Miten nämä lapsiyrittäjät on perustaneet yrityksen

yrittäjäperheenvesa

Aina välillä on uutisissa näitä teinejä, joilla on joku kesätyöyritys kimpassa toisten teinien kanssa tai yksin. Olen aina luullut, että firman perustamiseen pitää olla täysi-ikäinen. Ja jos lapsi on esim. perustajajäsen vanhempiensa osakeyhtiössä, niin käsittääkseni hänelle pitää silloin hankkia edunvalvoja. En löytänyt Googlella asiasta selvää selitystä. Ehkä täällä jollain on kokemusta tai tietolähteitä? Omia muksuja ajatellen pohdin, josko joskus kiinnostaisi niin osaisin jotain osviittaa antaa.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KylläVoiPerustaa

      Kyllä lapsetkin saavat perustaa yrityksen. Alaikäinen lapsi voi toimia yrittäjänä tai osakkaana yrityksessä, verottajan sivut kertovat.

      15-vuotias saa tehdä työsopimuksenkin ja käyttää itse tienaamansa rahat kuten itse haluaa. Avata oman pankkitilin ym. (seksikumppanistaan se ei tosin saa itse päättää).

      Omat työansiot: Alaikäinen voi itse merkitä osakkeet silloin kun hän käyttää omia työansioitaan osakkeiden merkintähinnan maksamiseen.

      Lapsen ei edes ole pakko ottaa pakollista YEL-vakuutusta kun eihän sille kerry eläkettäkään eli niiden on edullisempaa yrittää.

      Alaikäinen voi perustaa yrityksen ilman täysi-ikäisten sitoutumista. Tarvitaan vain vanhempien allekirjoitukset y3 lomakkeisiin (siis jos kyse oli yksityisestä elinkeinoharjoittajasta.)

      • outoa

        Eikö alaikäiselle muka kerry eläkettä, jos sitä kerran maksaa, ainakin kesätöistä kertyy eläkettä 15 vuotiaalle.


    • Yritteliäisyyskunniaan

      Kyllä toiminimen perustaminen ainakin onnistuu helposti. Juuri perustimme 15 vuotiaalle poitsullemme toiminimen. Maksu vaan pankkiin, Y3-lomake täytettynä ja tosiaan vanhempien allekirjoituksilla varustettuna postiin ja viikon päästä oli Y-tunnus käytössä laskutusta varten.

      Osakeyhtiössä onkin sitten eri juttu - siinä iällä on enempi merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe