Ajattelin aloittaa uuden ketjun tuolla miltä Jeesus näytti-ketjussa käymämme keskustelun pohjalta. Keskustelimme siis aiheesta ennustettiinko VT:ssa Jeesus Nasaretilaisesta vai ei. Liitän alle vastaukseni viimeisimpään viestiisi, jatketanko sitten täällä, jos mielenkiitoa riitää.
"Ahaa, kaipaatko siis todisteita? Lähteitä? Käyttämäni sanamuodot eivät tarkoita, että olisin päätynyt näkemyksiini oman pohdintani perusteella pelkästään. Olen lukenut toisenkin teoksen aiheesta, ja voin kyllä lähteitä sinulle etsiä, valitettavasti en ulkomuistista niitä kykene heittelemään.
Jos olen oikeassa, että edustat kantaa jonka mukaan VT ennustaa Jeesuksesta, esität positiivisen väitteen ja kannat myös todistamisen taakan. Mitkä ovat sinun faktasi? Luoja yksin tietää ei ole argumentti, kun vastapuoleltakin kyselet faktojen perään mielipiteiden asemesta."
tav.lut huomio! pilkkuviivaviiva kutsuu
6
<50
Vastaukset
- tav.lut
Käänsit ovelasti asetelman päälaelleen. Sinun ei tarvitse perustella mitään mutta minun onkin nyt todistettava Vanhan Testamentin profetiat Jeesukseen viittaaviksi, mikä on tietenkin mahdotonta, vielä kun itse sanoit että et usko tulevaisuuden ennustamisen olevan edes mahdollista. Ilmeisesti kaipaat vain sitä juupas-eipäs -väittelyä.
- pilkkuviivaviiva
En todellakaan kaipaa. Itse sinä tulit kommentoimaan tekstejäni, että kirjoittelen omia näkemyksiäni muka faktana. Esitä siis mihin sinä käsityksesi perustat.
Voinhan minäkin aloittaa. Juutalaiset odottivat messias-hahmoa, joka palauttaisi kansansa suuruuden. Heidän odotuksiinsa ei kuulunut messias, joka teloitettaisiin kansansa, saati kaikkien ihmisten syntien vuoksi. Laki, profeetat, mikään traditio ei tämänkaltaista hahmoa odottanut. Yksikään juutalainen ei siis tulkinnut pyhiä kirjoituksia siten, että ne viittaisivat Jeesuksen kaltaiseen messiaaseen. Viimeistään teloitus ristiin naulitsemisella teki lopun koko Jeesus-liikkeen oikeutuksesta juutalaisesta näkökulmasta, merkitsihän se Jumalan kirousta.
Ylösnousemuskokemukset ovat kiistaton tosiasia, jotka pakottivat Jeesuksen seuraajat kehittelemään merkityksen mestarinsa kuolemalle. Paavali teki mittavan, joskin paikoin väkinäisen työn käyttäessään juutalaisten pyhien tekstien tuntemustaan kehitelläkseen oppinsa koko ihmiskunnan lankeemuksesta Adamin kautta, ja sovituksesta Jeesuksen kuoleman kautta.
Juutalaiseen opettavaan tarinankerrontaan kuuluivat midrash-tarut, joilla tarkoitettiin pyhistä teksteistä tutun hahmon tarinan kertominen uusiin henkilöihin ja kontekstiin liitettynä. Evankeliumit ovat monelta osin midrashia, ne kertovat siitä merkityksestä, jonka kristityt antoivat edesmenneelle mestarilleen. Jeesus oli esim. kuin uusi Mooses, tai suurempikin. Mateuksen lapsuuskertomukset ovat selvä uusinta Mooseksen tarinasta jne.
VT:na tuntemiamme tekstejä käytettiin vapaasti kertomaan Jeesuksen merkityksetä, ei nitä tarkoitettu kirjaimellisesti otettaviksi. Ei VT:n tekstejä nähty ennustuksina, van nitä käytettiin vertauksina.
Ja ettet pitäisi omana pohdintanani, niin pari lähdettä alkajaisiksi vaikkapa Holmenin Jeesus, ja John Shelby Spongin Re-claimin the Bible for the non-religious world runsaine kirjallisuusviitteineen. Noilla päästään ainakin alkuun.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191652
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991478Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36891Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29849Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38791Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50766Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56718Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43718Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37710Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37673