Aikuisena lääkikseen

Hei!

Onko muita aikuisia, jotka haaveilevat lääkärin ammatista? Koskaan ei ole liian myöhäistä. Kaipaisin samaan tavoitteeseen tähtääviltä ajatustenvaihtoa.. Itsellä jo hoitoalan koulutus, mutta sillähän ei pitkälle pääse pääsykokeissa :) Fysiikka, kemia, matikka, biologia.... lähtötilanne huono minulla näiden osalta.

35

5863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unelmiaa

      Yritä, tavoittele unelmaa!

    • Tyvestäpuuhun

      Minullakin oli lähtötaso huono, lukio uupui kokonaan :o)

      Toisaalta se oli hyväkin. Kävin lukion sillä mielellä, että haen lääkikseen. Tulipahan lukiossa keskityttyä oikeisiin aineisiin, ja sitten oli helppo kerrata pääsykokeisiin, kun fykebi oli tuoreena muistissa.

      Tietenkin liiottelen, ei se pääsykokeeseen lukeminen ollut helppoa sittenkään. Ei varmaan koskaan ole.

    • realismia

      Muutaman vuoden voit joutua tekemään paljon töitä, etkä siltikään välttämättä pääse lääkikseen. Jos olet matemaattisesti lahjakas ja omaat hyvän muistin, niin sitten on paremmat mahdollisuudet.

    • Eläinlääkikseen

      Justiin keskiviikkona kävin ekaa kertaa valintakokeessa, eläinlääkiksen puolelle tosin, mutta koehan on sama. Lukiossa aikoinaan ei ollut haisuakaan tulevaisuudesta, joten lakin saatuani menin vaan töihin. Tästä on nyt 7 vuotta aikaa.. Viime syksynä päätin, että pakko yrittää! Kävin bilsan kursseja uudestaan aikuislukiossa. Asiat jäi hyvin mieleen verrattuna teinivuosiin, sillä motivaatio on ihan eri tasoa kuin sillon.
      Vielä olisi suuri osa kemian ja fysiikan kursseista käymättä, mikä onkin mulle se hankalin osuus. Etäopiskelu on vaikeaa noissa aineissa, ja lähiopetusta on vaikea saada, ellei omista töistään taivu iltaisin lukiolle.
      Tämän kevään kokeessa siis kedkityin lähinnä biologian kysymyksiin, ja tuntui se 1/3 kokeesta menneen yllättävän hyvin. Ensi vuonna uusi yritys. Se tulee olemaan monin verroin raskaampaa, mutta ihan varmasti palkitsevaa! Kannattaa aina tavoitella sitä mitä haluaa :)
      Itselle tuo tuntui aiemmin ihan mahdottomalta, ja siksi vain "oleilin" kaikki vuodet tässä välissä. Nyt yritys on kova, eikä siinä mitään häviä, jos ei luonnistukaan. Ainakin on yritetty!
      Tsemppiä!

      • Eläinlääkikseen

        Vielä lisäyksenä: mun mielestä oppiminen vanhemmalla iällä on jopa helpompaa. Tarpeeksi kypsänä ihmisenä olet ehkä maltillisempi vaikeiden asioiden kanssa. Sinulla on selkeä tavoite, joka antaa motivaatiota. Harvempi 15-vuotias tietää mitä haluaa isona tehdä.


    • eimitihmeellistä

      Jos oot syntynyt -87 niin sähän oot vielä nuori. Kyll meiän vuosikurssilla on paljon kolmekymppisiä ja nelikymppisiä, itse aloitin 23-vuotiaana en siis todellakaan suoraan lukiosta tullut (taitaa meidän vuosikurssilla olla heitä alle 10%)

    • etteteolevanhoja

      Itse olen syntynyt -66 ja kävin taas kokeessa. Hyvin meni nyt, kiitos fyssapainotuksesta ja luulen kyllä että pääsen nyt sisälle. Täytyy myydä kämppä että rahoitan sen kuusi vuotta, mutta pieni hinta unelmista!

      Laittakaa tämä omaan skaalaanne kun pohdit että vieläkö voi pyrkiä!

      Tottakai voit.

    • Itse näin omassa salissa about 60 vuotiaan hakijan...live your dream!

    • aikuisenasisään

      Ja matikkaahan ei tuolla tarvinnut osata kuin trigonomegriag ja e:n potenssifunktion käsittely. Ja se yksi toisen asteen yhtälön ratkaisu.

      Tänä vuonna tosiaan fysiikkaa oli paljon.

      Bilsassa minun mielestä vaaditaan niin paljon tietoa jota ei löydy lukiokirjoista että epäreilua on.

      Kemia pitää opetella kunnolla ja se paukkuliivi ei ratkea lukiotiedoilla alkuun.

      Laskurutiinin pitää olla sementinkovaa, mutta sen saa vaikka amk:saa.

      Mutta menee aikuisiällä helposti.

    • lääkäriksiruvennut

      Noniin.

      Yksi aikuinen aloittaa nyt syksyllä. Kolme kertaa piti käydä että tärppäsi. Onneksi koko materiaalia ei tarvinnut opetella enää kolmannella kertaa vaan luotin että jotain asioita muistaakin.

      Painakaa päälle ja muistakaa että Karolinskaan pääsee pelkillä papereilla.

      • pahempijuttu

        "Karolinskaan pääsee pelkillä papereilla." Juu pääsee pelkillä papereilla, mutta saattaa joutua lähtemään ilman papereita.


      • Hienoa pitkäjänteisyyttä! :) Onnea!


    • GoForIt

      Se on mahdollista. Omalla kohdalla takana oli diplomi-insinöörin tutkinto ja aloitin lääkiksessä 28-vuotiaana. Samalla tavala ovat tehneet lukuisat fysiikkaa opiskelleet.

      Lääkis ei ole mikään vaikea koulu mutta asioita on paljon opittavana. Jos pääsee opiskelemaan ja viitsii opiskella niin väistämättä valmistuu. Jos ei pysty valmistumaan niin sitten on jotain ongelmia mielenterveydessä tms.

    • diipadaapalääkis

      Kaksi viisikymppistä, muutama nelikymppinen ja sama verran kolmekymppisiä aloittaa tällä viikolla Helsingissä. Loput sitten 18-23v.

      Kaikki samassa koulussa :-)

    • aikuisenaminakin

      Parikymppisenä sitä vielä on niin epärealistinen, että uskoo kaikkien unelmien olevan saavutettavissa. Se on tietysti hyvä, mutta usein todellisuus tulee vastaan aika julmana. Unelmia ei ehkä pidä toteuttaa mihin hintaan hyvänsä.

      Pikkasen ihmetyttää, mikä panee viisikymppisen tavoittelemaan 6 vuoden opiskelulla uutta uraa. Toki työikää on jäljellä, mutta sittenkin. Lääkäriksi ei kuitenkaan opiskella sivumennen, joten lottovoittajiako nämä viisikymppiset ovat? Tavallisesti tuossa iässä ollaan uraputken huipulla. Vai (työkyvyttömyys)eläkeläisikö nämä ovat ja lääkäriopinnot kiehtovaa ajankulua?

      Kyllä, kyllä tiedän, että uusia tutkintoja opiskellaan vielä vanhuuseläkkeelläkin. Hyvä harrastus. Paljonhan on tutkintoja, joilla ei töihin ole asiaa, joten sopii juuri niille, jotka ovat työnsä tehneet.

    • Viisikymppinen on töissä vielä parikymmentä vuotta...

      Koita myös itse työllistyä uudelleen Nokiapotkujen maailmassa tuon syntymäpäivän jälkeen. TOIVOTAN ONNEA

      Parempi tehdä jotain mielekästä kuin imeskellä sosiaalitukia, eikö?

      • aikuisenaminakin

        "Koita myös itse työllistyä uudelleen Nokiapotkujen maailmassa tuon syntymäpäivän jälkeen. TOIVOTAN ONNEA"

        Uskotko, että työllistyminen onnistuu paremmin, kun opiskelet vielä lähemmäs seuraavaa suurta syntymäpäivää? Ehkä lääkäriksi opiskelu sinänsä on sitä mielekästä tekemistä useaksi vuodeksi? Jos pääsee lääketieteelliseen nimittäin.


    • vaihtaja

      Yksi uranvaihtaja täälläkin vuosimallia -66. Ajatus lääkärin ammatista on 'piinannut' tätä kauppatieteilijää jo vuosia. Tällä hetkellä hyvä työ ja ansio mutta tunne että tämä on jo nähty ja miten jaksaa vielä 20 v tätä alaa (HR). Mutta kuinka valmistautua pääsykokeeseen kiireisen työn ohella? Onko jo liian myöhäistä aloittaa pännttäämään kevään 2017 pääsykoetta varten? Vinkkejä valmentautumiseen? Kokemuksia / ajatuksia...?

      • Mullakin kokopäivätyö. :) Ootko hommannut jo pääsykoemateriaalin?


    • Fabtb0b

      Hei,

      Tuumailen samaa. Galenoksen ajattelin hommailla ja kerrata ma,fy ja ke. Lääkikseen (hammaslääkikseen) tähätään täällä..

      • Dinasa74

        Ehkä Galenokseen ei kannata panostaa, kun se ei enää pääsykoekirjana, vaan kertaa lukion oppikirjoista asiat. Mua siis näin monelta taholta opastettu. Galenos voi kuulemma sotkea jopa treeniä...


    • StarmanOulu

      Itse aloitin 44-vuotiaana lääkiksessä. Korostaisin pitkän aikavälin suunnittelua, kun yleensä aikuisena on teinejä parempi sellaisessa. Lukustrategiana oli käydä iltalukiossa ja e-lukiossa lukion kursseja niin monta kertaa läpi, että osasin, 1. vuonna biologia ja kemia, 2. vuonna fysiikka etusijalla. Lukion kurssien kertaaminen uudelleen ja uudelleen, kunnes osasi, riitti kärkipäässä olleisiin pisteisiin. Muilla saattaa onnistua nopeamminkin, mutta minulle yksi iltalukiovuosi ei riittänyt.

      Vaikka pääsykoe on karsiva, kannattaisi miettiä etukäteen sitäkin, miten opinnoista selviää kun pääsee sisälle ja että onko tämä varmasti se oma juttu. Jos on, kannattaa miettiä elämänhallintastrategia kuntoon etukäteen esimerkiksi hankkimalla paperit, kortit ja työkokemusta opiskelujen rahoittamiseen sopivia sivutoimisia työpaikkoja varten. Tähänastisen elämän velvoitteiden ja kulujen sovittaminen opintotuella opiskeluun on vaativaa ja vie aikaa ja energiaa opiskelulta, enkä itse ole löytänyt sopivaa sivutoimista työtä. Opinnot kestää todella kauan, eikä niistä ole juuri työllistymiseen apua ennen kun opintojen loppuvaiheessa, niin että mikään pikalääke mihinkään nokiapotkuihin lääkis ei ole. Opintojen nopeuttamiseksi ei suurimman osan kohdalla, jos ei ole biokemian tutkintoa tai aikaisempia lääketieteen opintoja takana, ole tietääkseni juuri mitään tehtävissä.

      Lisäksi ikäero tuo eroa ajatusmaailmaan moniin nuorempiin opiskelijoihin verrattuna, vaikka en vuosikurssini vanhin olekaan. Oman nuoruutensa uudelleen kokemisesta haaveileville suosittelen jotain muuta, kuin opiskelujen uudelleen aloittamista. Ainakin yksi samaa ikäluokkaa oleva opiskelukaveri on toistaiseksi valinnut päivätöissä pysymisen opiskelun sijaan.

      • mummoopiskelee

        "Oman nuoruutensa uudelleen kokemisesta haaveileville suosittelen jotain muuta, kuin opiskelujen uudelleen aloittamista. "

        Tässä on tärkeä huomio. Nuoruuden opiskeluajat eivät palaa. Olen itse palannut opiskelun pariin vuosikymmenten jälkeen. Olen muuttunut itse ja sama yliopisto on muuttunut. Minulla sattumoisin ei ole toimeentulon kanssa ongelmia, mikä helpottaa opiskelua valtavasti. Nuoruuden voimaa ja nopeutta vain ei enää ole, kestävyyttä kuitenkin.

        Kaikesta huolimatta nautin melkein joka hetkestä opintojen parissa. En muuten kylläkään opiskele lääkiksessä, se tuntuisi jo turhalta.


      • opintojenpaluu
        mummoopiskelee kirjoitti:

        "Oman nuoruutensa uudelleen kokemisesta haaveileville suosittelen jotain muuta, kuin opiskelujen uudelleen aloittamista. "

        Tässä on tärkeä huomio. Nuoruuden opiskeluajat eivät palaa. Olen itse palannut opiskelun pariin vuosikymmenten jälkeen. Olen muuttunut itse ja sama yliopisto on muuttunut. Minulla sattumoisin ei ole toimeentulon kanssa ongelmia, mikä helpottaa opiskelua valtavasti. Nuoruuden voimaa ja nopeutta vain ei enää ole, kestävyyttä kuitenkin.

        Kaikesta huolimatta nautin melkein joka hetkestä opintojen parissa. En muuten kylläkään opiskele lääkiksessä, se tuntuisi jo turhalta.

        Nuoruuden opiskeluajat voivat kyllä palata. Pitkälti luonnekysymys, jotkut ovat ikinuoria ja sosiaalisia, heille voi olla monenlaista ekstrakurrikulaarista opintoherkkua tarjolla. Jotkut tykkäävät pämpätä, ja näinkin voi päästä mukaan kuvioihin. Nuoret ovat toki yksinkertaisia joissain asioissa, mutta kyllä heiltä voi saada arvokkaan päivityksen siitä, mikä on nykyään homman nimi.


    • lanssinkuljettajaksiko

      Jos 40v. hakija aloittaa lääkiksessä ja opiskelee 6 vuotta, hän ehtii toimia valmistuttuaan yli 20 vuotta lääkärinä, jos eläkeikä on 68 v. Fyysisesti ei-kuormittava työ, joten terve ja hyväkuntoinen tyyppi voisi tehdä lääkärin hommia yli 70-vuotiaana.

      Vaikeinta lienee yliopiston valintakokeissa menestyminen. Aikuisilla on yleensä joko perhe tai työ tai molemmat, joten pääsykokeisiin lukeminen ei ole perusteellista. Aikuisopiskelija selviää kyllä opiskelusta, jos menestyy valintakokeissa.

      Jos haluaa nopeammin töihin terveysalalle, on olemassa amk:t ja farmasian opinnot yliopistossa. Näillä aloilla on toki huonompi palkka kuin lääkärillä.

    • No aikuisenahan ne kaikki hakee lääkikseen. Ei yliopistoon lapsia oteta.

    • Vaihtaja

      Tosi hyviä kommentteja ja huomioita monilta! Itselläni syy miksi lääkiksen opinnot kiinnostavat edelleen yli 40 v on puhtaasti kiinnostus lääketieteeseen. Se että aikoinaan valitsi toisin on jäänyt mieltä kaivelemaan ja harmittamaan. Asiaa kuitenkin pitkään monelta kantilta pohdittuani olen päätynyt siihen että yritän miettiä mitä muita vaihtoehtoja minulla on. Haluaisin löytää työn joka saisi minut aidosti innostumaan ja motivoitumaan ja jossa voisin paremmin hyödyntää vahvuuksiani. Työskentely ihmisten kanssa ja halu auttaa ovat aidosti asioita jotka kiinnostavat. Haasteena ei ole pelkästään oikean alan löytäminen ja mahdollisuus päästä opiskelemaann, vaan myös näkemys siitä kuinka suuresti on valmis laskemaan tulotasoa uudessa ammatissa. Olisi luultavasti kovin epämotivoivaa työskennellä uudessa innostavsssa ammatissa jonka tulotaso tippuisi puoleen...asioita joita syytä pohtia tarkkaan.....ei helppoa😊 ja sitten pitäisi vielä alalla ihan lähtökihtaisesti onnistua työllistymään...Yrittäjyys on toki vaihtoehto mutta ei se helpoin tie. Paljon ajatuksia ja mietittävää. Uskon kuitenkin siihen että ajatukset ohjaavat toimintaa ja ajan myötä uusi suunta löytyy tavalla tai toisella...

      • tosiasiat

        "Työskentely ihmisten kanssa ja halu auttaa ovat aidosti asioita jotka kiinnostavat."

        Tätä varten ei tarvita opiskelua lääketieteellisessä. Oman ansiotyösi ohessa voit vapaaehtoisena auttaa ja olla ihmisten kanssa niin paljon kuin jaksat muutaman illan koulutuksella. Rahapalkkaa siitä tietysti ei saa vaan elämä on rahoitettava muulla ansiotyöllä. Mutta auttamistarpeensa saa tyydytettyä.

        Lääkärinä saa monen monta kertaa todeta ja hyväksyä sen, ettei pystynyt auttamaan.


    • aikuinennai

      "aikuisena" lääkikseen? Siis tämä ihmetyttää todella suuresti, kun nykyään on jossakin vaiheessa yleistynyt tämä "aikuisiällä" opiskelu kun puhutaan yliopistosta. Siis YLIopistosta eikä peruskoulusta. Totta helvetissä KAIKKI yliopistossa opiskelevat ovat aikuisia. Ei sinne kukaan päiväkodista suoraan mene.

      • aikuisopiskelij

        Toisaalta moni haluaa pysyä lapsellisena ja vailla aikuisen vastuuta itsestään tai varsinkaan muista aina 30 korville asti. Vuosiltaan kolmikymppinen aikuinen(?) saattaa korostaa, ettei saa luovuttaa, vaan on pysyttävä villinä ja vapaana. Ei perhettä, ei asuntolainaa, ei vakituista työtä, ei vakuutuksia ei mitään, mikä yhtään sitoo.

        18-vuotias oon toki täysi-ikäinen ja siinä mielessä aikuinen. Useimmiten aikuisen käytös ja muut aikuisen tuntomerkit kuitenkin vielä puuttuvat. Ei olla sosiaalisesti aikuisia. Parikymppinen yliopistoon tulija on vielä monella tavalla lapsi tai korkeintaan nuori, mutta aikuisuus on kaukana.

        On aivan eri asia olla 20 kuin 40. Siinä on tosi iso ero, vaikka molemmat voivat opiskella rinnakkain yliopistossa samoja asioita. Mutta sillä aikuisella on jo yksi tutkinto taskussa, työkokemusta monta vuotta, puoliso ja lapset, asuntolaina, tasaantuneempi elämä jne.


    • aikuisoppija

      Hei!
      Täälläkin löytyy yksi lääkikseen pääsystä haaveileva (60-luvun alussa syntynyt) aikuinen.
      Kemia, bilsa ja fysiikka pitäisi kyllä palautella mieleen pitkän kaavan kautta.
      Suuri haave tämä kuitenkin olisi.

      • Stadist

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mistä päin oot?


      • aikuisoppija
        Stadist kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mistä päin oot?

        Itä-Suomesta; miten niin?


    • mieti.vielä

      Minä vähän ihmettelen, mistä kumpuaa into korkeassa keski-iässä haaveilla lääkärin opinnoista, kun urakehityksen pitäisi olla parhaimmillaan. Lääkäriksi ei opiskella etänä eikä muutenkaan sivumennen. Se merkitsee lujaa sitoutumista ja työelämästä pois hyppäämistä ja 6 vuoden palkanmenetyksiä. Laske huviksesi mitä se tekee. Se tuntuu vielä eläkkeessäkin sitten aikanaan, vaikka lääkärin ehkä parempi palkka osin kompensoi menetyksiä.

      Saahan sitä tietysti haaveilla, mutta jalat maassa silloinkin. Minä en kyllä 60-luvulla syntyneenä panostaisi pääsykokeisiinkaan, mikä ei tietenkään estä lukemasta ja opiskelemasta lukion fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa huvikseen, jos ne kiinnostavat. Toteutumattomaksi haaveeksi saavat jäädä lääkäriopinnot meikäläisellä. Työtä, tekemistä ja harrastuksia riittää, perhekin vaatii osansa.

    • Pähkäilen

      Eikös kaikki pyrkijät ole aikuisia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe