Miksi kirkon papit täällä puolustaa kaikenmaailman tulkintojaan näin pontevasti?
Kyse on samasta ilmiöstä, kun keskiajalla Raamatut oli latinankielisiä eikä niitä annettu kansalle luettavaksi. Hintapolitiikalla myös hoidettiin ettei kansa saa käsiinsä Raamattu. Näin haluttiin, että papit saa määrätä mitä Raamatussa lukee.
Nyt kun Raamattuja voi ostaa ja lukea kuka tahansa, niin papeille tuli ongelma, että jospa ihmiset itse osaa lukea mikä on Jumalan tahto. Ja tämä olisi sitten suuri katastrofi.
Tämän torjumiseksi keksitiin tulkinnat. Papit ja muut oppineet määrää tulkintojensa kautta mitä Raamatussa on kirjoitettu. Näin pyritään saamaan aikaan sama efekti kuin keskiajalla eli ihmiset eivät saa eivätkä saa päästää Jumalan Sanan pariin.
Tulkinnat ovat siis latinankielen käytön nykyaikainen versio.
Tulkinnoista vielä
78
187
Vastaukset
- FundisOnFundis
Sinun omaa tulkintaasi kutsutaan fundamentalistiseksi Raamatuntulkinnaksi. Sekin on yksi tapa tulkita Raamattua.
Luther jo tulkitsi, ja teki jopa oman käännöksensä Raamatusta. Hän teki selvän pesäeron perinteiseen kristinuskoon.
Uusi Raamattukin on tulkinta, erilainen kuin edeltäjänsä.- Aame.n
torre12 kirjoitti:
Luther jo tulkitsi, ja teki jopa oman käännöksensä Raamatusta. Hän teki selvän pesäeron perinteiseen kristinuskoon.
Uusi Raamattukin on tulkinta, erilainen kuin edeltäjänsä." Uusi Raamattukin on tulkinta, erilainen kuin edeltäjänsä." Vuoden -92 väännös on väärennös, oikeasta käännöksestä.
AP sanoi: "Tulkinnat ovat siis latinankielen käytön nykyaikainen versio."
Niin juuri osuit naulankantaan!
Ja ihmettelen, kun esim. Irja Askola kertoo jst. Raamatunkertomuksesta, kuten ruokkimisihmeestä (su J.palvelus Tv:stä), pääpaino ainakin minun korvaani kuului , että hänelle tärkeintä oli RUOHIKKO.
Ei se, että Jeesus oikeasti RUOKKI 5000 ihmistä naiset ja lapset 5 leivällä ja 2 kalalla. Toki ymmärrän sen, että , kun ei jotain ymmärrä ,tai usko, ei sitä osaa selittää. Ja pääosan saa jokin tarpeeton asia. Mutta miksi sitten edes yrittää selitää, miksi hakee virkaa johon ei kuulu?
" Nyt kun Raamattuja voi ostaa ja lukea kuka tahansa, niin papeille tuli ongelma, että jospa ihmiset itse osaa lukea mikä on Jumalan tahto. Ja tämä olisi sitten suuri katastrofi."
Ja , kun Jumala ITSE puhuu Pyhän Hengen kautta heille ITSELLLEEN, jotka USKOVAT HÄNEEN.
Joh 6
Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; Aame.n kirjoitti:
" Uusi Raamattukin on tulkinta, erilainen kuin edeltäjänsä." Vuoden -92 väännös on väärennös, oikeasta käännöksestä.
AP sanoi: "Tulkinnat ovat siis latinankielen käytön nykyaikainen versio."
Niin juuri osuit naulankantaan!
Ja ihmettelen, kun esim. Irja Askola kertoo jst. Raamatunkertomuksesta, kuten ruokkimisihmeestä (su J.palvelus Tv:stä), pääpaino ainakin minun korvaani kuului , että hänelle tärkeintä oli RUOHIKKO.
Ei se, että Jeesus oikeasti RUOKKI 5000 ihmistä naiset ja lapset 5 leivällä ja 2 kalalla. Toki ymmärrän sen, että , kun ei jotain ymmärrä ,tai usko, ei sitä osaa selittää. Ja pääosan saa jokin tarpeeton asia. Mutta miksi sitten edes yrittää selitää, miksi hakee virkaa johon ei kuulu?
" Nyt kun Raamattuja voi ostaa ja lukea kuka tahansa, niin papeille tuli ongelma, että jospa ihmiset itse osaa lukea mikä on Jumalan tahto. Ja tämä olisi sitten suuri katastrofi."
Ja , kun Jumala ITSE puhuu Pyhän Hengen kautta heille ITSELLLEEN, jotka USKOVAT HÄNEEN.
Joh 6
Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä;Ja sitten pidetään kirkossa kunnon pidot.
Ensin syödään jeesuksen lihaa ja sitten juodaan hänen vertaan palanpainikkeeksi!
Näin ulkopuolisen silmin tuo ei eroa mitenkään ihmissyönnistä, johon liittyy tiettyä taikuutta.- luejaopi
Jes. 60
2. Sillä katso, pimeys peittää maan ja synkeys kansat,
- Raamatunlukija
Sinä olet monessa ketjussa sanonut että Raamattua pitää lukea siten kun se on kirjoitettu:
Jeesushan sanoin: Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Tässä pari esimerkkiä siitä mitä Raamattu sitten sanoo, kun sitä ei tulkita millään lailla.
Efes. (Paavali) 6:5 Orjien on toteltava herrojaan ”kuin Kristusta”.
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
5. Moos. 23:2 Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsetkaan eivät saa käydä kirkossa, aina 10. polveen asti.
5. Moos. 13:13-16 "Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia ... teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa."
Entäs tämä ristiriitaisuus sitten?
1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.
3. Moos. 20:17, 5. Moos. 27:20-23 -- Jumala kieltää avioliitot veljien ja sisarusten välillä.Juuri luulin, ettei Jumala puhu mitään "avioliitoista".
Mutta siinähän se puhuu ja avioliittoja siunaa: ainakin siskon kanssa solmittua.- Raamatunlukija
Huhuu aloittaja, kommenttisi tähän uupuu....
- Poukamiesi
"Sinä olet monessa ketjussa sanonut että Raamattua pitää lukea siten kun se on kirjoitettu:"
Tottakai Raamattua luetaan eikä tulkita. Mikä tässä on nyt ongelma? Ja jos taasen tuot noita "ristiriitaisuuksiasi", niin ei onnistu tälläkään kertaa. Raamattu on aina ollut ristiriidaton.
Mikä noissa kohdissa on se ongelma? Voisitko hieman valottaa. - Raamatunlukija
Poukamiesi kirjoitti:
"Sinä olet monessa ketjussa sanonut että Raamattua pitää lukea siten kun se on kirjoitettu:"
Tottakai Raamattua luetaan eikä tulkita. Mikä tässä on nyt ongelma? Ja jos taasen tuot noita "ristiriitaisuuksiasi", niin ei onnistu tälläkään kertaa. Raamattu on aina ollut ristiriidaton.
Mikä noissa kohdissa on se ongelma? Voisitko hieman valottaa.Piiloudut siis taas kysymyksen taakse etkä vastaa:
No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa?
Jeesushan sanoo: Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Edellisessä viestissäni näet muutaman Raamatun kohdan, esitäthän ne Raamatunkohdat jossa esim. nuo kumotaan, ei tulkiten vaan ihan luettuna.
Ja ihan ne Raamatunkohdat joista sen voi lukea suoraan, en kaipaa sinulta tulkintaa, enkä lisää kysymyksiä vaan pelkät Raamatunkohdat riittävät, kiitos. Poukamiesi kirjoitti:
Mikä noissa kohdissa on se ongelma? Voisitko hieman valottaa.Etkö osaa ollenkaan ajatella?
Yhdessä kohtaa Jumala siunaa veljen ja siskon välisen avioliiton, toisessa kohtaa Jumala kieltää sellaiset liitot.
Mikä sinusta on pöntön tehnyt, vai oletko syntynyt sellaiseksi?- Poukamiesi
Raamatunlukija kirjoitti:
Piiloudut siis taas kysymyksen taakse etkä vastaa:
No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa?
Jeesushan sanoo: Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Edellisessä viestissäni näet muutaman Raamatun kohdan, esitäthän ne Raamatunkohdat jossa esim. nuo kumotaan, ei tulkiten vaan ihan luettuna.
Ja ihan ne Raamatunkohdat joista sen voi lukea suoraan, en kaipaa sinulta tulkintaa, enkä lisää kysymyksiä vaan pelkät Raamatunkohdat riittävät, kiitos."No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa?"
Etkö osaa lukea - noinhan siellä Jumalan ilmoittamana lukee. Se on Jumalan Sanaa ja jos haluat tietää onko ne voimassa, niin kysy Jumalalta. Enhän minä Hänen puolestaan osaa vastata.
Ja kyllä Jeesus aika selvästi toteaa mitä todettavissa on. Tämänkin varmaan luit ja silti tivaat asiaa vielä minulta.
Aina kun luemme Raamattua, niin luemme sellaisenaan emmekä missään nimessä mene niitä tulkitsemaan mitenkään. Yritämme sitten vaan ymmärtää mitä ko. kohdat merkitsee minulle tänään. - Poukamiesi
torre12 kirjoitti:
Etkö osaa ollenkaan ajatella?
Yhdessä kohtaa Jumala siunaa veljen ja siskon välisen avioliiton, toisessa kohtaa Jumala kieltää sellaiset liitot.
Mikä sinusta on pöntön tehnyt, vai oletko syntynyt sellaiseksi?"Yhdessä kohtaa Jumala siunaa veljen ja siskon välisen avioliiton, toisessa kohtaa Jumala kieltää sellaiset liitot."
Hyvä huomio. Aabraham ja Saara eivät kylläkään olleet täysiä sisaruksia. Mutta se mitä Jumala tekee, niin se on Jumalan Sanaa. Hän saa tehdä ihan mitä tahtoo. Mikä on se ihminen joka panee Jumalan vastuuseen. Kysyn vaan. - Raamatunlukija
Poukamiesi kirjoitti:
"No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa?"
Etkö osaa lukea - noinhan siellä Jumalan ilmoittamana lukee. Se on Jumalan Sanaa ja jos haluat tietää onko ne voimassa, niin kysy Jumalalta. Enhän minä Hänen puolestaan osaa vastata.
Ja kyllä Jeesus aika selvästi toteaa mitä todettavissa on. Tämänkin varmaan luit ja silti tivaat asiaa vielä minulta.
Aina kun luemme Raamattua, niin luemme sellaisenaan emmekä missään nimessä mene niitä tulkitsemaan mitenkään. Yritämme sitten vaan ymmärtää mitä ko. kohdat merkitsee minulle tänään.Mitäs noi kohdat sinulle sitten merkitsee tänään? Esim. tuo raiskaus -asia? Aika selvästi sanottu Raamatussa, joten pitääkö kivittää uhri kuoliaaksi jos ei ole huutanut tarpeeksi kovaa? Jos ei niin kerrothan miksi mielestäsi ei?
- semanttista.kikkailua
Poukamiesi kirjoitti:
"No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa?"
Aina kun luemme Raamattua, niin luemme sellaisenaan emmekä missään nimessä mene niitä tulkitsemaan mitenkään. Yritämme sitten vaan ymmärtää mitä ko. kohdat merkitsee minulle tänään."Yritämme sitten vaan ymmärtää mitä ko. kohdat merkitsee minulle tänään."
Tuo on juuri sitä tulkintaa. - Poikamiesi
Mitäs noi kohdat sinulle sitten merkitsee tänään? Esim. tuo raiskaus -asia? Aika selvästi sanottu Raamatussa, joten pitääkö kivittää uhri kuoliaaksi jos ei ole huutanut tarpeeksi kovaa? Jos ei niin kerrothan miksi mielestäsi ei?
Itse en näe mitään yhtymäkohtaa nykyaikaan noilla kohdilla muuta kuin että ne ovat täysillä voimassa. Jumala kyllä aikanaan ottaa myös nuo kohdat taas framille. Mutta nyt meillä on uudet käskyt, jotka antoi Jeesus Kristus ja niitä nyt noudatamme. On tärkeää, että tarkoin noudatamme Jumalan (=Jeesuksen ) tahtoa ja luemme Raamattua emmekä tulkitse yhdessäkään Raamatun kohdassa.
- Poikamiesi
semanttista.kikkailua kirjoitti:
"Yritämme sitten vaan ymmärtää mitä ko. kohdat merkitsee minulle tänään."
Tuo on juuri sitä tulkintaa.Ei ole semantiikkaa vaan käytäntöä. Tulkinnoilla yritetään vääntää ja kääntää Raamatun sanomaa ja jakeita ihmiselle mieleiseksi. Ja juuri tästä johtuen Jeesus usein toisti, että "KIrjoitettu on!". Jeesus myös tiesi ihmisen taipumuksen lähteä tulkintojen eksyttävälle tielle.
- Raamatunlukija
Poikamiesi kirjoitti:
Itse en näe mitään yhtymäkohtaa nykyaikaan noilla kohdilla muuta kuin että ne ovat täysillä voimassa. Jumala kyllä aikanaan ottaa myös nuo kohdat taas framille. Mutta nyt meillä on uudet käskyt, jotka antoi Jeesus Kristus ja niitä nyt noudatamme. On tärkeää, että tarkoin noudatamme Jumalan (=Jeesuksen ) tahtoa ja luemme Raamattua emmekä tulkitse yhdessäkään Raamatun kohdassa.
Eli raiskauksen uhri pitää kivittää? Vai mitä tarkoitat? Jeesushan ei tuota ole kumonnut. Vastaisitko selkeästi.
- Poikamiesi
Eli raiskauksen uhri pitää kivittää? Vai mitä tarkoitat? Jeesushan ei tuota ole kumonnut. Vastaisitko selkeästi.
Jeesus ei ole tuota kumonnut mitenkään, sillä raiskaajat Jumala itse sitten tulee tuomitsemaan. Meiltä otettiin Jeesuksen toimesta tuomiovalta pois ja sitten Jeesus antoi meille uudet käskyt, joita nyt uudessa liitossa noudatamme.
- Raamatunlukija
Poikamiesi kirjoitti:
Jeesus ei ole tuota kumonnut mitenkään, sillä raiskaajat Jumala itse sitten tulee tuomitsemaan. Meiltä otettiin Jeesuksen toimesta tuomiovalta pois ja sitten Jeesus antoi meille uudet käskyt, joita nyt uudessa liitossa noudatamme.
Miksi et vastaa selkeään kysymykseen kun Jeesus ei ole tuota kohtaa kumonnut? Pitkääkö raiskauksen uhri siis kivittää vai ei? Kyse ei ole siis raiskaajasta vaan raiskatusta.
Mitä Jeesuksen käskyä tarkoitat tässä tapauksessa?
vastaisitko selkeästi ja Raamattua lainaten niin ei tarvitse joka asiaa kysyä erikseen. - semanttista.kikkailua
Poikamiesi kirjoitti:
Tuo on pelkkää tulkintaa. Tuota ei lue evankeliumissa.
- Poikamiesi
Miksi et vastaa selkeään kysymykseen kun Jeesus ei ole tuota kohtaa kumonnut? Pitkääkö raiskauksen uhri siis kivittää vai ei? Kyse ei ole siis raiskaajasta vaan raiskatusta.
Mitä Jeesuksen käskyä tarkoitat tässä tapauksessa?
vastaisitko selkeästi ja Raamattua lainaten niin ei tarvitse joka asiaa kysyä erikseen.Jos raiskattu morsian ei huuda apua kaupungissa, niin hän Jumalan arvion mukaan tekee aviorikoksen ja tuli aikoinaan kivittää synnin takia. Tuo kohta on yhä voimassa.
"Matt. 7:1
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;"
Nyt meillä ei ole lupaa tuomita ketään. Nyt toteutamme evankeliumia. - Poikamiesi
semanttista.kikkailua kirjoitti:
Tuo on pelkkää tulkintaa. Tuota ei lue evankeliumissa.
Kyllä Raamattu puhuu viimeisestä tuomiosta selvin sanoin.
- hämmäs.tellen
Poikamiesi kirjoitti:
Jos raiskattu morsian ei huuda apua kaupungissa, niin hän Jumalan arvion mukaan tekee aviorikoksen ja tuli aikoinaan kivittää synnin takia. Tuo kohta on yhä voimassa.
Nyt meillä ei ole lupaa tuomita ketään. Nyt toteutamme evankeliumia.Ymmärränkö oikein, että mielestäsi oikeuslaitos ja maalliset lait ovat turhia?
Toisaalta nykymaailmassa raiskatun suu voi olla teipattu vaikkapa ilmaistointiteipillä ja hän ei voi huutaa ja kaupungissakin on nykyään niin paljon melua ettei huuto kuulu. - Poikamiesi
hämmäs.tellen kirjoitti:
Ymmärränkö oikein, että mielestäsi oikeuslaitos ja maalliset lait ovat turhia?
Toisaalta nykymaailmassa raiskatun suu voi olla teipattu vaikkapa ilmaistointiteipillä ja hän ei voi huutaa ja kaupungissakin on nykyään niin paljon melua ettei huuto kuulu.No tätä asiaa tulee kysyä Jumalalta.
- hämmäs.tellen
Poikamiesi kirjoitti:
No tätä asiaa tulee kysyä Jumalalta.
Minä kysyin ja Hänestä sinä olet väärässä.
Poikamiesi kirjoitti:
Jos raiskattu morsian ei huuda apua kaupungissa, niin hän Jumalan arvion mukaan tekee aviorikoksen ja tuli aikoinaan kivittää synnin takia. Tuo kohta on yhä voimassa.
Nyt meillä ei ole lupaa tuomita ketään. Nyt toteutamme evankeliumia."Tuo kohta on yhtä voimassa", mutta "nyt toteutamme evankeliumia".
Siis jätät surutta Jumala lain huomiotta, etkä kysele Jumalalta.. Tiedätkö; niin me muutkin teemme, emmekä välitä mitä Jumala on käskenyt.- Raamatunlukija
Poikamiesi kirjoitti:
Nyt meillä ei ole lupaa tuomita ketään. Nyt toteutamme evankeliumia.Jeesushan sanoin: Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
No voihan tulkita tietysi niin että tuo "Matt. 7:1
Tarkoittaa sitä mitä väitit. Tulkintakysymys. - Poikamiesi
torre12 kirjoitti:
"Tuo kohta on yhtä voimassa", mutta "nyt toteutamme evankeliumia".
Siis jätät surutta Jumala lain huomiotta, etkä kysele Jumalalta.. Tiedätkö; niin me muutkin teemme, emmekä välitä mitä Jumala on käskenyt.No ku antoi uuden käskyn meille :)
- Poikamiesi
Jeesushan sanoin: Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
No voihan tulkita tietysi niin että tuo "Matt. 7:1
Tarkoittaa sitä mitä väitit. Tulkintakysymys."Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;"
Ei tarvi tulkintaa - selvää puhettahan tuo on.
Laki on yhä voimassa kuten kymmenet käskyt todistaa, mutta se tuomari on nyt Jeesus Kristus. - Matteus5
Poikamiesi kirjoitti:
Ei tarvi tulkintaa - selvää puhettahan tuo on.
Laki on yhä voimassa kuten kymmenet käskyt todistaa, mutta se tuomari on nyt Jeesus Kristus.Tuo kohtahan kuuluu näin, varinaisesti tässä Jeesus ei kyllä ota kantaa VT:n lakeihin.
1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
2 Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.
3 Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?
4 Kuinka voit sanoa veljellesi: ’Annapa kun otan roskan silmästäsi’, kun omassa silmässäsi on hirsi?
5 Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.
6 ”Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä. - ymmärrätkö
Piiloudut siis taas kysymyksen taakse etkä vastaa:
Ja ihan ne Raamatunkohdat joista sen voi lukea suoraan, en kaipaa sinulta tulkintaa, enkä lisää kysymyksiä vaan pelkät Raamatunkohdat riittävät, kiitos." No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa? "
Vanha testamentti on LAIN AIKAA ja se VAATI uhria. Jeesus täytti ne molemmat ! Jeesus sanoi : SE on TÄYTETTY!
Vanha testamentti annettiin juutalaisille. Uusi testamentti on kaikille USKOVILLE !
Vanhan testamentin profetiat ovat edelleen käytössä, koska ne kaikki eivät ole vielä toteutuneet. - EIpästainnutkaan
ymmärrätkö kirjoitti:
" No ovatko nuo vanhan testamentin jutut voimassa vai ei? Jos eivät niin kerrotko missä kohtaa raamattu ne kumoaa? "
Vanha testamentti on LAIN AIKAA ja se VAATI uhria. Jeesus täytti ne molemmat ! Jeesus sanoi : SE on TÄYTETTY!
Vanha testamentti annettiin juutalaisille. Uusi testamentti on kaikille USKOVILLE !
Vanhan testamentin profetiat ovat edelleen käytössä, koska ne kaikki eivät ole vielä toteutuneet.Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Poikamiesi kirjoitti:
No ku antoi uuden käskyn meille :)
"Uuden käskyn meille". Eli Raamatussa on aivan turhaa tavaraa vierasta uskonnosta, jopa suurin osa. Olisit selvinnyt pelkällä Uusi Testamentilla aivan hyvin. Siitäkin sulle on suurin osa aivan turhaa.
- ymmärrätkö
EIpästainnutkaan kirjoitti:
Tuossa Matteuksen kohdassa Jeesus ei ollut vielä kuollut, eli LAKIA EI VIELÄ OLLUT TÄYTETTY! Mutta hän menei sitä kohti. Kuten allaolevista R-paikoista näet.
Matt. 5:18 "
16. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille:
kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, e n n e n k u i n kaikki on t a p a h t u n u t.
20. Sillä minä sanon teille:
ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin t e `e t t e pääse taivasten valtakuntaan.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 17
22. Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,
23. ja he tappavat hänet, ja kolmantena päivänä hän nousee ylös". Ja he tulivat kovin murheellisiksi.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 21
1. Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta
2. ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
5. "Sanokaa tytär Siionille:
'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'."
Evankeliumi Matteuksen mukaan 26
"Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi".
43. Ja tullessaan hän taas tapasi heidät nukkumasta, sillä heidän silmänsä olivat käyneet raukeiksi.
44. Ja hän jätti heidät, meni taas ja rukoili kolmannen kerran ja sanoi samat sanat uudestaan.
45. Sitten hän tuli opetuslasten tykö ja sanoi heille:
"Te nukutte vielä ja lepäätte! Katso, hetki on lähellä, ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.
46. Nouskaa, lähtekäämme; katso, se on lähellä, joka minut kavaltaa."
Evankeliumi Matteuksen mukaan 27
23. Niin maaherra sanoi: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?"
Mutta he huusivat vielä kovemmin sanoen: "Ristiinnaulittakoon!"
50. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja `a n t o i ` h e n k e n s ä.
51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat
Jeesus täytti LAIN PIENINTÄ PIIRTOA MYÖTEN. - Eipästainnutkaan
ymmärrätkö kirjoitti:
Tuossa Matteuksen kohdassa Jeesus ei ollut vielä kuollut, eli LAKIA EI VIELÄ OLLUT TÄYTETTY! Mutta hän menei sitä kohti. Kuten allaolevista R-paikoista näet.
Matt. 5:18 "
16. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille:
kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, e n n e n k u i n kaikki on t a p a h t u n u t.
20. Sillä minä sanon teille:
ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin t e `e t t e pääse taivasten valtakuntaan.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 17
22. Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,
23. ja he tappavat hänet, ja kolmantena päivänä hän nousee ylös". Ja he tulivat kovin murheellisiksi.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 21
1. Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta
2. ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
5. "Sanokaa tytär Siionille:
'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'."
Evankeliumi Matteuksen mukaan 26
"Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi".
43. Ja tullessaan hän taas tapasi heidät nukkumasta, sillä heidän silmänsä olivat käyneet raukeiksi.
44. Ja hän jätti heidät, meni taas ja rukoili kolmannen kerran ja sanoi samat sanat uudestaan.
45. Sitten hän tuli opetuslasten tykö ja sanoi heille:
"Te nukutte vielä ja lepäätte! Katso, hetki on lähellä, ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.
46. Nouskaa, lähtekäämme; katso, se on lähellä, joka minut kavaltaa."
Evankeliumi Matteuksen mukaan 27
23. Niin maaherra sanoi: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?"
Mutta he huusivat vielä kovemmin sanoen: "Ristiinnaulittakoon!"
50. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja `a n t o i ` h e n k e n s ä.
51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat
Jeesus täytti LAIN PIENINTÄ PIIRTOA MYÖTEN.Eihän tossa kumota sitä mitä Jeesus on aikaisemmn selkeästi sanonut.
- ymmärrätkö
Ajatellaan, että otit pankista velkaa 20th. Joku toinen maksoi velkasi pankkiin,
oletko EDELLEEN VELKAA vai oletko velaton ?
Laki eroitti ihmisen Jumalasta, koska kukaan ei voinut täyttää lakia.
Jeesus syntyi ihmiseksi, vaikka oli Jumalan poika. Hän täytti lain
HÄN MAKSOI sinun VELKASI.
En osaa enä enempää rautalankaa vääntää. Jos et tuota ymmärrä.
- Kristuksessa_avautuu
Epäuskoisilla on peite, kun vanhan liiton kirjoituksia luetaan. Peite katoa vasta Kristuksessa. Paavalin mukaan uskovaiset ja pelastuksen osallisuuteen päässeet ovat Kristuksessa, osalliset Hänen ansaitsemastaan sovituksesta. Kristuksessa oleminen tarkoittaa jäsenyyttä Jumalan elävässä seurakunnassa, sen yhteydessä. Siis peite otetaan pois, kun ihminen uskoo elävän evankeliumin, jota Jumalan seurakunnassa julistetaan. Peite ei poistu epäuskoiselta, Jumalan seurakunnan ulkopuolella olevalta, vaikka hän opiskelisi kuinka paljon tahansa Raamattua oman järkensä avulla tai teologiaa professorien johdolla yliopistossa. Kristuksen yhteyteen pöääseminen avaa ymmärryksen ja poistaa peitteen. Tämä on harvinaisen selvä asia. Alla Paavalin teksti asiasta.
2. Kor. 3:13 emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.
14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;- hiuli-hei
Siis, jos et ole epäuskoinen, sinulla ei ole peitettä. Panepa siis kertoen, äläkä pyöritellen.
Miksi Jumala ei halunnut sanojaan ja tahtoaan kaikille tiettäväksi? Raamatussahan kaikki oli suunnattu kansalle, ei uskoville.
Missä vaiheessa tuli "peite"?
- mietiskelijätärboheemi
En tiedä, mistä täällä on väitelty, tuli vain mieleen tästä aloituksesta, että paremminkin nykyään, kun saa lukea Raamattua, ei sitä enää lueta.
Se on vähän sama kuin saatiin äänestysoikeus, emmekä äänestä.
Ja toisaalta tietysti nykyaika, joka on vieroittanut ihmiset lukemisesta. Joskus saattaa tietysti olla hyväkin, että kaikki eivät lue, mitä tämä sitten olisi, kun täällä saa lukea niin erikoisia tulkintoja, ja koska elämme individualistista aikaa, kuka tahansa laittaa "demokraattisesti" lusikkansa soppaan, vaikka olisi ateisti...
Tämä on nyt vähän kieli poskella kirjoitettu, mutta tosiaan tuli kerran mieleen, että lupa lopulta saatiin lukea Raamattua, eikä sitä sitten enää lueta. Ehkäpä 100 vuotta sitten ihmiset lukivat vähän enemmän.Raamatun luku taitaa olla useimmalle ihmiselle myrkyn juontia niin sekavaa ja ristiriitaa täynnä se on. Ja kun lukee raamatuntuntijain tulkintoja niin sitten on todella ymmällään. Vanhasta testamentistakin saa sen kuvan että vieraan kulttuurin tai kansan ihmisen tappaminen on jopa toivottavaa mutta oman kansan ihmisen tappaminen synti. Otapa siitä sitten selvyyttä mikä on mitäkin.
- hurjaa_on
sage8 kirjoitti:
Raamatun luku taitaa olla useimmalle ihmiselle myrkyn juontia niin sekavaa ja ristiriitaa täynnä se on. Ja kun lukee raamatuntuntijain tulkintoja niin sitten on todella ymmällään. Vanhasta testamentistakin saa sen kuvan että vieraan kulttuurin tai kansan ihmisen tappaminen on jopa toivottavaa mutta oman kansan ihmisen tappaminen synti. Otapa siitä sitten selvyyttä mikä on mitäkin.
Ja kun lukee Raamattua, niin Vanhan Testamentin jumala tuntuu olevan aivan eri jumala kuin UT:n. Ilmeisesti ihmis- ja jumalakäsitykset kehittyivät.
hurjaa_on kirjoitti:
Ja kun lukee Raamattua, niin Vanhan Testamentin jumala tuntuu olevan aivan eri jumala kuin UT:n. Ilmeisesti ihmis- ja jumalakäsitykset kehittyivät.
Näin minäkin olen monesti ajatellut. Ja näin sen täytyy ollakin kaiken järjen mukaan, esim. juuri homoseksuaalien kohtelu on inhimillistynyt kun ihmis- ja jumalkäsitykset ovat kehittyneet.
sage8 kirjoitti:
Näin minäkin olen monesti ajatellut. Ja näin sen täytyy ollakin kaiken järjen mukaan, esim. juuri homoseksuaalien kohtelu on inhimillistynyt kun ihmis- ja jumalkäsitykset ovat kehittyneet.
Jäi sanomatta, että tuntuu niinkuin nämä käsitykset ovat jatkaneet kehitystä hyvään suuntaan tähän päiväänkin ja jatkunee vielä edelleen.
- hurjaa_on
sage8 kirjoitti:
Jäi sanomatta, että tuntuu niinkuin nämä käsitykset ovat jatkaneet kehitystä hyvään suuntaan tähän päiväänkin ja jatkunee vielä edelleen.
Meinasin tuon saman kirjoittaa, mutta ilmeisesti kovasydämisten konsujen hyökkäysten pelosta jätin sen kirjoittamatta. Näin se on. Myös jokaisen yksilön kohdalla omassa elämässä. Paitsi niillä, joilla on niin jäykkä persoonallisuuden rakenne, että se pysyy kasassa vain jumittumilla kiveen hakattuihin juttuihin. Ja liittynee siihen myös oikeassa olemisen himo, jonka vuoksi ei käsityksiä voi kyseenalaistaa. Jolloin ei pysähtyy.
Oikeesti vasta ne epäilykset vievät eteenpäin avarampaan uskoon, mutta jotkut "yksinkertaisimmat" pelkäävät, että siten menettää uskon. Vaikka ei se usko ihmisestä ole kiinni. Minulla ei ainakaan olisi ollut puristaa mitään omaa uskoa, vaan se heittäytyminen rehelliseen epäilyyn on kasvattanut luottamusta Jlaan eli olen uskaltanut epäillä, huutaa, itkeä, valittaa ja olla vihainenkin Jlalle. Etä enemmän se vaatii. Siitä hyvänä esimerkkinä on Raamatussa Jobin kirja. - hurjaa_on
hurjaa_on kirjoitti:
Meinasin tuon saman kirjoittaa, mutta ilmeisesti kovasydämisten konsujen hyökkäysten pelosta jätin sen kirjoittamatta. Näin se on. Myös jokaisen yksilön kohdalla omassa elämässä. Paitsi niillä, joilla on niin jäykkä persoonallisuuden rakenne, että se pysyy kasassa vain jumittumilla kiveen hakattuihin juttuihin. Ja liittynee siihen myös oikeassa olemisen himo, jonka vuoksi ei käsityksiä voi kyseenalaistaa. Jolloin ei pysähtyy.
Oikeesti vasta ne epäilykset vievät eteenpäin avarampaan uskoon, mutta jotkut "yksinkertaisimmat" pelkäävät, että siten menettää uskon. Vaikka ei se usko ihmisestä ole kiinni. Minulla ei ainakaan olisi ollut puristaa mitään omaa uskoa, vaan se heittäytyminen rehelliseen epäilyyn on kasvattanut luottamusta Jlaan eli olen uskaltanut epäillä, huutaa, itkeä, valittaa ja olla vihainenkin Jlalle. Etä enemmän se vaatii. Siitä hyvänä esimerkkinä on Raamatussa Jobin kirja.PS. "Jolloin ei pysähtyy" po. Jolloin se kasvu pysähtyy. Mutt aika poeettinen ilmaisu "ei pysähtyy".
- mietiskelijätärboheemi
Toisaalta Raamattua ei ehditty lukemaankaan pitkään, sillä lukutaito oli harvalla. Tosin jumalanpalvelukset olivat pitempiä ja kai niissä sitten sai jotain opetusta, mutta toisaalta luulisi, että meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja juuri sen pituuden vuoksi, pystyikö niin paljon ymmärtämään kerralla eikä siihen aikaan mitään henkilökohtaista ohjausta tai seurakunnan tilaisuuksia ollut. Kai vasta 1800-luvulla alkoivat jumalanpalvelukset lyhenemään, mutta silloinhan juuri esim. Suomessa alkoi hieman yleistymään lukutaito ja sen lisäksi raamattuseura jakoi raamattuja koteihin. Itse asiassa siis lyhyen aikaa ehdittiin lukemaan, ennen kuin kyllästyttiin.
Itseäni tietysti näin kristittynä kiinnostaa, eikä se lannista mitenkään, että VT on tavallaan vaikeampaa luettavampaa kuin UT. Sielläkin on silti paljon mielenkiintoisia kohtia.
En minäkään säännöllisesti lue, mutta en minä tee mitään muutakaan säännöllisesti. Aikanaan olen kyllä lukenut moneenkin kertaan. Nyt minua kiinnostaa aihe, miten Kristuksessa pysytään ja mitä se lopulta tarkoittaa. Mutta tietysti muille ei voi pakottaa uskoa. - hurjaa_on
mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Toisaalta Raamattua ei ehditty lukemaankaan pitkään, sillä lukutaito oli harvalla. Tosin jumalanpalvelukset olivat pitempiä ja kai niissä sitten sai jotain opetusta, mutta toisaalta luulisi, että meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja juuri sen pituuden vuoksi, pystyikö niin paljon ymmärtämään kerralla eikä siihen aikaan mitään henkilökohtaista ohjausta tai seurakunnan tilaisuuksia ollut. Kai vasta 1800-luvulla alkoivat jumalanpalvelukset lyhenemään, mutta silloinhan juuri esim. Suomessa alkoi hieman yleistymään lukutaito ja sen lisäksi raamattuseura jakoi raamattuja koteihin. Itse asiassa siis lyhyen aikaa ehdittiin lukemaan, ennen kuin kyllästyttiin.
Itseäni tietysti näin kristittynä kiinnostaa, eikä se lannista mitenkään, että VT on tavallaan vaikeampaa luettavampaa kuin UT. Sielläkin on silti paljon mielenkiintoisia kohtia.
En minäkään säännöllisesti lue, mutta en minä tee mitään muutakaan säännöllisesti. Aikanaan olen kyllä lukenut moneenkin kertaan. Nyt minua kiinnostaa aihe, miten Kristuksessa pysytään ja mitä se lopulta tarkoittaa. Mutta tietysti muille ei voi pakottaa uskoa.Minä koen/ajattelen niin, että Kristus pysyy minussa. Niinkuin Rtussa on se kohta, että mikä voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta, tuskako vai ahdistus jne. Toki myös pysyn/roikun siinä, kun Jeesus sanoo, että hän on totinen viinipuu ja me olemme oksat siinä eli pysykää minussa (Kristuksessa), niin minä pysyn teissä.
Välillä on tuntunut, että yhdellä väsyneellä kädellä olen roikkunut ja pelännyt putoamista. Ja olen varmaan pudonnutkin, mutta mihin. Käsittääkseni Jumalan armoon ja uskollisuuteen, joka näkee meidät kokonaan. Jotain tällaista. - miettijätärboheemi
Esim. tänään olen ollut jostakin ärtynyt, ja aamulla luin (en ollut vielä ärtynyt siinä vaiheessa) Johanneksen evankeliumia sangen hartaassa mielentilassa. Sitten kun päivä jatkui, enkä sen enempää miettinyt tai rukoillut, huomasin tämän ärtymyksen ja aloin kirota, kun jokin peli ei mennyt läpi. Mitä on siis Kristuksessa pysyminen? Minkä vuoksi kaikki putoaa pois, ja ihminen on ikään kuin toinen henkilö suorastaan. Jos olet liberaali, älä nyt pelästy, mutta ilmiselvä taisteluhan tässä on saatanan ja Jumalan välillä, eikä ihminen tiedä miten pysyä Kristuksessa. Kristuksenhan pitäisi koko ajan hallita kuolevaista ruumistani, eikä niin että putoaa taas tekemään sitä mitä kaikki muutkin tekevät. Eikö Jeesus sanonut, että meidän pitää olla jotain muuta?
Toisaalta tämä liittyy aiheeseen, jota mietin, maailman ohdakkeet siis tukahduttavat sanan, ihminen ikään kuin hukkuu maailmaan ja tulee sen kaltaiseksi ja maailma on paha, kuten Jeesus tänään sanoi Johanneksen evankeliumissa, siinä kohtaa, missä lähti ikään kun salaa lehtimajanjuhliin, kun hänen veljensä eivät vielä uskoneet häneen ja kehoittivat häntä lähtemään sinne. Jeesus sanoi, että he voivatkin mennä ihan rauhassa, sillä maailma ei vihaa heitä, koska he eivät sano kuten Jeesus, että maailma on paha. - miettijätärboheemi
Jeesus todellakin sanoi veljilleen Joh. 7:7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.
- hurjaa_on
miettijätärboheemi kirjoitti:
Esim. tänään olen ollut jostakin ärtynyt, ja aamulla luin (en ollut vielä ärtynyt siinä vaiheessa) Johanneksen evankeliumia sangen hartaassa mielentilassa. Sitten kun päivä jatkui, enkä sen enempää miettinyt tai rukoillut, huomasin tämän ärtymyksen ja aloin kirota, kun jokin peli ei mennyt läpi. Mitä on siis Kristuksessa pysyminen? Minkä vuoksi kaikki putoaa pois, ja ihminen on ikään kuin toinen henkilö suorastaan. Jos olet liberaali, älä nyt pelästy, mutta ilmiselvä taisteluhan tässä on saatanan ja Jumalan välillä, eikä ihminen tiedä miten pysyä Kristuksessa. Kristuksenhan pitäisi koko ajan hallita kuolevaista ruumistani, eikä niin että putoaa taas tekemään sitä mitä kaikki muutkin tekevät. Eikö Jeesus sanonut, että meidän pitää olla jotain muuta?
Toisaalta tämä liittyy aiheeseen, jota mietin, maailman ohdakkeet siis tukahduttavat sanan, ihminen ikään kuin hukkuu maailmaan ja tulee sen kaltaiseksi ja maailma on paha, kuten Jeesus tänään sanoi Johanneksen evankeliumissa, siinä kohtaa, missä lähti ikään kun salaa lehtimajanjuhliin, kun hänen veljensä eivät vielä uskoneet häneen ja kehoittivat häntä lähtemään sinne. Jeesus sanoi, että he voivatkin mennä ihan rauhassa, sillä maailma ei vihaa heitä, koska he eivät sano kuten Jeesus, että maailma on paha.Minäkin tykkään Johanneksen evankeliumista kovasti. Olen ihan keltaisella huomiotussilla bongannut kaikki ne sanat, joissa Jeesus puhuu elämästä, jonka hän antaa. Hän on elämän leipä ja elää -sana esiintyy siinä evankeliumissa todella usein. Siksikö se minua niin vahvistaa?
Mitä pelejä sä pelaat? Lienee ihan luonnollista ärtyä, jos keskittyy johonkin eikä se menekään niinkuin olisi halunnut. Ei se tarkoita, ettet enää Kristuksessa olisi. Tämä syntinen & armahdettu dilemma on meille ihmisille vaikea. Kun olisi kivempi huomattavastikin, että olisin hurskas ja kärsivällinen aina. Mutta meillä on armo ja ilman sitä olisi raskasta tämä kristinusko. Minulle se opettaa koko ajan armollisuutta itseä ja toisia kohtaan. Ja pinnaa on venytetty kovasti.
Kyllä minullakin on monesti ollut mahtava olo Joh. evankeliumia luettuani ja rukoiltuani/meditoituani, mutta monesti arjen todellisuus pudottaa sieltä ilmestysmajalta. Mutta kiitos niistä hetkistä. Ne ovat keitaita. Ja aika aikaa kutakin.
Minusta me tarvitsemme seurakunnan yhteyttä, uskovien yhteyttä, Raamattua ja rukousta, ystäviä ja vaikka mitä, koska myös elämme maailmassa, vaikkakin ikään kuin toisen maan kansalaisena. Kuitenkin ns. maailmassa on paljon hyvää, jota Jumala meille lahjoittaa ja kehottaa iloitsemaan niistä. - miettijätärboheemi
Tämä oli ehkä vain kärjistetty esimerkki. Todennäköisesti olen tehnyt tänään syntiä rutkasti ja sellaistakin, mistä olen vielä autuaan tietämätön.
Joka tapauksessa siellä sanotaan, ettei kanna hedelmää, jos ei pysy Kristuksessa, ja periaatteessa tuo kylväjävertaus kertoo samasta. Toki olen jo kauan todennut, etten koskaan tulekaan kantamaan hedelmää, eikä se ole osani kaiketikaan, oikeastaan suren vain siksi, että siinä on taas yksi kristitty kantamatta hedelmää. Ei ihme, ettei kristinusko leviä...Jos kaikki olemme tällaisia suolattomia, mitenkään muista poikkeamattomia. Joka tapauksessa alkukristityhän poikkesivat ympäristöstään. Ja paljon pienemmällä porukalla saatiin aikaan paljon enemmän. Toisaalta silloin oli varmaankin se Jumalan suunnitelma, ja nyt on joku toinen. Länsimaat on näemmä jätetty. - miettijätärboheemi
Sitten taas mahtavaa oloa en hae Jumalan kanssa. Paremminkin voisi sanoa, Jumala vetää puoleensa ja ihminen etsii ja välillä jokin asia kirkastuu, mutta kaikenlaiset fiilistely-sanat ovat itselleni vieraita.
- miettijätärboheemi
Enemmän siinä hämmästyy sitä, että ikään kuin yhtyy siihen, mitä siellä sanotaan ja uskoo ja tahtoo tehdäkin niin, miten sanotaan ja ihan varmasti uskoo, että näin on hyvä, mutta sitten kuitenkin se käytännön elämä on ihan toista, eli se henkilö joka sitten purkautuu esiin milloin missäkin tilanteessa, ei todellakaan pelkästään pasianssin peluussa, vaan elämässä yleensä, sitä sitten ihmettelee, miten niin täydellisesti irtaantuu siitä, mihin on yhtynyt vähän aikaa sitten.
- hurjaa_on
Tämä oli ehkä vain kärjistetty esimerkki. Todennäköisesti olen tehnyt tänään syntiä rutkasti ja sellaistakin, mistä olen vielä autuaan tietämätön.
Joka tapauksessa siellä sanotaan, ettei kanna hedelmää, jos ei pysy Kristuksessa, ja periaatteessa tuo kylväjävertaus kertoo samasta. Toki olen jo kauan todennut, etten koskaan tulekaan kantamaan hedelmää, eikä se ole osani kaiketikaan, oikeastaan suren vain siksi, että siinä on taas yksi kristitty kantamatta hedelmää. Ei ihme, ettei kristinusko leviä...Jos kaikki olemme tällaisia suolattomia, mitenkään muista poikkeamattomia. Joka tapauksessa alkukristityhän poikkesivat ympäristöstään. Ja paljon pienemmällä porukalla saatiin aikaan paljon enemmän. Toisaalta silloin oli varmaankin se Jumalan suunnitelma, ja nyt on joku toinen. Länsimaat on näemmä jätetty.Mulla on sellainen käsitys, ettei kristitty itse näe/tiedosta hedelmiään. Siinähän alkaisi muuten inhimillinen kilpailu ja syntinen vertailu siitä, mitä hedelmiä itse kullakin on ja varsinkin, mitä toisilla ei ole. Uskon, että se on sitä salattua Hengen työtä meissä. Olisiko siksi niin, että evankeliumissa kerrotulla viimeisellä tuomiolla tulemme hämmästymään: ai milloin näin sinut (Kristuksen) alastomana ym. Että ei tunnista niitä tekoja tehdyn Kristukselle tai jättäneensä tekemättä Hänelle.
- miettijätärboheemi
Se voi tietysti olla. MItä vielä tulee mahtavaan oloon - sellaista en tosiaankaan koe, minä koen paremminkin eräänlaisen syvän lohdutuksen, mikä on kuitenkin hiljaista, ei suurta melua tai muuta vastaavaa. Ei ole siis mitään suurta fiilistä, vaan syvä, hiljainen lohdutus. Jumalahan on sillä tavalla erikoinen, että ainoastaan Hän voi antaa sen.
- hurjaa_on
Se voi tietysti olla. MItä vielä tulee mahtavaan oloon - sellaista en tosiaankaan koe, minä koen paremminkin eräänlaisen syvän lohdutuksen, mikä on kuitenkin hiljaista, ei suurta melua tai muuta vastaavaa. Ei ole siis mitään suurta fiilistä, vaan syvä, hiljainen lohdutus. Jumalahan on sillä tavalla erikoinen, että ainoastaan Hän voi antaa sen.
Sama kokemus mullakin. Mutta on myös ollut niitä ihania oivalluksen kokemuksia että kolahduksia, kun olen kokenut, että tässä se juttu on, jota en ole ennen tajunnut. Että aaah! Usko on seikkailua; helpolla ei pääse, mutta mielenkiintoa olisi helppoudessa.
- hurjaa_on
hurjaa_on kirjoitti:
Sama kokemus mullakin. Mutta on myös ollut niitä ihania oivalluksen kokemuksia että kolahduksia, kun olen kokenut, että tässä se juttu on, jota en ole ennen tajunnut. Että aaah! Usko on seikkailua; helpolla ei pääse, mutta mielenkiintoa olisi helppoudessa.
Piti oleman: mutta mitä mielenkiintoa olisi helppoudessa.
- nolaatvain-itsesi
sage8 kirjoitti:
Raamatun luku taitaa olla useimmalle ihmiselle myrkyn juontia niin sekavaa ja ristiriitaa täynnä se on. Ja kun lukee raamatuntuntijain tulkintoja niin sitten on todella ymmällään. Vanhasta testamentistakin saa sen kuvan että vieraan kulttuurin tai kansan ihmisen tappaminen on jopa toivottavaa mutta oman kansan ihmisen tappaminen synti. Otapa siitä sitten selvyyttä mikä on mitäkin.
Olet VÄÄRRÄSSÄ a gaen. Anna jo olla nämä asiat mistä et ilmiselvästi YMMÄRRÄ MITÄÄN.
- Meingott
Kyllä, Raamatun tulkinnalla on olemassa kirkossa rajansa. Raja on uskontunnustus, sen ohi ei voi tulkita astumatta itse uskovien seurakunnan ulkopuolelle.
- miettijätärboheemi
Varmaan kannattaakin jo miettiä, mitä tehdään, kun tutkimustenkin mukaan vain noin puolet on uskontunnustuksen rajoissa, ja mukana on myös pappeja kirkkoon kuuluvien lisäksi. Yleensähän kirkolla ei ole tapana vaihtaa virallisesti uskontunnustusta, vaikka se ei enää uskoisi mihinkään.
Nythän on esim. suuntaus uskoa jotenkin yleisesti jonkinlaiseen jumaluuteen mutta se voi sitten olla mitä tahansa. - nää_on_näitä
Raamatun tulkinta on kuitenkin aina jokaisen oma käsitys sanoista ja niiden merkityksestä. Minun tulkintani mukaa opetetaan elämään niiden ajatusten mukaisesti.
Olenko tulkinnut raamattuni oikein jos äänestän eduskuntavaaleissa tai muuta vastaavaa?
Tulkitsemaan joudun teinpä niin tai näin. "Hiilijalanjälki" jää halusin tai en, aina tuhoan, käytän "puhdasta" vettä ilmaa joka on aina joltakin toiselta pois. Tulkitsin raamattua miten tahansa?
Tarkoitan että jokainen on aina ahne uskonnollisuudestaan tai uskostaan riippumatta - miettijätärboheemi
Sitäpä ihmiset eivät juuri ymmärräkään, että tulkinnassa on rajat. Muuten Jumalasta tehdään kuin muovailuvahaa ja voi olla mitä tahansa. Tämä on ollut nimenomaan kirkkojen tehtävä, eräänlaisen tulkinnan pitäminen. Nyt elämme sitten aikaa, jolloin länsimaailmassa erityisesti on osa ihmisistä alkanut vaativiksi ja pyytävät kirkkoa muuttamaan apostolisen uskon miksi tahansa. Sitä kannattaa siis miettiä, raahataanko epäuskoista seurakuntaa mukana, ja menetetään lopulta koko kristinuskon sanoma.
- miettijätärboheemi
nää_on_näitä kirjoitti:
Raamatun tulkinta on kuitenkin aina jokaisen oma käsitys sanoista ja niiden merkityksestä. Minun tulkintani mukaa opetetaan elämään niiden ajatusten mukaisesti.
Olenko tulkinnut raamattuni oikein jos äänestän eduskuntavaaleissa tai muuta vastaavaa?
Tulkitsemaan joudun teinpä niin tai näin. "Hiilijalanjälki" jää halusin tai en, aina tuhoan, käytän "puhdasta" vettä ilmaa joka on aina joltakin toiselta pois. Tulkitsin raamattua miten tahansa?
Tarkoitan että jokainen on aina ahne uskonnollisuudestaan tai uskostaan riippumattaMitä kummaa tuo äänestäminen muuten tähän liittyi? Sehän oli vain analogia siitä, että kun ihminen saa jonkin oikeuden, siitä lopulta tulee yhdentekevä. Itse en saa itseäni mitenkään kiinnostumaan politiikasta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun tulkintojen tai pelastumisen kannalta...
- nää_on_näitä
Mitä kummaa tuo äänestäminen muuten tähän liittyi? Sehän oli vain analogia siitä, että kun ihminen saa jonkin oikeuden, siitä lopulta tulee yhdentekevä. Itse en saa itseäni mitenkään kiinnostumaan politiikasta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun tulkintojen tai pelastumisen kannalta...
Kaikki liittyy kaikkeen. Jokainen saa oman mielihyvänsä omista tulkinnoistaan. Lopulta on päätöksenä yhteinen hyvinvointi vaikka sitä tekisi mieli hyvinkin rajoittaa ihonvärin tai uskonnon tms. mukaan. Voiko joku todella hyvin kun näkee toisen kärsivän. Onko silloin oikea tulkinta. Kuinka pitkälle se riittää että itse kokee olevansa muita paremmassa...
- miettijätärboheemi
Ai nythän vasta siitä on tulossa mielihyvä-tulkinta. Sen takia siitä yritetään ristikin poistaa. Ei siinä mitään mielihyvää tunne, että Jeesuksen pitää kärsiä syntien vuoksi.
Länsimaat ovat tulossa hedonistisiksi ja hedonismi tulee varmaan muuttamaan paljonkin kristinuskon sisältöä.
Uskontunnustus on siis tavallaan se ahdas portti, mitä kautta mennään. Nautintonsa lisäämistä ihmiset juuri nykyään etsivätkin kristinuskostakin ja se on erittäin suuri vaaratekijä.
Porttia täytyy täten väljentää.
- hämmäs.tellen
Olen aina ihmetellyt, että mitä ihmettä tämä Paavalin kirjoitus tarkoittaa: "Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;"
Mite ihmeessä luonto tuon opettaa?- aivanhirmuista
Hyvä esimerkki tosiaan. Nykyisin naisen nännin nipukka paljaana on samalla tavoin "hänelle häpeäksi"
Jos lapsi näkee sen hänet joudutaan viemään terapiaan ainakin jos uskotaan elokuvantekijöiden ajattelutapaan - suoraan.sanottuna
Paavali oli sekoileva ja ristiriitainen persoona ja tottakai se näkyi hänen kirjoituksissakin.
- suorimmin.sanottuna
suoraan.sanottuna kirjoitti:
Paavali oli sekoileva ja ristiriitainen persoona ja tottakai se näkyi hänen kirjoituksissakin.
Fundiksilla näkyy selkeästi tuo sekoilu ja ristiriitainen persoona heidän kirjoituksissaan. Katsokaa nyt vaikka tätäkin palstaa, jos ei juttu muuten avaudu.
- suoraan.sanottuna
suorimmin.sanottuna kirjoitti:
Fundiksilla näkyy selkeästi tuo sekoilu ja ristiriitainen persoona heidän kirjoituksissaan. Katsokaa nyt vaikka tätäkin palstaa, jos ei juttu muuten avaudu.
Huomattu on.
Mieti jokin lause johon kukaan ei voi vastata kuin yhdellä tavalla
- TuplaValhe
Huvittavaa että nämä fundamentalistit tuntuvat itse olevan niitä jotka eniten tulkitsevat milloin minkäkin Raamatunkohdan heille sopivaksi ja vielä keksivät omasta mielestään sille Raamatunmukaisen perusteen. Mutta aina tulkinta on just sellainen mikä on fundamentalistin omaan ajatusmaailmaan sopiva, ja jos ei Raamatusta mitenkään löydetä sopivaa kohtaa niin ksa, Pyhä Henki sen kertoo, viis Raamatusta.
Tämäkin ketju sen todistaa.
Ja päälle sitten valehdellaan että ei me fundamentalisit tulkita.
Tuplavalhe siis. ”…muut oppineet määrää tulkintojensa kautta mitä Raamatussa on kirjoitettu.”
Ja näitä itseoppineita on mm. netti tulvillaan lähtien aina näistä Paavoloista Mellereihin.- mummomuorismi.haisee
Missäs sinä olet oppisi saanut setan lisäksi?
- Poikamiesi
Tarkasti ottaen nämä ovat Pyhän Hengen opettamia. Ei siis kirjanoppineita. Esimerkkejä Pyhän Hengen opettamista voisin mainita Mooses, Jesaja, Daavid, Paavali, Pietari, Johannes, .... Pyhä Henki toimii aina samalla tavalla kaikkina aikakausina.
- ykkönen.jäi.pois
Poikamiesi kirjoitti:
Tarkasti ottaen nämä ovat Pyhän Hengen opettamia. Ei siis kirjanoppineita. Esimerkkejä Pyhän Hengen opettamista voisin mainita Mooses, Jesaja, Daavid, Paavali, Pietari, Johannes, .... Pyhä Henki toimii aina samalla tavalla kaikkina aikakausina.
Sulta jäi yksi listasta pois: Poikamiesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351