Varjon vaikutus

Montapinetäsuurta

Kannattaako mieluummin hankkia monta pientä paneelia kuin muutama suuri? Katsoin Youtubesta kuvaavaa videota varjon vaikutuksesta ja kyllähän se hirmuinen on.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sit-ne-lataa

      No, laita panelit sellaiseen paikkaan että klo 8 - 16 välillä ei osu varjoja paneeliin, tarvittaessa puita nurin.

    • Aloittaja55

      Se on purjeveneessä vähän vaikeaa. Aina sattuu varjo johonkin johonkin aikaan päivästä suunnasta riippuen.

    • Jaakko_M

      No juu, eihän purjevenettä voida ajaa aina niin, että paneelit olisivat juuri aurinkoa kohti. Laittaisin useamman 24V-paneelin rinnan kytkettyinä ja MPPT-säädin ohjaamaan latausta akkuihin.

    • Semmoistapa

      Perusteellisesti jos asiaa lähdetään ajattelemaan niin lähdetään liikkeelle järjestelmän aivoista, eli lataussäätimestä. Se kannattaa reilusti ylimitoittaa. Yleensä riittää 30A säädin.

      Tämän jälkeen voidaan lähteä liikkeelle 100W panelilla joka sijoitetaan vaikka katolle, katon suuntaisesti. Katolle siksi että yleensä se on varjottomin paikka veneessä. Jos yhdellä panelilla ei pärjätä hankitaan toinen rinnalle jos aurinkoisena päivänä loppuu virta kesken. Suuntauksella ei ole niinkään merkitystä jos se on olosuhteista johtuen vaikeaa optimoida tuottoa. Paneli tuottaa tästä huolimatta vaikka se olisi katolla.

      Riittävä paneliston laskeminen viikonloppukäyttö: Keskimääräinen vuorokausi kulutus X 0,7 = Vaadittu tuotto päivässä.

      Esimerkki: 20Ah X 0,7 = 14Ah

      Vaaditun panelitehon laskeminen:
      PWM-säädin 14Ah / 8h X 17,5V (Panelin Vmmp jännite) = ~30W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W
      MPPT-säädin 14Ah / 8h X 13,8V (Akun latausjännite)= ~24W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W

      Riittävän paneliston laskeminen viikoksi: Keskimääräinen vuorokausi kulutus = Vaadittu tuotto päivässä

      Vaaditun panelitehon laskeminen:
      PWM-säädin 20Ah / 8h X 17,5V = ~43W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W
      MPPT-säädin 20Ah / 8h X 13,8V = ~35W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W

      Akuston mitoitus:

      Viikonloppu: Keskimääräinen kulutus X 1,5 kerroin (ns. startti akuilla kerroin on 1,7) X 2 päivää = Akun minimi kapasiteetti
      Viikko: Keskimääräinen kulutus X 1,5 kerroin (ns. startti akuilla kerroin on 1,7) X 5 päivää= Akun minimi kapasiteetti

      Huomioitavaa on se että suurin kuorma on aina määrävä ja kuluttaa nopeammin akun tyhjäksi eikä akussa ilmoitetut nimellinen Ah pidä paikkaansa. Akkujen koot ilmoitetaan 20h purkuajalla jolloin akusta saadaan ilmoitettu Ah määrä käyttöön. Tarkoittaa sitä että esimerkiksi 60Ah:n akkua voidaan kuormittaa 20 tuntia 3A kuormalla jotta akku antaa nimellisen kapasiteetin verran virtaa käyttöön. Tämä kannattaa muistaa sillä muutoin voi käydä niin että akustosta tulee liian pieni jos suuria kulutuslaitteita on. Yleensä invertterin taakse kytkettävät ovat tällaisia. 60Ah:n akku tyhjenee alle 10 minuutissa, 200Ah:n akku 40 minuutissa 2kW kahvin keittimellä.

      Esimerkki:

      Viikonloppu: 20Ah X 1,5 X 2 = Vähintään 60Ah
      Viikko: 20Ah X 1,5 X 5 = Vähintään 150Ah

      • Semmoistapa

        Eli homma kiteytyy energian varastointiin ei niinkään siihen miten panelit tuottavat. Tuottoa pitää varastoida pitkällä aikavälillä sen sijaan että pyrittäisiin koko ajan tuotolla kattamaan kulutusta sillä se ei ole mahdollista.


      • kennoseilori

        Veneessä kannattaa pyrkiä saamaan mahdollisimman paljon sähköä talteen aina kun se on mahdollista. Itsellä on pari irtokennoa, jota siirrellään kannella aina tilanteen mukaan. Itse pyrin saamaan samantien ladattua akkuihin aina sen mitä olen kuluttanut. Lisäksi pitkällä aikavälillä kennot lataavat akut aina hiljalleen täyteen.
        Minulla on 400Ah akusto ja kaksi 80W kennoa sekä tehokas maasähkölaturi. Lisäksi koneessa on lisälaturi, jolla ladataan vain tuota akkupakettia. Koneella on oma 60Ah akku, jota koneen varsinainen laturi lataa. Akustot ovat täysin toisistaan erotetut , mutta hätätapauksesssa käytettävissä ristiin.
        Aurikokennoista kannattaa tehdä liikuteltavat. Itse olen lisäksi pehmustanut kennojen takapuolen ja kennot ovat myös kelluvat. Kennoja siirrellään kannella pivän mittaan tilanteen mukaa. Tehokkaimmillaan kennot lataavat aamulla aurigon noustessa, jolloin vedenpinnan heijastuksen ansiosta saadaan lisätehoa varsin mukavasti. Sama on illalla. Päivällä seilatessa irtokennoa voi siirtää ja kahden kennon tapauksessa toseen yleensä osuu esteetön aurinko..
        Sadekeleillä tehokaalla maasähkölaturilla saadaan yön aikana akut täyteen ja hätätapauksessa koneen tehokas lisälaturi otetaan käyttöön.
        Veneessäni seilatessa vuorokausikulutus on noin 25Ah ja kahdella 80W kennolla se aurinkopäivänä saadaan katettua vaikka välittä kennot olisivatkin varjostettuna.


      • Ptija
        Semmoistapa kirjoitti:

        Eli homma kiteytyy energian varastointiin ei niinkään siihen miten panelit tuottavat. Tuottoa pitää varastoida pitkällä aikavälillä sen sijaan että pyrittäisiin koko ajan tuotolla kattamaan kulutusta sillä se ei ole mahdollista.

        Reissussa ollessa koko ajan erilaiset sähkövempaimet (plotteri, tutka, AIS jne.) tarvitsevat sähköä. Jääkaappipakastin on suuri syöppö.

        Lisäksi on otettava huomioon, että paneelien tulee olla lujasti kiinnitettyjä, koska purjehdusolosuhteet voivat olla äärimmäisiäkin. Paneeleissa on suuri pinta-ala. Kun niitä repii tuuli, joka on 20 m/s, niin ihan mikä tahansa pilipalikiinnitys ei kestä.

        Suuri ongelma on se, että purjeveneessä paneelien sijoittamiseen ei ole oikein järkevää paikkaa.

        Minä olen kiinnittänyt paneeleita pystyyn kaiteisiin. Yllättävän hyvin tuottavat tuolla tavoin. Vaikuttaa siltä, että se, mikä suuntauksessa hävitään, voitetaan varjottomuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      271
      3037
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2554
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      129
      1811
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1773
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      100
      1522
    6. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      25
      1362
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1340
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1093
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1083
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      1038
    Aihe