Isännöinti on outo ala - huonokin on ihan OK

näin_meilläpäin

Isännöinti on erikoinen toimiala. Asiakkaat eli taloyhtiö ovat nihkeitä vaihtamaan isännöitsijää vaikka nykyiseen ei tyytyväisiä oltaisikaan.
Onko mitään muuta toimialaa, jossa pystyy pyörittämään 900 000 euron liikevaihtoista firmaa yli 150 000 euron vuotuisella liikevoitolla, kun joka ikinen asiakas jonka kyseisestä isännöintitoimistosta tiedän sanoo, että "asiat hoidetaan tosi huonosti", "samasta asiasta saa sanoa viisi kertaa ennen kuin mitään tapahtuu", "sähköposteihin ei vastata", "soittopyyntöjä ei palauteta jne. jne.?

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/porin-isannointikeskus-oy/11023961/taloustiedot
Tuolta näet kyseisen yrityksen "numerot".
Millä muulla toimialalla saa suoraan sanottuna huonolla asiakaspalvelulla pidettyä asiakkaita vuodesta toiseen ja vieläpä erittäin voitollisesti?
Miksi taloyhtiöt vaihtavat isännöitsijää niin nihkeästi?

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erikoista_hommaa

      Esim. 2011 tekivät 821 000 euron liikevaihdolla tulosta 200 000 euroa. Samaan aikaan asiakastyytyväisyys nollassa!
      Erikoinen yhtälö, joka on mahdollista vain isännöintialalla. Huonostakaan isännöintitoimistosta ei uskalleta vaihtaa pois, jos se seuraava on yhtä huono tai jopa huonompi!!!
      Koko Suomessa ei ole ainuttakaan isännöintitoimistoa, joka olisi aidosti profiloitunut ns. hyvänä tai huipputason isännöintitoimistona.
      Haiskahtaa markkinaraolta?
      Mutta ovatko taloyhtiö valmiit maksamaan paremmasta? Eivät? Se tekee tilanteesta vielä kieroutuneemman: huonokin kelpaa ja hyvästä ei haluta maksaa.
      Voin toki vastata oman taloyhtiömme puolesta, olenhan hallituksen puheenjohtaja: olisimme valmiit maksamaan paremmasta, mutta sellaista ei ole tarjolla.

    • ISA_firma

      "ISA-auktorisointi on kilpailuetu. ISA-merkki kertoo laadusta."
      Kyseinen yritys on auktorisoitu. Mistä se kertoo, että yritys joka toimii näin...
      "asiat hoidetaan tosi huonosti", "samasta asiasta saa sanoa viisi kertaa ennen kuin mitään tapahtuu", "sähköposteihin ei vastata", "soittopyyntöjä ei palauteta"
      ...saa ISA-auktorisoinnin?

    • ToinenAla

      Isännöintialasta saman suuntaisia kokemuksia ja siinä rinnalla kulkee sopuisasti kiinteistönhoitoala. Jotenkin tuntuu siltä, että kun ajan myötä pienet is-toimistot ovat sulautuneet osaksi isoja toimistoja, työn laatu on samassa suhteessa huonontunut ja koskee molempia em. mainitsemiani aloja. Paljon on myös merkitystä niillä henkilöillä jotka hommia tekee, siitäkin kokemuksia. Aika paljon nykyisin isännöitsijöinä nuorehkoja naisia. Siitäkin on kokemuksia eikä mitenkään naisten eduksi. Aika kevyellä kokemuksella ja asiantuntemuksella hommia hoidetaan.

      • samat_sanat

        Surullista on vain se, että asiakkaat eivät osaa/halua vaatia aidosti hyvää palvelua, tai eivät ainakaan halua maksaa sellaisesta.
        Olin itse palaverissa, jossa arvokiinteistössä asuva miljonääri ihmetteli, miten isännöintipalkkio voi heidän taloyhtiössään olla niin korkea: 300 euroa kuukaudessa (sis. alv).
        Että tästä lähdetään: mitään ei saisi palvelu maksaa.


    • xxxxxxxxxcccccc

      Löytyy lisää, huoltoyhtiöt

      • vaikea_valinta_on

        Totta. Vaikea valita hyvää huoltoyhtiötä, kun vaihtoehtona on huono tai tosi huono huoltoyhtiö.
        Minkä valitset?


      • palveluita

        Jaa-a.

        Outoa on, että kun kilpailuttamalla säästin taas rahaa, mutta en sitten saanutkaan luvattua hyvää palvelua.

        Kyllähän kiinteistöalassa täytyy olla vikaa, kun tämä yleisesti käytössä oleva yhtälö ei toimi.

        Henkilöstökulut ovat palvelualalla helposti yli 80 % kuluista. Halvimman tarjoushinnan saa kun lyö pokaa päälle eikä isommin välitä valituksista. Hulluinta tässä on se, jopa ammattiostajat tekevät samoin - oli sitten laatupisteytys tai ei.

        Kiitos. Helpotti taas.

        Vähätteleviä kommentteja peliin vaan...


      • xxxxxxxxxcccccc
        vaikea_valinta_on kirjoitti:

        Totta. Vaikea valita hyvää huoltoyhtiötä, kun vaihtoehtona on huono tai tosi huono huoltoyhtiö.
        Minkä valitset?

        Molemmista löytyy varmasti myös hyviä. Jos ei niin sitten kaikki toimialat on saissee. Hallitusten vaan pitäis osata ja uskaltaa vaatia sitä mitä on luvattu sopimusta tehdessä.


      • JCC
        xxxxxxxxxcccccc kirjoitti:

        Molemmista löytyy varmasti myös hyviä. Jos ei niin sitten kaikki toimialat on saissee. Hallitusten vaan pitäis osata ja uskaltaa vaatia sitä mitä on luvattu sopimusta tehdessä.

        Itse kyselin referenssejä useammasta huoltoyhtiöstä jo ennen tarjouspyyntöjä. Siinä oli kova homma kaivaa esiin ja sitten vielä saada kiinni sellaisia tyyppejä, joilla oli relevanttia tietoa asiasta. Odotin kädet ristissä, että joku suosittelisi jotain tiettyä yritystä. Arviot oli järkiään joko hyvin varauksellisia tai sitten negatiivisia. Tee nyt sitten tällaisten referenssien perusteella hyvä valinta.


    • Wtyuy

      Isännöinti ja kiinteistöhuolto ovat tarpeellisia palveluita. Silti niistä ei oltaisi valmiita maksamaan mitään, aina valitetaan hinnoista, vaikka todellisuudessa monista muista palveluista joutuu maksamaan enemmän. Noilla aloilla joutuu myös kuuntelemaan niin paljon aiheetonta haukkumista ja lapsellista käytöstä asiakkailta, joten ei liene yllätys , etteivät työnä houkuttele. Työntekijöiden vaihtuvuus alalla onkin suurta.

      • niin_on

        Ja ne jotka alalla ovat kärsivät stressistä ja ahdistuksesta.
        Taloyhtiöiden valitus ja vaatimukset ovat pohjattomia. Jotkut taloyhtiöt käyttäytyvät kuin isännöitsijä olisi heitä varten 8 tuntia päivässä, 5 päivänä viikossa. Tekemistä ja kysymyksiä kaadetaan isännötiijsän niskaan koko ajan, ja kun asiat saadaan kuntoon, niin onkin taas uusia asioita selvitettäväksi ja tehtäväksi!
        Mitä enemmän teet, sitä enemmän kaadetaan uutta ongelmaa niskaan. Tästä se alan kannustavuus lähtee...


    • kattoo_hintaa

      Eniten ärsyttää, kun joku kysyy tarjousta ja ensimmäinen kysymys tarjouksen saamisen jälkeen on: "Miksi näin paljon?"
      Nykyiseen isännöitsijään ei olla tyytyväisiä ja uuden kanssa homma lähtee siitä, että miksi maksaa näin paljon?
      Katotaan hintaa. Asiakasreferenssit ei kiinnosta yhtään. Kukaan ei kysy, voisiko jutella jonkun taloyhtiön hallituksen PJ:n kanssa. Miksiköhän? Sieltä kuulisi, miten hommat hoidetaan!

    • numeron_murskaaja

      Oho. Tuoreet numerot: liikevaihto 911 000 euroa. Liikevoitto 243 000 euroa.
      Huhu kertoo toimistusjohtajan todenneen ääneen, että "Porissa alalla on matalat katteet ja toiminta on rimaa hipoen kannattavaa". Isännöinnin hinnat on toimitusjohtajan mukaan kilpailtu pohjamutiin. Valehtelikin sitten vielä! Ettäs kehtasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      6941
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      4021
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      60
      3856
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      43
      3359
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      174
      2611
    6. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      55
      2342
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2126
    8. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      126
      2010
    9. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1690
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1659
    Aihe