Onko sama auto?

AkuAnkanVeljenpoika

Setä puhui jostain Tsabarouskista. Onko se sama kuin nykyinen Skoda?

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itiksetTunnen

      On se. zavbarowsk on Skoda oktaavia.

    • Samaa saatanan itäkippo sarjaa, kaikki paskoja

    • Eno_kertoo

      Lähimmäksi tuota nimeä osunee Zaporožets (Запорожець) eli ZAZ (ЗАЗ), jota myytiin Suomessa puolisen vuosisataa sitten nimellä Jalta. ”Autoa” valmistettiin silloin Neuvostoliittoon kuuluneessa Ukrainassa, Zaporižžja-nimisessä kaupungissa (ukrainaksi Запорiжжя, venäjäksi Запорожье).

      Škodan kanssa tuolla auton irvikuvalla ei tietenkään ollut mitään tekemistä silloin ja vielä vähemmän nykyisin.

    • ExLomaparatiisi

      Autoista kiinnostunut,siis vanhoista mutta enpä ole moista lempinimeä ikinä kuullut vaikka toki Zilit,Zimit,Jaltat,Tatrat,Tsaikat ja UAZit ym näiden peruskommariautojen lisäksi tiedän.
      Jalta jäi täällä lähinnä näyteasteelle,huono oli kuulemma ajaa,omistaa kuin kestoltaankin mutta harrastevehkeenä lie oiva harvinaisuus ja mielenkiintoinen rakenteltaankin.

      • Eno_kertoo

        Olen omistanut Jaltan. Hankin pelin joskus 1970 tai 1971 osin hupimielessä, osin rahan puutteessa. Opiskelijaltakin irtosi 100 mk eli vajaat 17 euroa elämänsä ensimmäiseen nelipyöräiseen. No, vastasihan tuo 100 mk siihen aikaan sentään melkein kolmeakymmentä pulloa halvinta punaviiniä eli rahan arvo oli sillä indeksillä mitaten jokseenkin kymmenkertainen nykyiseen nähden. Puhutaan siis nykytasossa vaikka 170 euron hintaisesta ”autosta”. Lainausmerkit tarpeen.

        Ajoni Jaltalla jäivät varsin vähiin jo senkin takia, että hökötyksen kunto kiinnosti virkavaltaa tien päällä ja ”pikakatsastuksen” tuloksena oli kilpien riisuminen.

        Jaltan minulle myynyt kaveri osti vekottimen takaisin muutaman kuukauden kuluttua 80 markalla saadakseen siitä paremmat renkaat senhetkiseen Jaltaansa. Muulla oli tietenkin lähinnä negatiivinen arvo.

        Neukkutekniikan kanssa pääsin tekemisiin toisemmankin kerran vajaat 10 vuotta sitten, kun poikani keksi antaa isälleen joululahjaksi nappisilmä-Ladan. Yritti saada minussa uinuvan mobilistin esiin, mutta huonoin tuloksin. Sunnuntaiautoilin Ladalla kuitenkin nostalgiamielessä sentään lähemmäs 1000 km ennen kuin kirjoitin siitä luovarin takaisin lahjoittajalle, joka pisti laitteen pian kiertoon eteenpäin.

        Viime kuussa sain lankomieheltäni lahjaksi Pobedan (GAZ-M20). Tällä yksilöllä on pituutta vajaat 11 cm ja siitä puuttuu moottorin ohella paljon muutakin. Yhtä kaikki: muoto on varsin tarkka kopio siitä Победа-yksilöstä, jonka isäni osti vuonna 1956 perheemme ensimmäiseksi henkilöautoksi. Elettiin niitä tuontisäännöstelyn vuosia, jolloin länsimaisten henkilöautojen saanti oli Suomessa kiven alla, mutta ”ryssänrautaa” sai helposti ja edullisin ehdoin. Nykyiset palstan räkänenäiset trolliressukat eivät onnekseen tiedä tuollaisista ajoista tuon taivaallista – niin kuin eivät tiedä paljosta muustakaan!


      • näin_oikeesti
        Eno_kertoo kirjoitti:

        Olen omistanut Jaltan. Hankin pelin joskus 1970 tai 1971 osin hupimielessä, osin rahan puutteessa. Opiskelijaltakin irtosi 100 mk eli vajaat 17 euroa elämänsä ensimmäiseen nelipyöräiseen. No, vastasihan tuo 100 mk siihen aikaan sentään melkein kolmeakymmentä pulloa halvinta punaviiniä eli rahan arvo oli sillä indeksillä mitaten jokseenkin kymmenkertainen nykyiseen nähden. Puhutaan siis nykytasossa vaikka 170 euron hintaisesta ”autosta”. Lainausmerkit tarpeen.

        Ajoni Jaltalla jäivät varsin vähiin jo senkin takia, että hökötyksen kunto kiinnosti virkavaltaa tien päällä ja ”pikakatsastuksen” tuloksena oli kilpien riisuminen.

        Jaltan minulle myynyt kaveri osti vekottimen takaisin muutaman kuukauden kuluttua 80 markalla saadakseen siitä paremmat renkaat senhetkiseen Jaltaansa. Muulla oli tietenkin lähinnä negatiivinen arvo.

        Neukkutekniikan kanssa pääsin tekemisiin toisemmankin kerran vajaat 10 vuotta sitten, kun poikani keksi antaa isälleen joululahjaksi nappisilmä-Ladan. Yritti saada minussa uinuvan mobilistin esiin, mutta huonoin tuloksin. Sunnuntaiautoilin Ladalla kuitenkin nostalgiamielessä sentään lähemmäs 1000 km ennen kuin kirjoitin siitä luovarin takaisin lahjoittajalle, joka pisti laitteen pian kiertoon eteenpäin.

        Viime kuussa sain lankomieheltäni lahjaksi Pobedan (GAZ-M20). Tällä yksilöllä on pituutta vajaat 11 cm ja siitä puuttuu moottorin ohella paljon muutakin. Yhtä kaikki: muoto on varsin tarkka kopio siitä Победа-yksilöstä, jonka isäni osti vuonna 1956 perheemme ensimmäiseksi henkilöautoksi. Elettiin niitä tuontisäännöstelyn vuosia, jolloin länsimaisten henkilöautojen saanti oli Suomessa kiven alla, mutta ”ryssänrautaa” sai helposti ja edullisin ehdoin. Nykyiset palstan räkänenäiset trolliressukat eivät onnekseen tiedä tuollaisista ajoista tuon taivaallista – niin kuin eivät tiedä paljosta muustakaan!

        Mutta se aika koittaa näille räkäpäille lähivuosina. Sossusta loppuu rahat ja entäpä sitten?


      • SuomiEiMuutu
        Eno_kertoo kirjoitti:

        Olen omistanut Jaltan. Hankin pelin joskus 1970 tai 1971 osin hupimielessä, osin rahan puutteessa. Opiskelijaltakin irtosi 100 mk eli vajaat 17 euroa elämänsä ensimmäiseen nelipyöräiseen. No, vastasihan tuo 100 mk siihen aikaan sentään melkein kolmeakymmentä pulloa halvinta punaviiniä eli rahan arvo oli sillä indeksillä mitaten jokseenkin kymmenkertainen nykyiseen nähden. Puhutaan siis nykytasossa vaikka 170 euron hintaisesta ”autosta”. Lainausmerkit tarpeen.

        Ajoni Jaltalla jäivät varsin vähiin jo senkin takia, että hökötyksen kunto kiinnosti virkavaltaa tien päällä ja ”pikakatsastuksen” tuloksena oli kilpien riisuminen.

        Jaltan minulle myynyt kaveri osti vekottimen takaisin muutaman kuukauden kuluttua 80 markalla saadakseen siitä paremmat renkaat senhetkiseen Jaltaansa. Muulla oli tietenkin lähinnä negatiivinen arvo.

        Neukkutekniikan kanssa pääsin tekemisiin toisemmankin kerran vajaat 10 vuotta sitten, kun poikani keksi antaa isälleen joululahjaksi nappisilmä-Ladan. Yritti saada minussa uinuvan mobilistin esiin, mutta huonoin tuloksin. Sunnuntaiautoilin Ladalla kuitenkin nostalgiamielessä sentään lähemmäs 1000 km ennen kuin kirjoitin siitä luovarin takaisin lahjoittajalle, joka pisti laitteen pian kiertoon eteenpäin.

        Viime kuussa sain lankomieheltäni lahjaksi Pobedan (GAZ-M20). Tällä yksilöllä on pituutta vajaat 11 cm ja siitä puuttuu moottorin ohella paljon muutakin. Yhtä kaikki: muoto on varsin tarkka kopio siitä Победа-yksilöstä, jonka isäni osti vuonna 1956 perheemme ensimmäiseksi henkilöautoksi. Elettiin niitä tuontisäännöstelyn vuosia, jolloin länsimaisten henkilöautojen saanti oli Suomessa kiven alla, mutta ”ryssänrautaa” sai helposti ja edullisin ehdoin. Nykyiset palstan räkänenäiset trolliressukat eivät onnekseen tiedä tuollaisista ajoista tuon taivaallista – niin kuin eivät tiedä paljosta muustakaan!

        Sitä samaa r****nrautaa ostetaan edelleenkin pää märkänä. Nyt vaan logossa on räpylä.


      • Eno_kertoo

        Tuollaisia typeryyksiä kirjoittavalla ei ole minkäänlaista tietoa historiasta eikä tajua tosiasioista. Tšekki on ollut vuosisatoja länsimaisen kulttuurin vahva linnake ja ennen toista maailmansotaa yksi Euroopan johtavia teollisuusvaltioita. Sodan jälkeen se joutui muutamaksi vuosikymmeneksi vastentahtoisesti osaksi Itä-Euroopan poliittista systeemiä, jolle se on sittemmin onneksi jättänyt hyvästit jo ajat sitten.

        Ryssäkortilla tällä palstalla pelaava osoittaa pelkästään avoimesti oman tietämättömyytensä ja kyvyttömyytensä tunnustaa maailmassa tapahtuneet muutokset.

        Tšekki on jälleen Tšekki, oma itsensä. Kannattaa vaikka käväistä Tšekissä näkemässä ja kokemassa asia omakohtaisesti. Ei ole todellakaan pelkoa siitä, että siellä saisi kommunismitartunnan.

        Ja Venäjä on aina vain sama Venäjä, olipa siellä näennäisesti vallassa mikä järjestelmä ja kuka tsaari tahansa. Eikä Venäjästä tällä palstalla sen enempää.

        Mitä minun autoiluihini ja Škodaan tulee: minulla ei ole eikä ole koskaan ollut Škodaa, eikä tämä johdu suinkaan tämän päivän Škodasta. Se olisi mielestäni vähintään kilpailukykyinen vaihtoehto mille tahansa hintaiselleen keskitason perheautolle. Ajan erinäisten saksalaisten ja ranskalaisten sekä yhden ruotsalaisen ja yhden japanilaisen auton (sekä kahden aikaisemmassa postauksissani mainitun ”ajoneuvostoliittolaisvalmisteisen” hupiauton) jälkeen tällä hetkellä takavetoisella, Bremenissä valmistetulla autolla, josta maksoin tuntuvasti lähinnä vastaavan Škodan hintaa enemmän. Autoalan kanssa minulla ei ole kaupallisia intressejä. Minulla ei ole mitään aihetta pönkittää Škodan menestystä, mutta sitä enemmän minulla on aihetta vihata typeryyttä.


      • Setä_jatkaa
        Eno_kertoo kirjoitti:

        Tuollaisia typeryyksiä kirjoittavalla ei ole minkäänlaista tietoa historiasta eikä tajua tosiasioista. Tšekki on ollut vuosisatoja länsimaisen kulttuurin vahva linnake ja ennen toista maailmansotaa yksi Euroopan johtavia teollisuusvaltioita. Sodan jälkeen se joutui muutamaksi vuosikymmeneksi vastentahtoisesti osaksi Itä-Euroopan poliittista systeemiä, jolle se on sittemmin onneksi jättänyt hyvästit jo ajat sitten.

        Ryssäkortilla tällä palstalla pelaava osoittaa pelkästään avoimesti oman tietämättömyytensä ja kyvyttömyytensä tunnustaa maailmassa tapahtuneet muutokset.

        Tšekki on jälleen Tšekki, oma itsensä. Kannattaa vaikka käväistä Tšekissä näkemässä ja kokemassa asia omakohtaisesti. Ei ole todellakaan pelkoa siitä, että siellä saisi kommunismitartunnan.

        Ja Venäjä on aina vain sama Venäjä, olipa siellä näennäisesti vallassa mikä järjestelmä ja kuka tsaari tahansa. Eikä Venäjästä tällä palstalla sen enempää.

        Mitä minun autoiluihini ja Škodaan tulee: minulla ei ole eikä ole koskaan ollut Škodaa, eikä tämä johdu suinkaan tämän päivän Škodasta. Se olisi mielestäni vähintään kilpailukykyinen vaihtoehto mille tahansa hintaiselleen keskitason perheautolle. Ajan erinäisten saksalaisten ja ranskalaisten sekä yhden ruotsalaisen ja yhden japanilaisen auton (sekä kahden aikaisemmassa postauksissani mainitun ”ajoneuvostoliittolaisvalmisteisen” hupiauton) jälkeen tällä hetkellä takavetoisella, Bremenissä valmistetulla autolla, josta maksoin tuntuvasti lähinnä vastaavan Škodan hintaa enemmän. Autoalan kanssa minulla ei ole kaupallisia intressejä. Minulla ei ole mitään aihetta pönkittää Škodan menestystä, mutta sitä enemmän minulla on aihetta vihata typeryyttä.

        Vaikka trollin provon pitääkin olla räikeä, saadakseen aikaan jyrkkiä vastareaktioita, ihmetyttää tämä typeryydellä pelaaminen: Saako trolli todella siitä "hyvät naurut", kun kerta kerran jälkeen kirjoittaa näitä "Skoda-kommariloota idästä-kaalinkuljetukseen-aatteen kannattajille-kaikki hajoo ja artisti maksaa"-juttuja...

        Eihän noihin rölötyksien sisältöön kukaan reagoi, lähinnä ihmetellään kirjoittajien mielenterveyden tasoa. Mutta vastaus, kuin vastaus. Se trollille riittää.

        Todennäköisesti kirjoittajien tietämys historiasta on hyvin heikko. Se tietysti "helpottaa" kirjoittelua.

        Tyhmyys on tyhmyyttä, ei v'ttuilua.


      • huonotKasvattajat

        ei näitä röllejä kannata vihata, sääliä heitä pitää.
        Heidän vanhempansa ovat epäonnistuneet kasvatuksessa ja näitä seurauksia näemme näillä palstoilla.


      • Eno_kertoo

        En minä sanonut ketään vihaavani, röllejäkään! Sääli on juuri oikea sana kuvaamaan sitä, mitä tunnen noita reppanoita kohtaan.

        Sanoin vihaavani typeryyttä (ja erityisesti vihaan sen näyttävää esille tuomista, ilman minkäänlaista itsekritiikkiä). On vissi ero, vihaako ihmistä vai negatiivisia ilmiöitä ja älyvapaata käyttäytymistä.


      • Kysyvä_tieltä_eksyy

        Milläs autolla arvoisa aloittaja muuten itse ajaa? Uskallatko mainita merkkisi?

        Entäs pystytkö mainitsemaan autosi valmistenumeron kolme ensimmäistä kirjainta? Ellet, taitaa herätä sellainen epäilys, että Sinulla ei ole minkäänlaista autoa, ehkäpä ei ajokorttiakaan? Jyrkät mielipiteesi edellyttäisivät kuitenkin edes noita perusasioita ennen kuin alat autoista keskustella tai niitä arvostella. Pelkillä tyhjillä palstalainauksilla et sitä auktoriteettia saa.


      • HisStoori
        Eno_kertoo kirjoitti:

        Tuollaisia typeryyksiä kirjoittavalla ei ole minkäänlaista tietoa historiasta eikä tajua tosiasioista. Tšekki on ollut vuosisatoja länsimaisen kulttuurin vahva linnake ja ennen toista maailmansotaa yksi Euroopan johtavia teollisuusvaltioita. Sodan jälkeen se joutui muutamaksi vuosikymmeneksi vastentahtoisesti osaksi Itä-Euroopan poliittista systeemiä, jolle se on sittemmin onneksi jättänyt hyvästit jo ajat sitten.

        Ryssäkortilla tällä palstalla pelaava osoittaa pelkästään avoimesti oman tietämättömyytensä ja kyvyttömyytensä tunnustaa maailmassa tapahtuneet muutokset.

        Tšekki on jälleen Tšekki, oma itsensä. Kannattaa vaikka käväistä Tšekissä näkemässä ja kokemassa asia omakohtaisesti. Ei ole todellakaan pelkoa siitä, että siellä saisi kommunismitartunnan.

        Ja Venäjä on aina vain sama Venäjä, olipa siellä näennäisesti vallassa mikä järjestelmä ja kuka tsaari tahansa. Eikä Venäjästä tällä palstalla sen enempää.

        Mitä minun autoiluihini ja Škodaan tulee: minulla ei ole eikä ole koskaan ollut Škodaa, eikä tämä johdu suinkaan tämän päivän Škodasta. Se olisi mielestäni vähintään kilpailukykyinen vaihtoehto mille tahansa hintaiselleen keskitason perheautolle. Ajan erinäisten saksalaisten ja ranskalaisten sekä yhden ruotsalaisen ja yhden japanilaisen auton (sekä kahden aikaisemmassa postauksissani mainitun ”ajoneuvostoliittolaisvalmisteisen” hupiauton) jälkeen tällä hetkellä takavetoisella, Bremenissä valmistetulla autolla, josta maksoin tuntuvasti lähinnä vastaavan Škodan hintaa enemmän. Autoalan kanssa minulla ei ole kaupallisia intressejä. Minulla ei ole mitään aihetta pönkittää Škodan menestystä, mutta sitä enemmän minulla on aihetta vihata typeryyttä.

        Tsekkiä ei ollut valtiona edes olemassa kuin vasta 1 maailmansodan jälkeen. Ja alue oli takapajuista maanviljely- ja paimentolaisseutua.


      • Setä_jatkaa
        HisStoori kirjoitti:

        Tsekkiä ei ollut valtiona edes olemassa kuin vasta 1 maailmansodan jälkeen. Ja alue oli takapajuista maanviljely- ja paimentolaisseutua.

        "Böömi oli Itävalta-Unkarin teollistuneimpia alueita, ja vähitellen tšekkiläinen enemmistö syrjäytti saksankielistä vähemmistöä taloudellisista valta-asemista."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tšekki

        Joten siis edelleen saat parhaat naurut esittelemällä tyhmyyttäsi? Olet valitettavasti itse siellä naurettavuuden surkeammalla puolella.


    • Rouskis_rouskis

      Olisivatkohan sedällä tai sedän puheita muistelevalla ("Tsabarouski") menneet sekaisin tuo Zaporožets ja Habarovsk (englannin kielen mukainen translitterointi Khabarovsk)? Edellinen oli se muinaisessa Ukrainan neuvostotasavallassa aikanaan valmistettu autontapainen ja jälkimmäinen on Venäjän Kaukoidässä (Siperiassa) sijaitseva, suunnilleen Helsingin kokoinen kaupunki.

      Mutta väliäkö tuolla – tälle palstalle ei kumpikaan kuulu.

    • arndkg
    • TietämättömätAmikset

      Škoda on valmistanut aseita, työstökoneita ja ajoneuvoja. Ennen toista maailmansotaa Škoda oli yksi Euroopan tunnetuimmista raskaan teollisuuden ja konepajanalan yrityksiä. Autoja yritys on valmistanut koko 1900-luvun. Škoda muuten aloitti autoteollisuutensa valmistamalla suurikokoisia ja kalliita luksusautoja.

      En nyt sen kummemmin ota kantaa nykyautojen laatuun, se lienee enemmänkin tunneasiaa kuin faktatietoa. On kuitenkin huikeaa tyhmyyttä parkua ”saatanan itäkippo sarjasta”. Eihän nämä trollipösilöt tiedä maailmasta yhtään mitään.

      Mitä tämä peruskoulun opetus oikein on?

    • Kyselee_vaan_ei_tyhmiä

      Milläs autolla arvoisa aloittaja muuten itse ajelee? Uskallatko mainita merkkisi?

      Voitko muuten mainita autosi valmistenumeron kolme ensimmäistä kirjainta? Ellet, herää epäilys että Sinulla ei ole minkäänlaista autoa, tuskin edes ajokorttiakaan. Ne kuitenkin ovat perusedellytys, mikäli aiot uskottavasti autojen paremmuuksista väitellä. Pelkillä kuulopuheilla ja nettihöpinöillä et nimittäin mitään auktoriteettia saavuta.

      • Setä_jatkaa

        Aloittaja on trolli. Eiköhän se riitä. Trolli ajaa mersulla, mopollam, lentokoneella, ihan millä vaan...


      • IPOPINUC
        Setä_jatkaa kirjoitti:

        Aloittaja on trolli. Eiköhän se riitä. Trolli ajaa mersulla, mopollam, lentokoneella, ihan millä vaan...

        Tottakai se on trolli. Eihän hän edes lue näitä aloituksiaan loppuun saakka. Oksentaa vain yrjön tuubiin ja aloittaa uutta topiccia. Mutta, tarpeeksi monta kertaa juttunsa toistaa niin kyllä se sieltä framille saadaan. Tökitään siis. Tämä internetin maailma on ihmeellinen ja täynnä yllätyksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe