Ajoneuvon painon "siirtymä" ylämäessä

etutakavetovertailija

Näin alkeellinen lasku ei onnistu, vaikka aikoinaan lukiossa kaikki fysiikan kurssit luettuna :(

Eli jos auton massa on vaikka 1500kg ja tästä 60% etuakselilla ja 40% taka-akselilla, niin miten lasketaan painot esim. 5 asteen ylämäessä?

12

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaltto
    • Vajavaiset_lähtötiedot

      Ei asiaa voi laskea noilla lähtöarvoilla. Tarvitaan vielä ajoneuvon geometria eli akseliväli ja painopisteen paikka pystysuunnassa, tai ainakin näiden mittojen suhde.

      Mitä ylempänä painopiste on, sitä suurempi siirtymä, minkä selviää helposti piirtämällä tilanteesta kuvan.

      • staatikko

        Totta. Jos painopiste on äärettömän korkealla, niin auto kiepsahtaa nurin pienimmästäkin kallistuksesta.


      • etutakavetovertailija

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.


      • etutakavetovertailija
        etutakavetovertailija kirjoitti:

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.

        ..ja koko ajoneuvon korkeus 1,429m.


      • fysikkavoiollavaikeaa
        etutakavetovertailija kirjoitti:

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.

        Ihmetella pitää aloittajan järjen juoksua?
        Empä ajatellut loppuun asti?
        Et yhtään hahmottanut asiaa mielessäsi ennen kuin kirjoitit aloituksen ja lisätarkennukset?
        hahmottanut esim käsilläsi puskureita ja liikutat niitä ylämäkeen.
        viet kädet kauemmaksi toisistaan miten asia muuttuisi vai muuttusiko ollenkaan?
        No huh huh. !!
        Mikä painopiste 0.5m mistä? Siis maasta ylöspäinkö? Mihin tarvitaan koko auton korkeutta sitten? Huomaan että kysyjä ei hahmota ollenkaan geometrian vaikutusta kappaleen asemaan ja voimaviivojen kulkua ja vaikutusta kappaleessa.

        Jos auto on paikallaan, on eri asia kun jos auto kiihdyttää samassa mäessä, vertaa keuliva mopo. Mikään ei muutu, muu kuin kiihtyvyys. Usein mopoilija kyllä nykäisee keulaa samalla kun kiihdyttää, mutta kiihtyvyyden merkitys merkittävä.


      • etutakavetovertailija
        fysikkavoiollavaikeaa kirjoitti:

        Ihmetella pitää aloittajan järjen juoksua?
        Empä ajatellut loppuun asti?
        Et yhtään hahmottanut asiaa mielessäsi ennen kuin kirjoitit aloituksen ja lisätarkennukset?
        hahmottanut esim käsilläsi puskureita ja liikutat niitä ylämäkeen.
        viet kädet kauemmaksi toisistaan miten asia muuttuisi vai muuttusiko ollenkaan?
        No huh huh. !!
        Mikä painopiste 0.5m mistä? Siis maasta ylöspäinkö? Mihin tarvitaan koko auton korkeutta sitten? Huomaan että kysyjä ei hahmota ollenkaan geometrian vaikutusta kappaleen asemaan ja voimaviivojen kulkua ja vaikutusta kappaleessa.

        Jos auto on paikallaan, on eri asia kun jos auto kiihdyttää samassa mäessä, vertaa keuliva mopo. Mikään ei muutu, muu kuin kiihtyvyys. Usein mopoilija kyllä nykäisee keulaa samalla kun kiihdyttää, mutta kiihtyvyyden merkitys merkittävä.

        Auton painopiste ilmoitetaan maasta ylöspäin. On totta, että en hahmottanut oikein mitään. Jos silti joku osaa auttaa, niin arvostan.

        Tarkoitus olisi laskemalla vertailla etu- ja takavetoista autoa ja selvittää mäen jyrkkyys, jolla takavetoisella on enemmän painoa (suurempi osuus kokonaismassasta) taka-akselilla.

        Tietenkin tarvittaisiin molemmista autoista nämä jo tässä mainitut tiedot.


    • tyhmä_autokuski

      Lukiolainen ei nyt tiedä sitä, että kuormat on sidottava kiinni jotta ne eivät liiku. Ei ylämäessä eikä alamäessä. Eikä kiihdytettäessä eikä jarrutettaessa.

      Tämä on turvallisen liikkumisen sääntöjä. Kukapa sitä niskaansa haluaa saada koko kuorman?

      • ihmettely

        Miten kuorman liikkuminen liittyy alkuperäiseen aiheeseen, eli painonjakaumaan ylämäessä vrt. tasaisella?


      • Selitys
        ihmettely kirjoitti:

        Miten kuorman liikkuminen liittyy alkuperäiseen aiheeseen, eli painonjakaumaan ylämäessä vrt. tasaisella?

        Kyllä se liittyy. Jos kuorma koostuu lavalla irrallaan olevista keilapalloista, niin kuorman painonjakauma muuttuu tien kaltevuuden muuttuessa.


    • Ja_ei_kun_laskemaan
    • etutakavetovertailija

      Up.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3290
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2506
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe