Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yhteen- ja vähennyslaskutoimitukset verotuksessa

Jästipäät

Minulla on vuokralainen. Vähennän saadusta vuokratulosta yhtiövastikkeen ja siinä verotettava tulo. Näin on ollut jo 8 vuotta, ja hyvin on mennyt.
Mutta tarvitaanko muualla veroilmoitusta täyttäessä näitä peruslaskutoimituksia. Tehdään tässä yhdessä kaverin kanssa veroilmoitukset kuntoon ja hän vakuutti, että kyllä verottaja tekee kaikki laskutoimitukset automaattisesti, kunhan saa luvut tietoonsa.
Kysynpä, että riittääkö pelkästään lukujen ilmoittaminen ilman, että verottaja väittäisi veroilmoituksen tulleen vajavaisena tai huonosti täytettynä ja mäjäyttää mojovat lisäverot.
Käytiin katsomassa verolaskuria verottajan omalta sivulta. Ei sieltä meikäläisille mitään selvinnyt. Vieläkin päätä särkee.
Se varsinainen kysymys eli mitä täytyy itse laskea veroilmoitusta tehdessä?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VUOKRRAJA

      Eikö vuokrauksesta ole mitään muuta kuluja todellakaan? Matkoja asunnolle, yhtiökokoukseen? Ilmoituskuluja? Toimistokuluja, postimerkkejä, kyniä, kansiota, puhelinkuluja, nettkuluja, pankkikuluja, korkokuluja?

      • Jästipäät

        Saako nuokin luettelemasi kulut vähentää verotuksessa? Tottakai minulle on aiheutunut noita kuluja, kun asun toisella paikkakunnalla, missä vuokrattava asunto on ja on muitakin kuluja, esim. vessan lukon kuntoon laittamisesta huoltomies peri 35 euron maksun.
        Ennen oli paree, kun liitti kuitit veroilmoitukseen ja verottaja napsi vähennyskelpoiset kuluiksi.


      • Vuokraaja1

        Kaikki kulut, mitä tulee asunnon vuokraukseen liittyen voi vähentää. Ehkä olet maksanut liikaa veroa vuokratulosta. Kaikki korjaukset ehdottomasti, matkat asunnolle. Täytyyhän se joskus tarkistaakin se asunto. Jos ostat jotain toimistotarviketta ym. mitä tarvitset tulojen ja menojen kirjaamiseen, kyseisen pankkitilin maksut. Jos on puhelinkuluja, vähennä vaikka 1kk puhelinlasku, samoin nettimaksu. Ehkä itse keksit mitä sinun tulee vähentää, kun mietit asioita.


    • Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

      Anna selvitys vuokratuloista ja menoista lomakkeella 7H tai vaihtoehtoisesti netissä. Ilmoita kohdassa Muut kulut mm. matkat yhtiökokoukseen, vessan lukon kuntoon laittamisesta aiheutuneet kulut, ym. vuokratuloon kohdistuvat kulut.
      Selvitä Lisätietoja -kohdassa, mitä nämä kulut ovat.

      Huomaathan, että vuokrattuun asuntoon kohdistuvat lainan korot eivät tule lainkaan lomakkeelle 7H. Ne vähennetään veroilmoituksen kohdassa 7.7. Tulonhankkimisvelan korot.

      Ystävällisesti Aila Verotiimistä

      • Jästipäät

        Hyvin paljon kiitoksia vastaajille.
        Olen todella maksanut liikaa veroja, koska sain aikoinaan ohjeen, että vain yhtiövastikkeen saa vähentää. Tottakai vähennän nuo muutkin kulut, sillä verotus on jo nyt aika rankkaa ja poimin mieluusti marjatkin maasta. Onneksi on vielä kaksi päivää jäljellä eli 13.5. on edessäpäin.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2297
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1427
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe