Ketipinor haitat

pinoketi

Tietääkö kukaan voiko ketipinor (50-100 mg päivässä)
aiheuttaa laskimovaivoja?

22

11309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seperimäperimä

      Varmaankin, jos suvussasi on kyseinen "geeniheikkous". Toiset saa helpommin kuin toiset.

    • Tunnevamma2

      No laskimotukoksista en tiedä, mut psyykepuolella tunteetomuutta ja saamattomuutta, lamaa aivot et mikään ei tunnu miltään. Ite oon syönyt iltasin 25.mg unettomuuteen ja kaikki seksihalutkin hävinneet.

    • alkuperäinenkysyjä

      tunnevamma2, samat tuntemukset täällä. Lopetan niiden käytön

    • ihanomavalintas

      Pienikin määrä Ketipinoria on erittäin haitallista aivoille ja koko elimistölle.

      Sydän voi pettää, koko aineenvaihdunta muuttuu, sokeriarvot menevät sekaisin ja aivosi reseptorit, joita lääke blokkaa, muuttuvat herkiksi. Herkkyys on niin vakava asia, että kun joskus lopetat lääkkeen käytön, niin sinä kuolet. Tämä kuoleman sivuvaikutus on mainittu myös lääkeselosteessa, lue se!

      Pienen Ketipinor annoksen huono puoli on se, kun on kyse vain 25 mg tabletista, eikä tabletti ole depot, niin lääke haihtuu elimistöstä noin 8 tunnin jälkeen, jolloin reseptorit avautuva ja sulketuvat jatkuvasti, jolloin ne herkistyvät nopeammin, jos käyttäisi niin isoa annosta, että lääkettä olisi koko ajan veressä.

      Suomeksi: Älä käytä tuota aivomyrkku Ketipinoria


      Toimii uniläääkkeenä, jos unettomuuden syynä on psykoosisairaus.

      Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?

      Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unireseptorit. Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia. Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

      Ketipinor tuhoaa otsalohkot ja limbisen järjestelmän, minkä jälkeen oppiminen, tunteet, muisti, motivaatio, aistit ja puhekeskus heikkenevät.
      "Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosairauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

      Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä.

      http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa

      • nainen39v

        "Toimii unilääkkeenä, jos unettomuuden syynä on psykoosisairaus." Mulla ei ole skitsofreniaa tai psykoosia koskaan ollut.Mutta mulla on unettomuuteen määrätty ketipinor.Olet aikasemminkin laittanut tuon tekstin ketipinorin haitoista.Ja en edelleenkään pelästynyt pelotteluasi.Voitko laittaa mitä haittavaikutuksia on jatkuvasta valvomisesta tai katkonaisesta unesta.


      • nainen39v

        No niin laitankin itse mitä haittavaikutuksia on univajeella ja pitkittyneellä valvomisella.Krooninen, pitkään jatkunut univaje on yhteydessä muun muassa keskivartalolihavuuteen, aikuisiän diabetekseen, kipukynnyksen laskuun, fibromyalgiaan, selkäkipuihin, verenpainetautiin ja sydänsairauksiin – ne kaikki vähentävät elinvuosien laatua ja määrää.
        Pitkittyneen valvomisen vaikutuksia


        Aistitoiminnot, kognitiivinen suorituskyky
        •tarkkaavaisuus vähenee
        •keskittymiskyky, etenkin pitkäaikaissuorituksissa heikkenee
        •lyhytaikaismuisti heikkenee
        •oppimiskyky heikkenee
        •havaintojen tarkkuus heikkenee
        •hahmotuskyky heikkenee
        •kyky laskutoimituksiin heikkenee
        •päättelykyky heikkenee
        •ajan taju heikkenee
        •aistihairahduksia, illuusioita
        •harha-aistimuksia, hallusinaatioita.


        Psykomotorinen suorituskyky
        •koordinaatiokyky heikkenee
        •virhesuoritukset yleistyvät
        •reaktioaika pitenee
        •monimutkaisten toimintojen suorituskyky heikkenee ratkaisevasti
        •yksinkertaisten, hyvin harjoitettujen toimintojen suorituskyky säilyy melko hyvin.


        Fyysinen suorituskyky ja elimistön toiminta
        •keskivartalolihavuus kasvaa
        •rasvakudoksen määrä lisääntyy
        •aikuisiän diabeteksen riski kasvaa
        •kestävyys ja voima säilyvät melko hyvin
        •alttius lämpösairauksiin suurenee
        •sokerin sietokyky huononee
        •infektioiden vastustuskyky heikkenee
        •persoonallisuuden piirteet kärjistyvät.


        Valvominen ja suorituskyky
        •24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa.
        •36 tunnin valvominen vastaa jo noin 1,5 promillen humalatilaa psykomotorista suorituskykyä mitattaessa.
        •Yhtäjaksoinen 40 tunnin valvominen heikentää suorituskykyä olennaisesti; paluu normaaliin suorituskykyyn vaatii vähintään 4 tunnin unen.
        •64 tunnin valvomisen jälkeen tarvitaan normaalin suorituskyvyn saavuttamiseksi keskimäärin ainakin kahdeksan tuntia unta.
        •Täydellisen nukkumattomuuden seurauksena, viimeistään neljännen perättäin valvotun yön jälkeen, muun muassa kaikkien sotilaiden suorituskyky romahtaa täysin.
        •Alkoholi lisää valvomisen haitallisia vaikutuksia. Edellisen päivän valvomisen ja alle neljän tunnin yöunen jälkeen yhden oluen juominen vastaa noin kuutta pullollista olutta.

        Että pitäiskö mun nyt valita kummassa on pahemmat haittavaikutukset ketipinorin käytöllä vai univajeella/valvomisella.


      • entinenpinoristi

        Kirjoitit IHANOMAVALINTAS näin:

        ( Sydän voi pettää, koko aineenvaihdunta muuttuu, sokeriarvot menevät sekaisin ja aivosi reseptorit, joita lääke blokkaa, muuttuvat herkiksi. Herkkyys on niin vakava asia, että kun joskus lopetat lääkkeen käytön, niin sinä kuolet.) SÖIN KETIPINORIA noin 10vuotta annoksella 400-600mg ja lopetin noin puolivuotta sitten pikkuhiljaa. Olen vielä elossa ja ongelmia ei ole ollut.


    • jelpattava

      Minä syön 100mg ketopinoria.ainoat haittavaikutukset on ollu painon nousu ja tunteiden laimeneminen.

      • Thuibnknk

        Tuo tunteiden laimeneminen voi olla pitkässä juoksussa huono juttu. Hienoimmat jutut kokee jos silloin kun voimakkaimmin tuntee. Ei ole hyvä jos koko elämä menee useassa jota ei itse edes kovin hyvin näe.


    • kolmenteiniiti

      Painonnousu, hidastunut ruuansulatus... Oon syöny 25 - 300 mg varmaankin jo 8 vuoden aikana ja 1,5 vuotta nyt 250 prolong ja tän prolongin aikana paino noussut 15 kg, mutta yritän ruokavaliolla tiputtaa, koska muuten mulle sopiva lääke. Ei turruta liikaa tunteita, mutta vihat, pelot yms ahdistukset nyt helpommat sietää .

    • Psyyke-Eläkeläinen

      Jo vuosia ollut Ketipinor lääkitys.Aluksi määrättiin 100 mg aamulla 100 mg päivällä ja vielä illalla 300 mg.Nyt olen saanut päivälääkkeen pois ja
      illalla menee nyt 200 mg.Minulla oli voimakasta ahdistuneisuutta.
      Nyt ei ahdista mutta eipä paljoa ole mitään tunteita.

    • ketipinoriaunettomuuteen

      Itse olen syönyt ketipinoria 400 mg annostuksella iltasin unettomuuteen. Olen laihtunut useita kymmeniä kiloja. Haluisin tietää miten ketipinor on lihottanut muita? Koska itse en ole sitä lihomista kohdannut. Ja vastaukseksi ei kelpaa että lisää ruokahalua koska silloin lääke itessään ei lihota vaan ne syömiset.

      • Huijbfg

        Ei varmaan kannata syödä jos useita kymmeniä kiloja laihtuu.


      • ketipinoriaunettomuuteen
        Huijbfg kirjoitti:

        Ei varmaan kannata syödä jos useita kymmeniä kiloja laihtuu.

        no mulla oli sitä ylipainoa runsaasti eli noin 20 kiloa ylimääräistä.Nyt olen normaalipainoinen.Toki ruokavalion muutos mutta jos ketipinor lihottaisi niin tuskin laihtuminen olisi ollut mahdollista.


    • TuomasW

      Voi huuhaa... ketipinor ollut hyväksi todettu lääke jo vuosikausia. Alku oli suht pienillä annoksilla (25-50mg iltaisin), nykyään menee 900-1050mg yöksi ja päivälääkkeeksi 150mg. Teen erittäin suurta tarkkaavaisuutta vaativaa työtä ja eipä ole aivot ainakaan surkahtuneet. 2-suuntaisen mania vaiheen selättämiseksi parasta mitä voi olla. Sitä en tajua et miks porukka syö sitä johonkin unettomuuteen...? Unettomuus on osa sairautta ja jos ei ole todettu mitään oireilua siihen, mihin lääke on ns. "kehitetty", ni syökää vaikka mielummin salmiakkia! Ei tarvii tänne kirjoitella et miten tuhoaa koko ihmisen!

    • Anonyymi

      Lihottaa ja aiheuttaa hampaiden reikiintymistä kuivattaen suuta. Tuota myrkkyä määrätään nykyään liian helposti ja uniongelmiin vaikka oikea tarkoitus on psykoosi tai kaksisuuntaisen mielialahäiriöön liittyvä voimakas syvä masennus.

    • Anonyymi

      Ketipinor tekee zombiksi koko seuraavaksi päiväksi ja se nostaa veren rasva- ja kolesteroliarvoja jo pienilläkin annoksilla. En suosittele.

      • Anonyymi

        Miksi mulla ei ole zombiolo hyvin nukutun yön jälkeen ja miksi mulla on kaikki labra-arvot olleet aina normaalit. Voitko kertoa millon mun labra-arvot huononee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mulla ei ole zombiolo hyvin nukutun yön jälkeen ja miksi mulla on kaikki labra-arvot olleet aina normaalit. Voitko kertoa millon mun labra-arvot huononee.

        Olen itse myös syönyt sitä Ketipinoria päivittäin 1 kk verran ja voin sanoa että kyllä tiedän millainen lääke se on. Se on minulla edelleen käytössä tarpeen mukaan, mutta en halua käyttä sitä koska se tekee huonon zombi olon koko seuraavaksi päiväksi.

        "Voitko kertoa millon mun labra-arvot huononee."
        Mitä jos lukiset sen pakkausselosteen vaikka ekana. Löytyy esim. lääkeinfosta:

        "4. Mahdolliset haittavaikutukset
        Hyvin yleiset (voi esiintyä YLI 1 käyttäjällä 10:stä):
        - huimaus (voi johtaa kaatumiseen), päänsärky, suun kuivuminen
        - uneliaisuus (tämä voi hävitä Ketipinorin käytön jatkuessa) (voi johtaa kaatumiseen)
        - Ketipinor-hoidon lopettamisesta johtuvat oireet, kuten unettomuus, pahoinvointi, päänsärky, ripuli, oksentelu, heitehuimaus ja ärtyvyys. Asteittainen lopettaminen vähintään 1–2 viikon aikana on suositeltavaa.
        painonnousu
        - epänormaalit lihasliikkeet. Tällaisia ovat vaikeus liikkeiden aloittamisessa, vapina, levottomuus tai lihasjäykkyys ilman kipua.

        - muutokset tietyissä rasva-arvoissa (triglyseridit ja kokonaiskolesteroli)."


        Huomioi tuo viimeinen, eli että yli yhdellä kymmenestä nousevat kolesteroli ja muut rasva-arvot.


        On myös tehty tutkimuksia että Ketipinoria/Seroquelia ei pitäisi käyttää edes matalina annoksina (50-100mg) unettomuuden hoidossa, koska ketiapiinin haitat ovat niin suuret jo pienillä annoksilla:
        - https://www.ccjm.org/content/88/5/286 (Quetiapine for primary insomnia: Consider the risks)
        - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9453914/
        - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22510671/
        - https://tidsskriftet.no/en/2019/09/kronikk/quetiapine-not-sleeping-pill
        "Weight gain and metabolic disorders, including an increase in triglycerides, have been reported for low doses of quetiapine "

        Parempi lääke olisi JOPA Peratsin, jolla ei ole metabolisia haittoja eikä se nosta rasva-arvoja/kolesterolia. Mutta kaikkein paras olisi jos Mirtazapin (7,5 mg annos tai vähemmän) tai esim 3-6 mg annoksella oleva Doksepiini.


    • Anonyymi

      Mulla on ollut 16 vuotta unettomuuteen ketipinor niin olisko ne labra-arvot jo huonontuneet tässä ajassa? Ja sitten haittavaikutuksena uneliaisuus . niin onko se haittavaikutus kun se on määrätty unettomuuteen ja otettavaksi illalla nukkumaan mennessä.

      • Anonyymi

        jos uneliaisuus voi johtuu kaatumiseen niin miten sen kaatumisen huomaa nukkuessa?


    • Anonyymi

      Minulle määrättiin unettomuuteen 50mg.Aiheutti tardiivi dyskinesian.Lopetin lääkkeen syönnin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe