Auton osamaksu sopimus irtisanottu.

N-E

Tilanne siis tämä minun nimissä on exavomiehen autolaina. Hän käyttänyt autoa yksin kokoajan. Lainaa lyhennetty puolitoista vuotta ja lainaa jäljellä yli 10 000€. Annoin hänelle puolivuotta aikaa löytää ratkaisun lainan pois siirtämiseen nimistäni mutta mitään ei tapahtunut. Laskut olleet kokoajan myöhässä ja lopulta jätti osamaksuja maksamatta ja vakuutukset myös. Käskin palautta auton uhkaillen muuten laittavani poliisille hakuun. Nyt siis auto mun parkkipaikalla ja osamaksut maksamatta kahdelta kuulta. Minulla ei ole varaa niitä maksaa ja katsoin että santander on kirjoittanut netissä että sopimus irtisanottu. Voiko joku neuvoa miten kannattaa tästä eteen päin edetä? Entä pääseekö exmies tästä kuin koiraveräjästä? Voinko tehdä mitään jotta hän joutuisi vastuuseen?

63

6849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-hyvää-päivää

      Ensinnäkin korjataan tämä typerä väite: "minun nimissä on exavomiehen autolaina". Ei kukaan pysty ottamaan lainaa toisen nimiin. Oikeasti tilanne on siis se että sinulla yksin on nimissäsi autolaina josta olet täysin yksin vastuussa. Se mitä mahdollisesti olet ex-avokkisi kanssa sopinut siitä, kuka lainan maksaa, on Santanderille herttaisen yhdentekevää.

      Nyt kun osamaksusopimus on irtisanottu, auto palautuu autoliikkeelle. Voi hyvinkin olla että sen tämänhetkinen arvo ei vastaa jäljellä olevaa velkasummaa. Siis maksat itse jäljellä olevan velan, loppupeleissä ulosoton kautta jos ei muuten.

      Voi vain arvailla miksi joku on niin täydellisen uuno että suostuu ottamaan lainan jolla maksetaan jonkun toisen ostoksia. Toivottavasti opit tästä(kin) jotain.

    • Maksuvara

      Niin, jos se laina on nimissäsi niin silloin sinä sen joudut maksamaan. Valitettavasti.
      Ex-miestäsi ei varmaan kiinnosta kun on muutakin tekemistä, kuten juopottelua ja uusien eukkojen kanssa köyrimisiä.

    • 211

      Valitettavasti toi on nyt ihan sun vastuulla ja maksettavana. Unohda nyt se sun ex-mies ja ota heti yhteyttä Santanderiin ja selvitä tilanne. Vaihtoehtoina lienee auton palautus Santaderille, myynti itse tai, jos Santander suostuu, rästien kuittaus ja sopimuksen jatkaminen. Jos et tee mitään ja koitat vaan potkia ex-ukkoasi, maksettavaa kertyy vaan lisää ja sulta palaa luottotiedot.

      • Eimaailmanloppu

        Jos et itse myy sitä edessä on osamaksuselvitys. Santander huutokauppaa sen ja myyntihinta vähennetään alkuperäisestä velasta. Loput maksat itse. Myy se itse lähimmälle autokaupalle. Jäät kolme tonnia velkaa. Huutokaupan jälkeen jäät kymppitonnin velkaa. Joskus tulee tappiota.


      • Käymyymässäpois

        Jos autossa riittää arvoa, hyvä autoliike kuittaa sen loppuvelkaa vastaan.


      • VOISAATANASENTÄÄN
        Eimaailmanloppu kirjoitti:

        Jos et itse myy sitä edessä on osamaksuselvitys. Santander huutokauppaa sen ja myyntihinta vähennetään alkuperäisestä velasta. Loput maksat itse. Myy se itse lähimmälle autokaupalle. Jäät kolme tonnia velkaa. Huutokaupan jälkeen jäät kymppitonnin velkaa. Joskus tulee tappiota.

        Auton omistaja on rahoitusyhtiö, eikä sitä voi myydä!


      • nojoooooo
        VOISAATANASENTÄÄN kirjoitti:

        Auton omistaja on rahoitusyhtiö, eikä sitä voi myydä!

        Voihan sitä myyntiä tietty yrittää siinä vaiheessa tuollaiselle osamaksuautolle, kun osamaksut on hoidettu ajallaan ja soppari on vielä voimassa, jos ostaja maksaa sen loppuvelan ja auton omistustuhteet siirretään sen jälkeen. Vaan harva alkaa siinäkään kipeäksi maksamaan siitä itseään ja autoliikkeiden loppuvelan lunastus on sama kuin "ryöstö" eli nippanappa pääsee eroon loppuvelasta, jos hyvin käy, yleensä rakennellaan uusi velka jonkun halvemman auton ympärille.
        Jos rahoitusyhtiö sanoo irti sopimuksen, sen jälkeen ei tehdä enään kauppoja käytännössä mitenkään. Silloin vain maksetaan se loppuvelka ryhdikkäästi!


    • Vetokoouukkuu

      Sä käskit palauttaan auton=päästit exäs irti vastuusta.

      Ei ny auta ku sovitella luottofirman kans. Aatellaan asia toisinpäin,mitä tapahtuu jonnin verran,eli että se auto olis sun nimis kun exäs maksaa loppuvelan. Oisko auto si kelvannu? Näitä tapahtuu vähän väliä.

      • aabbbccc

        Sanos miten exän saa vastuuseen? Santander näkee että laina on vaimon nimissä ja ne ei välitä kenen nimissä auto on rekisteröiti. Santanderilla on kumminkin pantti ja ne realisoi sen saadakseen rahat takaisin. Ainoa tapa millä exä nyt voisi ryhdistäytyä olis maksaa loppuvelka. Mutta kaipa uusi vaimo suostuu ottamaan nimiinsä uuden auton lainan.


      • feafs
        aabbbccc kirjoitti:

        Sanos miten exän saa vastuuseen? Santander näkee että laina on vaimon nimissä ja ne ei välitä kenen nimissä auto on rekisteröiti. Santanderilla on kumminkin pantti ja ne realisoi sen saadakseen rahat takaisin. Ainoa tapa millä exä nyt voisi ryhdistäytyä olis maksaa loppuvelka. Mutta kaipa uusi vaimo suostuu ottamaan nimiinsä uuden auton lainan.

        Exän vastuuseen saaminen riippuu ihan siitä, minkälainen sopimus aloittajalla ja exällä on asiasta. Ja siitä, pystyykö aloittaja sopimuksen olemassaoloa ja sisältöä todistamaan - suullisessa sopimuksessa on usein sana sanaa vastaan -tilanne.

        Mutta Santanderin ja aloittajan väliseen sopimukseen exällä ei ole mitään osaa eikä arpaa. Aloittaja on siitä täysin vastuussa ihan itse.


      • N-E

        Sopimus on ollut suullinen. Hän lyhentänyt lainaa omalta tililtään joka kuukausi tähän mennessä kunnes jätti laskut maksamatta. Mulla on vain todisteena että hän on lyhentänyt yksin lainaa ja meidän väliset tekstiviestit kun olemme keskustelleet auton tilanteesta. Tämä ei taida auttaa vai voiko?
        Vien auton takaisin ostoliikkeeseen mutta he pyytävät 3500 €


      • oppiisitänäinkin
        N-E kirjoitti:

        Sopimus on ollut suullinen. Hän lyhentänyt lainaa omalta tililtään joka kuukausi tähän mennessä kunnes jätti laskut maksamatta. Mulla on vain todisteena että hän on lyhentänyt yksin lainaa ja meidän väliset tekstiviestit kun olemme keskustelleet auton tilanteesta. Tämä ei taida auttaa vai voiko?
        Vien auton takaisin ostoliikkeeseen mutta he pyytävät 3500 €

        Hyvää oppia tulevaan ja rahaa se vaan on. Olet sitten seuraavalla kerralla viisaampi, että et ota toisten lainoja nimillesi.
        Jos harrastaa tälläisiä bulvaanihommia, niin pitää olla sen verran jämpti, ettei jää maksajaksi.


      • hyväuskoisuusmaksaa
        N-E kirjoitti:

        Sopimus on ollut suullinen. Hän lyhentänyt lainaa omalta tililtään joka kuukausi tähän mennessä kunnes jätti laskut maksamatta. Mulla on vain todisteena että hän on lyhentänyt yksin lainaa ja meidän väliset tekstiviestit kun olemme keskustelleet auton tilanteesta. Tämä ei taida auttaa vai voiko?
        Vien auton takaisin ostoliikkeeseen mutta he pyytävät 3500 €

        Voihan siitä olla jotain hyötyä, jos esität niitä tekstiviestejä, että vielä verottajakin kiinnostuu tilanteestasi ja saat mahdollisesti lahjaveron.
        Näissä tälläisissä lainanmaksajan-roolileikeissä kun tuppaa tulemaan vielä lisää hauskaa, jos aletaan vääntämään. Virallisesti sinä olet velallinen ja vastaat siitä velasta ja olet käsittääkseni auton haltijakin.
        Voit kuitenkin olla siitä tyytyväinen, että summa on kuitenkin pieni ja jos et laske hommaa luisumaan käsistäsi, se ei vie koko elämää pois raiteiltaan. Sitä velkaahan voisi olla vaikka 100000€, jonka olisit hyväuskoisuuttasi ottanut itsellesi siinä luulossa, että tuo exavomiehesi sen maksaa. Joillakin menee vieläkin huonommin http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/torkeasti-huijattu-nainen-kavalsi-rahat-ja-menetti-tyonsa/1791912


      • hovioikeudessaollut
        feafs kirjoitti:

        Exän vastuuseen saaminen riippuu ihan siitä, minkälainen sopimus aloittajalla ja exällä on asiasta. Ja siitä, pystyykö aloittaja sopimuksen olemassaoloa ja sisältöä todistamaan - suullisessa sopimuksessa on usein sana sanaa vastaan -tilanne.

        Mutta Santanderin ja aloittajan väliseen sopimukseen exällä ei ole mitään osaa eikä arpaa. Aloittaja on siitä täysin vastuussa ihan itse.

        Just joo, lähtee vielä oikeutta käymään suullisesta sopimuksesta, jossa palaa rahaa vielä. Kannattaa ainakin selvittää ensin oikeusturvavakuutuksen kattavuus ja jos exavomies on ostattanut auton ja lainat toisen nimiin, heppu on ihan hukka-ukko ja saa ilmaisen oikeudenkäynnin ja sen myötä yhteiskunnan maksaman asianajajan, on siinä aika heikoilla.
        Oikeusturvavakuutus kattaa yleensä kohtuulliset kulut, jotka on 2 X riidanalainen summa, tässä nyt on riitaa tuo 10000€ tai sitten 10000€ - auton loppuarvo, jolloin pelimerkit oikeusturvavakuutuksesta jää olemattomiin.


    • N-E

      Minä tässä saisin varmaan ilmaista oikeusapua kun tulot hyvin pienet. Hän joutuisi omat kulunsa varmasti maksamaan koska tienaa yli kolmetonnia kuussa. Ärsyttää että jätti mut tähän kuseen vaikka tietää että hyvä että selviän omist laskuistani lasten kanssa.

      • kaikenlaistaon

        Onko herra sitten sanonut mitään miksi ei enää maksa autolainaa? Onko ostanut uuden ekä? Tuntuu tosi kusipäisestä laittaa toinen lainan ottajaksi (kai siihen joku syy sitten oli). Kuka sitten on auton omistaja? Jos sinä olet paperilla mys omistaja kannattaa yrittää myydä auto itse , jos hyvässä kunnossa voisit saada niin paljon että sillä voi kuitata loppuvelan. Autoliikkeet ei maksa paljon käytetistä autoista ellei osta uutta tilalle.


      • nuoriso-ohjaajaa

        Jos ei ole luottotiedot kunnossa sillä exavomiehellä, niin miksi lähteä ylipäätään tuollaisen lainoja ottamaan niskoilleen. Teet riittävän selkeästi asia selväksi, että hoitaa asiansa kuntoon, näin ne toisetkin tekee tälläisissä tapauksissa.
        Tiedän näitä, jotka ovat yrittäneet oharia velkojen maksuissa, mutta aina sitä maksukykyä löytyy, kun tekee asian riittävän selvästi selkokielellä ymmärretyksi.


      • N-E

        Omaa typeryyttähän tämä on. Olen tehnyt asian selväksi että hoitaa auto asian mutta mikään puhe ei tehoa ei edes muiden puhumana. Ajattelin että jos poliisia edes säikähtäisi.


      • eivoikuintoivoa
        N-E kirjoitti:

        Omaa typeryyttähän tämä on. Olen tehnyt asian selväksi että hoitaa auto asian mutta mikään puhe ei tehoa ei edes muiden puhumana. Ajattelin että jos poliisia edes säikähtäisi.

        Ei näihin poliisilla ole mitään vaikutusta, koska hän on nyt tässä tapauksessa aivan ulkopuolinen henkilö, koska sinä olet se juridisesti henkilö, joka on laiminlyönnyt maksunsa sinne rahoitusyhtiöön. Lisäksi, jos luet lainaehdot tai sen rahoitussopimuksen tarkkaan, pääset itse vain syylliseksi, kun olet luovuttanut tuon ajoneuvon kolmannelle osapuolelle ja siirtänyt "tavallaan" sen rahoitettavan summankin toiselle henkilölle.
        Poliisi voi vain todeta, että auto on palautettu sinulle ja asia siltä osin kunnossa!
        Nyt vain on yritettävä neuvotella rahoitusyhtiön kanssa mitä kiireimmin, että saisit mahdollisimman edullisen sopimuksen jatkosta ja et joutuisi maksamaan ihan "kuollutta lehmää". Tosin kokemus on osoittanut, että rahoitusyhtiön voi sopimusehtojen mukaan irtisanoa sen rahoitussopimuksen ilman mitään tunteiluja. Autosta tehdään arvonalennuslaskelma ja missään nimessä sen auton arvo ei ylitä sitä loppuvelkaa ja maksat sitten sen erotuksen. Kun nyt rahoitusyhtiö on sanonut irti sen sopimuksen, ei (yleensä) onnistu mitenkään, että joku toinen ostaisi sen auton ja maksaisi sen loppuvelan, sillä se loppuvelka olisi pitänyt hoitaa ennen irtisanomista.
        Onnea kuitenkin yritykseen!


      • kewadq
        N-E kirjoitti:

        Omaa typeryyttähän tämä on. Olen tehnyt asian selväksi että hoitaa auto asian mutta mikään puhe ei tehoa ei edes muiden puhumana. Ajattelin että jos poliisia edes säikähtäisi.

        Poliisi ei hoida yksityisiä laina- ja riita-asioita. Poliisi vain vie kilvet autosta, jos siitä on verot ja pakolliset liikennevakuutukset maksamatta.


      • paljonselvempää
        N-E kirjoitti:

        Omaa typeryyttähän tämä on. Olen tehnyt asian selväksi että hoitaa auto asian mutta mikään puhe ei tehoa ei edes muiden puhumana. Ajattelin että jos poliisia edes säikähtäisi.

        On paljon selvempää, kun ei sotke poliiseja tälläisiin juttuihin, on paljon parempi, kun tuo exavomies itse haluaa hoitaa tuon lainan.


      • luottamusmenee

        No ei kai se halua hoitaa kun ei ole sen nimissä koko laina. Kaipa sillä on uusi eukko ja uusi auto. Mut tosiaan ei poliiseja oikein kannata sotkea ellei ole kirjallisia sopimuksia. Näitä juttuja tapahtuu paljon kun avo/aviosiipparilta menee luottotiedot. Ukon kannattaa vain muistaa että ainakin lapset muistavat tällaista hamaan tulevaisuuteen.


    • Pidä_lippu_korkealla

      Sulle jäi käteen koko hivakka ja maksuhäiriömerkintä huipulle koristeeksi.

    • N-E

      Hänellä ei ole luottotiedot kunnossa siksi ei saanut lainaa nimiinsä. Annoin puolivuotta aikaa keksiä ulostien minulle lainasta esim. siirtää loppulainan jonkun hänen ystävänsä nimiin tai myydä. Hän on kokoajan maksanut auton osamaksut ja vakuutukset myöhässä. Viimeinen niitti oli käräjäoikeudesta ulosmittauspäätös kun oli jättänyt trafin laskun maksamatta ja tammikuun osamaksun vaikka oli vannonut hoitavansa sen. Pyysin sitten palauttamaan auton parkkipaikalleni koska ei näyttänyt hoitavan laskuja eikä tekevän mitään sen eteen että pääsisin eroon autosta. Hän kyllä haluaisi pitää auton ja maksaa kun huvittaa. Tämä taas ei sovi minulle koska haluan päästä sekä autosta että miehestä eroon.

      • hohjaa

        Niinpä niin. Häiskä ei ole koskaan hoitanut raha-asioita kunnolla, ja sinä sinisilmäisenä menit ottamaan lainaa omiin nimiisi ja ojensit rahat (auton) hänelle. Kuvittelitko todella, että tämä diili hoituisi jotenkin paremmin kuin hänen muut raha-asiansa? Varsinkaan eron jälkeen?


      • tuttuakuvioo

        Tämähän meni kuten eräs extyttöystäväni meni ottamaan työnantajansa teollisuushallin omille nimilleen ja samalla satojentuhansien lainan, kun tuo työnantaja oli myös sellainen Ville Vallaton, joka ei voinnut omistaa mitään ja oli luottotiedot punaisella. Lopputulos oli, että tämä extyttöystäväni sai kahden vuoden ehdollisen tuomion ja nyt hänellä itsellään on luottotiedot punaisella, postinjakajana yrittää elättää itsensä. Elämä meni siinä hölmöilyssä.


      • etköyhtääajatellut

        Etkö yhtään ajatellut, miten selvität verottajalle tuon auton maksun? Jos laina on sinulla ja tuo hippa-heikki on sitä lyhentänyt puolestasi. Et voi tehdä asiasta mitään virallista juttua, koska tuo hippa-heikki voi periaatteessa vaatia vielä rahansa takaisin sinulta, onhan hän osallistunut SINUN hallinnassa olevan autosi lainan maksuun ja voi näyttää sen toteeen tilitiedoillaan.


      • tyuiopoiu
        etköyhtääajatellut kirjoitti:

        Etkö yhtään ajatellut, miten selvität verottajalle tuon auton maksun? Jos laina on sinulla ja tuo hippa-heikki on sitä lyhentänyt puolestasi. Et voi tehdä asiasta mitään virallista juttua, koska tuo hippa-heikki voi periaatteessa vaatia vielä rahansa takaisin sinulta, onhan hän osallistunut SINUN hallinnassa olevan autosi lainan maksuun ja voi näyttää sen toteeen tilitiedoillaan.

        On nää huimia juttuja tälläset, jotka uskoo jonkun luottotiedottoman hoitavan maksunsa. Aloittaja lienee jo oppinut läksynsä, kun makselee tän vemmin autoa kuin kuollutta lehmää.


    • VOISAATANASENTÄÄN

      Aika kova opetus sinulle, mutta muistat tuon varmasti lopunikääsi.
      Olet ottanut lainan nimiisi. Lainalla on ostettu auto. Ei tullut sitten pieneen mieleesikään laittaa autoa edes omiin nimiin? Valitettavasti asia on niin, että sinä maksat, maksat kaikki mitkä siitä autosta on jätetty maksamatta mm verot. Ota rahoitusyhtiöön yhteyttä, että mitä tehdään. Hakevatko auton, ja sovi heidän kanssaan maksusuunnitelma. Ei siinä mikään muu auta.

      • verionvettäsakeampaa

        Aika kurjaa sitten kun lapsille joka päivä syötetään vaan makaronia ja he saavat vain kirppisvaatteita kertoa että syynä on oman isän juonittelu. Eteenkin jos isi todella tienaa hyvin. Sellaista lapset yleensä muistavat vanhemman hautajaiseen asti.


    • omamoka

      Kannattaisi lukea aina se pienellä kirjoitettu teksti (laina- ja rahoitusehdot) ennen, kuin allekirjoittaa laina- ja rahoituspaperit. Monelle tulle myös yllätyksenä viimeisen maksuerän suuruus.

    • Oikeusapu

      Se ei auta että moni täällä jälki viisaasti, kertoo sinun tehneen virheen uskoessasi ex-miestäsi. Ota rohkeasti yhteyttä alueesi velkaneuvontaan. Vaikka velka saattaa olla noin yleiskäsitteelisesti pieni. Niin yksin huoltajana sinulla on mahdollisuus saada sieltä, oikeudellista suojaa ja apua asioiden hoitamiseen.

      • voihansitätietysti

        Eipä tuossa oikeudellinen suoja juuri auta mitään, kun on itse sössinyt asiansa. Sopimusrikkomus, kun on osamaksut laiminlyöty, siis ap on itse ne laiminlyönnyt ja on vielä siirtänyt sopimusehtojen vastaisesti auton todellisen hallinnan kolmannelle henkilölle.
        Käsittääkseni ensin neuvottelut velkojien kanssa maksuista ja yksihuoltajankin tulot riittää tuollaisiin maksueriin, kun pistää tulot riittämään. Lapsilisät tulee kuukauden 26. päivä ja niilläkin makselee jo tuollaista autoa kummasti. http://www.kela.fi/lapsilisa-maara-ja-maksaminen
        Voihan sitä oikeusapua tietysti hakea, tuskin siitä vahinkoakaan on ja saahan siellä varmasti kuulla, että mitä ei olisi pitänyt tehdä ihan ammattilaisen sanomana. Tärkeintä on nyt kuitenkin, että ei päästä omia luottotietojaan punaiselle. Aina voi silloin lainata rahaa ja neuvotella maksuajoista, kun vain hoitaa asiansa.


      • selväpeli

        Mitäs oikeusapuja tässä tarvii, eukko on itse möhlinyt koko homman.


    • kiinnostaatietää

      Mikä tilanne nyt? Joko on laina-asia järjestyksessä tai ainakin pitäisi jo olla? Onhan viikko kulunut jo tuosta aloituksestakin!

      • minuakinkiinnostaa

        Olishan se mukava tietää, että miten kävi lainalle ja autolle tuon ap:n tapauksessa. Kuinka paljon jäi maksettavaa?
        Yleensä näissä tapauksissa velalliset putsataan...


    • Enskerrallatarkempi

      Kohtalaisen kokoinen autovelka otettu, jos puolitoista vuotta maksettu ja kymppitonni jäljellä? Ja vielä luottotiedottomalle ukolle, jolla kolmen tonnin tulot, ostettu se auto.

      Tässä käy parhaimmillaan niin, että liike ottaa auton takasi ja sää maksat silti koko loppuvelan. Ja jäät ilman autoa.

      • ensikertaaeitaidatulla

        Näinhän se käytännössä monta kertaa menee, kun se viimeinen erä on taktisesti laitettu niin suureksi, että nää osarilla ostetut autot tulee vaihtoon samaan liikkeeseen. Monelle tulee yllätyksenä se viimeisen erän suuruus.
        Tässä nyt on tietty möhlitty oikein urakalla, kun on siirretty velka ja auto luottotiedottamalle vastoin rahoitussopimusta. Ei voi, kuin ihmetellä tälläistä hyväuskoisuutta. Velkaneuvonnasta saa vain kuulla, että mitä ei olisi pitänyt tehdä. Nyt vain saa maksajan roolin ja täysi tekeminen ettei luottotiedot mene.


    • Kiitos-neuvosta

      Kiitos. Nim. merk. Oikeusapu.

      • oliskylläkivatietää

        Olis kyllä kiva tietää, et mitä siellä sulle sanottiin täälläsen möhlimisen jälkee? Jos se sun exavo on vähääkää tilanteen tasalla, nii se vetää sulta vielä ne maksamansa osarit vekka. Sillä on siihe oikeus, kun on rahottanu sun autoo.


      • taitaaolla_aputarpeen

    • N-E

      Tyhmä naivi ja hyväksikäytettyhän sitä on tiedän ilman naljailujakin. Tein diilin autokaupan kanssa josta auto ostettu että maksavat rahoitusyhtiöön loppuvelan ja minä heille väliä 3500€. Ongelma ratkaistu ja oppirahat maksettu kiitos.

      • vähälläselvisit

        Toivottavasti tästä olisi nyt oppia toisillekin! Vähällä selvisit tästä kurssista.


      • onhannäitätäällä
        vähälläselvisit kirjoitti:

        Toivottavasti tästä olisi nyt oppia toisillekin! Vähällä selvisit tästä kurssista.

        Ei näistä opita, vaikka kuinka on valistusta. Ei lueta pienellä kirjoitettua. Ei oteta mistään selvää ja allekirjoitetaan vaikka mitä lukematta ehtoja. Luotetaan sokeasti kavereihin.
        N-E pääsi tosi vähällä tässä töppöilyssä, tsemppiä vain hänelle!


      • jälkiviisautta

        Tuossa vaiheessa kun tuo kaara hankittiin oli tämä pariskunta luultavasti vielä naimisissa. Luulen että on aika luontevaa että toinen suostuu ottamaan auton lainan itselleen mikäli toiselta on mennyt luottotiedot. Kai se auto myös perheen käyttöön tuli. On typerää että täällä vaahdotaan miten joku on sellaista voinut mennä tekemään. Oikeastaan avioliiton solmiminen on todella tyhmää, siinä voi menettää puolet hankkimasta omaisuudestaan ellei ole ymmärtänyt tehdä avioehtoa!


      • öjlk

        "Luulen että on aika luontevaa että toinen suostuu ottamaan..."

        On se vaan aika s-tanan typerää. Kyseessähän on siis avokki, jolla on pitkä historia hoitamattomia (talous)asioita.

        Eikä tainnut olla myöskään mitään perhettä, vaan kaksi toistensa kanssa jonkin aikaa hengannutta talousasioissa täysin urpoa henkilöä. Aloittaja on koko ajan kirjoittanut "miehen autosta" eikä "meidän autosta".


      • jälkiviisautta

        Ainakin on lapsia siitä liitosta siunaantunut. Silloin yleensä asutaan yhdessä ja pidetään talousasiat jokseenkin yhteisinä. Monillahan on yhteinen tili jonne palkat tulee. Vahtia siinä nyt että mitkä tavarat on mun ja mitkä sun rahoilla maksettu. Mutta aikamoinen lurjus kieltämättä tämä exä. Mutta sellaista se on , Mun exä ei ole maksanut senttiäkään yhteisen lapsen elatuksesta mikä varovaisesti laskettuna tarkoittaisi n 65000 euron pottia (300 eur/kk 18 v)


      • Lapsiajalapsia

        Lyön vaikka mistä vetoa että nuo lapset eivät todellakaan ole yhteisiä. Liekö koko avoliitto kestänyt muutamaa vuotta pitempään.

        Itse olen ollut mieheni kanssa yhdessä 16 vuotta, joista naimisissa 13, ja tasan tarkkaan meillä on molemmilla omat pankkitilit ja huolehdimme itse omista raha-asioistamme. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja omat menonsa maksaa kumpikin yksin.


      • eiolleetnaimisissa
        jälkiviisautta kirjoitti:

        Tuossa vaiheessa kun tuo kaara hankittiin oli tämä pariskunta luultavasti vielä naimisissa. Luulen että on aika luontevaa että toinen suostuu ottamaan auton lainan itselleen mikäli toiselta on mennyt luottotiedot. Kai se auto myös perheen käyttöön tuli. On typerää että täällä vaahdotaan miten joku on sellaista voinut mennä tekemään. Oikeastaan avioliiton solmiminen on todella tyhmää, siinä voi menettää puolet hankkimasta omaisuudestaan ellei ole ymmärtänyt tehdä avioehtoa!

        Ei tämä nimim. N-E ollut naimisissa, koska kirjoittaa exavomies. Ja lapsistakin saa sellaisen käsityksen, että tällä hippa-heikillä ei ole mitään tekoa heidän kanssaan.
        Kyllä tässä on toimittu täysin tyhmästi ja sinisilmäisesti, siitä nyt N-E maksaa tuota 3500€ ja periaatteessa tuo hippa-heikki voi vielä periä oikeusteitse maksamansa osamaksut, jotka on maksanut tuosta N-E:n hallinnassa olleesta autosta. Näinkin on joskus käynnyt, kun oikein härski exavomies sattuu kohdalle.


      • joillakin_ammatti
        jälkiviisautta kirjoitti:

        Tuossa vaiheessa kun tuo kaara hankittiin oli tämä pariskunta luultavasti vielä naimisissa. Luulen että on aika luontevaa että toinen suostuu ottamaan auton lainan itselleen mikäli toiselta on mennyt luottotiedot. Kai se auto myös perheen käyttöön tuli. On typerää että täällä vaahdotaan miten joku on sellaista voinut mennä tekemään. Oikeastaan avioliiton solmiminen on todella tyhmää, siinä voi menettää puolet hankkimasta omaisuudestaan ellei ole ymmärtänyt tehdä avioehtoa!

        Näitä yh-äippien hyväksikäyttäjiä on aika paljon, että voisi sanoa ihan ammattilaisiksi. Yksi tuttu nakitti aina jotain pullukkaa yh-äippää, jotka maksoi autot ja hommasi ruokaa pöytään. Eihän ne autot aina olleet kummoisia, mutta mitäs tyhjällä hepulla olisi muutenkaan ollut. Viimein onnisti, kun ikää tuli ja tää tuttu pääsi työterveyden määräämänä kuntoutukseen, se on oikea kultakaivos tälläiselle. Löytyi yhden ay-pomon exvaimo, jolle oli tulossa avioerossa puolet omaisuudesta, siinä jäi taas yksi pullukka yh-äippä makselemaan jotain autoa, kun alkoi uusi elämä. Tää ay-pomon exeukko oli niin onnensa kukkuloilla, että siltä olis voinnu kiskoa vaikka isosta varpaasta kynnen, nii se ei olis huomannu mitään. Tää heppu pääsi oikein Mersuun käsiksi ja tuli parempaa venettäkin, kesämökinkin sai ostatettua tällä eukolla. Viimein tältä eukolta loppui rahat, mutta onhan näitä, nyt tää heppu asuu uuden uhrin ulkomailla kanssa ja peli jatkuu...


      • Pankistalainaa

        Toivottavasti otit nyt pankista lainaa tuon 3500€ maksamiseen, ettet sortunut kalliisiin rahoituskorkoihin.


      • rewqtui
        joillakin_ammatti kirjoitti:

        Näitä yh-äippien hyväksikäyttäjiä on aika paljon, että voisi sanoa ihan ammattilaisiksi. Yksi tuttu nakitti aina jotain pullukkaa yh-äippää, jotka maksoi autot ja hommasi ruokaa pöytään. Eihän ne autot aina olleet kummoisia, mutta mitäs tyhjällä hepulla olisi muutenkaan ollut. Viimein onnisti, kun ikää tuli ja tää tuttu pääsi työterveyden määräämänä kuntoutukseen, se on oikea kultakaivos tälläiselle. Löytyi yhden ay-pomon exvaimo, jolle oli tulossa avioerossa puolet omaisuudesta, siinä jäi taas yksi pullukka yh-äippä makselemaan jotain autoa, kun alkoi uusi elämä. Tää ay-pomon exeukko oli niin onnensa kukkuloilla, että siltä olis voinnu kiskoa vaikka isosta varpaasta kynnen, nii se ei olis huomannu mitään. Tää heppu pääsi oikein Mersuun käsiksi ja tuli parempaa venettäkin, kesämökinkin sai ostatettua tällä eukolla. Viimein tältä eukolta loppui rahat, mutta onhan näitä, nyt tää heppu asuu uuden uhrin ulkomailla kanssa ja peli jatkuu...

        Aika tutulta kuviolta kuulostaa.


      • pankistalainaa
        Pankistalainaa kirjoitti:

        Toivottavasti otit nyt pankista lainaa tuon 3500€ maksamiseen, ettet sortunut kalliisiin rahoituskorkoihin.

        Pankista olisi kannattanut heti alunperin ottaa se autolaina ja auto suoraan omiin nimiin, ei olisi tullut tätä ongelmaa, exä olisi palauttanut auton ja olisit vain neuvotellut pankin kanssa asioista. Pankin kanssa pärjää paljon paremmin näissä asioissa, auton myyntikin olisi ollut helpompi järjestää.


      • Maksuun_vain
        jälkiviisautta kirjoitti:

        Ainakin on lapsia siitä liitosta siunaantunut. Silloin yleensä asutaan yhdessä ja pidetään talousasiat jokseenkin yhteisinä. Monillahan on yhteinen tili jonne palkat tulee. Vahtia siinä nyt että mitkä tavarat on mun ja mitkä sun rahoilla maksettu. Mutta aikamoinen lurjus kieltämättä tämä exä. Mutta sellaista se on , Mun exä ei ole maksanut senttiäkään yhteisen lapsen elatuksesta mikä varovaisesti laskettuna tarkoittaisi n 65000 euron pottia (300 eur/kk 18 v)

        Miksi ei ole maksanut? Ja miksi et ole tehnyt asian eteen mitään?
        Ruokot ovat ulosottokelpoisia, jos on mistä ottaa.


    • mites_sillä_jampalla

      Ihan mielenkiinnosta, että mites tää exjamppa? Vissii uus Lyyli lirutettavana ja uus auto alla? Sinuna hieman hienotunteisesti valistasin tätä uutta Lyyliä, että mitä on odotettavissa.

    • eipahajuttu

      Minulle käynyt samoin ja nyt ohi koko rumba. Soitin santanderiin mihin auto tuodaan ja vein sinne. Yli 10000e velkaa. Luottotiedot meni ja jäi käteen vielä pari tuhatta. Eli loppujen lopuksi hyvin.

    • Mietitäämpä_vähän

      AP osti auton omiin nimiinsä, otti lainan omiin nimiinsä.
      Tämän jälkeen sopi exänsä kanssa että hän hoitaa maksut.

      Mitä tapahtuu eron jälkeen jos exä olisi maksanut auton velattomaksi?
      Olisiko hän saanut auton?
      Epäilen että hän on jättänyt automaksut maksamatta kun ei olisi kuitenkaan saanut autoa.

      Vastaavassa taauksessa olisi pitänyt tehdä osamaksukauppa alkuperäisen ja exän välillä jossa todetaan auton omistuksen siirtyvän exälle kun velka on maksettu.
      Nyt exä olisi maksanut ap auton.

      Autohan oli täysin ap nimissä kun hän pystyi sen myymään pois.
      Sama juttu jos laina olisi ollut kokonaan maksettu, ap olisi myynyt sen pois.

      • Rahaterikseen

        Toivottavasti mahdollisimman moni nyt opii jotain tästä.Eli jos aivo-/avokumanilta on luottotiedot mennyt ei kannata hänen puolesta mennä ottamaan lainaa vaikka olisi mitään. Vaikka siippa uhkaisi , vaikka häneltä menis työmahdollisuudet. Auton voi ostaa itselleen ja vuokrata edelleen. Mutta kaikesta on oltava PAPERIT.Eikä lainoja kannata taata missään olosuhteissa.


      • parempipysyäarossa
        Rahaterikseen kirjoitti:

        Toivottavasti mahdollisimman moni nyt opii jotain tästä.Eli jos aivo-/avokumanilta on luottotiedot mennyt ei kannata hänen puolesta mennä ottamaan lainaa vaikka olisi mitään. Vaikka siippa uhkaisi , vaikka häneltä menis työmahdollisuudet. Auton voi ostaa itselleen ja vuokrata edelleen. Mutta kaikesta on oltava PAPERIT.Eikä lainoja kannata taata missään olosuhteissa.

        Nyt menee taasen puurot ja vellit sekaisin... Tämä ap:n auto oli rahoitussopimuksella hankittu, eli ap ei omistanut autoa, vaan rahoitusyhtiö ja ap oli haltijana tuolla autolle. Ei sellaista autoa vuokrata enään kolmannelle osapuolelle, ellei asiaa ilmoitetan auton omistajalle, eli rahoitusyhtiölle. Tässä tapauksessa ap:n exavomies oli luottotiedot sössineenä kelvoton haltijaksi siihen autoon, eli tässä lirutettiin rahoitusyhtiötä iirikseen. Tässä voidaan ajatella, että on tehty väärä merkintä julkiseen rekisteriin todellisen haltijan osalta, rahoitussopimuksen ehtoja on ainakin rikottu.
        Silti kannattaa ottaa opiksi, että tälläisten luottotiedot menettäneiden henkilöiden kanssa ei kannata alkaa mihinkää rahavemputuksiin.


      • Juu_ei_niin

        Mutta kuka olisi omistanut sitten kun kaikki maksut olisi maksettu?
        Ap jutussa on oikeastaan 2 asiaa jota pitäisi miettiä.
        Toinen on tuo pöljä ajatus jeesata luottotietonsa menettänyttä ja ottaa itselle riski.
        Toinen on se eron aiheuttama tilanteen muutos, kuka maksaa entiselle eukolle autoa jonka omistusta ei tule itselle saamaan.
        Varsinkaan jos on mennyt sukset pahasti ristiin ja kumpikin vedättää raha-asioissa kotia päin.


      • pöljätasialla
        Juu_ei_niin kirjoitti:

        Mutta kuka olisi omistanut sitten kun kaikki maksut olisi maksettu?
        Ap jutussa on oikeastaan 2 asiaa jota pitäisi miettiä.
        Toinen on tuo pöljä ajatus jeesata luottotietonsa menettänyttä ja ottaa itselle riski.
        Toinen on se eron aiheuttama tilanteen muutos, kuka maksaa entiselle eukolle autoa jonka omistusta ei tule itselle saamaan.
        Varsinkaan jos on mennyt sukset pahasti ristiin ja kumpikin vedättää raha-asioissa kotia päin.

        No ap olisi tietty omistanut auton, JOS tuo exavomies olisi sen maksanut loppuun asti (edellyttäen, että häneltä olisi myös löytynyt se viimeinen pienellä kirjoitettu suuri loppuerä), mutta yleensä näissä on se tilanne, että autoa ei saada loppuun maksetuksi ja ikinä omistukseen siltä rahoitusyhtiöltä.
        Jotenkin tulee mieleen, että ei ole edes tarkoituskaan ollut maksaa tuota autoa tuolle ap:lle omaksi koskaan tai ainakaan kumpikaan ei ole asiaa loppuun asti ajatellut.
        Lisäksi ihmettelen, ettei tämä exavomies ole lähtenyt velkomaan omiaan takaisin.

        Voisi olettaa, että tämä auto on hankittu pienellä kk-maksulla rahoitusyhtiöltä, jolloin tuo loppuerä on todella suuri. Ap voisi valaista asiaa lisää...


      • viimeineneräyllättää
        pöljätasialla kirjoitti:

        No ap olisi tietty omistanut auton, JOS tuo exavomies olisi sen maksanut loppuun asti (edellyttäen, että häneltä olisi myös löytynyt se viimeinen pienellä kirjoitettu suuri loppuerä), mutta yleensä näissä on se tilanne, että autoa ei saada loppuun maksetuksi ja ikinä omistukseen siltä rahoitusyhtiöltä.
        Jotenkin tulee mieleen, että ei ole edes tarkoituskaan ollut maksaa tuota autoa tuolle ap:lle omaksi koskaan tai ainakaan kumpikaan ei ole asiaa loppuun asti ajatellut.
        Lisäksi ihmettelen, ettei tämä exavomies ole lähtenyt velkomaan omiaan takaisin.

        Voisi olettaa, että tämä auto on hankittu pienellä kk-maksulla rahoitusyhtiöltä, jolloin tuo loppuerä on todella suuri. Ap voisi valaista asiaa lisää...

        Tuossa esim. Nissan Note, jonka rahoituksen viimeinen erä on 7350€
        http://nissan-edut.fi/fi/offers;group/all/E12A/2511/index.html

        Joten ei tarvitse olla kummoinen kottero, kun sitä loppuvelkaa on vielä kummakseen maksettavana...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe