Työttömän ajatuksia

2v_työtön

Olen ollut pari vuotta työttömänä, vaikka alallani pitäisi työnantajien mukaan olla pula hyvistä tekijöistä. Olen tehnyt ainakin 200 hakemusta ja saanut myös haastatteluita. Kuitenkaan en näytä kelpaavan vaikka kokemusta on useita vuosia.

Tässä tilanteessa on varmaan moni muukin ja kysymykseni on, että miten jaksatte vielä hakea? Kun katselen ilmoituksia, niin siellä on samoja paikkoja joita olen hakenut, jo kuukausia sitten, eikä ole edes kutsuttu haastatteluun ja jos nyt ei ihan samoja, niin ainakin samoilla vaatimuksilla samalta työnantajalta. Tälläisessä tilanteessa tuntee itsensä masentuneeksi, mutta samalla tuntee myös vihaa näitä HR-ihmisiä ja tiimipääliköita kohtaan. Tekisi mieli ottaa kirves mukaan ja mennä henkilökohtaisesti kysymään miksen kelpaa.

Toinen kysymys vielä, että miten ihmeessä voisin koskaan työskennellä näiden ihmisten kanssa, jos jostain kumman syystä minut palkattaisiin? En pystyisi keskittymään työntekoon, kun miettisin vain, että miten voisin kostaa sopivan tilaisuuden tullen (rotanmyrkkyä kahviin, katkaisee jarruletkun tai jotain muuta kivaa).

Monet varmaan sanoo, ettei se ole työnantajien vika, jos töita ei ole kaikille, mutta kun tällä alalla on työnantajilla kokoajan haku päällä ja kehtaavat vielä valittaa ettei löydy tekijöitä. Se juuri saa minut raivon partaalle, kun ne on sitten vaikka ottamatta ketään, jos eivät löydä sitä huipputyyppiä ja tai mikä nyt onkaan syy.

Ne jakavat ihmiset eri luokkiin: on niitä joilla on vakituinen työ ja jotka vaihtaa siitä toiseen työhön sujuvasti, ja on niitä jotka ei kelpaa mihinkään. Jos kuuluu tähän hyljeksittyyn ryhmään, pitääkö se vain hyväksyä ja jatkaa ihmisarvotonta elämää? Vai pitäiskö alkaa kapinaan? Onhan orjatkin aikoinaan kapinoineet. Vaikka siinä häviäisi, niin ainakin olisi kunniallisesti elänyt.

Mitä mieltä olette, olenko ihan väärillä raiteilla näiden ajatusten kanssa?

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtönn

      Sepä se, on työnantajia jotka pitää paikkoja auki mutta ei sinne sitten kelpaa kun hakee. Ihan suorittavan tason töistäkin on kysymys, näistä firmoista voisi julkaista listankin ketkä syrjivät työhönotossa mutta sitten saisi kunnianloukkauksesta yms. syytteen.
      Tasa-arvo laki ei toteudu firmoissa tässä tilanteessa :|

      • 2v_työtön

        Tasa-arvoa toteutetaan vain sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen ja rodun ollessa kyseessä, mutta kaikista muista syistä saa syrjiä. Esimerkiksi tapaus, jossa lesbo-nainen ei saanut päätoimittajan paikkaa, sai korvauksia 100 000 euroa. Ei saa kukaan ikäsyrjitty edes yhden euron korvausta.


    • ettäosaayrityttää

      Tulee alkaa yritttelijäksi jos ei palkkatyötä löydy. Yritysidea on löydettävissä tuosta:
      http://sakutimonen.com/2015/03/tienataan-tyottomilla/

      Jos alkavaan yritelmääsi töihin "palkattavat" nimenomaan haluavat jotain muka-työtä siellä yritelmässäsi tehdäkkin, niin sitten sitä varten tulee hankkia oikein isopaketti lyijykyniä ja oikein huono teroitin.

      Jos sen sijaan "ihan sama" asenne yrtitelnääsi tulevissa työntekijöissä ilmenee niin tarvitaan nettiyhteydellä varustettu tietokone, netissä roikkuminen nimittäin muutenkin on sitä kaikkein "kuntouttavinta" työtä, tosin vain jos se netissä roikkuminen tapahtuu 9 euron päiväpalkalla kunnan tai valtion viraston kellarin siivouskomeroon järjestetyssä työpisteessa.

      Jostain syystä tämä netissä roikkuminen ei "kuntouta" kohden työelämää jos työtön sitä ihan ilman 9 euron kulukorvausta harjoittaa kotonaan.

      Mutta siis, sitten soitto Tampereen työkkäriin, ja eiköhän sieltä "työllistettävä" ellei useampikin löydy ja niinpä työelämävalmiuksia kehittävä työnteko aidossa työympäristössä voikin siellä yrtitelmässäsi alkaa, ja varma rahantulo sinulle yrittelijälle siinä sivussa toki myös.

      • 2v_työtön

        Aika törkeetä on tuo työttömien hyväksikäyttäminen pakottamalla ne töihin ilman palkkaa. Onneksi olen itse välttynyt tältä toistaiseksi, eikä minua ole kiusattu te-toimiston taholta ollenkaan. Puolen vuoden välein vain soitetaan ja enään ei edes soiteta vaan päivitetään työttömyys status ihan automaattisesti.

        Mutta tuo pakkotyöllistäminen kuulostaa ihan orjuuttamiselta. Eikö se ole kielletty nykyään? Wikipediasta löytyvässä orjuus-artikkelissa on lause: "Euroopassa orjuus ja orjuuden kaltainen pakkotyö on kielletty myös muun muassa Euroopan ihmis­oikeus­sopimuksessa."


    • Asioitatutkinut

      Hurjalta kuulostaa. Tätäkö se nykytyöelämä sitten on? Ehkäpä työelämän muutos oli juuri tätä mitä piti tulemankin, kun aikoinaan sitä piti oikein tutkimalla tutkia.

    • awefew

      No kouluttaudu toiselle allalle tai muuta maasta ja hanki raivoon jotain apua ei mulla muuta neuvoa ole

      • 90897654

        tuo oli lyhyt ja ytimekäs neuvo. Meinasin alkaa paasaamaan jotain vihanhallinnasta ym. mutta...


      • 54y35

        Työ elämän muutos voi viedä 7-12 vuotta uudelleen koulutus 1-3 vuotta ja maastamuutta vielä vähemmän tietenkin riskit mutta mutta


      • 2v_työtön

        Kouluttaudu toiselle alalle: Mille allalle yli 40v voi kouluttautua, mikä työllistäisi? Olen jo nyt allalla, missä työnantajien mukaan on työvoimapula. Neljän vuoden koulutuksella olisin ollut 6 vuotta pois työelämästä. Kukaan työnantaja ei palkkaa sellaista "työnvieroksujaa". Ja millä elättäisin itseni ja mahdollisen perheeni opiskeluaikana?

        Muuta ulkomaille: Ei se ulkomaillakaan työnsaanti ole varmaa ole. Mahdollisia maita ovat vain Euroopan maat, koska esim. USA:han ja Australiaan tarvitaan viisumi, mitä ei helpolla saa. Lisäksi pitäisi olla hyvä kielitaito, sekä englanti että kyseisen maan kieli. Pitää olla myös säästöjä, koska muuttaminen on kallista ja pitää pystyä elämään sen ajan, että ehtii saada työtä. Jos ei saakaan työtä, niin pitää olla vielä varaa muuttaa takaisin Suomeen. Yksin ulkomaille lähteminen on vielä suht helppoa, mutta perheen kanssa en lähtisi ilman väh. 50 000 säästöjä.

        Hanki raivoon apua: Se ei varmaankaan takaisi työpaikkaa ja saisin vain mielenterveys-merkinnän rekisteriini, jota ehkä voitaisiin tulevaisuudessa käyttää estämään työnsaatia. Jossain vaiheessa joku iso-yhtiö vaatii, että se saa tarkistaa julkisen sairaanhoitorekisterin työhönotossa ja sitten pienemmät perässä. Että ei ihan pienen jutun takia kannata laittaa itseään alttiiksi sille.


      • segre4t
        2v_työtön kirjoitti:

        Kouluttaudu toiselle alalle: Mille allalle yli 40v voi kouluttautua, mikä työllistäisi? Olen jo nyt allalla, missä työnantajien mukaan on työvoimapula. Neljän vuoden koulutuksella olisin ollut 6 vuotta pois työelämästä. Kukaan työnantaja ei palkkaa sellaista "työnvieroksujaa". Ja millä elättäisin itseni ja mahdollisen perheeni opiskeluaikana?

        Muuta ulkomaille: Ei se ulkomaillakaan työnsaanti ole varmaa ole. Mahdollisia maita ovat vain Euroopan maat, koska esim. USA:han ja Australiaan tarvitaan viisumi, mitä ei helpolla saa. Lisäksi pitäisi olla hyvä kielitaito, sekä englanti että kyseisen maan kieli. Pitää olla myös säästöjä, koska muuttaminen on kallista ja pitää pystyä elämään sen ajan, että ehtii saada työtä. Jos ei saakaan työtä, niin pitää olla vielä varaa muuttaa takaisin Suomeen. Yksin ulkomaille lähteminen on vielä suht helppoa, mutta perheen kanssa en lähtisi ilman väh. 50 000 säästöjä.

        Hanki raivoon apua: Se ei varmaankaan takaisi työpaikkaa ja saisin vain mielenterveys-merkinnän rekisteriini, jota ehkä voitaisiin tulevaisuudessa käyttää estämään työnsaatia. Jossain vaiheessa joku iso-yhtiö vaatii, että se saa tarkistaa julkisen sairaanhoitorekisterin työhönotossa ja sitten pienemmät perässä. Että ei ihan pienen jutun takia kannata laittaa itseään alttiiksi sille.

        no kyynel, oletpa hyvin miettinyt "miksei voi", jos miettisit "miten voisi", se hän on kummiskin sinun elämä ei minun. Etsivä löytää


      • 2v_työtön
        segre4t kirjoitti:

        no kyynel, oletpa hyvin miettinyt "miksei voi", jos miettisit "miten voisi", se hän on kummiskin sinun elämä ei minun. Etsivä löytää

        Joo on kyllä mietitty kovasti eri vaihtoehtoja, mutta tuloksana on, että mikään niistä ei tule toimimaan. Yritän vain kirjoituksellani tuoda esille sen, kuinka toivotonta elämä on, jos vain sattuu putoamaan väärään ryhmään, jossa siis omaan tilanteeseensa ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Tietysti on aina olemassa ihmisiä, jotka pärjää missä tahansa tilanteessa, mutta näitä on vain pari prosenttia ja eivät koskaan joudu työttömäksi. Loput ovat sitten ihan oman onnen varassa. Eikä siinä auta vaikka olet kuinka sitkeä, positiivinen tulevaisuuden suhteen tai yritteliäs.


    • sdpsdpsdp

      Aloittajalle kysymys jos olit äänestysikäinen kun annoimme äänemme Euroopan unioniin liittymisessä ; Äänestitkö aikoinaan Euroopan unioniin liittymisen puolesta?
      Sinnehän menimme siksi kun tiedossa oli lisää työpaikkoja, paremmat palkat ja työvoiman vapaa liikkuvuus unionin alueella?!

      • 2v_työtön

        Täytyy tunnustaa, että äänestin liittymisen puolesta. Kuvittelin, että se parantaa Suomen mahdollisuuksia Euroopankaupassa ja näin lisää Suomen vaurautta. Lisäksi luulin, että autoverotuksessa siirryttäisiin Saksan malliin, alkoholin verotus tippuisi muun Euroopan tasolle ja muutenkin kieltoyhteiskuntaa purettaisiin.

        Nyt on kuitenkin käynyt niin, että EU:sta on otettu vain negatiivisiä asioita, eikä mikään näistä toivomistani eduista ole toteutunut.


    • PienetMenot

      Mä olen kanssa ollut noin 2-3 vuotta ilman kunnon töitä. Välissä jotain kuntouttavaa vaikka en mä oikeasti mikään "kuntoutettava" mielestäni ole. Ompahan ollu jotain tekemistä ja päivät on saanu valita itse.

      No nyt kuitenkin kotona oleskeltu jo pitkän aikaa. Useita hakemuksia lähetetty mutta mikään ei ole napannut. Oman alan koulutusta ei edes paljon ole vaan eipä se mulle ole ykkösjuttu niitä edes löytää.

      Voipi olla että työnantajat katsovat kuinka kauan olet ollut työttömänä ja kuinka vähän olet tehnyt töitä ja tekevät myös niistä omat johtopäätöksensä ja näin työhönpääsy taas vaikeutuu ja olet kierteessä.

      Oma neuvo on: älkää ottako työttömyyttä niin vakavasti ja harrastakaa jotakin josta tykkäätte.

      • lkjhgfdghjkljhgfdg

        jep, samaa mieltä ja skipatkaa alkoholi ja röökaus niin huomaatte että rahaa alkaa jäämään pienimuotoiseen matkusteluunkin


      • 2v_työtön

        Se nyt vielä puuttuisi, että alkaisin ryyppäämään. Sitten voisi samantien mennä valitsemaan arkkua itselle.

        Olisko matkustelu sitten Ruotsin tai Tallinan risteily ilman hyttiä lasten kanssa, ja tietenkin mitään laivalta ostamatta ja syömättä siellä?

        Vai olisko se luonnonpuistoissa vierailu, Nuuksio, Luukki? Ai niin, eihän työttömällä ole autoa. Entäs pyörällä? Eihän työttömällä ole varaa ostaa koko perheelle pyöriä eikä lapset jaksa polkea sinne asti.


    • fdggfhgdfhdgfh

      Täytyy nostaa hattua aloittajalle että todella haluaa töihin. Kiukku kertoo tosiaan asialle omistautumisesta. Mutta jotain täytyy kaavassa olla pielessä kun sanoo että kokemusta on mutta ei kuitenkaan huolita? Kenties reilu ylipaino ja työnantajat pelkäävät että tulee terveydellisiä ongelmia myöhemmin keskimääräistä enemmän, jolloin ottavat jonkun mun?

      Mitenkäs jonkun oman pienen yrityksen perustaminen? Hyvän asenteesi takia varmaankin voisit pärjätä yrittäjänä.

      Itse olin puoli vuotta sitten töissä viimeksi ja eipä ole potkut pahemmin kaduttanut, koska konkurssikypsässä firmassa oli liikaa ongelmia viime vuosina. Omille alaisille pienissä asioissa valehtelu (esim. investoinnit kohti parempaan) oli välillä todella raskasta sellaiselle, joka oikeasti haluaa välittää työpaikasta ja työkavereista. Olen kuitenkin sen verran onnellisessa asemassa että pakko ei ole töihin mennä vaikka välillä yksittäisiä päiviä on tuntunut pitkäveteiseltä kun kaikki rästihommatkin on jo tehty. Onneksi on noita harrastuksia alkamassa taas kohta kesätauon jälkeen, niin mieli piristyy. :)

      Omalla kohdallani huomaan kans pientä jännitystä tulevaa työpaikkaa kohtaan että alkaako sama pikku kusettaminen ja luotto työnantajaan menee kun pitää vain saada luvut kohdilleen henkilökunnasta välittämättä. Voi tulla taas ikävä työttömyyttä eikä karenssiakaan viitsisi ottaa.

      • 2v_työtön

        >> Mutta jotain täytyy kaavassa olla pielessä kun sanoo että kokemusta on
        >> mutta ei kuitenkaan huolita? Kenties reilu ylipaino ja työnantajat pelkäävät
        >> että tulee terveydellisiä ongelmia myöhemmin keskimääräistä enemmän,
        >> jolloin ottavat jonkun mun?

        Ei se varmaan paino ainakaan voi olla syynä, koska olen ollut tekemisissä enimmäkseen työnantajien kanssa vain puhelimitse, joten eivät voi edes arvailla painoani.


      • 2v_työtön

        Rupea yrittäjäksi: Tätä aina neuvotaan työttömille ja mielestäni se huono idea. Yrityksen perustamiseen tarvitaan hyvä liikeidea, pääomaa ja toimialan hyvin osaava asiantuntija.

        Liikeidea ei löydy tousta noin vain, kun työtön päättää, että alampa yrittäjäksi. Tarvitaan aika tarkkaa tietämystä mitä palvelua tai tuotetta tarvitaan, tai miten sen voisi tehdä paremmin tai halvemmalla kuin kilpailijat. Monesti se on niin, ettei sellaista vain ole, ja jos tulee joku hyvä markkinarako, niin äkkiä sen täyttää joku jo allalla pitkään ollut yritys. Lisäksi pitkään työttömänä ollut ei voi tietää näitä markkinarakoja, koska ei työskentele tilanteissa, missä voisi huomata niitä.

        Työttömällä ei ole säästöjä, joita voisi sijoittaa alkavaan yritykseensä, eikä pankkikaan rahoita varmasti sitä. Myöskään turha odottaa, että miltään bisnes-enkeleiltä saisi rahoitusta, niillä kun on jonossa hyvin työllistyneitä johtoasemissa olevia asiantunijoita loistavine liikeideoineen.

        Työtön ei ole alansa hyvin osaava asiantuntija, koska ei pysty edes työllistämään itseään. Sellaiset henkilöt, jotka pystyy pärjäämään yrittäjänä, eivät ole koskaan työttömänä ja jos ne joskus joutuvat lomautetuksi, niille tarjoataan heti uutta paikkaa kilpailija-työntajalta tai ainakin löytävät verkostonsa kautta nopeasti uuden.

        90% startup-yrityksistä epäonnistuu ja näillä kaikilla on ollut hyvä liikeidea, rahoitus, ja tekijät ovat varmasti olleet alansa asiantuntijoita, koska ovat saaneet rahoittajat mukaan. Miten ihmeessä sitten sellainen ihminen, jota kukaan ei huoli töihin, ilman pääomaa ja tuulesta temmatun liikeidean kanssa, voisi perustaa menestyvän yrityksen?

        Jos taas yrittäjäksi alkamisella tarkoitetaan toiminimen perustamista ja freelancer-töitä, niin eihän se muuta tilannetta miksikään. Samaa työtä tehtäisiin kuin palkkatyössä, mutta pitää edelleen löytää se työpaikka. Olisi vain huonommassa asemassa, lomat palkattomia, ei sairauslomaa, eikä työttömyyskorvausta, jos työ loppuu. Jos taas työnantaja palkkaa vain toiminimellä tekeviä, niin helppohan toiminimi on tehdä sitten kun on saanut sovittua töistä, se kun ei vaadi kuin ilmoituksen kaupparekisterikeskukseen.


    • Perkel
      • Perkel

        Näin on Jumalauta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe