Terapeuttien suhde vl-vakaumukseen

suurinosaasiallisia

Joidenkin ihan oikeidenkin ammattiterapeuttien (ei siis vain humpuukikehoterapeuttien) suhde vanhoillislestadiolaisuuteen on jännitteinen ja vaikea. He saattavat väittää koulukiusaamistraumoista kärsiville nuorille aikuisille vl:ille, että heidän ongelmansa johtuvat vanhoillislestadiolaisesta vakaumuksesta. Usein tällaisella virheellisellä terapialla hoidetut vl-taustaiset henkilöt alkoholisoituvat saadessaan terapeuteilta neuvon, että kyllä sitä alkoholia voi vähän käyttää.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilleriPera.moiii

Ongelma jos sellainen on, kuten näillä vaiheeseen jääneillä pahuuden pesillä se vaan johtuu lestadiolaisuudesta. kaikki ei sovi kaikille, varsinkin jos on jo valmiiksi sairas tai pyrkyri.

Toki psykiatri ei sitä tiedä mistä se johtuu, joten tavallaan olet oikeassa. Lestadiolaisuus on yksi, lestadiolainen on tod vaikea käsitellä psykologiassa.
      Mut on muutki. perheen jutut, esim mököttävät vanhemmat johon syyllistyy liki joka perhe, myös vl heissäkin

• OnnetonOskari

Esim. Limingasta on kuulunut huhua että uskovaiset eivät enää uskalla hakea apua lastensa ongelmiin kun aina aletaan epäillä ensin hyväksikäyttöä oli tuen piiriin hakeutumisen syy vaikka mikä. Kovan hinnan perheet maksavat viime vuosien kohuista.

• uskomatonta

Jos huhu on totta, niin kyllä on peiliin katsomisen paikka Limingan lastensuojelulla...

• 666VIHA666
        uskomatonta kirjoitti:

Jos huhu on totta, niin kyllä on peiliin katsomisen paikka Limingan lastensuojelulla...

Minusta pitäisi mennä sylttytehtaalle. Ihan oikeasti.

Lukekaa tämä - lukekaa huuliltani!

VIELÄ REILU VUOSI SITTEN EUROVAALIEN AIKAAN ANTTI PENTIKÄINEN SYYTTI JULKISELLA FACEBOOKSIVULLAAN SUOMEN RAUHAN YHDISTYSTEN KESKUSYHDISTYSTÄ LASTEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN KIPUILUSTA. En muista enää sanamuotoja, mutta sanoma oli selvä: SRK estää toiminnallaan pedofilian kitkemisen yhteisöstä. Huom: Vain reilu vuosi sitten. VIIME VUONNA.
        Jos en olisi nostanut täällä metakkaa niin tämä kiiltokuvapoika tod.näk. tilapäivittelisi samaa valhetta edelleen.

Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? Jos kerran liikkeen ja kirkon vaikutusvaltainen henkilö ja vl puhuja on tuota mieltä ollut vielä vuosi sitten, niin älkää ihmetelkö miksi terapeutit on!!

Minä en tietenkään ole tuota mieltä. Minusta tämän pojan kommentit on verrannollisia sen kanssa jos syyttää toista ihmistä pedofiliasta, toinen vaihtoehto on se että hän on oikeassa. Tilastot ovat kuitenkin sitä vastaan.

Minä en ole lestadiolainen, en ole koskaan ollut, enkä aio tulla. Minulla ei ole henkilökohtaista intressiä.

t. ex-liminkalainen

• 666VIHA666
        666VIHA666 kirjoitti:

Minusta pitäisi mennä sylttytehtaalle. Ihan oikeasti.

Lukekaa tämä - lukekaa huuliltani!

VIELÄ REILU VUOSI SITTEN EUROVAALIEN AIKAAN ANTTI PENTIKÄINEN SYYTTI JULKISELLA FACEBOOKSIVULLAAN SUOMEN RAUHAN YHDISTYSTEN KESKUSYHDISTYSTÄ LASTEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN KIPUILUSTA. En muista enää sanamuotoja, mutta sanoma oli selvä: SRK estää toiminnallaan pedofilian kitkemisen yhteisöstä. Huom: Vain reilu vuosi sitten. VIIME VUONNA.
        Jos en olisi nostanut täällä metakkaa niin tämä kiiltokuvapoika tod.näk. tilapäivittelisi samaa valhetta edelleen.

Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää? Jos kerran liikkeen ja kirkon vaikutusvaltainen henkilö ja vl puhuja on tuota mieltä ollut vielä vuosi sitten, niin älkää ihmetelkö miksi terapeutit on!!

Minä en tietenkään ole tuota mieltä. Minusta tämän pojan kommentit on verrannollisia sen kanssa jos syyttää toista ihmistä pedofiliasta, toinen vaihtoehto on se että hän on oikeassa. Tilastot ovat kuitenkin sitä vastaan.

Minä en ole lestadiolainen, en ole koskaan ollut, enkä aio tulla. Minulla ei ole henkilökohtaista intressiä.

t. ex-liminkalainen

Minä en tiedä koskaan aiemmin Suomessa tapahtuneen vastaavaa, jossa joku vaikutusvaltainen henkilö olisi JULKISESTI vihjaillut jonkun yhteisön tai järjestön tai ylipäänsä minkään instanssin rakenteiden. tms. suojelevan pedofileja.. Täysin häikäilemätön fiasko. Tuollainen pitäisi normiyhteiskunnassa mennä siten, että ensin tapahtuisi välitön soitto hätäkeskukseen ja poliisit Ouluun pidättämään mustapukumiehiä.
        Kenelle hän ylipäänsä viestin osoitti Facebookiin kautta, poliisilleko? Ja miksi poisti sen jos oli mielestään oikeassa?

• kytät..stä

Sanosisin, että noissa joissakin pf-prosesseissa poliisitkin ovat olleet perseestä.

• hyvä.lääke

Terapiaa tarvisitte vuokot sun muut. Psykoterapiaa.

• opiskelijatyttttö

Ärsyttää ihan sairaasti, kun lääkärit pistävät kaiken syyksi vanh.lest. Vaikka se ei liittyis yhtää mitenkään joihinkin tiettyihin sairauksiin. Tekis mieli ravistella heitä! Tää ei koske mua, mut mun kaverille on aika epäammattimaisia olleet lääkärit kun ovat kuulleet, että kyseessä on vanh.lest.

• elämäntapa.sykoloki

Joissakin asioissa se vaikuttaa. Esim muurarin ammatissa saattaa esiintyä asentohuimausta enemmän. En tiedä onko noin. Se oli esimerkki. En silti haluaisi muuttaa muurareita helluntaivangeiksi vaikka siellä jopa asutaan muuratuissa huoneissa.

Lestadiolainen on oma lukunsa. Ihminen on psykologiassa vaikea käsitellä, jos tavalliset paranemiselle välttämättömät psykologiset polut eivät ole käytössä, syystä että siellä polulla on esteitä joiden läpi ei pääse parhainkaan psykologi. Vika ei siis ole lestadiolaisuus, enkä lähettäisi lestadiolaista toiseen hengelliseen liikkeeseen tai vankilaan. Lestadiolaisuus on tavallaan oma juttunsa ja psykologia omansa. Syy on siis itseasiassa psykologeissa ja terapeuteissa, koska eivät teknisesti voi edes päästä lestadiolaisen sisälle. Teknisesti lestadiolaisuus on psykologian "kilpailija". Oma motoriikkaansa molemmilla.

Jos psykologinen polku näyttäisi tietä avioeron suuntaan, jonka asiakas itse päättää, niin tämä psykologian kannalta paras vaihtoehto jää käyttämättä koska lestadiolainen logia näytää eri polkua. Tämän jälkeen psykologin apu on turha koska sen näkökannalta olet harhassa ja hän joutuisi avaamaan sinulle tietä polulla jota se ei itsekään tunne.
        Tässä ei oteta kantaa kumpi polku on parempi. Kerrottiin vain vaihtoehdot.

• noinseasiavainon

Opiskeluaikana menin koulupsykologille sosiaalisen jännittämisen vuoksi. Aluksi psykologi käytti pitkät tovit kertoakseen, että minun ei ole pakko olla vl ja että vapaassa maassa voi valita muunkin vakaumuksen. Olin monttu auki, että mitä tuo liittyy asiaan, kun en ollut missään vaiheessa syyttänyt uskoani mistään. Totesin jossain vaiheessa, että tiedän valinnanvapauteni, olen omasta tahdostani vl ja että en ole tullut tänne keskustelemaan uskostani, vaan ongelmastani eli sosiaalisesta jännittämisestä: käsien tärinästä ja vapinasta luokan edessä esitelmää pitäessä, lukkoonmenemisestä tietyissä tilanteissa jne. Jos psykologi kokee tarvetta keskustella uskosta kanssani, hän on tervetullut rauhanyhdistykselle, jossa keskusteluja voidaan jatkaa. Lopulta psykologin oli myönnettävä johdattelevista kysymyksistään ja mielipiteistään huolimatta, että minulla ei ollut kannetta uskoani eikä vanhempiani vastaan. Sen jälkeen hän keskittyi kuulemaan minua ja nimenomaan hän oivalsi, että sosiaalinen jännittämiseni johtuu vakavasta vuosien takaisesta koulukiusaamisesta, joka tapahtui käyttäen lyömäaseena uskoani. Alun puoskarointiyrityksestä huolimatta hyödyin siten muutamista psykologikäynneistä. Puoskarointiyrityksestä johtuen uskon, että monia vl:ia "hoidetaan" yrittämällä saada heitä vaihtamaan uskoaan, vaikka pitäisi keskittyä ihan muihin, oikeisiin syihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4319
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 151
      975
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      20
      814
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      790
    Aihe