Otakoppi: Mitä Martta tiesi ja mitä uskoi ? 2.O

Mietitäänpä tätä Martta-teologiaa hetki tässä yhdessä tästä RAAMATUSTA !

Vrt. Joh 11:19 Ja useita juutalaisia oli tullut Martan ja Marian luokse lohduttamaan heitä heidän veljensä kuolemasta.

11:20 Kun Martta kuuli, että Jeesus oli tulossa, meni hän häntä vastaan; mutta Maria istui kotona.

11:21 Ja Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut.

11:22 Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."

11:23 Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".

11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä TIEDÄN hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

.

Eli mitä Martta tässä vaiheessa TIESI..."Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

Eli Martalla oli selkeästi tieto/uskomus, että on olemassa kaikkien yhteinen ylösnousemus, liekö Martta lukenut sen tästä... Dan 12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, toiset häpeään ja IANKAIKKISEEN KAUHISTUKSEEN ."

... Ja kuten tästä Joh 11 tekstistä huomaamme niin selvästikin Martan uskomus on, että kuolleet ovat ns."poissa päiviltään" eli "tiedottomana jossain" mutta juuri tähän Martan uskomukseen Jeesus puuttuukin ja antaakin täysin yllättävän vastauksen eli...

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT . Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE." Ja vielä perään Jeesus kuin varmistukseksi kysyy: " USKOTKO SEN?"

.

Eli Summa Summarum mitä tästä huomaamme ?

Martan ymmärrys kuoleman jälkeisestä tilasta oli tässä vaiheessa vielä väärä osittain... eli hän uskoi kuolleitten ylösnousemukseen eri kuin esim.

"Saddukeukset " ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Saddukeukset )

MUTTA Martta ei ymmärtänyt, että kuolleitten sielut ovatkin tietoisessa tilassa elävinä... "Se elää vaikka olisi kuollut"... Tuonelassa ja josta Jeesus myös kertoo

Luuk 16:19-31 toisessa yhteydessä !

.

Eli on melkoista Raamatun vääristelyä ja aivan turhaa yrittää vetää näitä kreikan alkukielen oletettuja "futuureita" käsittämään jonnekin "toiseen kuolemaan" saakka, koska kysymys tässä futuurissa on ajasta jolloin ihminen kuolee "tulevaisuudessa" eli kunhan ensin "elää ja uskoo minuun" ja sitten kuolee fyysisesti ja sitten sen ajan välin kun sielu elävänä on tuonelassa tietoisessa tilassa ja sitten sen kun saamme lopulta ns,"hengellisen Kristuksen kaltaisen ylösnousemusruumiin" !

.

Vrt vielä Jeesuksen sanat Matt 22:31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:

22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

22:33 Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa.

ja

Joh 8:51 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."

____________________________

Ja huomaa vielä toinen aiheeseen liittyvä artikkelini :

http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/
______________________________

Ps. Tämä edellä oleva artikkelini on luettavissa myös blogistani:
http://otakoppi.webnode.fi/news/mita-martta-tiesi-ja-mita-uskoi/

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps. Tähän toivon asiallisia aiheeseen liittyvää keskustelua ja sellaista joka ei liity "Kopittelijan" persoonallisuuteen tai muihinkaan mitenkään vaan liittyy asian aiheeseen !
      .
      Ne jolla on tarve arvostella "Kopittelijaa" ihmisenä laittakoon oman avauksen asiasta !

      Kiitos jo etukäteen ! :)

      • kerettiläinen--

        No et ole vieläkään vastannut kysymykseeni:

        MITEN ON MAHDOLLISTA, että se sinun
        - kuolematon
        - ruumiista riippumaton
        - tietoinen
        SIELUSI SAMMUU kuin lyhty ANESTESIASSA eli kuinka nukutusaine VOI VAIKUTTAA siihen. Miten se on MAHDOLLISTA, kun sen pitäisi elää aivan "omaa elämäänsä" ruumiista riippumatta, irrallaan siitä???

        Ja turha esittää mitään "rajatilakokemuksia", koska ne voidaan selittää sillä, että ihmisen AIVOISSA tapahtuu kaikenlaista juuri ennen heräämistä eli kysymys on kuitenkin elävistä ihmisistä. Kukaan PYSYVÄSTI kuollut ei ole ilmaantunut tänne kertomaan haahuilemisestaan tuonelassa tai missään muuallakaan muuten kuin spiritistien ja okkultistien kokouksissa tai näihin asioihin uskoville ihmisille...Raamattuhan kieltää sellaisen, koska niissä on kysymys demonihengistä...

        Vastaapa siihen äläkä kierrä kysymystä viittaamalla minun mukamas epäuskooni...


    • Exadventistiparka

      Toin tässä ketjussa v 1.0 esiin tämän kysymyksen jakeesta, johon kukaan ei kuitenkaan osannut vastata. Kaipailisin edelleen vastausta.
      Joh 3:36 "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, VAAN JUMALAN VIHA PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."
      Mitä siis tarkoittaa "elämää näkevä" ? Jos sana "elämä" tässä tarkoittaa kuolleena olemisen vastakohtaa, niin siinä tapauksessa tämä sanoo suoraan ettei kyseinen henkilö tule ikinä enää olemaan "tajuissaan", eikö ? Eli silloin hän ei menisi viimeiselle tuomiollekaan, tai heräisi enää milloinkaan muutenkaan.
      Tätä tulkintaa ei Raamattu kuitenkaan tue.
      Toisaalta sanotaan, että Jumalan viha pysyy hänen päällänsä. Jos se kerran pysyy, eikö se silloin kero kuitenkin siitä että kyseinen henkilö on olemassa ? Ei kai Jumalan viha pysy sellaisen päällä joka ei ole olemassa ???
      Entä sitten sana "VAAN", joka tarkoittaa yleensä vastakohtaa. Näin siis "elämän näkeminen" on asetettu vastakkain "Jumalan vihan pysymisen" kanssa.
      Milloin näitä kahta voi vertailla keskenään ? Jos henkilö "ei ole elossa", ei ole mielekästä ajatella että Jumalan viha pysyy häntä kohtaan. Toisaalta, jos Jumala kerran on hänet tuhonnut, miksi Jumalan viha siis PYSYY hänen päällään - eli ei lopu ?
      Voisiko joku selittää nämä kolme asiaa, eli
      1) hän ei (ikinä) ole näkevä elämää - miten hä siis voi olla viimeisellä tuomiolla - miten hänet voidaan "tappaa" jos hän ei ikinä tule elämään ?
      2) Miten Jumalan viha voi pysyä hänen päällään jos hänen olemassaolonsa on loppunut ?
      3) Miten "elämän näkeminen" ja "Jumalan vihan pysyminen" voidaan asettaa "vaan" -sanalla vastakohdiksi ? (kreikan all / alla tarkoittaa vastakohtaa, a strong adversative conjunction)

      • Itse asiassa vastaat tähän kohtaan 1) kohtaan " EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ"ja tähän Joh 3:36 "Joka uskoo Poikaan, sillä ON iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, VAAN JUMALAN VIHA PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Eli siihen mitä tarkoittaa Kuolema eli "ero Jumalasta" ja Elämä "Jumalayhteys"

        Lainaus:
        ______________________________

        Exadventistiparka

        9.6.2015 20:55


        Raamattu kertoo meille että olemme hengellisesti kuolleita - mutta myös miten voimme päästä iankaikkiseen elämään. Raamatun kielessä esiintyy sanat "kuolema" ja "elämä" mutta useinkaan emme ymmärrä aivan kaikkia kohtia, koska meille ihmisille ei ole kuin yhdenlainen "kuolema" johon luonnollisesti olemme tottuneet.

        Raamattu käyttää sanaa ”kuolema” kun tarkoitetaan ”eroa” ja ”kuollut” kun tarkoitetaan ”erotettu”. Vastaavasti ”elää” tarkoittaa ”olla yhteydessä”, ja ”herättää kuolleista” tarkoittaa ”palauttaa yhteyteen” (, samoin ”herätä kuolleista” tarkoittaa ”palautua yhteyteen”). Katsottan hieman joitakin kohtia.

        Luuk 15: 24 ”sillä tämä minun poikani oli KUOLLUT ja VIRKOSI ELOON,

        hän oli KADONNUT ja on JÄLLEEN LÖYTYNYT.'…”

        Synnin palkka on kuolema, eli ero Jumalasta:

        Jes 2: 2 ”vaan teidän PAHAT TEKONNE EROTTAVAT teidät Jumalastanne,

        ja teidän SYNTINNE PEITTÄVÄT TEILTÄ hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.”

        Myös fyysisessä kuolemassa tapahtuu eroaminen ruumiista:

        Saarn 12: 7 ”Ja TOMU palajaa maahan, niinkuin on ollutkin,

        ja HENKI palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.”

        1 Moos 25: 8 ”Ja Aabraham VAIPUI KUOLEMAAN korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja TULI OTETUKSI heimonsa tykö.”

        Jaak 2: 26 ”Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut…” – tässä ”ilman” on ”choris”, joka tarkoittaa erossa tai erillään eli ”kuten ruumis erossa/erillään hengestä kuollut on” – ja tuo eriäminenhän tapahtuu fyyssessä kuolemassa.

        Useassa Raamatun jakeessa sekä hengellinen kuolema (ero Jumalasta) että fyysinen kuolema (sielun/hengen ero ruumiista) tulee esille, samoin kuin erossa olemisen vastakohta eli ”olla yhdessä tai yhteydessä”, eli ”elää”.

        Joh 6: 58 Tämä on se (hengellinen) leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se (fyysinen) ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat (fyysisesti) kuolleet, mutta se, joka syö tätä (hengellistä) leipää, elää (hengellisesti) ikuisesti."

        Ja hengellinen elämähän tarkoittaa tietysti olemista Jumalan yhteydessä. Vastaavasti olla hengellisesti kuollut on erossa Jumalan yhteydestä.

        Matt 8: 22 ”Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna (hengellisesti) kuolleitten haudata (fyysisesti) kuolleensa".”

        Nyt voimme ymmärtää paremmin myös hankalampia jakeita:

        Joh 5 24 ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä (yhteys Jumalaan), eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta (erossa Jumalasta olemisesta) elämään (Jumalan yhteyteen).”

        Joh 11:”25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä (yhteys Jumalaan); joka uskoo minuun, se elää (pysyy yhteydessä Jumalaan), vaikka olisi kuollut (erotettu ruumiistaan).

        26 Eikä yksikään, joka elää (on vielä ruumiissaan) ja uskoo minuun, ikinä kuole (joudu eroon Jumalan yhteydestä). Uskotko sen?"”

        Ef 2: ”1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt (ottanut yhteyteensä) teidät, jotka olitte kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiinne ja synteihinne,”

        Ef 2: ”5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiimme, eläviksi (Jumalan yhteyteen) Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut- 6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt (ottanut Jumalan yhteyteen) ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,”

        Ymmärtämällä oikein esim. "kuoleman" ja "elämän" merkityksen, ymmärrämme paremmin sen mitä Jumala haluaa meille sanassaan sanoa."
        __________________________
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13639246


      • uskotkoSenKopittelija

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13692390


        Teet näitä samoja avauksia uudelleen ja uudelleen.
        Etkö saanut tahtoasi läpi ja siksi jankkaat.

        Alan epäilemään, että Exadventistiparka ja sinä olet sama nimimerkki.

        Mutta, ihmettelen sitä, että sinun pitää näitä vainajahenkiä herätellä säännöllisesti elämään ja manailemaan, koska vainahan vanha aatami on kuollut ja haudattu ja maatunut, eikä raamattu tunne sitten muutakun sen uuden -ylösnousemuksessa- annettavan ruumiin. Siis on sielulla oltava se ruumis.

        Siksi kun et saa ruumista aikaiseksi, manailet ja mainailet ja manailet uudelleen ja uudelleen. Ja näinollen et pääse kuolemassa kuoleman uneen, josta herätetään.

        Ongelmahan se on tuokin sinulla. Mutta, miksi sitä ongelmaasi pitää kuin hoitolaitoksesta hakea puheapua, kun ei valkia.

        Vaivaako se, että joutuu välitilanhelmoja vahtaamaan, kun toiset eivät oikein elätä vainajaa? Toiset aikovat raamatullisesti kuolemansa jälkeen nukkua, nukkuakuoleman unta ja odottaa viimeisen pasunan soittoa, Ylienkelin ääntä ja kutsua heräämään.
        Tähän riittää usko, kun lukee Paavaliakin, kun hän käskee lohduttamaan näillä sanoilla.
        Eli uskotaan sanaa.
        Mutta, jos näitä perinnäissääntökirjauksia paljon lukee, sekoittaahan se pään ja tarvii jatkuvasti tukea välitilalleen, ja hakea vainajalle ilman ruumista huuhaaelämää ja siinä helmoissa sitten katsella, kun naapurit ja sukulaiset väärälläpuolen "helmoja" pyytelevät vettä helpottaakseen sitä ruumiitonta elämää, kun sitä ei ole.
        Ja mukamas ovat jo tuomiolla saaneet paikkansa, vaikka raamatullisesti se luetaan vasta ylösnousemuksen jälkeen.

        VAikeaa se minullekin olisi ynnätä tuollaista perinnäisoppia.


      • Exadventistiparka
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Itse asiassa vastaat tähän kohtaan 1) kohtaan " EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ"ja tähän Joh 3:36 "Joka uskoo Poikaan, sillä ON iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, VAAN JUMALAN VIHA PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Eli siihen mitä tarkoittaa Kuolema eli "ero Jumalasta" ja Elämä "Jumalayhteys"

        Lainaus:
        ______________________________

        Exadventistiparka

        9.6.2015 20:55


        Raamattu kertoo meille että olemme hengellisesti kuolleita - mutta myös miten voimme päästä iankaikkiseen elämään. Raamatun kielessä esiintyy sanat "kuolema" ja "elämä" mutta useinkaan emme ymmärrä aivan kaikkia kohtia, koska meille ihmisille ei ole kuin yhdenlainen "kuolema" johon luonnollisesti olemme tottuneet.

        Raamattu käyttää sanaa ”kuolema” kun tarkoitetaan ”eroa” ja ”kuollut” kun tarkoitetaan ”erotettu”. Vastaavasti ”elää” tarkoittaa ”olla yhteydessä”, ja ”herättää kuolleista” tarkoittaa ”palauttaa yhteyteen” (, samoin ”herätä kuolleista” tarkoittaa ”palautua yhteyteen”). Katsottan hieman joitakin kohtia.

        Luuk 15: 24 ”sillä tämä minun poikani oli KUOLLUT ja VIRKOSI ELOON,

        hän oli KADONNUT ja on JÄLLEEN LÖYTYNYT.'…”

        Synnin palkka on kuolema, eli ero Jumalasta:

        Jes 2: 2 ”vaan teidän PAHAT TEKONNE EROTTAVAT teidät Jumalastanne,

        ja teidän SYNTINNE PEITTÄVÄT TEILTÄ hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.”

        Myös fyysisessä kuolemassa tapahtuu eroaminen ruumiista:

        Saarn 12: 7 ”Ja TOMU palajaa maahan, niinkuin on ollutkin,

        ja HENKI palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.”

        1 Moos 25: 8 ”Ja Aabraham VAIPUI KUOLEMAAN korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja TULI OTETUKSI heimonsa tykö.”

        Jaak 2: 26 ”Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut…” – tässä ”ilman” on ”choris”, joka tarkoittaa erossa tai erillään eli ”kuten ruumis erossa/erillään hengestä kuollut on” – ja tuo eriäminenhän tapahtuu fyyssessä kuolemassa.

        Useassa Raamatun jakeessa sekä hengellinen kuolema (ero Jumalasta) että fyysinen kuolema (sielun/hengen ero ruumiista) tulee esille, samoin kuin erossa olemisen vastakohta eli ”olla yhdessä tai yhteydessä”, eli ”elää”.

        Joh 6: 58 Tämä on se (hengellinen) leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se (fyysinen) ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat (fyysisesti) kuolleet, mutta se, joka syö tätä (hengellistä) leipää, elää (hengellisesti) ikuisesti."

        Ja hengellinen elämähän tarkoittaa tietysti olemista Jumalan yhteydessä. Vastaavasti olla hengellisesti kuollut on erossa Jumalan yhteydestä.

        Matt 8: 22 ”Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna (hengellisesti) kuolleitten haudata (fyysisesti) kuolleensa".”

        Nyt voimme ymmärtää paremmin myös hankalampia jakeita:

        Joh 5 24 ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä (yhteys Jumalaan), eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta (erossa Jumalasta olemisesta) elämään (Jumalan yhteyteen).”

        Joh 11:”25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä (yhteys Jumalaan); joka uskoo minuun, se elää (pysyy yhteydessä Jumalaan), vaikka olisi kuollut (erotettu ruumiistaan).

        26 Eikä yksikään, joka elää (on vielä ruumiissaan) ja uskoo minuun, ikinä kuole (joudu eroon Jumalan yhteydestä). Uskotko sen?"”

        Ef 2: ”1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt (ottanut yhteyteensä) teidät, jotka olitte kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiinne ja synteihinne,”

        Ef 2: ”5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet (eronneet Jumalan yhteydestä) rikoksiimme, eläviksi (Jumalan yhteyteen) Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut- 6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt (ottanut Jumalan yhteyteen) ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,”

        Ymmärtämällä oikein esim. "kuoleman" ja "elämän" merkityksen, ymmärrämme paremmin sen mitä Jumala haluaa meille sanassaan sanoa."
        __________________________
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13639246

        Aivan näin. Vasta kun ymmärtää mitä "kuolema" ja "elämä" tarkoittavat Raamatussa, opystyy tämän jakeen ymmärtämään. Ja tämä jae on hyvin selkeä ja yksikäsitteinen:
        Joh 3:36 "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
        Tässä sana "elämä" tarkoittaa "hengellistä elämää", eli yhteyttä Jumalan kanssa. Seuraava on saman jakeen sisältö, sana "elämä" tulkittuna niin kuin Raamatussa sitä tarkoitetaan:
        Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen *yhteys Jumalan kanssa*, mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole näkevä *yhteyttä Jumalan kanssa*, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.
        Joten kun ymmärtää sanan "elämä" oikean tulkinnan, tämäkin jae on aivan selkeä ja helposti ymmärrettävä. Meillä pelastuneillahan on iankaikkinen yhteys Jumalaan kun taas Jumalan viha pysyy pelastumattomien päällä, ja he pysyvät myös erossa Jumalan yhteydestä, iankaikkisesti; täysi vastakohta näiden välillä perustelee täysin tuon "vaan" -sanankin käytön; myös Jumalan viha pysyy heidän päällään katkeamatta nykyisyydestä aina tulijärveen saakka.


      • Kertaan tähän jatkoksi:

        Ps. Tähän toivon asiallisia aiheeseen liittyvää keskustelua ja sellaista joka ei liity "Kopittelijan" persoonallisuuteen tai muihinkaan mitenkään vaan liittyy asian aiheeseen !

        .

        Ne jolla on tarve arvostella "Kopittelijaa" ihmisenä laittakoon oman avauksen asiasta !

        Kiitos jo etukäteen ! :)


      • koetaitsekinselittää
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kertaan tähän jatkoksi:

        Ps. Tähän toivon asiallisia aiheeseen liittyvää keskustelua ja sellaista joka ei liity "Kopittelijan" persoonallisuuteen tai muihinkaan mitenkään vaan liittyy asian aiheeseen !

        .

        Ne jolla on tarve arvostella "Kopittelijaa" ihmisenä laittakoon oman avauksen asiasta !

        Kiitos jo etukäteen ! :)

        Sulla on vain oma manifesti jatkuvasti päällä.
        Koskas sen sieluoppisiruumiin saat seliteltyä välitilasta, kun tää aatunruumis on maatunut ja sitä lopullista ei ole tullut.
        Se vain on sulle hieman hankala aihe, kun silloin huuhatelet henkien manaamisen puolella. Sehän on raamatullisesti kielletty aihe.


    • Raamattu

      Vanhan pakanallisen perusnäkemyksen mukaan ihminen on sielun ja ruumiin yhdistelmä. Muinaiset egyptiläiset kuvasivat ihmisen sielua linnulla,jonka nimi oli Bat. Tämän sielulinnun oletettiin kuoleman hetkellä jättävän ruumiin mutta palaavan aina välillä vainajaan.Sen vuoksi esim. pyramiideja rakenettaessa jätetiin jokin aukko,joka johti vainajan kammioon,jotta tällä linnulla olisi ollut esteetön reitti. Kreikkalasen filosofian ja erityisesti sen aleksandrilaisen koulukunnan kautta käsitys ihmisen kaksijakoisuudesta valtasi sijaa juutalaisuudessa sekä myöhemmin uusplatonismin välityksellä myös kristikunnassa. Raamattu ei tätä kaksijakoisuutta kuitenkaan puolla. Mikäli nyt yleensä on paikallaan puhua ihmisen jakamisesta,niin Raamatussa on pikemminkin vallalla kolmijakoisuus. Niinpä apostoli Paavali kirjoittaessaan tessalonikalaisille esittää heille voimakkaan pyhitysvetoomuksen ja sanoo: Säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomina. 1 Tess.5:23 Toisaalta on todettava,että ihminen on Raamatun mukaan ymmärrettävä kokonaisuutena ja vieläpä jakamattomana kokonaisuutena. Vaikka hengellä,sielulla ja ruumiilla onkin tässä kokonaisuudessa oma tehtävänsä,käytetään Raamatussa usein näitä osanimikkeitä silloin kun puhutaan koko ihmisestä. Niinpä kerrotaan kuinka Mooseksen seuraaja Joosua eräässä taistelussa vihollista vastaan,vihki tuhon omaksi joka,hengen Joos.10:40 mikä tietenkin merkitsee,että hän surmasi viholliset kokonaisuudessaan. Mainittu teksti on siitä mielenkiintoinen,että sana henki on siinä käännetty heprealaisesta sanasta nesamah, mikä useissa yhteyksissä tarkoittaa vain henkäystä. Lukija kuitenkin ymmärtää,ettei Joosua suinkaan surmannut henkäyksiä eikä pelkkiä henkiä vaan ihmisiä. joilla oli henki ja henkäys. Teksti tarkoittaa siis koko ihmistä vrt. myös,Joos.11:11 Samassa merkityksessä käytetään sanaa sielu. Kun Jumalan sana ensimmäisenä helluntaina voimallisesti menestyi,kerrotaan,että ,heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua Apt. 2:41 On itsestään selvää,että tässä,kuten monissa muissakin yhteyksissä,sielu edustaa koko ihmistä.

      • Nimimerkki "Raamattu" kirjoittaa: " Kreikkalasen filosofian ja erityisesti sen aleksandrilaisen koulukunnan kautta käsitys ihmisen kaksijakoisuudesta valtasi sijaa juutalaisuudessa sekä myöhemmin uusplatonismin välityksellä myös kristikunnassa. Raamattu ei tätä kaksijakoisuutta kuitenkaan puolla.
        ______________________________

        Minun täytyy edelleenkin ihmetellä tätä sinun nimimerkkiäsi "Raamattu"...ja sitä kuinka aina adventistit ja monet muutkin "liberaaliteologit" selittävät Jeesuksen kertomusta esim. Luuk 16:19-31 kohdassa "Juutalaiseksi taruksi" ja "Kreikkalaiseen mytologiaan" liittyväksi ! :O
        .
        Emme me voi Jeesuksen omia sanoja, joissa hän käyttää vielä oikeita henkilöitä näin vain välinpitämättömästi sivuuttaa...
        .
        Ps. Sana " Neshima" tarkoittaa "Hengitys", "Henkäys" kun taas "Neshama" tatkoittaa " Henki","Sielu"
        Esim 1 Moos 2:7 puhuu SIELUSTA ei "henkäyksestä" !
        .
        Lue tarkemmin tästä alusta http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Nimimerkki "Raamattu" kirjoittaa: " Kreikkalasen filosofian ja erityisesti sen aleksandrilaisen koulukunnan kautta käsitys ihmisen kaksijakoisuudesta valtasi sijaa juutalaisuudessa sekä myöhemmin uusplatonismin välityksellä myös kristikunnassa. Raamattu ei tätä kaksijakoisuutta kuitenkaan puolla.
        ______________________________

        Minun täytyy edelleenkin ihmetellä tätä sinun nimimerkkiäsi "Raamattu"...ja sitä kuinka aina adventistit ja monet muutkin "liberaaliteologit" selittävät Jeesuksen kertomusta esim. Luuk 16:19-31 kohdassa "Juutalaiseksi taruksi" ja "Kreikkalaiseen mytologiaan" liittyväksi ! :O
        .
        Emme me voi Jeesuksen omia sanoja, joissa hän käyttää vielä oikeita henkilöitä näin vain välinpitämättömästi sivuuttaa...
        .
        Ps. Sana " Neshima" tarkoittaa "Hengitys", "Henkäys" kun taas "Neshama" tatkoittaa " Henki","Sielu"
        Esim 1 Moos 2:7 puhuu SIELUSTA ei "henkäyksestä" !
        .
        Lue tarkemmin tästä alusta http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

        Lisäys: Vrt 1 Tess 5:23 "Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän HENKENNE ja SIELUNNE ja RUUMIINNE nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen."
        .
        Ihminen siis koostuu 3 osasta Hengestä, Sielusta ja viimeiseksi Ruumiista eli jota Pietari ja Paavali kutsuu "Maalliseksi Majaksi" eli Sielun "tilapäiseksi asunnoksi" josta Henki ja Sielu erkanee ihmisen kuollessa fyysisesti. ja näin "maja" maatuu ja häviää ja katoaa "maan tomuun" !

        Ja tällä ei siis ole mitään tekemistä "Kreikkalaisen mytologian" kanssa !
        Eli tällaiset "salaliittoteoriat" kannattaa kyllä hyljätä heti alkuunsa vain raamatun vääristelijöiden hapatuksena !
        .
        Eli tämä kaikki ihmisen sielusta joka eroaa ihmisen ruumiista ihmisen kuollessa fyysisesti on siis selkeästi luettavissa juuri RAAMATUSTA kunhan lukee vain avoimin silmin ilman mitään aikaisemmin omaksuttuja "ennakkokäsitteitä" !


      • oletkokristitty

        Lopeta Kopittelija tuo sielunvaellusoppisi jos olet kristitty, eihän tuo oppi ole muille kuin niille jotka eivät tiedä Raamatusta mitään.


      • oletkokristitty kirjoitti:

        Lopeta Kopittelija tuo sielunvaellusoppisi jos olet kristitty, eihän tuo oppi ole muille kuin niille jotka eivät tiedä Raamatusta mitään.

        Kiitos, olen Jeesukseen ja Raamattuun uskova ja sitä avoimin silmin lukeva kristitty !
        .
        Mutta odotan sinultakin paremmin perusteltuja kommentteja omaan ajatusrakennelmaasi yhdistettynä ne myös raamatun siteerauksin ja kohdin, että voimme sitten tutkia sen "totuusarvoa" ! :)


      • ketähänKiinnostaa
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kiitos, olen Jeesukseen ja Raamattuun uskova ja sitä avoimin silmin lukeva kristitty !
        .
        Mutta odotan sinultakin paremmin perusteltuja kommentteja omaan ajatusrakennelmaasi yhdistettynä ne myös raamatun siteerauksin ja kohdin, että voimme sitten tutkia sen "totuusarvoa" ! :)

        Sitä "kristitty" sanan mantteliin moni pukeutuu, sekä avoimuuteen. Mutta kun ne evääsi ja hedelmäsi on hyväntiedonpuulta poimittua, sekä uskovaisuus perustuu toisten, sen ja sen näkemyksiin ja sävellystapaan heidän räppäämistään.
        Eli ongelma pallosi pysyy vain sinun kopittelija käsissäsi.
        Jos et saa sielunvaelluksessi muuta sanoitusta esiin, vanhoja juttujasi ei kannata enää kertailla, koska sen tunnemme jo monen kertauksesi kautta.

        Siis "totuusarvon" tutkiminen perinnäisoppisi pohjalla, ei kanna ilmaa siipien alle. Pidä vain evääsi pakkauksessasi ja nauti niitä omiesi joukossa, sieltä saat varmaan nyökytyksiä.


      • Johdatettu
        ketähänKiinnostaa kirjoitti:

        Sitä "kristitty" sanan mantteliin moni pukeutuu, sekä avoimuuteen. Mutta kun ne evääsi ja hedelmäsi on hyväntiedonpuulta poimittua, sekä uskovaisuus perustuu toisten, sen ja sen näkemyksiin ja sävellystapaan heidän räppäämistään.
        Eli ongelma pallosi pysyy vain sinun kopittelija käsissäsi.
        Jos et saa sielunvaelluksessi muuta sanoitusta esiin, vanhoja juttujasi ei kannata enää kertailla, koska sen tunnemme jo monen kertauksesi kautta.

        Siis "totuusarvon" tutkiminen perinnäisoppisi pohjalla, ei kanna ilmaa siipien alle. Pidä vain evääsi pakkauksessasi ja nauti niitä omiesi joukossa, sieltä saat varmaan nyökytyksiä.

        Annoit hyvän neuvon kopittelijalla jota hän varmaan noudattaakin - ja jättää meidät rauhaan ja palaa niiden kuolemattomien tykö .. harharetkiltään.

        Me muut "parat" saamme panna kuolemattomuustoivomme Jumalaan .. ... ... mistä se sitten johtuukin ? mutta minulla on sellainen tunne että meillä kuitenkin on parempi vaihtoehto kuin Kopittelijalla konsanaan ..


      • Johdatettu kirjoitti:

        Annoit hyvän neuvon kopittelijalla jota hän varmaan noudattaakin - ja jättää meidät rauhaan ja palaa niiden kuolemattomien tykö .. harharetkiltään.

        Me muut "parat" saamme panna kuolemattomuustoivomme Jumalaan .. ... ... mistä se sitten johtuukin ? mutta minulla on sellainen tunne että meillä kuitenkin on parempi vaihtoehto kuin Kopittelijalla konsanaan ..

        Ps. Tähän toivon asiallisia aiheeseen liittyvää keskustelua ja sellaista joka ei liity "Kopittelijan" persoonallisuuteen tai muihinkaan mitenkään vaan liittyy asian aiheeseen !

        .

        Ne jolla on tarve arvostella "Kopittelijaa" ihmisenä laittakoon oman avauksen asiasta !

        Kiitos jo etukäteen ! :)


      • näinkinseon
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ps. Tähän toivon asiallisia aiheeseen liittyvää keskustelua ja sellaista joka ei liity "Kopittelijan" persoonallisuuteen tai muihinkaan mitenkään vaan liittyy asian aiheeseen !

        .

        Ne jolla on tarve arvostella "Kopittelijaa" ihmisenä laittakoon oman avauksen asiasta !

        Kiitos jo etukäteen ! :)

        siis sinähän tässä hokemassa olet, etkä saa asiaan vastausta.
        Älyhoi älä jätä. Siis nyt aiheeseen, mitä esitetään.

        Siis, " HENKENNE ja SIELUNNE ja RUUMIINNE nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen."

        Tämä ei ole kenellekään muulle vaikeeta kuin sinulle, sen välitilaoppisi kanssa.
        Tuossa ei lue, että ruumis ja sielu ähisee välitilassa. Ei mutta sinä sen siksi luet, muttemme me lue.

        Meille asia on selvä. Ota sinäkin selvää, mutta älä harhakäsityksesi kautta.

        Kun sinä, jos Herran tulo viipyy. -- kuukahdat- kuolet,- kaadat kuppisi- potkaset tyhjää, miten vain, olet totaalisesti kuollut, ja tuo peliruumiisi, missä on suuuri suu, se muuttuu maan mullaksi, eikä säily Herran tulemukseen, että tajua tämä.
        Maan matojen ruokaa, ja länkisääret eivät peri iankaikkisuutta. Tuliko selväksi.

        Mutta, jos Herran tulo olisi tässä ja nyt hetkessä, niin oletko "valmis"!
        Onko rumihisi valmas MUUTTUMAAN, koska se tuollaisena ei kestä kirkkautta.!
        Ylösnousemusruumis ja siinä se sielun elämänjatko, jonka HENGEN Herra antaa.

        Se henki, eli mieli ja ajatus, josta ajassammeko voimma puhua, että kuljemmeko samassa "hengessä" . tarkoittaa sitä. Ähistääkö Herrassa samalla mielellä jne.

        Niin senjälkeen se sielu, jos se on vaelluksessaan ollut Kristuksessa saa elää, eikä Herra tapa ja kuukahduta siellä helvetin tulessa. Sillä Herralla on lupa tappaa jos niikseen tulee, eikä Hän kysele kopittelija harhaista mielipidettä asiassa.
        Eikä Herra "elätä" ruumiittomia sieluja välitilasssa. Ei sellaista ole olemassakaan, muualla kuin päättömissä mielipiteissä, jossa aletaan tarinalle antaa ja vertaukselle antaa se elämänhenki, jota tarinankertojilla ei ole.

        Siis kopittelija, jos tattiin ei tartu asia, että kuolema on kuolema josta herätetään.
        Ongelma on sulla.
        Jos kallo on niin kova, ettei ajatus mene siitä korvan ja silmänreijästä ajatusmaailmaan, ruumis- ajallinen on katoavainen, ongelma on sun.
        Jos ei kalloon mahdu, että tarvitaan ylösnousemuksessa se Uuden aadamin ruumis, iankaikkisuus- johon se sielu saa Herralta elämän, jonka Elämänomistaja jolla YKSIN on kuolemattomuus antaa Pojan kautta, niin ongelman käsitys ei ole meillä vaan sulla, aivan ite.
        Siis Herra antaa sen elämän, koska Sanallaan hän uudestisluo kaiken. Aivankuin luomistapahtumassa. Elmänantaja antaa elämän. -- ruumiiseen---

        Siis henki ei hillu muualla kuin joidenkin korvienvälissä ja sitä on turha täällä enää manailla ja olevinaan viisaana. Se ei kuulu kuin omaan kirkkoosi ja jos olet exadventistiparka. niin heitä koko nimimerkkisikin korpeen. Mitä ihmettä sitä kiikukat ja vaikeroit. Suomi on vapaa maa uskonnoillakin ja jos sinun uskoosi ei mahdu muutakuin sielujen manaaminen. Niin mene manaamaan sinne, ja paapata niin hirviästi, jotka eivät tunne sanaa ja totuutta.

        Eihän tuota sinun jatkuvaa ähinääsi samasta ja kertausta kukaan viitti lukea.
        Johan se osaa yhdessä veisuulla jo, ei se vaikeeta ole lukea ja nähdä, mistä ukko puhuu.

        Ilmeisesti adventistit eivät haahuile sielunkuolemattomuusopin äärellä. He lukevat ja osaavat raamatusta vetää oikeat johtopäätökset.

        Ja he saavat pitää uskonsa, oikein lainmukaankin. Sekö sinulle on vaikeeta ja exänä mukamas haluat naimisiin adventismiin, kunhan he tekisivät sinun kuolemattomuusopin mukaisesti.
        Ilmeisesti he eivät mene sinunkanssasi samalle vihkipallille, että saisitte toisenne. Silloin kannattaa kirjoitella vain samanhenkisten kanssa.


    • Raamattu

      Tässä Jeesuksen vertauksessa Luuk.16:19-31 esitetään kuolleet,jotka eivät Raamatun todistuksen mukaan mitään tiedä eivätkä tunne Saarn. 9:5,6,10. puhumassa ja toimimassa tuonelassa.Mutta mikään ei tässä vertauksessa puolla sellaista ajatusta,että se olisi tulkittava kirjaimelliseksi historiallisesksi tapahtumaksi.Kysymys on kansantarun perustavasta vertauskuvallisesta esityksestä,jolla tietenkin on jotakin hyvin keskeistä ja tärkeätä sanottavaa niille jotka elävät. Niinpä se esittää tärkeän totuuden siitä, että ihmisen iankaikkinen kohtalo ratkaistaan tässä elämässä eikä toista armonaikaa ole. Jos ja kun ihminen kuolee ensimmäisen kuoleman pelastumattomana eli suruttomana, ei mikään pysty hänen kohtaloaan enää sen jälkeen muuttamaan. Sen sijaan tämän vertauksen tarkoituksena ei varmastikaan ollut esittää mitään opillisesti hyväksyttävää käsitystä kuoleman jälkeisestä elämästä tuonelassa, niinkuin ei edellä mainituilla Vanhan testamentin vertauksillakaan ollut sitä tarkoitusta. Se mitä tässä Jeesuksen esittämässä vertauksessa esitetään tapahtuvaksi itse tuonelassa, on lähinnä lisäainesta, joka tuo elävyyttä pääasiaan. Voitaneen sanoa tämän vertauksen puhuvan myös menetetystä tilaisuudesta. Se on viimeinen siinä erityisten kertomusten sarjassa, joka Luukkaan mukaan oli osoitettu fariseuksille. Nämä arvostelivat Jeesusta, koska hän otti vastaan syntisiä ja aterioi heidän kanssaan (Luuk.15:2). Jeesus joka hyvin tunsi heidän ajatustensa taustan ja kulun, tahtoi seuraavilla vertauksilla osoittaa, kuinka Jumala on todella kiinnostunut kadonneista, eksyneistä ihmisistä. Niinpä hän kertoi heille kadonneesta lampaasta, rahasta ja pojasta. Tämän jälkeen hän kertoi heille uskottomasta mutta ovelasta taloudenhoitajasta ja lopuksi rikkaan miehen menetetystä tilaisuudesta.

      • Exadventistiparka

        Raamattu, tuo ei suinkaan ole ikäänkuin "viimeinen sana" Jeesukselta fariseuksille ja saddukeuksille Luukkaan mukaan.
        Luuk 20:"37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
        39 Niin muutamat kirjanoppineista vastasivat ja sanoivat: "Opettaja, oikein sinä sanoit".
        40 Ja he eivät enää rohjenneet kysyä häneltä mitään."
        Eli vielä kerran Jeesus osoitti, että Aabraham, Iisak ja Jaakob elävät - elivät sinä päivänä jolloin Jeesus nuo sanat sanoi, ja elävät tänäänkin, sillä Hän on elävien Jumala, EI KUOLLEITTEN.
        Mietipä tätä, raamattu; Hän EI OLE KUOLLEITTEN JUMALA, vaan ELÄVIEN. Siis joka on kuollut, onko Hän hänen Jumalansa vai ei ? - ON, mutta VAIN ELÄVIEN, eli hänen täytyy siis elää.
        Mitä on "elämä" Raamatussa ? Se on yhteyttä Jumalan kanssa. Ja se yhteys ollakseen Raamatullisesti TOTTA, vaatii taas tajunnan.


      • Jeesuksen kertomus ei kyllä Raamatun mukaan ole edes mikään vertaus, koska se alkaa sanoilla "Oli Rikas Mies...jne " Eli joskus OLI OLLUT olemassa joku tällainen mies sekä köyhä Lasarus sekä Isä Aabraham !

        Jeesus esittää juuri opetuslapsilleen samassa luvussa myös toisen kertomuksen "rikkaasta huoneenhaltiasta", joka alkaa samalla tavalla !

        Kaikissa muissa tapauksissa Raamattu aina muuten kertoo meille erityisesti, että kysymyksessä on juuri Vertaus!

        Tämä Luuk 16:19-31 on ainoa kohta, jossa Jeesus myös mainitsee ihmisiä heidän henkilökohtaisella nimellään ! :O

        Eli kertoisiko Jeesus "väärän todistuksen lähimmäisestään" ja rikkoisi näin lakia eikä olisikaan "lain täyttäjä" !


      • lueJaOpi
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Raamattu, tuo ei suinkaan ole ikäänkuin "viimeinen sana" Jeesukselta fariseuksille ja saddukeuksille Luukkaan mukaan.
        Luuk 20:"37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
        39 Niin muutamat kirjanoppineista vastasivat ja sanoivat: "Opettaja, oikein sinä sanoit".
        40 Ja he eivät enää rohjenneet kysyä häneltä mitään."
        Eli vielä kerran Jeesus osoitti, että Aabraham, Iisak ja Jaakob elävät - elivät sinä päivänä jolloin Jeesus nuo sanat sanoi, ja elävät tänäänkin, sillä Hän on elävien Jumala, EI KUOLLEITTEN.
        Mietipä tätä, raamattu; Hän EI OLE KUOLLEITTEN JUMALA, vaan ELÄVIEN. Siis joka on kuollut, onko Hän hänen Jumalansa vai ei ? - ON, mutta VAIN ELÄVIEN, eli hänen täytyy siis elää.
        Mitä on "elämä" Raamatussa ? Se on yhteyttä Jumalan kanssa. Ja se yhteys ollakseen Raamatullisesti TOTTA, vaatii taas tajunnan.

        Luk 20:29 Nyt oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon ja kuoli lapsetonna.
        Luk 20:30 Niin toinen otti sen vaimon,
        Luk 20:31 ja sitten kolmas, ja samoin kaikki seitsemän; ja he kuolivat jättämättä lapsia.
        Luk 20:32 Viimeiseksi vaimokin kuoli.
        Luk 20:33 Kenelle heistä siis tämä vaimo ylösnousemuksessa joutuu vaimoksi? Sillä kaikkien seitsemän vaimona hän oli ollut."
        Luk 20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
        Luk 20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
        Luk 20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.
        Luk 20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        Luk 20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."


        Äläpä revi jakeita vain omiin tarkoituksiin. Jos sen teet, et lue kirjoituksia.


      • raamattuaMukaan

        Rom 14:7 Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
        Rom 14:8 Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.
        Rom 14:9 Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.

        1Te 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        1Te 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        1Te 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        1Te 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        1Te 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
        1Te 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

        Fil 3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
        Fil 3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.


        Siis elämäksi Herran paluussa. Siinä meidät saatetaan osaan. Siksi Herra on elävien Herra, ja Hän antaa SUUNNITELMANSA mukaan sen elämän.

        Ts. tämä katoavaisen PITÄÄ pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutua kuolemattomuuteen..... MIKSI?=*** Miksi me tarvitsemme tämän "taivaallisen ruumiin, johon pukeudemme.??

        Että Jumalan pelastussuunnitelma toteutuisi Hänen sanansa mukaan.

        - Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu Herran tulemuksessa kuolemattomuuteen, silloin, juuri silloin toteutuu sana, joa on kirjoitettu.
        Kuolema on nielty ja voitto saatu......... siis ymmäräkää tämä yhtälö.


      • Raamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Jeesuksen kertomus ei kyllä Raamatun mukaan ole edes mikään vertaus, koska se alkaa sanoilla "Oli Rikas Mies...jne " Eli joskus OLI OLLUT olemassa joku tällainen mies sekä köyhä Lasarus sekä Isä Aabraham !

        Jeesus esittää juuri opetuslapsilleen samassa luvussa myös toisen kertomuksen "rikkaasta huoneenhaltiasta", joka alkaa samalla tavalla !

        Kaikissa muissa tapauksissa Raamattu aina muuten kertoo meille erityisesti, että kysymyksessä on juuri Vertaus!

        Tämä Luuk 16:19-31 on ainoa kohta, jossa Jeesus myös mainitsee ihmisiä heidän henkilökohtaisella nimellään ! :O

        Eli kertoisiko Jeesus "väärän todistuksen lähimmäisestään" ja rikkoisi näin lakia eikä olisikaan "lain täyttäjä" !

        Tämä vertaus on ainoa kohta Uudessa testamentissa joka esittää tuonelassa eli haadeksessa olevan kärsivän helvetin liekeissä.Jo tämä tosiasia herättää kysymyksen,onko tällainen yksityinen tapaus riittävän painava sy ja todistus johtopäätöksille, joita monet ovat tehneet. Tämän vertauksen kättäminen todisteena siitä kuinka ihminen jo kuollessaan saa palkkansa johtaa ristiriitaan Jeesuksen selvien opetusten kanssa, kuten esim. Matt. 25:31-44 Aivan selvästi Jeesus asetti tilinteon päivän elonkorjuun ylösnousemuksen ja maailman lopun yhteyteen. Matt. 13:30,49 Luuk. 14:14 Voimmeko ottaa vertauksen kirjaimellisesti? Mitä sanoisimme jos joku tulisi luoksemme ja sanoisi,että hän uskoo puiden osaavan puhua 2 Kun. 14:9 Tuom. 9:7-15


      • Exadventistiparka
        lueJaOpi kirjoitti:

        Luk 20:29 Nyt oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon ja kuoli lapsetonna.
        Luk 20:30 Niin toinen otti sen vaimon,
        Luk 20:31 ja sitten kolmas, ja samoin kaikki seitsemän; ja he kuolivat jättämättä lapsia.
        Luk 20:32 Viimeiseksi vaimokin kuoli.
        Luk 20:33 Kenelle heistä siis tämä vaimo ylösnousemuksessa joutuu vaimoksi? Sillä kaikkien seitsemän vaimona hän oli ollut."
        Luk 20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
        Luk 20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
        Luk 20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.
        Luk 20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        Luk 20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."


        Äläpä revi jakeita vain omiin tarkoituksiin. Jos sen teet, et lue kirjoituksia.

        "Luk 20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        Luk 20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät.""
        No siinähän tuo tiivistetään. Mooseksen aikana nuo eivät siis olleet kuolleita, vaan eläviä.
        Kiitos tarkennuksesta, LuejaOpi.


      • Raamattu: "Tämä vertaus on ainoa kohta Uudessa testamentissa joka esittää tuonelassa eli haadeksessa olevan kärsivän helvetin liekeissä"
        ____________________________

        Missä kohden Luuk 16:19-31 puhuu jostain "helvetin liekeistä" ?
        .
        EI puhuta missään ! vaan siinä sanotaan: " 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun KIELTÄNI, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!"

        Eli mitä tässä sanotaan ! RIKKAAN MIEHEN OMAT PUHEET POLTTAVAT HÄNEN "KIELTÄNSÄ" KUN HÄN NYT NÄKEE MITÄ ON MAAN PÄÄLLÄ ELÄESSÄÄN PUHUNUT !
        .
        Kai sinäkin nimimerkki "Raamattu" olet joskus maistanut chilipippuria ! ;)
        .
        Eli... Ei tässä Luuk 16:19-31 kohdassa ole kysymys mistään "ikuisesta tulijärvestä" vielä tässä vaiheessa ! :O
        Helvetin eli Gehennan eli Tulisen järven sotkeminen käsitteellisesti Tuonelaan eli kuolleitten sielujen näkymättömään "välitilaan" ennen ns." toista kuolemaa" (Ilm 20:14) on harhaoppia ja raamatun alkukielen vastaista harhaopetusta !
        .
        Vrt Jaak 3:5 "Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
        3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä("gehenna") ...> (3:8) "kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä"


      • raamattuaMukaan

        Siinä sitä jo muotitetaan sama harha erinäköiseksi pipariksi lukijoille.
        Tuossa taannoin luin helluntalaisesta isästä, joka ateistisen poikansa haudalta sairastui sairaalaan, kun tätä välitilakidutusta mietti pojankohdalla. Tämän vaimo oli kertonut asian.
        Ja jos välitilasta teet uskovien keskuudessa kallupin, johdattelematta asiaa, niin helvetintuli- se riehuu Aabrahamin helmoissa.
        Mutta, nyt sinä muotitat piparisi uuteen muottiin, mutta maku on sama.
        Samaa, kuin ne helvetistä kertova kirjallisuus, eri kynistälähtöisinä.
        Helvetissä Jeesus käy voivottelemassa kituvienkohdalla "miksi et tehnyt parannusta pipari"! Syödään jäseniä ja oksennetaan, syödään kun se jäsen esim. käsi kasvaa uudelleen jne. pipari.
        Tervetuloa "helvtiin" kyltti, pipari, hieman kuin II- maailmansodan kaasukammion porteilla. jne. jne. Näitä leivottuja pipareita on paljon ja kaikki on täyttä piparia, itse asian edessä.

        Jos et saa välitilaasi raamatullista välitilaruumista sielulle, niin mene nukkumaan, juttusi meni täysin pipariksi ja huuhantelet henkijuttujen keskuudessa, kanssa harhautetun kokkileipureitten kanssa. Leivotte näköisiänne pipareita ja kehutte niitten makuja.

        ei hyvät pojat, ei maistu huuhaaleipomukset. Niissä ei ole Elämänpuun makua, jossa Kristus olisi sen keskuudessa.

        Elämänpuunmakuinen raamatullinen todistus on, että ihmisen, joka syntyy Jumalan antamaan elämänhenkeen viritettynä, tähän ruumiiseen, on elävä sielu. Kun Herra ottaa elämänhengen pois, tämä sielu nukkuu kuoleman uneen ja tutii siihen asti, kunnes herätetään.
        Ei ole ruumista, missä elää, eikä ole tarkoitus "sielun huuhandella missään" jotta toiset pistävät kummitusjuttunsa liikkeelle ja vievät haudoilleen vainajanhengelle evästä.
        Mutta, tämä kuollut, jonka ruumis on maatunut, koska se on Jumalan käsky, luomisen perusteella, se jää katoavaisuuteen.
        Mutta, kun ja koska ei ole ruumistakaan on Jumalan muistissa, tiedossa tämä sielu, jonka sydän on ajassa ollut armonkansalaisena kuulolla Jeesuksen sanoille. Myös seurannut Karitsan asekeleita, niin tämä "nukkuva sielu" Kuulee Herran kutsuhuudon. "Nouse Herrasi iloon!"
        Tämä Kuningas saapuu, hän on nyt valmistamassa sijaa ja kun hän saapuu, niin hän herättää morsionsa.
        Ketkä ovat Kristuksessa kuolleet, he nousevat "haudoistaan", lepopaikoistaan. Saavat ylösnousemusruumiin.
        Ja sitten he, jotka vielä täällä elämässä ovat, uskomassa ja seuraamassa, he muuttuvat.
        Ylösnousemus on yhtä-aikainen. Ja tässä mennään katoamattomassa muodossa, jossa Herra on antanut --elämänhengen--.

        Jos tätä ei usko, niin raamatulliseen opetuksen rinnalle tehdään sitten ne

        pipari taikainat ja kakut, jotka hyvän ja pahantiedon puulta tuodaan kullekin erinäköisinä syötäväksi, että kuka minkäkin pirparin haluaa syödä, saa "hyvältänäyttävän" ja maittavan harhan syötäväksi.

        Ja Herra antaa teille ne syötäväksi- ja siksi kun ette usko raamatullista totuutta. Kopittelijan pipareissa huuhantelee sielunkuolemattomuusoppi.
        Niissä maistuu "toisille hienona" sekä näyttää hyvältä, heidänmielestään, että henki omistaisi sieluruumiin, tavallaan haamun, koska taivaallisiin ei ole vielä puettu.

        Siis suurta harhaa, suurta pimeyttä rienaajan halulla annettuna.
        Herra antoi puutarhaan tuon puun, että jos Elämänpuuhun ei ole rakastunut, teidän mielikuvituksenne saa rakentaa mitä rakentaa, mutta kulmakivi ei olekaan Kristus.

        Syöhän kopittelija pipareitasi ja kyllä sinä poika syötkin kanssakavereittesi kanssa ja paljon näkyy kupeissanne pipareita olevan.
        Säännnöllisesti harhapipareita tarjoilette.

        Mutta, kiitos minulle ei. Karitsan askeleissa, en näe kirjoituksissa elämää muutakuin tässä nyt, ja ylösnousemuksessa ja tämän elämänantaja on näin määrännyt. Uskon häntä, eikä minun sieluni huuhantele välitiloissa.
        Se sanan mukaan lepää Herran tuloon ja kun Hän on lunastajani, sijaiseni elämänantaja, Hän uuden luomistyön perusteella luo minut tähän Uuteenmajaani, jossa voin morsiamena nousta hääjuhlaan.

        Siis morsian elää Ylkänsä sanoista. Siksi tämä leipä, mitä nytkin olen uskossa syönyt, on Elämänpuulta itseltään. Siksi elämänpuu on tosi, ajassa ja kerran Uudessa maassa. Ja kun syödään "minun ruumiini, teidän edestänne!" tässä ja Eedenissä, jonka mittaamattomuuden vasta näen ylösnousemuksessa, nämä ovat todellisuuksia.

        En syö pipareita, syön ELÄMÄNSANAA.


      • jotainvalopilkkua
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Raamattu: "Tämä vertaus on ainoa kohta Uudessa testamentissa joka esittää tuonelassa eli haadeksessa olevan kärsivän helvetin liekeissä"
        ____________________________

        Missä kohden Luuk 16:19-31 puhuu jostain "helvetin liekeistä" ?
        .
        EI puhuta missään ! vaan siinä sanotaan: " 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun KIELTÄNI, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!"

        Eli mitä tässä sanotaan ! RIKKAAN MIEHEN OMAT PUHEET POLTTAVAT HÄNEN "KIELTÄNSÄ" KUN HÄN NYT NÄKEE MITÄ ON MAAN PÄÄLLÄ ELÄESSÄÄN PUHUNUT !
        .
        Kai sinäkin nimimerkki "Raamattu" olet joskus maistanut chilipippuria ! ;)
        .
        Eli... Ei tässä Luuk 16:19-31 kohdassa ole kysymys mistään "ikuisesta tulijärvestä" vielä tässä vaiheessa ! :O
        Helvetin eli Gehennan eli Tulisen järven sotkeminen käsitteellisesti Tuonelaan eli kuolleitten sielujen näkymättömään "välitilaan" ennen ns." toista kuolemaa" (Ilm 20:14) on harhaoppia ja raamatun alkukielen vastaista harhaopetusta !
        .
        Vrt Jaak 3:5 "Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
        3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä("gehenna") ...> (3:8) "kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä"

        Mutta, kopittelija, jos jotenkin yrittäisin ymmärtää sinua, voisin sanoa, että kun kuoleman porteilla on rikas ja köyhä, siinä voidaan, kuten tänäänkin olla toinen tuskissa sanomisistaan ja Herran oma ylistää kotiapääsyä, koska tietää heräävänsä ajallaan osaansa.
        Eli tämä Aabrahamilaishelman voit sijoittaa tähän aikaan.
        Täällähän elämässä tehtiin päätökset ja se on sitä Aabrahamin uskoa ja lepoon menoa.
        Mutta nämä ajassa rikkaat, kuka nyt rikkautensa on kerännyt, tiedossa, esittäen tieteenkuvalehteä kuolemakseen, tai rahassa, riistäen heikomman osa. Rikas voi olla vaikka kuntapäättäjä, tai eduskunnassa, jossa rikkaus on jakamassa osaa ihmisten keskuuteen.
        Sielläkin on rikkautta, josta tehdään tiliä.

        Mutta, kuolema on kuolema ja senjälkeen ei ole tekoa, josta mitattaisiin enää enempää. Se on täällä ja nyt, sekä tekemisen karvaudet voi kummuta kuolinvuoteella, kun etsikkoajat on ohi ja näkee kättensä hedelmää, mitä kantaa tuomiolleen.


      • eläähänseKekkonen
        Exadventistiparka kirjoitti:

        "Luk 20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.
        Luk 20:38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät.""
        No siinähän tuo tiivistetään. Mooseksen aikana nuo eivät siis olleet kuolleita, vaan eläviä.
        Kiitos tarkennuksesta, LuejaOpi.

        "Luk 20:37 Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi.


        Eihän tuossa ollenkaan käydä välitilaelämää selittelemään.
        Vaan ko. paikka kertoo, että ko uskoivat Ko. LuojaJumalaan.

        Siis ei pidä soitella sellaisia nuotteja ja ääniä, mitä kirjoitus ei puhu.
        Siis ongelma kopittelija = exadventistiparka on näin.

        Hieman karkeistetaan. Onko Paasikivi- Kekkosen politiikan ajatuslinja sitä, että sen kannattajat elävät yhdessä Paasikivi elää ja Kekkonen elää, kun tätä ajatuskantaa nimetään ja joku sitten puhaltaa samaan hiileen.

        Tämä on tällainen palikkatesti, pyöreät, neliskanttiset ja kolmiopalikat.

        Sanoisin, että te yritätte saada pyöreästä reiästä neliskanttisia palikoita läpi. Ei se toimi se. kuollut on kuollut ja nukkuu kuoleman unta.


    • Raamattu

      Raamattu opettaa ihmisen kuolevan sieluineen ja ruumiineen. Vain ylösnousemus tekee eläväksi jälleen.Kaikki välitilaopit,jotka esittävät vainajat tietoisina ovat ilmeisessä ristiriidassa sekä Raamatun todellisen kuolemanajatuksen että ylösnousemusopin kanssa. Voiko kuollut seurata syrjästä vaikkapa omia hautajaisiaan? Sielunkuolemattomuusoppi on kristinuskon vastaisten käsitysten perustus. Mitä jää jäljelle teosofiasta,antroposofiasta ja spiritismistä,jos sielun kuolemattomuus kielletään? Ylösnousemususkon ja sielunkuolemattomuuskäsityksen vastakkaisuutta ilmentää selvästi Apt.17:36 jossa kreikkalaisista,joille ylösnousemus merkitsi karkeata aineellisuutta,sanotaan:Kuullessaan kuolleiden ylönousemuksesta toiset ivasivat, Siellä missä seurakuntaan tuli helleeniläisen sielunkäsityksen vaikutuksen alaisia henkilöitä, olivat nämä taipuvaisia selittämään ylösnousemuksen hengelliseksi. Mitä on esim. 1 Kor.15. luku muuta kuin voimakas tastelukirjoitus tätä käsitystä vastaan. Seurakunnassa oli sellaisia,jotka eivät uskoneet ylösnousemukseen,vaan hengellistyttivät sen. Siksi tämä luku onkin voimakas todistus sielun kuolemattomuutta vastaan,ja on täysin mahdotonta saada tämän luvun ylösnousemustotuutta sopimaan pakanalliseen käsitykseen.

      • "Raamattu": " esim. 1 Kor.15. luku muuta kuin voimakas tastelukirjoitus
        ________________________

        Tässä kohden olen pätkän samaa mieltä... siis lue !

        Vrt. 1 Kor 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei LIHA JA VERI voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
        .
        Katoava "Maallinen majamme" eli ruumiimme tuhoutuu ja muuttuu maan tomuksi mutta ihmisen sielu menee tuonelaan " välitilaan" odottamaan ylösnousemuksen aamua ja uutta taivasta ja maata ! :)))


      • anneelina8

        Jeesus sanoi Martalle,kun hän suri Lasaruksen kuolemaa. Sinun veljesi on nouseva ylös. Mutta Martta vastasi: Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä.Joh.11: 23,24.
        Jeesus kuitenkin oli tullut herättämään Lasaruksen henkiin. Neljä päivää kuolleena olleen miehen herättäminen oli osoitus koko kansalle Kristuksen jumaluudesta.
        Senvuoksi Jeesus sanoi Martalle: Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.Joh.11:25,26.

        Ne jotka kuolevat Jeesukseen uskoen, heräävät ylönousemuksessa. Ja ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole.
        Ja kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin.Joh.5: 28,29.
        Miksi emme uskoisi häntä? Hän on tie totuus ja elämä.


      • HerraonKuningas

        Tähän sanon aamenen, koska kirjoitukset sen todistavat.


      • anneelina8 kirjoitti:

        Jeesus sanoi Martalle,kun hän suri Lasaruksen kuolemaa. Sinun veljesi on nouseva ylös. Mutta Martta vastasi: Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä.Joh.11: 23,24.
        Jeesus kuitenkin oli tullut herättämään Lasaruksen henkiin. Neljä päivää kuolleena olleen miehen herättäminen oli osoitus koko kansalle Kristuksen jumaluudesta.
        Senvuoksi Jeesus sanoi Martalle: Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.Joh.11:25,26.

        Ne jotka kuolevat Jeesukseen uskoen, heräävät ylönousemuksessa. Ja ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole.
        Ja kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin.Joh.5: 28,29.
        Miksi emme uskoisi häntä? Hän on tie totuus ja elämä.

        Sinä "anneliina8" tässä edellä siteeraat raamatunkohtia mutta sitten tulkitset niitä ihan eri tavalla kuin niissä sanotaan "korvasyyhyysi" ! Ei tämä näin toimi ! :O
        Ja kaiken päälle kuin vahvistukseksi kertomaasi lainaat Jeesusta että "Hän on tie totuus ja elämä" aivan kuin kertoisit että mitä sinä tässä edellä kerroit olisi totuus asiasta ! Ei tämä näin toimi ! :O
        .
        Toisekseen onko Lasarus nyt esikoinen kuolleista nousseista vai Jeesus !
        Lasarus ei nimittäin herätetty saamaan ylösnousemusruumista mutta meidät kaikki tuodaan esiin tuonelasta saamaan iankaikkinen ylösnousemusruumis viimeisenä päivänä !



      • anneelina8
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Sinä "anneliina8" tässä edellä siteeraat raamatunkohtia mutta sitten tulkitset niitä ihan eri tavalla kuin niissä sanotaan "korvasyyhyysi" ! Ei tämä näin toimi ! :O
        Ja kaiken päälle kuin vahvistukseksi kertomaasi lainaat Jeesusta että "Hän on tie totuus ja elämä" aivan kuin kertoisit että mitä sinä tässä edellä kerroit olisi totuus asiasta ! Ei tämä näin toimi ! :O
        .
        Toisekseen onko Lasarus nyt esikoinen kuolleista nousseista vai Jeesus !
        Lasarus ei nimittäin herätetty saamaan ylösnousemusruumista mutta meidät kaikki tuodaan esiin tuonelasta saamaan iankaikkinen ylösnousemusruumis viimeisenä päivänä !

        Mutta kun ei ole olemassakaan mitään välitilaa taikka tuonelaa, muuta kuin pakana uskonnoissa me menemme jokainen kuoltuamme hautaan taikka polttohautaukseen ja sieltä Jeesus herättää meidät viimeisenä päivänä joko tuomion ylösnousemukseen taikka elämän ylösnousemukseen, se on jokaisen valinta tässä elämässä, Jumala kutsuu jokaista elämään mutta harvat ottavat kutsun vastaan.
        Kuka siteraa raamatunkohtia?


      • anneelina8 kirjoitti:

        Mutta kun ei ole olemassakaan mitään välitilaa taikka tuonelaa, muuta kuin pakana uskonnoissa me menemme jokainen kuoltuamme hautaan taikka polttohautaukseen ja sieltä Jeesus herättää meidät viimeisenä päivänä joko tuomion ylösnousemukseen taikka elämän ylösnousemukseen, se on jokaisen valinta tässä elämässä, Jumala kutsuu jokaista elämään mutta harvat ottavat kutsun vastaan.
        Kuka siteraa raamatunkohtia?

        Anneliina8: " . Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.Joh.11:25,26.

        Ne jotka kuolevat Jeesukseen uskoen, heräävät ylönousemuksessa. Ja ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole.
        ___________________________

        Sanot: " ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole."
        .
        Mikä tämäkin on muuta kuin täysin "korvasyyhypäätelmä" siitä miten oma ajatusmalli väkisin kierosti raamattua vääristäen tungetaan tähän vaikka ei Jeesus todellakaan tätä puhuessaan tarkoittanut ! Herätys Anneliina8 ! :O


      • Anneliina8 " Mutta kun ei ole olemassakaan mitään välitilaa taikka tuonelaa"
        ____________________________

        Vai ei raamattu tunne tuonelaa... :O
        .
        Mutta tarkoittaa sitten tämä sana TUONELA raamatussa ?!


        Vanhassa testamentissa tuonelaa tarkoittava sana on " sheol " joka esiintyy 66 kertaa ja se käsitetään
        ns. " kuolleitten valtakunnaksi " ja vanhassa testamentissa esiintyy myös toinenkin n.23x sana
        " shachat ", joka merkitsee lähinnä "Hävitystä, Kuolemaa, Kuoppaa, Reikää, Tuhoamista, Pilaantumista " ja toissijaisesti "tuonelaa"


        Uusi testamentti käyttää Tuonelasta sanaa " Hades " (10x) = "muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης "näkymätön"
        (hadés: Hades, the abode of departed spirits, the unseen world http://biblehub.com/greek/86.htm )

        HUOM: Tuonela sanan kääntäminen raamatun vierasperäiseksi sanaksi eli "helvetiksi" on harhaanjohtavaa!

        Jeesus ja Rabbit opettavat, että ns. tuonelan " hyvä osasto " on ns. " paratiisi " ja ns. " Aabrahamin helma " jossa
        ollaan jo Jumalan läheisyydessä ja lohdutuksessa ja täysin tietoisessa tilassa.


      • anneelina8

        Eipä olekkaan mitään korvasyyhy päätelmiä. Sillä ne jotka elävät täällä ja ovat uskossa silloin kun Jeesus tulee muuttuvat silmänräpäyksessä, eikä heidän tarvitse ikinä kuolla. He kohoavat taivaaseen Jeesuksen kanssa.


        Ja viellä Jeesuksen omia sanoja: Älkää ihmetelkö, sillä hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, Joh. 5: 28,29. He ovat haudoissaan kun he kuulevat hänen äänensä he eivät tule tuonelasta. Lasaruksen tavoin he tulevat esiin lepopaikoistaan. Kun Jeesus saapuu.

        Jeesus on kuoli meidän edestämme, niin että valvoimmepa tai nukumme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.1.Tess.5:10. Olemme aivan yhtä kallisarvoisia hänelle, olimmepa sitten kuolleita tai eläviä, Kuinka lohduttava onkaan ajatus, että kuolleet omaisemme nousevat haudasta vastaanottamaan kuolemattomuuden lahjan, eikä meidän enää koskaan tarvitse heistä erota.


      • anneelina8 kirjoitti:

        Eipä olekkaan mitään korvasyyhy päätelmiä. Sillä ne jotka elävät täällä ja ovat uskossa silloin kun Jeesus tulee muuttuvat silmänräpäyksessä, eikä heidän tarvitse ikinä kuolla. He kohoavat taivaaseen Jeesuksen kanssa.


        Ja viellä Jeesuksen omia sanoja: Älkää ihmetelkö, sillä hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, Joh. 5: 28,29. He ovat haudoissaan kun he kuulevat hänen äänensä he eivät tule tuonelasta. Lasaruksen tavoin he tulevat esiin lepopaikoistaan. Kun Jeesus saapuu.

        Jeesus on kuoli meidän edestämme, niin että valvoimmepa tai nukumme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.1.Tess.5:10. Olemme aivan yhtä kallisarvoisia hänelle, olimmepa sitten kuolleita tai eläviä, Kuinka lohduttava onkaan ajatus, että kuolleet omaisemme nousevat haudasta vastaanottamaan kuolemattomuuden lahjan, eikä meidän enää koskaan tarvitse heistä erota.

        Anneliina8 kirjoittaa: Joh. 5: 28,29. He ovat haudoissaan kun he kuulevat hänen äänensä he eivät tule tuonelasta.
        ______________________________________________

        Katsotaanpa Joh 5 siteeraustasi vähän laajemmin !

        Vrt Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä ON iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan ON SIIRTYNYT kuolemasta elämään.

        5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.

        5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.

        5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

        5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka HAUDOISSA ovat, kuulevat hänen äänensä

        5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

        .

        Eli niillä jotka uskovat "on jo iankaikkinen elämä" ja he ovat JO "siirtyneet kuolemasta elämään".

        .

        Ja tämä kreikan alkukielen sana (5:28) "HAUDOISSA" = "mnémeion", niin se johdetaan kreikan kielen sanasta "mnémé" eli "muisti","muistaminen" ja siis sana "mnémeion", tarkoittaa suomeksi "muistomerkki","muistaa","pitää muistissa" !

        http://biblehub.com/greek/3419.htm

        .

        Eli "Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka "MUISTOISSA" ovat, KUULEVAT hänen äänensä"

        .

        Eli missä kuulevat ? Tuonelassa vrt. Luuk 16:19-31 !


      • Raamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Anneliina8: " . Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole.Joh.11:25,26.

        Ne jotka kuolevat Jeesukseen uskoen, heräävät ylönousemuksessa. Ja ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole.
        ___________________________

        Sanot: " ne jotka uskovat ja ovat elossa Kristuksen paluun hetkenä, eivät ikinä kuole."
        .
        Mikä tämäkin on muuta kuin täysin "korvasyyhypäätelmä" siitä miten oma ajatusmalli väkisin kierosti raamattua vääristäen tungetaan tähän vaikka ei Jeesus todellakaan tätä puhuessaan tarkoittanut ! Herätys Anneliina8 ! :O

        Joh. 11:25,26 Tässä on selvästi puhe toisesta kuolemasta. Jakeessa 25 sana,se elää, (dzeesetai) on futuurissa ja viittaa siis tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. On muuten mielenkiintoista todeta, mitä piispa Nikolainen sanoo Joh.11:25-26 tulkinnasta: "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perkoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen. - - On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevana asiana". Tämä taas johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa missä on kysymys koko olemassaolostamme ja joka lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut.


      • Raamattu kirjoitti:

        Joh. 11:25,26 Tässä on selvästi puhe toisesta kuolemasta. Jakeessa 25 sana,se elää, (dzeesetai) on futuurissa ja viittaa siis tulevaisuuteen. Jae 26 on rakenteeltaan samanlainen kuin Joh.8:51 ja on selitettävissä samalla tavalla. On muuten mielenkiintoista todeta, mitä piispa Nikolainen sanoo Joh.11:25-26 tulkinnasta: "Sielun kuolemattomuudesta ei voi olla kysymys perkoopissa, joka päättyy ruumiin herättämiseen haudasta ei myöskään mistään muusta henkisestä olemassaolosta kuoleman jälkeen. - - On tyydyttävä toteamukseen, että kuolema on menettänyt merkityksensä ja kadottanut hirmuisuutensa uskovaa koskevana asiana". Tämä taas johtuu siitä että Jeesus itse on ylösnousemus ja elämä. Hän on itse takeena siitä että ne jotka jo tässä ajassa elävät uskon kautta tätä uutta elämää, eivät kuole sitä kuolemaa missä on kysymys koko olemassaolostamme ja joka lopullisesti erottaa vanhurskaat ja väärät, pelastetut ja kadotetut.

        Minä en pidä tätä piispa Nikolaisen todistelua missään asiassa kovin uskottavana ja arvostettavana, koska hän on aikamme "liberaaliteologi" pahimmasta päästä mutta ymmärrän kyllä miksi hän on adventisteille niin rakas vaikka olikin luterilainen Piispa... :O
        .
        Piispa Nikolainenhan opetti Helsingin teologisessa yliopistossa juuri aikamme nykyisille "liberaaliteologeille" että ei "olisi mitään välitilaa kuoleman ja ylösnousemuksen välillä" eikä myöskään "kuolematonta sielua" ja näin aiheuttikin kovaa kiistaa luterilaisen papiston keskuudessa aikanaan !
        .
        Vrt Wikipedia: " Jotkin Nikolaisen näkemykset varsinkin Raamatun ihmiskuvasta herättivät aikanaan Suomessa teologisia kiistoja" ja että" Nikolainen oli tunnettu televisiokasvo, minkä arvellaan johtuneen hänen esiintymistaidostaan."ja että "Hän on edelleen Suomen kaikkien aikojen nuorin teologian tohtori."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen
        .
        Itse kun kirjastossa luin Nikolaisen selitystä Luuk 16:19-31 kohtaan niin eniten minua ihmetytti siinä se, että hän ohitti tavallaan koko Jeesuksen kertoman Tuonela-asian ja puhui vain ihmisten eriarvoistumisesta !
        .
        Nikolaisen yhtenä ansiona voidaan siis pitää sitäkin että hän oli Sielu sanan suurin häivyttäjä 1992 vuoden käännöksessä !
        Vuoden 1938 Raamatussa Sielu-sana esiintyy 332 kertaa mutta nyt tässä 1992 vuoden käännöksessä enää 65 jakeessa !

        Eli aikas Sielu kato käynyt "liberaaliteologien" toimesta kyllä ! :O


      • Raamattu: " Joh. 11:25,26 Tässä on selvästi puhe toisesta kuolemasta. Jakeessa 25 sana,se elää, (dzeesetai) on futuurissa ja viittaa siis tulevaisuuteen"
        _________________________________________

        Tällä verbin futuurilla ei todellakaan Jeesus halua Martalle viitata ns. "toiseen kuolemaa" josta Martta ei ehken ollut edes tietoinen koska Johanneksen Ilmestyskirja vasta kertoo siitä meillekin tarkemmin...
        Ei, vaan Jeesus kertoo, että joka "elää ja uskoo" tässä ajassa niin tulevaisuudessa kun Sielu erkanee hänen ruumiistaan ihmisen kuollessa fyysisesti niin silloin hän "ei ikinä kuole" vaan jatkaa toisessa tietoisuuden tilassa ! Tätä Jeesus perää kun vielä kysyy: " Uskotko sinä tämän" !
        Miksi muuten Jeesus olisi halunnut korjailla Martan ajattelua ja puuttua Martan sanoihin, että "minä kyllä tiedän että hän on nouseva ylös viimeisenä päivänä" !
        Jeesus halusi selvästi sanoa Martalle että ihmisen sielun tietoisuus jatkuu eli Hän eli "sisäinen minuus" "inner man" "sielu elää" vaikka olisikin fyysisesti kuollut !


      • voihyvätsykkyrätpelkoasi
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Raamattu: " Joh. 11:25,26 Tässä on selvästi puhe toisesta kuolemasta. Jakeessa 25 sana,se elää, (dzeesetai) on futuurissa ja viittaa siis tulevaisuuteen"
        _________________________________________

        Tällä verbin futuurilla ei todellakaan Jeesus halua Martalle viitata ns. "toiseen kuolemaa" josta Martta ei ehken ollut edes tietoinen koska Johanneksen Ilmestyskirja vasta kertoo siitä meillekin tarkemmin...
        Ei, vaan Jeesus kertoo, että joka "elää ja uskoo" tässä ajassa niin tulevaisuudessa kun Sielu erkanee hänen ruumiistaan ihmisen kuollessa fyysisesti niin silloin hän "ei ikinä kuole" vaan jatkaa toisessa tietoisuuden tilassa ! Tätä Jeesus perää kun vielä kysyy: " Uskotko sinä tämän" !
        Miksi muuten Jeesus olisi halunnut korjailla Martan ajattelua ja puuttua Martan sanoihin, että "minä kyllä tiedän että hän on nouseva ylös viimeisenä päivänä" !
        Jeesus halusi selvästi sanoa Martalle että ihmisen sielun tietoisuus jatkuu eli Hän eli "sisäinen minuus" "inner man" "sielu elää" vaikka olisikin fyysisesti kuollut !

        Johan on kuin tatti päässä tuo hourupäinen hokema, jossa alettaan kuoleman unessa olevaa pitämään hengissä, ilman ruumista.
        Siis kopittelija- ei ikinä kuole, ei kuole, ei toista kuolemaa ja piste.
        Jos tuota et tajua, niin turhaa on hokea kuin pikku lapsi jotain lorua.
        Jos et usko, että Jumalalla on luomisääni- jolla hän sanoo sanan ja niin tapahtuu. Siis kuoleman unesta, Jumalan ääni, on herättävä ääni.
        Jos et tätä usko, niin ongelma on sinun ja miksi sitä ongelmaasi hoet??
        Kun tuo ei saa sinun juttusi tuulta alle, niin se on tyhjää hokemista.

        Siis Sana on kuin kaksiteräinen miekka. Se erottaa kyllä sinunkin hokemasi todellisesta kirjoituksesta.
        Kun sinä kopittelija potkaset tyhjää, sinä olet kuollut. Ei henkesi haahuile, ja huuhuile missään välitiloissa, se on aivan tyhjää puhetta.
        Jos pelottaa kuolema, pidät rystyset valkoisena kiinni tuonelan porteista ja pyrit henkeäsi pitämään pystyssä, niin turhaa on.
        VAikka huudat kurkku suorana, en kuole, en kuole, en kuole, niin se on vain kuoleman unat pelkäävän sielun hätä, joka ei uskalla kohdata kuolemaa. Ei usko Paavalia, ei Jeesusta vaan perinnäisoppiasi vain uskot.

        Siis miksi hokeasi on päivittäistä??? Jos pelottaa kuolemasi, ettet usko Jumalan herättävän sinua, niin pidä juttusi tyynynalla, mutta turhaa sitä on veisata jatkuvasti.


      • anneelina8
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt, kirjoitukseni Helluntalaisuus sivuilla:
        .
        Daavid ei ole noussut ylös taivaaseen !
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13139562

        Kopittelija: En mene helluntaisivuille siellä ei ole minulle mitään annettavaa, tiedän niin hyvin heidän opin.
        Uskon Jumalan sanaa, kun Jumala sanoi ihmiselle, maasta sinä olet otettu ja maaksi sinun on jälleen tultava. Maata me olemme ei meissä ole itsessämme elämää se elämä mikä meissä on, on Jumalan henki, sen mukaan me täällä elämme ja kun kuolemme se siis elämänhenki palajaa antajalleen takaisin ja meidät haudataan haudanlepoon.
        Mutta kiitos Jeesuksen kun hän tuli tänne maailmaan ja kärsi kuoleman meidän tähdemme, hänen kuolemansa kautta me saamme elämän jos vain haluamme ottaa sen vastaan.


      • anneelina8 kirjoitti:

        Kopittelija: En mene helluntaisivuille siellä ei ole minulle mitään annettavaa, tiedän niin hyvin heidän opin.
        Uskon Jumalan sanaa, kun Jumala sanoi ihmiselle, maasta sinä olet otettu ja maaksi sinun on jälleen tultava. Maata me olemme ei meissä ole itsessämme elämää se elämä mikä meissä on, on Jumalan henki, sen mukaan me täällä elämme ja kun kuolemme se siis elämänhenki palajaa antajalleen takaisin ja meidät haudataan haudanlepoon.
        Mutta kiitos Jeesuksen kun hän tuli tänne maailmaan ja kärsi kuoleman meidän tähdemme, hänen kuolemansa kautta me saamme elämän jos vain haluamme ottaa sen vastaan.

        Anneliina8 " Kopittelija: En mene helluntaisivuille siellä ei ole minulle mitään annettavaa, tiedän niin hyvin heidän opin."
        _______________________

        Sinänsä hauskaa että et voi lukea tekstiäni Helluntalaisten sivuilta... vaikka se juuri sotii Helluntalaisten käsitystä vastaan sielun tilasta fyysisen kuoleman jälkeen mutta siellä oli kyllä aika hyvää keskusteluakin aiheesta...
        .
        Mutta ei hätiä mitiä ! Tämä samainen topiikki löytyy myös Adventistien sivuilta täältä....
        DAAVID EI OLE NOUSSUT YLÖS TAIVAASEEN !
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13139568
        .
        Vrt 1 Kor 2:15 "Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken,"


      • anneelina8

        No kävin minä helluntalaisten sivulla katsomassa niitä sinun loputtomia kirjoituksiasi, mutta eihän sielläkään kaikki olleet sinun kanssa samaa mieltä, vaikka muutamia ajatteli vähän samoin että kyllä sinulla siellä on parempi vastaanotto kuin täällä. Ei ne sinun kirjoitukset minun kantaani muuta miksikään minä uskon toisin ja sinä saat uskoa miten sinä uskot.


      • anneelina8 kirjoitti:

        No kävin minä helluntalaisten sivulla katsomassa niitä sinun loputtomia kirjoituksiasi, mutta eihän sielläkään kaikki olleet sinun kanssa samaa mieltä, vaikka muutamia ajatteli vähän samoin että kyllä sinulla siellä on parempi vastaanotto kuin täällä. Ei ne sinun kirjoitukset minun kantaani muuta miksikään minä uskon toisin ja sinä saat uskoa miten sinä uskot.

        Juu... kyllä tuolla Helluntalaisten sivuille tuli monenlaista palautetta tästä "DAAVID EI OLE NOUSSUT YLÖS TAIVAASEEN" aiheesta ja muutama kirjoittaja olikin hyvin valveutunut teologisesti ja monet pyrkivät yllättävänkin hyvin keskustelemaan aiheesta/aiheista eikä henkilöistä/kirjoittajista mikä oli hyvä asia ja keskustelu rönsysikin 500 vastaukseen ja näin keskustelu suljettiin ! :O
        Mutta täällä Adventistien sivuilla sama aihe ei juuri kiinnostanut muuta kuin haukkumismielessä... Mutta jokainen tavallaan...


      • anneelina8
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Juu... kyllä tuolla Helluntalaisten sivuille tuli monenlaista palautetta tästä "DAAVID EI OLE NOUSSUT YLÖS TAIVAASEEN" aiheesta ja muutama kirjoittaja olikin hyvin valveutunut teologisesti ja monet pyrkivät yllättävänkin hyvin keskustelemaan aiheesta/aiheista eikä henkilöistä/kirjoittajista mikä oli hyvä asia ja keskustelu rönsysikin 500 vastaukseen ja näin keskustelu suljettiin ! :O
        Mutta täällä Adventistien sivuilla sama aihe ei juuri kiinnostanut muuta kuin haukkumismielessä... Mutta jokainen tavallaan...

        Helluntaipuheessaan apostoli Pietari sanoo Daavidista: Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa mitä kantaisäämme Davidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
        sillä ei David ole astunut ylös taivaisiin. Apt 2: 34,29. Kristuksessa nukkuneiden tuleva olemassaolo on riippuvainen ylösnousemuksesta. Raamattu opettaa, jos kuolleet eivät nouse haudoistaan, he ovat iäti kadotetut. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. 1 Kor. 15: 16-18.
        Tästä raamatun sanasta ymmärrämme etteivät vanhurskaat mene kuollessaan taivaaseen, eikä mihinkään välitilaan. Jos he menisivät, eivät he voisi enää tulla kadotetuiksi, vaikkei ylösnousemusta koskaan tulisikaan.

        Jos ihminen ei todellisuudessa kuole kuolinhetkellään, vaan jatkaa elämäänsä välittömästi jossakin välitilassa tai tuonelassa, niin edellä olevat raamatunkohdat menettäisivät merkityksensä, eikä voitaisi puhua mitään ylönousemuksesta. Mutta raamattu ei puhu itseään vastaan, raamattu oikein tulkittuna ja oikein ymmärrettynä ei ole ainuttakaan kohtaa joka opettaisi kenenkään heti kuoltuaan siirtyvän jonain sieluna välitiloihin taikka tuonelaan.


    • anneelina8

      Ei kuolleet missään Abrahamin helmassa ole, tuohan on ihan utopiaa, koko selitys, Jeesus puhui vertauksen rahan ahneille farisiukseille, vaan he nukkuvat haudanlevossa aina siihen asti kunnes kuulevat Jeesuksen herätys huudon, silloin kuolleet heräävät haudasta..

      • Exadventistiparka

        " vaan he nukkuvat haudanlevossa aina siihen asti kunnes kuulevat Jeesuksen herätys huudon"
        Mutta anneelina, ethän sinä ymmärtääkseni tuohon usko ? Jos ihminen-sielu on mielestäsi ruumis henki, ja ruumis maatuu ja tuhoutuu ja lakkaa olemasta ruumis, ja taas henki palaa Jumalan tykö (EIKÄ jää sinne hautaan), niin silloinhan ihminen-sielu lakkaa olemasta. Henki joka palaa Jumalan tykö ei siis ole haudassa eikä nukkumassa, vaan palaa Jumalan tykö, niinhän Raamatussa sanotaan.
        Se mikä ei enää ole olemassa, sitä ei enää sitten yksinkertaisesti ole olemassa. Miten sellainen jota ei enää ole olemassa, voi nukkua ?


      • anneelina8

        Etkö sinä exadventisti usko kuolleiden ylösnousemukseen, etkö usko että Jeesus voi herättää kuolleet haudoistaan?


      • Exadventistiparka
        anneelina8 kirjoitti:

        Etkö sinä exadventisti usko kuolleiden ylösnousemukseen, etkö usko että Jeesus voi herättää kuolleet haudoistaan?

        Anneelina, en ole exadventisti. Miksi kutsut minua sellaiseksi ?
        Viitannet tähän kohtaan Joh 5:"28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
        29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."
        Tässähän sanotaan, että he KUULEVAT Hänen äänensä ja TULEVAT ESIIN. Ei tässä mielestäni sanota ettei heitä olisi olemassa. Sanotaanko sinusta tässä että jotka haudoissa eivät enää siis ole olemassa, alkavat sitten olla olemassa ja saavat yläsnousemusruumiin jonka jälkeen he sitten voivat kuulla Hänen äänensä siellä haudassa ja sitten tulevat HAUDOISTA esiin ?
        Tuo sana "hauta" on "mnēmeiois", jonka pohjana oleva sana tarkoittaa muistamista tai muistoissa olemista. Sana "mnēmeiois" voi tarkoittaa hautaa tai muistomerkkiä. Samaa sanaa haudasta käytetään mm. Matt 27:"52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. 53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle."
        Jeesus sanoi että Hän on ylösnousemus ja elämä. Näiden kohdalla se toteutui - Jeesus oli esikoinen ylösnousseista. Tässä tapahtui aivan kuten Hesekielin kautta oli puhuttu Hes 37:13 "13 Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne."
        Mutta et vastannut kysymykseeni: "Se mikä ei enää ole olemassa, sitä ei enää sitten yksinkertaisesti ole olemassa. Miten sellainen jota ei enää ole olemassa, voi nukkua ?"


      • anneelina8

        Sanot että et ole enää exadventisti, miksi käytät tuota nimeä kirjoituksissasi, sano mikä olet niin tiedän kirjoittaa sitten oikean nimimerkin.
        En käsitä mitä tuolla kysymykselläsi tarkoitat. Se mikä ei enää ole olemassa, sitä ei enää sitten yksinkertaisesti ole olemassa. Hebreaa tuo on minulle kirjoita kysymyksesi niin että sen voi käsittää Please!


      • Exadventistiparka
        anneelina8 kirjoitti:

        Sanot että et ole enää exadventisti, miksi käytät tuota nimeä kirjoituksissasi, sano mikä olet niin tiedän kirjoittaa sitten oikean nimimerkin.
        En käsitä mitä tuolla kysymykselläsi tarkoitat. Se mikä ei enää ole olemassa, sitä ei enää sitten yksinkertaisesti ole olemassa. Hebreaa tuo on minulle kirjoita kysymyksesi niin että sen voi käsittää Please!

        Olen adventisti, mutta en enää ole adventistiparka. Siksi olen ex-adventistiparka.
        "Se mikä ei enää ole olemassa, sitä ei enää sitten yksinkertaisesti ole olemassa."
        Aivan. Ja siis se, mitä ei ole olemassa, ei voi nukkua. Eli mikä siis mielestäsi "nukkuu" ? Ruumis, henki vai sielu ?
        Ruumis on maatunut tai vaikka krematoitu ja sitä ei siis ole enää olemassa, henki on palannut Jumalan tykö, se ei siis ole haudassa nukkumassa.
        Erilliseen sieluun eivät adventistit taas usko, vaan sanovat että "elävä sielu" =henki ruumis... - joten kun henki eroaa ruumiista ja menee Jumalan tykö, adventismin mielestä sielua ei tällöin enää ole olemassa.
        Sanot " vaan he nukkuvat haudanlevossa aina siihen asti kunnes kuulevat Jeesuksen herätys huudon".
        MIKÄ siis mielestäsi "nukkuu haudassa" ?


      • anneelina8

        No kävisikö tämä Raamatun kohta nämä ovat Jeesuksen sanat: Hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat Hänen äänensä ja tulevat esiin ne jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen. mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. Joh, 5: 28,29.
        Ihmisistähän tuossa puhutaan, jotka ovat jo kuolleet.

        Kysyisin viellä oletko sinä adventisti, kun laitoit tuohon Olen adventisti, mutta en enää adventistiparka. Siksi olen exadventistiparka. Tuntuu kovasti sekavalta tuo nimimerkki.


      • Exadventistiparka
        anneelina8 kirjoitti:

        No kävisikö tämä Raamatun kohta nämä ovat Jeesuksen sanat: Hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat Hänen äänensä ja tulevat esiin ne jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen. mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. Joh, 5: 28,29.
        Ihmisistähän tuossa puhutaan, jotka ovat jo kuolleet.

        Kysyisin viellä oletko sinä adventisti, kun laitoit tuohon Olen adventisti, mutta en enää adventistiparka. Siksi olen exadventistiparka. Tuntuu kovasti sekavalta tuo nimimerkki.

        Joo, jos luit pari vastausta aiemman kommenttini, siinä jo toin esille tuon saman kohdan. Siinä totesin:"Tässähän sanotaan, että he KUULEVAT Hänen äänensä ja TULEVAT ESIIN. Ei tässä mielestäni sanota ettei heitä olisi olemassa. Sanotaanko sinusta tässä että jotka haudoissa eivät enää siis ole olemassa, alkavat sitten olla olemassa ja saavat yläsnousemusruumiin jonka jälkeen he sitten voivat kuulla Hänen äänensä siellä haudassa ja sitten tulevat HAUDOISTA esiin ?"
        Tartut tuohon sanaan "hauta", joka itse asiassa on "mnēmeiois", jonka pohjana oleva sana tarkoittaa muistamista tai muistoissa olemista, mutta tarkoittaa toki myös fyysistä hautaa.
        Mutta oleellisin on tosiaan se asia, että jos uskot että siellä haudassa tänä päivänä ON joku ihminen, joka kuulee kutsun ja tulee esiin, niin se todellakin edellyttää että se ihminen on jotakin muuta kuin ruumis (jota ei enää ole) tai henki (joka on aikoja sitten palannut Jumalan tykö).
        Anneelina, toistan siis kysymykseni: MIKÄ siis mielestäsi "nukkuu haudassa" ?
        Kun ymmärtää ja uskoo todeksi sen mitä Jeesuskin sanoo, eli "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; ", ymmärtää että on olemassa sielu joka ei kuole, tuhoudu eikä lakkaa olemasta kun fyysinen elämämme loppuu. Tuo sielu ei suinkaan ole "ruumis henki", vaan se meistä joka Jeesuksen sanojen mukaan on pysyvä elävänä yli fyysisen kuoleman ja jolla on iankaikkinen yhteys Häneen:
        "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.
        Uskotko sen?"


      • UudeksiHäntekeeKaiken

        Aloitetaanpa luomistapahtumasta.
        Tämä Aadam. Mitä raamattuun on meille muistiinmerkkinnyt ja opettaisi.

        1Mo 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
        1Mo 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        Siis Aadamia ei ollut, vasta sanana, Jumala sanoi. Sana sisälsi tehtäväkuvan, ja sitten tämä, että - Jumala loi.

        Okei. Samaa tapaa, kuin se uudestiluominen Herran paluussa.
        Jumalan sana, jolla herättää kuoleman unessa olevan.

        Mennään sitten tähän maan tomuun. Siis tavallaan myös voidaan kuvata tätä hautaakin. Eihän sitä Aadamin henkeä huuhahdeltu siellä sun täällä, eikä sitä taivaastakaan kävellen tänne tuotu, vaan maan tomusta.

        Katsotaan sitä yhtälöä, joka monelle on hyvin vaikeaa käsittää.

        1Mo 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        ts. Jumala teki maan tomusta. NO oliko se henki siinä? Ei.
        Se piti puhaltaa, eli antaa elämänhengen. Muistakaa, että luomakunnassa elämänhenki on annettu elukallekin ja se palaa takaisin elämänantajalle. Siis kyse on annettavasta elämästä.

        Kun annetaan elämä, niin siitä tulee ihmisen kohdalla tämä elävä sielu.

        Se ei ole se, joka palaa -vielä Jumalan luo, tämä sielu. Vaan henki palaa.
        Sielu jää, kuten Aadamin kohdalla vailla elämää, koska elämänhenki puuttuu. Siis luetun ymmärtämistä hieman vaaditaan, eikä ylimääräistä perinneselityksiä, mitä ei lue kirjassa.

        Ts. tämä Henki oikeutti elämään ja kun on henki, se tuottaa mielen ja luonteen, jolla on jatkumo ruumiissa.

        Kun henki otetaan ruumiista pois, ruumis kuolee ja palaa maahan.
        Sielu ei vaella mihinkään, vaan on Jumalan muistissa ja tälle tulevalle Uuden ruumiin, jolle annetaan se iankaikkisen elämän armolahja ja tämä iankaikkisuus henki, siihen yhytetään herätetty sielu Jumalan muistista siitä elämänkirjasta, eikä tätä Herran omaa riistä mikään, vaan lupauksen mukaan saa elää, eikä sielu koe toista kuolemaa.
        Eihän Herra tapa tällaista sielua.

        Yhtälö on yksinkertainen ja selvä, mutta ihmiset tekevät selvät asiat itselleen vaikeaksi ja elättelevät sieluvaellusoppiaan välitilasta.

        Heillä ei ole kaikkivoipaa Ylösnousemusvoimallista Herraa, joka voisi herättää kuolleet, vaan heillä on oma jumalansa, jota he palvovat.
        Siinä on tämä ongelmakenttä. Epäraamatullinen tulkinta ja omat jumalat.

        Heidän jumalansa ei omista valtaa ja voimaa, joka voi luoda kaiken uudeksi. Heidän jumalansa, elättää ikuisessa piinassa sieluja, koska tämä välitilajumalan ja kadotettujen muotojumala häviää rienaajalle taistelun ja opetetaan että kuollut kuitenkin eläisi iankaikkisesta iankaikkiseen syntisenä, eikä kaikkia tehdäkään uudeksi.


        Siis siksi en usko epäuskoisia kirjoituksia ja oppeja, koska ne eivät ponnista raittiista raamatun sanomasta käsin.

        Herrani, Jumalani, Vapahtajani, ja kuninkaani, hän luo kaiken sananallaan uudeksi, herättää kuolleet, elämänkirjat avataan ja kaikki on kunnossa. Iankaikkinen elämä on armolahja Uudessa ruumiissa, joka on taivaallinen ja johon Jeesus on nyt tekemässä sijaa.

        Ja kaiken vanhan Hän hävittää helvetin tulessa, eikä heitä enää ole, ja sielu, joka syntiä tekee sen on sanan mukaan kuoltava.
        Siksi on voitto saatu, kyyneleet on pois, eikä entisiä muistella.

        Eikös ystävät olekin vapauttava tämä raamatullinen usko. Kaikki on uutta, eikä enää syntiä ole. Siis luomakunta on todella se, mikä sen kuuluu olla.


      • Exadventistiparka
        UudeksiHäntekeeKaiken kirjoitti:

        Aloitetaanpa luomistapahtumasta.
        Tämä Aadam. Mitä raamattuun on meille muistiinmerkkinnyt ja opettaisi.

        1Mo 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
        1Mo 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        Siis Aadamia ei ollut, vasta sanana, Jumala sanoi. Sana sisälsi tehtäväkuvan, ja sitten tämä, että - Jumala loi.

        Okei. Samaa tapaa, kuin se uudestiluominen Herran paluussa.
        Jumalan sana, jolla herättää kuoleman unessa olevan.

        Mennään sitten tähän maan tomuun. Siis tavallaan myös voidaan kuvata tätä hautaakin. Eihän sitä Aadamin henkeä huuhahdeltu siellä sun täällä, eikä sitä taivaastakaan kävellen tänne tuotu, vaan maan tomusta.

        Katsotaan sitä yhtälöä, joka monelle on hyvin vaikeaa käsittää.

        1Mo 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        ts. Jumala teki maan tomusta. NO oliko se henki siinä? Ei.
        Se piti puhaltaa, eli antaa elämänhengen. Muistakaa, että luomakunnassa elämänhenki on annettu elukallekin ja se palaa takaisin elämänantajalle. Siis kyse on annettavasta elämästä.

        Kun annetaan elämä, niin siitä tulee ihmisen kohdalla tämä elävä sielu.

        Se ei ole se, joka palaa -vielä Jumalan luo, tämä sielu. Vaan henki palaa.
        Sielu jää, kuten Aadamin kohdalla vailla elämää, koska elämänhenki puuttuu. Siis luetun ymmärtämistä hieman vaaditaan, eikä ylimääräistä perinneselityksiä, mitä ei lue kirjassa.

        Ts. tämä Henki oikeutti elämään ja kun on henki, se tuottaa mielen ja luonteen, jolla on jatkumo ruumiissa.

        Kun henki otetaan ruumiista pois, ruumis kuolee ja palaa maahan.
        Sielu ei vaella mihinkään, vaan on Jumalan muistissa ja tälle tulevalle Uuden ruumiin, jolle annetaan se iankaikkisen elämän armolahja ja tämä iankaikkisuus henki, siihen yhytetään herätetty sielu Jumalan muistista siitä elämänkirjasta, eikä tätä Herran omaa riistä mikään, vaan lupauksen mukaan saa elää, eikä sielu koe toista kuolemaa.
        Eihän Herra tapa tällaista sielua.

        Yhtälö on yksinkertainen ja selvä, mutta ihmiset tekevät selvät asiat itselleen vaikeaksi ja elättelevät sieluvaellusoppiaan välitilasta.

        Heillä ei ole kaikkivoipaa Ylösnousemusvoimallista Herraa, joka voisi herättää kuolleet, vaan heillä on oma jumalansa, jota he palvovat.
        Siinä on tämä ongelmakenttä. Epäraamatullinen tulkinta ja omat jumalat.

        Heidän jumalansa ei omista valtaa ja voimaa, joka voi luoda kaiken uudeksi. Heidän jumalansa, elättää ikuisessa piinassa sieluja, koska tämä välitilajumalan ja kadotettujen muotojumala häviää rienaajalle taistelun ja opetetaan että kuollut kuitenkin eläisi iankaikkisesta iankaikkiseen syntisenä, eikä kaikkia tehdäkään uudeksi.


        Siis siksi en usko epäuskoisia kirjoituksia ja oppeja, koska ne eivät ponnista raittiista raamatun sanomasta käsin.

        Herrani, Jumalani, Vapahtajani, ja kuninkaani, hän luo kaiken sananallaan uudeksi, herättää kuolleet, elämänkirjat avataan ja kaikki on kunnossa. Iankaikkinen elämä on armolahja Uudessa ruumiissa, joka on taivaallinen ja johon Jeesus on nyt tekemässä sijaa.

        Ja kaiken vanhan Hän hävittää helvetin tulessa, eikä heitä enää ole, ja sielu, joka syntiä tekee sen on sanan mukaan kuoltava.
        Siksi on voitto saatu, kyyneleet on pois, eikä entisiä muistella.

        Eikös ystävät olekin vapauttava tämä raamatullinen usko. Kaikki on uutta, eikä enää syntiä ole. Siis luomakunta on todella se, mikä sen kuuluu olla.

        MIKÄ siis mielestäsi "nukkuu haudassa" ?


      • haudoissaOvat
        Exadventistiparka kirjoitti:

        MIKÄ siis mielestäsi "nukkuu haudassa" ?

        Haudassa ei nuku ruumis, sillä se on katoavainen.
        Mutta, haudat avautuvat ja Kristuksessa kuolleet herätetään osaansa.
        Siis hän nukkuu, joka saa Ylösnousemusruumiin, missä elää, kun Herra antaa Uuteen taivaaseen sen elämän tahtonsa mukaan.
        Hän luo Uudeksi.

        oh 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
        Joh 5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
        Joh 5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
        Joh 5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
        Joh 5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen,


      • I-ylösnousemushetki

        Se täytyy muistaa, että ainut ylösnousemus elämään on autuaiden ylösnousemus Herran paluussa.


      • Exadventistiparka
        I-ylösnousemushetki kirjoitti:

        Se täytyy muistaa, että ainut ylösnousemus elämään on autuaiden ylösnousemus Herran paluussa.

        Raamattu käyttää termiä "ylösnousemus" selkeästi ja yksikäsitteisesti; ylösnousemuksia on kaksi, kuten sanoitkin, ja siitä ei tässä olekaan kysymys.
        Ylösnousemuksen yhteydessä Raamattu käyttää esimerkiksi termejä "KUULEVAT Hänen äänensä", ja "TULEVAT esiin" tai "tuodaan ESIIN". Nämä eivät ole sama asia kuin "herättää" tai "tehdä uudelleen eläväksi".
        Jos jokin "tuodaan esiin", se on siis ollut olemassa ennen esiin TUOMISTA.
        Esimerkkejä:
        1 Tess 4:"13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös TUOVA POISNUKKUNEET ESIIN yhdessä hänen kanssaan.
        15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, EMME SUINKAAN EHDI ENNEN niitä, jotka ovat nukkuneet.
        16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme AINA olla Herran kanssa."
        Tässä ei sanota että kuolleet alkaisivat elää vasta ylösnousemuksessa. Itse asiassa, tässähän puhutaan ensimmäisestä YLÖSNOUSEMUKSESTA, ja jos ajattelet että ne, jotka ovat elossa, he myöskin NOUSEVAT YLÖS - ylösnousemus on termi jota Raamattu käyttää sekä elävien että fyysisesti kuolleiden ihmisten kohdalle - näin ylösnousemus ei missään tapauksessa tarkoita samaa kuin "kuolleista HERÄÄMINEN" - koska muutoinhan jokaisen elävän jolla on osa ylösnousemuksessa, pitäisi ensin kuolla.
        Termi "ylösnousemus" tarkoittaakin juuri nousemista YLÖS - eli nousemista ylös taivaaseen jossa Jumala on. Elävät pelastuneetkin kokevat ylösnousemuksen kun aika on täysi !
        Joh 5:29 "ja TULEVAT ESIIN, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."
        Voimme aivan hyvin olla eri mieltä siitä, onko tietoista tilaa fyysisen kuoleman ja Jeesuksen tulemisen välillä. Joka tapauksessa olemme ikuisesti Jumalan yhteydessä, koska elämme. Joten jos joku uskoo vetelevänsä hirsiä muutamia vuosia siinä välissä, ei siinä mitään. Kauniita unia... jos sitten käykin niin että päätyykin Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin seuraan siinä välissä, ei se ole ongelma, he ovat ihan hyvää seuraa... :)
        Mutta asia jota kysyin oli nimenomaan se, mikä sitten "nukkuu". Ja siihen ainoa vastaus joka Raamatun mukaan on mahdollinen, on sielu, koska se ei voi olla ruumis eikä henki. Juuri sen vuoksi, kun tutkii sitä tilaa jossa mahdollisesti olemme fyysisen kuoleman jälkeen, pitää tutkia sitä mitä sielusta sanotaan, eikä katsoa vain sitä mitä sanotaan ruumiista tai hengestä.
        Matt 10:28 "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta EIVÄT VOI TAPPAA SIELUA; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
        Eli sielu ei kuole fyysisessä kuolemassa.
        Apt 2:27 "sillä sinä ET HYLKÄÄ MINUN SIELUANI TUONELAAN etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta."
        Eli sielu ON olemassa jossakin, paikassa jonne Jumala ei sitä hylkää. Nämä kohdat eivät todista sielun tietoisuutta - mutta ne todistavat sen että sielu on olemassa jossakin, elossa, fyysisen kuoleman jälkeen.
        Eli mikä "nukkuu" ? - no, selkeästi siis sielu.


      • EAP: Eli sielu ON olemassa jossakin, paikassa jonne Jumala ei sitä hylkää. Nämä kohdat eivät todista sielun tietoisuutta - mutta ne todistavat sen että sielu on olemassa jossakin, elossa, fyysisen kuoleman jälkeen.

        Eli mikä "nukkuu" ? - no, selkeästi siis sielu.
        _____________________________________

        Niin... mutta kun tähän ajattelemme sitten onko raamatun sana "nukkuminen" tiedottomuutta vaiko jonkinlainen keino yrittää selittää ihmiselle vertauskuvallisesti sitä lepoa ja lohdutusta jota se on...
        Eli meillä ei tässä ruumiissamme ole tälle sielun "välitilalle" oikein sopivaa kuvaavaa sanaa...ja käsitteellisesti se on vähän kuin sanottaisiin esim. "avaruus ei lopu koskaan"...
        "nukkua, olla tiedoton", Onko ? / "avaruus ei lopu koskaan, Eikö ? ... ymmärrätkö pointtini ?
        .
        Mutta tähän "tietoiseen tilaan" viittaa siis selvästi myös Jeesus itse eli Luuk 23:43 " tänä päivänä pitää sinun oleman MINUN KANSSANI paratiisissa."
        .
        Ja Luuk 16:23 23. "Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa"
        .
        1 Piet 3:18,19/4:6 " hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä jossa hän myös meni pois ja SAARNASI vankeudessa oleville hengille...evankeliumia ... "
        .
        Nämä kaikki kohdat siis edellyttävät Sielun tietoista tilaa ja "nukkuminen" taas jonkinlaista tehokeinoa yrittää kuvailla "haudan jälkeistä tilaa", jolloin ruumis on maatunut tai krematoriossa poltettu tuhkaksi !


    • Raamattu

      Kuolleet ovat tuonelassa. Etsiessämme vastausta kysymykseen kuolleiden olinpaikasta kohtaamme Vanhassa testamentissa heprealaisen sanan seool, joka on ratkaisevasti yhdistetty kuolemaan. Sana seool esiintyy Vanhassa testamentissa 65 kertaa ja on suomalaisessa Raamatussa käännetty sanalla tuonela. Tämä on sikäli merkillepantavaa, koska eräissä muissa, esim. englanninkielisessä Raamatussa on käytetty myös sanoja helvetti, hauta ja syvyys. Tuonela on sinänsä onnistunut käännös kunhan vain pidämme mielessä ettemme liitä sen yhteyteen mitään henkimaailmaa, missä elämä kuoleman jälkeen jatkuisi. Vanhan testamentin seool tarkoittaa kaikkien kuolleiden lepopaikkaa. Siellä vallitsee pimeys ja hiljaisuus. Siellä ei ole minkäänlaista elämää. Se on ajallisen vaelluksen päätepiste, missä kaikki toimeliaisuus loppuu. Sekä hyvät että pahat menevät sinne erotuksetta. Niinpä Saarnaaja sanoo vielä elossa oleville: "Tee kaikki mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta ei tieoa eikä viisautta Tuonelassa ( seool ), jonne olet menevä. ( Saarn. 9:10 ). Kaiken pimeyden ja toivottomuuden keskellä pilkahtaa kuitenkin lunastuksen toivo. Niinpä Psalmista sanoo: "Sillä sinä et hylkää minun sieluani Tuonelaan ( seool ) etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa ( Ps.16:10 ). Ja profeetta Hoosean kautta Herra vakuuttaa: "Tuonelan ( seool ) kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan. Missä on sinun ruttosi,kuolema, missä sinun surmasi, tuonela (seool )." ( Hoos. 13:14 ) Tämä ei kuitenkaan olisi mahdollista ilman Jumalan erityistä voimaa ja apua, sillä ihminen ei itsestään kykene sieltä pelastumaan: "Pilvi häipyy ja menojaan, niin myös tuonelaan vaipunut ei sieltä nouse. ( Job.7:9 ) Merkille pantavaa on myös se, että jumalattomienkin osa on seoolissa eikä suinkaan missään piinan paikassa: " He, jumalattomat viettävät päivänsä onnessa, mutta äkkiä heidät säikähytetään alas tuonelaan (seool ). Job.21:13 ) " Kuin lammaslauma heidät heidät ( jumalattomat ja tyhmät) viedään tuonelaa ( seool ), kuolema heitä kaitsee, mutta minun sieluni hän lunastaa tuonelan ( seool ) vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa."( Ps.49:15,16 ) Kenties vielä seuraava teksti Jobin kirjasta on paikallaan täydentämään sitä kuvaa, joka Vanhassa testamentissa hallitsee käsitystä seoolista: "Jo kuinka toivon, on tuonela ( seool ) asuntoni, minä levitän vuoteeni pimeyteen, minä sanon haudalle `sinä olet isäni ` ja madoille `Äitini ja sisareni `. Missä on silloin minun toivoni ja kuka saa minun toivoani katsella? Ne astuvat alas tuonelaan, salpojen taa kun yhdessä lepäämme tomussa." ( Job.17:13-16 ) Seool on siis kuoleman eikä suinkaan elämän paikka. Nämä esimerkit osoittavat, että tuonela on itseasiassa sama kuin kuolema ja kuoleman valtakunta. Seoolin kääntäminen oikealla vastineella saattaa kuitenkin olla vaikeata. Tuonelaa rasittavat monet väärät näkemykset, joilla on alkunsa omassa kansallisessa mytologiassamme. Ruotsalainen Raamattu käyttää sanaa "dödsriket" ( = kuoleman valtakunta ). Saksalainen samoin vastaavaa "Totenreicht". Jos ajattelemme yksilön ajallisen elämän päätepistettä, tuntuisi esim. sana kalmisto vastaavan hyvin seoolin käsitettä. Jotkut englanninkieliset kirjoittajat käyttävät sanaa gravedom jonka suomennoksena kalmisto saattaisi käydä.

      • Lainaus: Risto Santala kirjasta Jumalan Valtakunta On !
        .
        Oppi tuonelasta,
        kuoleman jälkeisestä välitilasta, perustuu Raamattuun. Vanha testamentti puhuu tuonelasta 65 kertaa ja Uusi testamentti kymmenisen kertaa. Raamatun mukaan kuolema on synnin seuraus. Siksi Messias oli sovitustyöllään voittava kuoleman. Jo tämä elämä on tavallaan »kuoleman varjon maa», kuten Raamattu sanoo (Jes 9:1). Kuolemamme jälkeen ruumis maatuu (1 Moos 3:19, Job 21:26), mutta sielu menee tuonelaan (Ps 16:10). Tuonela on maallisen elämänsä jättäneiden kokoontumispaikka, niin vanhurskaiden kuin väärien. Se on samalla ylösnousemuksen odotushuone. Ihmisen persoona ja minä-tietoisuus sailyy yli kuoleman. Kuitenkaan »vainajahenkien» kanssa ei saa olla yhteydessä (5 Moos 18:11 ja 1 Sam 28:11-19). Jumalan silmä seuraa myös tuonelassa olevia (Ps 139:8).

        Jeesus opetti, että tuonelassa on ikään kuin kaksi osastoa. Liittyen aikansa rabbien kielenkäyttöön hän puhui vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk 16:19-31), kuinka köyhä Lasarus vietiin »Aabrahamin helmaan» (16:22). Rabbit saattoivat nimittää tätä hyvän osan saaneiden osastoa myös paratiisiksi. Tästä oli kysymys, kun Jeesus lupasi ristillä toiselle ryövärille, että tämä on oleva samana päiväna Jeesuksen kanssa paratiisissa (Luuk 23:43). Ryöväri aavisti Jumalan valtakunnan todellisen luonteen pyytäessään: »Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.»

        Sama ajatus tuonelan ja taivasten valtakunnan todellisuudesta valahtaa esille, kun Pietari on tunnustanut Filippuksen Kesareassa, että Jeesus on »Kristus, elävän Jumalan Poika». Silloin Vapahtaja puhuu seurakunnastaan, jota »tuonelan portit eivät voita», ja antaa Pietarille »taivasten valtakunnan avaimet», niin että se, minkä hän »sitoo maan päällä», on oleva sidottu taivaassa, ja minkä hän »päästää maan päällä», on oleva päästetty taivaassa (Matt 16:13-19). Taustalla on heprean sanapari, joka merkitsee 'sitomista' ja 'vapauttamista'. Meillä ei ole oikeutta sulkea ketään taivasten valtakunnan ulkopuolelle, mutta meillä on oikeus sitoa ihminen Jumalan sanaan ja vapauttaa hänet tunnon taakoista. »Vapautus»-käsitteestä tulee nykyheprean 'synninpäästoä' merkitsevä sana. Muuan juutalaisen perimätiedon kuvaus kertoo, kuinka Messias istuu Rooman porteilla (kristittyjen luona) pitaalisten ja sairaiden rinnalla, »ja yhden hän sitoo ja toisen hän päästää». Näin Vapahtaja samastuu kärsivään ihmiseen.

        Tuonelan huonompaa osastoa evankeliumi kutsuu »vaivan paikaksi». Jeesus kertoo, kuinka rikas mies oli saanut eläessään hyvää ja kuinka hän nyt itsekkyytensä vuoksi »kärsi tuskaa». Lasarus taas sai nyt vuorostaan »lohdutusta». Rikas mies pyysi, etteivät hänen veljensä »joutuisi vaivan paikkaan». Kertomuksesta käy myös ilmi, että tuonelan kahden osaston välille on »vahvistettu suuri juopa», niin että ihminen ei voi kuoltuaan enää vaikuttaa iäiseen kohtaloonsa.

        Julistamme uskontunnustuksessamme, että Jeesus »astui alas tuonelaan». Hän oli siis tuonelassa kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisen ajan. Apostoli Pietari tulkitsee sen siten, että hän »meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille» (1 Piet 3:19). Uusi testamentti tiedostaa, että pakanatkin voivat yleisen ilmoituksen pohjalta »ehkä hapuilemalla löytää» Jumalan (Apt 17:27) ja että »jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen» (Apt 10:35). Joskus »pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii» ja niin he, »vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki» (Room 2:14). Kuitenkin Jeesuksen messiaaniseen tehtävään kuului, että hän astui alas, »maan alimpiin paikkoihin -- täyttääkseen kaikki» (Ef 4:9-10). Näin tuonelassa jo olevat pääsivät osallisiksi Jeesuksen sovitustyöstä saaden siellä mahdollisuuden vastaanottaa evankeliumin. Ilmestyskirja 1:18 kertoo, etta Kristuksella on »kuoleman ja tuonelan avaimet». Tämä vastaa juutalaisen perimätiedon ajatusta, että Messiaalla on »ylösnousemuksen avaimet».

        Psalmi 103 yhdistää alkujakeissaan ne kolme päätehtävää, jotka liittyvät Messiaan sovitustyöhön. Siinä kehotetaan kiittämään Herraa. Emme saisi unohtaa, mitä hyvää hän on tehnyt, »hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta». Kristus sovitti syntimme, kantoi sairautemme ja voitti kuoleman. Olemme osalliset tästä jo nyt ja kerran täydellisesti iäisyydessä. Jo nyt on synnit annettu anteeksi, ja kuitenkin synnin turmelus vaivaa yhä elämäämme. Jo nyt parantaa Vapahtajamme armotaloutensa mukaan sairauksiamme; hän parantaa sairauksistamme tai sairauksissamme, niin että jaksamme kantaa tyytyväisinä osamme - ja kuitenkin vasta iäisyydessä on kaikki vajavaisuus poissa. Hän on voittanut kuoleman, niin että vapaudumme kuolemanpelosta - ja kuitenkin vasta iäisyydessä pyyhitään pois kaikki kyynelet, »eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt»


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus: Risto Santala kirjasta Jumalan Valtakunta On !
        .
        Oppi tuonelasta,
        kuoleman jälkeisestä välitilasta, perustuu Raamattuun. Vanha testamentti puhuu tuonelasta 65 kertaa ja Uusi testamentti kymmenisen kertaa. Raamatun mukaan kuolema on synnin seuraus. Siksi Messias oli sovitustyöllään voittava kuoleman. Jo tämä elämä on tavallaan »kuoleman varjon maa», kuten Raamattu sanoo (Jes 9:1). Kuolemamme jälkeen ruumis maatuu (1 Moos 3:19, Job 21:26), mutta sielu menee tuonelaan (Ps 16:10). Tuonela on maallisen elämänsä jättäneiden kokoontumispaikka, niin vanhurskaiden kuin väärien. Se on samalla ylösnousemuksen odotushuone. Ihmisen persoona ja minä-tietoisuus sailyy yli kuoleman. Kuitenkaan »vainajahenkien» kanssa ei saa olla yhteydessä (5 Moos 18:11 ja 1 Sam 28:11-19). Jumalan silmä seuraa myös tuonelassa olevia (Ps 139:8).

        Jeesus opetti, että tuonelassa on ikään kuin kaksi osastoa. Liittyen aikansa rabbien kielenkäyttöön hän puhui vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk 16:19-31), kuinka köyhä Lasarus vietiin »Aabrahamin helmaan» (16:22). Rabbit saattoivat nimittää tätä hyvän osan saaneiden osastoa myös paratiisiksi. Tästä oli kysymys, kun Jeesus lupasi ristillä toiselle ryövärille, että tämä on oleva samana päiväna Jeesuksen kanssa paratiisissa (Luuk 23:43). Ryöväri aavisti Jumalan valtakunnan todellisen luonteen pyytäessään: »Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.»

        Sama ajatus tuonelan ja taivasten valtakunnan todellisuudesta valahtaa esille, kun Pietari on tunnustanut Filippuksen Kesareassa, että Jeesus on »Kristus, elävän Jumalan Poika». Silloin Vapahtaja puhuu seurakunnastaan, jota »tuonelan portit eivät voita», ja antaa Pietarille »taivasten valtakunnan avaimet», niin että se, minkä hän »sitoo maan päällä», on oleva sidottu taivaassa, ja minkä hän »päästää maan päällä», on oleva päästetty taivaassa (Matt 16:13-19). Taustalla on heprean sanapari, joka merkitsee 'sitomista' ja 'vapauttamista'. Meillä ei ole oikeutta sulkea ketään taivasten valtakunnan ulkopuolelle, mutta meillä on oikeus sitoa ihminen Jumalan sanaan ja vapauttaa hänet tunnon taakoista. »Vapautus»-käsitteestä tulee nykyheprean 'synninpäästoä' merkitsevä sana. Muuan juutalaisen perimätiedon kuvaus kertoo, kuinka Messias istuu Rooman porteilla (kristittyjen luona) pitaalisten ja sairaiden rinnalla, »ja yhden hän sitoo ja toisen hän päästää». Näin Vapahtaja samastuu kärsivään ihmiseen.

        Tuonelan huonompaa osastoa evankeliumi kutsuu »vaivan paikaksi». Jeesus kertoo, kuinka rikas mies oli saanut eläessään hyvää ja kuinka hän nyt itsekkyytensä vuoksi »kärsi tuskaa». Lasarus taas sai nyt vuorostaan »lohdutusta». Rikas mies pyysi, etteivät hänen veljensä »joutuisi vaivan paikkaan». Kertomuksesta käy myös ilmi, että tuonelan kahden osaston välille on »vahvistettu suuri juopa», niin että ihminen ei voi kuoltuaan enää vaikuttaa iäiseen kohtaloonsa.

        Julistamme uskontunnustuksessamme, että Jeesus »astui alas tuonelaan». Hän oli siis tuonelassa kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisen ajan. Apostoli Pietari tulkitsee sen siten, että hän »meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille» (1 Piet 3:19). Uusi testamentti tiedostaa, että pakanatkin voivat yleisen ilmoituksen pohjalta »ehkä hapuilemalla löytää» Jumalan (Apt 17:27) ja että »jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen» (Apt 10:35). Joskus »pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii» ja niin he, »vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki» (Room 2:14). Kuitenkin Jeesuksen messiaaniseen tehtävään kuului, että hän astui alas, »maan alimpiin paikkoihin -- täyttääkseen kaikki» (Ef 4:9-10). Näin tuonelassa jo olevat pääsivät osallisiksi Jeesuksen sovitustyöstä saaden siellä mahdollisuuden vastaanottaa evankeliumin. Ilmestyskirja 1:18 kertoo, etta Kristuksella on »kuoleman ja tuonelan avaimet». Tämä vastaa juutalaisen perimätiedon ajatusta, että Messiaalla on »ylösnousemuksen avaimet».

        Psalmi 103 yhdistää alkujakeissaan ne kolme päätehtävää, jotka liittyvät Messiaan sovitustyöhön. Siinä kehotetaan kiittämään Herraa. Emme saisi unohtaa, mitä hyvää hän on tehnyt, »hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta». Kristus sovitti syntimme, kantoi sairautemme ja voitti kuoleman. Olemme osalliset tästä jo nyt ja kerran täydellisesti iäisyydessä. Jo nyt on synnit annettu anteeksi, ja kuitenkin synnin turmelus vaivaa yhä elämäämme. Jo nyt parantaa Vapahtajamme armotaloutensa mukaan sairauksiamme; hän parantaa sairauksistamme tai sairauksissamme, niin että jaksamme kantaa tyytyväisinä osamme - ja kuitenkin vasta iäisyydessä on kaikki vajavaisuus poissa. Hän on voittanut kuoleman, niin että vapaudumme kuolemanpelosta - ja kuitenkin vasta iäisyydessä pyyhitään pois kaikki kyynelet, »eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt»

        (jatkuu)
        Ihmisen kuolinhetkeen ja tuonpuoleisiin asioihin liittyy vanhoilla oppineilla paljonkin yksityisfilosofiaa, jolle ei löydy aina tukea Raamatusta. Oppineet saattavat kertoa, että kuoltuaan ihminen kuulisi puheemme vielä siihen asti, kunnes hänen hautansa on suljettu, tai että kuolleen rabbin huulet liikkuvat vielä haudassa, kun hänen oppilaansa toistavat hänen opetuksiaan. Ilmeisesti kuoleman hetkeen liittyy joskus merkillisiä kokemuksia, jotka ovat luoneet monenlaisia arvailuja iäisyyden luonteesta, mutta Raamatun omaan ilmoitukseen niitä ei saisi rinnastaa.

        Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtui merkillisiä asioita, jotka tulkitaan joskus vain kaunokirjallisiksi lisäyksiksi, joilla ei olisi historiallista totuusarvoa. Matteus kertoo niistä laajimmin: »Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.» (27:51-53.) Temppelin esiripun repeämisen voimme todeta kolmesta evankeliumista ja kolmesti Hebrealaiskirjeestä. Siihen on myös kolme viittausta Talmudissa, juutalaisten perimätiedossa. Ne alkavat sanoin »40 vuotta ennen temppelin hävitystä». Silloin »aukenivat temppelin ovet itsestään, läntinen lamppu sammui -- uhrit menettivät voimansa» ja määrätyt uhreihin liittyvät ihmeet lakkasivat. Se oli myös merkkinä siitä, että Pyhä Henki oli jättänyt temppelin. Jopa juutalainen historioitsija Josephus kertaa »Juutalaissodissaan» (VI, 5:3) temppelin ovien avautuneen salaperäisesti itsestään tuona aikana.

        Vaikeampi on käsittää Jeesuksen kuolinhetkeen liittyvät muut ilmiöt. Tuonelan portit aivan kuin avautuivat hetkeksi. Monet »lähtivät haudoistaan» ja »ilmestyivät monelle». Sana »monta» esiintyy Matteuksella tässä yhteydessä kolme kertaa. Kuolinhetkellä tapahtuvia vainajan ilmestymisiä näkyvässäkin hahmossa väitetään sattuneen yllättävän usein. Ne kuuluvat ihmisten yleisinhimillisiin kokemuksiin eikä niitä saa rinnastaa Raamattuun. Kuitenkin evankeliumitkin kertovat yleisinhimillistä historiaa. Jeesus voitti kuoleman. Ei ihme, jos siinä tuonelankin portit järkkyivät hetkeksi. Kerran juutalainen Uutta testamenttia opettava professori David Flusser sanoi Jerusalemissa, etta »taivaan alla on monia ihmeitä, joita ei voi selittää pelkän kouluviisauden avulla».

        Jeesus puhui tuonelasta, ja tuonela on todellisuutta. Tuonelaan laskeutuminen ja taivaaseen nouseminen kuuluivat Jeesuksen messiaaniseen tehtävään. Näin Jeesus pyhitti tuonelan ja taivaan. Psalmissa 139 on monta lohduttavaa viitettä, jotka voivat puhutella nykyajan ihmistä shokinomaisesti: »Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti --.Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.» - »Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi. Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.» Tuonelakin on jo »paratiisi» niille, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi. Vaikka juutalaiset oppineet puhuvat Messias-odotuksen yhteydessä vain vähän Messiaan iäisestä hallinnasta, he käyttävät kuitenkin kirjoituksissaan usein sanontaa »ha-olam ha-baa», 'tuleva maailma'. Jeesuksen ylösnousemus on tehnyt meille todelliseksi taivasten valtakunnan ja tulevan maailman. Siksi sanomme Nikean uskontunnustuksen lopussa heprean kielenkäyttöä noudattaen: »Me odotamme kuolleitten ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.»


      • Kiitos noista lainauksista Kopittelijalle.

        Pitäisi varmaan itsekin lukea Risto Santalaa. Ja verrata Raamattuun.


      • arvaanNäin
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Kiitos noista lainauksista Kopittelijalle.

        Pitäisi varmaan itsekin lukea Risto Santalaa. Ja verrata Raamattuun.

        Ja sitten korjata raamattua, kun santapaperin kirjoitus on niin oikein.


    • ""Martalla oli selkeästi tieto/uskomus, että on olemassa kaikkien yhteinen ylösnousemus, liekö Martta lukenut sen tästä... Dan 12:2""

      Selkeästi? Ei.

      Martta sanoo tuossa uskovansa ylösnousemukseen, mutta se, onko tuo ylösnousemus jokin kaikkien yhteinen ylösnousemus, jää tekstin valossa avoimeksi kysymykseksi.

      Liekö Martta edes ollut lukutaitoinen. Harva oli.

      ""Martan uskomus on, että kuolleet ovat ns."poissa päiviltään" eli "tiedottomana jossain" mutta juuri tähän Martan uskomukseen Jeesus puuttuukin""

      Ei pidä paikkaansa. Kuoleman uni ja kuolleitten nukkuminen ovat vain täysin tuikitavallisia kielikuvia, joita Jeesus itsekin tekstissä käyttää, kun hän tarkoittaa jonkun olevan ihan konkreettisesti ja kirjaimellisesti kuollut kuin kivi.

      (11) Tämän sanottuaan Jeesus jatkoi: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet."  (12) Opetuslapset sanoivat: "Herra, jos hän nukkuu, hän paranee."  (13) Jeesus tarkoitti sitä, että Lasarus oli kuollut, mutta opetuslapset luulivat hänen puhuvan tavallisesta nukkumisesta.  (14) Siksi Jeesus sanoi suoraan: "Lasarus on kuollut.

      Se, että kuolemasta puhutaan vain "unena", on kiinteä osa ylösnousemususkoa, jossa ihminen pelastetaan kadotuksesta eli kuolemasta nimenomaan "herättämällä" hänet.

      Jos puhtaasti ihan vain tekstin pohjalta pitäisi yrittää päätellä, että uskooko Martta kuolleitten kirjaimellisesti olevan jossain tiedottomassa tilassa ilman ruumista tai ruumiinsa kanssa, niin nähdäkseni mitään selkeää lopullista johtopäätöstä ei voi vetää. Itse pidän todennäköisimpänä sitä, että hän heprealaiseen eli siis Vanhaan Testamenttiin pohjautuvaan tyyliin ajatteli että ilman ylösnousemusta kuolema on hänen veljensä kohdalla yhtä kuin kadotus.

      Jeesus korostaa, että Jumala on elävien eikä kuolleiden Jumala ja että häneen uskovat kuolleetkin ovat oikeastaan elossa eikä kuolleita? Silti matkalla Betaniaa kohti Jeesus sanoi opetuslapsilleen suoraan että Lasarus on kuollut? Ei olisi ensimmäinen eikä ainoa kerta kun Raamatussa tulevasta puhutaan jo nyt todellisena ja olemassaolevana sen vuoksi että se voidaan jo nyt tässä hetkessä uskossa nähdä ja omistaa. Uskovatkin ovat jo pelastettuja vaikka tarkkaan ottaen lupaus kadotukselta pelastumisesta ei olekaan vielä toteutunut ylösnousemuksen ja kuolemattomuuden saamisen muodossa.

      Ja tuon Matt.22:31-33 tekstinhän voi lukea monella eri tavalla. Se, miten kukin sen lukee, kertoo aika paljon siitä, mitä lukija tekstin ulkopuolelta siihen yrittää lukea. Sama Joh.8:51 jakeen niin kuin monen monen muunkin tekstin kohdalla.

      Kuinkakohan moni Raamattua lukeva aidosti antaa tekstin puhua omasta puolestaan sen sijaan että lukee omat ajatuksensa tekstiin näin käytännössä survoen omat sanansa Raamatun kirjoittajien suuhun?

      Ihmettelenpä vieläkin sitä, mihin ylösnousemusta muka tarvitaan, jos se ei ole itse pelastussuunnitelman näkökulmasta mikään olennainen asia, jos ilman ylösnousemusruumistakin voi olla paratiisissa Jeesuksen kanssa.

      Sen sijaan puhtaassa ylösnousemususkossahan pelastus on nimenomaan se, että ylösnousemuksessa herätään kuolleista ja näin pelastutaan kadotukselta eli katoavaisen kohtalolta, joka sopii varsin hyvin yhteen näiden Paavalin sanojen kanssa, joiden merkitys jää vähintäänkin oudoksi, jos uskotaan kuolemanjälkeiseen elämään haamuna paratiisissa:

      1.Kor.15
      (12) Jos kerran julistetaan, että Kristus on herätetty kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole?  (13) Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista.  (14) Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.  (15) Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta väärän todistuksen, kun olemme väittäneet hänen herättäneen Kristuksen -- mitä hän siis ei ole tehnyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.  (16) Ellei kuolleita herätetä, ei Kristustakaan ole herätetty.  (17) Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa.  (18) Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon.  (19) Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä.

      Jos oletetaan, että kaikki uskovina kuolleet ovat menneet paratiisiin hengailemaan Jeesuksen kanssa, niin ilman ylösnousemustahan he vain jäisivät sinne nauttimaan. Mutta Paavalin mukaan kuolema ilman ylösnousemusta on sama kuin perikato eli kadotus. Miten Jeesuksen kanssa paratiisissa oleminen voi muka olla yhtä kuin kadotus eli se että ihminen ei pelastukaan katoavaisuudeltaan? Puhuuko Paavali ihan mitä sattuu vai onko tämä nyt vain jonkinlainen väärinkäsitys?

      • christus.victor:"Kuinkakohan moni Raamattua lukeva aidosti antaa tekstin puhua omasta puolestaan sen sijaan että lukee omat ajatuksensa tekstiin näin käytännössä survoen omat sanansa Raamatun kirjoittajien suuhun?"

        Tuo on Raamattua lukiessa todellinen vaaratilanne. Helposti tulee luettua Raamattuun sisään omaa maailmankuvaansa, toiveitaan ja ajatuksiaan ylipäätään, sen sijaan, että Raamatun teksti saisi puhua (omassa kontekstissaan).


      • totuusfriikki7678 kirjoitti:

        christus.victor:"Kuinkakohan moni Raamattua lukeva aidosti antaa tekstin puhua omasta puolestaan sen sijaan että lukee omat ajatuksensa tekstiin näin käytännössä survoen omat sanansa Raamatun kirjoittajien suuhun?"

        Tuo on Raamattua lukiessa todellinen vaaratilanne. Helposti tulee luettua Raamattuun sisään omaa maailmankuvaansa, toiveitaan ja ajatuksiaan ylipäätään, sen sijaan, että Raamatun teksti saisi puhua (omassa kontekstissaan).

        Ja niin yleistä että näille kahdelle on tehty omat terminsä: eisegeesi ja eksegeesi eli lähinnä tekstin lukeminen ja tekstiin lukeminen. Jos pitäisi heittää lonkalta jokin arvio niin sanoisin jälkimmäisen olevan reilusti yleisempää enkä voi minkäänlaisella varmuudella itsekään sanoa että en siihen syyllistyisi, mutta onneksi voi sentään edes yrittää välttää sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe