Ajoneuvon painon "siirtymä" ylämäessä

etutakavetovertailija

Näin alkeellinen lasku ei onnistu, vaikka aikoinaan lukiossa kaikki fysiikan kurssit luettuna :(

Eli jos auton massa on vaikka 1500kg ja tästä 60% etuakselilla ja 40% taka-akselilla, niin miten lasketaan painot esim. 5 asteen ylämäessä?

12

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaltto
    • Vajavaiset_lähtötiedot

      Ei asiaa voi laskea noilla lähtöarvoilla. Tarvitaan vielä ajoneuvon geometria eli akseliväli ja painopisteen paikka pystysuunnassa, tai ainakin näiden mittojen suhde.

      Mitä ylempänä painopiste on, sitä suurempi siirtymä, minkä selviää helposti piirtämällä tilanteesta kuvan.

      • staatikko

        Totta. Jos painopiste on äärettömän korkealla, niin auto kiepsahtaa nurin pienimmästäkin kallistuksesta.


      • etutakavetovertailija

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.


      • etutakavetovertailija
        etutakavetovertailija kirjoitti:

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.

        ..ja koko ajoneuvon korkeus 1,429m.


      • fysikkavoiollavaikeaa
        etutakavetovertailija kirjoitti:

        Enpä ajatellut loppuun asti..

        Sovitaan että painopiste on 0,5m ja akseliväli 2,81m.

        Ihmetella pitää aloittajan järjen juoksua?
        Empä ajatellut loppuun asti?
        Et yhtään hahmottanut asiaa mielessäsi ennen kuin kirjoitit aloituksen ja lisätarkennukset?
        hahmottanut esim käsilläsi puskureita ja liikutat niitä ylämäkeen.
        viet kädet kauemmaksi toisistaan miten asia muuttuisi vai muuttusiko ollenkaan?
        No huh huh. !!
        Mikä painopiste 0.5m mistä? Siis maasta ylöspäinkö? Mihin tarvitaan koko auton korkeutta sitten? Huomaan että kysyjä ei hahmota ollenkaan geometrian vaikutusta kappaleen asemaan ja voimaviivojen kulkua ja vaikutusta kappaleessa.

        Jos auto on paikallaan, on eri asia kun jos auto kiihdyttää samassa mäessä, vertaa keuliva mopo. Mikään ei muutu, muu kuin kiihtyvyys. Usein mopoilija kyllä nykäisee keulaa samalla kun kiihdyttää, mutta kiihtyvyyden merkitys merkittävä.


      • etutakavetovertailija
        fysikkavoiollavaikeaa kirjoitti:

        Ihmetella pitää aloittajan järjen juoksua?
        Empä ajatellut loppuun asti?
        Et yhtään hahmottanut asiaa mielessäsi ennen kuin kirjoitit aloituksen ja lisätarkennukset?
        hahmottanut esim käsilläsi puskureita ja liikutat niitä ylämäkeen.
        viet kädet kauemmaksi toisistaan miten asia muuttuisi vai muuttusiko ollenkaan?
        No huh huh. !!
        Mikä painopiste 0.5m mistä? Siis maasta ylöspäinkö? Mihin tarvitaan koko auton korkeutta sitten? Huomaan että kysyjä ei hahmota ollenkaan geometrian vaikutusta kappaleen asemaan ja voimaviivojen kulkua ja vaikutusta kappaleessa.

        Jos auto on paikallaan, on eri asia kun jos auto kiihdyttää samassa mäessä, vertaa keuliva mopo. Mikään ei muutu, muu kuin kiihtyvyys. Usein mopoilija kyllä nykäisee keulaa samalla kun kiihdyttää, mutta kiihtyvyyden merkitys merkittävä.

        Auton painopiste ilmoitetaan maasta ylöspäin. On totta, että en hahmottanut oikein mitään. Jos silti joku osaa auttaa, niin arvostan.

        Tarkoitus olisi laskemalla vertailla etu- ja takavetoista autoa ja selvittää mäen jyrkkyys, jolla takavetoisella on enemmän painoa (suurempi osuus kokonaismassasta) taka-akselilla.

        Tietenkin tarvittaisiin molemmista autoista nämä jo tässä mainitut tiedot.


    • tyhmä_autokuski

      Lukiolainen ei nyt tiedä sitä, että kuormat on sidottava kiinni jotta ne eivät liiku. Ei ylämäessä eikä alamäessä. Eikä kiihdytettäessä eikä jarrutettaessa.

      Tämä on turvallisen liikkumisen sääntöjä. Kukapa sitä niskaansa haluaa saada koko kuorman?

      • ihmettely

        Miten kuorman liikkuminen liittyy alkuperäiseen aiheeseen, eli painonjakaumaan ylämäessä vrt. tasaisella?


      • Selitys
        ihmettely kirjoitti:

        Miten kuorman liikkuminen liittyy alkuperäiseen aiheeseen, eli painonjakaumaan ylämäessä vrt. tasaisella?

        Kyllä se liittyy. Jos kuorma koostuu lavalla irrallaan olevista keilapalloista, niin kuorman painonjakauma muuttuu tien kaltevuuden muuttuessa.


    • Ja_ei_kun_laskemaan
    • etutakavetovertailija

      Up.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      87
      4543
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3304
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3162
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2997
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2935
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2746
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      43
      2669
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      235
      2418
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2226
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      47
      2175
    Aihe