Flink ei tunne Raamattua!
Timo Flink väittää ilman raamatullista perustetta että Mooses kohtasi Jeesuksen: "Minä uskon Jeesuksen olevan Vanhan liiton Jumalan, joka tuli ihmiseksi, siis hänen, jonka Mooses kohtasi palavassa pensaassa."
1. Mooses uskoi kohdanneen Jeesuksen (Raamatunjae?)
2. Jeesus tuli ihmiseksi jo Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
3. Tunsiko Daavid Jeesuksen Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
4. Mitä Jeesus sanoo kirjanoppineista ja mihin hän vertaa heitä (Raamatunjae?)
5. Miksi Raamatussa varoitetaan sapattia viettävistä valhejuutalaisista (Raamatunjae?)
6. Onko teologian tohtori kirjanoppinut?
Flinkin raamatuntuntemus heikkoa
22
<50
Vastaukset
Hei!
Kuule, kyllä vahvasti siltä vaikuttaa että Jumala Isä on delegoinut Pojalle kaiken maapalloa koskevan, katso esim. Kol 1:12-23 tarkoin.
Jeesus on aina ollut olemassa, jo ennen aikojen alkua. Jeesus ei ole luotu, Jeesuksesta ei ainokaistakaan samaa sanaa käytetä VT:ssä eikä UT:ssä mikä tarkoittaisi elävän luomista maapallolle.
"Daavid" on myös profetiaan liittyvä nimike Israelista ja Daavidin "juurivesasta" Jeesus Kristuksesta.
Kirjoja ja kansia on maapallolla ja tiedekunnissa ja kotitakouksissa kirjoja opiskellaan. Suotavaa hankkia itselleen asiantuntemusta harrasteissa, ja pakollinen asia virkoja hakiessa tiedollisuuden vaatimukset eli ns. pätevyysvaatimukset.
Kaikki Suomen papit ja pastorit koulutetaan H:gin, Turun, tai Itä-Suomen yliopistojen teologisissa tiedekunnissa. Siellä oppii kirjat ja kannet niin hyvin kuin oppii kandidaatista tohtoriksi. Papiksi pitää olla teologian maisterin oppimäärä suoritettu = 300 opintopistettä yliopistokursseja ja -kirjallisia tehtäviä.
Jeesuksen aikaiset kirjanoppineet olivat aikansa lakimiehiä ja "akateemikkoja" jotka tekivät laista kuitenkin väärällä tavalla orjallisen metodin rahvaalle. Adventtikirkon pastorit ovat tiukasti kiinni Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä ja hommia on niin paljon ettei niitä pysty tekemään pidemmän päälle kukaan ilman Hengen asiaan kuuluvaa yhteyttä ja vakaa usko on pakko olla. Tottakai nuoret teologit käyvät omankin koulunsa työssään, niin kuin jokainen uskossaan ja työssään. Ihmisistä on aina kyse, ja vika on yleensä miksi ihmisiä tällä tavoin arvostellaan, että uskon koululainen katsoo -kiinnittää katseensa ihmiseen eikä Jeesukseen.
Nuo tekevät työtä ja eivät jaksa vastata ihmisten yksilölliseen emotionaalisuuteen, heidän aika ja voimat eivät sellaiseen riitä, eli vikaa voi etsiä aina aloittajan viestiä vastaavien viestin lähettelijöistä itsestään, että katselevat väärään suuntaan uskonsa luottamuksessa.
Uskon asioissa perustetaan toiselle pohjalle kuin kirkon työntekijöiden arvostelemiseen, tai yleensä toisen ihmisen arvostelemiseen. Koulu on aina yksilöllinen niin papille kuin sällillekin. Pappia ja pastori on vain ammatti-virkanimike johon voi pätevöityä teologisessa tiedekunnassa kuka tahansa.
Juutalaisuus ei kuulu mihinkään metodiin kirkossa, Gal 3.28, juutalaiset olivat vain yksi Israelin heimoista Jaakobin ja Leean pojan Juudan jälkeläisiä. Jos adventtilaiset haluaisivat apinoida jotakin Israelin heimoa niin leeviläisiä eli Leevin jälkeläisiä apinoitaisiin paljon mieluimmin. "Daavidin kaupunki" liittyy profetiaan. Daavidin kaupunki oli uskonnollisen elämän keskus jonka julhlille matkattiin kaukaakin. Henkilöstä Daavidista ei siis ole kyse aina kysymyksessä "Daavid" vaan Jeesukseen ja Jerusalemiin- uskonelämään liittyvästä profetiasta jota löydät VT:stä kunhan viitsit sen verran ensin kirjoja ennenkuin ihmisiä esim. arvostelet jotka ovat kannet jo hyvin lukeneet.
Teologian tohtori on maisteri on tehnyt väitöksen, joka taas tarkoittaa sitä että maisteri osoittaa väitöksessään kykenevänsä itsenäiseen tieteelliseen työskentelyyn. Korkeampi arvo Suomessa on vain kunniatohtorin arvo.
Kirkoilla on tilausta tietenkin asiantuntijoille ja kirkon työntekijänä on mahdotonta olla jos ei ole työnantajan arvojen kanssa yhtä. Makkaratehtaankin työntekijä saa potkut kun heittäytyy vastahankaan työnantajansa kanssa.
Kirkolla on tilausta päteville itsenäiseen työskentelyyn -tieteelliseenkin työn tekemiseen, ja jokainen teologian maisteri on Suomessa "teologi" ja /mutta hyvää tietoa on monissa maallikoissakin jotka ovat uskossa ajan saatossa kirjat kannet -Raamatun hyvin oppinut, mutta sitä tietoa ei voi mitata samalla tavalla kuin yliopiston tiedekunnissa alansa omalle sektorilleen kvalifikoituneet asiantuntijat.
Jumala mittaa itse jokaisen.
Dan 12:10 Jokainen kirkon työntekijä ja maallikko tietää tämän, ja jos ei tiedä, pian tietää pakostakin.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Kurpan torpan sepän pojanpojanpoika
ingen pappi- omalehmä
M;issä päin suomeahan se on tuommoinen 'ingen'in seurakunta, jonka pappi tuo Jari on? Varmaan jossain Pohjanmaalla - siellä kai niitä ruotsinkielisiä asuu.
Lisäys;
Tiedän että parjaavalla tavalla esitetyt kysymykset eivät välttämättä ole mikään pahan tahdon ilmaus useimmitenkaan, vaan tapa kutsua ja vaatia jotakin henkilöä ottamaan osaa.
Minullakin oli joskus tapana käyttää kamalia sanoja siksi että saisin nyhdetyksi tietoa.
Tiedän ettei siinä ollut kyse mistään ikävästä persoonaa kohtaan vaan tiedon lypsämisestä.
Minä erästä pastori parkaa haukuin 10 vuotta, ja ihmettelin sitten miksi hän ei ollut niin ylenpalttisen lämmin käytökseltään minua kohtaan. Kaikeinlainen kuona ja saasta lähtee minultakin sinkku ihmisenä helposti, ei ole akkaa pitämässä hyvävointisena, eikä käyttämässä pahaa kieltään minun puolestani, -mutta minunkaan kirjoittelu ajan saatossa ei tarkoita vastaanottajaan mitään ikävää kuitenkaan.
Kirjoittaminen on sinkku ihmisten tapa usein purkaa omaa ahdistustaan ja kone on siihen kätevä. -Kiitän niitä jotka olivat minun kaatopaikkana huonovointisuuden päivinä.
Mitään sydänjuuria myöten pahaa minunkaan kirjoittaminen ei koskaan tarkoita eikä tahallista loukkaamista, vaan pohjalainen kielenkäyttö on joskus joidenkin mielestä outoa ja kamalaa.
Masennukseen kannattaa käyttää lääkekuuri joka korjaa serotoniini-tasapainoa. Lääke hoitaa asian kuntoon kuurina. Masennus johtuu pitkäkestoisesta stressistä joka voioi aiheutua mistä tahansa. Ihminen ei jaksa pelkkiä huolia ja rajoitetun onnellisuuden päiviä loputtomiin. Lääkärit antavat isoa annosta helposti, mutta 2,5 mg 2 viikkoa voi korjata asian kohdalleen. Jos tila on pitkä ja syvä niin sitten pidempi kuuri, mutta lääke hoitaa kuurina terveeksi, ei vaadi jatkuvaa käyttöä. Masennus aiheuttaa ahdistusta ja pikaisuutta/ harkitsemattomuutta, mutta ihmisellä on terveet aivot päässä. Masennus on keskushermoston häiriintynyt tila joka pitkäkestoisen stressin- josta uupumus ja josta sitten aina pakosta jonkinasteinen masennus. Vaiva on kansantauti ollut Suomessa, josta raavaat miehet kiivenneet hirteen pahoinvointinsa vuoksi kun "kaikki näkyy mustana eikä mistään tule enää mitään." Kun ihmisen hyvinvointi ja ilo loppuu. Unettomuus voi johtaa vakaviin seurauksiin ja pitää lääkehoidolla pakosta laukaista sellainen liika rasitus jolta ei saa nukutuksi. -Nykyisin kansantautimme on nk. penisilliinikuurina hoidettavissa. Nykyajan ihminen on stressaantunut usein ja suorituksia vaaditaan, mutta onneksi vaivaan on tänään lääkehoito joka hoitaa terveeksi, ja ihminen jaksaa taas, ja voi hyvin.
- Terveyskeskuksesta, ei tarvitse pössölään mennä.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- etsittenymmärtänyt
Et ymmärtänyt Timoa ollenkaan. Eihän hän sanonut, että Jeesus tuli ihmiseksi Vanhan liiton aikana, vaan että hän on Jumala, joka tuli ihmiseksi, siis Jeesukseksi Kristukseksi.
Jesaja katseli Herraa (Jahvea) valtaistuimellaan: "Kuningas Ussian kuolinvuonna minä näin Herran: hän istui korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin." (Jes. 6:1) Teksti jatkuu Jesajan kutsumisella ja hän saa tehtäväkseen julistaa "Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä ymmärtäkö. Paaduta tämän kansan sydän, sulje sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se silmillään näkisi, ei korvillaan kuulisi eikä sydämellään ymmärtäisi -- ettei se kääntyisi ja tulisi terveeksi." (Jes. 6:9-10)
Johannes kertoo, että Jesaja näki Jeesuksen: "Näin kävi toteen profeetta Jesajan sana: -- Herra, kuka uskoi meidän sanomamme? Kenelle ilmaistiin Herran käsivarren voima? He eivät voineet uskoa, sanoohan Jesaja toisessa kohden: Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, jotta he eivät silmillään näkisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä. -- Näin Jesaja sanoi, koska oli nähnyt KRISTUKSEN kirkkauden; juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti." (Joh. 12:38-41)
Kenet Jesaja siis näki? Jeesuksen eli Jahven. Kukas ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa? Jahve, siis Jeesus.Tähän voisi tietysti vielä lisätä sen, että Johannes kirjoittaa myös näin: "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet." (Joh. 1:18). Siis Mooses ei nähnyt Isää Jumalaa. Hän näki Pojan.
- Ei.ole.nähnyt
TimoFlink kirjoitti:
Tähän voisi tietysti vielä lisätä sen, että Johannes kirjoittaa myös näin: "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet." (Joh. 1:18). Siis Mooses ei nähnyt Isää Jumalaa. Hän näki Pojan.
Mooses ei nähnyt Jumalaa, ei Isää eikä Poikaakaan. Sen voi todeta, koska Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt Kirkastetussa muodossaan.
On siis erotettava kirkastettu Jumala ja ihmiseksi tullut toisistaan.
Kirkastetun Jumalan näkeminen kun on mahdotonta jo pelkästään ihmisen fysiologian vuoksi. Tässä topiikissa Jeesuksen Jumaluudesta puhuttaessa Timo Flink ei opeta mitenkään paljoa väärin !
Paitsi että Timon siteeraamassa Jes 6:1 kohdassa esiintyvä Jumala ei ole "Jahve" Isä ! vaan "adonai" eli Herra Jeesus !
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/6-1.htm
.
Ja puhuttaessa "Palavasta pensaasta" niin raamattu käyttää näitä ilmaisuja:
2 Moos 3:2 Silloin Herran enkeli (mal·'ach Yah·weh = "Messenger", sanansaattaja","viestintuoja Jumala=God of Israel) ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
3:3 Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
3:4 Kun Herra (Yah·weh) näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala,
( e·lo·him =God= Jumala) hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen"
http://biblehub.com/lexicon/exodus/3-2.htm
.
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/
.
Ps. Timon pahemmin väärät raamatun tulkinnat tulevat vasta näissä 28 opinkohdan erityisopeissa !Kopittelija007 kirjoitti:
Tässä topiikissa Jeesuksen Jumaluudesta puhuttaessa Timo Flink ei opeta mitenkään paljoa väärin !
Paitsi että Timon siteeraamassa Jes 6:1 kohdassa esiintyvä Jumala ei ole "Jahve" Isä ! vaan "adonai" eli Herra Jeesus !
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/6-1.htm
.
Ja puhuttaessa "Palavasta pensaasta" niin raamattu käyttää näitä ilmaisuja:
2 Moos 3:2 Silloin Herran enkeli (mal·'ach Yah·weh = "Messenger", sanansaattaja","viestintuoja Jumala=God of Israel) ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
3:3 Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
3:4 Kun Herra (Yah·weh) näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala,
( e·lo·him =God= Jumala) hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen"
http://biblehub.com/lexicon/exodus/3-2.htm
.
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/
.
Ps. Timon pahemmin väärät raamatun tulkinnat tulevat vasta näissä 28 opinkohdan erityisopeissa !Ja kuten huomaamme niin alkukieli metkasti sanoo tämän 2 Moos 3:4 jakeen eli
"Jahve"-Jumala näki hänen tulevan, mutta "Elohim"-Jumala huusi hänelle palavasta pensaasta !
http://biblehub.com/text/exodus/3-4.htm
- ParjaajatUlos
Jälleen Flink.
- juu.jos.ei.muu.auta
niin samaa mieltä, parjaajat ulos ..
- turhaonvaivanne
Adventismi on aikansa elänyt harha joka ei tänä päivänä kiinnosta ketään tässä maassa, siitä voitte oppianne arvioida eteen päin!
Joutavia tyhjänpäiväisiä spelkulointeja kuten tämäkin ketju, jolal ei ole mitään rajapintaa arkielämän uskoon ja vanhurskaan vaellukseen tässä ajassa.- pienijäännös
Jos sinua ei kiinnosta niin pysy sivussa. Mitä pienempi joukko sen parempi. Naispastoritkin kuuluvat oikean adventismin ulkopuolelle.
- Oppia.ikä.kaikki
Ei tuo sinun tyylisi ole tarpeeksi - lue ja ota opiksesi:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13672765 - Kuka.teki.aloituksen
Ei tätäkään parjaus ketjua aloittanut adventistit - vaan heidän parjaajansa. Joten älä syyttele syyttömiä.
- omalehmä
Jeesushan on ihmisen nimi, ei Israelin Jumalan. Jos siis Jumala ei ollut tullut ihmiseksi ns. Vanhan liiton aikana, ei Mooses voinut kohdata Jeesusta vaikka olisikin kohdannut Jumalan.
- AjateltuaAsiaa
Jeesus-nimi tulee heprealaisesta nimestä Joosua (sama nimi) , joka tarkoittaa "Jahve pelastaa". Jeesusta kutsutaan Messiaaksi mikä on Heprean kielessä tarkoittaa "Jahven voideltu" .
Kyllä Timolla on minustakin ihan motivoitu käsitys asiasta. Emme me voi nähdä Jumalaa kuin Jeesuksessa .. ja jos joku on Jumalan nähnyt on se Jeesus .. muodossa tai toisessa ..
- iloinen_naurajaa
Tässä ketjussa on yhtä lapsellista pohdintaa kuin se onko Ankkalinnan rikkain mies Roope Ankka vai Kroisos Pennonen. Jumalharha on vakava sairaus, josta ateismi parantaa. Luopukaa siis uskonnosta ja alkakaa ateisteiksi.
- Vertaus.sadusta
Lumikki edustaa adventtikirkon pastoria hameineen ja turhamaisine maneerein. Seitsemän pientä älykääpiötä edustaa puolestaan seurakunnan jäsentä.
- selkeääopetusta
Timo osaa Raamattunsa paremmin kuin me muut yhteensä, joten kuunellaan vaan nöyrin mielin viisauden sanoja, jotka on vastaansanomattomasti Raamatulla perusteltuja. Annan täyden arvon Timon selkeille sanomille, joiden edessä vastaansanojien sanomiset kalpenevat.
selkeääopetusta kirjoitti:
Timo osaa Raamattunsa paremmin kuin me muut yhteensä, joten kuunellaan vaan nöyrin mielin viisauden sanoja, jotka on vastaansanomattomasti Raamatulla perusteltuja. Annan täyden arvon Timon selkeille sanomille, joiden edessä vastaansanojien sanomiset kalpenevat.
Olen huomannut saman .. "Good man" .. (Hyvä mies) Timo Flink..
Jos ajatellaan itse asiaa (eikä vain parjata ihmisiä) - Jumala on YKSI , ja Jumaluuden voin ainakin minä käsittää "Jumalan muuttumattomien ja ikuisten ominaisuuksien summana" - se Jumaluus oli myös Jeesuksen - ei se miten Jumaluus ilmenee muuta Jumaluuden olemusta - näin ajatellen voisi hyvinkin ajatella että Jeesus on se "Jumalan sormi" joka kirjoitti esimerkiksi "lain taulut" ja antoi ne sitten Moosekselle.
- NÄE.sinäkin
Olipas taas aloitus :)))
Nyt aloittaja on alku taipaleella ja siksi hänellä on noita vaikeuksia ymmärtää mistä on kysymys .. auttaisko tämä ?
Raamattua sanoo "Ei kukaan ole Jumalaa nähnyt" ..
Paavali kirjoittaa esimerkiksi näin Jumalasta:
1. Tim. 6:15..
--- Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota YKSIKÄÄN IHMINEN EI OLE NÄHNYT, EIKÄ VOI NÄHDÄ - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
Joh. 1:18
Ei KUKAAN OLE JUMALAA MILLOINKAAN NÄHNYT; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ILMOITTANUT.
Joh. 1:34
Ja minä olen sen NÄHNYT ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
Joh. 6:46
Ei niin, että KUKAAN OLISI Isää NÄHNYT; ainoastaan hän, JOKA ON Jumalasta, ON NÄHNYT Isän.
Joh. 8:38
Minä puhun, mitä minä olen NÄHNYT Isäni TYKÖNÄ; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
Joh. 14:9
.... Joka on NÄHNYT minut, on NÄHNYT Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
----
5. Moos. 9:10
Ja Herra (JVHV/ Jahve/ Johovah) ANTOI minulle ne kaksi kivitaulua, joihin oli kirjoitettu Jumalan SORMELLA , ja niissä oli kaikki ne sanat, jotka Herra (JVHV/ Jahve/ Johovah) oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, silloin kun seurakunta oli koolla.
----------
Aloittaja muistuttaa mielestäni pikku Pekkaa joka oli koulussa matematiikka tunnilla ja eteen tuli tehtävä puhuttiin "negatiivista luvuista" joista pikku Pekka ei oikein ymmärtänyt paljon mitään - koska sellaista ei vielä ollut tullut esiin opetuksissa. Ja siksi hän välitunnilla puhui opettajastaan kuin olisi itse tiennyt paremmin .. mikä luonnollisesti oli lapsellista puhetta .. nyt pikku Pekka kuitenkin kasvoi ja ymmärrys sen mukana ja toivoa sopii että aloittajakin oppii lisää ... kun aikaa kuluu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770