Nykypäivän adventismi

Esa_S

Ihmettelen, miten monet käyttävät tällä palstalla aikaansa siitä kiistelyyn, miten huonoa adventismi on. Tässä keskustelussa sekoitetaan adventistikulttuuri ja adventtiusko ja keskustellaan niistä ristiin ymmärtämättä niitä kuitenkaan sen syvällisemmin. Sitten on vielä opinkohdista keskustelu, johon osallistuu vahvalla osaamisellaan moni sellainenkin, jolla ei ole teologisia lähtötietoja ymmärtää tämän tason keskustelua. Minä en viitsi käyttää energiaani moiseen keskusteluun.

Haluan kuitenkin tuoda adventistina esille muutaman seikan. Adventismi ei ole mikään yksiselitteinen käsite, jonka sisällä kaikki adventistit ajattelisivat monotonisesti samalla tavalla tai edes uskoisivat samoihin asioihin. On toki olemassa opinkohdat, jotka adventistiksi tultuaan on täytynyt allekirjoittaa mutta seurakuntalaiset ovat yksilöitä, aivan kuten uskovat olivat uuden testamentin aikaankin. Edes yksi adventtiseurakunta ei ole samanlainen kuin toinen, koska seurakunnat muodostuvat yksilöistä. Erot ovat selviäkin eri seurakuntien ja yksilöiden välillä.

Erityisesti monista kommenteista paistaa läpi tietämättömyys adventismista. Monet kirjoittajat puhuvat asioista ikään kuin totuuksina vaikka heidän omat kokemuksensa perustuvat subjektiivisiin näkökantoihin. Näkökantoihin, jotka ovat olleet jo lähtökohtaisesti heidän adventismikokemustensakin aikana kaikkea muuta kuin kirkon näkemysten mukaisia. Nykypäivän adventismi ei ole sama asia kuin adventismi kymmenen vuotta sitten puhumattakaa adventismista sukupolvi sitten. Jos jollakin on huonoja kokemuksia kirkkokunnastamme, ovat ne todennäköisesti ja lähes poikkeuksetta yhdestä seurakunnasta saatuja ja johtuvat yksilöiden toiminnasta, ei adventtikirkon toiminnasta tai sen opetuksista. Kirkkomme jäsenet ovat syntisiä, samoin kuin muidenkin kirkkokuntien jäsenet ja syntiset ihmiset tekevät virheitä. Sen sijaan, että nämä kärsijät toisivat näitä ikäviä kokemuksiaan esille avoimesti keskusteltaviksi, he syyttävät koko kirkkokuntaa toiminnasta, josta he ovat loukkaantuneet.

Adventistikulttuuri ei ole yhtä kuin adventtiusko. Kaikki me uskomme omalla tavallamme, olimme sitten adventisteja taikka emme. Monista juuri se oma usko on erinomaista ja levitettäväksi kelpaavaa mutta asia on kyllä niin, että meidän oma uskomme ei pelasta ketään. Adventistikulttuuri ei pelasta ketään, kuten ei minkään muunkaan uskonsuunnan kulttuuri. Jumalan usko ja armo pelastavat.

Kaikilla kirkkokunnilla on omia näkemyksiään raamatusta. Adventismi ei poikkea tässä suhteessa muista kirkkokunnista mitenkään. Kaikki kirkkokunnat ovat myös syntisten ihmisten yhteisöjä. Opinkohdat eivät itsessään pelasta ketään. Henkilökohtainen suhde vapahtajaan ja Jumalaan ovat ratkaisevassa asemassa kun pelastusasioita mietitään. Niitä ei kukaan muu voi tietää kuin kertoja itse ja Jumala. Kun henkilökohtainen suhde ylöspäin on kunnossa, ei arvoihin kuulu kenenkään pilkkaaminen tai halveksiminen hänen uskonsa tähden. Toisten mielipiteiden kunnioittaminen kuuluu taas jo yleissivistykseen.

Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi ja kaikesta sydämestäsi Jumalaa.

39

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappisssukua

      "Nykypäivän adventismi ei ole sama asia kuin adventismi kymmenen vuotta sitten puhumattakaa adventismista sukupolvi sitten."

      Näin siis Esa.

      Kuitenkin, kuten suomi24-keskustelut osoittavat, moni itseään adventistiksi esittävä on jyrkästi kiistänyt väitteesi (ts. minun samanlaisen väitteeni), kommentoiden sitä "valheesi ei meitä hetkauta" -tyyppisillä tokaisulla.

      Ja Esa jatkaa:
      " Jos jollakin on huonoja kokemuksia kirkkokunnastamme, ovat ne todennäköisesti ja lähes poikkeuksetta yhdestä seurakunnasta saatuja ja johtuvat yksilöiden toiminnasta, ei adventtikirkon toiminnasta tai sen opetuksista. "

      Olen eri mieltä.
      Jos adventtikirkosta poistetaan kaikki yksilöt, mitä jää enää jäljelle?

      Mielestäni adventtikirkko on sen jäsenten summa. Sillä ei ole niin väliä, minkälainen organisaatio sillä kulloinkin on.

      Toki jäsenten kannalta sillä organisaatiolla on sikäli väliä, että paikallinen seurakunta ei voi omistaa kirkkokiinteistöä, jossa se kokoontuu, vaikka seurakunta olisi hankkinut tuon kiinteistön keskuudestaan keräämillään varoilla, ilman piirikunnan, unionin tms tukea.

      Omasta kirkkokiinteistöstään häädetyksi tulemisen uhka viimekädessä pitää jäsenet kiltisti ruodussa.

      Eikä tuo uhka ole pelkästään teoreettinen. Sellaista on tapahtunutkin esim USA:ssa.

      Ja häädöllä on Suomessakin uhkailtu. Olen ollut tuollaista uhkailua omin korvin kuulemassa 80-luvun alkupuolella.

      • hohhoijaataas

        "Jos adventtikirkosta poistetaan kaikki yksilöt, mitä jää enää jäljelle?"

        28 opinkohtaa ja adventistisen uskon olemus.

        "kuulemassa 80-luvun alkupuolella."

        Nyt eletään vuotta 2016.


      • pappissukua
        hohhoijaataas kirjoitti:

        "Jos adventtikirkosta poistetaan kaikki yksilöt, mitä jää enää jäljelle?"

        28 opinkohtaa ja adventistisen uskon olemus.

        "kuulemassa 80-luvun alkupuolella."

        Nyt eletään vuotta 2016.

        Niin, ja ensi vuonna voidaan puolustella asioita sanomalla, että "nyt eletään vuotta 2017".

        Miten voidaan järkisyin perustella, että katolisen kirkon synnit eivät vanhene sadoissakaan vuosissa ja että luterilaisen kirkon synnit eivät vanhene sadassakaan vuodessa, mutta adventtikirkon synnit vanhenevat tosi nopeasti?

        Olen itse ollut kuuntelemassa, kuinka edesmennyt Erkki Luukko hekumoi kokousyleisönsä edessä ev.lut. kirkon 1800-luvulla tekemistä töppäyksistä.


      • koenyttullajärkiis

        Mitä sinä taas höpäjät?


    • Esa_S kirjoittaa:
      " On toki olemassa opinkohdat, jotka adventistiksi tultuaan on täytynyt allekirjoittaa mutta seurakuntalaiset ovat yksilöitä "
      _________________________________

      Kysymys kuuluukin... Miksi kuulua kirkkolaitokseen jonka kaikkia opinkohtia ei voi allekirjoittaa tai että ne allekirjoitetaan varauksellisesti eli "teennäisesti"... ?

      Jos rakennuksen kivijalka on hauras ja epäilyksiä herättävää, niin kannattaako sen päälle rakentaa... ?

      Itse kun kävin 90-luvulla Lahden Adventtikirkossa paljonkin niin törmäsin "kauhukseni" tutkittuani asioita näihin "Ellen näkyihin" ja sitten näihin perin omituisiin muutamiin 28 opinkohtaan https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa ja niitä tutkittuani tajusin että en voisi mitenkään olla adventisti vaikka raamattuun täysin uskonkin...
      Tapasin siellä kyllä muutamia mukavia ja avarakatseisia kristittyjä mutta sain myös paljon muutakin arvostelua ja "tuomitsemista"... Tunsin ajoittain itseni aika ahdistuneeksi juuri adventistien tilaisuuksissa jota en kokenut muiden seurakuntien tilaisuuksissa, en tiedä miksi...
      Ymmärrän kyllä näitä useita nuoria, jotka ovat tavallaan kasvaneet adventismiin perheensä kautta ja siksi eivät halua "perheestään" mitenkään luopua ja heille adventismi on tavallaan "turvasatama" jossa ollaan vaikka mielipiteitä opin suhteen on puolesta ja vastaan...

      Ja nyt kun puhutaan nykyadventismista niin olen nähnyt että sitä halutaankin vähän muuttaa ja nähdä asioita laajemmin ja opinkohdatkin sivuutetaan suuremmitta siitä riitelemättä...
      Esim. nämä Tampereen Aitolahden nettipapit Orvo Miettinen ja tämä toinen Kimmo Ilola ovat selvästi "liberaalisempia" kuin monet muut "fundamentaalisemmat" opettajat kuten esim. Timo Flink...
      (Itse istuin Orvon kanssa raamattutunnilla saman pöydän ääressä Lahdessa jo silloin kun hän vasta harkitsi papin uraa...)
      "eläkeukko" Kai Arasolalla on myös laaja katse monissa asioissa joka on hyvä asia mutta vanhat kytkökset rajoittaa häntä paljon ja hän joutuu kannanotoissaan "politisoimaan" usein ettei loukkaisi vaan ketään tiukan puolen adventistia...
      Tällainen tilanne on hankala ja en kadehdi ketään... Onneksi minulla itselläni "ekumeenisena kristittynä" ei ole moisia sidonnaisuuksia mihinkään kirkkokuntaan että minun tarvitsisi käyttää periaatetta "kun kumartaa toisaalle niin silloin pyllistää toisaalle" ...
      Tässä ristiriidassa adventismi elää tänä päivänä...

      • siitäsait

        Koska uskon täysin Raamattuun, olen adventisti enkä KOSKAAN ALA USKOA KUTEN SINÄ USKOT!


      • siitäsait kirjoitti:

        Koska uskon täysin Raamattuun, olen adventisti enkä KOSKAAN ALA USKOA KUTEN SINÄ USKOT!

        Kiitos... :D


      • siitäsait kirjoitti:

        Koska uskon täysin Raamattuun, olen adventisti enkä KOSKAAN ALA USKOA KUTEN SINÄ USKOT!

        "Koska uskon täysin Raamattuun, olen adventisti "
        _____________________

        ...Ja kaiken tämän jälkeen varmaankin Adventistina uskot myös "Tutkivaan tuomioon", palvot sapattia ja lyöt sillä "pedon merkin" muihin kristittyihin ja näin tuomitset heidät kadotukseen... Uskot myös että näin kuulut "pyhään jäännösseurakuntaan" ja vielä että Jeesus on Ylienkeli Mikael...Ja Uskot vielä Ellen G Whiten olevan adventistien "profetian henki"...Ja että sieluttomat kuolleet ovat tiedottomassa tilassa haudassa...

        Onnea vain valitsemallesi tielle... Minä en ikävä kyllä Raamatustani näitä asioita tällä tavalla löydä...


      • Anneriitta2
        Kopittelija007 kirjoitti:

        "Koska uskon täysin Raamattuun, olen adventisti "
        _____________________

        ...Ja kaiken tämän jälkeen varmaankin Adventistina uskot myös "Tutkivaan tuomioon", palvot sapattia ja lyöt sillä "pedon merkin" muihin kristittyihin ja näin tuomitset heidät kadotukseen... Uskot myös että näin kuulut "pyhään jäännösseurakuntaan" ja vielä että Jeesus on Ylienkeli Mikael...Ja Uskot vielä Ellen G Whiten olevan adventistien "profetian henki"...Ja että sieluttomat kuolleet ovat tiedottomassa tilassa haudassa...

        Onnea vain valitsemallesi tielle... Minä en ikävä kyllä Raamatustani näitä asioita tällä tavalla löydä...

        Tähän "jäännösseurakuntaan" kuuluvia, ainakin pahimpia fundamentalisteja vaivaa ns. suuren valon ylpeys, pahemmanlaatuinen narsismi (jota luonteenpiirrettä toki esiintyy muutenkin). Itse olen läheltä nähnyt vahvaa narsismia, oikeassa olemisen ja tuomitsemisen henkeä ja tuntuu loukkaavalta, miten aikuisia ihmisiä halutaan "neuvoa" mm. ravitsemuskysymyksissä. Olen sanonut ennenkin tämän: kovaa, armotonta, ilotonta "evankeliumia". Näin olen sen kokenut!


    • pappis..sukua

      Kahtalainen paino on Herralle kauhistus, ja väärä vaaka ei ole hyvä.
      [KR38: Sananl. 20:23]


      Yksi varma merkki lahkon tunnistamisessa on se, että se käyttää kahdenlaisia punnuksia,
      yhtä lajia itsensä ja toista punnussarjaa muiden punnitsemiseen.

      Eikä tämä riipu lahkon koosta. Sopii suurtenkin kirkkokuntien arviointiin.

      • Exap

        "Yksi varma merkki lahkon tunnistamisessa on se, että se käyttää kahdenlaisia punnuksia,"
        Tästä niin konkreettisena esimerkkinä on myös vaikkapa "opinkohdat" - jotka ovat virallisia sanoja, ja niiden "lisätiedot" virallisilta sivuilta, joiden linkki on liitetty opinkohtien tekstin perään, ja sisältävät paljon potaskaa.
        Kun asiasta kysyy, tulee selitykseksi esim. että ne nyt ovat joidenkin kirjoittajien omia mielipiteitä, eivätkä edusta adventtikirkon virallista kantaa.
        Kysynpä vaan, miksi kirkko sitten niitä sinne virallisen tekstin perään on liittänyt, jollei lisätiedoksi (jollaiseksi se on nimetty) kyseiseen opinkohtaan - varsinkin kun ko. tekstit sisältävät asioita joita kirkko ei edes myönnä omaksi kannakseen ?


      • ihansamamitäväität

        Adventtikirkolla EI OLE mitään muuta virallista kannanottoa kuin ne 28 opinkohtaa, jotka ovat ne lyhyet tekstit. Kaikki muu on sitten epävirallista tulkintaa ja mielipiteitä.


    • punnukset.ratkaisee

      "Yksi varma merkki lahkon tunnistamisessa on se, että se käyttää kahdenlaisia punnuksia".
      Sen vuoksi Suomen adventtikirkko vihkii virallisesti vain miespastoreita. Punnukset ratkaisee ja niitä pitää olla tapin alla kaksi.

    • iloinen_naurajaa

      Adventismi on täyttä PASKAA aivan kuten muutkin uskonnot. HAHAHAAHAHAAHAHAHAAHAAA!!! :-):-):-)

      • siitäsait

        Tiede on täyttä paskaa kuten kaikki muukin.

        HAHAHAHAHAHAHAAAHAHAHAHAHAHA :);)


      • paskanjauhajat

        Te puhutte paskaa.


      • pidä.mielessä
        siitäsait kirjoitti:

        Tiede on täyttä paskaa kuten kaikki muukin.

        HAHAHAHAHAHAHAAAHAHAHAHAHAHA :);)

        Ilman tiedettä sinutkin "siitäsait" olisi jo aikapäiviä sitten poltettu roviolla tai hirtetty. Olisit lyhyen elämäsi ajan elänyt paskan keskellä ilman sähkövaloa ja muita elämääsi helpottavia asioita. Todennäköisesti olisit kärsinyt jostain vakavasta sairaudesta, joka olisi vienyt sinut ennenaikaiseen hautaan, ellei sitten joku rosvokopla olisi sinua jo ennemmin lynkannut tai sinut olisi noitana likvidoitu.
        Pidäppä mielessä tämä, ennenkuin arvostelet tiedettä.


      • tarkastellaan.uudelleen

        "Tiedettä" ... Tämänpäivän tieteen historia on lyhyt ja tappava.
        Mutta, sen paskankeskellä elänyt ihminen, on pärjännyt tähän tieteenalan nykyaikaisen aamusarastukseen asti elävänä.

        Siinä se ero. Oletko yhtälöä katsonut tältäpuolen.

        Mutta, sinulle saattaisi käydä hassusti, jos joutuisit älypuhelimen kanssa kyntämään peltoa, niin todella kuolisit.
        Ehkä parempi niin, ihmiskunta pärjäisi paremmin ilman näitä älyttömiä tieteentekijöitä.


    • Esa.S: "Nykypäivän adventismi ei ole sama asia kuin adventismi kymmenen vuotta sitten puhumattakaa adventismista sukupolvi sitten"
      __________________________________________

      Sinun Esa. kannattaisi kyllä myös nyt kuunnella tämä 30.4 Joel Saarisen sapattipuhe Annankadun Adventtikirkosta ja sitten miettiä mitä se tarkoittaa esim. kristillisen ekumenian kannalta...
      Tai että ovatko muut kristityt adventistien mielestä edes kristittyjä sillä tässä rajanveto on aika hurjaa... :O

      Parhaat palat alkaa noin 30 min jälkeen...

      http://media7.adventist.fi/

      • siinäsulle

        Ei, sinä et ole kristitty.


      • No kuka sitten ? Katolilaiset, ortodoksit, helluntalaiset, vapaakirkkolaiset, luterilaiset alajärjestöineen, lestadioilaiset ... Ketkä sinusta ?


      • Esa_S

        Hyvä saarna, kiitos vihjeestä. Vaikka taisi siellä pieni lipsahduskin evankelistalta päästä. Hän väitti 23 minuutin paikkeilla, että ihminen on pelastettu mutta pelastus on vastaanottamista vailla. Jotenkin siitä sai sen kuvan, että tuo vastaanottamista vailla tarkoittaisi sitä, että sitten kun pyhäkköpalvelus on ohi, niin sitten se olisi vastaanotettu. En tiedä, mitä saarnamies oikeastaan tässä tarkoitti. Ei meillä ainakaan tuollaista ymmärtääkseni opeteta. Oli miten oli, minä kuitenkin olen ottanut ilolla vastaan pelastuksen.

        Haluat siis keskustella ekumeniasta. Jotta ymmärtäisimme toisiamme oikein, kertoisitko, mitä ekumenia sinun mielestäsi tarkoittaa?


      • Ekumenia tarkoittaa minusta kristittyjen yhteyttä ilman kirkkorajoja muutamista opillisista raja-aidoista huolimatta ja tätähän Jeesuskin peräsi ja rukoili näin sanoen:
        Joh 17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

        17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

        17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-

        17:23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
        .

        RAAMATTU ei tunne kuin yhden seurakunnan "Ekklesian" joka on yhtä kuin "maailmasta ulos kutsutut"...
        "Ek" = "Ulos jostakin" ja sanan loppuosa juontuu sanasta "kaleo" = "Kutsua"

        http://biblehub.com/greek/1577.htm

        Ja tähän "Kristuksen yhteen yhteiseen hengelliseen kirkkoon" meidän kaikkien "uudestisyntyneiden" kristittyjen pitäisi kuulua !

        Huom: Ei ole olemassa mitään yhtä ja erinomaista Adventistien "jäännöskirkkoa" johon jotkut erinomaiset sitten kuuluvat ja muut sitten jossain rajamailla harhailevat sinne tänne !
        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/ketka-ovat-ns-pyha-jaannos/


      • Esa_S

        No niin, on hyvä alku ekumeniasta. Mitä tulee jäännöksestä keskusteluun, siitä näyttää olleen tällä palstalla niin paljon keskustelua, että siihen ei tarvinne mitään enää lisätä. Itse uskon, että kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja.

        Palaan jonkun ajan päästä tuohon Saarisen saarnaan ja ekumeniaan.


      • Esa_S kirjoitti:

        No niin, on hyvä alku ekumeniasta. Mitä tulee jäännöksestä keskusteluun, siitä näyttää olleen tällä palstalla niin paljon keskustelua, että siihen ei tarvinne mitään enää lisätä. Itse uskon, että kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja.

        Palaan jonkun ajan päästä tuohon Saarisen saarnaan ja ekumeniaan.

        Esa_S: Itse uskon, että kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja.

        Palaan jonkun ajan päästä tuohon Saarisen saarnaan ja ekumeniaan.
        _________________________________________________

        Mitä mieltä olet tästä asiasta "kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja" ja josta kommentoin jo tuolla toisessa ketjussa...?

        Onko asia näin kuin kirjoitan tässä suhteessa Adventismin Elleniseen "lähetystehtävään" ?

        Lainaus: Kopittelija007

        1.5.2016 11:11


        "Tämä Joel Saarinen tässä etsii "todelliseen kirkkauteen" eli Adventismiin muita kristittyjä ja se on todellinen Adventismin tehtävä Elleniläisittäin eli ei siis mikään ekumenia muiden kristittyjen kanssa !

        Vähän kuin Jarinhotellikin usein selittelee niin myös tämä Joel, että maailmassa on kyllä uskovia "sen valon mukaan kuin heillä on" mutta "todellinen Valo" löytyy vasta Adventismista samoin kuin Ellenkin harhanäyssään kertoo:" Sapatti loisti kaikkein kirkkaimmin muihin käskyihin verrattuna"

        Adventismin lähetystehtävä on siis haalia muita kristittyjä pois seurakunnistaan liittymään heihin eli jonkinlaiseen "pyhään jäännösseurakuntaan" eli "Pyhään jäännökseen", joka kyllä raamatun mukaan tarkoittaa Juutalaisia Jumalan omaisuuskansan kristittyjä !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/ketka-ovat-ns-pyha-jaannos/"
        .
        Onko sinusta juuri Adventisteilla se oikea RAAMATTUUN perustuva oppi/opetus ja muut siellä täällä vähän "mettässä" ?

        Ps. Huom LÄHETYSKÄSKY:
        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa EVANKELIUMIA (ilosanomaa/hyvää sanomaa) kaikille luoduille."

        Onko Ellenistinen "lähetyskäsky" tätä Kristuskeskeistä armon Evankeliumia muille ?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Esa_S: Itse uskon, että kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja.

        Palaan jonkun ajan päästä tuohon Saarisen saarnaan ja ekumeniaan.
        _________________________________________________

        Mitä mieltä olet tästä asiasta "kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja" ja josta kommentoin jo tuolla toisessa ketjussa...?

        Onko asia näin kuin kirjoitan tässä suhteessa Adventismin Elleniseen "lähetystehtävään" ?

        Lainaus: Kopittelija007

        1.5.2016 11:11


        "Tämä Joel Saarinen tässä etsii "todelliseen kirkkauteen" eli Adventismiin muita kristittyjä ja se on todellinen Adventismin tehtävä Elleniläisittäin eli ei siis mikään ekumenia muiden kristittyjen kanssa !

        Vähän kuin Jarinhotellikin usein selittelee niin myös tämä Joel, että maailmassa on kyllä uskovia "sen valon mukaan kuin heillä on" mutta "todellinen Valo" löytyy vasta Adventismista samoin kuin Ellenkin harhanäyssään kertoo:" Sapatti loisti kaikkein kirkkaimmin muihin käskyihin verrattuna"

        Adventismin lähetystehtävä on siis haalia muita kristittyjä pois seurakunnistaan liittymään heihin eli jonkinlaiseen "pyhään jäännösseurakuntaan" eli "Pyhään jäännökseen", joka kyllä raamatun mukaan tarkoittaa Juutalaisia Jumalan omaisuuskansan kristittyjä !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/ketka-ovat-ns-pyha-jaannos/"
        .
        Onko sinusta juuri Adventisteilla se oikea RAAMATTUUN perustuva oppi/opetus ja muut siellä täällä vähän "mettässä" ?

        Ps. Huom LÄHETYSKÄSKY:
        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa EVANKELIUMIA (ilosanomaa/hyvää sanomaa) kaikille luoduille."

        Onko Ellenistinen "lähetyskäsky" tätä Kristuskeskeistä armon Evankeliumia muille ?

        Vrt. "JÄÄNNÖS JA SEN LÄHETYSTEHTÄVÄ"

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos


      • Esa_S

        Ennen kuin puhutaan ekumeniasta, niin palaan viekä tuohon Saarisen puheeseen. Joel Saarinen sanoi monenlaista asiaa tuossa saarnassaan mutta väitän, että Joel Saarinen ei missään kohtaa siinä väittänyt adventistien olevan jäännösjoukko. Hän puhui hänen unelmiensa seurakunnasta ja unelma joukostaan, johon hän loppurukouksessa pyysi Jumalalta, että auta meitä viemään ihmisiä siihen Jumalan valitsemaan joukkoon, josta hän aiemmin käytti myös nimitystä jäännös. Ilmeisesti sitä kuulee, mitä haluaa kuulla. Jos kriittisesti tarkastelet puhetta, niin et voi tulla muuhun lopputulokseen. Mutta jos kuulija uskoo adventtiseurakunnan olevan tuo jäännös, niin sittenhän tämä saarna voi tukea hänen uskomustaan. Puhun nyt tässä vain puheen analyysistä, en opinkohdista tai siitä, mihin minä uskon.

        Mutta ilmeisesti ajattelit, että Saarisen sanoma jotenkin estäisi tai haittaisi ekumeniaa. Kun minusta se ei sitä estä eikä kirkon opitkaan, päin vastoin. Kyllä meidän seurakunnassamme opetetaan rakastamaan kaikkia Jumalan luotuja. Erityisesti Jeesus käskee meitä osoittamaan rakkautemme hyljeksittyjä kohtaan.

        Minun on mahdotonta tietää, miten Annankadun seurakunnan ihmiset kokivat tuon saarnan ja miten se heidän ekumeniaansa vaikuttaa mutta voin kertoa oman alueeni seurakuntien ekumenisesta työstä jotakin. Annankadulla on varmasti yhtä vireää ekimenista toimintaa. Heti tulee mieleni kirkon alakerrassa sinaitseva Jeesus-kahvila.

        Asun kahden eri adventtiseurakunnan vaikutuspiirissä. Meillä on kaupungissamme yhteinen kahvila muiden kirkkokuntien seurakuntien kanssa. Kerromme siellä evankeliumia yhdessä heidän kanssaan kahvilan asiakkaille ja osallistumme myös kahvilan kustannuksiin. Jaamme adventtikirkon tiloissa kaupungin muiden kirkkokuntien seurakuntien kanssa ruokakasseja. Tilaisuuden alussa on hartaushetki, jossa on puhujina osallistuvien seurakuntien puhujia. Ruokakassien tekijöinä ja jakajina on jäseniä kaikista osallistuvista seurakunnista.

        Alueellamme toimii kuoro, jonka jäsenet kuuluvat alueemme adventtiseurakuntiin. Kuoro käy laulamassa useissa eri uskontokuntien tilaisuuksisssa mm ekumeenisessa jumalanpalveluksessa, johon alueemme adventtiseurakunta osallistuu muitten kirkkokuntien kanssa. Kuoro on esiintynyt adventtiseurakuntien ohella mm evlut kirkossa ja ortodoksisessa tilaisuudessa.

        Seurakunnissamme käy puhumasssa muiden kirkkokuntien puhujia mm helluntaiseurakunnasta, pelastusarmeijasta ja evlut seurakunnasta. Seurakuntamme pastorit osallistuvat säännöllisesti ekumenisiin kokouksiin eri kirkkokuntien välillä. Kirkossamme esiintyy myös muiden kirkkokuntien seurakuntien muusikkoja ja kuoroja. Esiintyjien lista olisi melkoisen pitkä, jos heitä tähän nyt rupeasisi kirjoittamaan. Toimintaa on mutta tiedän vain niistä projekteista, joissa olen ollut mukana. Ja sitten yksittäiset seurakuntalaiset käyvät muiden seurakuntien tilaisuuksissa tutustuen heidän toimintaansa. Itselläni on ystäviä tai tuttuja elävän sanan seurakunnassa, helluntaiseurakunnassa, pelastusarmeijassa, pabtistikirkossa, luterilaisessa kirkossa ja vietänpä aikaa jehovantodistajienkin kanssa.

        Tällaisessa ekumeniassa voi olla mukana ilman, että tekee kompromisseja uskonsa kanssa. Yhteistyössä on voimaa. Jeesus on käskenyt meitä rakastamaan lähimmäisiämme.

        Minusta ekumenia toimii adventtiseurakunnissa käytännön tasolla oikein hyvin vaikka emme olekaan ekumenisen neuvoston jäseniä. Mutta jos ekumenialla tarkoitetaan katolisen kirkon toimia protestanttisten seurakuntien saattamiseksi takaisin katolisen "äiti-kirkon" helmoihin, niin siinä en halua olla mukana enkä usko, että kukaan muukaan adventisti haluaisi. Jotkut kirkkokunnathan ovat yhtenäistäneet opinkohtiaankin katolisen kirkon opinkohtien kanssa tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Katolinen kirkkohan ei ole muuttunut miksikään. Heidän opinkohtansa eivät ole muuttuneet. Ne ovat ne protestanttiset kirkkokunnat, jotka muuttavat omia doktriinejaan. Tämä on semmoista ekumeniaa, johon en voisi ajatella osallistuvani. Kyse ei ole siitä, ettenkö rakastaisi katolilaisia uskon veljiämme tai sisariamme. Kyse on henkilökohtaisesta uskostani, jonka kanssa en ole valmis tekemään kompromisseja.


      • Esa_S: #Ennen kuin puhutaan ekumeniasta, niin palaan viekä tuohon Saarisen puheeseen. Joel Saarinen sanoi monenlaista asiaa tuossa saarnassaan mutta väitän, että Joel Saarinen ei missään kohtaa siinä väittänyt adventistien olevan jäännösjoukko. Hän puhui hänen unelmiensa seurakunnasta ja unelma joukostaan, johon hän loppurukouksessa pyysi Jumalalta, että auta meitä viemään ihmisiä siihen Jumalan valitsemaan joukkoon, josta hän aiemmin käytti myös nimitystä jäännös. Ilmeisesti sitä kuulee, mitä haluaa kuulla. Jos kriittisesti tarkastelet puhetta, niin et voi tulla muuhun lopputulokseen. #
        --------

        Minun täytyy sanoa että en ole samaa mieltä kanssasi - siis tässä että puhuja ei olisi tarkoittanut Jeesuksen ruumiilla nimenomaan Adventtikirkkoa .. Älä unohda että hän aloitti puheensa sillä tavalla, että muuta johtopäätöstä on vaikea vetää - esímerkiksi kuinka Adventtikirkko perustettiin 1800 luvulla ja hän puhui kolmen enkelin sanomasta ja niin edelleen.. koko puhe on => kuulijalle.. yksi puhe .

        Muutenkin puhe oli mielestäni aika suppea ja lähes manipuloiva (sorry vaan adventistit) ..

        Minä joka en esimerkiksi usko että tuomittuja alettaisiin taivaassa uudelleen tuomitsemaan ...siis ennen kuolemaansa tekemistä synneistä - sillä he ovat jo palkkansa saaneet - siis kuolleet.. aivan niinkuin Raamattu sanoo.

        Myös sapatista minulla olen toista mieltä kuin puhuja - minulle Raamattu antaa sen (erilaisen) käsityksen siitä mitä sapatti Raamatussa tarkoittaa - Viikkosapatti on esikuva siitä ajasta (Herran sapatista) jolloin Jeesus hallitsee ja johdattaa omansa (synnittömään ja siksi iankaikkiseen) elämään. Minulle sapatti on siis esikuva ajasta jolloin saatana on sidottu (ja toimeton) ..

        Minulle Raamattu kertoo myös, että jokainen ihminen on "osallinen Jeesuksen lunastuksesta" - siten, että jokainen saa ylösnousemuksen (joko ensimmäisten joukossa tai sitten toisessa ylösnousemuksessa) - mutta jokainen ei voi saada iankaikkista elämää - koska iankaikkinen elämä on seuraus synnittömästä elämästä ja siksi ihmisen elämä on riippuvainen siitä ajasta jonka hän saa viettää Jeesuksen johdatuksessa ENNEN toista ylösnousemusta. Jeesus on sapatin Herra .. ja sen jälkeen kun kaikki on tapahtunut Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle.

        1 Kor 15: 25 - 28 (1992 käännös)
        Kristuksen on näet määrä hallita, KUNNES (siihen asti) hän on saattanut kaikki VIHOLLISENSA jalkojensa alle. VIHOLLISISTA viimeisenä kukistetaan kuolema. (Synnin palkka on kuolema - siis syntiä ei enää ole)
        Sillä "Jumala on alistanut hänen (Jeesuksen) jalkojensa alle kaiken".
        Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle (siis Pojalle), tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
        Sitten kun kaikki on saatettu hänen (Pojan) valtaansa (ja syntiä ei enää ole) , silloin hän itse, Poika, alistuu sen (Isän) valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala (Jumaluus) hallitsee täydellisesti kaikkea.
        ---

        Valitettavasti puhe jätti (ainakin minulle) kummallisen tunteen siitä, että puhujalla oli jokin "tarkoitus" joka ei ole ihan raamatullinen .. vaikka hän Raamattua siteerasikin .. ja varmaan itsekin uskoi siihen mitä sanoi.. mtta kukapa meistä olisi erehtymätön :)

        alex


      • Esa_S kirjoitti:

        Ennen kuin puhutaan ekumeniasta, niin palaan viekä tuohon Saarisen puheeseen. Joel Saarinen sanoi monenlaista asiaa tuossa saarnassaan mutta väitän, että Joel Saarinen ei missään kohtaa siinä väittänyt adventistien olevan jäännösjoukko. Hän puhui hänen unelmiensa seurakunnasta ja unelma joukostaan, johon hän loppurukouksessa pyysi Jumalalta, että auta meitä viemään ihmisiä siihen Jumalan valitsemaan joukkoon, josta hän aiemmin käytti myös nimitystä jäännös. Ilmeisesti sitä kuulee, mitä haluaa kuulla. Jos kriittisesti tarkastelet puhetta, niin et voi tulla muuhun lopputulokseen. Mutta jos kuulija uskoo adventtiseurakunnan olevan tuo jäännös, niin sittenhän tämä saarna voi tukea hänen uskomustaan. Puhun nyt tässä vain puheen analyysistä, en opinkohdista tai siitä, mihin minä uskon.

        Mutta ilmeisesti ajattelit, että Saarisen sanoma jotenkin estäisi tai haittaisi ekumeniaa. Kun minusta se ei sitä estä eikä kirkon opitkaan, päin vastoin. Kyllä meidän seurakunnassamme opetetaan rakastamaan kaikkia Jumalan luotuja. Erityisesti Jeesus käskee meitä osoittamaan rakkautemme hyljeksittyjä kohtaan.

        Minun on mahdotonta tietää, miten Annankadun seurakunnan ihmiset kokivat tuon saarnan ja miten se heidän ekumeniaansa vaikuttaa mutta voin kertoa oman alueeni seurakuntien ekumenisesta työstä jotakin. Annankadulla on varmasti yhtä vireää ekimenista toimintaa. Heti tulee mieleni kirkon alakerrassa sinaitseva Jeesus-kahvila.

        Asun kahden eri adventtiseurakunnan vaikutuspiirissä. Meillä on kaupungissamme yhteinen kahvila muiden kirkkokuntien seurakuntien kanssa. Kerromme siellä evankeliumia yhdessä heidän kanssaan kahvilan asiakkaille ja osallistumme myös kahvilan kustannuksiin. Jaamme adventtikirkon tiloissa kaupungin muiden kirkkokuntien seurakuntien kanssa ruokakasseja. Tilaisuuden alussa on hartaushetki, jossa on puhujina osallistuvien seurakuntien puhujia. Ruokakassien tekijöinä ja jakajina on jäseniä kaikista osallistuvista seurakunnista.

        Alueellamme toimii kuoro, jonka jäsenet kuuluvat alueemme adventtiseurakuntiin. Kuoro käy laulamassa useissa eri uskontokuntien tilaisuuksisssa mm ekumeenisessa jumalanpalveluksessa, johon alueemme adventtiseurakunta osallistuu muitten kirkkokuntien kanssa. Kuoro on esiintynyt adventtiseurakuntien ohella mm evlut kirkossa ja ortodoksisessa tilaisuudessa.

        Seurakunnissamme käy puhumasssa muiden kirkkokuntien puhujia mm helluntaiseurakunnasta, pelastusarmeijasta ja evlut seurakunnasta. Seurakuntamme pastorit osallistuvat säännöllisesti ekumenisiin kokouksiin eri kirkkokuntien välillä. Kirkossamme esiintyy myös muiden kirkkokuntien seurakuntien muusikkoja ja kuoroja. Esiintyjien lista olisi melkoisen pitkä, jos heitä tähän nyt rupeasisi kirjoittamaan. Toimintaa on mutta tiedän vain niistä projekteista, joissa olen ollut mukana. Ja sitten yksittäiset seurakuntalaiset käyvät muiden seurakuntien tilaisuuksissa tutustuen heidän toimintaansa. Itselläni on ystäviä tai tuttuja elävän sanan seurakunnassa, helluntaiseurakunnassa, pelastusarmeijassa, pabtistikirkossa, luterilaisessa kirkossa ja vietänpä aikaa jehovantodistajienkin kanssa.

        Tällaisessa ekumeniassa voi olla mukana ilman, että tekee kompromisseja uskonsa kanssa. Yhteistyössä on voimaa. Jeesus on käskenyt meitä rakastamaan lähimmäisiämme.

        Minusta ekumenia toimii adventtiseurakunnissa käytännön tasolla oikein hyvin vaikka emme olekaan ekumenisen neuvoston jäseniä. Mutta jos ekumenialla tarkoitetaan katolisen kirkon toimia protestanttisten seurakuntien saattamiseksi takaisin katolisen "äiti-kirkon" helmoihin, niin siinä en halua olla mukana enkä usko, että kukaan muukaan adventisti haluaisi. Jotkut kirkkokunnathan ovat yhtenäistäneet opinkohtiaankin katolisen kirkon opinkohtien kanssa tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Katolinen kirkkohan ei ole muuttunut miksikään. Heidän opinkohtansa eivät ole muuttuneet. Ne ovat ne protestanttiset kirkkokunnat, jotka muuttavat omia doktriinejaan. Tämä on semmoista ekumeniaa, johon en voisi ajatella osallistuvani. Kyse ei ole siitä, ettenkö rakastaisi katolilaisia uskon veljiämme tai sisariamme. Kyse on henkilökohtaisesta uskostani, jonka kanssa en ole valmis tekemään kompromisseja.

        Esa_S : Ennen kuin puhutaan ekumeniasta, niin palaan viekä tuohon Saarisen puheeseen. Joel Saarinen sanoi monenlaista asiaa tuossa saarnassaan mutta väitän, että Joel Saarinen ei missään kohtaa siinä väittänyt adventistien olevan jäännösjoukko. Hän puhui hänen unelmiensa seurakunnasta ja unelma joukostaan, johon hän loppurukouksessa pyysi Jumalalta, että auta meitä viemään ihmisiä siihen Jumalan valitsemaan joukkoon, josta hän aiemmin käytti myös nimitystä jäännös
        ____________________________

        Noh sitähän tämä Joel Saarinen kyllä juuri tarkoitti ja näinhän Ellen G Whitekin asian ilmaisee myös lukuisissa näyissään ja, että juuri seitsemännen päivän adventistit on tämä "Pyhä jäännös" eli tähän juuri Joel yhtyy vaikka sinä nyt yrität kiertää selvää asiaa...
        Hän jopa pyytelee anteeksi tiukkaa linjaansa ja että hänen puheensa voi aiheuttaa kränää tietyissä piireissä adventisteja !

        Vrt myös tämä: http://otakoppi.webnode.fi/news/harhainen-ellen-g-white-on-eparaamatullinen/


      • pyhteille
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Esa_S: Itse uskon, että kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja.

        Palaan jonkun ajan päästä tuohon Saarisen saarnaan ja ekumeniaan.
        _________________________________________________

        Mitä mieltä olet tästä asiasta "kaikista kristillisistä kirkkokunnista löytyy pelastettuja" ja josta kommentoin jo tuolla toisessa ketjussa...?

        Onko asia näin kuin kirjoitan tässä suhteessa Adventismin Elleniseen "lähetystehtävään" ?

        Lainaus: Kopittelija007

        1.5.2016 11:11


        "Tämä Joel Saarinen tässä etsii "todelliseen kirkkauteen" eli Adventismiin muita kristittyjä ja se on todellinen Adventismin tehtävä Elleniläisittäin eli ei siis mikään ekumenia muiden kristittyjen kanssa !

        Vähän kuin Jarinhotellikin usein selittelee niin myös tämä Joel, että maailmassa on kyllä uskovia "sen valon mukaan kuin heillä on" mutta "todellinen Valo" löytyy vasta Adventismista samoin kuin Ellenkin harhanäyssään kertoo:" Sapatti loisti kaikkein kirkkaimmin muihin käskyihin verrattuna"

        Adventismin lähetystehtävä on siis haalia muita kristittyjä pois seurakunnistaan liittymään heihin eli jonkinlaiseen "pyhään jäännösseurakuntaan" eli "Pyhään jäännökseen", joka kyllä raamatun mukaan tarkoittaa Juutalaisia Jumalan omaisuuskansan kristittyjä !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/ketka-ovat-ns-pyha-jaannos/"
        .
        Onko sinusta juuri Adventisteilla se oikea RAAMATTUUN perustuva oppi/opetus ja muut siellä täällä vähän "mettässä" ?

        Ps. Huom LÄHETYSKÄSKY:
        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa EVANKELIUMIA (ilosanomaa/hyvää sanomaa) kaikille luoduille."

        Onko Ellenistinen "lähetyskäsky" tätä Kristuskeskeistä armon Evankeliumia muille ?

        "Onko Ellenistinen "lähetyskäsky" tätä Kristuskeskeistä armon Evankeliumia muille ?"

        Me julistamme Raamatun oikeaa evankeliumia, te ette. Teidän oppinne on väärää evankeliumia.


      • KatsohanPeiliin
        pyhteille kirjoitti:

        "Onko Ellenistinen "lähetyskäsky" tätä Kristuskeskeistä armon Evankeliumia muille ?"

        Me julistamme Raamatun oikeaa evankeliumia, te ette. Teidän oppinne on väärää evankeliumia.

        Nimimerkki pyhteille: Ei Raamatun tekstin (sellaisena kuin se siellä lukee) julistamiseen tarvita mitään "oppeja". Raamatun sana riittää ihan omana itsenään. Paitsi adventisteille ei. Pitää sepustella lisäksi kaikenlaista puppua ohi Raamatun. Ja sitten yltiöpäisyyksissään haukkua Raamatun tekstikin "vääräksi evankeliumiksi"!


    • Monessa asiassa ihan ok aloitus - mielestäni .. on tosiaan niin että se on ihmisen oma usko mikä tarkoittaa jotakin, ja ei esimerkiksi se että ollaan "samaa mieltä" asioista koska kuulutaan johonkin (siis ihan mihin vain) kirkkoon / lahkoon.

      Ei sellainen ole mielestäni mikään aito "oma usko", jos se ei vastaa omiin kysymyksiin ja lähde omasta sydämestä. Esimerkiksi sokeat tunteet ja tunteiden purkaukset voivat vaikuttaa ihmiseen niin kielteisesti että sen seuraukset voivat olla jopa koko elämän turmelevia ja siksi siis erittäin kohtalokkaat ..

      Ja jos halutaan olla ihan rehellisiä (ja se on tärkeää näissä uskon asioissa) niin voimme todeta, että useimmiten uskossa on kyse vastauksien etsinnästä, ihminen etsii (tieten tai tietämättään) vastauksia omiin niin sanottuihin "eksistentiaalisiin kysymyksiinsä". Aikaisemmin kun erilaiset uskonnot olivat valta-asemissa erilaisissa yhteiskunnissa oli uskontojen antamat vastaukset lähes ainoita saatavilla olevia ja siitä eräänlaisena historiallisena seurauksena on jäänyt usko erilaisten uskontojen kaikkitietävyyteen (kuka mihinkin), joka näkyy erilaisissa uskonnoissa vielä tänäänkin ja aiheuttaa kaaosta koko maailmassa.

      Yhä riidellään siitä kuka meistä on oikeassa - vaikka jokainen on enemmän tai vähemmän väärässä. Tosiasiassa kaikkein kauimpana totuudesta ovat ne jotka ovat omasta mielestään kaikessa ihan oikeassa ja näihin kuuluu (näiden #meillä ainoastaan on täysin oikea usko# - lahkojen lisäksi) myös esimerkiksi jumalankieltäjät - Jumalan olemassa olon kieltäminen, on sekin eräänlaista henkistä väkivaltaa ja oven sulkemista ja asioiden yksinkertaistamista ja vastauksien etsinnän kieltämistä - niinkuin tälläkin palstalla on niin selvästi tullut näkyviin.

      Mutta, miksi keskustella asioista (esimerkiksi tällä palstalla) ? - kannattako se ?

      Juu, minun mielestäni asioiden puiminen on erittäin tärkeää - sillä jos/kun etsimme vastauksia omiin kysymyksiimme ja jos/kun ajattelemme tai uskomme löytäneemme vastauksia itsellemme tärkeisiin kysymyksiin on niistä keskusteleminen hyvä tapa niiden koettelemiseen ja jos/kun olemme ne oikeaksi havainneet jäävät ne meidän sydämeemme tai sitten ne jäävät enemmän tai vähemmän automaattisesti pois - tien varteen matkan varrelle.

      On tavallista (lähes normaalia) että uskotaan Jumalaan, mutta että samalla uskotaan myös asioihin joilla ei ole todellista pohjaa ja joihin ei itse asiassa edes pitäisi uskoa koska ne ovat vain ihmisen päätelmiä - itse esimerkiksi olen "vain-tunteisiin" perustuvan uskon vastustaja - oli kysymys sitten mistä tunteesta tahansa - pellosta, vihasta, kaunasta, muiden miellyttämisestä tai mistä tahansa tunteesta - terve tunne perustuu aina myös asiallisuuteen - niinkuin uskon Jumalaankin täytyy perustua myös asiallisuuteen - eikä pelkkiin tunteenpurkauksiin.

      Sanotaan että Raamattu on Jumalan antama sanoma ihmisille - hyvä uutinen - ja sellaisena sitä tulisi myös lukea ja tutkia. Kun Raamattua tutkitaan silloin kriittisyys tulisi ennen kaikkea kohdistaa ihmisten jo valmiisiin raamatuntulkintoihin ei niinkään Raamatun sanomaan - koska ainoa tapa saada tietää mitä Raamattu sanoo - on tutkia Raamattua ja tehdä se avoimena sen sanomalle - joka yhä on selvästi näkyvissä vaikka sitä on aikojen kuluessa manipuloitu meidän omiin uskomuksiimme sopivammaksi.

      Näitä tuli mieleeni - kun luin tämän aloituksen ..

      alex

      • Exap

        "On tavallista (lähes normaalia) että uskotaan Jumalaan, mutta että samalla uskotaan myös asioihin joilla ei ole todellista pohjaa ja joihin ei itse asiassa edes pitäisi uskoa koska ne ovat vain ihmisen päätelmiä"
        Niinpä. Opetuksen pitäisi keskittyä siihen mitä Jeesus ja apostolit pitivät oleellisina, eli pelastusta, rakkauden kaksoiskäskyä, uskovien ykseyttä ja omaksi kuppikunnakseen erottumisen välttämistä.
        Näin esimerkiksi jalkojenpesu (rituaali) tai tutkiva tuomio (asia joka ei näy, kuulu tai haise yhdellekään maan päällä olevalle, vaikka tuo mytologia olisi tottakin) ei kuulu terveeseen perussanomaan. Sapatti taas on siitä mielenkiintoinen, että se nyt vaan ei ole pelastuskysymys, joten ne jotka sitä haluavat noudattaa saavat ihan vapaasti sitä tehdä, mutta toisten syyllistäminen tai ihmisten erotteleminen sen perusteella ei kuulu seurakunnan tehtäviin, ja siksi opetuksen tulisi olla sellaista jossa tällaista erottelemista tai syyllistämistä pyritään ainakin vähentämään.
        Seurakuntien tulisi opetuksessaan keskittyä siihen mikä on selkeä, kiistämätön fakta, eikä pyrkiä erottautumaan opetuksellaan.
        Ai niin... onhan siinä se ongelma että keskusorganisaatiothan jäisivät silloin tarpeettomiksi ja ilman rahaa, kun paikallisseurakunnat olisivat vain pieniä piirejä jossa vallitsee uskovien yhteys, ja joilla on vain yksi Paimen.


      • Exap kirjoitti:

        "On tavallista (lähes normaalia) että uskotaan Jumalaan, mutta että samalla uskotaan myös asioihin joilla ei ole todellista pohjaa ja joihin ei itse asiassa edes pitäisi uskoa koska ne ovat vain ihmisen päätelmiä"
        Niinpä. Opetuksen pitäisi keskittyä siihen mitä Jeesus ja apostolit pitivät oleellisina, eli pelastusta, rakkauden kaksoiskäskyä, uskovien ykseyttä ja omaksi kuppikunnakseen erottumisen välttämistä.
        Näin esimerkiksi jalkojenpesu (rituaali) tai tutkiva tuomio (asia joka ei näy, kuulu tai haise yhdellekään maan päällä olevalle, vaikka tuo mytologia olisi tottakin) ei kuulu terveeseen perussanomaan. Sapatti taas on siitä mielenkiintoinen, että se nyt vaan ei ole pelastuskysymys, joten ne jotka sitä haluavat noudattaa saavat ihan vapaasti sitä tehdä, mutta toisten syyllistäminen tai ihmisten erotteleminen sen perusteella ei kuulu seurakunnan tehtäviin, ja siksi opetuksen tulisi olla sellaista jossa tällaista erottelemista tai syyllistämistä pyritään ainakin vähentämään.
        Seurakuntien tulisi opetuksessaan keskittyä siihen mikä on selkeä, kiistämätön fakta, eikä pyrkiä erottautumaan opetuksellaan.
        Ai niin... onhan siinä se ongelma että keskusorganisaatiothan jäisivät silloin tarpeettomiksi ja ilman rahaa, kun paikallisseurakunnat olisivat vain pieniä piirejä jossa vallitsee uskovien yhteys, ja joilla on vain yksi Paimen.

        No, en ole samalla linjalla sinunkaan kanssasi .. :) .. mutta jokainen olkoon rehellinen itselleen ...

        alex


    • Esa_S

      Kopittelija007, eikös me kaikki uskota, että juuri meidän uskomme on oikea? Että meillä on totuus, jota pidämme oikeana? Niin myöskin uskovat adventistit ja adventistinä kun itseäni pidän, niin niin uskon myös minäkin. Tosin on sanottava, että minäkään en ymmärrä kaikkea, mitä raamattu sanoo, joten tässä kohtaa minun totuuteni saattaa olla puutteellinen, jopa virhellinenkin eikä siten varmastikaan se ainoa ja oikea. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, adventtikirkonkin sisällä ihmiset uskovat kukin omalla tavallaan. Mutta minä en tosiaan ajatellut keskustella opinkohtien sisällöstä, kuten myös tuossa aloituksessani jo yritin sanoakin.

      Alex.kasi puhuu asiaa, kun sanoo, että : uskossa on kyse vastauksien etsinnästä. Kun kukin meistä on elämässään etsimässä niitä vastauksia omalla uskon polullaan tietyssä kohdassaan elämäänsä, niin on loogisesti ajateltuna ihan varma juttu, että usko, jos vain vilpittömästi etsii totutta, etenee kohti oikeaa uskoa ja totuutta. Missä asiassa Jumala ketäkin missäkin kohtaa elämää puhuttelee, riippuu yksilöstä. Siksi ei voida mennä sanomaan, että jonkun usko on parempaa tai huonompaa kuin toisen. Vielä huonompi ajatus on lähteä arvostelemaan tai tuomitsemaan kenenkään tapaa uskoa. Olisi parempi yrittää ymmärtää toisen uskoa. Ehkä siitä sitten saisi kasvua omalle uskontielleenkin. Muutenkin oli mukava lueskella pohdintojasi. Löysit monta asiaa, joista olen samaa mieltä.

      Exap tuossa haluaisi keskittyä "terveeseen perussanomaan". Mutta mikä on kenellekin se perussanoma ja kuka sen saa määritellä, mitä perussanomaan kuuluu? Adventisteilla on mielestäni turhan monta opinkohtaa. Sen myönnän. Voisi olla parempi, jos pelastuskysymykset olisivat varsinaisina opinkohtina ja muut vaikkapa ns. elämänohjeina. Silloin adventistien opinkohtien lukumäärä voisi jäädä selvästi alle kymmeneenkin.

      En tiedä voiko sitä keskittyä vain uuteen testamenttiin kun suuri osa uuden testamentin teksteistä on lainauksina vanhasta testamentista. Sieltä vanhasta testamentistahan se pelastussanoma alkaa ja viittaahan uudentestamentin kirjoittajatkin useasti vanhan testamentin kirjoituksiinkin perustellakseen asioitaan. Lisäksi vielä; kun raamattu ei perustu tieteeseen vaan on enempikin uskonasia, niin miten sieltä sitten voitaisiin aukottomasti löytää nuo kiistämättömät faktat?

      • advariveli

        Kiitos Esa S rakentavasta keskustelusta sitä harvemin täälä näkee
        Siunausta kaikille kyllä Jeesus on hyvä!!!


    • ellentätivalehteli

      28 opinkohtaa on Amerikan elleniläisten fariseusten laatimaa täyttä kakkaa...

    • pyhpyh

      "Kaikilla kirkkokunnilla on omia näkemyksiään raamatusta. Adventismi ei poikkea tässä suhteessa muista kirkkokunnista mitenkään. Kaikki kirkkokunnat ovat myös syntisten ihmisten yhteisöjä."
      Ei pidä paikkaansa!
      Adventtikirkko on täynnä Pyh:iä. Siellä ei ole yhtään epäPYHää. On vain täydellisiä ja täysin Pyh:iä. Muita uskovaisia paljon PYHempiä.

      • pyhiteltäisiinkö.mekin

        Hienoa, näin on. Kerrankin joku älysi, että A-kirkossa Suomessa ei ole epäPYHää sunnuntaiviettäjää, vaan ymmärtävät Raamatusta täydellisen taivaallisen PYHÄN täysin, eivätkä ole sekaantuneet muitten uskovaisten kanssa epäpyhään, vaan ovat PYHempiä.

        ; ) ..... Kerrankin sivullisena pitää tuo kirkkokunnistamme todeta.

        Mutta, onhan heitä muitakin uskovia, joilla on sapatti kunniassa, mutta heillä ei ole kirkkokuntaa.

        Näin sanalla -kirkkokunta- kirjoitus on täysin ok.

        Mitäpä me muut heh - muotojumaliset happamat - hapatetut - periinäiskirkolliset epäpyhässä ajatellaan.??

        Kiistellään epäpyhästi, taistellaan perinnesotaa, ja kiihkossa.
        Miten se ratkeaisi? Öhöm... tekemällä parannuksen ja liittymällä PYHään ja Pyhittelisimme sitten myös asiantiimoilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe