tav.lut huomio! pilkkuviivaviiva kutsuu

pilkkuviivaviiva

Ajattelin aloittaa uuden ketjun tuolla miltä Jeesus näytti-ketjussa käymämme keskustelun pohjalta. Keskustelimme siis aiheesta ennustettiinko VT:ssa Jeesus Nasaretilaisesta vai ei. Liitän alle vastaukseni viimeisimpään viestiisi, jatketanko sitten täällä, jos mielenkiitoa riitää.

"Ahaa, kaipaatko siis todisteita? Lähteitä? Käyttämäni sanamuodot eivät tarkoita, että olisin päätynyt näkemyksiini oman pohdintani perusteella pelkästään. Olen lukenut toisenkin teoksen aiheesta, ja voin kyllä lähteitä sinulle etsiä, valitettavasti en ulkomuistista niitä kykene heittelemään.

Jos olen oikeassa, että edustat kantaa jonka mukaan VT ennustaa Jeesuksesta, esität positiivisen väitteen ja kannat myös todistamisen taakan. Mitkä ovat sinun faktasi? Luoja yksin tietää ei ole argumentti, kun vastapuoleltakin kyselet faktojen perään mielipiteiden asemesta."

6

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tav.lut

Käänsit ovelasti asetelman päälaelleen. Sinun ei tarvitse perustella mitään mutta minun onkin nyt todistettava Vanhan Testamentin profetiat Jeesukseen viittaaviksi, mikä on tietenkin mahdotonta, vielä kun itse sanoit että et usko tulevaisuuden ennustamisen olevan edes mahdollista. Ilmeisesti kaipaat vain sitä juupas-eipäs -väittelyä.

• pilkkuviivaviiva

En todellakaan kaipaa. Itse sinä tulit kommentoimaan tekstejäni, että kirjoittelen omia näkemyksiäni muka faktana. Esitä siis mihin sinä käsityksesi perustat.

Voinhan minäkin aloittaa. Juutalaiset odottivat messias-hahmoa, joka palauttaisi kansansa suuruuden. Heidän odotuksiinsa ei kuulunut messias, joka teloitettaisiin kansansa, saati kaikkien ihmisten syntien vuoksi. Laki, profeetat, mikään traditio ei tämänkaltaista hahmoa odottanut. Yksikään juutalainen ei siis tulkinnut pyhiä kirjoituksia siten, että ne viittaisivat Jeesuksen kaltaiseen messiaaseen. Viimeistään teloitus ristiin naulitsemisella teki lopun koko Jeesus-liikkeen oikeutuksesta juutalaisesta näkökulmasta, merkitsihän se Jumalan kirousta.
        Ylösnousemuskokemukset ovat kiistaton tosiasia, jotka pakottivat Jeesuksen seuraajat kehittelemään merkityksen mestarinsa kuolemalle. Paavali teki mittavan, joskin paikoin väkinäisen työn käyttäessään juutalaisten pyhien tekstien tuntemustaan kehitelläkseen oppinsa koko ihmiskunnan lankeemuksesta Adamin kautta, ja sovituksesta Jeesuksen kuoleman kautta.
        Juutalaiseen opettavaan tarinankerrontaan kuuluivat midrash-tarut, joilla tarkoitettiin pyhistä teksteistä tutun hahmon tarinan kertominen uusiin henkilöihin ja kontekstiin liitettynä. Evankeliumit ovat monelta osin midrashia, ne kertovat siitä merkityksestä, jonka kristityt antoivat edesmenneelle mestarilleen. Jeesus oli esim. kuin uusi Mooses, tai suurempikin. Mateuksen lapsuuskertomukset ovat selvä uusinta Mooseksen tarinasta jne.
        VT:na tuntemiamme tekstejä käytettiin vapaasti kertomaan Jeesuksen merkityksetä, ei nitä tarkoitettu kirjaimellisesti otettaviksi. Ei VT:n tekstejä nähty ennustuksina, van nitä käytettiin vertauksina.

Ja ettet pitäisi omana pohdintanani, niin pari lähdettä alkajaisiksi vaikkapa Holmenin Jeesus, ja John Shelby Spongin Re-claimin the Bible for the non-religious world runsaine kirjallisuusviitteineen. Noilla päästään ainakin alkuun.

• pilkkuviivaviiva

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      2994
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1867
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1850
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1454
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      74
      1433
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1318
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1275
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      79
      1215
    9. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1058
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      100
      1048
    Aihe