Armour Thyroid vs. Erfan Thyroid

KVN15

Hei,

olen käyttänyt Armour Thyroidia nyt neljä vuotta kilpirauhasen vajaatoimintaan, ja ollut tyytyväinen lääkkeeseen. Thyroxinista en saanut aiemmin mitään apua olooni ja sairauteeni.

Armour on nyt kallistunut JÄRKYTTÄVÄSTI; 100e/purkki. Olen harkinnut vaihtoa halvempaan Erfan Thyroidiin, mutta kovasti pohdituttaa, kuinka hyvin se itselleni sopii. Endokrinologini mukaan ne ovat käytännössä sama lääke (pienet sisällölliset erot), ja ainoastaan valmistaja on eri.

Onko täällä ketään, joka olisi käyttänyt kumpaakin lääkettä? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ko. valmisteista :).

42

7664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T2_puuttuu
      • Neuvoisko.joku

        Miten tuonne kilpirauhaspotilaiden sivulle kirjaudutaan? Mistä sen käyttäjänimen ja salasanan saa? Kokeilin laittaa ihan päästäni ne, niin ilmoitti ne vääräksi. En ole koskaan edes käynyt sillä sivustolla joten millä perusteella oli väärä? En oikein hallitse noita kirjautumisia. Jos pyydetään ensimmäisen kerran antaa salasana ja sitten pitää toistaa se jne mutta ei ollut mitään sellaista.


      • Neuvoisko.joku

      • jäsenyys
        Neuvoisko.joku kirjoitti:

        Miten tuonne kilpirauhaspotilaiden sivulle kirjaudutaan? Mistä sen käyttäjänimen ja salasanan saa? Kokeilin laittaa ihan päästäni ne, niin ilmoitti ne vääräksi. En ole koskaan edes käynyt sillä sivustolla joten millä perusteella oli väärä? En oikein hallitse noita kirjautumisia. Jos pyydetään ensimmäisen kerran antaa salasana ja sitten pitää toistaa se jne mutta ei ollut mitään sellaista.

        Varmaan saa tunnuksen ja väliaikaisen salasanan jäseneksi liittyessä: "Täytä kaavake ja lähetä meille. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian. Jäsenmaksu on 25 euroa/kalenterivuosi tavalliselta jäseneltä ja 200 euroa kannattajajäseneltä."


    • armour_popsinnat
    • kokemusasiantuntija

      Suosittelen siirtymistä T4:ään.

      • T3_on_toimiva_lääke

        > Suosittelen siirtymistä T4:ään.
        Suosittelen siirtymistä T3:een. Elänperäisiä joutuvat käyttämään ne joilla T4 ei toimi tai pahentaa oireita


    • Kilpparipoika

      Itse käytän Erfan 60mg x 5 päivässä yhtenä annoksena aamuyöllä, ja hyvin menee. Kilppari poistettu n. 10 v. sitten. Mies, ikä 55-v, 177cm 90kg, punttisali, ei läskiä.

      Armourin, jota käytin ennen, ongelma mielestäni oli lääkkeen epätasalaatuisuus. Kun pilleripurkki (tuotantoerä) vaihtui, alkoi joskus tulla vajaatoiminnan oireita viikon-kolmen kuluttua. Erfan eläinperäisessä en ole sitä havainnut, joten pitäydyn Erfassa.

      T4 ei toiminut minulla alussa eikä koskaan, joten aloitin Armourin, ja siitä Erfaan.

      Hauskaa loppukesää.

      • hyvä_ja_kallis

        > Itse käytän Erfan 60mg x 5 päivässä
        Kolmessa kuukaudessa 900 kpl ... aikamoinen rahanmeno, kun kela-korvausta eläinperäisistä ei Suomessa saa. Juuri tuli uutinen Tanskasta että nyttemmin siellä saa myös Hampurista tilaten (110 euroa postikuluineen per 500 kpl)


      • Kilpparipoika

        Hyvä ja kallis, se on totta. Mutta mieluummin hyvä ja kallis, kuin huono ja halpa. Terveyttä ei tässä kohdassa rahalla mitata.
        Mikä olisi sinun ehdotuksesi, kun synteettinen lääke ei toimi?


      • Hampurista_halvalla

        > Mikä olisi sinun ehdotuksesi, kun synteettinen lääke ei toimi?
        Juurikin tuo ostaminen Saksasta.
        (BTW: Tamro kuulemma Armourin maahantuoja. Nostanut hintojaan)


      • muu_eläinperäinenkö

    • Kilpparipoika

      Kiitos neuvosta. Talouteni kestää kyllä Suomestakin ostamisen.

      • Erfa_Thyroid

        Kaikki puhuvat Armourin kalleudesta ... Paljonko maksaa Erfa nykyään?
        Siis tuolla hampurilaisessa apteekissa tuntuu 100 ja 500 kpl hämmästyttävän samanhintaisia. Saatko Suomessa 500:n pakkauksissa?


    • Kilpparipoika

      Suomesta saa 500:n pakkauksia, itse käytän sitä kokoa. Hintaa en nyt muista, mutta halvempi kuin 3 x 100:n lasti.

    • Kilpparipoika

      Käytin aikaisemmin Novothyral 100mg x 1 ja Erfa 60mg x 4, siis sekakäyttöä. Verenpaine nousi pilviin (yläpaine yli 200 mmHg), joten siirryin pelkkään Erfaan x 5. Nyt tuntuu paremmalta.
      Sekäytöstä on varoitettu, joten lopetin sen omakohtaisten kokemusteni perusteella. Verenpainetta en ole mitannut nyt, kolmen kuukauden jälkeen sekakäytöstä.

    • älyhoiäläjätäkään

      Muistakaa että eläinperäisten valmisteiden pitoisuudet vaihtelevat. Tuote ei ole tasalaatuista. Mukana saatte T2:ta. Mitä se tekee?

      • T2_on_tehokas

      • T2_tutkimus_alkamassa

      • Clintonilla_Armour

      • käypä_lääke

        Kuulin että Robert Paul Turussa hyvin pitkään hoiti sujuvasti eläinperäisillä ja sitten ihan varta vasten alkoi totuttautua synteettisiin


      • eläinperäiselläHoito

    • Kilpparipoika

      Clinton saa varmasti parhaat lääkkeet. Kyse on nyt normikäyttäjän rohdoista.

      Erfalla ym. annostuksella pärjään hyvin. Pää toimii, rauta kulkee punttisalilla, nainen kiinnostaa, jaksamista riittää. Tosin yöunet vähäiset, mutta saattaa johtua iltaviinipullostakin.
      Huomenna heti aamusta mereen uimalenkille, siitä se lähtee.

      Jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Ei mulla muuta.

    • Kilpparipoika

      Luottakaa omiin tuntemuksiinne. Ns. asiantuntijat (endokrinologit) ovat jotain mieltä, mutta kuunnelkaa kehoanne. Se kertoo totuuden.

      • asiankotuntijoita

        >> Ns. asiantuntijat (endokrinologit) ovat jotain mieltä, mutta kuunnelkaa kehoanne. Se kertoo totuuden. <<
        "Asiantuntijoilla" ja asiantuntijoilla on useampia ristiriitaisia totuuksia. Endoyhdistyksen kokeneella kunniajasenellä professori Välimäellä on useammassa kohdassa eri kanta kuin yhdistyksellä:
        - Välimäen mukaan viitearvojen puitteissakin voi olla vajaatoimintaa, endoyhdistyksen ohjeen mukaan tk-lääkarin ei ei pidä hoitaa "biokemiallisessa eutyreoosissa olevia"
        - endoyhdistyksen mukaan edes T4-lääkettä ei pidä määrätä viitearvoissa oleville. Välimäki aloittaa monioireisille silti usein 6 kk:n koelääkityksen. Psykiatriassakin T4- ja T3-lääkkeitä määrätään kilpirauhasterveille, ne ovat nimittäin erittäin turvallisia.
        - Välimäen mukaan hoidossa saatetaan tarvita T3-lisäystä, endoyhdistyksen mukaan vain "koeluontoisesti" olemattoman pienellä annoksella


    • Kilpparipoika

      Varmastikin kaikki nämä lääketieteen ja endokrinologian henkilöt tietävät enemmän ja ovat alalla minua viisaampia. En halua heitä mitenkään halveerata, päinvastoin.

      Kilpparini poiston (*95) jälkeen tarjottiin Thyroxinia joku nappi, ei vaikutusta. Tuntui, että henki lähtee. Netistä vakoilin Armour Thyroidin, jota tilasin pimeästi Jenkeistä. Sen jälkeen sain oikean reseptin siihen Suomesta, buusterina Novothyral (synteettinen T3 / T4 -yhdistelmälääke). Kovia annoksia, rauta kulki salilla, mutta verenpaineet tapissa. AT tuntui epätasalaatuiselta, vaihdoin Erfan Thyroidiin. Jätin Novothyralin pois, nyt pelkkä Erfa Thyroid 5 x 60mg aamuyöllä yhtenä laakina.

      Nyt menee hyvin, paremmin kuin aikoihin. Aamulämmöt jossain 35,8 - 36,4, elämä maistuu, rauta kulkee punttisalilla, impulssikontrolli hallinnassa, nainen kiinnostaa.

      Jos joku kaipaa lisätietoa asiasta (ilman mitään omaa lääketieteellistä perustetta ja ihan fiilispohjalta), saarelainen at outlook piste com kaikki yhteen ja oikeilla merkeillä.

      Kaikkea parasta kaikille

    • Zhelen

      Mä olen käyttänyt molempia. Armourista vaihdoin Thyroidiin 3-4v sitten silloisten Armourin saatavuusongelmien vuoksi, ja sille tielle jäin. Itselleni näissä ei tunnu olevan oikeastaan mitään eroa. Thyroid 500kpl maksoi taannoin Tampereella Yliopiston Apteekissa 185e.

      • hintaeroa_on

        Kilpirauhasliiton tämänhetkisellä etusivulla: "Eläinperäisen, kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon käytettävän Armour Thyroidin hinta on noussut. Uusi hinta Tamron maahantuomana on nyt 126,41 € (60 mg, 100 tbl). Apteekki lisää tähän toimitusmaksun. "
        Eli on halvempi tuo Erfa ainakin 500 kpl:n erissä


      • tuma58

        - Mahtaako eläinperäisiä saada halvemmalla Keski-Euroopasta tai vaikkapa U.S.A?


    • kroonikko

      Hei!
      Olen siirtymässä Armour Thyroidista Erfan Thyroidiin, koska se on halvempi valmiste. Olen ottanut Armourin aina (usean vuoden ajan) suoraan suuhun ja antanut sen imeytyä suun limakalvoilta. Miten on Thyroidin laita? Apteekista sanottiin, että se on nieltävä kokonaisena., kuten ilmeisesti Armourkin heidän mukaansa. Miten muut olette käyttäneet näitä lääkkeitä?

      • Imeytyminen

        Kyllä sen voi antaa imeytyä suun limakalvoilta, ei siihen ole mitään estettä. Thyroid ei ole sellainen lääke, jonka pitäisi imeytyä vain suolessa.


    • kronfil

      Paljonko maksoi. ?Ja monta päivässä menee?

    • kilpparitaistelija

      Kiinnostaisi kyllä aika tavalla tuo thyroid. itse olen taistellut 3 vuotta elämästäni kilppariongelmien kanssa.. ensin paha liikatoiminta, tyrazol oikein kunnon myrkkyä. ei saatu arvoja vuoden lääkityksellä yhtään järkevään balansiin. tämän jälkeen suoritettiin radiojodihoito jonka jälkeen parantui thyroxin hoidolla elämä vähän parempaan suuntaan.. ajattelin että mahtaisiko tuo thyroid ratkaista muutamat ongelmat ( painon nousu vaikka urheilen himona ja syön normaalisti. naista ei todellakaan tee mieli miten on ennen sairausta tehnyt mieli.)
      Olin sm tason urheilija ennen sairautta. nykyään tällä lääkityksellä siihen en pysty vaikka kuinka haluaisin,

      Ikä 23
      Paino 102kg, ennen sairastumista 90kg ja timmissä kunnossa.
      en nytkään mikään läski ole mutta olisi kiva saada ne unelmat takaisin. pelkällä t4 niitä en varmastikkaan saa..

      • eläinperäinen_on_tehokas

        > ... olisi kiva saada ne unelmat takaisin. pelkällä t4 niitä en varmastikkaan saa.

        Kilpparinpoistopotilaita tutkien on todistettu että keskimäärin 25% kropan tarvitsemasta T3-hormonista tulee suoraan kilpirauhasesta. Siis ei 6% kuten suomiendot väitävät tietolähdettä kuitenkaan mainitsematta. Oikeastaan ihme että jotkut voivat hyvin tyroksiinilla.

        Täälläkin on ehdotettu että turhan puljaamisen sijasta hoidettaisiin suoraan eläinperäisellä lääkkeellä, mutta taitaa kuitenkin T4 T3-yhdistelmähoito olla helpompi saada.

        Olethan selvillä että feriitiinin tai B12:n tai D-vitamiinin tai folaatin vajaus voi estää tyroksiinin toimintaa? Olethan selvillä että autoimmuunityreoidiitti voi heikentää oloa jos ei noudata tiukkaa gluteenittomuutta ja ota 200ug seleeniä päivässä?

        Aloittaja sanoikin Armouriin tulleen hurjasti HillaryClinton-lisää ja huhutaan Erfa Thyroidin seuranneen esimerkkiä. Suomessa saatavista olisi Nature-Throid edullisin?


      • Kilpparitaistelija

        Kiitos tiedoista👍 osaako täällä kukaan omakohtaisella kokemuksella kertoa että mistä päin suomea lähtis kalasteleen itteelle sellaista lääkäriä kuka määräisi reseptin efraan ja osaisi myös hoitaa?
        Asun satakunnan alueella


      • ehtiiköhän

        Etsiminen ei ole ongelma vaan aika. Maanantaina 18.12.2017 oli valviran inkvisiittorien tarkoitus lopettaa kuopiolaisen lääkärin (Lääkärikeskus Lupaus) toiminta. Nyt päätöstä on lykätty.
        Kuitenkaan tuo lääkäri ei ruuhkan vuoksi voi ottaa uusia potilaita.


    • hinnat.nousseet

      Hinta on noussut sekä Armourilla että Erfan Thyroidilla. Erfaa ei ainakaan tällä hetkellä saa 500 kpl purkkeja, ne tulivat edullisemmaksi.

      Halvin on Nature-Throid josta saa myös 1000 kpl purkin. Se lienee halvin Suomessa olevista eläinperäisistä tällä hetkellä. Nature-Throidilla on ollut hidas toimitus viime aikoina ulkomaisten palstojen perusteella, mutta en ole kuullut ettei Suomessa olisi riittänyt.

      Muissa Pohjoismaissa käytetään paljon thaimaalaista Thyroid-S eläinperäistä lääkettä, joka hinnaltaan selvästi edullisin, halvempi kuin Nature-Throid (joka on jenkkilääke). Suomessa ie taida saada Thyroid-S lääkettä.

      • hintavertailu

      • ulkomailta_rajoituksia

        Ostomielessä Hampurin hintoja katsellessa muistettava että tuliaisina saa tuoda vain yhden vuoden tarpeeksi ja postitilauksessa kolmeksi kuukaudeksi. Tulli vaatii reseptin

        Kateeksi käy englantilaisia. Laki takaa oikeuden tilata omalle perheelle ilman reseptiä.

        (Kateeksi muutenkin. Itse maksaen 99£ verikoepaketti jossa T3v-ferritiini-B12-D-folaatti. Cityterveys (Synlab) nauroi ulos kun tuollaista ehdotimme.)


      • Hienot_sivut

        Kylläpäs on hyvät sivut tanskalaisilla potilailla! Kaikki info löytyy. Hinnat halvemmat kuin Suomessa.


    • Väsykilppari

      Miten te kaikki vain "käytätte" sitä ainetta mikä tuntuu hyvältä ja sillä annoksella kun tuntuu sopivalta? Minulla ollut yli 10 vuotta vajis ja joka ikinen vuosi täytyy endokrinologin ja Fimean kanssa taistella siitä, että saan lääkettä seuraavan vuoden tarpeen. Ei saa ostaa pilleriäkään yli kuin mitä reseptissä sanotaan. Siksi on ollut pakko ostaa niitä sikakalliita 100 kpl purkkeja. Nyt alkaa ensimmäinen vuosi, kun saan 1000 kpl purkin, eli annokseni on nostettu niin ylös, että siitä tulee tuo 1000 pilleriä 365 päivässä. Tulee nyt siis puolta halvemmaksi. Muutenkin sairaus vienyt työkyvyn ja elämän, Kela ei korvaa jne. En jaksa opiskella noita lisäravinnehommeleita, olen tosi väsynyt ja aivosumuinen (nyt kun tauti jälleen paheni). Miten te jaksatte miettiä ja lukea jostain seleeneistä ja magnesiumeista? Eihän terveyskeskuslabra edes tutki D- ja B-vitamiinitasoja tai rautaa, jos hemoglobiini on normaali, ei ainakaan meilläpäin saa lähetettä.

      Nyt muuten ihan uutena oireena maitohapon tunne nilkoissa säärissä ja niskassakin. Sekä hermokipu etusormissa kun ojennan käsivarren suoraksi - ah autuutta!

    • Anonyymi

      Ylemmälle väsykilpparille; mene toiselle lääkärille jos terveytesi on tärkeää. Katso funktionaalista lääkäriä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5145
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3237
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe