juuh elikkäs siis pitääkö aina kun lähestyt esim risteystä ja hiljennät vauhtia, niin vaihtaa vaihteita yksitellen alaspäin?
Vaihteiden vaihtaminen pienemmälle
14
8066
Vastaukset
- makkula81
Mistä sä tuollaista olet keksinyt? Suoraan ykköstä vaan silmään tietenkin niin pysähtyy tehokkaammin. Tai vitonen silmässä jurnuttaa loppuun saakka. Mitään yksitellen alaspäin... Kaikkea sitä.
- aaaapeeee
Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?
- eipiiii
Ja eikös auto ala tökkimään tai jotain jos ajaa liian isolla vaihteella?
- faktaa
aaaapeeee kirjoitti:
Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?
Et voi. 1-vaihde on tarkoitettu useimmissa autoissa lähinnä paikaltaan liikkeelle lähtemiseen tai todella hitaaseen ajamiseen (yleensä alle 20kmh). Moottorijarrutus tehdään täysin väärin jos moottori huutaa ylikierroksilla (kierroslukumittarin punarajalla) pienemmälle vaihteelle vaihtamisen jälkeen.
makkula81 on kyllä selkeästi trolli. Eikä hänen ohjettaan kannata ottaa todesta jos ei halua aiheuttaa autolle vaurioita vaihteistoon tai moottorille.
- automaatti.hoitaa
Siis mitä, mitä pitää vaihtaa ja miksi.
- hiljennät
Vaihda vapaalle ja sitten vasta sopivalle vaihteelle kun alat kiihdyttää.
- näin_on_kerrottu
Moottorijarrutus säästää nykymoottoreilla polttoainetta: kun nostaa jalan kaasulta ja ehkä vähän jarruttaa, loppu polttoaineen käyttö. Jossain vaiheessa, kun moottori alkaa vetää (pensamoottorilla ehkä n.1500 kierrosta minuutissa), kannattaa vaihtaa pienemmälle.
Vanhoilla moottoreilla (joissa tätä systeemiä ei ole) vapaalle vaihto säästi/säästää enemmän rahaa, kun kierrokset on alempana.- Mutta_
Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.
- tyhmät_tynnyrit
Mutta_ kirjoitti:
Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.
Oletko sinä autoa koskaan nähnyt saati ajanut? Ainakaan yli 5 tuhannen asukkaan kaupungissa.
Palataan asiaan sitten kun olet...
- kortin_saanut
Jarrutat kevyesti, sitten painat kytkintä pohjaan. Jos kierrokset menevät liian alas käyttämällesi vaihteelle, vaihdat nopeuteen sopivalle vaihteelle suoraan. Jos vaihtaa nopeuteen nähden liian pienelle, tulee äkkipysäys. Kaupunkiristeykset menen itse kakkosella, isommat kolmosella.
- syynääjä
No eihän siinä mitään äkkipysäystä tuu kun ei runttaa sitä kytkintä kerralla ylös. 50 vauhdista ykkösellekin onnistuu mutta kytkin tykkää palaa.
- eisaavaatialiikaa
niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.
jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.
juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.
moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi. - ei_saa_tunaroida
eisaavaatialiikaa kirjoitti:
niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.
jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.
juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.
moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi.Joo, kannatta pantata sitä alaspäinvaihtoa risteykseen tultaessa, jotta on sitten "valmiiksi" 5. vaihde pesässä kun käännytään sivutieltä (ja kolmion takaa) pääväylälle ja pitäisi ruveta kiihdyttämään takaa tulevan liikenteen alta pois. Juuri kääntymisen/kaistanvaihdon aikana on hyvä ihmetellä, miksi kaasua painettaessa tapahtuu ei mitään - ai, joo, pitäisi pykältää kakkoselle.
Pykälä tai kaksi alas moottorijarrutuksen nimissä varmistaa senkin, että on kiihdytykseen sopiva vaihde valmiiksi pesässä, jos vaikka valo vaihtuu vihreäksi ennen kuin kerkiää pysähtymään. Plus moottorijarrutus myös säästää bensaa - nämä vapaalla rullaamiset ovat jotain essonvaarien niksejä ajalta, jolloin autoissa oli kaasutinmoottorit ja kampikäynnistys.
- ygygygygyg
Ei tarvii mut kakkosella aina olis hyvä tulla pysähdykseen. Jos ajat vitosella nii sit ensin 3 -> 2 -> 1. Jos 150m päässä on punaset valot nii jalka pois kaasulta niin ehkä ei tarvii edes veivata ykköselle ja kulutusmittarikin kiittää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 804385
- 293254
- 2013132
- 512967
- 242915
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212696Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl432639Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2342367Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252186- 452107