Onko katolilaisissa Jeesukseen uskovia?

Se.mikä.on.salassa

Minulla on katolilaisista mielikuva, että he vain käyvät kirkkorakennuksessa hienojen esineiden keskellä ja latelevat tietyt litaniat. Eli että katolilaisuudessa olisi kyse enemmän kulttuurista kuin henkilökohtaisesta uskosta. Onko mielikuvani oikea vai onko katolilaisuudessakin henk.koht. uskossa Jeesukseen Kristukseen olevia ihmisiä?

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästynyt

      Totta puhuen järkyttävin löytöni on että katolinen kirkko on pääosin kuollut.

      Arvelisin että se johtuu juuri tuosta estämisestä että ihminen saisi itsekin jonkinlaisen omakohtaisen suhteen Kristukseen. Toki varmaan on siis ihan eläviäkin katolilaisia joukossa, mutta tavallaan voisi sanoa, että aivan kuin kuvataan maan väkiluvun tiheyttä neliökilometrillä, voi sanoa, että heillä on tosi harvaan asuttu "maa".

      Yllättäen sitten taas ennen viimeaikaista maallistumista, esim. luterilaisessa kirkossa on tosiaan ollut paljon suurempi se tiheys. Ilmeisesti siinä on ollut tasapainossa itse kristitty ja kirkko, aiheuttaen näin elämää. Vapaissa suunnissahan sitten taas on usein ongelmana, että ne irtautuvat liian kevyelle pohjalle, eräänlaiseen tyhjyyteen, jossa on vaarana alkaa keksiä liikaa omiaan, eikä pysytä ikään kuin apostolisessa uomassa.

      Yllättävästi juuri heidän kuolleet jäsenensä käyvät toisinaan ylpeilemässä kirkostaan palstallamme. Oli nimenomaan yllättävää se, että he toimittivat pelkkiä muotomenoja, siis olivat harjoittavia katolisia. Meillähän ei sellainen ole edes mahdollista ja meillä on ihmisiä, jotka harvoinkin kirkossa käydessään, kuitenkin pystyvät ihmeellisesti luomaan suhteen Kristukseen. Olen joskus miettinyt, lukevatko he ollenkaan Raamattua.

      Joka tapauksessa tämä löytö hätkäytti sen takia, että on enää niin vähän kristittyjä muutenkin länsimaissa, ja jotenkin on ajatellut, että katolisen kirkon varjossa olemme vielä vähän aikaa turvassa. Mutta kun iso porukka olisi, mutta melkein kaikki kuolleita. Tämä oli pelottava löytö.

      • faktatnäin

        "Arvelisin että se johtuu juuri tuosta estämisestä että ihminen saisi itsekin jonkinlaisen omakohtaisen suhteen Kristukseen."

        Mistä kumman estämisestä puhut?

        Ihminen ei voi olla katolinen uskova ilman , että hän uskoo Jeesukseen ja elää hänen yhteydessään. Kyllä jokaisella uskovalla katolilaisella on aivan omakohtainen suhde Jeesukseen.

        Kaikissa isoissa kirkollisissa yhteisöissä on tietysti valheveljiä ja kuolleita sieluja. Senhän voimme nähdä tutkimalla minkä tahansa kirkon jäsenluetteloita.


      • faktatnäin

        "Olen joskus miettinyt, lukevatko he ollenkaan Raamattua."

        Raamatun lukeminen on kovin harvinaista länsimaissa. Kaikkien kirkkojen uskovat lukevat, muut eivät. Katolilaiset kävivät ennen päivittäin messussa ja kuulivat siellä päivät raamatuntekstit.

        Eipä juuri löydä edes vanhuksia, joilla olisi Raamattu päivittäisenä lukemisena. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla - juuri näitä harvoja uskovia lukuunottamatta.


      • Manaaja

        Tämä pelle esiintyy muka katolisena. Saatanallista!


    • Meidän kirkossa, katolisessa kirkossa, Jeesus on fyysisesti läsnä. Tällaiseen protestantit eivät voi uskoa koska heidän usko ei riitä siihen. He palvelevat vain katolilaista raamattua.

      • hämmästynyt

        MInusta tuo on kyllä sinun ennakkoluulosi, silloin kun on kyse luterilaisuudesta.

        Enemmän kiinnostaa se, tunnustatteko ollenkaan ripin lisäksi syntejänne Kristukselle suoraan, siis rukoiletteko kotona Jumalaa pelkästään valmiilla sanoilla, vai eikö koskaan omin sanoin, ja tosiaan tunnusta Jumalalle syntejänne.

        Senhän pitää olla tasapainossa, sekä valmiita rukouksia, että muiden kristityiden ja kirkon apua, ja sitten sitten omaakin rukoilua.

        Mutta tehkää miten teette, se on vain kertakaikkisen noloa kun sinne sellainen zombie tulee sitten ylimielisellä asenteella. Eihän siitä ulkohkohtaisesta papatuksesta rukoilussa ole sitten ollut mitään hyötyä, jos noin käyttäytyy. Se on sellainen juttu Kristuksen kanssa, että joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa. Sanan l. Kristuksen on ihan hyvä tulla hieman lihaksi itsessä.

        Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on.

        En minä tosiaan tässä nyt kaikkia kristittyjä parjaa, mutta on kaksi asiaa, jotka olen havainnut ajan saatossa.

        Ennen pitkään
        helluntailainen alkaa tuputtaa aikuiskastetta
        katolilaisen ylimielisyys paljastuu


      • Kapotus.uste
        hämmästynyt kirjoitti:

        MInusta tuo on kyllä sinun ennakkoluulosi, silloin kun on kyse luterilaisuudesta.

        Enemmän kiinnostaa se, tunnustatteko ollenkaan ripin lisäksi syntejänne Kristukselle suoraan, siis rukoiletteko kotona Jumalaa pelkästään valmiilla sanoilla, vai eikö koskaan omin sanoin, ja tosiaan tunnusta Jumalalle syntejänne.

        Senhän pitää olla tasapainossa, sekä valmiita rukouksia, että muiden kristityiden ja kirkon apua, ja sitten sitten omaakin rukoilua.

        Mutta tehkää miten teette, se on vain kertakaikkisen noloa kun sinne sellainen zombie tulee sitten ylimielisellä asenteella. Eihän siitä ulkohkohtaisesta papatuksesta rukoilussa ole sitten ollut mitään hyötyä, jos noin käyttäytyy. Se on sellainen juttu Kristuksen kanssa, että joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa. Sanan l. Kristuksen on ihan hyvä tulla hieman lihaksi itsessä.

        Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on.

        En minä tosiaan tässä nyt kaikkia kristittyjä parjaa, mutta on kaksi asiaa, jotka olen havainnut ajan saatossa.

        Ennen pitkään
        helluntailainen alkaa tuputtaa aikuiskastetta
        katolilaisen ylimielisyys paljastuu

        Hei.
        Oli aika hyvä kirjoitus noin yleisellä tasolla tuo juttusi, mutta se, että sanot: "helluntailainen tuputtaa aikuiskastetta", ei kyllä ole oikein sanottu.

        perustelu.
        Aikuiskastetta ja lapsikatettakaan ei Raamattu tunne, eikä siis hellaritkaan.

        Hellareilla ja ns. vapailla suunnilla on VAIN JA AINOASTAAN USKOONTULLEITTEN KASTE, IKÄÄN KATSOMATTA.

        Joka tunnustaa uskonsa Jeesukseen, saa mennä / ottaa upostuskasteen Jeesuksen nimeen, muut ei.

        Niin se Raamattu opettaa.


      • faktatnäin
        hämmästynyt kirjoitti:

        MInusta tuo on kyllä sinun ennakkoluulosi, silloin kun on kyse luterilaisuudesta.

        Enemmän kiinnostaa se, tunnustatteko ollenkaan ripin lisäksi syntejänne Kristukselle suoraan, siis rukoiletteko kotona Jumalaa pelkästään valmiilla sanoilla, vai eikö koskaan omin sanoin, ja tosiaan tunnusta Jumalalle syntejänne.

        Senhän pitää olla tasapainossa, sekä valmiita rukouksia, että muiden kristityiden ja kirkon apua, ja sitten sitten omaakin rukoilua.

        Mutta tehkää miten teette, se on vain kertakaikkisen noloa kun sinne sellainen zombie tulee sitten ylimielisellä asenteella. Eihän siitä ulkohkohtaisesta papatuksesta rukoilussa ole sitten ollut mitään hyötyä, jos noin käyttäytyy. Se on sellainen juttu Kristuksen kanssa, että joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa. Sanan l. Kristuksen on ihan hyvä tulla hieman lihaksi itsessä.

        Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on.

        En minä tosiaan tässä nyt kaikkia kristittyjä parjaa, mutta on kaksi asiaa, jotka olen havainnut ajan saatossa.

        Ennen pitkään
        helluntailainen alkaa tuputtaa aikuiskastetta
        katolilaisen ylimielisyys paljastuu

        "Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on. "

        Katolinen passiivinen? Oletko laisinkaan perillä katolilaisuudesta?

        Entisenä luterilaisena olen kyllä aivan toista mieltä. Katolisen opin mukaan ihminen pelastuu Kristuksen ansioiden tähden elämällä uskovana. Hän siis ei ole passiivinen, vaan etenee kilvoitellen Jeesuksen johdattamalla tiellä.

        Erämaakaudesta on 1500-luvulla syvällisesti kirjoittanut pyhä Ristin Johannes, karmeliittamunkki, joka kirjoitti "Pimeä yö" teoksen

        http://www.ekumeenisetkarmeliitat.fi/page.php?id=58&js=1


      • Manaaja
        faktatnäin kirjoitti:

        "Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on. "

        Katolinen passiivinen? Oletko laisinkaan perillä katolilaisuudesta?

        Entisenä luterilaisena olen kyllä aivan toista mieltä. Katolisen opin mukaan ihminen pelastuu Kristuksen ansioiden tähden elämällä uskovana. Hän siis ei ole passiivinen, vaan etenee kilvoitellen Jeesuksen johdattamalla tiellä.

        Erämaakaudesta on 1500-luvulla syvällisesti kirjoittanut pyhä Ristin Johannes, karmeliittamunkki, joka kirjoitti "Pimeä yö" teoksen

        http://www.ekumeenisetkarmeliitat.fi/page.php?id=58&js=1

        Se on demoni, joka kirjoittaa sen kautta. Älä vastaa sen kirjoituksiin!


      • hämmästynyt
        faktatnäin kirjoitti:

        "Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on. "

        Katolinen passiivinen? Oletko laisinkaan perillä katolilaisuudesta?

        Entisenä luterilaisena olen kyllä aivan toista mieltä. Katolisen opin mukaan ihminen pelastuu Kristuksen ansioiden tähden elämällä uskovana. Hän siis ei ole passiivinen, vaan etenee kilvoitellen Jeesuksen johdattamalla tiellä.

        Erämaakaudesta on 1500-luvulla syvällisesti kirjoittanut pyhä Ristin Johannes, karmeliittamunkki, joka kirjoitti "Pimeä yö" teoksen

        http://www.ekumeenisetkarmeliitat.fi/page.php?id=58&js=1

        Olen lukenut kyllä Pimeän yön.

        Mutta et kai katolilaisena taida tietää, että äiti Teresalla oli 40 vuoden erämaakausi. Vieläkin sydämeni särkyy, kun tulee muistoihini mitä hän oli kertonut. Tippa tulee silmään ihan auttamatta, en voi mitään. Hän oli tuntenut aivan hirvittävää yksinäisyyttä, ei pystynyt rukoilemaan Jumalaa jne. Voi äiti Teresa -kulta. Hän ajatteli, että Jumala oli hylännyt hänet. Silti kun muistamme hänet, hän jaksoi aina olla iloinen, hän otti jokaisen ihmisen kuin siinä olisi Kristus. Miten joku pystyy kantamaan tuollaista taakkaa. Siellä hän pesi niitä vessoja, ei mikään työ ollut hänelle liian alhainen, ja hoiti sairaita. Kaikki sen kurjuus kuitenkin teki hänen sisälleen tämän kivun.


      • hämmästynyt

        Siis se järjetön, loppumaton kurjuus mikä Intiassa oli ja ne kaikki hylätyt ihmiset, joita hän auttoi.


      • faktatnäin
        hämmästynyt kirjoitti:

        Olen lukenut kyllä Pimeän yön.

        Mutta et kai katolilaisena taida tietää, että äiti Teresalla oli 40 vuoden erämaakausi. Vieläkin sydämeni särkyy, kun tulee muistoihini mitä hän oli kertonut. Tippa tulee silmään ihan auttamatta, en voi mitään. Hän oli tuntenut aivan hirvittävää yksinäisyyttä, ei pystynyt rukoilemaan Jumalaa jne. Voi äiti Teresa -kulta. Hän ajatteli, että Jumala oli hylännyt hänet. Silti kun muistamme hänet, hän jaksoi aina olla iloinen, hän otti jokaisen ihmisen kuin siinä olisi Kristus. Miten joku pystyy kantamaan tuollaista taakkaa. Siellä hän pesi niitä vessoja, ei mikään työ ollut hänelle liian alhainen, ja hoiti sairaita. Kaikki sen kurjuus kuitenkin teki hänen sisälleen tämän kivun.

        Kyllä tiedän äiti Teresan -tapauksesta. Se on hyvä todistus uskovan tiestä. Emme perusta uskoamme tunteisiin, vaan uskon kuuliaisuuteen.

        Mitä mahdoit tarkoittaa edellä mainitsemallasi passiivisuudella?


      • hämmästynyt kirjoitti:

        MInusta tuo on kyllä sinun ennakkoluulosi, silloin kun on kyse luterilaisuudesta.

        Enemmän kiinnostaa se, tunnustatteko ollenkaan ripin lisäksi syntejänne Kristukselle suoraan, siis rukoiletteko kotona Jumalaa pelkästään valmiilla sanoilla, vai eikö koskaan omin sanoin, ja tosiaan tunnusta Jumalalle syntejänne.

        Senhän pitää olla tasapainossa, sekä valmiita rukouksia, että muiden kristityiden ja kirkon apua, ja sitten sitten omaakin rukoilua.

        Mutta tehkää miten teette, se on vain kertakaikkisen noloa kun sinne sellainen zombie tulee sitten ylimielisellä asenteella. Eihän siitä ulkohkohtaisesta papatuksesta rukoilussa ole sitten ollut mitään hyötyä, jos noin käyttäytyy. Se on sellainen juttu Kristuksen kanssa, että joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa. Sanan l. Kristuksen on ihan hyvä tulla hieman lihaksi itsessä.

        Mutta pahimman ongelman tämä joka tapauksessa aiheuttaa siinä, että teistä tehdään passiivisia. Tuskinpa teillä kaikilla sentään erämaakauttakaan on.

        En minä tosiaan tässä nyt kaikkia kristittyjä parjaa, mutta on kaksi asiaa, jotka olen havainnut ajan saatossa.

        Ennen pitkään
        helluntailainen alkaa tuputtaa aikuiskastetta
        katolilaisen ylimielisyys paljastuu

        On vähän vaikeata vastata kun ei oikein ymmärrä miten tä sivu toimii. Mutta kuitenkin mina katolilaisena pyydän anteeksi syntini suoraan Herralta Jesukselta Kristukselta. Puhun suoraan hänelle kun pyydän anteeksi syntini ja hän vastaa.
        Aina kun rukoien puhun suoraan Jumalalle, kelle muulle rukoilisin?
        Ja kaiken parasta on että tiedän että minulla on ainoa oikea uskonto, kristillisyys, yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen kirkko.


    • faktatnäin

      Outo kirjoitus. Miksi ihminen menisi kirkkoon hienojen esineiden takia? Käykö luterilainen kirkossa kirkkoarkkitehtuurin takia?

      Katolinen kirkko on Jeesuksen perustama. Ainoa kirkko, jonka hän perusti. Katolilaiseksi tullaan kasteen kautta elämällä Kristuksen yhteydessä. Ellei katolisella ole yhteyttä Kristukseen, on hän hengellisesti kuollut.

      Synnit tunnustetaan Jumalalle rippikopissa, aivan Raamatun ohjeen mukaan:

      1. Joh:9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.


      Jaak.5:16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.


      Katolilainen rukoilee sekä valmiita rukouksia, kuten Isä Meidän, että omin sanoin. Hän rukoilee runsaasti pitkin päivää.

      Katolisessa kirkossa on kaikkein eniten uskovia, koska jäseniä on yli 1,2 miljardia.

      • kerettiläinen--

        /// Katolinen kirkko on Jeesuksen perustama. Ainoa kirkko, jonka hän perusti. ///

        Katolinen kirkko syntyi vasta 300-luvulla, joten Jeesuksella ei ollut mitään tekemistä koko seurakuntaväärennöksen kanssa...vai miksi katolisen kirkon muuten olisi tarvinnut käyttää VÄKIVALTAA ja tappaa ihmisiä, jotta nämä tunnustaisivat sen Jumalan edustajaksi? Ei Jeesus antanut opetuslapsilleen minkäänlaista oikeutusta väkivaltaan, joten se vain todistaa, että kirkko on Antikristuksen kirkko, eikä mikään Jumalan seurakunta. Eikä Raamattu edes tunne koko kirkko sanaa. Sekin on väärennös, joka on ujutettu vasta nyt meidän uusimpaan 1992 käännökseemme, kun tavoitteena on saada aikaiseksi yksi maailmankirkko, jonka johdossa on Antikristus. Ja jos tutkit katolisen kirkon symboleja, niin ne on otettu suoraan Babylonian ja muista pakanauskonnoista.


      • Manaaja

        "Ei Jeesus antanut opetuslapsilleen minkäänlaista oikeutusta väkivaltaan"

        Valetta! "Jeesus sanoi: 'Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. 37 Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.'" (Luuk 22:35)


      • kerettiläinen--
        Manaaja kirjoitti:

        "Ei Jeesus antanut opetuslapsilleen minkäänlaista oikeutusta väkivaltaan"

        Valetta! "Jeesus sanoi: 'Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. 37 Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.'" (Luuk 22:35)

        Onko sinulla samanlainen tyyli "tutkia Raamattua" kuin Jehovan todistajilla, niin että poimit vain jonkin yksittäisen jakeen, joka pönkittää omaa harhaoppiasi? Eli luepa hieman eteenpäin...

        Luuk.22
        49 Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: "Herra, iskemmekö miekalla?"
        50 Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi.
        51 MUTTA JEESUS SANOI : "EI! ANTAKAA TÄMÄN TAPAHTUA." Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet. [Ap. t. 10:38]
        52 Sitten hän sanoi ylipapeille, temppelivartioston päälliköille ja kansan vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vangitsemaan: "Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun, miekat ja seipäät käsissä. [Luuk. 22:4]
        53 Minä olen joka päivä ollut teidän keskellänne temppelissä, ettekä te ole kättänne kohottaneet minua vastaan. Mutta nyt on teidän hetkenne, nyt on pimeydellä valta." [Luuk. 19:47 | Luuk. 22:3,31]

        Jeesuksen ohje opetuslapsilleen.

        Matt. 10:14
        Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, LÄHTEKÄÄ POIS siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.

        Luuk. 9:5
        Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista LÄHTEKÄÄ POIS, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

        Paavali ja Barnabas myös noudattivat Jeesuksen ohjetta.

        Apt.13
        50 Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääviä ylhäisiä naisia ja kaupungin johtomiehiä Paavalia ja Barnabasta vastaan, niin että heitä alettiin vainota ja heidät karkotettiin siltä seudulta. [2. Tim. 3:11]
        51 Silloin Paavali ja Barnabas todisteeksi heitä vastaan pudistivat kaupungin pölyt jaloistaan ja siirtyivät Ikonioniin. [Matt. 10:14 ]

        Eikö sinua ole koskaan mietityttänyt se seikka, että Raamatussa kerrotaan lukuisat kerrat siitä, miten Jeesuksen seuraajia tullaan vainoamaan, mutta ei kertaakaan, että Jeesuksen seuraajat vainoaisivat ketään? Eli keneltäköhän Äitikirkko on saanut omat ohjeensa, kun näyttää pääsääntöisesti kuuluneen noiden vainoajien joukkoon, sillä Jeesukselta ne eivät ole tulleet?

        Matt.10
        17 "Pitäkää varanne, sillä ihmiset vievät teidät oikeuden eteen ja ruoskivat teitä synagogissaan. [Matt. 24:9-13; Mark. 13:9-13; Luuk. 21:12-19 : 2. Kor. 11:24]
        18 Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille. [Ap. t. 26:21,22]
        22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu. [1. Kor. 4:13 | Dan. 12:12; Ilm. 2:10]

        Matt.24
        9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. [Matt. 10:22 ]


    • Se.mikä.on.salassa

      En tarkoittanut aloitustani riidan aloitukseksi, vaikka muotoilin kysymykseni kieltämättä vähän kärkevästi.

      Tulin ajatelleeksi moisia nähtyäni netissä videoita esim. USA:sta ja Irlannista, joissa katusaarnaaja julistaa Jumalan sanaa, Raamattua ja evankeliumia, ja paikalle pysähtyy ohikulkija, joka ilmaisee närkästystään katusaarnaamisesta. Kun saarnaaja tiedustelee kritisoijalta närkästymisen syytä, ja tilanne ajautuu kiistaan raamatullisesta auktoriteetista Jumalan sanan julistamisessa, kriitikko ykskantaan toteaa olevansa katolilainen ("I'm catholic") kuin merkiksi siitä, että hän tietää, ettei Jumalan sanaa saa julistaa tai saarnata kaduilla.

      Näin on tapahtunut huomattavan usein näkemilläni open air preaching -videoilla, joita olen nähnyt kymmeniä ellen peräti satoja. Miksi tavallisia katolilaisia kaduilla ottaa päähän ns. elävän uskon ilmentymät, joissa Jumalan sanan mukaan ojentaudutaan keskellä arkea, oman itsensä likoon laittaen?

      Nämä katolilaiset kriitikot ovat kuitenkin ihmisiä, jotka kertovat käyvänsä kirkossa, eli ns. harjoittavansa uskoa. Aivan kuin heidän mielestään uskoa Jeesukseen saisi ilmaista vain muodollisin tavoin, tietyssä rakennuksessa, tietyin sanankääntein, tietynlaisten esineiden äärellä.

      Otantani katolilaisista on ilman muuta liian suppea. Katolilaisia kun on kaikkialla maailmassa ja kaikenlaisia persoonia – varmasti joukossa on myös henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen olevia. Onhan protestanteissakin ns. tapakristittyjä. Toisaalta tapakristityt protestantit usein ovat sillä asenteella liikkeellä, että he eivät laske pelastustaan yms. kirkon jäsenyyden varaan, vaan perääntyvät agnostismiin, jos heiltä asiaa tiedustelee, kun taas nämä saarnausvideoiden katolilaiset tuntuvat olevan liikkeellä toisenlaisella asenteella.

      • Manaaja

        Älkää vastatko tämä provon viesteihin! Tarkoitus ei ole muuta kuin lietsoa katolilaisvastaista propagandaa.


      • S.Afiiri

        No huh huh! Missäs Paavalin kirjeessä sanottiin, etä mitä Vittua sillä on väliä miten saarnataan Jeesuksesta kunhan saarnataan? Vihje: Paavali oli posessa ja kirjoitti jollekin toiselle.


      • hämmästynyt

        Minkälaisia näitä katusaarnaajia on ollut, se riippuu vähän tyylistäkin, eivät he kaikki terveesti julista? Kyllä sellaistakin uskoa on, jossa juuri meuhkataan ja melutaan, mutta ei se mikään elävän kristityn merkki ole aina välttämättä.


      • Uni_matti

        On vaikea vastata sinun näihin "kokemuksiisi" kun viestissä ei ole mitään linkkiä. Ehkä olet vaan hähnyt unta?


      • ilmiönetissäkin

        Protestanttisaarnaajat ovat monesti niitä, jotka heti kättelyssä alkavat nimitellä paavia antikristukseksi ym. Miksi heitä pitäisi kuunnella?

        Tälläkin palstalla pahinta törkyä levittävät oma-oppiset protestanttikiihkoilijat, jotka eivät tunne katolista teologiaa, moraalioppia eivätkä historiaa.


      • kerettiläinen--
        ilmiönetissäkin kirjoitti:

        Protestanttisaarnaajat ovat monesti niitä, jotka heti kättelyssä alkavat nimitellä paavia antikristukseksi ym. Miksi heitä pitäisi kuunnella?

        Tälläkin palstalla pahinta törkyä levittävät oma-oppiset protestanttikiihkoilijat, jotka eivät tunne katolista teologiaa, moraalioppia eivätkä historiaa.

        /// Protestanttisaarnaajat ovat monesti niitä, jotka heti kättelyssä alkavat nimitellä paavia antikristukseksi ym. Miksi heitä pitäisi kuunnella? ///

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Antikristus

        Antikristus (muinaiskreikaksi ἀντίχριστος, antíkhristos, "vastakristus" tai "SIJAISKRISTUS") on kristinuskon mukaan Saatanan lähettämä Kristuksen vastustaja, joka Kristuksen jälleentulemisen edellä on nostava taisteluun kaikki jumalanvastaiset voimat, mutta jonka Kristus on voittava. Nimitys itsessään esiintyy Raamatussa vain Johanneksen kirjeissä.[1] Jotkut yhdistävät Antikristuksen myös petoon, joka mainitaan Ilmestyskirjassa.[2]

        Paavi=Vicarius Christi eli "Sijaiskristus"=Antikristus

        /// Tälläkin palstalla pahinta törkyä levittävät oma-oppiset protestanttikiihkoilijat, jotka eivät tunne katolista teologiaa, moraalioppia eivätkä historiaa. ///

        Minä en ole protestantti enkä minkään lahkon jäsen, mutta vaikka olisinkin, niin siltikään se ei muuttaisi sitä tosiasiaa miksikään, että paavi on virallisestikin Vicarius Christi eli "Sijaiskristus" eli >>>Antikristus...miksi ihmiset eivät halua ajatella omilla aivoillaan, vaan vapaaehtoisesti suostuvat ihmisorjuuteen..???


      • Manaaja

        "Paavi=Vicarius Christi eli "Sijaiskristus"=Antikristus"

        Valehtelet! Antikristus ei tarkoita sijaiskristusta. Keksit sen omasta päästäsi pönkittääksesi valheitasi, jotka eivät ole Jumalasta vaan Saatanasta.


      • Manaaja
        kerettiläinen-- kirjoitti:

        /// Protestanttisaarnaajat ovat monesti niitä, jotka heti kättelyssä alkavat nimitellä paavia antikristukseksi ym. Miksi heitä pitäisi kuunnella? ///

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Antikristus

        Antikristus (muinaiskreikaksi ἀντίχριστος, antíkhristos, "vastakristus" tai "SIJAISKRISTUS") on kristinuskon mukaan Saatanan lähettämä Kristuksen vastustaja, joka Kristuksen jälleentulemisen edellä on nostava taisteluun kaikki jumalanvastaiset voimat, mutta jonka Kristus on voittava. Nimitys itsessään esiintyy Raamatussa vain Johanneksen kirjeissä.[1] Jotkut yhdistävät Antikristuksen myös petoon, joka mainitaan Ilmestyskirjassa.[2]

        Paavi=Vicarius Christi eli "Sijaiskristus"=Antikristus

        /// Tälläkin palstalla pahinta törkyä levittävät oma-oppiset protestanttikiihkoilijat, jotka eivät tunne katolista teologiaa, moraalioppia eivätkä historiaa. ///

        Minä en ole protestantti enkä minkään lahkon jäsen, mutta vaikka olisinkin, niin siltikään se ei muuttaisi sitä tosiasiaa miksikään, että paavi on virallisestikin Vicarius Christi eli "Sijaiskristus" eli >>>Antikristus...miksi ihmiset eivät halua ajatella omilla aivoillaan, vaan vapaaehtoisesti suostuvat ihmisorjuuteen..???

        "Minä en ole protestantti enkä minkään lahkon jäsen"

        "Protestantti" on yleisnimitys 1500-luvulla syntyneestä liikkeesyä tarkoituksena erota katolisesta kirkosta.

        "Lahko" tarkoittaa pääsuunnasta irtaantunutta liikettä.

        Sovit hyvin molempiin määritelmiin.

        Älä yritä naamioida itseäsi näkymättömäksi.


      • kerettiläinen--
        Manaaja kirjoitti:

        "Minä en ole protestantti enkä minkään lahkon jäsen"

        "Protestantti" on yleisnimitys 1500-luvulla syntyneestä liikkeesyä tarkoituksena erota katolisesta kirkosta.

        "Lahko" tarkoittaa pääsuunnasta irtaantunutta liikettä.

        Sovit hyvin molempiin määritelmiin.

        Älä yritä naamioida itseäsi näkymättömäksi.

        Katolinen kirkko syntyi vasta 300-luvulla, joten sekin on alkuseurakunnan näkökulmasta katsoen lahko. Protestanttiset seurakunnat taas ovat Äitikirkon "tyttäriä". Jumalan seurakunta on hedelmätön.
        Minulla ei ole minkään seurakunnan jäsenkirjaa, joten en katso silloin myöskään olevani minkään lahkon jäsen. Jumalan seurakunta ei tunne jäsenkirjoja, ne eivät ole minkään arvoisia.


      • Manaaja
        kerettiläinen-- kirjoitti:

        Katolinen kirkko syntyi vasta 300-luvulla, joten sekin on alkuseurakunnan näkökulmasta katsoen lahko. Protestanttiset seurakunnat taas ovat Äitikirkon "tyttäriä". Jumalan seurakunta on hedelmätön.
        Minulla ei ole minkään seurakunnan jäsenkirjaa, joten en katso silloin myöskään olevani minkään lahkon jäsen. Jumalan seurakunta ei tunne jäsenkirjoja, ne eivät ole minkään arvoisia.

        Ketään ei kiinnosta sinun kuulumiset tai ei kuulumiset eikä sekopäiset juttusi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe