Vaihteiden vaihtaminen pienemmälle

kokematonkloppi

juuh elikkäs siis pitääkö aina kun lähestyt esim risteystä ja hiljennät vauhtia, niin vaihtaa vaihteita yksitellen alaspäin?

14

7220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makkula81

      Mistä sä tuollaista olet keksinyt? Suoraan ykköstä vaan silmään tietenkin niin pysähtyy tehokkaammin. Tai vitonen silmässä jurnuttaa loppuun saakka. Mitään yksitellen alaspäin... Kaikkea sitä.

      • aaaapeeee

        Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?


      • eipiiii

        Ja eikös auto ala tökkimään tai jotain jos ajaa liian isolla vaihteella?


      • faktaa
        aaaapeeee kirjoitti:

        Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?

        Et voi. 1-vaihde on tarkoitettu useimmissa autoissa lähinnä paikaltaan liikkeelle lähtemiseen tai todella hitaaseen ajamiseen (yleensä alle 20kmh). Moottorijarrutus tehdään täysin väärin jos moottori huutaa ylikierroksilla (kierroslukumittarin punarajalla) pienemmälle vaihteelle vaihtamisen jälkeen.

        makkula81 on kyllä selkeästi trolli. Eikä hänen ohjettaan kannata ottaa todesta jos ei halua aiheuttaa autolle vaurioita vaihteistoon tai moottorille.


    • automaatti.hoitaa

      Siis mitä, mitä pitää vaihtaa ja miksi.

    • hiljennät

      Vaihda vapaalle ja sitten vasta sopivalle vaihteelle kun alat kiihdyttää.

    • näin_on_kerrottu

      Moottorijarrutus säästää nykymoottoreilla polttoainetta: kun nostaa jalan kaasulta ja ehkä vähän jarruttaa, loppu polttoaineen käyttö. Jossain vaiheessa, kun moottori alkaa vetää (pensamoottorilla ehkä n.1500 kierrosta minuutissa), kannattaa vaihtaa pienemmälle.
      Vanhoilla moottoreilla (joissa tätä systeemiä ei ole) vapaalle vaihto säästi/säästää enemmän rahaa, kun kierrokset on alempana.

      • Mutta_

        Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.


      • tyhmät_tynnyrit
        Mutta_ kirjoitti:

        Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.

        Oletko sinä autoa koskaan nähnyt saati ajanut? Ainakaan yli 5 tuhannen asukkaan kaupungissa.

        Palataan asiaan sitten kun olet...


    • kortin_saanut

      Jarrutat kevyesti, sitten painat kytkintä pohjaan. Jos kierrokset menevät liian alas käyttämällesi vaihteelle, vaihdat nopeuteen sopivalle vaihteelle suoraan. Jos vaihtaa nopeuteen nähden liian pienelle, tulee äkkipysäys. Kaupunkiristeykset menen itse kakkosella, isommat kolmosella.

    • syynääjä

      No eihän siinä mitään äkkipysäystä tuu kun ei runttaa sitä kytkintä kerralla ylös. 50 vauhdista ykkösellekin onnistuu mutta kytkin tykkää palaa.

      • eisaavaatialiikaa

        niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.

        jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.

        juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.

        moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi.


      • ei_saa_tunaroida
        eisaavaatialiikaa kirjoitti:

        niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.

        jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.

        juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.

        moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi.

        Joo, kannatta pantata sitä alaspäinvaihtoa risteykseen tultaessa, jotta on sitten "valmiiksi" 5. vaihde pesässä kun käännytään sivutieltä (ja kolmion takaa) pääväylälle ja pitäisi ruveta kiihdyttämään takaa tulevan liikenteen alta pois. Juuri kääntymisen/kaistanvaihdon aikana on hyvä ihmetellä, miksi kaasua painettaessa tapahtuu ei mitään - ai, joo, pitäisi pykältää kakkoselle.

        Pykälä tai kaksi alas moottorijarrutuksen nimissä varmistaa senkin, että on kiihdytykseen sopiva vaihde valmiiksi pesässä, jos vaikka valo vaihtuu vihreäksi ennen kuin kerkiää pysähtymään. Plus moottorijarrutus myös säästää bensaa - nämä vapaalla rullaamiset ovat jotain essonvaarien niksejä ajalta, jolloin autoissa oli kaasutinmoottorit ja kampikäynnistys.


    • ygygygygyg

      Ei tarvii mut kakkosella aina olis hyvä tulla pysähdykseen. Jos ajat vitosella nii sit ensin 3 -> 2 -> 1. Jos 150m päässä on punaset valot nii jalka pois kaasulta niin ehkä ei tarvii edes veivata ykköselle ja kulutusmittarikin kiittää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe