Vihaan kerrostaloasumista

asukki

Kaikessa lyhykäisyydessään: Vihaan kerrostaloasumista.

Mitä siinä oikeastaan vihaan? Sitä, että kokemukseni mukaan suurin osa kerrostalossa asuvista osaa ottaa asumisessaan toiset huomioon, mutta pari asuntoa saa rauhassa terrorisoida koko lopputaloa. Isännöitsijällä ja taloyhtiöllä on keinonsa, mutta niitä ei olla halukkaita käyttämään. Miksi näin on? En tajua.

Ymmärrän toki, että ketään ei heti ensimmäisen valituksen jälkeen ruveta häätämään (enkä ylipäätään laske mukaan valituksia, jotka tehdään tyyliin kerran vuodessa tapahtuvista bileistä). Mutta tässä talossa alakerran kaveri on rellestänyt jo kaksi vuotta (kauan ennen kuin minä muutin taloon). Nyt vihdoinkin hän on saanut häädön. Häädön hän on itse asiassa saanut jo aiemminkin, mutta tällöin hänen äitinsä soitti ja itki, että eikö poika saisi jäädä taloon (poika on nelikymppinen). Tämän "pojan" vanhemmat ovat ostaneet osakkeen pojalle/vuokraavat tätä hänelle, koska halusivat, että poika pääsisi huumekavereistaan eroon. Ikävä kyllä 20 kilometrin välimatka keskustaan ei näitä kavereita ole paljoa pidätellyt ja viereisestä kerrostalosta on löytynyt uusia kavereita myös. Pojalla itsellään on luottotiedot mennyt, eikä saa asuntoa sen takia. Lisäksi on saanut aikaisempia häätöjä vanhempien hänelle hommaamista asunnoista.

Tämän "pojan" asunnossa on soitettu siis yöt läpeensä täysillä musiikkia ja lisäksi hänellä on aina tupa täynnä ihmisiä, kun hän on kotona. No, kukin voi varmaan kuvitella mitä ääntä känninen porukka pitää, kun musiikki on täysillä ja pitää oma ääni saada kuulumaan sen yli. Tietysti he myös siirtelevät huonekaluja yötä myöten raahaamalla pitkin lattiaa yms. (en käsitä, miksi he raahaavat, kun paikalla on porukkaa kuin pipoa - miksi eivät nosta niitä). Asunnossa on myös käytetty (100 % varmuudella) huumeita (ainakin kannabis) ja lääkkeitä. Isännöitsijä ei ole kuitenkaan ilmoittanut tätä poliisille, vaan on sanonut pojalle, että "Jos se tai se tyyppi astuu jalallaankaan tälle pihalle, niin soitetaan poliisit". Ikään kuin kukaan täällä vahtisi, että mitä vieraita kenelläkin käy. Kauan ennen häätöä pojan vieraat myös mm. heittivät rappurallin alakerran ovesta läpi, kun eivät päässeet sisälle ja erään naapurin auton ikkuna lyötiin mäsäksi. Ja sitten vielä ihmetellään, että miksi aina soitetaan poliiseille metelistä, eikä mennä itse puhumaan naapurille. Puhuisitteko te tuollaiselle porukalle? Minä asun siis pojan yläpuolella ja olen todellakin pitänyt matalaa profiilia, etteivät mm. tietäisi mihin autoon menen.

Poika on saanut häädön. Huraa. No, uskon vasta, kun näen. Hänen vanhempansa - eli ne osakkeenomistajat - eivät oikein vieläkään usko, että heidän poikansa on syypää valituksiin (vaikka poika on saanut aiemmista asunnoista häädön). Muutama päivä sitten jouduin puhumaan isännöitsijälle, kun asunnossa soitettiin musiikkia täysillä 6 tuntia putkeen. Isännöitsijä ilmoitti pojan vuokranantajille/vanhemmille ja nämä lähtivät autolla paikalle, kun eivät uskoneet asiaa. Isännöitsijä pyysi, että voisinko minä odottaa heitä ja selittää tilannetta (selittää mitä? Että joo kyllä teidän poika pitää hirveää elämää 24/7?).

Miten tällainen voi jatkua kaksi vuotta? Isännöitsijän ja hallituksen käytös tässä tapauksessa on uskomatonta. Isännöitsijä on mm. selittänyt, että valituksi pitäisi tulla moooonilta henkilöiltä. Samaan hengenvetoon hän on kyllä luetellut asunnot, jotka ovat metelöijän läheisyydessä ja jatkuvasti tyhjinä (mm. isoäiti, joka asuu lapsenlapsillaan liki vakituisesti ja rekkakuski, jonka kakkosasunto on rapussa. Yhden naisen miesystävä asuu eri kaupungissa ja nainen viettää aikaa siellä jne). Sitten, kun valituksia on tullut, niin hallitus on antanut uusia ja uusia mahdollisuuksia tälle pojalle. Hänet on mm. vaadittu toimitettavan hoitoon ja välillä vaadittiin, että häädön estämiseksi pojan täytyy olla pari kuukautta pois. Pari päivää sitten kuulin, että kaksi hallituksen jäsentä ovat pojan sukulaisia (siis voiko olla tottakaan) ja ovat puoltaneet tätä. Ei varmaan tarvitse sanoa, että nämä puoltajat asuvat kaikista kauimpana metelöijästä. Isännöitsijällä on muutenkin ollut aika paska asenne. Olin asunut asunnossa jo pari kuukautta, kun uskaltauduin soittamaan alakerran kaverista. Isännöitsijä kysyi kyllästyneellä äänellä, että mistä minä nyt taas valitan. Joo-o, oli kyllä ihan eka puhelu isännöitsijälle. Voidaanko aikaisemman asukkaan valituksen katsoa minunkin valituksikseni vai? Ilmeisesti.

Ja isännöitsijä käskee tietysti aina soittaa poliisit. Poliiseitahan onkin liiaksi asti, että hyvin ehtivät harva se ilta tänne hiljentämään samaa kaveria. Sitä paitsi, minä se olen nyt ne poliisi soittanut (2 kertaa), ei muut. Rappukäytävässä kyllä ylhäältä huudetaan kaverille, että "Hiljaa. Täällä nukutaan. Soitetaan poliisit", mutta eivät ne soita.

24

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommiin

      Ei kerrostaloasumista kannata vihata yhden yksittäisen asukkaan tai tumpelon isännöitsijän vuoksi.

      Jatkuvasti metelöivä asukas saadaan häädetyksi muutamassa kuukaudessa, kunhan toimeen tartutaan. Jos isännöitsijä ei tartu, taloyhtiön puheenjohtajan kuuluu tarttua. Tai vaihtaa isännöitsijää, niitä kyllä löytyy.

      • asukki

        Siitähän minä juuri puhuin, kun EI tartuta toimeen. Ei isännöitsijä, eikä hallitus. En tiedä mikä isännöitsijän lopulta pelästytti... Ehkä ajatus toisesta kahdesta vuodesta, jolloin hänelle soittaisi vähän väliä joku tuon ääliön naapureista.


    • Kok.omaava

      Paskat saada.

    • Kivikaudella_kivitalossa

      Täällä kenkuttaa huoneiston korkea lämpötila heti, kun aurinko paistaa. Patteritermostaatti ei tajua tilannetta moneen tuntiin vaan kilpailee auringon kanssa.

    • Sairastaelämää

      Tyypillinen esimerkki kultahammasvellipersekakarasta. Poika oppinut elää kuin pellossa, koska rikkaat vanhemmat ostelee vähän kämppiä. Ilman tommosta sponsorointia sekin asuis jossain siltojen alla ja pyöris niissä idioottikaverien huumekämpissä. Vanhemmat junailee asiat, koska poika ei osaa itse hoitaa asioitaan. Poika on keski-ikäinen, mutta sitä passataan kuin mitäkin kuusivuotiasta.
      Vain täysi idiootti kuvittelee, että muuttamalla johonkin 20 km päähän, pääsisi entisestä kaveriporukasta eroon. Kyllä se pitää muuttaa ainakin satojen kilometrien päähän, jos haluu niistä eroon.

      • asukki

        Totta. Isännöitsijä olikin vanhempien kanssa puhunut mm. siitä, että pojan on nyt itse opittava kantamaan vastuuta. Vanhemmat ovat siis yrittäneet myydä tätä asuntoa, mutta ei tästä kerrostalosta ole aikoihin saatu myytyä yhtään kämppää. Ja kun eivät ole saaneet tätä myytyä, niin ei varmaan ole kovin helppoa hankkia pojalle taas uutta asuntoa.


    • samaa_kaikkialla

      Jokaisessa kerrostalossa on kuvaamasi häirikkö. Et pääse pakoon. Ja maassamme ei omakotitalokaan ratkaise asiaa koska sairaita tonttinaapureita riitaa haastamassa mistä vaan. Omistusasuntoa en sen takia hanki, koska eroon pääsy hankalaa. Vuokralla voi häipyä jos ei saada sikailijaa kuriin. Suomalaiset eivät pääsääntöisesti enää 2000-luvulla kunnioita toisten asumisrauhaa vaan ovat itsekkkäitä paskiaisia.

      • asukki

        Olen asunut ennenkin kerrostaloissa ja näin pahaan häirikköön en ole ikinä törmännyt :/. Siis tällaiseen, joka metelöi aina, kun on kotona. Sanotaan, että ei karhutkaan aina riehu - ne vetää välillä puolukoita. Tähän tyyppiin se ei kyllä päde. Noh, on kaveri ainakin välillä poissa kotoa ja maaliskuun loppu lähenee!


      • taukit

        Jotkut kun asuvat velkaisessa pankin talossa, niin he kuvittelevat omistavansa koko maailman.


    • Vanhemmat

      Meidän Jaakko on ihan hyvä poika eikä käytä huumeita, kamalia valheita!

      • asukki

        Jaakko kulta, Jaakko kulta - muuta jo, muuta jo... :)


    • asukki

      Ainoa ajatus tälläkin hetkellä - kun alakerrassa on taas porukkaa - on, että "Maaliskuu on kohta ohi, maaliskuu on kohta ohi". On kiva tulla kotiin, kun ensimmäisenä katsoo, että ei kai alakerrassa vaan ole valoja (useimmiten on). Tekisi mieli laittaa kaverin luukusta lappu, että "Toivottavasti uusi asunto on mieluinen, hah", mutta en uskalla :).

      Hiukan kyllä pelottaa, että vaikka kaveri "virallisesti" lähtisi asunnosta maaliskuun lopussa, niin onkohan niin, että hän sitten myös luovuttaa asunnon avaimet vanhemmilleen. Vai tuleeko yöksi kämpille, kun huvittaa.

    • asukki

      Joo. Eihän tämä tyyppi mihinkään ole lähdössä. Häätö on siis päällä ja huomenna on kuun viimeinen päivä. Mitään ei ainakaan toistaiseksi ole asunnosta viety pois, siellä eletään ihan normaalisti. Eivätkä takuullakaan tee muuttoa huomenna. Isännöitsijä ei vastaa puhelimeen, eikä viestiin, kun kysyin, että onhan häädetty vuokralainen lähdössä. Siis miten hel**tissä tämä voi mennä näin. Tämä häätö on alakerran kaverin tapauksessa ilmeisesti sama kuin se, kun joskus sanotaan "Tottele tai muuten..." ja kuulija tietää, että se "tai muuten" ei merkitse yhtään mitään. Kaveri on saanut jo yhden häädön ja voi ihan hyvin olettaa, että toinenkin perutaan, kun hän on ollut viikon pari vähän hiljempaa. Ehkä äiti on sanonut taas, että "Ole nyt rauhallisesti, niin saat varmaan jälleen jäädä". Toinen mahdollisuus on se, että kaveri sönkkää/on sönkännyt isännöitsijälle, ettei ole löytänyt asuntoa ja jää pariksi viikoksi ja taas pariksi viikoksi ja...

      Jos saan isännöitsijän huomenna kiinni, niin enpä tiedä miten pystyn hillitsemään itseni puhelimessa.

      • vanhemmat

        Niin minähän sanoin jo aikaisemmin että poikamme on ihan kunnollinen, sinulla vissiin viiraa päässä.


    • icehattu

      Sinulla sentään on mahdollisuus päästä eroon terroristi naapurista......minulla on säätiön (korruptio)asunto yläpuolella ja sinne otetaan aina laitapuolen kulkijoita asumaan,kun yhdestä pääsee,tulee toinen.....olenkin huomannut,että nämä "hyväntekijät"ovatkin pahantekijöitä!Ymmärrän taistelusi isännöitsijän ja talon hallituksen kanssa....luulen että sinun tapauksessa on sama kuin minun...eli jotain mätää......aina kun pahantekijöitä suojellaan,on kyse hyvä veli korruptiosta!

    • Kiljuntaöääntä

      Ihana naapuri ja minä nauttisin kun saan kuulla musiikkia enkä kakaroiden kiljuntaa. Täälläpäin saa kuunnella vain kiljuntaa ja se on ´kaikkein kamalinta ääntä.

    • vanhusjo

      Jotenkin säälittää, kun ei ymmärretä et nuoret miehet ei ole vanhuksia, heilläkin saa olla oma elämä ja pitää vanhempienkin ihmisten sopeutua.
      Minua ei häiritse naapurien äänet, päinvastoin, en kestäs täyttä hiljaisuutta.

      • asukki

        Jaa-a, jaa-a. Sepä vaan on asian ydin, että täytyykö sitä "omaa elämää" viettää aina öisin. Paino sanalla "aina"; jos on aikaisemmistakin asunnoista häädetty, niin tuskin mistään kerran kuussa tapahtuvista bileistä sielläkään ollut kyse. Minä säälin miehen vanhempia. N. 7kymppinen pariskunta ja joutuvat jatkuvasti olemaan huolissaan pojastaan ja hoitamaan hänelle uutta asuntoa jne. Nyt yrittävät myydä tuota pojan takia ostettua alakerran kämppää, eikä se mene kaupaksi, vaikka hinta on älyttömän alhainen.

        Ikää tuskin tähän voi muuten vetää. Olen tuota metelöijää kymmenen vuotta nuorempi ja annan silti muille yörauhan.


      • kerrostalovihaaja

        Saitteko tuon häirikön lopulta ulos talosta vai saako kenties odottaa siihen asti, kun asunto on vihdoin myyty?

        Jaksamisia sinulle kovasti, olen itsekin kärsinyt naapurien biletyksestä ja seuraan asuntoilmoituksia säännöllisesti.


    • ympäristö_ensin

      Kerrostalossa asumisessa on tärkeintä äänieristys. Monet arvostavat kerrostalon helpoutta ja tehokkuutta, koska aika ei riittäisi talosta huolehtimiseen tai ei ole tarpeeksi kiinnostusta sellaiseen.

      Tulevaisuudessa omakotitalo voi olla ympäristörikos, koska se on tehoton asumismuoto.

      • petterikallio

        Erityisesti kannattaa panostaa siihen, että huoneisto olisi ylimmässä kerroksessa. Tällöin monet ääniongelmista poistuvat. Ylin kulmahuoneisto niin todennäköisyys rauhalliselle äänimaisemalle huoneistossa on huomattavasti parempi kuin esimerkiksi keskikerroksissa.

        petteri
        www.kodinaaneneristys.fi


      • Helpottunut

        Samaa mieltä. Kerrostaloasumisessa paras ratkaisu on ylin kerros, jos vain mahdollista. Itse asuin kerrostalossa, jossa yläkerrassa asui norsupariskunta. Seuraava asuntoni oli kerrostalon ylin kerros, helpotti selvästi. Nyt asun rivarin päätyasunnossa, jossa loistava äänieristys.


      • ekologistaasumista
        Helpottunut kirjoitti:

        Samaa mieltä. Kerrostaloasumisessa paras ratkaisu on ylin kerros, jos vain mahdollista. Itse asuin kerrostalossa, jossa yläkerrassa asui norsupariskunta. Seuraava asuntoni oli kerrostalon ylin kerros, helpotti selvästi. Nyt asun rivarin päätyasunnossa, jossa loistava äänieristys.

        Rakennetaan kerrostaloja ja kustakin asutetaan vain ylin kerros.

        Koska jos ei saa yläkerroksen asuntoa, on itse halunnut asua metelissä?


    • xox67

      Tiedätkö. Sinullekin koittaa vielä helpotus. Minä taistelin myös ja voitin. Häirikkö katosi yhden illan aikana. Viidessä tunnissa muutto. Niinkuin Hurmerinta laulaa: hullu sä et oo. Tietyt henkilöt pistän kyllä vielä maksamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe