Messerschmit

lento

Taisteluhävittäjä jota tehtiin satoja tuhansia. Suomessa tätä konetyyppiä ei harmin paikka entisöity lentäväksi asti. Lienekkö siitä että sen lentäjiä ei juurikaan ole. Toien syy on että niillä ei haluta päristellä. Messershmit - lentokone oli kuitenkin tärkein päivähävittäjä joka puolusti tehokkaasti Suomea toisessa maailmansodassa. Tehokkuus perustui Messrschmitin moottorin vääntöön. Kanpaakselin liitos mäntiin oli erillainen kuin aempien kodenden akselin keskipakoisvoima suhteessa työntyvoimaan. Se määrää ei Venäläiset eivät osanneet arvata heidät yllätettiin. Eikä suotta Suomi vei Venäjä vikisi Messerschmitin otteessa. Oli ilmiselvä asia että ilmaherruus on ja pysyy Suomella vielä tänäkin päivänä.

32

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P49A

      "Taisteluhävittäjä jota tehtiin satoja tuhansia"

      Väärin. Valmistusmäärä (Bf 109-mallia ja sen eri variaatioita siis, jota ilmeisesti tarkoitat) oli lähteestä riippuen 33000 - 36000 kpl.

      "Messershmit - lentokone oli kuitenkin tärkein päivähävittäjä joka puolusti tehokkaasti Suomea toisessa maailmansodassa."

      Vähintään yhtä tärkeitä olivat Brewster Buffalo ja Morane-Saulnier.

      "Tehokkuus perustui Messrschmitin moottorin vääntöön."

      Eiköhän kyse ollut kokonaisuudesta eikä pelkästään moottorin ominaisuuksista.

      "ei Venäläiset eivät osanneet arvata heidät yllätettiin"

      Yllätys, jos sellaista Bf-109:n suhteen koskaan tapahtui, tapahtui jo Espanjan sisällissodassa, jossa Mersut ensi kertaa olivat tositoimessa. Vastapuolen Polikarpovit jäivät kakkosiksi. Suomea vastaan sodittaessa siellä kyllä jo tiedettiin Me-109.

    • 6huu6yy

      Montakos suomalaista ässää lensi noilla natsivehkeillä?

      • Bf-109G6

        Sodassa lennetään sillä kalustolla, jota on tarjolla! Venäläiset kun lensivät kommunistivehkeillä!

        Sodan lopussa miltei kaikki parhaat suomalaisässät käyttivät mersua ja niillä saavutettiin merkittävä määrä ilmavoittoja!


      • natsivehkeet
        Bf-109G6 kirjoitti:

        Sodassa lennetään sillä kalustolla, jota on tarjolla! Venäläiset kun lensivät kommunistivehkeillä!

        Sodan lopussa miltei kaikki parhaat suomalaisässät käyttivät mersua ja niillä saavutettiin merkittävä määrä ilmavoittoja!

        No kerros nyt moniko suomalaisässää muistetaan natsivehkeillä tehdyistä pudotuksista. Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut. Kalustoahan nyt ei tietenkään voitu saada liittoutuneilta ( ml. Neuvostoliitto) kun Suomi taisteli akselivaltojen puolella ja osallistui Barbarossaan.


      • Komuvehkeet

        Voit tutkia asiaa itse hankkimalla esim Aviation Shopista kirjan, jossa esitellään JOKAINEN ilmavoittoja saanut suomalainen.

        Mersuilla saatiin todella merkittävä (ellei ratkaiseva) määrä ilmavoittoja kun huomioi sen, että konetyyppi oli käytössä taistelutoimissa vain lyhyen ajan Suomen ilmavoimissa (kesä 1943 - syyskuu 1944). Se oli pitkäastä aikaa tasavertainen kone vastustajaan nähden. Suomalaisten taito oli toista luokkaa kuin vastapuolella.

        Suurin määrä ilmavoittoja oli lentomestari Eino Ilmari Juutilaisella, joka saavutti niitä kahdessa sodassa 94 kpl. Hän ei saanut kertaakaan koneeseensa osumia vihollishävittäjältä!


      • hyvinpärjäsnatsivehkeet
        natsivehkeet kirjoitti:

        No kerros nyt moniko suomalaisässää muistetaan natsivehkeillä tehdyistä pudotuksista. Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut. Kalustoahan nyt ei tietenkään voitu saada liittoutuneilta ( ml. Neuvostoliitto) kun Suomi taisteli akselivaltojen puolella ja osallistui Barbarossaan.

        Brewsterit ai aivan pärjänneet pudotustilastoissa mersuille, mutta hienosti nekin hoiti hommansa. Mersut loistivat kesän -44 taisteluissa, joissa ne pudottivat yli 400 neukkua, menettäen ilmataisteluissa reilu 10 konetta, eli melkonen suoritus natsivehkeiltä ja ihan kiva tapposuhde. Vastassa kuitenkin vähintään yhtä hyvä kalusto ja hyvin koulutetut ja motivoituneet kuskit pääsääntöisesti. Millaisia ajatuksia tämä herättää nimimerkissä "natsivehkeet"? Varmaan se närkästyttää ja hyvä niin :) Jannusta kyllä huomaa, että faktat ei oikein ole kiinnostaneet, aatteenpalolla vaan pakko yrittää pärjätä.


      • Vanhentuneita

        "Taisi tulla brewstereilla paaaljon isommat pudotusluvut."
        Brewsterit olivat jo hitaita ja vanhanaikaisia jatkosodan lopulla mutta sodan alussa ne olivat vielä aivan käyttökelpoisia.


    • kanpaakseli

      "Kanpaakselin liitos mäntiin oli erillainen kuin aempien kodenden akselin keskipakoisvoima suhteessa työntyvoimaan. "

      Idiootin höpinöitä...

    • kampiperäakseli

      Taitaa aloittajalla olla kampiakseli omassa pakoputkessaan,ettei ilmat karkais pihalle.

    • Bror-Erik

      Messershmitt alkoi sodan edetessä olla vaikeuksissa modernimpien venäläisten
      hävittäjäjien ja jopa ns. maatalouskoneiden l. maataistelukoneiden kanssa jotka
      lopulta ottivat ilmaherruuden suvereenisti.Mersu vanheni vastustajaan nähden.
      Lisäksi bf-9:ssä oli valuvikoja;huono näkyvyys ohjaamosta ja liian kapea-alai-
      siksi suunnitellut laskutelineet jotka tekivät laskeutumisen vaikeaksi ja aikaan-
      saattivat moniaita onnettomuuksia juur laskussa.Muuten hyvä kone kyllä!

      • Ihan-pötyä

        Mersu pysyi kelvollisena vehkeenä sodan loppuun asti, vaikka alkoi olla teknisesti vanhahtava. Il-2 oli sille pelkkä maalikone, mutta parhaat venäläiskoneet ja ohjaajat kovia vastustajia.
        Mersu oli aseistukseltaan huomattavasti BW:a tehokkaampi, joten pudotusluvut olivat suhteessa suuremmat. Toisaalta kesällä .44 taisteltiin lähes aina suurta ylivoimaa vastaan.


    • jrurur

      Suomen irtiotto jo tiedostettiin ja paljon lähetettiin jo ehtoopuolella olevaa kalustoa eikä oikein työkalujakaan tullut mukaan.Pätevät mekaanikot kunnostivat romutus kuntoista kalustoa Saksan käyttötuntien mukaan.Voi vain arvata että vanhentunut Stuka laivue tuli Suomeen juuri ehkä senkin takia että länsirintamalla olisi hetkessä tuhoutunut.

      • sanonvaan

        Saksa hävisi koneiden määrässä, ei niinkään laadussa.


      • MeRSUT-OLIVAT

        tuliteriä suoraan tehtaalta. Samoin JU-88:t.

        Käytettyinä saatiin lahjaksi 15 Dornier-pommittajaa.
        Samoin sotasaalisvehkeet, kuten Morane-hävittäjät olivat kunnostuksen tarpeessa.


      • eituliteriä
        MeRSUT-OLIVAT kirjoitti:

        tuliteriä suoraan tehtaalta. Samoin JU-88:t.

        Käytettyinä saatiin lahjaksi 15 Dornier-pommittajaa.
        Samoin sotasaalisvehkeet, kuten Morane-hävittäjät olivat kunnostuksen tarpeessa.

        Kyllä ainakin osa oli käytettyjä, en usko että muistan väärin. Kuvissa voi nähdä tänne lennettyjä koneita, joissa yhä germaanien tunnukset, ja kuluneen näköisiä muutenkin.


      • EI-OLLUT
        eituliteriä kirjoitti:

        Kyllä ainakin osa oli käytettyjä, en usko että muistan väärin. Kuvissa voi nähdä tänne lennettyjä koneita, joissa yhä germaanien tunnukset, ja kuluneen näköisiä muutenkin.

        Mersuissa käytettyjä.
        Ne haettiin tehtaan kentältä. Tietenkin niissä oli Saksan tunnukset.
        Aina ei ehditty uusia maalata, kun oli kiire taivaalle


      • eriävämielipide
        EI-OLLUT kirjoitti:

        Mersuissa käytettyjä.
        Ne haettiin tehtaan kentältä. Tietenkin niissä oli Saksan tunnukset.
        Aina ei ehditty uusia maalata, kun oli kiire taivaalle

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimien_hävittäjähankinnat
        Tuolla sanotaan: "30 koneen laivueeseen kuului 16 uutta ja 14 käytettyä mutta korjattua Messerschmitt Bf 109G-2:ta."
        Muutenkin ihmetyttää, että jos vielä heinäkuussa -44 taidettiin saada G2:a, niin eikö niiden valmistus ollut jo loppunut tuolloin?


    • mnmmnmnmnm

      Focke-Wulf Fw 190 oli rautaa!

    • hhhhgghhg
    • Bror-Erik

      Oikeastaan FW-190 oli parempi kuin Messeri 109

      • SuuriApu

        Makuasia. FW-190 oli työläämpi valmistaa eikä niitä ollut Saksalla koskaan tarpeeksi. Suomi sai Saksalta puolentoista vuoden aikana n. 150 kpl Bf-109G2 ja G6-hävittäjää!

        Sodan lopussa se oli yli 150 km/h nopeampi kuin vanhentunut Brewster!


      • EiSaanut

        "Suomi sai Saksalta puolentoista vuoden aikana n. 150 kpl Bf-109G2 ja G6-hävittäjää!"

        Ei saanut vaan osti koneet Saksalta!


      • MahtoikoMaksaa

        Niin? Mahtoiko koskaan maksaa niistä mitään? Tai sen paremmin 50 kpl:eesta Sturm-rynnäkkötykkejä?

        Natsi-Saksa halusi omista syistään meitä auttaa ja se apu taisi olla liki ratkaisevaa! Ilman sitä Suomessa olisi paras hävittäjä ollut yhä Brewster, Morane ja P-35, jotk ei saaneet kiinni enää edes neukkujen pommikoneita!


      • MaksettuOn

        "Mahtoiko koskaan maksaa niistä mitään?"
        Kyllä maksoi!
        Vain pieni osa Suomen Saksasta suorittamien aseiden jäljellä olevasta aseostovelasta pystyttiin suorittamaan molemminpuolisella kuittauksella, loput maksettiin rauhansopimuksen mukaan Neuvostoliitolle.
        Samoin Suomen Saksassa olevat saatavat (muistaakseni 1,5 mrd mk) menivät NL:lle, koska NL ei niitä tunnustanut.


    • spacemann

      Kyllä Jenkkien aseet on sentään maailman parhaita ja miksei olis,saavathan ne tekniikkansa meitä valovuosia edellä olevilta ufoilta.

      • Yankeesrulez

        Jenkit pystyy pierasemaan kumoon kansan ku kansan,mutta rauhaa ne ei oikein pysty voittamaan,etenkään tuolla lähi-idän suunnala.
        Ne nähdään vähän semmosina Mc Donalds/Coca Cola vapauttajina.


      • Bror-Erik
        Yankeesrulez kirjoitti:

        Jenkit pystyy pierasemaan kumoon kansan ku kansan,mutta rauhaa ne ei oikein pysty voittamaan,etenkään tuolla lähi-idän suunnala.
        Ne nähdään vähän semmosina Mc Donalds/Coca Cola vapauttajina.

        No ei ne sentään kansoja kaatamaan kykene vasiten kun nykyään jo tunnetaan
        nämä jenkkien taloussodat ja osataan suhtautua uusimperialistisiin `vapautus-
        soltaatteihin`tuomitsevasti.-Jenkki on jenkki vaikka upporasvassa paistaisi!
        Päältä punakan rapea mutta ine täyttä haisevaa suolenmutkaa :)


    • BupinIhanne

      Sen sijan Bupille kelpa mainiosti venäläinen Ukrainan "vapaaehtoinen", joka on silkkoa sisältä vaikka voissa paistais! Venäjä ei piittaa, jos musikka kaatuu ja jos jää vangiksi ei äijä kuulu kenellekään!

    • tupolevputolevi

      Avaus ja puolet sen vastauksista on yhden ja saman dementikon höpinää.

    • Ylijäämätavaraa_riitti

      Keväällä 1944 Saksan nestemäisten polttoaineiden tuotannosta pommitettiin suurin osa pois pelistä ihan pysyvästi. Eräs Saksan tappion perussyy kuuluukin: EI ollut bensiiniä.

      Pitää muistaa, että Saksan panssarit ja pääosin muukin kalusto kulki bensiinillä, aivan kuten jenkeillä ja briteilläkin. Vain NL:n panssarit käytti dieseliä. Toki osa Saksan käyttämistä kuorma-autoista käytti diesel -moottoreita, olihan se saksalainen keksintö.

      Saksan ase- ja sotataloustuotanto nostettiin kesällä 1944 huippuunsa, sillä vasta tuolloin oli suoritettu täysmobilisaatio. Panssareita sekä lentokoneita valmistui ennätysvauhtia. "Tammikuussa 1944 Saksa tuotti 1759 hävittäjäkonetta - syyskuussa samana vuonna 4314 kpl.", (Valtonen s.16-17) Saksan polttoainepula aiheutti sen, että lentokoneita riitti JOPA pienelle Suomellekin annettavaksi. Suomessa oli näet aika isot polttoainevarastot.
      Suomen Lapissa olleilla Saksan joukoilla oli varmaankin noin puolen vuoden varastot kaikkea sotamateriaalia, myös bensiiniä. Pitää muistaa kuinka kesän 1944 torjuntataisteluiden aikana osasto Kuhlmayn Focke-Wulf -koneiden korkeaoktaaninen, (C3 eli 93 -oktaaninen), polttoainehuolto saatiin Saksan Lapin joukoilta. Aluksi sitä tuotiin Immolaan Nurmoilasta ja Äänislinnasta, jonne sitä oli varastoitu Saksan Ju 188 kaukotiedustelukoneita varten. (Valtonen s. 108)

      "16.6.1944 ilmoitti yhteysupseeri majuri Pauli Ervi Saksasta, että Suomen vientiin on vapautettu mm. 242 kpl BF 109 -koneita sekä 180 moottoria edellämainittuihin." (Valtonen s. 16-17)

      Vuoden 1944 kevään pommitusten jälkeen Saksan polttoainetuotanto romahti 5%:n tasolle siitä, mitä se oli huhtikuun 1944 tasosta eli parhaimmillaan. Saksalaisilla ei ollut polttoainetta edes koelentoihin. (Valtonen s. 16-17)

      Lähteenä: Valtonen, Hannu: Lento-osasto Kuhlmey: Saksan Luftwaffe Suomen tukena kesällä 1944. Tikkakoski: Keski-Suomen ilmailumuseo, 1991. ISBN 951-95688-1-6.

      Tilanne oli lentokoneiden osalta niin hyvä, että Suomessa oli sodan loputtua NL:a vastaan syksyllä 1944 102 kpl lentokuntoista Me 109 konetta.
      Lentokonetilannne oli tällainen Suomen ilmasodan pikkujättiläisen mukaan, (s. 388).

      Samoin oli muunkin sotamateriaalin laita, sillä Suomen armeija oli vahvimmillaan syksyllä 1944 ja sillä oli materiaalia, aseita ja ammuksia puolen vuoden täysimittaista sotaa varten. (lähteenä Suomen sota 1941-1945, osa 11, Sotatalous)

      Suomen sota 1941-1945. 11. osa: Sotatalous / E. O. Tirronen /toimittanut Sotatieteen laitoksen sotahistorian toimisto. Porvoo: WSOY, 1975

      Saksan asetuotantoluvuista saa jonkinlaisen käsityksen tuolta:

      Statistics, numbers and losses

      http://www.feldgrau.com/stats.html

      Production Stats on German AFVs 1938-1945

      http://www.feldgrau.com/afvstats.html

      Production Stats on German Tube-fired Weapons 1939-1945

      http://www.feldgrau.com/weaprod.html

      ---

      Tuosta synteettisten Fisher-Tropsch -menetelmällä toimivien tuotantolaitosten tuhosta alkoi raju alamäki ja se oli Saksan tuhon eräs tärkein yksittäinen syy.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2 ... telm%C3%A4

      Menetelmä keksittiin Saksassa 1920-luvulla nestemäisten polttoaineiden tuottamiseksi. Saksalla oli paljon hiiltä, mutta vain vähän öljyä. Saksa ja Japani käyttivät menetelmää toisen maailmansodan aikana vaihtoehtoisten polttoaineiden tuottamiseen. Saksan vuosittainen synteettisen polttoaineen tuotanto saavutti yli 124 000 barrelia päivässä eli noin 6,5 miljoonaa tonnia vuoden 1944 alussa.

      Sodan loppupuolella koko Saksan teollisuus valjastettiin sotatarviketuotantoon. Sodan alkaessa näin ei vielä ollut, mutta kun huomattiin, ettei sodan loppu olekaan pikainen, niin Speerin johtamana sotatarviketuotanto nostettiin ennennäkemättömiin lukemiin ja vuoden 1944 syksyllä Saksan sotatarviketuotanto oli maksimissaan.

      Koko Saksan sota lässähti keväällä 1944 kivihiilestä valmistettavan polttoainetuotannon tuhoutumiseen massiivisissa pommituksissa. Tuotanto romahti 5%:iin suurimmasta määrästään ja ei tainnut enää nousta lähellekään riittävää määrää. Eipä siis ihme, että Saksalta riitti lentokoneita Suomellekin annettavaksi... Suomella oli isot polttoainevarastot jotka olisi riittäneet ainakin puolen vuoden täysimittaiseet sotaan. Sama koski aseita ja ammuksiakin.
      Lapissa saksalaisilla oli vuoden varastot.

    • Moottoritekniikkaa_

      Saksalaisten moottoreiden todellinen valtti oli mekaaninen polttoaineen ruiskutus ja tämä mahdollisti lentämisen missä tahansa asennossa, vaikka ylösalaisinkin. Samoin polttoaineen kulutus oli optimaallinen. Toinen Jumo- ja DB-moottoreiden etu oli kuivasumppu voitelujärjestelmä, joka myöskin osaltaan mahdollisti vapaan lentoasennon. Englantilaisten moottorit oli sodan alussa enimmäkseen kaasutinmoottoreita.

      Moottoritehojen kasvaessa ja potkureiden halkaisijoiden suurentuessa lisättiin lapojen määriä ja koska potkurin pyörintänopus ei saanut ylittää kärkien osalta äänennopeutta kavitoinnin takia, käytettiin alennusvahdetta. Tämä mahdollisti samalla moottorin läpi ampuvan tykin käytön. Olihan rivimoottorit DB ja Jumo alaspäin käännettyjä V-moottoreita.

      Ketjun aloittaja ei ymmärrä moottoreista sen enempää kuin sika tuulimyllystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe