lestadiolaisuus tyrehdytti henkisen kasvuni

uiiiouuuhjd

Kasvoin lestadiolaisessa perheessä ja monesta asiasta olen tyytyväinen kuten turvallinen kasvuympäristö, lämpö ja vanhempien rakkaus. Olen 27v ja olen nyt ensimmäistä kertaa katsonut kriittisesti lestadiolaisuuden vaikutuksia elämääni. En ole enää itse lestadiolainen.

Tunsin itseni jo ala-asteella etten ole kuin lestadiolaiset enkä usko kuin he.Kävin sisäistä taistelua siitä kuka uskallan olla. Halusin olla mutta en uskaltanut. Minut vietiin seuroihin, sanottiin että kyllä täytyy kuunnella mitä he puhuvat jne. Ollessani n. 18v aloin kerätä rohkeutta ja yritin avoimesti lähteä uskosta. Samaan aikaan sisareni kuitenkin erosi ja se särki vanhempani. Itseni yrittäessä lähteä minulle sanottiin että "yksi on jo lähtenyt ja toinenkin on menossa et ei tässä paljon elämänhaluja enää ole jne". Tämän jälkeen en enää uskaltanut yrittääkään lähteä sillä en halunnut tuottaa surua ja pettymystä vanhemmille. Elin vuosia salassa ja tämä vei minut henkisesti epävakaaksi. Koska en voinut noudattaa sääntöjä(halusin kokea mitä kaikkea maailmalla on tarjota..kaiken esim elokuvien katselun jne joutui tekemään salassa) enkä uskonut kuin he ja en halunnut tuottaa pahaa vanhemmilleni elin sisäisessä myrskyssä ja lopulta olin aivan sekaisin ja henkinen kasvu oli tyrehtynyt. Vaikka omassa porukassa (lestadiolaistausta mutta emme olleet julkisesti luopuneet uskosta) teimme nuoruuden seikkailuja (ryyppääminen yms mitä katsotaan pahuudeksi) suurin ongelma oli etten uskaltanut rakentaa omaa elämää koska en saanut siihen avointa tukea.

Nykyään olen kertonut vanhemmilleni etten ole lestadiolainen. Suhteemme on lämmin ja he ovat kyllä auttaneet läpi elämän että en halua heitä kritisoida eikä ole tarvekaan. On he sanonut että itse tie valitaan ja siitä huolimatta on yhä oma lapsi eli oikea suhtautuminen. Ainoa asia mitä ikävöin on se etten voi kertoa heille elämästäni vapaasti koska välillämme on selkeä maailmankatsomuksellinen eroavaisuus. Uskon itse maailmankaikkeuden älylliseen suunnitteluun ja siihen että ihmiskunnalla on jokin tehtävä, emme ole ainoa rotu universumissa sekä on olemassa henkiä yms. Olen perheelleni puhunut näistä (en tyrkyttäen vaan tämä on mun katsomus) mutta olen lähinnä kokenut että ole hiljaa mitä sä tommosia uskot ja höpötät. Pointtini on se että he kokevat heidän uskon olevan se ainoa oikea ja tyrmäävät omat uskomukseni joten ei sitä avoin pysty olemaan perheelleni. Hekään ei täten tunne omaa lastansa mitä hän oikeasti on.

Halusin kirjoittaa tämän sen takia että erityisesti vanhemmat antaisivat lapsesta saakka lapsen kasvaa siihen itseensä minkä tuntee itselle oikeaksi tieksi. Ymmärrän hyvin että lasta halutaan suojella ettei hän joudu maailman vietäväksi (omasta mielestäni aito usko Jumalaan on se että sen tekee itse omalla ehdolla eikä sitä määritellä esim. lestadiolaisuudella tai helluntalaisuudella jne) ja lapsi halutaan kasvattaa sen mukaan mikä on vanhemman maailmankuva ja tässähän lestadiolaisuudessa on kyse että lapset halutaan kasvattaa siihen uskoon. Todellisuudessa kukaan ei kuitenkaan voi tuoda omaa katsomusta toiselle sillä me jokainen muodostetaan oma katsomuksemme tai tähän pitäisi ainakin antaa vapaa mahdollisuus.

Maailmassa on tuhansia eri uskontoja joissa kaikissa sanotaan että se on ainoa oikea usko. Kritiikkini on se että kun eletään sääntöjen (esim elokuvissa käyntiemme jälkeen jouduimme kaikkien vanhempien kuullusteltavaksi miksi teimme niin ja se on paha paikka..itse en näe mitään pahuutta siellä) se voi estää ihmistä kasvamasta siihen mitä hän oikeasti on ja voi olla. Itse koin sääntömeren ahdistukseksi ja piti tarkkaan katsoa tekemisensä. ihminen löytää itsensä vain tutkimalla itseään ja maailmaa. Kun ihminen kasvatatetaan tiettyyn muottiin ei hän ole sitä mitä hän voisi olla. Itselläni suurin puute on ollut oman itsenäisen ajattelun kehittyminen koska ympäristö ei sallinut asioiden kyseenalaistamista sekä syvälliset keskustelut uskosta ja muista asioista tyrehtyi siihen ettei asioita saanut ajatella toisin.

Haluan sen sanoa että älkää pakottako lapsianne esim. lähtemään seuroihin jos hän ei sitä halua. Kertokaa heille avoimesti mistä uskossa on kysymys ja antakaa hänen kokea maailma. Ette ikinä tiedä mitä lapsestanne voi tulla jos häntä ei päästetä tutkimaan itseään ja hänet pidetään pienessä häkissä.

En halua mustamaalata lestadiolaisuutta sillä olen saanut myös paljon hyvää siitä. Se on tosin ollut äärettömän raskas prosessi rakentaa itseni yksin uudelleen. Eikä tämä ole pelkästään lestadiolaisuudessa vaan ihan missä tahansa muussakin uskonnossa ja myös ei-uskonnollisissa ryhmissä.

Ehkä tämän kirjoittaminen on minulle tämän päästäminen pois sisältä sillä en voi sitä muutenkaan tehdä. En halua loukata tai kritisoida lestadiolaisten kasvatustapoja vaan kertoa oman näkemykseni siitä että isoin ongelma oli avoimuus ja tiedän että moni muu käy ja on käynyt saman läpi. En koe olevani minkään uhri. Lapsena suviseurat oli mukava paikka joten on se myös antanut hyviä hetkiä

28

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvaamatonvahinko

      Jumala lahjoittaa uskomisen lahjan, tai sitten ei lahjoita. Sinulle on käynyt ilmeisesti niin, ettet ole tätä lahjaa saanut. Tämä on korvaamaton vahinko kuolemattoman sielun autuuden kannalta.

      • Valheen isä SAATANA lahjoittaa ns. vl-uskon. VAIN ME.

        Pyhän Hengen kutsumana Jumala lahjoittaa elävän uskon Jeesukseen Kristukseen = portti taivaan kunniaan.


      • sielupielu

        Jumalalle sattui pikku vahinko, jätti kuolemattoman sielun vaille uskon lahjaa.


    • romero1

      Laina tarjous yksilöille vakavia
      Hei herra ja rouva laina tarvitset kotiin, oman yrityksen, ostaa auto, luoda oman yrityksen, tuttuja veloista tai luoda ravintolan tai hotellin, tai selviytyä taloudellisista vaikeuksista vihdoin umpikujasta provosoi pankit, mukaan hylkääminen hakemuksesi tiedostojen hyvityksiä? Voimme lainata sinulle summan tarvitset alkaen € 1000 (tuhat euroa) on summa, jonka haluat 3% korolla ja olosuhteet, jotka tekevät elämästä helpompaa. Olet kielletty pankki ja sinulla ei ole hyötyä pankkien tai sinun on parasta olla projekti ja tarvitsevat rahoitusta. Lähetä meille lisätietoja:
      Nämä yksityiskohdat täällä tehdä yhteydessä häneen:
      Facebook: Jose Romero Edouado
      Numero: 0685248569
      Sähköposti: [email protected]

      • huijarinpaula

        Nigerian huijari iski taas. Langetkaa huijarin ansaan :)


    • Ei_kai_siinä

      nyt mitään vahinkoa tapahtunut, että lestadiolaisuus tyrehdytti "henkisen kasvusi". En nyt viitsinyt lukea muuta kuin otsikon.

      • toinenkokenut

        Kyllä se on aika suuri haitta ihmiselle, jos ei saa kasvaa omaksi itsekseen. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.


    • lestistappaa

      Onhan se lestadiolaisuus lopettanut Sipilänkin henkisen kasvun, niin etttet ole ainoa.

    • buuhhaee

      Lestadiolaisuus on samanlainen järjestelmä kuin kaikki muutkin oligarkkiset hierarkiat. Ihmismassat halutaan saada käyttäytymään tietyllä tavalla johon sisältyy lupaus jostakin ja pelko siitä että jos ei käyttäydy halutulla tavalla niin henkilö tuhotaan (epäuskoiset joutuvat kadotukseen)

      Tietyllä tapaa lestadiolaisuuskin perustuu Darwinismiin: vahvimmat selviävät eli ne jotka ovat uskossa pääsee taivaaseen. Kaikki lestadiolaiset tietävät sen että eronneen lestadiolaisen välit ja suhteet muihin lestadiolaisiin eivät ole enää samat.

    • Avaajalle tiedoksi:

      Avauksesi on ihan liian pitkä. Moni ei jaksa lukea sitä.

      Minä luin harppomalla.

      • teuta007

        Harppomallahan sinä luet Raamattuakin!


    • vl-suvust

      Joo. "Karmanherrat"selittävät kaiken.

    • Mies34vee

      Avaaja puhuu täyttä asiaa,tunnistin itseni tuosta.
      Hienoa että olet päässyt irti kahleista ja olet onnistunut rakentamaan oman minuutesi.
      Minulla tämä projekti on vielä kesken, seitsemän vuotta olen kamppaillut asian kanssa ja nyt alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että alan löytämään itseni ja oman minuuteni.
      Itse koen olevani uhri, tästä tunteesta haluaisin vielä vapautua,Kait tämäkin ajan kanssa helpottaa, toivottavasti ei kuitenkaan mene tuota 7 vuotta siinä ;)

      • Sinä_olet

        vielä nuori ja ehdit paljon sekoilla elämässäsi ennen kuin kuolema sinut korjaa.


    • Sinä_aloittaja

      let erehtynyt. En tosin jaksanut lukea muuta kuin otsikkosi, josta jo heti näkee, että sinun henkinen kasvusi ei vielä ole juurikaan edes alkanut,,, no sen verran, että tietoisuus lestadiolaisuudesta on jäänyt aivokalvoosi. Siitä olisi hyvä pyrkjiä jatkamaan hamaan päämäärään saakka: Jumalan lapseksi.

    • Uskis81

      Olen uskovainen kolmannessa polvessa. Pakottamista mukaan ei ole ollut. Kyllä kaiken on tapahduttava omasta vapaasta tahdosta. Moni kysyy, miksi uskot Jumalaan? Kysyjät näkee uskon jotenkin rajoittavana tekijänä elämässä. Ei saa ryypätä ja tehdä sitä sun tätä. Mutta usein kysyjä tuntuu olevan itse todella hukassa elämänsä kanssa.
      KAIVATAAN sitä jotakin elämään, sisäistä rauhaa ja tasapainoa. Tuttavani ihmettelee, miten olen näin tasapainoinen elämäni kanssa. Perhe kasassa, toyota tallissa ja vaatimaton asunto "majana". Itse en oikein tajua, miten onni löytyy; naapurin sängystä, uudesta isommasta Volvosta tai pitkäksi venyneestä ravintola-illasta. Kyllähän nämä kaikki HETKEN helpottaa tai piristää. Mutta itse en ole löytänyt todellista helpotusta tässä maailmassa, muusta kuin uskosta. MUTTA, mistä löytyy tervettä uskoa??? Uskoa, jossa ei ole ihmisen keksimiä lisäsääntöjä ja poikkeamia raamatun opetukseen. Esim: 1. JEESUSTA SAA YLISTÄÄ, miksi sitten suurimmassa osassa srk:ta ylistäminen on vain virsien/laulujen veisuuta eikä rumpujen pauhinaa? 2. ALKOHOLIN NAUTTIMINEN KIELLETTYÄ. Kieltääkö raamattua muka viinin nauttimisen aterialla tai yhden sauna siiderin ottamisen. Suomalainen humalahakuisuus on aivan eri asia! Kaikista pahinta on tapa kristillisyys ja sitä tässä maassa riittää! Tässä mietteitä lauantai-iltana...

      • Kuka_nyt

        viininlitkusta... Kunnon 98 prosenttista maissiviinaa sen pitää olla. Hörppäät puoli pulloa ja taju on kankaalla hamaan seuraavaan aamuun asti, jolloin on aika ryypätä toinen puolikaspullollinen.


      • siinäköoliooni
        Kuka_nyt kirjoitti:

        viininlitkusta... Kunnon 98 prosenttista maissiviinaa sen pitää olla. Hörppäät puoli pulloa ja taju on kankaalla hamaan seuraavaan aamuun asti, jolloin on aika ryypätä toinen puolikaspullollinen.

        niin ja sitten..?


      • paavo_oulu4435

        Tässä se ydin onkin. Kestävä onni tulee vain sisäisestä tasapainosta ja oman itsensä löytämisestä niin että tietää oman tiensä eikä ns. ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella. Tämän ajan maailma perustuu pinnallisuuteen, rahaan, valtaan ja menestyksen haalimiseen maallisella omaisuudella ja meriiteillä. Itseä pitää verrata toisiin.

        Usko voi olla hyvä asia silloin kun siihen saa vapaasti kasvaa ja itse määritellä mitä se itselleen merkitsee. Kun sitä kontrolloidaan laatimalla sääntöjä ja tuomitsemalla toiset esim. jos joku vaikka nauttii siiderin saunan päälle se tuo uskon ahdistavaksi ja silloin siinä ei ole uskomisesta enää kysymys. Tämän takia oli se sitten lestadiolaisuus tai helluntalaisuus ei ole aitoa uskomista ellei yhteisössä saa vapaasti harjoittaa omaa uskomista omalla tavalla ilman toisten tuomitsemista. Muutoin se on organisaatio joka kontrolloi ihmisten elämää. Johtohan aina päättää mikä on sallittua ja mikä ei ja se näkyy siinä miten ihmiset reagoivat toiseen ihmiseen joka tekee toisella tapaa. Esimerkiksi uskovainen perhe jolla on telkkari luokitellaan usein epäuskovaiseksi ja sitä paheksutaan.


    • gjflyyy

      Minä en ole lestadiolainen vaan tavallinen, leipääntynyt evankelisluterilainen. En ryyppää, polta, käy vieraissa, vaan olen perhekeskeinen ja pyrin tasapainoiseen, harmoniseen elämään. Ei siihen mitään uskontoa tarvita.

      Olenko kauhean väärässä, jos epäilen lestadiolaisuuden olevan enemmänkin bisnes-puolen uskonto? Useat ovat yrittäjiä, jotka työllistävät vain toisiaan.

      Lestadiolaiset osaavat minusta kasvattaa tasa-painoisia lapsia ja ahkeria työntekijöitä, ainakin päällepäin näyttää tältä. Mikä siihen on salaisuus? Se itsensä korostamisen kieltäminen vai? Ehkä yksinkertaisesti yhdeksän lapsen perheessä minä minä -tyypit ei pääse juhlimaan :)

    • Vl_edelleenkin

      Aloittaja kirjoitti fiksusti, syyttelemättä totesi asioiden tilan. Sinulle ei ole nyt suotu uskomisen lahjaa, "usko ei ole joka miehen". Mielestäni oma henkinen kehittyminen ja usko eivät ole ristiriidassa ja toisensa pois sulkevia asioita. Usko ei ole kohdallaan, jos näin on.

      Avoin ja rehellinen keskustelu uskosta ja elämän perimmäisistä asioista on aina tärkeää. Hyvä, että sinulla on edelleen hyvät suhteet vanhempiisi. Kaikkea hyvää sinulle!

    • Tajuan

      Hienoa se on uskoa tämän elämän jatkumiseen jossain paremmassa paikassa.Lestadilailoset kielsivät ehkäisyn, juuri kun keksittiin e-pillerit.Ja sen keksivät maallikkosaarnaajat.Miksikähän? Varmaan, että lahko saisi lisää jatkajia. Kukaan järkevä ihminen haluaisikaan liittyä tällaiseeen lahkoon!?Naisilla ei ole mitään arvoa. Herätys, suomalaiset naiset!

      • plkhjtr

        #Naisilla ei ole mitään arvoa#

        Kyllä maksimaalisesti synnyttävät naiset ovat arvokkaita ja srk lupaa maksimilaisille srk-taivaspaikan.

        Sen sijaan sinkut ovat puhujaveljien rakkaasti kuvailemia #turhaan kukkineita# joita ei muisteta saarnoissa eikä esirukouksissa. Heitin kolehti kyllä kelpaa ja seteleinä ja tietysti perintö srk:lle. Vanhuuden höpöeröinö srk alkaa rakastaa vanhoja piikoja testamentin muodossa.


      • pilleri.ville

        Maallikkosaarnaajat keksi e pillerin, meleko poikia!


    • voivideaaa

      Pimeässä kellarissa 6 v. olo yön yli.
      VL olotila.
      Syy, että "PASKA" sana tuli sanottua
      -
      "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" oli vl saarnamiesten motto.
      Sen akressessiiviset äitisynnyttäjät suurperheissä käyttivät häikemättömästi hyväksi.
      -
      Se, joka tyrehdytti kasvuni.
      Henkisesti, saa.tanan hullut.

    • Kärsijä

      Perheiden vanhemmat ovat aina yksilöitä riippumatta vakaumuksesta.
      Valistus on ainoa lääke lapsille,ei kiellot ja hyväksymiset.
      Kiitos aloittajalle.
      En kiellä etteikö monet vanhemmat ole tuon kunnioita isääsi ja äitiäsi tulkinneet väärin.Ehkä tämäkin käsky vois olla olemassa vanhemmille:
      Osoita rakkautta lapsillesi,tue ja kannattele heitä aikuisuuteen ketään suosimatta.

    • kaikenlaisiahyysättäviä

      Aloittajareppanan olisi voinut tukahduttaa vaikka aamupuuro.

      • lakipitäisikieltäätämän

        Ennen kun tuomitset sinun täytyy elää itse se mitä lestadiolaisuus voi pahimmillaan tehdä ihmisessä. Aikuisiällä joudut aloittaan oman kasvatuksen mikä olisi vanhempien pitänyt antaa lapsena. Uskallettuasi hypätä pois "uskovaisten" ryhmästä olet kuin kala kuivalla maalla ihmettelet mikä paikka tämä maailma onkaan. Täällähän saa olla oma itsensä ja tehdä mitä haluaa. Ei tarvitse kokea syntiä. Kukaan ei ole kyttäämässä tekemisiäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe