, ei asiat väkisin vääntämällä kalloon mene vaan ymmärtämällä.
      Toivon ja uskon että aloittaja ymmärtää vastaukseni (17.4. klo 15:35) perusajatuksen.
      Itsemurha - ja sen kevyen oloiseltakin kuulostava suunnittelu - on aina syytä ottaa vakavasti, ilman ilkeitä, 'neuvovia' ja jopa vahingoniloisia kommentteja. Eipä ihan onnistunut ;-//
      Mietithän 'suru1947' vielä - varmasti elämäsi kaari tästä kirkastuu. Ja huomenna on valoisampi päivä, tai jo tänään.

      • paskaa.lapsille

        Provoilija nauraa makiasti partaansa nöpötyksellesi...


      • onko.aloittaja.staka

        Eikö se kuulu tavallisesti aloittajalle itselleen tuo kommenteista kiitteleminen.
        Siinä siten vielä arvostelit kaikki kommentoijat, jotka eivät olleet kanssasi samaa mieltä.


      • lesken

        Kun laitoin korkin kiinni ja muutin elämäni suuntaa, synkät ajatukset saivat väistyä. Kuulin monien vuosien jälkeen lintujen laulua ja näin luonnon kauniit värit. Liika viinan käyttö ja mahdollisesti väärä tai liika lääkkeiden syöminen, voivat aiheuttaa ahdistusta ja masennusta. Aloittajalle suosittelen lääkäriä, joka kirjoittaisi terapiaan lähetteen.
        Sitä kautta voisi purkaa mieltään ja saada uutta näkökulmaa elämään.


    • Totuudessa34576
      • Totuudessa435

    • eläkeukko

      Et sie ou yrittäny tosissasi. Teeppä kunnon hirttolenkki, eläkä ota liian ohutta narua,ettet satuta ittees. Ylleesä ne jotka on hirttäny ihtesä ,eivät ou kertomassa epäonnistunneista itsemurha yrityksistä.Toinen lähes varma keino on ampua iteltää aivot hajalleen.Sekii onnistuu ,jos et ota ilimapistoolia, tai värikuula asetta.Jäläkimmäine jättää nuaman vua hirvee paskaseks. Jos out veneilijöitä,pistä kunnon riippa vyötäisile ja loiskauta riittävä syvältä vettee.Liäkkeilä ei kannata riskeerata.Joku huuhtelloo mahas tyhjäks ja tuas out tiälä kirjottamassa ,ettet tuaskaa onnistunu

    • Kuolemaa ei ole.
      On vain tuskaa ja kadotusta, toivoa ja katumusta.
      Sanoo Siirakki.

      Ylettömästi kansoittunut maa-pallo ilahtuu jokaisesta kuolleesta ruumiista.
      Kuoli se sitten omiensa, tai toisten tekojen kautta.
      Kun asiaa tarkemmin tarkastelee, huomaa että ei senlaista ihmistä tarvitakaan,
      joka havittelee itse-murhaa.
      Antaa mennä vaan, ja päästää meidät pahasta.

      Huomautan että olen erin-omaisessa henkisessä tilassa, olen aina ollut.
      Tulen olemaankin, jos terveenä pysyn.
      Jos en pysy, niin mitä välii sit, hei?
      Olenhan silloin tarpeeton minäkin.
      Elämä on todennut:
      Jouduppas sielu, aikas on tullut.

      Aloitus on ihan älytön.
      mumm.

      H.

      • Odotellaan

        "Huomautan että olen erin-omaisessa henkisessä tilassa, olen aina ollut"

        Mikset koskaan ole antanut sen näkyä täällä palstalla? Edes yhden kerran - varovasti?.


      • Odotellaan kirjoitti:

        "Huomautan että olen erin-omaisessa henkisessä tilassa, olen aina ollut"

        Mikset koskaan ole antanut sen näkyä täällä palstalla? Edes yhden kerran - varovasti?.

        "Odotellaan"

        Sanopa se.
        Kukaan ei ymmärrä minua.

        H.


      • odotellaan

        Tämä oli jo lupauksia herättävä. Kiitos siitä.


    • eläkeukko

      Aika harvoin todella itsemurhaa hautova tulee kertomaan siitä .Ainoastaan jos on jollain lailla huomion kipeä. Kaksi tuttuani on hirttänyt ja yksi ampunut itsensä. Tämä ampuja jopa soitti minulle aamupäivällä ja pojalleni myös .Keskustelimme kaikenlaista. Hän oli entinen yritys aikainen asiakkaani ja hyvä tuttu. Ei hän siinä jutellessa missään vaiheessa sanonut että tämä on viimeinen kerta. Iltasella hänen vaimonsa soitti ja ilmoitti miehensä ampuneen itsensä.
      Toinen näistä kiikun tehneistä oli vielä läheisempi. Pariviikkoa ennen tapahtumaa kun keskustelimme ,hän kertoi olevansa onnellinen siitä että on saanut lapset aikuisiksi ja pärjäävät omillaan. Jos olisi osannut lukea kirjoittamattomia rivejä kyllä viesti olisi varmaan auennut.
      Itsaria tekevä on jo niin sinut itsensä kanssa että teko tulee todella yllätyksenä.

      • "eläkeukko"

        Ai, kun kaunis muisto-kirjoitus.
        Laadukkaasti keksitty.
        Meinasi ihan tulla ilon-kyyneleet...
        Suutarina räjähdin vain hihittelemään.

        H.


      • ent.siivoojaparka

        Tuon eläkeukon kertoman pystyn samaistamaan siihen, mitä yksi entinen tuttavani, joka on omistautunut itsemurhien tutkimiseen (pääasiassa nuorten) ja yrityksiin estää niitä, on kertonut.
        Hän sanoo, että suuri osa niistä, jotka siitä kuoleman kaipuustaan joskus puhuvat, tulevat ennemmin tai myöhemmin tekemään itsarin. Se ei tapahdu kuitenkaan siinä vaiheessa, kun he siitä vielä puhuvat tai sillä uhkailevat.
        Sitten tulee sellainen seesteinen kausi kun ympäristö saa vaikutelman, että kaikki on hyvin ja hän on löytänyt taas tasapainon elämäänsä. Se on se kausi, kun itsaria hautova on tehnyt lopullisen päätöksensä ja niinkuin eläkeukko kirjoitti: "Itsaria tekevä on jo niin sinut itsensä kanssa että teko tulee todella yllätyksenä."


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuon eläkeukon kertoman pystyn samaistamaan siihen, mitä yksi entinen tuttavani, joka on omistautunut itsemurhien tutkimiseen (pääasiassa nuorten) ja yrityksiin estää niitä, on kertonut.
        Hän sanoo, että suuri osa niistä, jotka siitä kuoleman kaipuustaan joskus puhuvat, tulevat ennemmin tai myöhemmin tekemään itsarin. Se ei tapahdu kuitenkaan siinä vaiheessa, kun he siitä vielä puhuvat tai sillä uhkailevat.
        Sitten tulee sellainen seesteinen kausi kun ympäristö saa vaikutelman, että kaikki on hyvin ja hän on löytänyt taas tasapainon elämäänsä. Se on se kausi, kun itsaria hautova on tehnyt lopullisen päätöksensä ja niinkuin eläkeukko kirjoitti: "Itsaria tekevä on jo niin sinut itsensä kanssa että teko tulee todella yllätyksenä."

        Tuo pätee ainakin tapaukseen, josta viimeksi kuulin. Läheisten oli vaikea uskoa tapahtuman tarkoituksellisuutta, mutta metron turvakamera oli lahjomaton todistaja.
        Silti kaikissa tapauksissa voi spekuloida: oliko sittenkin kyseessä vahinko, yllättävä pimeä hetki lähteneen mielessä, hetkellinen näköalattomuus ? Etenkin jos mukana on alkoholia tai lääkkeitä.
        Meidän kriminaalipsykiatri Hannu Lauerma on katsonut, että jokainen meistä on potentiaalinen murhaaja. Entä jos jokainen meistä on myös potentiaalinen itsemurhaaja ?


      • Kirjoitat hyvin eläkeukko, siten kirjoittaa vain sellainen joka on nähnyt ja kokenut läheltä vaikeita asioita.
        Antaa hihitellä vain, jos vaatimattoman ilonsa muiden vaikeuksista saa.
        Itse en alkaisi mollaamaan aloittajan kirjoitusta, en halua lisätä hänen pahaa oloaan mitätöinnillä. Jos on huomionhakuisuutta niin kai hän sitten huomiota tarvitsee, ei se minulta ole pois.


    • reipuv

      Käännä kelkka ja ala suunnitella keinoa mikä varmasti pitää sinut elävien kirjoissa... niin huomaat että elämääsi tulee sisältö jota voit jopa hallita >>>>>>>> Onnea !

    • 1eero

      Lukekaa Paasilinnan "hurmaava joukkoitsemurha"
      Käsikirja aloittelijoille, Korpiskin sitä kehui, vielä eilen oli elossa ehkä ei ole sisäistäny.

    • Between a rock and a hard Place, laulaa rollarit.
      Sä oot valinnut kuolemaa, ja vaikka elät se ei tarkoita sitä että olisit valinnut Elää. Ootko ajatellut että sellainenkin vaihtoehto on..

    • de-meter

      Varmasti ymmärrät aloittaja, että kun ei tunne sinua ja historiaasi, aloitukseen ei oikein voi ottaa kantaa. Jos olet tosissasi, tämä ei taida olla ihan oikea foorumi asian käsittelyyn. Auttavia tahoja ja keskusteluapua on ainakin teoriassa saatavilla paljonkin. Etsivä löytää.

      Yleisesti asiaan voi tietysti ottaa kantaa, etenkin kun tiedämme itsemurhien yleistyneen myös meidän ikäisten keskuudessa.

      Itse olen sitä mieltä, että itsemurha-ajatus, kuolematoive, saattaa hyvinkin käydä ihmisen mielessä, eikä siinä ole mitään "sairasta" - ellei se sitten jää kytemään mieleen pitkäksi aikaa.
      Elämän kunnioitus ja itsekunnioitus kulkevat minusta yhtä jalkaa. Ilman niitä kaikki taitaa ollakin aika yhdentekevää.

    • johan-oli-alotus-

      jopas jotaki huh huh

      alotus sai kansan liikkeelle,
      pohtimaan elämän suurinta kysymystä
      kuollakko itsarin kautta vai elää täyttä elämää,
      ilmeisesti näinä suomen vaikeina köyhyyden ja kurjuuden aikoina moni pohtii poismuuttoa manan maille,
      toiset ei näytä haluavan päiviensä päättyvän,
      mutta enemmistöä asia näyttää kovasti kiinostavan ,
      politikoille tulis suomen hallinta helpoksi
      jos kaikki köyhät epäonnistuneet kurjat yli-jäämä ihmiset tekisi itsarin,
      suomen rahavaikeudet loppuis kuin naulan kantaan,
      ja mikä parasta ja ihaninta, rikkaat johtajat saisi pitää miljaardinsa omissa taskuissaan kuten tähänki asti,
      eiku suunittelemaan helppoa nopeaa kivutonta joukko muuttoa tuonpuoleiseen,

    • mimmimum-mi

      Luin otteita Mikko Alatalon elämänkerrasta...hän kertoi vaimonsa itsemurhasta...hän sanoi että oli ilmeisesti suunnitellut jo jonkin aikaa....oli opettanut poikiansa valmistamaan ruokaa...siivosi koko talon...pakastimet täynnä ruokaa...istutti routaiseen maahan marraskuussa sipulikukkia... jotka seuraavana keväänä puhkesivat loistoonsa....oli suunnitellut että Mikko löytää hänet ensin...löytäjä olikin poika...
      Muistan miten tätäkin tapausta uutisoitiin sairauskohtauksena....ensin ..
      Itse syytöksien tunne jää varmaan niin voimakkaana puolisolle kantaa ...

    • Rebekka58v

      Älä ihmeessä ajattele tuollaista..se on aivan turha kuolema!!!Menetin omaiseni niin,ja voi sitä tuskaa minkä aiheutti repi rikki monen muun elämän pitkäksi aikaa..menee omakin terveys kun suru vie koko ihmisen..kaikki oli aivan turhaa..elämä on lahja.!!kaikki kerran täältä lähtee,omalla ajallaan.

      • ent.siivoojaparka

        Itsari on kaikkein itsekkäintä ja paskinta, mitä voi läheisilleen tehdä. Minun läheisistäni ei kukaan ole sitä tehnyt (tai mistä minä tiedän), mutta olen joutunut läheltä näkemään montakin, joitten elämä on romahtanut pitkäksi aikaa syyllisyyden taakan alla.
        Joku täällä veti esiin termin kunniallinen itsemurha. Sellaisesta tulee lähinnä mieleen eri kulttuuri kuin mihin me olemme kasvaneet.


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Itsari on kaikkein itsekkäintä ja paskinta, mitä voi läheisilleen tehdä. Minun läheisistäni ei kukaan ole sitä tehnyt (tai mistä minä tiedän), mutta olen joutunut läheltä näkemään montakin, joitten elämä on romahtanut pitkäksi aikaa syyllisyyden taakan alla.
        Joku täällä veti esiin termin kunniallinen itsemurha. Sellaisesta tulee lähinnä mieleen eri kulttuuri kuin mihin me olemme kasvaneet.

        Onkohan niin, ettei itsemurhaaja koe ketään läheiseksi. On ajautunut jo niin kauas kaikista ja kaikesta - jos ketään on ollutkaan ja jos mistään on kiinni pitänytkään.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Itsari on kaikkein itsekkäintä ja paskinta, mitä voi läheisilleen tehdä. Minun läheisistäni ei kukaan ole sitä tehnyt (tai mistä minä tiedän), mutta olen joutunut läheltä näkemään montakin, joitten elämä on romahtanut pitkäksi aikaa syyllisyyden taakan alla.
        Joku täällä veti esiin termin kunniallinen itsemurha. Sellaisesta tulee lähinnä mieleen eri kulttuuri kuin mihin me olemme kasvaneet.

        Onhan se varmasti läheisille kova paikka. Ihan hirveä. Mutta kun joskus ite pyörin masennuksen kourissa huomasin että mitä syvemmälle vaipuu, sitä vähemmän jaksaa miettiä muita ihmisiä ja heidän tuntemuksia. Koko maailma ikään kuin katoaa.

        Siinä mielessä ymmärrän sen kunniallisen itsemurhan, että tekee sen muita kunnioittaen ja huomioonottaen.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Onhan se varmasti läheisille kova paikka. Ihan hirveä. Mutta kun joskus ite pyörin masennuksen kourissa huomasin että mitä syvemmälle vaipuu, sitä vähemmän jaksaa miettiä muita ihmisiä ja heidän tuntemuksia. Koko maailma ikään kuin katoaa.

        Siinä mielessä ymmärrän sen kunniallisen itsemurhan, että tekee sen muita kunnioittaen ja huomioonottaen.

        Kieltäydyn ymmärtämästä tuota, että missään itsemurhassa kunnioitettaisiin ja huomioon otettaisiin muita, ei ainakaan meidän kulttuurissamme.
        Ainut itsari, mitä jotenkin ymmärrän on se, kun ihminen on jo niin päästään pimee, ettei ymmärrä, mitä hän siinä tekee itselleen ja läheisilleen. Jokaisella ihmisellä vaikka olisi kuinka pirullinen tai yksinäinen on joku, joka jää suremaan tuntemaan syyllisyyttä.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kieltäydyn ymmärtämästä tuota, että missään itsemurhassa kunnioitettaisiin ja huomioon otettaisiin muita, ei ainakaan meidän kulttuurissamme.
        Ainut itsari, mitä jotenkin ymmärrän on se, kun ihminen on jo niin päästään pimee, ettei ymmärrä, mitä hän siinä tekee itselleen ja läheisilleen. Jokaisella ihmisellä vaikka olisi kuinka pirullinen tai yksinäinen on joku, joka jää suremaan tuntemaan syyllisyyttä.

        Sitä voi lähteä niin monella tavalla, luulen. Kun toinen katsoo vierestä, tai kirjeitä jättäen niin että tavallaan kantaa huolta toisista. Eihän se ole samanlaista huolenpitoa kuin itsensä henkiin jättäminen, mutta kompromissi oman ja muiden elämän päätöksestä.
        Sellainen joka harkitsee/tekee itsemurhaa, on varmasti sairas, jollain tasolla. Tai sellainenkin, joka kokee kuoleman läheiseksi.


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Onkohan niin, ettei itsemurhaaja koe ketään läheiseksi. On ajautunut jo niin kauas kaikista ja kaikesta - jos ketään on ollutkaan ja jos mistään on kiinni pitänytkään.

        Tuo se justiin onkin oikein itsekkyyden huippu, että maailmassa on olemassa vain hän itse (ja sitten ehkä vielä joku vähän alempi, jota jumalaksi sanotaan). Silti hänelläkin on joku, joka pitää häntä läheisenään.


    • Viatonsivullinen

      Aika kumma ettei ihminen saisi itseään surmata. Rankkaa se on läheisille, se on se huonojuttu. Mutta jos ei ole elämänvoimaa on moni saanut tarpeekseen jo
      ennen sataavuotta. Itse meinaan kitkuttaa viimeiseen hengenvetoon, niin kauan
      kun kroppa sanoo stop. Kun on kerran tultu niin ollaan sitten, katsotaan filmi loppuun, lopussa voi olla jännityksen huippu,saattaa nähdä helvetin, tai taivaan.
      Surkeinta on kun nuori tekee jonkin tyhmän tempun, ihan vaan sen takia että
      joku vellihousu on lähettänyt pirullisen tekstarin, tai kun on pari finniä poskessa.
      Elämä on jännä tarina, kirjoista paras.

      • ent.siivoojaparka

        Yksi turhimpia syitä itsariin on se, kun kuvittelee kuoleman rajan ylitettyään siirtyvänsä johonkin autuaampaan ja korkeampaan olotilaan.
        Kaksi toisiinsa rakastunutta nuorta hyppäsi käsi kädessä pikajunan eteen. Kummallakaan ei ollut mitään hankalaa elämässään. Menestyivät hyvin koulussa, hyvä perhe, kavereita... Jäähyväiskirjeessään kertoivat lähtevänsä yhdessä jonnekin, missä tulevat olemaan aina yhtä onnellisia käsi kädessä.


    • felgu

      Pari aloitukseen liittyvää tapausta.
      Eräs tuttavani hukuttautui kylpyammeeseen alle 2-kymppisenä. Näin kaverin edellisenä päivänä uimahallissa ja kovin apaattinen oli ja tervehdykseen vastasi hyvin vaisusti. Muuten katseli vain lattiaan. En kuitenkaan arvannut miten huonosti asiat olivat korvien välissä. Ulkoisissa puitteissa ei ollut moittimista.

      Toinen tapaus, tai oikeastaan kaksikin, liippasee lähempää. Omat vanhempani olivat erittäin riitaisia. Olin alle 10-vuotinen kun hitonmoisen riidan päätteeksi isäni meni ulkovajaan ja tuli sieltä ulos köysikiepin kanssa huutaen, että nyt siitä tulee loppu. Hän hirttää itsensä. Äitini huusi takaisin, että siihenkään sinusta ei ole miestä. Toinen kertakin tuntui pahalta mutta ei yhtä häijyltä kuin tuo ensimmäinen.
      Isäni kuoli sairauteen 62-vanhana oltuaan viimeiset vuodet äitini kituvana kusitolppana.

    • Luin kerrankin koko ketjun, ja tuli muutama ajatus lisää.
      Ensiksi, ei minusta ole paha että täällä pähkäilee kuolemaa. Ite en koe sitä huomionhakuna. Jos ei täällä anonyymina saa "puhua" asioista, niin missä sitten? Onko se terapeutti ainut mahdollinen? Tuskin sinne haluaa jos tavoite on lopettaa elämänsä.
      Toiseksi, on myös tapauksia jossa uhataan ottaa henkensä (peräti netissä kuuluttaa sen) ja myös tehdään se. Tiedän sellaisen.
      Tästä päästään luontevasti kolmanteen. Jos joku on niin maassa, ettei enää löydä syytä elää, niin kandeeko nettikeskustelussa ottaa riski ja lyödä vielä enemmän lyyttyyn??

      • ent.siivoojaparka

        Ihan ok ottaa aiheeksi itsarit. Silti minusta tuossa aloituksesa haiskahtaa provolta tuo, että joku on noin kauan suunnitellut varmaa tapaa. Sen keksiminen pitäisi olla pienin ongelmista.
        Jos hän olisi kirjoittanut heiluvansa kahden vaiheilla vieläkin, niin sitä olisin pitänyt uskottavampana.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ihan ok ottaa aiheeksi itsarit. Silti minusta tuossa aloituksesa haiskahtaa provolta tuo, että joku on noin kauan suunnitellut varmaa tapaa. Sen keksiminen pitäisi olla pienin ongelmista.
        Jos hän olisi kirjoittanut heiluvansa kahden vaiheilla vieläkin, niin sitä olisin pitänyt uskottavampana.

        Provolta se minustakin haiskahtaa, mutta on siinä takana jokin syy provoillekin. Lisäksi näitä juttuja lukee muutkin ihmiset, ei vain me jotka tänne kirjoittaa. Olen huomannut että suomi24-sivut nousee aika korkealle kun hakee jotain netistä.
        Jos paheksuu itsaria, pitäiskö olla vielä varovaisempi mitä sanoo? Ettei lisää kuormaa jo olemassa olevaan taakkaan. Ei tää lause nyt ollut sulle mitenkään täsmäheitto, vaan yleisprovo enemmänkin.


      • de-meter
        hmp.f kirjoitti:

        Provolta se minustakin haiskahtaa, mutta on siinä takana jokin syy provoillekin. Lisäksi näitä juttuja lukee muutkin ihmiset, ei vain me jotka tänne kirjoittaa. Olen huomannut että suomi24-sivut nousee aika korkealle kun hakee jotain netistä.
        Jos paheksuu itsaria, pitäiskö olla vielä varovaisempi mitä sanoo? Ettei lisää kuormaa jo olemassa olevaan taakkaan. Ei tää lause nyt ollut sulle mitenkään täsmäheitto, vaan yleisprovo enemmänkin.

        Mulla olisi vielä yksi kannanotto aiheeseen. Hectorin kappale "Älä tee sitä".
        Ikävä kyllä en edelleenkään osaa linkittää. Aina joku muu on osannut, kiitos hänelle...


      • ole-hyvä-

      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Provolta se minustakin haiskahtaa, mutta on siinä takana jokin syy provoillekin. Lisäksi näitä juttuja lukee muutkin ihmiset, ei vain me jotka tänne kirjoittaa. Olen huomannut että suomi24-sivut nousee aika korkealle kun hakee jotain netistä.
        Jos paheksuu itsaria, pitäiskö olla vielä varovaisempi mitä sanoo? Ettei lisää kuormaa jo olemassa olevaan taakkaan. Ei tää lause nyt ollut sulle mitenkään täsmäheitto, vaan yleisprovo enemmänkin.

        Minä nyt vaan olen sitä mieltä, että itsaria hautovalle ei auta mitään sellainen lällyttely auringosta, kesästä ja kukkasista ja että huominen päivä voi olla parempi.
        Mitä minä haluan viestittää itsaria hautovalle on se, että ajattele kerrankin ympärilläsi olevia äläkä käperry omaan surkeuteesi. Ota yhteyttä sellaisiin, joitten joku läheisistä on tehnyt itsarin ja ajattele uudestaan, haluatko tehdä toisille jotain niin pahaa kuin heille on tehty. Jos tosiaan haluat tehdä läheisillesi sellaista, niin olet täysin omakeskeinen itsekäs paskiainen.
        En tiedä, onko Suomessa itsarin tehneitten omaisille omia kerhoja. Luulisi, että jotain. Meillä on SPES
        http://www.spesistockholm.se/


      • näin-koen-asian

        niin-tuota-

        tulitko ajatelleeksi sitä, kuinka pahoin itsemurhaa ajattelevaa ihmistä on loukattu, lyttyynlyöty, moneenkertaan itsetunto viety, et varmaankaan ole ajatelle hänen tuskaansa,
        luulempa että eniten kärsii itsemurhaa suunitteleva ihminen itse,
        paljon paljon paljon enemmän kärsii kuin jälkeen jäävät,
        itsaria suunitteleva ei enää näe yhtään ainutta ulospääsytietä elämässään,
        hän on loppu aivan loppu,
        hän näkee kärsimystenä päättyvän vain poistumalla maanpäältä,
        eipä kenenkää enää tarvi kärsiä hänen tähden,
        eikä lyödä häntä enää huonommaksi, hän on loppu jos ymmärrät,
        hän on lopu,
        hänen tuskansa on miljoona miljoon kertaa suurempi kuin jälkeen jääneitten tuska.
        hänet on tuhottu,


      • näin-koen-asian kirjoitti:

        niin-tuota-

        tulitko ajatelleeksi sitä, kuinka pahoin itsemurhaa ajattelevaa ihmistä on loukattu, lyttyynlyöty, moneenkertaan itsetunto viety, et varmaankaan ole ajatelle hänen tuskaansa,
        luulempa että eniten kärsii itsemurhaa suunitteleva ihminen itse,
        paljon paljon paljon enemmän kärsii kuin jälkeen jäävät,
        itsaria suunitteleva ei enää näe yhtään ainutta ulospääsytietä elämässään,
        hän on loppu aivan loppu,
        hän näkee kärsimystenä päättyvän vain poistumalla maanpäältä,
        eipä kenenkää enää tarvi kärsiä hänen tähden,
        eikä lyödä häntä enää huonommaksi, hän on loppu jos ymmärrät,
        hän on lopu,
        hänen tuskansa on miljoona miljoon kertaa suurempi kuin jälkeen jääneitten tuska.
        hänet on tuhottu,

        Nimenomaan näin, erinoimainen kirjoitus. Ei itsemurhaa suunnitteleva voi ajatella kuten me. Yhtä vähän kuin me voimme (näköjään) ajatella kuten hän. Silti voi olla tuomitsematta, se tuntuu niin kylmältä ja turhalta. Jokainen meistä haluaa elää ilman toisten paheksuntaa puolin ja toisin.


      • ent.siivoojaparka
        näin-koen-asian kirjoitti:

        niin-tuota-

        tulitko ajatelleeksi sitä, kuinka pahoin itsemurhaa ajattelevaa ihmistä on loukattu, lyttyynlyöty, moneenkertaan itsetunto viety, et varmaankaan ole ajatelle hänen tuskaansa,
        luulempa että eniten kärsii itsemurhaa suunitteleva ihminen itse,
        paljon paljon paljon enemmän kärsii kuin jälkeen jäävät,
        itsaria suunitteleva ei enää näe yhtään ainutta ulospääsytietä elämässään,
        hän on loppu aivan loppu,
        hän näkee kärsimystenä päättyvän vain poistumalla maanpäältä,
        eipä kenenkää enää tarvi kärsiä hänen tähden,
        eikä lyödä häntä enää huonommaksi, hän on loppu jos ymmärrät,
        hän on lopu,
        hänen tuskansa on miljoona miljoon kertaa suurempi kuin jälkeen jääneitten tuska.
        hänet on tuhottu,

        Ei pidä paikkaansa.
        Hän kärsii vain sen aikaa, kunnes poistuu itsekkäästi näyttämöltä. Koko tekstisi viittaa juuri sellaiseen omaan napaansa tuijottavaan surkimukseen, joka ei osaa ajatella muita kuin omaa surkeuttaan, kuinka häntä on loukattu... (mitä hittoa, loukattu? Miksi hän sitten itse on loukkaantunut?)
        Hän tuhoaa jälkeenjäävien elämän mennessään. Tuhoaa niin monen elämän, jotka haluaisivat elää. Heidän sisäinen tuskansa on loputonta ja pysyvää.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Nimenomaan näin, erinoimainen kirjoitus. Ei itsemurhaa suunnitteleva voi ajatella kuten me. Yhtä vähän kuin me voimme (näköjään) ajatella kuten hän. Silti voi olla tuomitsematta, se tuntuu niin kylmältä ja turhalta. Jokainen meistä haluaa elää ilman toisten paheksuntaa puolin ja toisin.

        Itsemurhaa suunnitteleva voisi ihan hyvin yrittää ajatella muitakin kuin itseään.


      • de-meter

      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Itsemurhaa suunnitteleva voisi ihan hyvin yrittää ajatella muitakin kuin itseään.

        Kun mieli on musta eikä valoa näy, ei jaksa ajatella edes itseään. Miten voi vaatia ajattelemaan muita?


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Kun mieli on musta eikä valoa näy, ei jaksa ajatella edes itseään. Miten voi vaatia ajattelemaan muita?

        Jos niin pimeetä on, niin ei silloin kirjoita 60 palstalle ja kysele varmoja keinoja saada itsestään henki.
        Aloituksesta eikö tässä ollut kysymys?
        Hyvinhän tuo näkyy ajattelevan itseään. Vielä kun opettelisi ajattelemaan sitäkin, miten hänen itsarinsa tulisi vaikuttamaan ympärillä oleviin ihmisiin.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos niin pimeetä on, niin ei silloin kirjoita 60 palstalle ja kysele varmoja keinoja saada itsestään henki.
        Aloituksesta eikö tässä ollut kysymys?
        Hyvinhän tuo näkyy ajattelevan itseään. Vielä kun opettelisi ajattelemaan sitäkin, miten hänen itsarinsa tulisi vaikuttamaan ympärillä oleviin ihmisiin.

        No jos se aloittajalle on joku tsoukki, monelle muulle ei ole. Ja sitä paitsi on heitäkin joilla niitä muita ei ole.


      • de-meter kirjoitti:

        Voi kiitos... Loistava sanoitus minusta.

        Niin on, todella hyvä biisi. Mä en ollut kuullut sitä vaikka Hector fani olenkin, joten omalta puoleltani kiitos, demeter. Toivottavasti aloittaja kuuntelee sen myös.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos niin pimeetä on, niin ei silloin kirjoita 60 palstalle ja kysele varmoja keinoja saada itsestään henki.
        Aloituksesta eikö tässä ollut kysymys?
        Hyvinhän tuo näkyy ajattelevan itseään. Vielä kun opettelisi ajattelemaan sitäkin, miten hänen itsarinsa tulisi vaikuttamaan ympärillä oleviin ihmisiin.

        Loistavaa siivoojaparka, paitsi että tuomitset myös syyllistät, kyllä luulis itsemurhaa pähkäilevän nyt peruvan päätöstään :/


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        No jos se aloittajalle on joku tsoukki, monelle muulle ei ole. Ja sitä paitsi on heitäkin joilla niitä muita ei ole.

        Kyllä nyt kaikilla varmaan on joku, joka jää suremaan.
        Sehän minuakin estää tekemästä itsaria, kun ajattelen minkälaisiin tunnontuskiin tämä palsta jäisi; "Oi voi, kun tuli oltua ilkeä sille ent. siivoojaparalle. Nyt se onneton meni ja hirtti itsensä".
        Selviäisittekö te siitä koskaan?


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Loistavaa siivoojaparka, paitsi että tuomitset myös syyllistät, kyllä luulis itsemurhaa pähkäilevän nyt peruvan päätöstään :/

        Asiahan on niin, että en minä sääli itsekästä paskiaista, joka luistaa pois elämästä helpoimman kautta. Myötätuntoni on ihan kokonaan jälkeenjäävien puolella. Mahdollisten lasten, puolison, vanhempien puolella.


      • flegu
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Itsemurhaa suunnitteleva voisi ihan hyvin yrittää ajatella muitakin kuin itseään.

        Siinä tilanteessahan itsarin voi tehdä rauhallisin mielin.
        Koulutetut lapset hyvissä ammateissaan.
        Lesken talous ja tulevaisuus turvattu.
        Kaikki valmista ja kunnossa.
        Ei enää mitään tekemistä.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kyllä nyt kaikilla varmaan on joku, joka jää suremaan.
        Sehän minuakin estää tekemästä itsaria, kun ajattelen minkälaisiin tunnontuskiin tämä palsta jäisi; "Oi voi, kun tuli oltua ilkeä sille ent. siivoojaparalle. Nyt se onneton meni ja hirtti itsensä".
        Selviäisittekö te siitä koskaan?

        On heitäkin, joilla ei oikeasti ole ketään. Varohan vaan ettei irvailut satukin oikeasti joskus omaan nilkkaan.


      • ent.siivoojaparka
        flegu kirjoitti:

        Siinä tilanteessahan itsarin voi tehdä rauhallisin mielin.
        Koulutetut lapset hyvissä ammateissaan.
        Lesken talous ja tulevaisuus turvattu.
        Kaikki valmista ja kunnossa.
        Ei enää mitään tekemistä.

        Aika materialistisesti ajateltu sinulta.
        Äidin itsari tekee pahoja jälkiä lapsiin vaikka he kuinka selviävät jo omillaan ja ovat koulutettuja ja hyvissä ammateissa. Kaikki valmista ja kunnossa paitsi, että äiti ottaa ja tappaa ihan harkitusti itsensä "rauhallisin mielin".
        Kun se on ihan vierestä nähty ja seuraukset on näkyvissä vieläkin vaikka aikaa on jo kulunut. Siinä heitti kuperkeikkaa kaikkien lasten jo valmiiksi järjestetty oma elämä.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        On heitäkin, joilla ei oikeasti ole ketään. Varohan vaan ettei irvailut satukin oikeasti joskus omaan nilkkaan.

        Mistä se johtuu, jos jollakin ei ole yhtään ketään? Ihan erakkona ilman yhtään tuttavaa? Ei edes naapuria? Ei juttukavereita netillä...
        Onko elämä silloin elämisen arvoista hänelle itselleenkään. Silloinhan siinä ei ole muuta kuin poistua, jos mieli tekee. Silloin se on vain yksin hänen asiansa elääkö vai ei, jos on ihan vissin varmaa, ettei kukaan jää kaipaamaan.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä se johtuu, jos jollakin ei ole yhtään ketään? Ihan erakkona ilman yhtään tuttavaa? Ei edes naapuria? Ei juttukavereita netillä...
        Onko elämä silloin elämisen arvoista hänelle itselleenkään. Silloinhan siinä ei ole muuta kuin poistua, jos mieli tekee. Silloin se on vain yksin hänen asiansa elääkö vai ei, jos on ihan vissin varmaa, ettei kukaan jää kaipaamaan.

        Vaikea sanoa yksittäistä syytä. Tuttavat ovat tuttavia, naapurit naapureita, ei heidän kanssaan välttämättä olla sen kummemmin tekemisissä. Juttukaveri netillä.......... miksei jollain, ei kaikilla. Kaikilla ei ole edes nettiä käytössä. Toisten kauttako elämäsi arvotat?


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Aika materialistisesti ajateltu sinulta.
        Äidin itsari tekee pahoja jälkiä lapsiin vaikka he kuinka selviävät jo omillaan ja ovat koulutettuja ja hyvissä ammateissa. Kaikki valmista ja kunnossa paitsi, että äiti ottaa ja tappaa ihan harkitusti itsensä "rauhallisin mielin".
        Kun se on ihan vierestä nähty ja seuraukset on näkyvissä vieläkin vaikka aikaa on jo kulunut. Siinä heitti kuperkeikkaa kaikkien lasten jo valmiiksi järjestetty oma elämä.

        Älä nyt ihan höpöjä puhu.

        Kuolleita surraan jos surraan, ei omasta halustaan ja harkitusti kuolleen kuolema nyt kenenkään "valmista ja kunnossa" olevaa ja jo valmiiksi järjestettyä omaa elämää laita heittämään kuperkeikkaa.


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        Älä nyt ihan höpöjä puhu.

        Kuolleita surraan jos surraan, ei omasta halustaan ja harkitusti kuolleen kuolema nyt kenenkään "valmista ja kunnossa" olevaa ja jo valmiiksi järjestettyä omaa elämää laita heittämään kuperkeikkaa.

        Ihan eri asia, jos kuolee muuten kuin jättämällä toiset ihan tieten tahtoen.
        Tiedän, mistä puhun ja ihan turha päkättää vastaan, kun et tunne heitä.


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Älä nyt ihan höpöjä puhu.

        Kuolleita surraan jos surraan, ei omasta halustaan ja harkitusti kuolleen kuolema nyt kenenkään "valmista ja kunnossa" olevaa ja jo valmiiksi järjestettyä omaa elämää laita heittämään kuperkeikkaa.

        "lapsena koettu menetys jättää kokijaansa syvän jäljen. Jälki on jokaisella yksilöllinen, joka muodostuu niin persoonan kuin ympäröivän elämän muokkaamana. Vanhemman itsemurhan vaikutusta omalle elämälle ei voi koskaan pyyhkiä pois. Tapahtumasta tulee ikään kuin osa oman elämän käsikirjoitusta, jonka kanssa on opittava elämään. Suru ei välttämättä poistu koskaan, se voi lakata olemasta vihollinen."

        http://www.teologia.fi/opinnaytteet/pro-gradut/322-qsiti-irrota-suopa-ei-lipe-lapsena-koettu-vanhemman-itsekurha


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Vaikea sanoa yksittäistä syytä. Tuttavat ovat tuttavia, naapurit naapureita, ei heidän kanssaan välttämättä olla sen kummemmin tekemisissä. Juttukaveri netillä.......... miksei jollain, ei kaikilla. Kaikilla ei ole edes nettiä käytössä. Toisten kauttako elämäsi arvotat?

        Niinkuin jo kirjoitin, jos maltoit lukea :"""Silloinhan siinä ei ole muuta kuin poistua, jos mieli tekee. Silloin se on vain yksin hänen asiansa elääkö vai ei, jos on ihan vissin varmaa, ettei kukaan jää kaipaamaan."""
        Mitä mieltä häntä silloin olisi ja kenen pitää väkisin hengissä vastoin hänen omaa tahtoaan? Ei hän silloin tee kenellekään pahaa tappamalla itsensä.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niinkuin jo kirjoitin, jos maltoit lukea :"""Silloinhan siinä ei ole muuta kuin poistua, jos mieli tekee. Silloin se on vain yksin hänen asiansa elääkö vai ei, jos on ihan vissin varmaa, ettei kukaan jää kaipaamaan."""
        Mitä mieltä häntä silloin olisi ja kenen pitää väkisin hengissä vastoin hänen omaa tahtoaan? Ei hän silloin tee kenellekään pahaa tappamalla itsensä.

        Tekee, omalle ainutlaatuiselle elämälleen. Itse et käsittänyt vastaustani, en minä ainakaan elä toisten vuoksi vaan itseni. Elämää ei kannata mennä omin kätösin lopettamaan sillä kyllä se loppuu aikanaan kuitenkin.


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ihan eri asia, jos kuolee muuten kuin jättämällä toiset ihan tieten tahtoen.
        Tiedän, mistä puhun ja ihan turha päkättää vastaan, kun et tunne heitä.

        No juu, varmaan tuossa esimerkiksi keksimässäsi tapauksessa tiedät mistä puhut, enhän minä sitä kiistä. Siinä on varmaan paljon epätavallisia piirteitä, kun KAIKILLA aikuisilla lapsilla elämä heitti kuperkeikkaa.

        Edelleen ajattelen, ettei aikuisen ihmisen harkittu päätös lopettaa elämänsä välttämättä aiheuta omaisissa sen enempää surua kuin jostain muusta syystä kuoleminen. Ainahan nämä ovat tapaus- ja henkilökohtaisia asioita.


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        No juu, varmaan tuossa esimerkiksi keksimässäsi tapauksessa tiedät mistä puhut, enhän minä sitä kiistä. Siinä on varmaan paljon epätavallisia piirteitä, kun KAIKILLA aikuisilla lapsilla elämä heitti kuperkeikkaa.

        Edelleen ajattelen, ettei aikuisen ihmisen harkittu päätös lopettaa elämänsä välttämättä aiheuta omaisissa sen enempää surua kuin jostain muusta syystä kuoleminen. Ainahan nämä ovat tapaus- ja henkilökohtaisia asioita.

        Itsari jättää jälkeensä aina surun lisäksi syyllisyyden. Mikä oli syynä? Tehtiinkö me jotain väärin? Miksi me ei huomattu missä mennään? Olisiko me voitu estää se jotenkin? Sinä tulee mieleen kaikenlaista katumista sanoistaan ja tekemisistään...


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Itsari jättää jälkeensä aina surun lisäksi syyllisyyden. Mikä oli syynä? Tehtiinkö me jotain väärin? Miksi me ei huomattu missä mennään? Olisiko me voitu estää se jotenkin? Sinä tulee mieleen kaikenlaista katumista sanoistaan ja tekemisistään...

        Ei nyt sentään aina. Toki nuo ovat tuiki tavallisia kysymyksiä jotka useimmiten käydään läpi, mutta lopulta (ja yleensä aika pian) hyväksytään toisen päätös ja kunnioitetaan sitä. Jää vain 'tavallinen' suru, joka sekin hälvenee aikanaan ja jää taka-alalle vaikka voikin joskus kulkea mukana koko loppuelämän.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Tekee, omalle ainutlaatuiselle elämälleen. Itse et käsittänyt vastaustani, en minä ainakaan elä toisten vuoksi vaan itseni. Elämää ei kannata mennä omin kätösin lopettamaan sillä kyllä se loppuu aikanaan kuitenkin.

        Nii-in. Onhan niitä, jotka elävät vain itselleen. Siitähän täällä on jo keskusteltukin. Uskoisin kyllä suurimman osan ihmisiä elävän myös toisille, unohtamatta silti itseään.


      • Lapsellista
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä se johtuu, jos jollakin ei ole yhtään ketään? Ihan erakkona ilman yhtään tuttavaa? Ei edes naapuria? Ei juttukavereita netillä...
        Onko elämä silloin elämisen arvoista hänelle itselleenkään. Silloinhan siinä ei ole muuta kuin poistua, jos mieli tekee. Silloin se on vain yksin hänen asiansa elääkö vai ei, jos on ihan vissin varmaa, ettei kukaan jää kaipaamaan.

        No eihän se nyt ole mikään syy tehdä itsaria jos ei ole kavereita!!! Voi hertskuudeli sentään! On ihmisiä jotka ovat sokeita ja kuuroja sekä liikuntakyvyttömiä ja kodittomia ym. Silloin voi tulla mieleen että onko elämällä mieltä, mutta että kaverita puuttuu, niin voi voi sentään!


      • ent.siivojaparka
        Lapsellista kirjoitti:

        No eihän se nyt ole mikään syy tehdä itsaria jos ei ole kavereita!!! Voi hertskuudeli sentään! On ihmisiä jotka ovat sokeita ja kuuroja sekä liikuntakyvyttömiä ja kodittomia ym. Silloin voi tulla mieleen että onko elämällä mieltä, mutta että kaverita puuttuu, niin voi voi sentään!

        Eksyit nyt vähän meidän siilimuorin kanssa käymästä dialogista. Jos luet sen kokonaan, niin ymmärrät mistä oli kysymys.
        En tarkoittanut, että se olisi syy itsemurhaan, mutta ettei siitä silloin kenellekään toisellekaan tule haittaa, jos hän sellaisen päättä tehdä koska kukaan ei jää suremaan.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Nii-in. Onhan niitä, jotka elävät vain itselleen. Siitähän täällä on jo keskusteltukin. Uskoisin kyllä suurimman osan ihmisiä elävän myös toisille, unohtamatta silti itseään.

        Nii. Kyllä ihminen saa elämällensä merkitystä kuuluessaan johonkin yhteisöön. Mutta sen puuttuminen ei saisi olla syy itsemurhaan. Onhan yksinäisiä susiakin jotka ovat olossaan ihan tyytyväisiä.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Nii. Kyllä ihminen saa elämällensä merkitystä kuuluessaan johonkin yhteisöön. Mutta sen puuttuminen ei saisi olla syy itsemurhaan. Onhan yksinäisiä susiakin jotka ovat olossaan ihan tyytyväisiä.

        Voi huh-huh!
        Kuten jo kirjoitin:
        """"""En tarkoittanut, että se olisi syy itsemurhaan, mutta ettei siitä silloin kenellekään toisellekaan tule haittaa, jos hän sellaisen päättä tehdä koska kukaan ei jää suremaan."""""
        Kauankos vielä pyöritellään näin, että joudun toistamaan kommenttini uudestaan ja uudestaan?


      • siilimuori
        bessie- kirjoitti:

        Ei nyt sentään aina. Toki nuo ovat tuiki tavallisia kysymyksiä jotka useimmiten käydään läpi, mutta lopulta (ja yleensä aika pian) hyväksytään toisen päätös ja kunnioitetaan sitä. Jää vain 'tavallinen' suru, joka sekin hälvenee aikanaan ja jää taka-alalle vaikka voikin joskus kulkea mukana koko loppuelämän.

        Kyllä itsemurhasta on tavallinen suru kaukana. Ihme oikeutusta haet itsemurhalle. Useissa tutkimustuloksissa on todettu että itsemurha useimmiten traumatisoi jälkeenjääneitä, loppuelämäkseenkin.


      • siilimuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Voi huh-huh!
        Kuten jo kirjoitin:
        """"""En tarkoittanut, että se olisi syy itsemurhaan, mutta ettei siitä silloin kenellekään toisellekaan tule haittaa, jos hän sellaisen päättä tehdä koska kukaan ei jää suremaan."""""
        Kauankos vielä pyöritellään näin, että joudun toistamaan kommenttini uudestaan ja uudestaan?

        Hih, no sehän riippuu ihan sinusta kuinka kauan jaksat vääntää.


      • bessie-
        siilimuori kirjoitti:

        Kyllä itsemurhasta on tavallinen suru kaukana. Ihme oikeutusta haet itsemurhalle. Useissa tutkimustuloksissa on todettu että itsemurha useimmiten traumatisoi jälkeenjääneitä, loppuelämäkseenkin.

        Aivan varmasti en HAE oikeutusta itsemurhalle. Minusta kun ihmisellä ilman muuta ON OIKEUS tappaa itsensä. Sellaiseen minäkeskeiseen ja itsekkääseen ajatteluun että jonkun pitäisi mieluummin elää vaikka kuinka vasten tahtoaan ja ehkä jopa kärsien kuin tuottaa minulle surua, en yksinkertaisesti pysty, en yleensäkään ole kovin itsekäs ihminen.

        Jos ihminen tosissaan haluaa tappaa itsensä niin hän sen tekee vaikka hänellä olisikin rakkaita läheisiä jotka hän tietää tekevänsä surullisiksi. Jos ja kun hän rakastaa läheisiään niin varmaan hän luottaa siihen että he ymmärtävät ja hyväksyvät hänen ratkaisunsa, eli tuskin hän tulee ajatelleeksikaan aiheuttavansa elinikäistä traumatisoitumista kenellekään.

        Ja kuten olen kai jo todennut, kaikki itsemurhat ja kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        Aivan varmasti en HAE oikeutusta itsemurhalle. Minusta kun ihmisellä ilman muuta ON OIKEUS tappaa itsensä. Sellaiseen minäkeskeiseen ja itsekkääseen ajatteluun että jonkun pitäisi mieluummin elää vaikka kuinka vasten tahtoaan ja ehkä jopa kärsien kuin tuottaa minulle surua, en yksinkertaisesti pysty, en yleensäkään ole kovin itsekäs ihminen.

        Jos ihminen tosissaan haluaa tappaa itsensä niin hän sen tekee vaikka hänellä olisikin rakkaita läheisiä jotka hän tietää tekevänsä surullisiksi. Jos ja kun hän rakastaa läheisiään niin varmaan hän luottaa siihen että he ymmärtävät ja hyväksyvät hänen ratkaisunsa, eli tuskin hän tulee ajatelleeksikaan aiheuttavansa elinikäistä traumatisoitumista kenellekään.

        Ja kuten olen kai jo todennut, kaikki itsemurhat ja kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.

        Sehän on tullut selvästi ilmi, että kaikki itsarin tekijät eivät ole samanlaisia.
        Jotkut ajattelevat vain itseään, omaa kurjuuttaan ja haluaan päästä kaikesta pois. Sitten on todellakin niitä, jotka haluavat tappaa itsensä, mutta jarruttavat siinä kohtaa, kun tajuavat mitä he ovat tekemässä omaisilleen ja hakeutuvat viimeisillä voimanrippeillään polvillaan psyykeen anomaan, että siellä pidettäisiin huoli siitä, etteivät he tee itselleen mitään.


    • sdfsdfsdfds

      Onko muuten masennuksen tarkoitus toimia vastapainona kuoleman pelolle? Siinähän nimenomaan toivoo kuolevansa? Uskoisin, että se vähentää pelosta aiheutuvaa stressiä kun ajattelee kuolemansa myönteisenä. Mitä mieltä olette?

      • siilimuori

        Masennus on sairaus, se tarkoitus ei ole yhtään mikään.


    • mikä.mättää

      Vaalimasennusta :))

      • k-kk

        Ei kun yletön hypetys vaalituloksen takia ,meni hyperventilaation puolelle,paperipussi pääs ei nää kirjottaa.


    • 1eero

      Mieliala keskustelu !
      Ihmiset yksilöinä on erillaisia joten syyt ja seuraukset on erillaisia.

      • siilimuori

        Niinnii mutta itsemurha on aina lopputulokseltaan sama eli jonkun tragedian seurauksena ihminen ei enää jaksa elää vaan päättää päivänsä. Vaikka mistäpäin katsoo, ei ihailtava eikä kunnioitusta herättävä ratkaisu. Lähinnä jättää jälkeen suuren joukon kysymyksiä ja jossittelua.


      • siilimuori kirjoitti:

        Niinnii mutta itsemurha on aina lopputulokseltaan sama eli jonkun tragedian seurauksena ihminen ei enää jaksa elää vaan päättää päivänsä. Vaikka mistäpäin katsoo, ei ihailtava eikä kunnioitusta herättävä ratkaisu. Lähinnä jättää jälkeen suuren joukon kysymyksiä ja jossittelua.

        Ei sellaista kuolemaa ole joka ei herätä joukon kysymyksiä ja jossittelua, itsesyytöksiä. Okei, varmaankin itsemurha vielä megasti.
        En voi väittää että olisin täysin eri mieltä sinun, Siilimuori, ja siivoojaparan kanssa. Itsemurha on itsekäs teko. Mitä mua tuohduttaa on, että suostutte näkemään asian vain ja pelkästään omaisten kannalta. Josta tulee mieleen että nykyisin käytetään niin väärin sanaa "masentuneisuutta", se ei enää kuvaa sitä kun oikeasti sairastuu, vaan se käytetään kun mieli on väsynyt. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
        Jos haluaa jonkun tietyn asian loppuvan, kandee miettiä miten siihen pääsee. Mä luulin että ne ajat jolloin lapsia piiskataan kilteiksi ovat ohi. Sitähän tässä ketjussa eilen oli, potkitaan henkisesti hiljaiseksi. Vielä ihmistä joka muutenkin on heikossa hapessa. Tulee mieleen että suhtautuminen masentuneisuuteen on vieläkin ihan takapajulasta. Miten voidaan auttaa sellaisia ihmisiä jos ymmärrys on pakkasen puolella?
        Sanon vielä tähän että tämä ei ole mun aloitukseni, en kirjoita nikittömänä, vaikka jos tällaisen aloituksen tekisin, tekisin sen varmaan juuri noin. Ei tuollaista voi kirjoittaa nikillisenä. Mutta olen käynyt itekin murtumispisteelläni. Olen (suht) aikuinen ja positiivisia vuosia takana, joten valitsin paitsi henkiin jäämisen myös Elää. Mutta ei kaikki siihen pysty.


      • siilimuori
        hmp.f kirjoitti:

        Ei sellaista kuolemaa ole joka ei herätä joukon kysymyksiä ja jossittelua, itsesyytöksiä. Okei, varmaankin itsemurha vielä megasti.
        En voi väittää että olisin täysin eri mieltä sinun, Siilimuori, ja siivoojaparan kanssa. Itsemurha on itsekäs teko. Mitä mua tuohduttaa on, että suostutte näkemään asian vain ja pelkästään omaisten kannalta. Josta tulee mieleen että nykyisin käytetään niin väärin sanaa "masentuneisuutta", se ei enää kuvaa sitä kun oikeasti sairastuu, vaan se käytetään kun mieli on väsynyt. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
        Jos haluaa jonkun tietyn asian loppuvan, kandee miettiä miten siihen pääsee. Mä luulin että ne ajat jolloin lapsia piiskataan kilteiksi ovat ohi. Sitähän tässä ketjussa eilen oli, potkitaan henkisesti hiljaiseksi. Vielä ihmistä joka muutenkin on heikossa hapessa. Tulee mieleen että suhtautuminen masentuneisuuteen on vieläkin ihan takapajulasta. Miten voidaan auttaa sellaisia ihmisiä jos ymmärrys on pakkasen puolella?
        Sanon vielä tähän että tämä ei ole mun aloitukseni, en kirjoita nikittömänä, vaikka jos tällaisen aloituksen tekisin, tekisin sen varmaan juuri noin. Ei tuollaista voi kirjoittaa nikillisenä. Mutta olen käynyt itekin murtumispisteelläni. Olen (suht) aikuinen ja positiivisia vuosia takana, joten valitsin paitsi henkiin jäämisen myös Elää. Mutta ei kaikki siihen pysty.

        " että suostutte näkemään asian vain ja pelkästään omaisten kannalta."

        Ehkä ulosantini on puutteellista. Kiteytän: minusta itsemurha on vihoviimeinen ratkaisu, niin ko henkilön kuin läheistenkin kannalta.Toivoisin että aina löytyisi joku muu ratkaisu, ettei tällaiseen tarvitsisi mennä. Eli en näe itsemurhaa itsekkäänä vaan loppuunpalaneen ja -ajetun ihmisen epätoivoisena tekona kun muuta ratkaisua ei jaksanut enää nähdä. Kunniakkaana ratkaisuna itsemurhaa valitettavasti en kykene näkemään.

        Mutta, jottei menisi kovin synkistelyksi, päätän keskustelun omalta osaltani aiheesta tähän.


      • siilimuori kirjoitti:

        " että suostutte näkemään asian vain ja pelkästään omaisten kannalta."

        Ehkä ulosantini on puutteellista. Kiteytän: minusta itsemurha on vihoviimeinen ratkaisu, niin ko henkilön kuin läheistenkin kannalta.Toivoisin että aina löytyisi joku muu ratkaisu, ettei tällaiseen tarvitsisi mennä. Eli en näe itsemurhaa itsekkäänä vaan loppuunpalaneen ja -ajetun ihmisen epätoivoisena tekona kun muuta ratkaisua ei jaksanut enää nähdä. Kunniakkaana ratkaisuna itsemurhaa valitettavasti en kykene näkemään.

        Mutta, jottei menisi kovin synkistelyksi, päätän keskustelun omalta osaltani aiheesta tähän.

        Ei se nyt välttämättä ollut se mihin sun kohdalla zoomasin, mutta olkoon kun menit jo :))
        Tää on tällaista, hitaamman keskustelun kanssa, kun mä matelen puikkoihin te muut ootte jo tyhjentäneet pankinne :) Mä en iltaisin täällä enää käy (tarttisko koputtaa), ja tällä palstalla aiheet vanhenee aika nopeasti. Vaihtaisin nikiksi Etana tai Kotilo, mutta sitten minusta saattaisi tulla siilen ruokaa :))


    • bdbdbdbd

      Jaksaisitko hakeutua hoitoon, tai puhua jonkun elävän ihmisen kanssa, joka sinua auttaisi. Täältä ei tunnu apu urkenevan. Pahoin pelkään, että alat pian suunnitella toisten tappamista, kun et itseäsi osaa tappaa. Molemmissa tapauksissa joku on onnistunutkin.

    • Katse_eteen_päin

      Ei mitään kiirettä. Kunhan maltat aikasi odottaa, henki lähtee ihan itsestään.

      Sitä odotellessa voisit nauttia elämästä, aurinko ulkona nytkin paistaa, sini- ja valkovuokot kukkivat ja linnut laulavat.

    • ehkä_minäkin_joskus

      En jaksa lukea koko ketjua. Ihmettelen vain, että jos täältä tosiaan aikoo lähteä, niin siihen löytyy varmoja tapoja. Pitäisi kuitenkin muistaa, ettei sotke asiaan ulkopuolisia eli kaikkinaiset junan alle hyppimiset ja rekkaa päin ajamiset sun muut pitää unohtaa.

      Ihmisellä voi olla syynsä ja mitään HaeApua -automaattia meillä ei ole. Ammattiauttajat istuvat sormi persreiässä ihmettelmässä silloin, kun ihminen on itse tehnyt "kaiken" itsensä eteen ja silti ongelmat säilyvät.

      Ja kaikilla ei ole ns. läheisiä. Tosin minun mielestäni se, ettei läheisiä ole, ole mikään syy lähteä. En ymmärrä, mitä kamalaa siinä on, ettei ole läheisiä, jos niitä ei ole ollut ikinä.

      Itsemurha on projekti, joka pitää suunnitella ja toteuttaa, jos on tosissaan. Jos ei ole, niin ei pidä uhkeilla eikä tehdä turhia yrityksiä, jotka eivät sitten onnistukaan. Luin jostain tutkimuksesta, jossa todettiin, että vanhempien ihmisten itsemurhat yleensä "onnistuvat" eli toteutuvat, eivät jää yritykseksi. Tämä kertoo, että siinä ollaan tosissaan eikä vain huomionhakuisina lähtemässä täältä.

    • staka

      En ajatellut parin kommenttini jälkeen tähän soppaan enää lusikkaani pistää, mutta kun huomasin että minua ehdoteltiin aloittajaksi niin pitääpä kommentoida että ei ihan osunut. tuo 'kiittelemiseni', lie tarttunut sukuni savolaiselta haaralta. Tiedän toki että tyyliä ei muualla päin suuremmin ymmärretä.
      Aloittaja on tainnut olla hiljaa, ehkäpä hän mieliksenne sittenkin onnistui ;-//. Toivottavasti ei.
      Minusta on outoa että täällä lyödään lyötyä kuin vierasta sikaa. Ja nimenomaan aloittajaa tässä tarkoitan. Minua voitte haukkua ihan rauhassa. Itsetuntoni on kohillaan eikä suurempia itsemurhasuunnitelmiakaan ole.

      • aihe.oli.mikä

        Mikset puhu asiasta? Miksi puhut keskustelijoista? Aikuispissistoimintaa.


      • minä.hyvä.muut.paskoi
        aihe.oli.mikä kirjoitti:

        Mikset puhu asiasta? Miksi puhut keskustelijoista? Aikuispissistoimintaa.

        Aina välillä tultava kertomaan, ettei ole yhtä alhaisella tasolla kuin KAIKKI muut palstan keskustelijat.


    • jäätLähti

      Jos joku oikeasti haluaa itsensä hengiltä, eikä löydä siihen keinoa, uusavuttomuus on edennyt eksponentiaalisesti.

    • l.iiskukka

      Itse olen kyllästynyt elämään.Ei minulla sen suurempia ahdistuksia ole, mutta jotenkin vaan tylsää herätä aamuisin tai joskus keskellä päivää ja alkaa taas tallustella ja puuhastella jotain.Miettiä, kuinka kauan tätä jatkuu.
      Jos Suomeen tulee eutanasia, sen tulisi mahdollistaa kaikkiin parantumattomasti sairaiden pääsyä pois helpolla ja kivuttomasti.Olisin heti valmis piikille.En sure sitä,mitä sen jälkeen.Uskon siihen,että jos maadun madot saa ruokansa.Jos minut poltetaan,tuhkani pyörii luonnossa.
      Jos olisi mahdollisuus tulla takaisin,kuten jotkut uskovat sielunvaellukseen, uteliaisuuttani saattaisin tulla katsomaan,mihin maailmanmeno on mennyt.
      Ja,mitä mahdollisille lapsenlapsen lapsenlapsille kuuluu.Ehtona tietty olisi,että kun kaikki on nähty ja taas alkaisi kyllästyttää, saisi piikin ja helpon poistumisen tästä karusellista.

    • Anonyymi

      juu nlln mlnäkin,,,herätessäni ensimmäisenä ajatus en onnistu edes tässä ikää61

    • Anonyymi

      kiva tavata joku, joka miettii kanssani samoin

    • Anonyymi

      Eikö ihmisellä oikeasti ole mitään muuta miettimistä? - Nm. Pipipäistä

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta mitäpä siitä,


      nyt älkää naurako,,,,

      meikä pelkää mennä lääkäriin,
      luulen että ne siellä tappaa minut
      kun olen niin vanha ja kitisen vaivojani,

      ---
      kun
      mun mielestä
      mun itse pitää saada päättää milloin tapan itseni,
      ei ikinä lääkäri eikä sairaanhoitajat,

      aivan hirveen
      kauheeta ja kamalaa
      jos lääkäri tappaa huumaavalla lääkkeellä,,
      ei käy sanon minä,


      ---
      jokaisen ihmisen pitää itse saada tappaa ittensä
      JOS
      siltä tutuu ja jos todella haluaa kuolla.

      EI lääkäri.

      • Anonyymi

        Ei minua ainakaan naurata. Onko sinulla ketään läheistä ja kaveria, jonka kanssa voisit keskustella asiasta. Hyvä kun puhut tänne. Ei ne terveyskeskuksessa yritä sinua tappaa vaan hoitaa. Onko sinulle annettu rauhoittavia lääkkeitä? Onko ehdotettu keskusteluterapiaa?


      • Anonyymi

        Meitsi ei pelkää lääkäreitä (eikä ketään), mutta en ole ikinä tykännyt niistä ja nyt inhoan. - Nm. Siksi en menisi


    • Anonyymi

      niin minäkin ja ensimmäinen ajatus herätessä vituttaaa

      • Anonyymi

        Moni on viimeisen vuoden sisällä päässyt hengestään.
        Kohta 900 on jo kuollut koronaankin.
        Älkää surko:
        Yksi on varma ja se on kuolema.
        Kyllä se noutaa.
        Ei sitä tarvitse suunnitella.

        Tehkää jotain sellaista, että elämä on elämisen arvoista.
        Itsestäänhän se on kiinni minkälaista se on.

        Nukkukaa hyvin ja parempaa huomista !


    • Anonyymi

      täällä tuntuu olevan asiantuntijoita tupa täynnä. kaikilla väheksyvä ja halveksiva suhtautuminen. itse yritin itsemurhaa useasti... läheiset pelastivat (pakottivat) elämään olen edelleen sitä mieltä, olisivat antaneet minun onnistua... joskus on vaan hyvä eli parempi päästää irti

      • Anonyymi

        Älä "uhriudu".

        Luuletko että kaikille muillekaan elämä aina herkkua on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä "uhriudu".

        Luuletko että kaikille muillekaan elämä aina herkkua on ?

        Niiih, eikä kukaan ole edes luvannut, että elämä olisi, tai sanonut, että sen pitäisi olla "herkkua". - Nm. Realismia kehiin


    • Anonyymi

      Itse onnistuin tappamaan itseni haulikolla ihan kertalaukauksella.

      • Anonyymi

        Niin, ihminen ajattelee, että kuoleman jälkeen hän on helpottunut, koska hän menee olemattomuuteen, mutta asia ei ole niin.

        Niin, luulette, että kuoleman jälkeen olette helpottuneita, koska menette olemattomuuteen, mutta näin ei ole.

        Itsemurhan tehnyt henkilö ei saa uutta fyysistä kehoa niin kauan kuin hänen olisi pitänyt elää tässä elämässä. Toisin sanoen niin kauan kuin hänellä olisi vielä elämää jäljellä tietyssä elämässä. Hän kärsii ilman fyysistä kehoa, koska hänellä on edelleen erilaisia haluja, esimerkiksi halu syödä ja juoda ja niin edelleen, mutta hänellä ei ole kehoa, jolla hän voisi täyttää nämä halut ja niin edelleen.

        Itsemurhaajan ei tarvitse odottaa rangaistusta, sillä hän rankaisee itseään tuhoamalla Jumalan antaman kehonsa. Tämä on kuin ihminen, joka poltti oman talonsa ja on nyt tuomittu vaeltelemaan kellareissa. Elämä ilman fyysistä kehoa mutta ilman henkistä kypsyyttä on eräänlaista helvetillistä olemassaoloa, koska hänellä on edelleen monia aineellisia haluja, eikä hän voi täyttää niitä. Tämä tuottaa hänelle mittaamattomia kärsimyksiä, jotka eivät käytännössä eroa helvetin kärsimyksistä. Ainoastaan tähän helvettiin ihminen tuomitsee itsensä ja luulee, että itsemurha on ulospääsykeino. Tosiasiassa se on sisäänkäynti pahempaan todellisuuteen kuin se, josta ihminen yritti paeta itsemurhalla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe