Ylellä dokkari saamen homoseksuaaleista

padatada

Tein tän aiemmin lesbot-palstalle, mutta täähän sopiikin paremmin tänne.

http://areena.yle.fi/1-3131014

Toimittaja Suvi West teki dokumentin lesbon pikkusiskonsa innoittamana saamelaisesta yhteiskunnasta ja siitä, miten se suhtautuu homoseksuaalisuuteen, eli kieltää sen olemassaolon.

Onpa yllättävää. Itselläkin oli käsitys, että alkuperäiskansoilla homous on täysin luonnollista ja hyväksyttävää. Dokumentin mukaan saamelaiset muista alkuperäiskansoista poiketen eivät puhu siitä lainkaan ja se on tabu. Tästä on varmaankin taas kristinuskoa syyttäminen.

Dokkari avarsi mun näkemyksiä aika paljon, ja ehkä mua vähän nolottaa. Itselleni lesbous on aina ollut niin luonnollista, että olen ehkä jopa hiukan huvittuneena seurannut sitä, kun jotkut toitottaa omaa suuntautumistaan niin kovaan ääneen. Mutta kaikki ei tietenkään aloita samoista lähtökohdista. Miten voi olla, että kaksi suomalaista elää niin erilaista elämää?

Itse Vantaalla syntyneenä ja sittemmin Helsinkiin muuttaneena olen havainnut homouden olevan täysin luonnollista. Homot saavat vapaasti olla omia itseään (no lukuunottamatta paria vanhoillista uskista ja alkkisukkoa huutelemassa ostarilla). Mulle tämä on ollut homouden nykymaailma. Toki tiesin, että se on hankalampaa ja oudompaa pienemmissä kaupungeissa, mutta totaalikieltäminen tuli yllätyksenä. Itse en ole katsonut olevani mitenkään kaapissa, koska täällä kaappia ei ole. Koen olevani etuoikeutettu ja onnekas.

Millaisia ajatuksia dokkari herätti sinussa? Entä millainen käsitys sinulla on ympäröivästä yhteisöstäsi ja heidän näkemyksistä homoseksuaaleista? Olitko/oletko kaapissa?

2

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purra

      Tämän viestin laitoin vastaukseksi sinne toiseen paikkaan, joten laitan sen myös tänne.

      Olen etelään muuttanut citysaamelainen, ja mielestäni julkihomous on suomalaisten ja ruotsalaisten kautta isosta maailmasta omaksuttu moderni vieras aatteellinen vaikute, jota ei tarvitsisi viedä saamenmaalle. Meillä on ihan tarpeeksi ongelmia identiteettimme kanssa ilman, että seksuaali-identiteettiämmekin aletaan ronkkimaan ja "nykyaikaistamaan". Toki jokainen saa yksityisesti tehdä mitä haluaa, mutta ei siitä pidä tehdä numeroa eikä ainakaan kulttuuripiirrettä, jolla rikottaisiin lastemme minäkuvaa ja koko etnisen yhteisömme kantavaa rakennetta. Tässä ei ole kysymys kenenkään syrjinnästä, vaan uhanalaisen alkuperäiskansan suojelemisesta.

      On älyttömän naivi ajatus, että luonnonkansat edustaisivat puhdasta ja idealistista suvaitsevaisuutta joka suhteessa ja kaikissa kysymyksissä ihan vain siksi, että ovat luonnonkansoja. Eihän saamelaisiakaan olisi, jos emme olisi jossain määrin pitäneet kiinni perinteistämme. Parhaiten vieraiden ryhmien keskuudessa ovat säilyneet juutalaisten ja romanien kaltaiset kansat, joilla on erittäin paljon tabuja ja kiellettyjä asioita. Asioiden rajaaminen oman yhteisön ulkopuolelle on hyödyllinen taipumus, joka on säilyttänyt monet kansat nykypäiviin asti.

      Nykysaamelaisuus on se osa entisajan saamelaissuvuista, jotka ovat pitäneet kiinni perinteistään. Muut ovat suomalaistuneet, ruotsalaistuneet, venäläistyneet ja norjalaistuneet.

      Kyse ei ole uskonnosta, vaan luonnosta ja kulttuurista. Kuulun periaatteessa vanhoilliseen seurakuntaan, mutta olen vain tapauskovainen, joten asenteeni ei tule uskosta. Se tulee yhtäältä siitä, minkä koen luonnolliseksi, ja toisaalta siitä saamelaisten sosiaalisesta ja yhteisöllisestä kulttuurista ja jaetusta maailmankuvasta, johon olen kasvanut. Se voi olla jonkun besservisserin mielestä oikea tai väärä, mutta se on maailmankuvamme. Olen nähnyt läheltä myös muita maailmankuvia, ja tiedän, että en halua niiden vaikutteita sotkemaan ja pilaamaan pohjoista elinympäristöämme ja yhteisöämme.

      • Purra

        Voisin vielä tarkentaa, että tunnustan homouden olevan synnynnäinen piirre, enkä siis väitä, että se olisi sellaisenaan kulttuurivaikute. Sen esilletuonti esimerkiksi homoavioliitoissa, pukeutumisessa, julkisessa kuhertelussa ja pride-kulkueissa on kuitenkin kulttuuripiirre, ja saamelaisten kannalta vieras sellainen. Julkinen ja yhteiskunnallinen homous ja homouden ihannointi on siis alkuperäiskansan identiteettiä uhkaavaa kulttuuri-imperialismia.

        Saamelaisilla oli joskus muinoin tiettyjä rajattuja tapoja osoittaa näitä taipumuksia, kuten että nainen sai ottaa miehen yhteiskunnallisen ja sosiaalisen roolin. Se oli kuitenkin hyvin eri asia kuin nykyinen irstaileva ja julkinen homokulttuuri. Lisäksi muinaisuuden ja nykyajan välissä on vuosisatojen vanhoillis-kristillinen aika, jolloin tällainen ei ollut hyväksyttyä, ja jonka aikana tällaiset käytännöt katosivat. Sitä paitsi nykyisin naisilla on aika pitkälle miehen yhteiskunnallinen roolikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      116
      3410
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      128
      2546
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      2076
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      2
      1916
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      23
      1572
    6. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1550
    7. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1515
    8. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      27
      980
    9. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      952
    10. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      63
      890
    Aihe