Onko sellainen auto parempi jossa on enemmän vaihteita, kyse automaatista? Olen ostamassa käytettyä autoa ja minulle sopivimmat ovat Honda Civic ja VW Jetta. Civicissä viisi vaihdetta, Jetassa seitsemän, onko siis Jetta parempi? Saman hintaiset, yhtä paljon ajettu, kaikki huollot tehty. Bensakoneita kumpikin.
Automaattivaihteet: 5 vs. 7
21
96
Vastaukset
- chevroletimpala
Kaksi vaihdetta riittää automaattiin hyvin.
- roplottaja
Joo, sellainen oli kuplavolkkarissa aikanaan. 1= o-90 km/h ja 2 = o-120 km/h jos jaksoi minuuttitolkulla odottaa huippunopeuden saavuttamista.
Loivassa alamäessä tai ihanneoloissa tasamaalla sen saattoi saavuttaakin. Samantyylinen oli aikoinaan myös hondamatic eli 2 vaihdetta tai oikeastaan ajoaluetta, mutta puhtia oli toki enemmän.
- hgtgvb
Joo, vanhassa jenkissä voi olla vain 1 R vaihdetta ja vapaa momentinmuunnin, mutta kyllä parempi on olla esim 4-5 , ja polttoainetalous hieman paranee kun on 7-9 vaihdetta.
- elmeri.aisin
Sellainen hondan 5-vaihteinen kestää maailman tappiin, mutta JETAN 7-v. on se surullisen kuuluisa DSG, missä kuivat kytkinlevyt ja paljon ongelmia juuri levyjen kulumisen kanssa sekä reistailevan ohjauselektroniikan kanssa.
Toinen, vahvempi VW:N laatikko on se 6-v. öljykylvyssä olevat kytkinlevyt.
Itse vaihteiden lukumäärästä sanoisin, että 5 vaihteinen on sopiva valinta juuri Suomen teille. 4 on liian vähän ja 7-vaihteisessa on turhaa vatkaamista.- Kertokaa.viisaat
Jos ostaa Jetan niin kannattaa ostaa kuusivaihteinen automaatti, se on hyväksi havaittu, parempi kuin 7-vaihteinen?
Aivan uusissa Civiceissä on viisi vaihdetta, ilmeisesti se on havaittu hyväksi ratkaisuksi kun eivät ole vaihteiden määrää lisänneet? Minä en ole uutta ostamassa, 5-7 vuotta vanha, max. 150 tuhatta ajettu kelpaa. - Viidelläkin
Silloin kun tuo Civic oli uusi malli Iltalehden testissä sitä kehuttiin erityisen pieniruokaiseksi bensa-automaatiksi.
http://www.iltalehti.fi/autot/200707266369521_at.shtml
"Civic on todennäköisesti markkinoiden vähäkulutuksisin automaattivaihteinen bensiiniauto. Iltalehden koeajon maantiekulutus jäi reilusti alle kuuden litran."
Tietty kehitys on kehittynyt vuosien varrella.
- onparempi
Mersun 5vaihteinen on hyvä laatikko. Edellisessä autossa oli 5vaihteinen automaatti. Nykyisessä on 7vaihteinen ja on se mielestäni parempi ku 5vaihteien.
Vanhempi hukkaa tehoa eemmän, ei siinä muuten mitään vikaa ole.
Tosin moottorikin vaihtui bensasta dieseliin, joten eri luonteiset moottorit kyseessä.
Dieselissä enemmän tehoa ja vääntöä. Bensa 160kW 310Nm ja Diesel 211kW 617Nm lastutettuna. - Vaihtanut
Perinteiset automaatit, joissa turbiinikytkimeen perustuva hydrodynaaminen momentinmuunnin: mitä vähemmän vaihteita, sitä enemmän vaihteiden vähyyttä joudutaan kompensoimaan momentinmuuntimen luistolla → enemmän tehohäviöitä, suurempi polttoaineenkulutus. Toisaalta suuri vaihteiden lukumäärä lisää periaatteessa monimutkaisuutta ja vikaantumisalttiutta.
Amerikassa automaatteja on suosittu kauan. Alkuaikoina 3 vaihdetta oli yleisin lukumäärä. Vaihteiden vähyyttä korvattiin isoilla, muhkeavääntöisillä bensarosvomoottoreilla. Bensa oli (siellä) halpaa.
Enemmän vaihteita → vähemmän häviöitä, pienempi kulutus, huomaamattomammat vaihdot jopa parempi kiihtyvyyskin. Mm. BMW:n käyttämää ZF:n valmistamaa 8-vaihteista automaattia ovat asiantuntijat viime aikoina arvostaneet alan parhaana. Mersu on parhaillaan siirtymässä joissakin malleissa 7-vaihteisista 9-vaihteisiin.
Ns. kaksoiskytkentäautomaateissa (joita tunnetuimpana edustaa VW:n käyttämä DSG) ei ole momentinmuunninta, vaan voima siirtyy suoraan kitkatoimisten kytkinlevyjen kautta kuten manuaali- eli käsivaihteistoissakin. Näiden automaattien luotettavuudessa on ainakin VW:lla ollut ongelmia (joista minäkin olen saanut osani VW Golf Variantissa, jossa on sama 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kuin Jettassakin). Toki sopii olettaa, että valmistajat onnistuvat ajan myötä karsimaan nämä lastentaudit minimiinsä. Toimiessaan DSG on (ainakin minua) miellyttävä tuttavuus ja sen tehohäviöt ovat vähäiset, mikä merkitsee alhaisia kulutuslukemia.
Ns. premium-autojen valmistajista mm. Mersukin käyttää kaksoiskytkentäautomaatteja pienemmissä, etuvetoisissa malleissaan. M-B:n käyttämä lyhenne on DSG:n asemesta DCT. Vaihteistotyyppi on yleistymään päin usealla muullakin merkillä.
Ajan tällä hetkellä 7-vaihteisella perinteisellä ”mehulinkoautomaatilla” (jossa siis nestetoiminen momentinmuunnin) ja olen tyytyväinen. Ei tulisi mieleenkään palata käsinvatkattaviin vaihteistoihin.- 223423
Hondalla j Rangella on 9v mehulinkoja jo mallistossa.
Parasta on tietysti portaaton kunhan sen saa pysymään nipussa. Audi ei saanut.
Premiumeista Audilla on ollut ja on edelleen eniten kaksikytkinautomaatteja mallistossa.
- Tomi.Tosimies
Tosimies polkee kytkintä ja vatkaa vaihteita koska se on niin miehekästä menoa!
- laadun.tuntua
Amistosimiehellä on jatkuva tarve vatkata keppiä tai heppiä !
Aristokraatti vain ajelee automaatilla. - inkontinenssi
Tosimies ajaa polkuautolla ja käyttää vaippoja.
- 500HVjaAutomaatti
siinä sopiva yhdistelmä josta minä pidän. Vaihteita on neljä.
- Neljällä.pärjää
Neljä vaihdetta riittää automaattiin aivan hyvin, turha olla enempää.
- et-sit-näin-se-menee
""" Perinteiset automaatit, joissa turbiinikytkimeen perustuva hydrodynaaminen momentinmuunnin: mitä vähemmän vaihteita, sitä enemmän vaihteiden vähyyttä joudutaan kompensoimaan momentinmuuntimen luistolla → enemmän tehohäviöitä, suurempi polttoaineenkulutus. """"
Tämähän ei pidä enää paikkaansa, kaikkien nykyautojen turbiini lukittuu mekaanisesti jo alhaisella nopeudella, Kytkin luistaa vain paikallaan oltaessa vaihde päällä ja liikkeelle lähtiessä. Tämä tuli jo -80 luvulla.- Vaihtanut
Joo joo, mutta se lukittuminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun luistot on luistateltu ja kierrosnopeudet ovat tarpeeksi lähellä toisiaan. Jos sitä luistoa eli nesteen vatkaamista ei vaihtojen yhteydessä tapahtuisi, ei tarvittaisi koko momentinmuunnintakaan.
Eivät ne DSG/DCT-vaihteistotkaan puraise kiinni viiveettä, siellä vain luistavat kytkinpinnat mehun linkoamisen asemesta. Kummassakin vaihteistotyypissä energiaa muuttuu hukkalämmöksi noissa luistoissa (hammaspyörissä ja laakereissa muodostuvan kitkan tuottaman hukkalämmön ohella).
Mitä enemmän vaihteita, sitä pienemmät ensiö- ja toisioakseleiden väliset nopeuserot vaihtotapahtumissa, sitä lyhyemmät luistojaksot.
Lukittuvatko nykyautomaatit muuten muillakin vaihteilla kuin suurimmalla? Käsittääkseni ominaisuus tuli alkuvaiheessa vain vaihteiston suurimpaan vaihteeseen. Pitäisipä ottaa tuostakin selvää! - 42342
Käytännössä kaikilla vaihteilla. Lukkoa ei edes avata vaihteita vaihdettaessa kun moottorin ohjaustekiinna on kehittynyt niin paljon että vaihto voidaan tehdä kovana kuten DSGssä.
- epä.mielyttävää
Miksi DSG rytkähtelee, mutta mehumaija vaihtaa pehmeästi ?
- tapsa3tapsa33
Isommalla vaihteiden määrällä vaihteiden välit lyhyempiä ..vaihdot tapahtuu pienemmillä kierroksilla...sen seurauksena taloudellisesti.. mutta ne volkkarin laatikot ja muutenkin ww laatu....ww on parempi ajaa..ajoominaisuudet on paremmat ..
Honda on laadukkaampi..äänekkäämpi..vähemmän vikoja.. huonompi tien päällä..ohjaustuntuma huonompi.. - Jetta.Jukka
Minulla on 7-vaihteinen Jetta ollut viisi vuotta, kilometrejä 200 tuhatta, kaikki pelannut kuin unelma. Toki kaikki huollot tehty ajallaan, suosittelen vilpittömästi, erinomainen auto.
- nykyakaa
Oikeassa nykyaikaisessa autossa on yksi vaihde eteen ja yksi taaksepäin, enempää ei tarvitse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743310
- 2012862
- 242699
- 492638
- 212524
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412355Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101823Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241767- 371640
- 181486