Tein tän aiemmin lesbot-palstalle, mutta täähän sopiikin paremmin tänne.
http://areena.yle.fi/1-3131014
Toimittaja Suvi West teki dokumentin lesbon pikkusiskonsa innoittamana saamelaisesta yhteiskunnasta ja siitä, miten se suhtautuu homoseksuaalisuuteen, eli kieltää sen olemassaolon.
Onpa yllättävää. Itselläkin oli käsitys, että alkuperäiskansoilla homous on täysin luonnollista ja hyväksyttävää. Dokumentin mukaan saamelaiset muista alkuperäiskansoista poiketen eivät puhu siitä lainkaan ja se on tabu. Tästä on varmaankin taas kristinuskoa syyttäminen.
Dokkari avarsi mun näkemyksiä aika paljon, ja ehkä mua vähän nolottaa. Itselleni lesbous on aina ollut niin luonnollista, että olen ehkä jopa hiukan huvittuneena seurannut sitä, kun jotkut toitottaa omaa suuntautumistaan niin kovaan ääneen. Mutta kaikki ei tietenkään aloita samoista lähtökohdista. Miten voi olla, että kaksi suomalaista elää niin erilaista elämää?
Itse Vantaalla syntyneenä ja sittemmin Helsinkiin muuttaneena olen havainnut homouden olevan täysin luonnollista. Homot saavat vapaasti olla omia itseään (no lukuunottamatta paria vanhoillista uskista ja alkkisukkoa huutelemassa ostarilla). Mulle tämä on ollut homouden nykymaailma. Toki tiesin, että se on hankalampaa ja oudompaa pienemmissä kaupungeissa, mutta totaalikieltäminen tuli yllätyksenä. Itse en ole katsonut olevani mitenkään kaapissa, koska täällä kaappia ei ole. Koen olevani etuoikeutettu ja onnekas.
Millaisia ajatuksia dokkari herätti sinussa? Entä millainen käsitys sinulla on ympäröivästä yhteisöstäsi ja heidän näkemyksistä homoseksuaaleista? Olitko/oletko kaapissa?
Ylellä dokkari saamen homoseksuaaleista
2
51
Vastaukset
- Purra
Tämän viestin laitoin vastaukseksi sinne toiseen paikkaan, joten laitan sen myös tänne.
Olen etelään muuttanut citysaamelainen, ja mielestäni julkihomous on suomalaisten ja ruotsalaisten kautta isosta maailmasta omaksuttu moderni vieras aatteellinen vaikute, jota ei tarvitsisi viedä saamenmaalle. Meillä on ihan tarpeeksi ongelmia identiteettimme kanssa ilman, että seksuaali-identiteettiämmekin aletaan ronkkimaan ja "nykyaikaistamaan". Toki jokainen saa yksityisesti tehdä mitä haluaa, mutta ei siitä pidä tehdä numeroa eikä ainakaan kulttuuripiirrettä, jolla rikottaisiin lastemme minäkuvaa ja koko etnisen yhteisömme kantavaa rakennetta. Tässä ei ole kysymys kenenkään syrjinnästä, vaan uhanalaisen alkuperäiskansan suojelemisesta.
On älyttömän naivi ajatus, että luonnonkansat edustaisivat puhdasta ja idealistista suvaitsevaisuutta joka suhteessa ja kaikissa kysymyksissä ihan vain siksi, että ovat luonnonkansoja. Eihän saamelaisiakaan olisi, jos emme olisi jossain määrin pitäneet kiinni perinteistämme. Parhaiten vieraiden ryhmien keskuudessa ovat säilyneet juutalaisten ja romanien kaltaiset kansat, joilla on erittäin paljon tabuja ja kiellettyjä asioita. Asioiden rajaaminen oman yhteisön ulkopuolelle on hyödyllinen taipumus, joka on säilyttänyt monet kansat nykypäiviin asti.
Nykysaamelaisuus on se osa entisajan saamelaissuvuista, jotka ovat pitäneet kiinni perinteistään. Muut ovat suomalaistuneet, ruotsalaistuneet, venäläistyneet ja norjalaistuneet.
Kyse ei ole uskonnosta, vaan luonnosta ja kulttuurista. Kuulun periaatteessa vanhoilliseen seurakuntaan, mutta olen vain tapauskovainen, joten asenteeni ei tule uskosta. Se tulee yhtäältä siitä, minkä koen luonnolliseksi, ja toisaalta siitä saamelaisten sosiaalisesta ja yhteisöllisestä kulttuurista ja jaetusta maailmankuvasta, johon olen kasvanut. Se voi olla jonkun besservisserin mielestä oikea tai väärä, mutta se on maailmankuvamme. Olen nähnyt läheltä myös muita maailmankuvia, ja tiedän, että en halua niiden vaikutteita sotkemaan ja pilaamaan pohjoista elinympäristöämme ja yhteisöämme.- Purra
Voisin vielä tarkentaa, että tunnustan homouden olevan synnynnäinen piirre, enkä siis väitä, että se olisi sellaisenaan kulttuurivaikute. Sen esilletuonti esimerkiksi homoavioliitoissa, pukeutumisessa, julkisessa kuhertelussa ja pride-kulkueissa on kuitenkin kulttuuripiirre, ja saamelaisten kannalta vieras sellainen. Julkinen ja yhteiskunnallinen homous ja homouden ihannointi on siis alkuperäiskansan identiteettiä uhkaavaa kulttuuri-imperialismia.
Saamelaisilla oli joskus muinoin tiettyjä rajattuja tapoja osoittaa näitä taipumuksia, kuten että nainen sai ottaa miehen yhteiskunnallisen ja sosiaalisen roolin. Se oli kuitenkin hyvin eri asia kuin nykyinen irstaileva ja julkinen homokulttuuri. Lisäksi muinaisuuden ja nykyajan välissä on vuosisatojen vanhoillis-kristillinen aika, jolloin tällainen ei ollut hyväksyttyä, ja jonka aikana tällaiset käytännöt katosivat. Sitä paitsi nykyisin naisilla on aika pitkälle miehen yhteiskunnallinen roolikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k253262Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352148- 402147
Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71867Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421518- 381319
- 1231208
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2561183Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451135- 131089