Kamux ja Rinta-Jouppi myyvät kolariautosta tehtyjä

SalaavatKolarit

Kuningaskuluttaja
Julkaistu 10.12.2015
Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10/vaihtoautojen-mainonnassa-pimitetaan-kolaritietoja

Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Moni lunastusauto palaa kuitenkin kolarikorjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa. Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton kolaritaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

Asiakkaan on hyvä tietää kolarin takia tapahtunut lunastus. Se laskee hyvityshintaa joskus jopa kymmeniä prosentteja, jos auton vaihtaa myöhemmin.

Kuningaskuluttaja otti yhteyttä kahteen isoon autoliikkeeseen selvittääksen, mitä myyjä kertoo auton kolaroinnista johtuneesta lunastuksesta ilmoituksissa, puhelimessa ja paikan päällä.

J. Rinta-Jouppi Helsingin myymälä mainosti kolarikorjattua Kia Piacantoa. Auton kolaritaustasta ja lunastuksesta ei kerrottu netti-ilmoituksessa eikä puhelimessakaan, kun Kuningaskuluttajan toimittaja soitti liikkeeseen ja kertoi tulevansa katsomaan autoa. Myyjä ei kertonut lunastuksesta silloinkaan, kun hän esitteli autoa paikan päällä.

Kamuxissa kävi samalla tavalla kuin J. Rinta-Joupilla. Kamux mainosti kolarikorjattua Volkswagen New Beetleä, mutta tietoa lunastuksesta ei löytynyt nettimainoksesta, eikä kolaroinnista kerrottu Kuningaskuluttajan toimittajan soittaessa myyjälle, eikä silloinkaan, kun autoa esiteltiin hänelle liikkeessä.

74

2634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petox
    • KakkiiTeboililla

      Yks jobbariliike myi Toyota Yarista, kertoi kolarikorjauksesta vasta sen jälkeen, kun joku paljasti asian täällä.

    • LähdeOnNettiauto

      Joulupukki on satua.

      Myös jobbariliike on satua, sillä jobbari on aina pimeää kauppaa tekevä yksityishenkilö.

      • NimenvaihtoJouni

        Se jobbari älähtää, johon kalikka kalahtaa.


    • mitentässänäinkävi

      Tietoyhteiskunnasta tullutkin jossain vaiheessa tiedon pimittämisen ja disinformaatioyhteiskunta?

      • ejtennilä

        entäs jos oma vaihto autosi on kolaroitu otit vakuutuksesta kertakorvausen kyläseppä takoi liikunta kykyiseksi ilmanmitään turvallisuus takuuta huijari releleellä aibäkit kuntoon ym virityksiä kerrotko tämän vaihtokauppa tilanteessa


    • AsiakasPettääAina

      Suomen LAIN mukaan riittää, kun 2.kilpisyydestä/kolarointilunastuksesta kertoo viimeistään kaupantekotilaisuudessa ennen allekirjoituksia. Se, missä vaiheessa tuon kolaroinnin tai muuten 2.kilpisyyden myyjä ilmoittaa, ei ole oleellista kunhan se kirjataan kauppasopimukseen.

      Kamuxilta: "Konsernijohtaja Juha Kalliokoskikin vakuuttaa, että lunastuksesta olisi kerrottu ennen kaupan tekoa.
      Rinta-Joupilta: "...ostaja olisi kuitenkin saanut tiedon Kian lunastuksesta ennen kaupan tekemistä."

      Eli taas kerran, kuten kuningaskuluttaja -ohjelmassa usein ennenkin;
      Paljon melua tyhjästä.

      Ps. Yhtäkään 2.kilpistä autoaan ei ole vaihdossa tuoja ilmoitellut kolarikorjattuna, saati edes vaihtoon tuodessaan minulle mainostellut... ennenkuin olen itse auton papereista tai dokumenteista muualta sen selvittänyt.
      Kauppias: "Tämä vaihdokkisihan on kolariauto."
      Aasiakas, vaihdossa vikojen pimittäjä: "Öööööö... aijaa... sitäkö se edellinen rekisteritunnus siellä tarkoittaakin... joo... niin se taitaa olla joo..."

      • UUDETTUULETPUHALTAA2016

        ...joten seuraavan 2.kilpisen vaihdossa tuovan haastan oikeuteen petoksesta, jos ei edes vaihtokauppasopimuksia allekirjoitettaessa kolaroinnista minulle kerro tai sitä ei kauppasopimukseemme kirjata.
        Oikeudet ne on autoliikkeilläkin!


      • kärykävi

        Totta on, muistuu mieleen yksikin tapaus, kun tarkastuksen yhteydessä (ennen asiakkaan saapumista) huomasin auton olleen hänen omistusaikanaan pari kk lunarissa ja uusin kilvin jälleen liikenteessä. Asiakkaan (oikeammin aasi akkaan) saavuttua, keskustelun ohessa mainitsin, että vaihdokin arvoon vaikuttaa sen ns kaksikilpisyys, josta asiakas oli hyvin hämmästynyt ja kertoi ettei moista ole huomannutkaan, ainahan se on mennyt hyvin katsastuksesta läpi ja on niin erinomainen ajaa.... Totesin, että kyllähän sen saattaa helpostikin unohtaa, jos vetää auton muutamaks kuukaudeks ajokunnottomaa solmuun... Pertti Perusrehellisen naama hiukan punehtui ja tuli kiire johonkin unohdettuun palaveriin....

        Kyllähän se on niin, että aivan jokainen näistä tietää oman autonsa mahdollisen kaksikilpisyyden, mutta 99,999% yrittää sen salata.


      • mustilaisJohn

        Aasilla käy vain aasiakkaita.


    • SalaaminenOnValehtelua

      Tottakai Kamux ja Rinta-Jouppi väittävät huijauksesta kiinni jäädessään juuri noin. Ei ole mitään syytä uskoa, että asiakkaille olisi kerrottu kolarista selvästi ennen auton maksua.

      Joskus myyjät käyttävät seuraavaa kikkaa kirjoittaessaan kauppasopimusta: "Lisätään maininta esimerkiksi termillä ”kaksikilpinen” tai ”osia vaihdettu”. Tällaiset sanat eivät aina herätä tavallista auton ostajaan epäilemään, että kyse on auton arvoa laskevasta lunastuksesta."

      Hyviin kauppatapoihin kuuluu kertoa kolaroinnista SELVÄSTI jo auton markkinoinnissa. Ostopäätökseen vaikuttavien tietojen pimittäminen on valehtelua.

      Vieläkin törkeämpää valehtelua on jättää kertomatta kolarista, kun asiakas soittaa ja kysyy autosta, ja sopii tapaamisen. Kukaan ei halua tulla pitkienkin matkojen päästä katsomaan autoa, josta on jätetty kertomatta noin oleellinen asia.

      Kamux ja Rinta-Jouppi eivät kertoneet kolaroinnista edes silloin, kun henkilö tuli paikalle katsomaan autoja.

      "Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita.

      On mahdollista, että korjaaja suoristaa auton suurlujuusteräksiä, mutta seurauksena palkkirakenne ratkeaa jostain muualta, minne katsastaja ei näe. Tämän jälkeen auton rakenteet eivät toimi oikein, jos auto joutuu uuteen kolariin.
      - Tämä voi vaikuttaa niin, että matkustamon osa vaurioituu pahemmin kuin on laskettu. Katsastaja ei voi taata, että rekisteröintikatsastuksen hyväksyminen tarkoittaa lunastusauton asianmukaista korjaamista."

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10/katsastaja-lunastusautojen-turvallisuudesta-ei-takeita

    • Tissijuppi

      Kamuxin ja Rinta-Joupin taktiikka näyttää olevan, että yritetään saada asiakas kiinnostumaan autosta kertomalla hänelle puutteelliset tiedot.

      Sitten kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen, hänelle saatetaan sen jälkeen mainita jossakin sivulauseessa ohimennen, että auto on kaksikilpinen. Usein sitäkään ei "muisteta" sanoa. Monien maallikkojen mielestä kaksikilpinen tarkoittaa, että autossa on kilpi sekä edessä että takana.

      Useimmat ihmiset hylkäisivät vaihtoehdon heti, jos heille kerrottaisiin mainonnassa rehellisesti, että auto on kolariromusta kokoon moukaroitu pommi. Monissa maissa sellaiset menevät suoraan romutukseen, eikä niitä saa myydä eteenpäin uudelleen kasattaviksi.

      • Tosi_asia

        Tuo sinun väitteesi on kuitenkin pelkkää spekulaatiota. Mietippä sellaista tosiasiaa, että kun lunastuksessa olleen auton myyt asiakkaalle kertomatta siitä, niin se on aina kuluttajasuojalain mukaan virhe ja merkittävä virhe onkin. Liike on silloin aina vähintäänkin korvausvelvollinen tai velvollinen purkamaan kaupan. Mitä mieltä olet, kannattaako ison autoliikeketjun ehdoin tahdoin lähteä salamaan kaks kilpisyyttä? Siinä mielessä olet oikeassa, että olisi aina parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa se asiakkaalle mainitaan ennen kaupantekoa.


      • juhaonkonäinoikeesti
        Tosi_asia kirjoitti:

        Tuo sinun väitteesi on kuitenkin pelkkää spekulaatiota. Mietippä sellaista tosiasiaa, että kun lunastuksessa olleen auton myyt asiakkaalle kertomatta siitä, niin se on aina kuluttajasuojalain mukaan virhe ja merkittävä virhe onkin. Liike on silloin aina vähintäänkin korvausvelvollinen tai velvollinen purkamaan kaupan. Mitä mieltä olet, kannattaako ison autoliikeketjun ehdoin tahdoin lähteä salamaan kaks kilpisyyttä? Siinä mielessä olet oikeassa, että olisi aina parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa se asiakkaalle mainitaan ennen kaupantekoa.

        JUHA KIRJOITA OMALLA NIMELLÄ OIKEESTI huijaaminen yhtä helppoo kuin heinänteko eikö niin kerätään kolehti niin saadaan korjattua NE autot joilla juha huijannut liikevaihto vaan muutama sata miljoona eihän sillä pysty tekeen mitään kuin netistä vähän sitä sun tätä..vai mitä juha!!!!!!!????


      • Tosi_asia

        Nimeni ei ole Juha, enkä ole myöskään lahkolainen. Väitteeni perustuu siihen tosi asiaan, että olen aikaisemmin työskennellyt vuosien varrella neljässä eri merkkiliikeessä automyyjänä ja tiedän myös ne käytännöt mitä näissä isoissa autoliikeketjuissa oli.

        Lähtökohta oli aina se ettei otettu kaks kilpisiä vaihtoon ollenkaan. Asiakaat eivät koskaan tietenkään kertoneet 2 kilpisyydestä oma aloitteisesti, vaan se oli myyjän itse huomattava. Muutamia kertoja kuitenkin asiakas onnistui tuonkin tempun tekemään, kun myyjä ei huomannut papereita riittävän tarkasti katsoa. Ensimmäisellä kerralla kaks kilpisyys huomattiin ennen myyntiin laittoa ja asia myös kerrottiin potenttiaalisille asiakkaille. Toisella kerralla asiakkaan siitä meille huomauttaessa, jonka seurauksena jouduimme luonnollisesti laskemaan auton hintaa.

        Nämä siis ovat ne minun tietämäni tapaukset neljästä merkkiliikkeestä missä olen työskennellyt. Omasta kokemuksestani voin myös sanoa sen, että suurin roisto on aina se asiakas keneltä vaihtoauto tulee. Asiakas on kuitenkin se joka oman autonsa taustan ja kunnon parhaiten tuntee ja tietää, mutta ei luonnollisestikaan kerro näitä myyjälle. Nyt olisi kiva vuorostaan tietää mihinkä ne sinun väitteesi perustuvat...?


      • VastaappaMinulle
        Tosi_asia kirjoitti:

        Tuo sinun väitteesi on kuitenkin pelkkää spekulaatiota. Mietippä sellaista tosiasiaa, että kun lunastuksessa olleen auton myyt asiakkaalle kertomatta siitä, niin se on aina kuluttajasuojalain mukaan virhe ja merkittävä virhe onkin. Liike on silloin aina vähintäänkin korvausvelvollinen tai velvollinen purkamaan kaupan. Mitä mieltä olet, kannattaako ison autoliikeketjun ehdoin tahdoin lähteä salamaan kaks kilpisyyttä? Siinä mielessä olet oikeassa, että olisi aina parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa se asiakkaalle mainitaan ennen kaupantekoa.

        Kuka ja miten voi todistaa sen, ettei autoliikkeen myyjä ole SUULISESTI kertonut auton olevan kolarikorjattu (vaikkei näin olisikaan tehty)?


      • FaktatPaperilla
        VastaappaMinulle kirjoitti:

        Kuka ja miten voi todistaa sen, ettei autoliikkeen myyjä ole SUULISESTI kertonut auton olevan kolarikorjattu (vaikkei näin olisikaan tehty)?

        Myyjä on heikoilla, jos kauppakirjassa ei lue selvästi sitä, että auto on aikaisemmin poistettu rekisteristä vaurioituneena. Suulliseen kertomiseen vetoaminen ei vain herätä luottamusta. Todistustaakka on myyjällä.


      • RahaVoittaa
        FaktatPaperilla kirjoitti:

        Myyjä on heikoilla, jos kauppakirjassa ei lue selvästi sitä, että auto on aikaisemmin poistettu rekisteristä vaurioituneena. Suulliseen kertomiseen vetoaminen ei vain herätä luottamusta. Todistustaakka on myyjällä.

        Sana sanaa vastaan tilanne. Oikeudessa kaatuisi kuluttajan juttu heti.

        Mutta tokihan se merkintä pitää olla myös kauppakirjassa huomaamattomasti niin tarpeen tullen voi sitten näyttää että kyllähän tästä oli puhuttu...


      • Huijaajat
        FaktatPaperilla kirjoitti:

        Myyjä on heikoilla, jos kauppakirjassa ei lue selvästi sitä, että auto on aikaisemmin poistettu rekisteristä vaurioituneena. Suulliseen kertomiseen vetoaminen ei vain herätä luottamusta. Todistustaakka on myyjällä.

        Törkeetä!


    • Yllätysvai

      Ilta-Sanomat sai Kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta listan yrityksistä, joista suomalaiset tekivät eniten valituksia vuoden sisällä.

      Alla autoliikkeet, joista on tehty eniten valituksia.

      Laakkonen 326 valitusta

      Rinta-Jouppi 311 valitusta

      Kamux 292 valitusta

      Delta-auto 263 valitusta

      Vaikka nuo kaikki ovat hintatasoltaan keskimääräistä huomattavasti kalliimpia liikkeitä, niin silti ne eivät suostu suosiolla noudattamaan kuluttajansuojalakia, vaan asiakkaiden on haettava aikaa vievä Kuluttajariitalautakunnan päätös.

      • Montako_tapausta

        Tuossa on isomäärä pelkkiä valituksia. Montako tapausta löydät mustalta listalta noilta liikkeiltä? Eli taitaapa vaan tosia asia olla, että suurin osa on perusteettomia valituksia ja suurimmassa osassa aiheellissa valituksissa päästään asiakkaan kanssa sopimukseen. Totuus on kuitenkin se, että asiakas ei oikeasti edes tiedä miten kuluttajasuojalakia sovelletaan käytetyn auton kaupassa.


    • KamuxJouppiDeltaLaak

      Tehdyt valitukset ovat vain jäävuoren huippu.

      Suurin osa petetyistä asiakkaista ei jaksa lähteä raskaalle valitusten tielle. Huijatuksi tulleita on todellisuudessa varmasti ainakin 10 kertaa enemmän kuin valituksia. Siis YHDEN VUODEN AIKANA useita tuhansia väärin kohdeltuja asiakkaita jokaisella neljällä.

      • näinonmarjat

        Ja sitten totuus:

        Käytetyn auton ostossa on aina riskinsä. Maistraattien kuluttajaneuvontaan käytettyjen autojen kaupoista on pelkästään tänä vuonna tullut 5700 yhteydenottoa. Usein valitukset ovat AIHEETTOMIA.

        – Kuluttajilla on usein liian suuret odotukset. Helposti kuvitellaan, että käytetty auto on uusi, vaikka se on vain ostajalle uusi, kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta muistuttaa.

        Yleisimmin yhteyttä otetaan kaupanteon jälkeen autossa ilmenneistä vioista. Oleellista tällaisessa tapauksessa on se, voidaanko katsoa vian olevan normaali kyseiselle autolle, sillä kuluttajansuojalaki suojaa perusteltuja odotuksia.

        – Käytetyllä autolla on elämää takana ja voidaan olettaa, että sillä on korjaustarpeita. Jos autolla on ajettu 200 000 kilometriä, joku osa voi olla kulunut ihan eri tavalla kuin 20 000 kilometriä ajetulla autolla, Toivanen muistuttaa.

        Mikäli ostaja huomaa autossa vian, ensimmäiseksi pitäisi ottaa yhteyttä myyjään. Jos vika on sellainen, että sellaista ei olisi voinut kyseisessä autossa olettaa olevan, myyjän tulee joko itse korjauttaa vika tai osoittaa korjauspaikka.

        – Tällaisessa tapauksessa katsotaan, että auto tulee myös ostohetkeä parempaan kuntoon, jolloin korjauskustannuksia jaetaan myyjän ja ostajan kesken, Toivanen ilmoittaa.

        Muissa tapauksissa vian korjaaminen jää ostajan harteille. Monissa liikkeistä ostetuissa autoissa liike tosin tulee usein vastaan kustannuksissa. Liikkeet voivat tarjota myös erilaisia takuita käytetyille autoille.

        Toivanen muistuttaa, että toisin kuin moni kuluttaja luulee, ostajalla ei ole purkuoikeutta kauppaan.

        – Ihmiset kuvittelevat, että kaupan voi purkaa, mutta se on sitten myyjän hyväntahtoisuudesta kiinni.

        Toivanen toivookin, että kuluttajat käyttäisivät käytetyn auton ostossa harkintaa.

        Lainaus Turkulaiset lehden artikkelista 28.8.2012, ja tänä päivänä kun perseaukisten määrä on isompi kuin tuolloin AIHEETTOMIEN valitusten määrä on varmaa isompi


    • neverkamux

      Kamux on surkeimpia työpaikkoja joissa olen itse ikinä ollut. Älkää syyttäkö myyjiä vaan talon johtoa. Myyjien provikat on niin tiukaksi vedettyjä ja autoista tulevat kulut (korjaukset) joutuu myyjä antamaan omasta pussista!

      Ja sitten tuohon painostavaan myyntiin esimiehet siellä painostavat myyjiä koko ajan että saataisiin kauppaa aikaiseksi ei siellä välitetä loppujen lopuksi missä kunnossa auto on kuhan katetta saadaan!

      Minun mielestä talossa on huippujätkiä töissä, mutta johto on aika narsistista porukkaa, vaikka kutsuvat itseään uskonmiehiksi eli lestaadioilaisiksi! Minun mielestäni tuo porukka on häpeäksi koko uskonlahkolle, koska eivät millään tavalla noudata kirjaa noilla teoilla!

      Eikä oo helppoo Kamuxin myyjillä muutenkaan. Ns. miljoonabisnes, mutta palkat tulee miten sattuu ja maksetaan tyyliin ku jaksetaan!

      • eikäteboilintakana

        Joulupukki on satua.
        Et ole siellä koskaan töissä ollut, mielesi kyllä tekisi olla menestyjällä.


      • Yhmetteliä

        Nyt täytyy yhtyä samaan olin kanssa siellä töissä ja onhan se melkoista meininkiä. Sen kyllä huomasin että jäsen kirjasta olisi ollut hyötyä.


      • voitotkotiin

        Totta turiset yks liike on kuin 90 luvulla se joka meni konkkaan, sanon suoraan ihme jos kamux on vielä pystyssä...vuoden päästä...AHNEELLE TULEE paskanen loppu...lestajuttuja käytetään hyväksi...sietää tollanen paska tulla uunista ulos kohta kamuxilta halpoja autoja...mutta kukaan ei osta veikkaan että näin tulee käymään, no mitäpä tuosta liikevaihto monta sataa milojoonaa!!!???? sitt ei mittää hätää mä sanon ja ennustan ett ei hyvältä näytä..katotaan osuuko oikeaan..tehkää juttu lehteen monta sataa miljoonaa eihän tässäkään kiuussa ole montaa autoo myyty!!!!!!eikä myydä!!!!!!


    • Riksulainen_

      Vähän samaa olen kuullut muualtakin.

    • ärrä1
      • UTP2016

        Niin?
        Suomen LAIN mukaan riittää, kun 2.kilpisyydestä/kolarointilunastuksesta kertoo viimeistään kaupantekotilaisuudessa ennen allekirjoituksia. Se, missä vaiheessa tuon kolaroinnin tai muuten 2.kilpisyyden myyjä ilmoittaa, ei ole oleellista kunhan se kirjataan kauppasopimukseen.
        Kamuxilta: "Konsernijohtaja Juha Kalliokoskikin vakuuttaa, että lunastuksesta olisi kerrottu ennen kaupan tekoa.
        Rinta-Joupilta: "...ostaja olisi kuitenkin saanut tiedon Kian lunastuksesta ennen kaupan tekemistä."

        Ja kuten tuossa yllä todettiin, jokainen autoliike tietää kolarihistorian kertomatta jättämisen olevan vakavakin virhe ja virhevastuulain mukaan jopa kaupanpurkuun oikeuttava jos se jätetään kertomatta.
        Mietippä sellaista tosiasiaa, että kun lunastuksessa olleen auton myyt asiakkaalle kertomatta siitä, niin se on aina kuluttajasuojalain mukaan virhe ja merkittävä virhe onkin. Liike on silloin aina vähintäänkin korvausvelvollinen tai velvollinen purkamaan kaupan. Mitä mieltä olet, kannattaako ison autoliikeketjun tai edes pienen autoliikkeenkään ehdoin tahdoin lähteä salamaan kakskilpisyyttä / kolarilunastushistoriaa?

        Minun mielestäni ei kannata ja uskon Saminkin tuon ihan Rinta-Joupin ja Kamuxin tapaan ostajalle ilmoittavan ennen kaupan kättelyä.
        Miten satuitkin "mielenkiinnosta" tilaamaan yhden pienen autoliikkeen satunnaisella otannalla juuri tuon auton tiedot? Pelkkä "mielenkiinto" ei minkään kaaosteoriankaan mukaan riitä tuollaiseen osumatarkkuuteen... sen hoksaamiseen ei tarvitse olla edes Mensan jäsen.


    • Harhaanjohtajat

      "Suomen LAIN mukaan riittää..."

      Niin, mutta entä hyvien kauppatapojen mukaan? Onko oikein houkutella asiakas paikalle jättämällä kertomatta hänelle ostopäätökseen oleellisesti vaikuttava kolarihistoria? Suurin osa ihmisistä ei halua ostaa auto, jossa joku on vammautunut tai jopa kuollut.

      Kolariauto ei ole samanarvoinen eikä samanveroinen kuin kolaroimaton auto.

      "Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita.
      On mahdollista, että korjaaja suoristaa auton suurlujuusteräksiä, mutta seurauksena palkkirakenne ratkeaa jostain muualta, minne katsastaja ei näe. Tämän jälkeen auton rakenteet eivät toimi oikein, jos auto joutuu uuteen kolariin.
      - Tämä voi vaikuttaa niin, että matkustamon osa vaurioituu pahemmin kuin on laskettu. Katsastaja ei voi taata, että rekisteröintikatsastuksen hyväksyminen tarkoittaa lunastusauton asianmukaista korjaamista."

      • yksityinenkusettaaaina

        Mulle ei ole yksikään vaihtoautoa tarjoava asiakas kertonut puhelimitse/sähköpostitse/saati paikalla vaihdokkinsa kaksikilpisyydestä, ei edes meinaa myöntää kun olen sen (tietenkin) selvittänyt. Hyvien kauppatapojen mukaista?


      • yksityinenkusettaaaina
        yksityinenkusettaaaina kirjoitti:

        Mulle ei ole yksikään vaihtoautoa tarjoava asiakas kertonut puhelimitse/sähköpostitse/saati paikalla vaihdokkinsa kaksikilpisyydestä, ei edes meinaa myöntää kun olen sen (tietenkin) selvittänyt. Hyvien kauppatapojen mukaista?

        Ongelmana ei ole suinkaan autoliikkeet, autoliikkeet kertovat myyntitilanteessa mikäli kyseessä on ns kaksikilpinen auto, vaan yksityise, jotka koittavat kauppatilanteessa kaikin mahdollisin keinoin salata oman vaihdokkinsa kaksikilpisyyden, vähintäänkin totuuden tultua julki vähätellä sitä.


      • Reilua

        Itsellä ollut pieni autoliike 5 vuoden ajan,sinä aikana 5 kolariautoa korjattu ja laitettu myyntiin ilman että ilmoituksessa lukee mitään. Jokaiselle joka kyseisistä autoista on soittanut/tullut katsomaan on kerrottu mitä osia on vaihdettu ja että on kaksikilpinen. Tosin en ole ostanut pahasti kolaroituja,vaan esimerkiksi autoja joissa on selvinnyt oven ja lokasuojan vaihdolla ja maalauksella ettei ole ehdollista korjausta vaadittu paitsi yhdessä vaatimuksena oli nelipyöräsuuntaus kun vanteessa oli lommo.
        Autoa saa ja pitää koeajaa ennen kun suostun myymään ja tietenkin saa rauhassa muutenkin tutkia.


      • Petospentti
        Reilua kirjoitti:

        Itsellä ollut pieni autoliike 5 vuoden ajan,sinä aikana 5 kolariautoa korjattu ja laitettu myyntiin ilman että ilmoituksessa lukee mitään. Jokaiselle joka kyseisistä autoista on soittanut/tullut katsomaan on kerrottu mitä osia on vaihdettu ja että on kaksikilpinen. Tosin en ole ostanut pahasti kolaroituja,vaan esimerkiksi autoja joissa on selvinnyt oven ja lokasuojan vaihdolla ja maalauksella ettei ole ehdollista korjausta vaadittu paitsi yhdessä vaatimuksena oli nelipyöräsuuntaus kun vanteessa oli lommo.
        Autoa saa ja pitää koeajaa ennen kun suostun myymään ja tietenkin saa rauhassa muutenkin tutkia.

        Salaaminen on huijaamista.


      • KouluunMars
        Petospentti kirjoitti:

        Salaaminen on huijaamista.

        Kukaan ei ole salannut mitään jos osaat lukea.


    • AutoilijaN

      Sellaset autoliikkeet kuin AL-kaupat Keravalla ja Jorma Kokko Helsingissä myyvät joko pelkästään tai ainakin enimmäkseen itse kasaamiaan entisiä kolariautoja. Ne on ostettu yleensä joko Autovahinkokeskuksesta tai suoraan autot kolaroineilta.

      Olen kuullut moneltakin alan ammattilaiselta, että merkkiliikkeet eivät ota sellaisia autoja edes vaihdossa. He ovat sanoneet myös, että jos auto on aikaisemmin poistettu rekisteristä vaurioituneena, niin sen todellinen arvo on korkeintaan puolet alkuperäisen vastaavan auton hinnasta.

      On varmasti ikävä yllätys asiakkaalle, kun hän kahden tai kolmen vuoden kuluttua yrittää vaihtaa tai myydä autoaan ja saakin kuulla että on kolariauton omistaja.

      • kjhdhfgfj

        Aika rusinaksi saanu mennä jotta noin arvo tippuisi , tai sitten korjattu selvästi ala-arvoisesti. Jos mitään autoista ymmärtää niin minusta nuo ovat mahdollisuus saada hyvä auto suht edullisesti , monet noista avk:n autoista hyvin hoidettuja joita jokin pintapellin oikaisu/vaihto ei huononna yhtään,joskus jopa parantaa vanhan käyttöarvoa esim uuden maalauksen yms. johdosta.Bisnestä noilla tuskin kannattaa tehdä mutta omaan pitkäaikais käyttöön hyvä vaihtoehto. ymmärtämättömien on tietenkin syytä pysytellä noista erossa.


    • TUPLAVERO200

      Samaa tekevät nämä ns PURKAAMOT KILVELLISIÄ AUTOJA OSTETAAN VAKUUTUSYHTIÖLTÄ SITTEN MYYDÄÄN VÄHÄN AJETTUNA ETEENPÄIN EI JÄÄ MERKINTÖJÄ REKISTERI OTTEESEEN TÄTÄ ON TEHTY JO 80LUVULTA SAAKKA VOI OLLLA ALV VEROT MUUT MAKSUT JÄÄNEET PERIMÄTTÄ

    • Kaboooom

      Jorma Kokko pitää nyt Nettiautosssa myynnissä kahta autoa ja AL-kaupat 13 autoa. Yhdessäkään ilmoituksessa ei kerrota autojen kolaroinneista, vaikka kuvista näkyy selvästi että autot on huonosti maalattu jälkeenpäin ja edes pellit eivät istu kunnolla.

    • 10points

      Visa-Auto Raisio myy paljon kolariautoja. Visa-Auto kertoo ilmoituksissaan autojen kolaroinneista. Esim: "Vauriokorjattu, vaihdetut osat 7, 5%, (Etulokasuoja, Vasen Etusäleikkö, Etupuskuri, Etuovi, Vasen Kattopelti, Etukansi, Etuvalaisin)"

      Toinen asia on se, että miksi autoliike edes myy kolariautoja, kun myös alkuperäisiä autoja on tarjolla. Kolariautosta ei saa koskaan aivan samanlaista kuin se oli ennen kolaria, ja kolariauton arvo on paljon pienempi kuin kolaroimattoman.

    • lestassentään

      älä välitä lestaan voi aina luottaa, ainakin unissaan.Jos on muka satojen miljoonien liikevaihto.!!!!!!!!??????..Onko niin PIHI ettei raski korvata jonkin sadan euron laskua OIKEESTI...KYSYNPÄ MINÄ TYHMÄ, totta se on. jos aattelee että kyllä tohon voi luottaa kun on LESTA. Se on pahinta mitä ihminen kuvittelee, kaikilla vaan raha mielessä....ja voitto näin se menee, onko se sitten kusetusta vai mitä...onhan lestatkIn MUUTTUNEET ennnen ei saanu kattoa edes piirettyjä nyt on jo kamuxillä tv:ssä mainos , siitä ois tullu maailmanloppu 70- 90 luvulla miten tänään käy TV;tä ainakin katotaan NETISTÄ ja pornot päälle joku vois SANOO: maailma muuttuu eskoseni ja ihmiset siinä...eikö vain!!!!????

      • näinonmarjat

        Ihan sama vaikka olisi miljardin liikevoitto, aiheettomia luulottelijoiden laskuja ei korvata. Takuu-uskovaisilla on nimenomaan vain raha mielessä kun luulevat autoliikkeitä pankkiautomaateiksi.

        Piheydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos ei halua jaella rahojaan vain tehdäkseen mielensäpahoittajien fiiliksen paremmaksi. Tuskin sinäkään kiikutat tilipäivänä rahaa naapurille, vain että hänelle tulisi hyvä mieli.


    • Kuinmustalaiseen

      Tarra"mieheen" voi aina luottaa...

    • KolariEiHinnanAlennusta

      Auton ostajalta vaaditaan kuluttajasuojalaissa auton huolelliseen tutustumiseen ja historiatietojen selvittäminen on vähintä mitä auton ostaja voi tehdä.
      Jos tämän laiminlyö ja myöhemmin saa selville, että auto onkin lunastettu aiemmin niin voi katsoa peiliin.
      Kun esität ostajana myyjältä kysymyksen "Onko auto kolarikorjattu?" niin kyllä myyjä siihen vastaa jos vain tietää näin asian olevan.
      Jos tieto salataan on asian laita sitten aivan toinen.

    • MissäMyyjänMoraali

      Myyjä jättää kertomatta erittäin tärkeän ostopäätökseen vaikuttavan asian

      = myyjä salaa asian

      = myyjä valehtelee tietoa pimittämällä antamalla ymmärtää, että mitään kolaria ei muka olisi ollut.

      • TyhmäSaaOllaEiIdiootti

        VÄÄRIN!

        Ostajaa ei kiinnosta tai se ei vaikuta hänen ostopäätökseensä mitenkään jos hän ei VAIVAUDU kysymään myyjältä auton historiaa yksinkertaisella kysymyksellä "Onko auto kolarikorjattu?"

        Myyjän ei ole mikään pakko tyrkyttää tietoa ostajalle jos tämä ei sitä erikseen kysy.
        Onko mielestäsi myyjän kerrottava sekin, että edellinen auton katsoja on vahingossa piereksinyt auton penkkiin koeajon aikana jos tämä on myyjän tiedossa?

        Myyjä ei salaa mitään. Ei ole myyjän ongelma jos ostajaa EI KIINNOSTA kysyä autosta ja sen historiasta.


      • Näinmenee
        TyhmäSaaOllaEiIdiootti kirjoitti:

        VÄÄRIN!

        Ostajaa ei kiinnosta tai se ei vaikuta hänen ostopäätökseensä mitenkään jos hän ei VAIVAUDU kysymään myyjältä auton historiaa yksinkertaisella kysymyksellä "Onko auto kolarikorjattu?"

        Myyjän ei ole mikään pakko tyrkyttää tietoa ostajalle jos tämä ei sitä erikseen kysy.
        Onko mielestäsi myyjän kerrottava sekin, että edellinen auton katsoja on vahingossa piereksinyt auton penkkiin koeajon aikana jos tämä on myyjän tiedossa?

        Myyjä ei salaa mitään. Ei ole myyjän ongelma jos ostajaa EI KIINNOSTA kysyä autosta ja sen historiasta.

        Jos auto on ns. kaksi kilpinen (kolarin vuoksi lunastettu), niin silloin on myyjän oma aloitteisesti kerrottava tästä. Taas jos auto ei ole lunastettu kolarin vuoksi, vaan on korjattu asianmukaisesti, niin silloin sitä ei tarvitse kertoa erikseen.


      • Näinmenee
        Näinmenee kirjoitti:

        Jos auto on ns. kaksi kilpinen (kolarin vuoksi lunastettu), niin silloin on myyjän oma aloitteisesti kerrottava tästä. Taas jos auto ei ole lunastettu kolarin vuoksi, vaan on korjattu asianmukaisesti, niin silloin sitä ei tarvitse kertoa erikseen.

        Lisäyksenä edelliseen, että vaikka autoa ei olisi lunastettu, mutta kolari on ollut suuri ja korjaukset ovat olleet merkittävät, niin silloin on myös kerrottava nämä tiedot asiakkaalle.


      • missäyksityisenmoraali

        Pertti Perusrehellinen suunnittelee auton vaihtoa, lähettelee sähköpostitse tarjouspyyntöjä vaihdosta useisin eri liikkeisiin, "unohtaen" vaihdokkinsa olevan kaksikilpinen ja tietenkin vain auton merkin, mallin, vm, ajokilometrit mainiten ja kuin vahingossa rekisterinumeron "unohtaen"

        Asiakas jättää kertomatta erittäin tärkeän hyvitykseen vaikuttavan asian

        =asiakas salaa asian

        = asiakas valehtelee tietoa pimittämällä antamalla ymmärtää, että mitään kolaria ei muka olisi ollut.

        Asian tultua julki, kun kauppoja aletaan tehdä Pertin tultua paikalle, eikä liike olekaan enää halukas Pertin päin vittua korjattua mällipeliä ottamaan vaihdossa oikeastaan mihinkään hintaan, P. Perusrehellinen raivoaa: Ette te voi perua, kun sähköpostissa sovittiin...,

        Taas Pertiltä "unohtuu", että hän valehteli ja liike, joka nämä perusrehelliset tuntee, on koko ajan kirjoittanut: Vaihto MAHDOLLINEN ......


    • PaskanjauhamiselleLoppu

      Vetäkää syvään henkeä ja käyttäkää hetken aivoja.
      Ei kukaan täysjärkinen autoliikkeen omistaja rupea myynti-ilmoituksessaan ilmoittamaan auton olevan kaksikilpinen, kolaroitu tai lunastettu - sehän karkottaa ainakin puolet potentiaalisista ostajista koska he eivät edes ota yhteyttä.
      Nykyautot lunastetaan jo niin pienistä kolareista että sana "kolarikorjattu" ei ole mikään tuomio.
      Kaikkein paras on saada asiakas soittamaan autosta ja kertoa kolarihistoriasta puhelimessa jolloin moni kiinnostuu autosta koska vaihdettuja osia ei ole paljoa ja ne ovat ns. pintapeltejä joilla ei ole MITÄÄN merkitystä auton kolariturvallisuuteen tai jälleenmyyntiarvoon.
      Älykääpiöt täällä huutavat että kolariautot ovat PUOLET halvempia kuin ei kolaroidut - älkää puhuko paskaa! Korkeintaan kolarikorjattu on halvin myynnissä oleva vastaaviin verrattuna. Eli puhutaan jostain 5-10 % halvemmasta hinnasta jos sitäkään.
      Aivan hyvin Suomessa on liikenteessä YKSIKILPISIÄ pahoin kolarikorjattuja autoja joita myydään ilman mitään tietoa auton historiasta.
      Suomessa lähemmäs joka kolmas auto on jossain vaiheessa KOLARIKORJATTU. Todellisuudessa varmaan vielä enemmän jos huomioidaan amerikasta, saksasta ja baltiasta tuodut kolarikorjatut joista et sitten selvitä historiaa mitenkään.

      Nimimerkillä n. 80-100 autoa vuodessa joista puolet kolarikorjattuja (autoliike).

      • Jepjep_

        Väitteessäsi on siinä mielessä perää, että jos auto on ollut kolarin sattuessa "riittävän vanhan", niin siihen lunastukseen menemiseen ei tarvita kovinkaan kummoista vauriota. Pikku vaurion kun korjaa, niin se auto ei oo sen huonompi, kuin muukaan vastaava saman ikäinen auto.


    • RehellinenAlustaAsti

      "Ei kukaan täysjärkinen autoliikkeen omistaja rupea myynti-ilmoituksessaan ilmoittamaan auton olevan kaksikilpinen, kolaroitu tai lunastettu - sehän karkottaa ainakin puolet potentiaalisista ostajista koska he eivät edes ota yhteyttä."

      Nimenomaan karkoittaa.

      Täysijärkinen ja vastuunta kantava autoliike kertoo rehellisesti kolaroinneista jo mainonnassaan.

      Kuluttajariitalautakunta:
      "Jos auto on kolaroitu niin pahasti, että se on välillä poistettu rekisteristä,

      myyjän on nimenomaan kerrottava tämä seikka ostajalle,

      koska tällaisen tiedon voidaan olettaa vaikuttavan ostopäätöksen tekoon. Kun kuluttaja ostaa autoa elinkeinonharjoittajalta, joka ammatikseen harjoittaa autokauppaa, ei kuluttajan tarvitse erikseen tutkia auton rekisteriotetta.

      Jos auton kolaroinnista ei ole kerrottu ennen kaupantekoa ja tällä seikalla olisi olettavasti ollut merkitystä kauppaan, on siinä kuluttajansuojalain tarkoittama, myyjän vastuulle jäävä virhe."

    • arvuutellaaaan

      KAMUX ainakin huutokauppaa autoja netissä , ilmoituksissa selvästi usein pimitetään jotain oleellista tietoa kuten esim. ajokm , jotain voisi niistäkin mainita tiedoksi , voi vain sitten arvata mitä muuta jää kertomatta Aikamoisia ammattilaisia.

    • 8765

      Ystäväni osti aikoinaan Saksasta käytetyn, paljon ajetun Mersun. Hän sai auton autonkuljetusrekkaan, joka oli tulossa Suomeen. Muut autot olivat erään tässä ketjussa mainitun firman ostamia autoja.
      Hämmästys oli suuri, kun hänen autostaan oli matkan varrella hävinnyt 50 000 km.

    • Näileveroo

      PURKU HINAUS FIRMAT TEHNEET AMMATIKSEEN NÄITÄ RUTTU AUTOJA 1980 LUVULTA SAAKKA SITEN MYYDÄÄN PIKKUISEN ALLE NORM HINNAN OSTETAAN KILPINEEN MYYDÄÄN ETEENPÄIN VEROT JÄÄNEET MAKSAMATTA 100 E ostetaan myydään 10000e eteenpäin näitä kun on muutama sata johan siinä kertyy jo verojajakin

      • Jatkasamaanmalliin

        Olet aika mestari, ensimmäinen jonka tiedän osaavan puhua änkyttämällä ja vielä kirjoittaakin änkyttämällä.


      • TinneriäSuonissa
        Jatkasamaanmalliin kirjoitti:

        Olet aika mestari, ensimmäinen jonka tiedän osaavan puhua änkyttämällä ja vielä kirjoittaakin änkyttämällä.

        Itse en saanut mitään selvää tuosta tekstistä, on kyllä todellinen fakiiri näppäimistön takana.
        Tai sitten nämä tinnerihuurut sekoittavat pään, saa halvan humalan kun ensin kittaa autoja, nuuhkii samalla vahingossa niitä höyryjä, sitten rasvanpoisto tinnerillä ja maalaamaan. Aluksi oli pää kipeä, nyt tilalle tullut humalatila.


    • 5sc

      Ostin joku vuosi sitten Autoliike Miettiseltä Kuopiosta auton. Myyjä kertoi, että konepelti on maalattu, kun hiekka on kuluttanut maalin niin huonoksi. Auto hajosi ja korjaaja kertoi, että autolla on ajettu kolari. Joku etu palkki oli jätetty oikaisematta. Että tälläinen tapaus. Eikä varmaan ole ainut.

    • Tipi655

      Eikö tuo ole aika helppo itse rekisterinumeron perusteella katsoa, onko kaksikilpinen? Se 2e kustannus on pieni kun ostaa 20000e autoa.

      • IdiootitKaupoilla

        Nimenomaan!
        Se ostaja joka jälkikäteen valittaa ostaneen kolariauton joka on kakskilpinen voi vain syyttää itseään.


      • muttamutta

        No niin no, mutta jos laki velvoittaa siitä kaks kilpisyydestä kauppiaan kertomaan asiakkaalle, niin onhan siinä silloin kauppiaassa vika ihan lain mukaan.


      • juupaseipäsjuupaseipäs
        muttamutta kirjoitti:

        No niin no, mutta jos laki velvoittaa siitä kaks kilpisyydestä kauppiaan kertomaan asiakkaalle, niin onhan siinä silloin kauppiaassa vika ihan lain mukaan.

        ...ja edelleenkin lain mukaanhan riittää, kun mainitsee asiasta ja kirjaa kauppakirjaan allekirjoitustilaisuudessa. Näin siis lain mukaan, viisastelutmillaista kauppatapaa tämä on tai ei ole on turhaa.
        Kenenkään ei ole pakko allekirjoittaa, jos vasta tuossa vaiheessa hoksaa ostavansa 2.kilpistä autoa.
        Nimi paperissa (jossa tuo 2.kilpisyys mainittuna) =jälkikäteen ei valittamista. Lain mukaan. Suomen lain.


      • SilmätAukiIdiootit
        juupaseipäsjuupaseipäs kirjoitti:

        ...ja edelleenkin lain mukaanhan riittää, kun mainitsee asiasta ja kirjaa kauppakirjaan allekirjoitustilaisuudessa. Näin siis lain mukaan, viisastelutmillaista kauppatapaa tämä on tai ei ole on turhaa.
        Kenenkään ei ole pakko allekirjoittaa, jos vasta tuossa vaiheessa hoksaa ostavansa 2.kilpistä autoa.
        Nimi paperissa (jossa tuo 2.kilpisyys mainittuna) =jälkikäteen ei valittamista. Lain mukaan. Suomen lain.

        Vihdoinkin joku täysjärkinen kansalainen löytyi. Hetken jo kerkesin menettää toivon...
        Eli tosiaan ostajalla on VELVOLLISUUS tarkistaa auto ja sen historia ennen kauppakirjan allekirjoittamista. Myös kauppakirjan lukeminen kuuluu ostajan VELVOLLISUUKSIIN ennen sen allekirjoittamista.
        Kauppakirjasta sitten viimeistään selviää, että auto on kolarikorjattu.
        Kuten edellinen sanoi, turha spekuloiminen että onko hyvä vai huono tapa keroa kolarista vasta kysyttäessä on aivan turhaa. Autoliinkeet ovat olemassa rahan tekemistä varten, se ei ole hyväntekeväisyysjärjestö.


    • Nahjuksia

      Samainen laki vaatii ostajaa tarkistamaan auton, huoltokirjan ja auton paperit erityistä huolellisuutta noudattaen, koska rekisteriotteessa aina maininta kaksikilpisyydestä, mikä ei suinkaan tarkoita, että kyseessä olisi kolarivaurio poisto automaattisesti. Jos ostaja noudattaisi velvollisuuksiaan, niin tälläista keskustelua ei tarvitsisi käydä lainkaan, mutta ei, kun ei kiinnosta vähäkään kaikki vastuut kuuluvat muille.

    • autokaupoilla

      kolariautoon tulisi lunastavan vakuutusyhtiön toimesta plommata merkintä siitä että auto on lunastettu kolarivaurioituneena.
      plommaus voisi olla esim. alustanumeron luona. plommata voisi vielä korjausfirman y-tunnuksen.
      siitä voisi ostajat tarkistaa olisiko auto ollut mahdollisesti vakuutusyhtiön lunastama kolariauto.
      en kyllä ostaisi ex kolariautoa. kokemusta on.

      • KiloKittiäAVot

        Joo ja sitten kolariautoja ostettaisiin purkuun ja hinta sen mukainen. Tästä seuraisi vakuutusmaksujen nousu.
        Ei hyvä, nykyinen järjestelmä on toimiva.
        Vielä parempi olisi jos lunastetut myytäisiin omilla kilvillä niin ei tulisi merkintää kakskilpisyydestä ;)


      • PakkeliaIsostiMestari
        KiloKittiäAVot kirjoitti:

        Joo ja sitten kolariautoja ostettaisiin purkuun ja hinta sen mukainen. Tästä seuraisi vakuutusmaksujen nousu.
        Ei hyvä, nykyinen järjestelmä on toimiva.
        Vielä parempi olisi jos lunastetut myytäisiin omilla kilvillä niin ei tulisi merkintää kakskilpisyydestä ;)

        Kilo kittiä ei ole paljon. Itellä menee yleensä galloonan purkki bondoa kun kattoa ja kylkeä suoristetaan, aina ei jaksa tehdä pohjia tiptop halvempiin romuihin. Kerran näin auton jonka yks toiselta paikkakunnalta osti vuoden päästä: etuovesta oli osa pakkelista irronnut ja pelti alla ruosteista. Nauratti kyllä pitkään kaverin kanssa otettiin kuvakin. Ihme ettei ottanut yhteyttä jälkeenpäin... kolariautot parhaita menemään kun on hinta kohdallaan. Nykyautoissa niin valtavat puskurit että peittyy työn jälki hyvin alle.


    • KamuxKolarix

      Hyvä idea.

    • YKSITYINENsalaaAINA

      Kuningaskuluttaja -ohjelmantekijät voisivat ottaa vertailuun myös yksityisten myynnissä olevat autot yleensäkin.
      100% varmuudella löytyy enemmän yleensäkin vikojen ja eritoten 2.kilpisyyden/kolarikorjauksien pimittäjiä, kuin autoliikkeistä yhteensä.

      Ja kuten tässäkin yhteydessä toteen näytetty, suurin osa autoliikkeistä toteuttaa 2.kilpisenkin kaupat lakien edellyttämällä tavalla. Paljon melua tyhjästä, kuten kuningaskuluttaja-ohjelman "paljastukset" yleensäkin.
      Moniko yksityinen myyjä (saati pimeää ammattimaista autokauppaa muka yksityisenä tehtaileva jobbari) edes kauppakirjaan merkitsisi kolarihistoriasta halaistua sanaa? Eipä yksikään, kun yksityisten välinen kauppa on huomattavan paljon väljempää ja vioista valittaminen aina vakava rikos-asia ja oikeudessa käsiteltävä. Virhevastuulaki ei päde kuten autoliikkeen kaupoissa öpienemmistäkin virheistä.

    • KAMUKSILATpaskaa

      älkää herranjumala ostako kamuxilta mitään eikä mistää, ei liikkeestä ja EI VARSINKAAN MISTÄÄN HUUTOKAUPASTA, myyvät täyttää paskaa ja jos viet asiaa eteen päin niin ne vaa riitauttaa asian (= VÄSYTTÄÄ ASIAKKAAN).
      Suosittelen lämpimästi kaikkia ihmisiä välttämään Kamuksin liiikkeet kaikissa muodoissa.

    • Örri

      Kamuxilla menee huonosti, kun pitää veropetoksiinkin syyllistyä, niin miten ne muka pystyisi mahdollisessa korvausvastuu asiassa maksamaan korvaukset, kun ei rahaa kerran ole.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7588
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3652
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1856
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1100
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      963
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      921
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      817
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      742
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      672
    Aihe