Mitä sinusta jää?

Kuolema on koskettanut minua tänä vuonna syvästi. Sekä ravistanut että hipaissut. Joten kysyn - oletko miettinyt mitä sinusta jää kun se hetki koittaa että pitää päästää irti? Miten sinut tullaan muistamaan? Millaisena haluaisit että sinut tullaan muistamaan?
Tätä voisi ajatella myös jatkona Paloman aloitukseen, missä mietitään omaa henkistä matkaa. Sukellus omaan napaan siis jatkuu. Ei ole tarkoitus kuitenkaan sukeltaa kanssakirjoittajien napoihin.

158

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunhan ette enää paloman kanssa keikuttellen luo noita keino-tekoisia ruumis-
      musiikki-aloituksia.

      H.

      • en.vain.jaksaisi

        miten sinä kestät itseäsi H
        oletko ihan hullu


      • en.vain.jaksaisi kirjoitti:

        miten sinä kestät itseäsi H
        oletko ihan hullu

        "en.vain.jaksaisi"

        Mistä sitten johtuneekaan, on askeleni kevyt.
        En tunne rasittavaksi luonteen-piirrettäni pyrkiä kaikessa parhainpaan
        mahdolliseen tulokseen.
        Kuten esim. palstalla ajattelemaan kommentteja syvällisesti, ennen-kuin vastaan niihin syvällisemmin.

        Hulluudestahan olemme jo monasti käyneet keskusteluja.
        Yleensä n. 5 kertaa vuodessa.
        Hulluuden tarkaa määritelmää emme ole löytäneet.
        Aina siitä on tullut MUTU-juttu.


        H.


      • ET_taida_edes_tajuta

        Hullu olet, ahdistat niitä, jotka yrittävät keskusteltavaa keksiä, ahdistat myöskin muita kirjoittajia. TAJUATKO edes MITÄ TEET?


      • ET_taida_edes_tajuta kirjoitti:

        Hullu olet, ahdistat niitä, jotka yrittävät keskusteltavaa keksiä, ahdistat myöskin muita kirjoittajia. TAJUATKO edes MITÄ TEET?

        "ET_taida_edes_tajuta"

        MUsta TUntuu että teen sitä samaa mitä toisetkin kirjoittajat tekevät.
        Minulle.
        Luotujen tuska on NIIN ahdistavaa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "ET_taida_edes_tajuta"

        MUsta TUntuu että teen sitä samaa mitä toisetkin kirjoittajat tekevät.
        Minulle.
        Luotujen tuska on NIIN ahdistavaa.

        H.

        Hah! Hunksz! Tuon viestin jopa tajusin. Aikas hyvä, hienovarainen peräti.
        "ET_taida_edes_tajuta"-nikille. Olen nähnyt hulluutta. Väittäisin että kontrollifriikki ei ole sitä. Hän on vaan.....
        ootas, keksin sen kohta.
        Hän on
        nyt se tulee
        ....
        ihan kohta
        ...
        jäykkis :))


      • hmp.f kirjoitti:

        Hah! Hunksz! Tuon viestin jopa tajusin. Aikas hyvä, hienovarainen peräti.
        "ET_taida_edes_tajuta"-nikille. Olen nähnyt hulluutta. Väittäisin että kontrollifriikki ei ole sitä. Hän on vaan.....
        ootas, keksin sen kohta.
        Hän on
        nyt se tulee
        ....
        ihan kohta
        ...
        jäykkis :))

        "humps"

        Aaseja ohjattessa on käytettävä keppiä.
        Niille ei pehmeä Vihta anna tarpeeksi Saunaa.
        Tuon ymmärsi jo Jesse aikoinaan.
        Muuleilla on toisin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Aaseja ohjattessa on käytettävä keppiä.
        Niille ei pehmeä Vihta anna tarpeeksi Saunaa.
        Tuon ymmärsi jo Jesse aikoinaan.
        Muuleilla on toisin.

        H.

        Oletkos huomannut kaupassa uuden sadon porkkanoita? Ihanan meheviä, ja niin kauniin oranssin-vihreitä. Melkein vastustamattomia. Niin kuin se taito tehdä vedestä viiniä.
        Kepinkäyttäjä voi joutua varomaan takapotkuja.


    • Psykoterapeutitar

      Toivottavasti ei jää mitään, eikä muisteta mitenkään.
      Olen saanut kaiken ja kivaa on ollut!

      • Syyttömänä.syntymään

        Sen verran on kuvaannollisesti turpaan tullut, että toivottavasti ei jää mitään kenellekään. Joutavaa roinaa on kaikki paikat täynnä ja pankkitilillä rahaa, jota en tarvitse. Kai ne joku korjaa kuleksimasta.


      • tarkka.talous.inssi

        Testamentissani lukee tikku kirjaimin
        "Kaikki tyhjät pullot saa palauttaa Alkoon ja rahat pitää.
        Tyhjät kaljapullot ja tölkin, jos niitä jää, voi palauttaa kauppaan.
        Pankkien tunnuslukuja ja salasanoja en jätä, en myöskään kerro, missä pankeissa tilejäni (tyhjiä) on. Perikunnan kukkarosta on maksettava laskut ja rästi vuokrat"


    • ent.siivoojaparka

      Yritän tehdä jälkeeni jääville kaiken mahdollisimman helpoksi.
      Kokeilen elää niin, ettei kenenkään tarvitse surra kuolemaani. Haluan viimeisenä kuulla arkkuuni helpotuksen huokauksen.

      • Arvo.Merkkinen

        Arvon MEKIN ansaitsemme suomen maassa suuressa
        lähtö koittaa jokaiselle geenin tyvi juuressa.


    • Minä yritän elää niin että minusta jäisi kaunis muisto niille jotka jäävät minua kaipaamaan. Jääkö minusta sitten mitään muuta, dokumentteja, kuvia, kätteni töitä? Kasvaako istuttamani omenapuu vielä joenrantakotini etupihalla? Lukeeko joku vielä blogiani? Jatkuuko geeniperimäni lapsenlapsieni jälkeen? Olenko kylvänyt jonkun pienen siemenen jonkun oppilaani mieleen joka on jäänyt itämään?

      Mieheni edesmenneen tavarat olivat kaikki hujanhajan heidän yhteisessä kodissaan kun muutimme sinne kahdeksi kuukaudeksi remontin ajaksi. Ostimme suuren morsiuskirstun ja pakkasin siihen kauniisti hänen kauneimmat leninkinsä, hajuvesipullonsa, käsityönsä, enkelikokoelmansa, tavaroita joita hän oli itse säästänyt tulevia sukupolvia varten...minusta se tuntui ainoalta oikealta tavalta säilyttää hänestä joku muisto: koota tavaroita jotka kertovat mahdollisimman paljon hänestä ihmisenä poikaa tai pojan lapsia varten. Konkreettisesti tämä on mitä hänestä on jäänyt, paitsi hauta, valokuvat, pitsiverhot ja poika joka on aikuinen. Se henkinen pääoma on vaikeasti hahmotettavaa.

      Katselin myös äitini jäämistöä viime kesänä meidän maalla. Äiti oli jakanut tavaransa melkein jo pois eläessään, mutta jokainen valokuva-albumi, käsityö. liinavaate kertoi minulle omaa tarinaamsa ruskeasilmäisestä viipurilaistytöstä ja hänen elämänkaarestaan. Joku päivä kirjoitan ehkä kirjan. Sitä varten olen tuonut albumit tänne talteen, ennenkuin uteliaat kädet käyvät niitä repimässä.

      • Joku-päivä-luen-kirjan

        """Joku päivä kirjoitan ehkä kirjan...""" Kertoo että olet sitten-kun ihmisiä ja se kirja ei tule valmistumaan eläessäsi.
        Se on aloitettava HETI. Tänään, jos aikoo jotakin tehdä.


      • ent.siivoojaparka

        Mitä käyttöä minulla ainakaan tulee olemaan nettikirjoituksistasi sitten enää kuolemasi jälkeen. Sitten olet jo veetuiluni ulottumattomissa.


      • Ajattelen netistä samoin, että jos lapset haluavat aikuisina tutustua minuun aikuisena, tasavertaisena, niin täällähän mun ajatukset löytyy :D
        Olen saanut käsiini parin sukulaisen päiväkirjat, ne ovat aarteita. On niin ihmeellistä sukeltaa toisen tunne-elämään ja nähdä ne ajatukset tekojen taakse. Jo vaan sen, että näkee toisen käsialaa.


      • hmp.f kirjoitti:

        Ajattelen netistä samoin, että jos lapset haluavat aikuisina tutustua minuun aikuisena, tasavertaisena, niin täällähän mun ajatukset löytyy :D
        Olen saanut käsiini parin sukulaisen päiväkirjat, ne ovat aarteita. On niin ihmeellistä sukeltaa toisen tunne-elämään ja nähdä ne ajatukset tekojen taakse. Jo vaan sen, että näkee toisen käsialaa.

        "humps"

        Sain tunteen että olet syventynyt sinäkin vanhaan konmmentiini.
        Jossa totesin lasteni saavan tehdä miljoonia kirjoituksillani :)
        Kyynelehtien.
        Voi teitä copyjä...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Sain tunteen että olet syventynyt sinäkin vanhaan konmmentiini.
        Jossa totesin lasteni saavan tehdä miljoonia kirjoituksillani :)
        Kyynelehtien.
        Voi teitä copyjä...

        H.

        Nii'i! Miksei jokainen kommenttikenttä täällä on jo valmiiksi esitäytetty niin että viesti alkaa "Koska hunksz on sanonut....."


      • hmp.f kirjoitti:

        Nii'i! Miksei jokainen kommenttikenttä täällä on jo valmiiksi esitäytetty niin että viesti alkaa "Koska hunksz on sanonut....."

        "humps"

        No ei nyt IHAN jokainen sentään :)
        Kirjoita minua lisää, ole hyvä.
        Niin on aina hyvä.
        Jollei ihan parastakin.

        yst.

        H.


    • Kasa tuhkaa ja ehkä sanovat, että siinäpä oli erikoinen ihminen, jopa omalla tavallaan hauska.

    • Eipä taida olla niin merkittäviä saavutuksia jotta minut kukaan sadan vuoden päästä muistaisi.

      • 100vuottaOnKauan

        Tavis tallaajan haudan muistojälki on 1 - 3 vuotta. Sen jälkeen olet lähes unohdettu. Ehkä viipyilet muutaman sekunnin ihmisten mielissä, ohimenevää. Elävä elämä ajaa muistojen päälle Arjen Katepillarilla.


      • 100vuottaOnKauan kirjoitti:

        Tavis tallaajan haudan muistojälki on 1 - 3 vuotta. Sen jälkeen olet lähes unohdettu. Ehkä viipyilet muutaman sekunnin ihmisten mielissä, ohimenevää. Elävä elämä ajaa muistojen päälle Arjen Katepillarilla.

        Hyvin sanottu, samaa mieltä.


    • ö-Öö

      Mnaah.

      Muutamien kymmenien vuosien kuluttua meitsiä ei muista enää kukaan. Ihminen tavallaan lakkaa olemasta, kun viimeinen ihminen, joka tyypin itse tavannut kuolee. Noh, periaatteessa joskus tulevaisuudessa meitsin muistaa joku nyt kakarana oleva tyyppi, jos muistaa. maksimissaan siis alle sata vuotta.

      Se asia erikseen, jos tekee jotain mainittavampaa, josta jää historian kirjoihin. Eipä taida hirveästi olla elossa enää vaikkapa Eino Leinon tavanneita ihmisiä, kundin nimen tosin tietää monikin. Siitä hupais juttu, erittäin harva perehtynyt millään tavalla kundin runotuotantoon. Eli vaikka tekoja onkin, niitä ei välttämättä muisteta, ei tekijää muisteta, nimi opetettu koulussa.

      Ja kun laajemmin ajattelee. Kun ihmiskunta tuhonnut itsensä järjettömällä lisääntymisellään, tuskin tulevat maapallon asukkaat ovat kiinnostuneita jonkun aikanaan eläneen eläinrodun edustajan persoonasta :DDDDD

      =DW=

      • Muistellaanhan täälläkin välillä edesmenneistä nikeistäkin. Jotenkin sellainen kuva jäänyt mulle, että jos minusta KUKAAN ei puhu jälkeenpäin, niin aika hajuton ja mauton olen ollut.


      • humbs
        hmp.f kirjoitti:

        Muistellaanhan täälläkin välillä edesmenneistä nikeistäkin. Jotenkin sellainen kuva jäänyt mulle, että jos minusta KUKAAN ei puhu jälkeenpäin, niin aika hajuton ja mauton olen ollut.

        Mistä tietää, kuka on edesmennyt nikki, vai vaihtanut maisemaa muuten vaan?


    • kesivä

      Ei mitään mainittavaa. Ei suuria saavutuksia.

    • Muista-lähtöpäivä

      detur
      Varaa lomamatka
      Valmismatka Pelkkä lento
      Lähtökenttä Maa
      Lähtöpäivä 1 Viikko 2 viikkoa 1 kuukausi

      HAE ! >

      • Heh :)) Älä nyt vielä suunnittele :/


    • Minusta ei jää ku kasa tuhkaa ja luita. Omaisuuskin on sellasta että saa heittää jätelavalle kaikki maallinen omaisuus. Minkä muiston kenellekkin jätän niin ei ole tiedossa, ei nuo ole sitä mulle etukäteen sanonnu.

      • Etukäteen.sanottu

        Eniten esillä sinä olet ollut netti palstoilla kuin omaistesi tavoitettavissa. Enkä jaksa alkaa väittämään, että kukaan palstoillakaan jäisi sinua kutsumaan?


      • Etukäteen.sanottu kirjoitti:

        Eniten esillä sinä olet ollut netti palstoilla kuin omaistesi tavoitettavissa. Enkä jaksa alkaa väittämään, että kukaan palstoillakaan jäisi sinua kutsumaan?

        Aha......


      • k-kk
        Nittaminax kirjoitti:

        Aha......

        Nitalle.
        Tähän väliin on pakko sanoa yks juttu.
        Tääl oli kirjoittelija joka nukkui pois, kirjoittelimme mut en uskonut jääväni hänen mieleen.
        Kumminkin viesti tuli tavallaan haudan takaa.
        Älkää koskaan sanoko ,ei koskaan ja aina on joku joka muistaa tavalla tai toisella.


    • Viatonsivullinen

      Hautakivi säilyy jos se säilytetään. Sitäkään ei tiedä miten hautauskäytännöt muuttuu, hoidetaanko hautoja, mikä on tulevaisuuden tapa haudata. Hyvinvähänaikaa minut joku muistaa, lapsia on yksi, lapsenlapsia nolla, eikä minun siskoillakaan ole lapsenlapsia. Tärkeintä on
      millainen olen eläessäni, minkä vaikutuksen teen ihmisiin, se mitä minusta kuolemanjälkeen ajatellaan ei ole tärkeää ollenkaan.
      Maaseudulla oleva kiinteistö, sen omistajana nimeni on kirjoissa.
      Jäljellejäävät katsovat että tuonniminen leskirouva on omistanut joskus paikan. Paika on ollut naisten omistuksessa, kiva yksityiskohta. Kun kuolen se jää tyttärelle, hän antaa sen
      kummitytölleen, jos ei myy. Muu kuolemanjälkeinen pohdinta on taivastasolla, jännä nähdä mikä juttu se on, en usko sielun kuolevan.

      • ent.siivoojaparka

        Mistä sinä olet saanut vahvistusta sielun kuolemattomuuteen?


      • Viatonsivullinen
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä sinä olet saanut vahvistusta sielun kuolemattomuuteen?

        Tämä on mielestäni erittäin kiinnostava juttu.
        Alan kirjallisuutta lukemalla ja käyttämällä harmaita aivosolujani.
        Ei siitä koskaan saa mitään varmaa tietoa.
        Se on ihan eri juttu.


      • huvinsakullakin
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Tämä on mielestäni erittäin kiinnostava juttu.
        Alan kirjallisuutta lukemalla ja käyttämällä harmaita aivosolujani.
        Ei siitä koskaan saa mitään varmaa tietoa.
        Se on ihan eri juttu.

        Huuhaa kirjallisuutta ja muuta meditointihömppää.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä sinä olet saanut vahvistusta sielun kuolemattomuuteen?

        Sivusta sanoisin.
        Sielun kuolemattomuuden varmuus on varmaan tullut samasta lähteestä kuin varmuus kaiken katoavaisuuresta.
        Uskon varassa molemmat tiedot.


      • Viatonsivullinen
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Sivusta sanoisin.
        Sielun kuolemattomuuden varmuus on varmaan tullut samasta lähteestä kuin varmuus kaiken katoavaisuuresta.
        Uskon varassa molemmat tiedot.

        Kyllä, uskomuskysymyksiä. Toisille ei riitä se mikä näkyy.
        He ovat uteliaampia.


      • huuhaahaata
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Kyllä, uskomuskysymyksiä. Toisille ei riitä se mikä näkyy.
        He ovat uteliaampia.

        Eli sekopäitä ja näkymättömään uskovia.


      • ent.siivoojaparka
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Tämä on mielestäni erittäin kiinnostava juttu.
        Alan kirjallisuutta lukemalla ja käyttämällä harmaita aivosolujani.
        Ei siitä koskaan saa mitään varmaa tietoa.
        Se on ihan eri juttu.

        Minuakin tuo sielun kuolemattomuus on kiinnostanut.
        Pitää myöntää, että uskon Raamattuun enemmän kuin omiin harmaisiin aivosoluihini. Raamattu taas ei tue sielun kuolemattomuutta vaikka katolinen kirkko sai sellaista ihmisten päähän ympättyäkin rahaa tienatakseen ja siitä se sitten on periytynyt lut.kirkkoonkin.
        Enpä väittele. Uskokoon kuka mihin hömppään haluaa, spiritismiin, tähtikarttoihin ja muuhun hassun hauskaan.

        e.sp (lähes pappi)


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Sivusta sanoisin.
        Sielun kuolemattomuuden varmuus on varmaan tullut samasta lähteestä kuin varmuus kaiken katoavaisuuresta.
        Uskon varassa molemmat tiedot.

        En minä usko kaiken katoavaisuuteenkaan.
        Tarkoitan, että en usko jumalattoman (ateistin) elävän ja kituvan ikuisesti helvetissä, mutta en usko jumalattoman elävän missään taivaassakaan.
        Raamatun mukaan:.
        "Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa."
        Kuulostaako kuolemattomalle?

        e.sp (lähes pappi)


      • No itse asiassa juuri tuo mitä ihmiset meistä ajattelee oli juuri mitä hain. Sillähän me jäämme elämään, halusimme tai ei. Eihän sillä enää ole meille mitään väliä, mutta vähän vaikeaa vaikuttaakaan enää kuoleman jälkeen :)


      • kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minuakin tuo sielun kuolemattomuus on kiinnostanut.
        Pitää myöntää, että uskon Raamattuun enemmän kuin omiin harmaisiin aivosoluihini. Raamattu taas ei tue sielun kuolemattomuutta vaikka katolinen kirkko sai sellaista ihmisten päähän ympättyäkin rahaa tienatakseen ja siitä se sitten on periytynyt lut.kirkkoonkin.
        Enpä väittele. Uskokoon kuka mihin hömppään haluaa, spiritismiin, tähtikarttoihin ja muuhun hassun hauskaan.

        e.sp (lähes pappi)

        Saarnaaja 12:7 "Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut."


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Saarnaaja 12:7 "Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut."

        Niin. Ja sitten sama Saarnaaja:

        Saarn. 9:5
        "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
        9:6
        Heidän rakkautensa ja vihansa ja kiihkonsa on mennyt, eikä heillä koskaan ole osaa missään, mikä tapahtuu auringon alla."

        Eikö tuosta käy aika selväksi, että se pelkkä Jumalan antama henki ei tiedä eikä tunne mitään? Eikä sillä hengellä ole ollut mitään omaa tietoisuutta ennenkuin sen on Jumala meille antanut, jokaiselle omansa, eikä tule olemaan sen jälkeen kun kuolemme.
        Muutenhan ei mitään ylösnousemusta viimeisenä päivänä tarvittaisiin ollenkaan, jos kaikki menisivät suoraan sinne taivaan iloon soittelemaan harppujaan. Raamatussa sanotaan vielä, että taivaaseen ei mene kukaan ennen toisia vaan kaikki Herran omat otetaan sinne sitten samalla kertaa viimeisenä päivänä, kun haudat aukenevat.
        Siihen asti ihan kiltisti vaan nukutaan kuolon unta, eikä käydä haudan takaa kurkkimassa.

        Ja mikäs on muuten se sielu?
        1.Mooseksen kirja:
        "2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."
        Siis ruumis henki=sielu. Elävä ihminen on kokonaisuudessaan se sielu, eikä se ole mitään, mikä meistä kuollessa irtoaa ja menee taivaaseen tai helvettiin tai jää harhailemaan löytämättä sijaansa.

        e.sp (lähes pappi)


      • Viatonsivullinen

        Tulkinta onkin vaikeinta, ihmisillä on erilainen kyky tulkita näitä
        asioita. Kannattaa tehdä omia havaintoja, juuri ne voivat olla oikeita..


      • ent.siivoojaparka
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Tulkinta onkin vaikeinta, ihmisillä on erilainen kyky tulkita näitä
        asioita. Kannattaa tehdä omia havaintoja, juuri ne voivat olla oikeita..

        Sen oman oikean havainnonhan tekee siitä asiasta vasta sitten kun itse kuolee. Ja minä en ainakaan tule sitten kertomaan havaintojani kenellekään.
        En usko, että kukaan muukaan tulee tai on tullut. Jos näette minut hiippailemassa jossain kuoltuani tai kuulette minun kuolemani jälkeen puhuvan teille, niin menkää kallonkutistajalle kiireesti.


    • olin-yksi-helmi-elämän

      nauhassa,,,,,



      --------------
      Tavallisesta ihmisestä jää tavalliset muisto,
      en kaipaa ikuista muistopatsasta ,
      ei välttämättä tartteis nimeäkää hautakiveen,
      mutta se ny varmasti tulee kun menen puolisoni kanssa samaan hautaan,
      en ole huomion kiepee,

    • Mul on pikkune möki rähjä ja auton omista osa.
      Minust ei varmaan jää mitään muistoo ja kaipaust sen jälkeen ku vaimokin on hauras.
      Se ihmine joka mun uskoakseni olis muistanu ja kaivannut on jo orottelemas minuu.

      • Minusta ihminen usein vähättelee omaa vaikutustaan ympäristöönsä. Kaikki teemme jälkiä tai kosketamme jollain tapaa toisiamme. Hymyn ja jopa kurtistuneiden kulmakarvojen voima on aika iso.
        Tuskin sä mun halausta kaipaat, mutta ruttaan nyt kuitenkin kun sellainen fiilis tuli.


    • En juuri ajattele millainen muisto minusta jää. Elämä jatkuu ja muistot haalistuvat nopeasti, sukupovet seuraavat toistaan. Kuolema vierailee usein peräkkäin lähipiirissä. Nyt on ollut kuolemasta vapaata aikaa muutama vuosi. En pelkää kuolla, olen elänyt näköiseni, tyydyttävän elämän. Tykkään elää vieläkin mutta kuolemakaan ei kavahduta.

    • ö-Öö

      Pikkasen lisää.

      Kirjoitin ylemmäs oman käsitykeni omata kuolemattomuudessstani, oma mielipide, eip muuta, ällistyttävän lähellä suurimmalla todennäköisyydellä tapahtuvaa todellisuutta, näin uskon ainakin nyt. Aina tietenkin mahdollista, että tulee hölmöiltyä jotain, että jää nimenä jatkamaan elämääni kuolemani jälkeen. En tosin löisi vetoa sen puolesta.

      Mutta pikkasen kirjoitan ihmisten harhaisuudesta.

      Pöndellä, siis hikiällä, sattui taannoin, nuori-isäntä kuoli onnettomuudessa. Suuret hautajaiset. Noh, nyt kundia ei muista edes sen omat lapsensakkaan. Kundi tietenkin haudattiin kirkkomaahan. Tuli ongelma, sukukiveen ei enää mahtunut kaivertamaan uusia nimiä. Hommasivat uuden. Ja se vanha hautakivikö nyt on sukulaisten vastuulla, se hävitettävä jotenkin. Net roudas sen mun vastarannalle, laittoivat pystyyn kosken rannalle. Kallis kivi, kai. Ei se enää siellä ole, herätti yleisesti aika laajaa huomiota. Kivessä oli jotain nimiä ja vuosilukija, kukaan tiedä ketä net on olleet.

      Noo. Nykyinen vanhaisäntä alkaa olemaan jo vanha. Siis kertomani vainajan isä. Polttimo jo aika hyvion sekaisin. Se on itse tehnyt itselleen hautakiven, jostain luonnonkivestä, minkä se on kaivinkoneurakointi aikoinaan varastanut jostain työmaalta. Kuulemma komea kivi. Se on ostanut siihen rosteriset kirjasimet ja kiinnittänyyt siihen. Nimi, syntymäjat jne. Ja laatikossa kuulemma numerot ostettun kuolinpäivää varten, koska ei ole niitä voinut kiinnittää, koska ei tiedä kuolinaikaansa. Siis aika paljon rosterisia numeroita.

      Ongelmaksi tulee se, ei sinne sukuhautaan voi haudata ketään aikoihin, se jo täynnä, eikä se ole ostanut uutta hautapaikkaa itselleen. Kitupiikkinä loispummieläkeläisenä se on itse tehnyt itselleen uurnan, jota sukulaiset voi pitää takan päällä ja ilmeisimmin se itsetekemänsä hautakivi on sitten jonkun sukulaisen pihassa....

      Kundilla kovat luulot itsestään, että on jokin merkkihenkilö, jonka kuolemaa tulee suremaan sankka joukko ihmisiä. Tosiasia on, kundilla ei ole edes rahaa omiin hautajaisiinsakaan, ei ole ikinä tehnyt mitään mainittavaa, ei sitä kukaan tunne, eikä sen kuolemista oikein kukaan edes huomaa. Mutta kundi tosiaan kuvittelee olevansa jokin hiton merkkihenkilö, tosin se on sitä vain omasta mielestään.

      Valitettavasti tarina on totta.

      =DW=

    • tripps

      Kuolemaa ei ole!
      Saduksi luulemanne tarina on totta. Uskontoja ei tarvita kuin sellaiselle, joka kuvittelee sadun häntä auttavan. Uskonnot on satua, mutta kuolemanjälkeinen elämä ei ole!

      • ent.siivoojaparka

        On se vähän kummallinen uskonto tai uskomus tuokin. Missäs tulet elämään ja mikä sinua tulee pitämään hengissä?


    • Tuttavaperheemme edesmenneet koirat ovat piirongin päällä tuhkauurnissa.

      • ent.siivoojaparka

        Veljeni piti myös kauan koiransa tuhkauurnaa hyllyllään. En tiedä, josko olisi jo luopunut siitä.
        Likallani oli yhden joulunajan setänsä tuhkat pahvilaatikossa eteisen hattuhyllyllä. Oli mukava, kun kaverit pyysivät tulla kylään ja hän sanoi; minulla on kyllä setä täällä kylässä, mutta ei kai se haittaa. Sitten kaverit kurkkivat, että missäs se setä. Likka osoitti sinne hyllylle. Jotkut jopa vähän pelkäsi tuhkaa.


    • olen-katoavainen-

      Minusta jää pieni omaisuus,
      omaan käsillä tekemisen taidon,
      yhtä sun toista jää muistoksi jälkeenjääville, mitä sitten haluavat tallettaa,
      tai jos haluavat viedä kierrätykseen seki sopii,
      -- aikanaa koi syö ja ruoste raiskaa, kaikki mateaaria on katoavaista,
      ajan hammas syö,
      niin ja tietenki tuhkani jää, joka ripoltellaan joko mereenta maahan ravinteeksi luontoon,

    • staka

      En usko että kukaan ihan hirmuisesti jää kaipaamaan kun täältä poistun tuonpuoleisiin. Ja oikein hyvä niin. Suku ei kuitenkaan päättynyt minuun, ainakin jokin aikaa siis minunkin geenini jatkavat taivallustaan.
      Sain tämän levyn joululahjaksi vuonna 1968. Vähän nostalgista... ;-)
      https://www.youtube.com/watch?v=-cuuS96gLj4

    • Kuolemabisnes

      En ainakaan halua että mun jäämistöstäni tuhlataan hautauskuluihin 3000-5000e! Kuuntelin tänään Yle Puheelta Roman Schatzin Maammekirjaa jossa käsuiteltiin suomalaisten kuolemaa. SIinä oli eri asiantuntijoita ja eräs kertoi että hautauskuluhin muistojuhlineen ym. menee keskimäärin 3000-5000€. Siis mihin ihmeeseen sellainen määrä rahaa voi mennä?
      Kyllä nyt jotkut rahastaa kuolemalla ja pahasti!!! Mulle riittää vaikka pahviarkku kun se kuitenkin poltetaan. Ei mitään koko kansalle julistettavaa kuolinilmoitusta, vain lähimpien läsnäollessa siunaus ja jompi kumpi lapsista voi keittää toisilleen kahvit tai olkoot keittämättä.
      Se perunkirjoitus kai on kans laskettu mukaan kuluihin, en tiedä. Mutta missään nimessa 5000€ on ihan järjetön summa. SIlle rahalle on lapsillani varmaan parempaakin käyttöä, ehkäpä vaikka omaan ruokaansa. Pitopalvelut varmaan kuolaa perikuntien perään. Se joka tuon summan heitti, sanoi että jos vähän enemmän tulee muistojuhlaan ihmisiä niin äkkiä 1000€ tulee lisää kuluja:/

      • Kuolemabisnes

        P.S.
        Ja hautapaikkakin on jo koska haluan että tuhkani laitetaan vanhempieni kanssa samaan hautaan niin ei tarvitse miettiä edes hautapaikkaa ja kivikin on jo haudalla.
        Ei sentään nimeä ole vielä kivessä, niin kuin tätini laitatti oman nimensä vanhempiensa haudan hautakiveen jo 40 vuotta ennen kuolemaansa.


      • hirvittää-jälkeenjäävien

        puolesta, toivottavasti ne keksii pistää mut pahviarkkuun ja krematorioon,
        puolisolleni ostin tammiarkun aikoinaan, mä en sitä tarvi
        ------------
        huh huh
        vähälläpä meinaat kuolla, ja päästä hautajaiskustannuksista,
        mun puolison hautajaisiin meni kymppitonni,
        oli vain lähisuku kutsuttu, siis pienet,
        liian kallista on kuolla, ja vielä kalliimpaa haudata omainen,


      • Maksaahan ne hautajaiset. Polttaminen ei ole ilmaista, eikä uurnakaan. Ja ellet tiennyt, ihminen hajoaa ja haisee kun kuolee, pahvilaatikko ei taida käsittelijöille olla edes mahdollinen vaihtoehto. Arkku on oltava joka tapauksessa kun sinut krematorioon kuskataan.
        Ja pitää ajatella lähiomaisiaankin. Sinä halusit varmaan haudata puolisoasi kunnolla, samaa pätee meihin kaikkiin. Hautajaiset ovat mun mielestä jäljelle jäävien hyvästit, ei se kuollut enää mitään niistä ajattele. Toiset uskoo taivaaseen, mutta jos joku sinne pääsee, hänelle on varmaan muuta tekemistä kuin miettiä miten muut surevat.


      • ö-Öö
        hmp.f kirjoitti:

        Maksaahan ne hautajaiset. Polttaminen ei ole ilmaista, eikä uurnakaan. Ja ellet tiennyt, ihminen hajoaa ja haisee kun kuolee, pahvilaatikko ei taida käsittelijöille olla edes mahdollinen vaihtoehto. Arkku on oltava joka tapauksessa kun sinut krematorioon kuskataan.
        Ja pitää ajatella lähiomaisiaankin. Sinä halusit varmaan haudata puolisoasi kunnolla, samaa pätee meihin kaikkiin. Hautajaiset ovat mun mielestä jäljelle jäävien hyvästit, ei se kuollut enää mitään niistä ajattele. Toiset uskoo taivaaseen, mutta jos joku sinne pääsee, hänelle on varmaan muuta tekemistä kuin miettiä miten muut surevat.

        Pahviarkut suosittuja.

        Johtuu polttamisen suosion kasvamisesta. Monin paikoin hautausmaat alkavat olemaan täynnä, vaikea saada hautapaikkaa. Lisäksi hautaamisessa uusia ongelmia. Ihmiset kemikaaleilla kyllästettyjä, eivät tahdo mädätä- Ja toinen ongelma on se, että monet kääritty muoviin, eivät mätäne senkään vertaa. En muista tarkemmin, norjassa kuitenkin alettu ruiskuttamaan jotain kemikaaleja vanhoihin hautoihin, että net muovit ensin mätänisivät, että pääsee vanhoista raadoista eroon, että pystyy hautaamaan uusia tilalle.

        Kaikki krematoriot ei huoli pahviarkkuja, syytä voi ihmetellä. Mutta sellainenkin ongelma. Ihmiset isoja ja lihavia, niitä ei saa tungetuksi uuniin, koska uunit liian pieniä.

        En voi käsittää. Ihminen hyvää lannoitetta, kuuluu luonnon kiertokulkuun. Hautausmaat oletettavasti ravinnerikkainta maaperää ruomessa. Eikun pottuja penkiin. Nyt niissä kasvatetaan lähinnä pelargoonioita. Asiassa tietenkin kääntöpuolena nämät uudemmat raadot, ne tosiaan niin kemikaaleilla myrkytettyjä, että ainoa oikea tapa hävittää sellainen ongelmajäte asiallisesti on polttaminen. krematorioissa suodattimet jne.

        =DW=


      • Mennax-

        Tuskin se hautausmaan maaperä kovin ravinteikasta ruumiiden takia ainakaan on. Haudathan ovat niin syviä ettei kasvien juuret niin syvälle mene että jotain ravinnetta saisi. Hiekkamaatahan hautausmaat tuppaavat olemaan.


      • ö-Öö
        Mennax- kirjoitti:

        Tuskin se hautausmaan maaperä kovin ravinteikasta ruumiiden takia ainakaan on. Haudathan ovat niin syviä ettei kasvien juuret niin syvälle mene että jotain ravinnetta saisi. Hiekkamaatahan hautausmaat tuppaavat olemaan.

        Hautoja kaivellaan.

        Harvkseen tosin, mutta käännellään syvältä. En tosin usko, että tätä ravinne asiaa kummemmin tutkittu. Näitä myrkkyjuttuja ja mätänemisongelmia kylläkin.

        Polttaminen kuluttaa valtavasti energiaa. Se kääntöpuoli siinä asiassa. Mun käsittääkseni hukkalämpöä käytetään lämmittämiseen. Ainakin uudemmissa polttolaitoksissa.

        Ihminen melkolailla katastrofaalinen eläinrotu maapallolla. Siitä valtavasti haittaa luonnolle eläissään ja kuolemansa jälkeen se muuttuu ongelmajätteeksi.

        =DW=


    • sibyllavon

      Elän tätä hetkeä. Yks hailee, muistellaanko. Luultavasti rahaa jää niin paljon, ettei lasten tarvitse maksaa omistaan. Hautajaiset saavat järjestää oman mielensä mukaan. Uurnan paikka on mieheni sukuhaudassa

    • No moro kaikille. Aika paljon maallisia asioita olette ajatelleet. Ehkä muotoilin aloitusta huonosti, mutta lähinnä hain että kun sukulaiset ja naapurit teistä puhuvat jälkeenpäin. Se henkinen testamentti.
      Minulla on esim. yksi sukulainen joka on auttava enkeli, isäni on hurmuri, äitini näki ihmiset hyvin empaattisesti.
      Uskon että minusta puhutaan että hullu se oli, mutta ei säästänyt koskaan itseään. Tahtoisin vielä että sanoisivat että minuun pystyi aina luottamaan, mutta sen kanssa mun on tehtävä vielä töitä. Joskus lupaan enemmän kuin mihin lopulta pystyn.

      • näin-

        hum.f

        vanha sanonta :

        " kuolleista ei puhuta pahaa "

        omakohtaisesti en ajattele sitä mitä minusta puhutaan kuoleman jälkeen,
        olen eläny elämäni luojaa kunnioittaen,
        kuvitellu aina eläneeni oikeudenmukaista elämää,
        muita ja itseä kunnioittain, rehellistä elämää,
        tietenkin kun olen vain ihminen en ole täydellinen,
        VAIN JEESUS ON TÄYDELLINEN, ihminen ei koskaan,
        mutta olen pyrkiny pelkästään hyvään, parhaani mukaan,
        tietenki osaan olla myös itsekäs,


      • näin- kirjoitti:

        hum.f

        vanha sanonta :

        " kuolleista ei puhuta pahaa "

        omakohtaisesti en ajattele sitä mitä minusta puhutaan kuoleman jälkeen,
        olen eläny elämäni luojaa kunnioittaen,
        kuvitellu aina eläneeni oikeudenmukaista elämää,
        muita ja itseä kunnioittain, rehellistä elämää,
        tietenkin kun olen vain ihminen en ole täydellinen,
        VAIN JEESUS ON TÄYDELLINEN, ihminen ei koskaan,
        mutta olen pyrkiny pelkästään hyvään, parhaani mukaan,
        tietenki osaan olla myös itsekäs,

        Hyvyys on paras uskonto. Lisäsipä siihen Jeesuksen, Allahin tai muun saa aikaan eipäs, juupas jutun. Aletaan sotia paremman (kuolleen) johtajan puolesta ja tärkein . hyvyys unohtuu.


      • arvo.e kirjoitti:

        Hyvyys on paras uskonto. Lisäsipä siihen Jeesuksen, Allahin tai muun saa aikaan eipäs, juupas jutun. Aletaan sotia paremman (kuolleen) johtajan puolesta ja tärkein . hyvyys unohtuu.

        No amen tälle, arvo.e:llä on arvot kohdallaan :)) Oli hyvin kiteytetty.


    • Tuhkaa

      • Niimpä niin...Ihan herkutellaan omalla kuolemalla!!!!Oletteko noin isetuhoisia...Herätkää...Toisen ,läheisen kuolemassakin on kestämistä, tärkeää on kuitenkin ymmärtää itseään, johon surun käsittelyn vaiheiden ymmärtäminen, eli koskee myös minua, on tärkeää..Vakavan sairauden takia tilanteeseen joutuneet tuskin ilahtuvat noin nekatiivisista mielipitestä...


      • kaimaliini kirjoitti:

        Niimpä niin...Ihan herkutellaan omalla kuolemalla!!!!Oletteko noin isetuhoisia...Herätkää...Toisen ,läheisen kuolemassakin on kestämistä, tärkeää on kuitenkin ymmärtää itseään, johon surun käsittelyn vaiheiden ymmärtäminen, eli koskee myös minua, on tärkeää..Vakavan sairauden takia tilanteeseen joutuneet tuskin ilahtuvat noin nekatiivisista mielipitestä...

        Täh. Herkutellaan? Ok. Unohdetaan koko juttu, jäädään henkiin koko porukka ;)


      • kaimaliini kirjoitti:

        Niimpä niin...Ihan herkutellaan omalla kuolemalla!!!!Oletteko noin isetuhoisia...Herätkää...Toisen ,läheisen kuolemassakin on kestämistä, tärkeää on kuitenkin ymmärtää itseään, johon surun käsittelyn vaiheiden ymmärtäminen, eli koskee myös minua, on tärkeää..Vakavan sairauden takia tilanteeseen joutuneet tuskin ilahtuvat noin nekatiivisista mielipitestä...

        Kova sairaus voidaan kokea niinkin ,että pois pääsy armahtaa pois tuskasta. Joku tuttu on kehottanut juhlimaan hänen pois pääsystä sairauden kidutuksesta. Syökää ja juokaa olkaa onnellisia puolestani.


    • att2

      Tuskin mitään.

      Henki ei kuole koskaan vaan elävät täällä tai valossa kyllä asia on näin.

      En ole uskovainen erosin kirkosta sillä en halua maksaa kirkolle lähes 3000 euroa että olen kirkossa. Sillä tiedän mitä on kirkko Suomessa sekä Ruotsissa.

      Tämä vaimoni kuoleman jälkeen 2007. Kuitenkin hänen kuoleman jälkeen olen 100% varma että kuolemaa ei ole kuin me sen näemme--ei mitään.


      Eräät kuolleet eivät edes näe että ovat kuolleet, he elävät ja kummittelevat kuin me asian näemme.

      Omalla kohdallani olin hyvin liikuttunut--- tapahtumista--- eräänä iltana sanoin "hänelle" me sinne isäsi ottaa vastaan.

      Hän otti vastaan, kuitinkin hän pitää minusta huolta ja sitä on paljon.

      Aina muistan häntä ja puhun hänelle.


      Kuka uskoo kuka ei.


      Med vänlig hälsning.

      • ent.siivoojaparka

        En minäkään kuulu kirkkoon.
        Kyllä ne kummitukset ovat sinun korviesi välissä. Kuolleet ei kurki.
        Minun vanhempani ovat ainakin pysyneet just siellä, minne heidät haudattiin. Muistoissani he elävät vieläkin ja niin tulevat tekemään. Tietysti, jos joku tarpeeksi läheinen kuolee, niin se muisto hänestä, suru ja kaipaus on niin voimakas, että voi alkaa nähdä ja kuulla hallusinaatioita, mitkä sitten kyllä hälvenevät ajan myötä ja silloin kuvittelee sen vainajan vihdoin menneen perille jonnekin, niin jonnekin... Minne?


      • att2

        Tuskin on sinulla akateeminen tutkinto tai muuta , siis olet nolla tässä. Luulen olet huora ilman järkeä.

        Muille samoin ilman aivoja on turha kirjoittaa.


      • ent.siivoojaparka
        att2 kirjoitti:

        Tuskin on sinulla akateeminen tutkinto tai muuta , siis olet nolla tässä. Luulen olet huora ilman järkeä.

        Muille samoin ilman aivoja on turha kirjoittaa.

        Huoraksihan meitä ennenvanhaan sanottiin kaikkia naisia, joilla on au-lapsia. Mikä nimitys sitten oli niitten lasten isillä? Machoja?
        Elät vielä sitä aikaa tai sitten olet muslimimies, joka pitää huorana kaikkia naisia, jotka eivät pidä burkhaa tai huivia päässään. Siinä laskussa teidän mielestänne akateemisen koulutuksen käyneetkin voivat olla huoria.
        Ja sinun akateeminen tutkintosi on? Mikäs se olikaan?


      • att2

        Luulen olet ollut nolla koko elämäsi miksi henget tulisivat heillä on myös taivainen uni , siis ole nolla enenen kuolemaa, hyvä sinulle ei pahalla vain hyvyydellä jatkoon.


      • ent.siivoojaparka
        att2 kirjoitti:

        Luulen olet ollut nolla koko elämäsi miksi henget tulisivat heillä on myös taivainen uni , siis ole nolla enenen kuolemaa, hyvä sinulle ei pahalla vain hyvyydellä jatkoon.

        En minä, Artsi, ihan niin nolla ole kuin luulet.


      • att2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Huoraksihan meitä ennenvanhaan sanottiin kaikkia naisia, joilla on au-lapsia. Mikä nimitys sitten oli niitten lasten isillä? Machoja?
        Elät vielä sitä aikaa tai sitten olet muslimimies, joka pitää huorana kaikkia naisia, jotka eivät pidä burkhaa tai huivia päässään. Siinä laskussa teidän mielestänne akateemisen koulutuksen käyneetkin voivat olla huoria.
        Ja sinun akateeminen tutkintosi on? Mikäs se olikaan?

        Anteeksi. Ja paljon että näin tulee esille. Sinussa ei ole mitään vikaa ei myös muissa , tavallaan jumalan käsissä on ihmisen elämä ja sitä kirjoitan tänään ja aina.


      • att2

        Onnea sinulle, toivon kaikille onnea elämässä sillä elämme vain hetken...


      • mene-hourulaan
        att2 kirjoitti:

        Onnea sinulle, toivon kaikille onnea elämässä sillä elämme vain hetken...

        att2 taitaa olla sekopää,


      • att2, vaikka en ole uskovainen, koen myös että meistä tosiaankin jää tänne paljonkin. Sitä voisi sanoa vaikka hengeksi. Ilman niitä ihmisiä jotka mun ympärilläni on, en olisi se ihminen joka olen tänään. Tavallaan heidän henkensä jatkuu minussa, ja minä siirrän sen eteenpäin.
        Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa, ja jos se tekee elämän pikkasen paremmaksi, niin siitä on jopa hyötyäkin.


    • Muistotimantti

      Paljonkohan maksaisi jos haluaisi päätyä timantiksi? Olis mun mielestä ihanaa päätyä timantiksi lasten ja lapsenlapsen kaulaketjuun. Olisiko kauniimpaa lopputulosta. Ei mitään mullan alla mädäntymistä vaan timanttina tuikkimista ja lapset saisivat pitää äitiä sydämellään.
      Tässä linkki vainajasta tehdystä muistotimantista.

      http://www.muistotimantti.fi/

      • Muistotimantti

      • ö-Öö

        heh.

        Onpahan perillisillä jotain kanitettavaa. Hankala tosin käsittää, miksi joku haluaisi teettää tollasen, kaitpa sellaisiakin pervoja olemassa. Tavallaan oikeansuuntainen ajatus, raadoille pitäis keksiä hyötykäyttöä. Timantteja tarvitaan kaikenlaiseen käyttöön, tunnetuin ehkä timanttilaikat, joilla leikataan kaakelia. Vaan sellaisen tekemiseen tarvitaan sitten aika paljon timantteja, ei yksi mummo saa paljoa maksaa, jos se sellaiseen käyttöön laitetaan.

        Muisrotimantti, aivan käsittämätön idea. Kaitpa niitä jotkut kahelit teetttää, hankala käsittää millaiset.

        =DW=


      • ö-Öö
        Muistotimantti kirjoitti:

        P.S.
        Hinta on 3500e-12500e
        3500e mieluummin timanttiin kuin kalliiseen muistotilaisuuteen . Omaisille paljon pitemmäksi ajaksi iloa.
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335687461.html

        hehe

        Kiitos linkistä. Oikein Neuvostoliitossa kehitettyä tekniikkaa. Kas, kun ei natsisaksassa.... Ajatelmani teollisuustimantista ei ehkä ollutkaan kovin kaukaa keksitty.

        =DW=


      • ent.siivoojaparka

        En minä oikein pitäisi ajatuksesta olla riippana toisille vielä kuolemani jälkeenkin.


      • ent.siivoojaparka

        Olisi siinä sitten säpinää, kun olisi monta lasta riitelemässä, kenelle se timantti kuuluu.
        "Hei, missäs mutsi? Mitä hittoo, ooks sä nyt vieny sen panttilainaamoon?"


    • Tuota on myöhäistä ryhtyä enää pohtimaan. Eletty on elettyä ja tehdyt ratkaisut ovat menneisyyttä.
      Varauduimme radikaaliin muutokseen yli 14-vuotta sitten tehden kaikki mahdolliset järjestelyt. Tuon jälkeiset vuodet ovat olleet hyvin tyydyttäviä, sanoisinko jopa onnellisia.
      Lähitulevaisuus on arvailujen varassa sisältäen kuitenkin epämiellyttävän mahdollisuuden liittyen elämisen laatuun ja myös sen pituuteen. Lähipäivät, tai ainakin viikot näyttävät tulevan.
      Tarttee yrittää niin pitkää kiriä kuin maitohappojen kertyminen sallii.

      • Voihan elämää silti summata, vähän kuin katsois etelänmatkaa jälkikädessä.
        Rankkaa aikaa sitten elätte. Pidän peukkuja.


    • 1eero

      Elämää ei olisi ilman kuolemaa evoluuionkin takia. Yksilön kohdalla suru jos et surisi olisit tunteeton.

      • No näinhän se on nähtävä... Kummaa miten niin tavallinen asia on tullut niin vaikeaksi käsittää. Ei meistä kukaan tänne jää, ja silti suru saattaa joskus olla musertava. Näissä asioissa uskonto vähän helpottaa, siirtää sen lopullisuuden.


      • hmp.f kirjoitti:

        No näinhän se on nähtävä... Kummaa miten niin tavallinen asia on tullut niin vaikeaksi käsittää. Ei meistä kukaan tänne jää, ja silti suru saattaa joskus olla musertava. Näissä asioissa uskonto vähän helpottaa, siirtää sen lopullisuuden.

        Ilmeisesti on tarkoituskin, että sitä surua ei pysty täysimittaisesti tuntemaan, kunnes se kohdalle sattuu, kuten ei rakkauttakaan?

        Minulta on kuollut läheisimpiä isä, äiti ja veljeni, joten surua olen tuntenut, mutta mielestäni en ole jäänyt suruun ns. makaamaan. Aluksi oli vaikea muistaa, kun aikoi soittaa,...ai´niin!

        Olen ottanut jo selville lähimmän krematorion paikan ja sillä sivustolla oli mainos "täyden palvelun hautaus", jossa oli kuljetukse, arkut y.m.

        Lapseni suorastaan "riemastui", että mitäs´jos siivoaisit sen asuntosi ensin joutavasta roskasta! Ja minä hämmästelemään, että mistä? Kaikkea sitä vielä voi tarvita, kuten juuri huomasin.

        Olen säästellyt silmälaseja, joista toinen sanka on poikki/irti, mutta kelpaa hyvin kassissa, jossa ne on jo rikkoutuneetkin, kun kaupassa haluaa tarkastaa jotain tarkemmin. Nyt putosi yksistä ruuvi ja minäpä keksin! Onhan noissa entisissä joutavia ruuveja.

        Vaan, toinperään (mitähän murretta) minun pitäisi selvitellä, siis lukea nuo vanhat päiväkirjani ja sitten polttaa.


    • de-meter

      Tuohon, miten tahtoisin itseäni muistettavan kuolemani jälkeen en oikein osannut sanoa mitään. Kai ajattelen tamperelaiseen tapaan: "se on myähästä ny" - siis vaikuttaa asiaan..))
      Mutta kun aloittaja tarkensi aloitusta ja puhui henkisestä perinnöstä, niin johan alkoi kiinnostaa..)) Eli ajattelen, että me vaikutamme toisiin ihmisiin kaiken aikaa ja läheisten kohdalla vaikutus sitten tiivistyy jonkinlaiseksi kokonaiskuvaksi ja siitä muodostuu se henkinen perintö. En siis usko, että opetukset niinkään vaikuttavat vaan se, miten toinen eli, mihin uskoi.
      Muistan, että nuorena joogaopettajana olin innokas julistamaan. Kokeneemmat opettajat katsoivat, että mitä vähemmän puhuu, sitä enemmän oppi vaikuttaa. Vasta nyt alan ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan: oma ego sivuun, tilalle läsnäolo, hiljaisuus ja kukin löytää siitä oman viisautensa, oman polkunsa...

      • hunksz

        "de-meter"

        Sinäkin olet pari vetoa elämän riepu-matossa.
        Pääsetkö sillä lentämään, on arvoitus.
        Tälla tavoin voi myöskin elämää ajatella.

        Miksi rakkaus pakottaa paljastamaan kaiken maailmalle, loistattamalla silmiä?
        Miksi viha pakottaa kertomaan kaiken keuhkojen-pohjasta huudattamalla?
        Miksi minun Jesseni on lörpöttelijä?
        Miksi Jessen faija laittoi hiljaisen taivaan tähdet vilkkumaan?
        Minä en usko sinun Spartalaiseen Joogaasi.

        "Olet syyllinen jokaiseen Nokkosen-pistoon"

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Sinäkin olet pari vetoa elämän riepu-matossa.
        Pääsetkö sillä lentämään, on arvoitus.
        Tälla tavoin voi myöskin elämää ajatella.

        Miksi rakkaus pakottaa paljastamaan kaiken maailmalle, loistattamalla silmiä?
        Miksi viha pakottaa kertomaan kaiken keuhkojen-pohjasta huudattamalla?
        Miksi minun Jesseni on lörpöttelijä?
        Miksi Jessen faija laittoi hiljaisen taivaan tähdet vilkkumaan?
        Minä en usko sinun Spartalaiseen Joogaasi.

        "Olet syyllinen jokaiseen Nokkosen-pistoon"

        H.

        Voin olla sokea kana, mutta jyvä ei nyt kyllä löydy, hunksi.
        Taisi ollakin demonstraatio tuo vastaus...


      • de-meter kirjoitti:

        Voin olla sokea kana, mutta jyvä ei nyt kyllä löydy, hunksi.
        Taisi ollakin demonstraatio tuo vastaus...

        "de-meter"

        Vaan eipä ollut.
        Oli vain kannan-otto ajatusten hiljaisuuden autuuteen.

        "oma ego sivuun, tilalle läsnäolo, hiljaisuus"

        "Keveinkin askel saa soran rapisemaan"

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Vaan eipä ollut.
        Oli vain kannan-otto ajatusten hiljaisuuden autuuteen.

        "oma ego sivuun, tilalle läsnäolo, hiljaisuus"

        "Keveinkin askel saa soran rapisemaan"

        H.

        No jaa. En nyt tarkoittanut perillä oloa vaan polun etsimistä, kolkuttamista. Jessekin on sanonut, että kolkuttavalle avataan...


      • de-meter kirjoitti:

        No jaa. En nyt tarkoittanut perillä oloa vaan polun etsimistä, kolkuttamista. Jessekin on sanonut, että kolkuttavalle avataan...

        "de-meter"

        Lyhyesti:
        Ei sitten joogaa sukka-housuissa Tatamilla.
        Vaan sielujen alaston-painia Parketti-lattialla.

        "Muista ihminen, hiki-läikkäsi eivät kaikille arvokkaita ole"

        H.


    • Toivonettä

      Minusta ei tarvitse jäädä muistoa, sillä tavalla, että kenenkään tarvitsisi minua erikseen muistaa. Kyllä minun läheiseni varmaankin minua muistavat, yhteisiä hetkiä jne., mutta se, mitä toivon, on, että minusta jää jokin positiivinen jälki ihmisiin, joita olen elämäni aikana kohdannut. Se, että olen osannut sanoa oikeassa paikassa ystävällisen sanan niin, että heille tulee mieleen puolestaan osoittaa ystävällisyyttä kohtaamilleen ihmisille. Sitä minä toivon.

      • Kaunis kirjoitus.
        Mietittiin eilen syvällisiä tyttäreni kanssa. Sitä että miten paljon yksi ihminen loppujen lopuksi voi vaikuttaa. Yhden ihmisen vallankumous ikään kuin, yksi aloittaa jotain ja se koetaan mukavaksi ja jaetaan eteenpäin. Kuten esim. moottoripyöräilijöiden tapa tervehtiä toisiaan liikenteessä. Teinien jutut kuten joskus aikoinaa "da!". Tai sananlaskut. Joku ne on joskus keksineet ja levittäneet iloksi muille.


      • Toivonettä
        hmp.f kirjoitti:

        Kaunis kirjoitus.
        Mietittiin eilen syvällisiä tyttäreni kanssa. Sitä että miten paljon yksi ihminen loppujen lopuksi voi vaikuttaa. Yhden ihmisen vallankumous ikään kuin, yksi aloittaa jotain ja se koetaan mukavaksi ja jaetaan eteenpäin. Kuten esim. moottoripyöräilijöiden tapa tervehtiä toisiaan liikenteessä. Teinien jutut kuten joskus aikoinaa "da!". Tai sananlaskut. Joku ne on joskus keksineet ja levittäneet iloksi muille.

        Tällä tavalla minä olen ratkaissut oman turhautumiseni ns. yhteisten asioiden hoitamiseen. Koen voivani oikeasti vaikuttaa, kun teen sitä omassa lähiympäristössäni, kohtaaminen kerrallaan.

        Eikä tämä ole edes mitenkään jalomielistä ja epäitsekästä, vaan oma ystävällisyys sekä tuottaa sellaisenaan itselle hyvää, ilahduttaa, kun huomaa sen ilahduttavan toista ja vielä kolmanneksi poikii ystävällistä ja arvostavaa kohtelua takaisin päin. Kaikki voittavat. Sellaisen jäljen minä haluaisin tänne jättää, että se siirtyisi myös ainakin joidenkin ihmisten seuraaviinkin kohtaamisiin.


      • Toivonettä kirjoitti:

        Tällä tavalla minä olen ratkaissut oman turhautumiseni ns. yhteisten asioiden hoitamiseen. Koen voivani oikeasti vaikuttaa, kun teen sitä omassa lähiympäristössäni, kohtaaminen kerrallaan.

        Eikä tämä ole edes mitenkään jalomielistä ja epäitsekästä, vaan oma ystävällisyys sekä tuottaa sellaisenaan itselle hyvää, ilahduttaa, kun huomaa sen ilahduttavan toista ja vielä kolmanneksi poikii ystävällistä ja arvostavaa kohtelua takaisin päin. Kaikki voittavat. Sellaisen jäljen minä haluaisin tänne jättää, että se siirtyisi myös ainakin joidenkin ihmisten seuraaviinkin kohtaamisiin.

        Näin se on. Hymyllä taitaa päästä pidemmälle kuin irvistyksellä. Mun äitini oli jossain vaiheessa viisas, sanoi että kantsii miettiä millaiseen lopputulokseen haluaa päästää. Onhan se helpompaa saada jotain aikaiseksi jos kaikki voittaa.


    • Äänellinen

      Toivon että minusta jää konkreettinen jälki siitä osasta minua, joka on paras osa minua. Ts. että vielä ehdin ja saan aikaiseksi eli löydän sopivat 'apulaiset' aiheeseen.

    • att2

      Kun ihminen kuolee hän ruumiillisesti kuolee, jotain jää ja on niinkauan kun häviää tai halutaan että häviää.

      Itselläni lapsilla perheineen on tapahtumia, samoin nykyisellä ystävällini ne tosin ovat kissan kautta joka meille on tuntematon.

      Sanoin kerran eräälle vanhalle naiselle täällä hautausmaalla on kissa, hän sanoi se ole mikään tavallinen kissa.

      Ja asia on kyllä niin ei tavallinen kissa. Olen kokonaisuuden kertonut suomalaiselle papille hän sanoi, aivan todellinen merkki siitä kuka halusi ja mitä.

      • ent.siivoojaparka

        No siinäpä sinulla on vedenpitävät ja luotettavat todisteet; kissa, vanha nainen ja suomalainen pappi.
        Pitäähän se sitten niin olla, jos kerran he niin sanovat.
        Sitähän minä olen aikaisemminkin sanonut, että kissan hännän asento se syntymähetkelläni määräsi minunkin luonteenominaisuuteni ja tulevan kohtaloni.
        Kyllä kissat tietää!


      • Entajuumitään

        Anteeksi "att2", olitko huppelissa kommenttia kirjoittaessasi?


    • tripss

      Toivon, ettei kukaan surisi lähtöäni, sillä elämä jatkuu toisella puolella aivan varmasti, kuten att2 asian ilmaisi myös.
      "ent.siivojaparka" nyt tarttuu ilkeillen joka asiaan, mikä on vastoin hänen käsityksiään. Ikävää elää noin "parkana."
      Aikoinaan Aake Kalliolla oli jossain hupiohjelmassa usein lause, "minä kun olen tämmöinen resukka." Tuo lausahdus kuvasi hyvin, kuinka hassua on pitää itseään vaikkapa "ressukkana."

      • att2

        Kiitos.

        Tiedän tulen tapaamaan hänet siellä valossa, toivon että hän ottaa minut vastaan samoin kuin oma sukuni niinkuin hänen.


      • ent.siivoojaparka
        att2 kirjoitti:

        Kiitos.

        Tiedän tulen tapaamaan hänet siellä valossa, toivon että hän ottaa minut vastaan samoin kuin oma sukuni niinkuin hänen.

        Vai toivot? Vai luulet? Vai uskot?
        Tiedät? Mistä sinä sen tiedät?


      • ent.siivoojaparka

        "tripss"
        Osaatko arvata, mitä nikissäni tarkoittaa "ent."?
        Monet erehtyvät luulemaan minua siivoojaksi tai siivoojaparaksi, koska eivät ota huomioon tuota etuliitettä.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        "tripss"
        Osaatko arvata, mitä nikissäni tarkoittaa "ent."?
        Monet erehtyvät luulemaan minua siivoojaksi tai siivoojaparaksi, koska eivät ota huomioon tuota etuliitettä.

        Tarkoittaako että entisöity ?


      • att2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        "tripss"
        Osaatko arvata, mitä nikissäni tarkoittaa "ent."?
        Monet erehtyvät luulemaan minua siivoojaksi tai siivoojaparaksi, koska eivät ota huomioon tuota etuliitettä.

        Toivon, en halua loukata ketään ihmistä. Usko on myös toivo. Siivoja on sama kuin tuomari---tai Soini.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Tarkoittaako että entisöity ?

        Ei kun entten tentten teelikkamentten, hissun kissun vaapula vissun...
        Johan sitä ollaan takaisin. Onko lomat nyt pidetty?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei kun entten tentten teelikkamentten, hissun kissun vaapula vissun...
        Johan sitä ollaan takaisin. Onko lomat nyt pidetty?

        Ei vielä ihan, tämä viikko vielä ja sitten taas uutta lomaa odottelemaan.
        Enttententtenistä saa siis itse valita?


    • kiitos-hänelle-

      rakkaudesta ja pitkän elämän kumppanuudesta.

      ---

      Minusta jää mijoona omaisuus,
      ja rikas kaunis leski,
      joka tulee saamaan noin 3500 - 4500 euron leskeneläkkeen,
      olen turvannu hänen tulevaisuutensa jos poistun enen häntä elämän näyttämöltä.

      • att2

        Liian pieni summa per/kk lisää puolet, sillä raha tekee rahaa ei kukaan muu.


    • Pirrepäs

      Lapsilleni 50 prosenttia perimästäni, ja toivottavasti jotain hyvääkin lasten -ja kanssaihmisten muistella, sitten ilm. nimi kivessä..

      • att2

        Hyvin---Nimestä kiveen en tiedä tuskin erosin kirkosta.


        En halua minusta että mitään jää..


      • hyvin-tuttua-
        att2 kirjoitti:

        Hyvin---Nimestä kiveen en tiedä tuskin erosin kirkosta.


        En halua minusta että mitään jää..

        Ei sulla olekkaa mitä jättää,
        helppo mahtailla, heh
        ku puuhun nouset maahan ei jää mitään,
        on näitä mahtavaia nähty enenki pitkin elämää,


      • Pirrepäs
        att2 kirjoitti:

        Hyvin---Nimestä kiveen en tiedä tuskin erosin kirkosta.


        En halua minusta että mitään jää..

        En sanut mahdollisuutta tutustua isän puolen isovanhempiin, heistä ei jäänyt edes nimeä kiveen, jäi vain tarinoita ja muutama kuva, - olisi mukavaa käydä edes heidän hautakiven vierellä kertomassa omille esim. lapsenlapsille millaisia he (ehkä) olivat.


      • att2
        hyvin-tuttua- kirjoitti:

        Ei sulla olekkaa mitä jättää,
        helppo mahtailla, heh
        ku puuhun nouset maahan ei jää mitään,
        on näitä mahtavaia nähty enenki pitkin elämää,

        Netissä---Apina.


      • Pirrepäs kirjoitti:

        En sanut mahdollisuutta tutustua isän puolen isovanhempiin, heistä ei jäänyt edes nimeä kiveen, jäi vain tarinoita ja muutama kuva, - olisi mukavaa käydä edes heidän hautakiven vierellä kertomassa omille esim. lapsenlapsille millaisia he (ehkä) olivat.

        Minä kävin tänään etsimässä yhtä sukulaiseni hautakiveä, en löytänyt. Kukka piti jättää muualla nukkuvien haudalle. Olisin kertonut että hänen kotitalonsa kävin nyt katsomassa. Olisi ollut kiva tutustua paremmin, siis hänen eläessään. Siis olisi kiva jos hän olisi jättänyt minulle suuremman muistijäljen.


    • elämä-on-ihanaa-

      Mun rakkaalle puolisolle jää kaikki ( 49v aviossa ) ja hyvä leskeneläke lisäksi,
      ei ollu rintaparillisiä ollenkaa,
      jos luoja kutsuu pois ennen häntä,

      • att2

        Kiitos sielulle...


      • Artsi-poika-
        att2 kirjoitti:

        Kiitos sielulle...

        mistä kiität,
        et ole mun puoliso,


      • att2
        Artsi-poika- kirjoitti:

        mistä kiität,
        et ole mun puoliso,

        ehkä olen, kiitos jeesus.


      • et-olet-etkä-tule-

        hah hah haaaaaa,
        vai että ehkä, hah hah haaaa,
        sinuun en koskis pitkällä tikullakaa,
        mun puoliso on kaunis yhtä vanha rouvani kuin itse olen, rakkain maailmassa, kaikkeni,
        häestä en luopusi vaikka voittaisin maailan omakseni,
        me olemme kokeneet tyynet ja myrskyt yhdessä,
        se on paljon nyky elämän kiemuroissa.


      • nyrjähti.taas

        Koita ymmärtää, atti nyt pikkasen tuppaa homostelemaan. Se ei voi mitään taipumukselleen.


    • att2

      Hallejujaa kaikille, kuolema on elämä.


      Me elämme he ovat siellä..... Aika tulee kaikille.


      Älämä on rikas Aina muistoissa ja kaikessa---kielissä jne.

      elämä on rikas

    • att2

      Elämä-kuolema on suuri asia kuolla tai elää. Kuolema on suuri ja se tulee meille kaikille kun on aika.

      att pohtii asiaa, elämä on kauan sitten se asia haaveissa tuskin koskaan totuus...

      • Kuolema on tabu, siitä ei saisi puhua vaikka se on kaikkien kohtalo. Vähän kuin Harri Potterin Voldemort, eli "Hän-joka-jääköön-nimeämättä".
        Ei se toisaalta mikään ihme ole sinäänsä, koska ihmisillä on tästä uskomusta ja toivomuksia enemmän kuin tietoa. Minusta sitä uskoa pitää kunnioittaa, se voi toisille olla niin vakava ja elämänsisältöön perustuva asia, että sitä ei saa toiselta edes yrittää ottaa.
        Näin toivoo ateisti joka kuuluu kirkkoon.


    • näin-meillä-

      Minultaki jää hyvä vaimo ja liuta lapsia ja lastenlapsia,
      heidän elämänsä olen taloudellisesti turvannu,
      kuten kunniallisen miehen pitääki,
      muusta ei ole väliäkään.

      • Joskus nuorempana paasasin siitä rahasta ja maallisesta perinnöstä, että pistäkää kaikki haisemaan. Mitä te sitä säästätte kun ootte ansainneetkin.
        Ja nyt, kun olen vähän kasvanut, näen että kyllä sitä haluaa jättää jotain hyvää peräänsä. Jos ei uutta mahdollisuutta, niin pienen kultareunan kuitenkin. Alkaa näkemään asioita jättäjän silmin.


    • eisemuuksimuutu

      Kasa tuhkaa joka sirotellaan toivomaani paikkaan. En muuta osaa sanoa kuin, että kuolema kuuluu elämään.

    • shrish

      Antaisin kaikkien kukkien kukkia ja metsän puiden kasvaa - siis tuhkaa minustakin. Riittäisi happea jälkipolvillekin ilmakehässä.
      On minulla yksi aarre - se on aikoinaan köyhän työläisveljeni tekemä pieni messinkinen reliefi, lentävä haukka - kaiketi unelmaa vapaudesta, jota ei koskaan hänenkään elämässä ollut. Ottaisikohan joku seurakunta sen lahjana - vaikka tuntemattomain vainajain hautapaateen kiinnitettäväksi?

    • Ikävälläihmisenpiirteet

      Minusta jää jäljelle käsittämätön kasa ikävää eli kaipausta.

    • AinoaOikeaPukki

      Kosti Komo Kotirannasta jäi ainakin hyvä muisto jos jotain voi päätellä tästä Mikael Saaren tekemästä muistolaulusta.

      https://www.youtube.com/watch?v=q-YQoGrqzGc

      Varma hitti joulun aikaan ja varmaan hautajaisiinkin...

      • Hieno, tosi kauniit sanat. Kiitos linkityksestä.


    • reppuriika

      Eipä tänne aikaan varmaan kovin paljon jää, kun en ole mitenkään historiallisesti ja yhteiskunnallisesti näkyvä persoona. Kun ei jälkikasvua ole, niin ainoastaan sisarten kolme lasta saattavat muistaa minut tätinään. Olen koonnut jonkin verran lapsuuskylän ja sukumme historiaa, jos heitä ja heidän lapsia sitten keski-iässä vaikka alkaisi kiinnostaa.
      Kovin kummoista monumenttia haudalle en halua. Pienen mahdollisesti jälkeeni jäävän omaisuuden testamenttaan tehokkaalle lähetysjärjestölle.
      Ystävät ja seurakunnan jäsenet muistanevat jonkin aikaa, mutta helposti edesmenneet jäävät pois mielistä, jos ei sukua ja ihan läheisiä ole oltu ja samaa ikäluokkaa olevat kuolevat vuorollaan kohta pois.
      Eipä tänne meikäläisestä paljoa jää. Kyllä ne aarteet tulee olla talletettuna sinne, missä ei koi ja ruoste raiskaa, siis Taivaan valtakunnassa.

      • Luulen että ihmiset aliarvioi vaikutuksensa ympärillä olevaan maailmaan. Kai se liittyy jotenkin nöyryyteenkin. Tai että nähdään vain ne suuret jutut. Jos joku ajattelee minusta joskus, että tuo oli se joka hymyili mulle, niin minusta se on jo suuri vaikutus.
        Isäni toi mulle kasan vanhoja valokuvia. Osan laitoin seinälle. Aika monta itse asiassa, kivat sille joka sitä seinää tarvii mun jälkeen :)) Minusta on kivaa ajatella millaista elämää heillä on ollut, ja sitäkin, miten en olisi olemassa ilman heitä.


    • parempiolo

      Toivottavasti ei mitään.Ehkä muistot suvulle,tuhkina mereen koirani tuhkan kans,näin olen sopinut jo etukäteen.
      Tuhlaan ja elän reilusti,ja toivon vain että saisin ja ehtisin vielä matkustella jossain,on vaan suvun velvollisuudet esteenä.
      Aika nekin ratkaisee ja ylimääräiset kivet repusta pitäisi osata heittää pois.
      Mutta kun ei voi.

      • Aika moni on vastannut pelkästään maallisen jäämistön kannalta. Sinänsä en onnistunut laatimaan aloitusta, kun sen tein, mielessäni oli enemmän mistä sinut tullaan muistamaan. Niin kuin muistaa muita jotka ovat lähteneet.
        Silleen ajankohtaista mulle, koska äidistäni on jäänyt hyvinkin ristiriitaiset tunteet, vaikka on surua, odotan vieläkin että se ikävä astuisi kuvioon. Tunnen että olen vajaa niin kauan kuin en osaa sitä tuntea.
        Mutta te jotka vastasitte tuohon maalliseen perintöön, en silti tarkoittanut että vastaisitte väärin :)


      • Mä unohdin, sun kivistä... joskus niitä on tosiaan liikaakin repussa. Pitää pitää huolta siitä että kunto pysyy hyvänä, että jaksat ne kantaa, jos et niitä voi heivatakaan. Katsoa että teet sellaista mistä pidät aina kun voit. Pidä huolta itsestäsi.


      • Millaiseteväätrepussa

        Aforismin mukaan se menee niin, että "taakka ei nujerra ihmistä vaan tapa, jolla hän taakkansa kantaa". Toisin kysyen: miksi jotkut eivät nujerru ja tuuperru isojenkaan ristiensä alle mutta toiset latistuvat / latistavat elämänsä pikkuisen lastin takia?


      • Millaiseteväätrepussa kirjoitti:

        Aforismin mukaan se menee niin, että "taakka ei nujerra ihmistä vaan tapa, jolla hän taakkansa kantaa". Toisin kysyen: miksi jotkut eivät nujerru ja tuuperru isojenkaan ristiensä alle mutta toiset latistuvat / latistavat elämänsä pikkuisen lastin takia?

        Olipa hyvä ja suuri kysymys! Tämä olisi ansainnut oman aloituksensa, olisi mukavaa lukea muiden näkemys asiasta :)
        Piti vähän raapia päätä, ja katsoa menneisyyteen. Mun vastaus on, että jos taakkaan mukautuu, se on helpompi kantaa. Jos taistelee sitä, siitä tulee riippakivi.


      • Asenneratkaiseee

        Hieno vastaus. Itse sanon työpaikallani aika usein että myötäile, elämä on helpompaa. Mutta koskaan en ole tehnyt yhtään aloitusta näille sivuille. Jos ei sitä sähköpostipalstaa lasketa, sinne panin kerran prkl:itä kun ei ohjelma onnannut.


      • Asenneratkaiseee kirjoitti:

        Hieno vastaus. Itse sanon työpaikallani aika usein että myötäile, elämä on helpompaa. Mutta koskaan en ole tehnyt yhtään aloitusta näille sivuille. Jos ei sitä sähköpostipalstaa lasketa, sinne panin kerran prkl:itä kun ei ohjelma onnannut.

        Kappas, samalla tavalla ajatellaan elämästä :)
        Aloitusten tekeminen on vähän yllättävää puuhaa, ikinä ei tiedä mihin keskustelu vie. Voi saada takkiinsakin niin että korvat soi. Mutta keskustelua syntyy aina.


      • hmp.f kirjoitti:

        Kappas, samalla tavalla ajatellaan elämästä :)
        Aloitusten tekeminen on vähän yllättävää puuhaa, ikinä ei tiedä mihin keskustelu vie. Voi saada takkiinsakin niin että korvat soi. Mutta keskustelua syntyy aina.

        "humps"

        On se kumma että pitää elää siten että toiset joutuvat kyttäämään. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        On se kumma että pitää elää siten että toiset joutuvat kyttäämään. :)

        H.

        No hei, dude, ei saa kirjoittaa noin vähän rivienvälejä! Mä en ymmärrä.


      • hmp.f kirjoitti:

        No hei, dude, ei saa kirjoittaa noin vähän rivienvälejä! Mä en ymmärrä.

        "humps"

        Kirjoitit että korvillekin saadaan.
        Sehän tarkoittaa että joku kyttää.
        Eikö vain?
        Pitkä ketju tarkoittaa että kytätään paljon.
        Useimmiten niissä aloittaja kyttäilee itseään makeasti venytellen.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Kirjoitit että korvillekin saadaan.
        Sehän tarkoittaa että joku kyttää.
        Eikö vain?
        Pitkä ketju tarkoittaa että kytätään paljon.
        Useimmiten niissä aloittaja kyttäilee itseään makeasti venytellen.

        H.

        Haa! Kiitos lisärivienväleistä, jo selkis. Ja kiitos lisävenytyksestä.


    • jäleen-jää-kultuuria

      Jotain jää, jokinverran omaisuutta jonka voi rahaksi muuttaa, lapsia, lasten lapsia, tauluja, runoja, kauniita käsitöitä, ja hautakiveen nimi.

    • ei-jää-mitään-muille

      Mä olen sen verran epäsosiaalinen ihminen, että en kaipaa ketään itseäni muistemaan. Olen varmaan itserakas. En sitä kiellä. Joskus olen ajatellut, että olenko tehnyt mitään merkittäväöä elämässäni, mutta tullut tulokseen, että olen ollut uskollinen arvokkaina pitämilleni asiolle. Se riittää minulle.

    • att2

      Minusta jää- sielu, tapaan eräitä täällä kirjoittajista kun se aika on, sieluilla ei ole aikaa. On hyvä olla sielujen kanssa samassa ajatuksissa---medoliassa tosin itse olla päättäväinen heitä kohdatessa.

      Aika meillä elämässä on erilainen toisilla pitkä toisilla lyhyt ja niin.

      Kaikkien meidän pitäsi nauttia tästä olotilasta, koska se on vain ajassa hyvin pieni hetki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe