Suomen katolisen kirkon rappio

Katolinen_paluumuuttaja

Olen hiljattain muuttanut ulkomailta takaisin Suomeen. Aikanaan liityin kirkkoon nimenomaan täällä, mutta sitten muutin erinäisistä syistä ulkomaille. Aiemmin asuin täällä 1980-luvulla.

Tänne palattuani olen järkyttynyt siitä millainen kirkon tilanne on. Suurin osa papeista puhuu joko erittäin kehnoa tai alkeellista suomea. Onneksi suomalaisia pappeja on nyt hieman enemmän kuin ennen. Seurakunnilla ei ole messujen lisäksi mitään ohjelmaa. Ei ole enää raamattupiirejä, ei Juventusta, ei seurakuntajuhlia eikä yhteisiä retkiä. Kuulemma Köyliön-pyhiinvaellus on sekin kutistunut kokonaan.

Mitä täällä kotimaassamme on 30 vuodessa oikein tapahtunut? Vaikka meitä katolilaisia oli 1980-luvulla vajaat 4000 ja nykyään kuulemma 14.000, tästä kasvusta huolimatta pieni hiippakuntamme on paljon passiivisempi ja apaattisempi kuin silloin. Yhteishenki puuttuu ja niin näyttää puuttuvat myös kaikkien innostus. Messuissa ei toisia suomalaisia juurikaan näe.

Piispana Teemu Sippo ei näytä saaneen mitään aikaiseksi, mutta eivät nämä asiat voi olla myöskään yksinomaan piispasta kiinni. Kerran elävästä yhteisöstä, johon oli ilo kuulua, on tunnut pelkkä turhautuneiden ja väsyneiden ihmisten porukka, jossa pahanpuhumista harrastetaan sitäkin enemmän. Minusta tällaisen hiippakunnan voisi yhtä hyvin lakkauttaa.

149

5155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eliittikatolilainen

      Lainaan arvovaltaista näkemystäni toisesta keskustelusta:

      Sinun pitää yksinkertaisesti ymmärtää, että 90 % maamme katolilaisista on joko ummikkoja ulkomaalaisia sosiaalipummeja tai sitten haureutta harrastavia sinkkuja, homoja, eronneita, huorintekijöitä ja susipareja. Tämä ovat niitä samoja, jotka äänestävät punavihreitä. Mitä tällaiselta porukalta voisi ylipäätään odottaa?

      Onneksi täällä on kuitenkin 10 % sellaisia, jotka katolisen uskon mukaisesti joko solmivat katolisen avioliiton ja antavat lapsilleen katolisen kasvatuksen tai sitten vielä arvokkaammin omistautuvat Jumalalle pappeudessa tai sääntökuntaelämässä. 10 % 15.000:sta on valitettavasti vain 1.500 ja meistäkin suurin osa on ulkomaalaisia.

      Kirkkomme rappion syynä on se, että viimeiset 20-30 vuotta kirkkoomme on myös piispa Teemu Sipon SCJ toimesta otettu suunnilleen kuka tahansa vailla mitään todellista katolisen uskon ja moraalielämän tuntemista sekä vailla mitään aikomusta elää kummankin mukaan. Tällaisia ressukoita kiinnostaa vain kirkkokahvien pullat, ei mikään aito katolinen usko ja elämä.

      • tfujdytutyuy

        En sano tätä pahalla, mutta sinulle olisi oikeasti etua, jos kävisi juttelemassa jonkun ammattihenkilön kanssa.

        Jos olet työelämässä, niin työterveydenhoitoon yleensä mahdollista tavata psykologia.
        Jos kuulut luterilaiseen kirkkoon, niin sitä kautta on myös saada terapia aikoja diakonityön terapiapalvelusta.
        Jos et kuulu kummankaan piiriin, niin myös tavallisen terveyskeskuksen kautta pääsee psykologin juttusille, mutta se saattaa kestää hiukan kauemmin (kaupungista riippuen)

        Toivottavasti ymmärrät, ettei tämä ole vitsi, hattuilua tai muuta sellaista.
        Tasapainoiset ihmiset ei vain yksinkertaisesti kirjoita sellaista tekstiä, mitä sinä kirjoitat tänne.

        Elämä voi muuttua :)


      • Eliittikatolilainen
        tfujdytutyuy kirjoitti:

        En sano tätä pahalla, mutta sinulle olisi oikeasti etua, jos kävisi juttelemassa jonkun ammattihenkilön kanssa.

        Jos olet työelämässä, niin työterveydenhoitoon yleensä mahdollista tavata psykologia.
        Jos kuulut luterilaiseen kirkkoon, niin sitä kautta on myös saada terapia aikoja diakonityön terapiapalvelusta.
        Jos et kuulu kummankaan piiriin, niin myös tavallisen terveyskeskuksen kautta pääsee psykologin juttusille, mutta se saattaa kestää hiukan kauemmin (kaupungista riippuen)

        Toivottavasti ymmärrät, ettei tämä ole vitsi, hattuilua tai muuta sellaista.
        Tasapainoiset ihmiset ei vain yksinkertaisesti kirjoita sellaista tekstiä, mitä sinä kirjoitat tänne.

        Elämä voi muuttua :)

        "Tasapainoiset" ihmiset hyväksyvät siis haureuden, huoruuden, sinkkuuden ja homouden sekä kaikki muutkin evankeliumin sanan ja katolisen moraaliopetuksen vastaiset lieveilmiöt.

        Psykologista voi kyllä olla paljonkin apua - sinulle itsellesi!


      • Ikiwanha_katolilainen

        Voisitteko ystävällisesti jättää puolin ja toisin väliin tuollaiset huomautukset toistenne terveydentilasta?


      • Eliittikatolilainen

        Kyllä voin. Valitettavasti vain tunnen maamme katolilaisia sen verran, että tiedän miten paljon erilaisia häiriintyneitä yksilöitä tässä joukossa on - luonnollisesti ennen kaikkea sinkkujen parissa.


      • Tinaakilbup

        Kiitätkö rukouksissasi, että et ole kuin nuo 90% eli publikaanit?


      • Aaruttun
        Eliittikatolilainen kirjoitti:

        Kyllä voin. Valitettavasti vain tunnen maamme katolilaisia sen verran, että tiedän miten paljon erilaisia häiriintyneitä yksilöitä tässä joukossa on - luonnollisesti ennen kaikkea sinkkujen parissa.

        "...miten paljon erilaisia häiriintyneitä yksilöitä tässä joukossa on - luonnollisesti ennen kaikkea sinkkujen parissa."

        Löysää sitä nutturaa vähän!


      • Aaruttun

        "Eliittikatolilainen" ja "lainaan arvovaltaist näkemystäni" ja "sinkut ovat kaikki huoria" jne.

        Löysää nutturaa jo kiireesti! Ei ole terveellistä pitää sitä liian kireällä.


      • Kärjenmies

        Älytöntä tekstiä!


      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa kyllä nimenomaan katolinen teologia, vaikka vielä olen protestantti.


    • näinusein

      Minusta on uskomatonta käyttää sanaa "rappio" Suomen katolisen kirkon yhteydessä. Hiippakuntapäivät ja Köyliö pidetään edelleen, toimintaa on seurakunnissa enemmän kuin mihin on mahdollisuutta osallistua, messuja pidetään joka päivä aamuin illoin. Minulla kuten monella muullakin, osallistumista messun ulkopuoliseen toimintaan ehkäisee pitkä kirkkomatka. Sunnuntaimessut ovat aina tupaten täynnä väkeä.

      • Ikiwanha_katolilainen

        Minustakin aloitus oli selvästi liioilteltu ja jopa provosoiva.

        Silti olen sen sisällöstä jotakuinkin samaa mieltä. Ken on nähnyt kirkkomme elämän 1980-luvulla, voi helposti yhtyä mielipiteeseen, että nykyään kaikki on latteampaa. Toki hiippakunnan juhla ja Köyliö pidetään edelleenkin, mutta niiden osallistujamäärät eivät ole lainkaan verrattavissa menneiden vuosikymmenten lukumääriin. Kaikki myös jotenkin huonommin ja holtittomammin järjestettyä "vähän sinnepäin" -tyyliin.

        Täällä tuntuu usein siltä, että kirkon elämä on pelkkiä messuja. Minulle tulee kotiin ruotsalaisten Katolskt Magasin. Sitä lukiessani en voi olla vertaamatta piispoja Anders ja Teemu. Näistä kahdesta Anders on paljon hengellisempi, yhdistävämpi, aikaansaavampi ja sanoisinko "piispallisempi". En halua loukata piispa Teemua, mutta nämä ovat tosiasioita.

        Minua häiritsee tässä hiippakunnassa myös Opus Dein kohtuuton rooli ja läsnäolo hiippakuntamme hallinnossa (yleisvikaari, oikeusistuimen johtaja...). Suoraan sanoen ihmettelen, että nimenomaan Opus Deihin takavuosina aina negatiivisesti suhtautunut Teemu on nyt tekemässä tästä "Opus Dein hiippakuntaa". Minulle Opus Dein hengellisyys on liian elitistinen ja vieras.


      • Provoo

        Aloittaja on täällä pitkään riehunut katolilaisena esiintyvä adventisti. Se provoilee.


      • Katolinen_paluumuuttaja

        Vai että adventisti! Saanko nauraa? Kun liityin kirkkoon, seurakuntani kirkkoherrana oli isä Andrian Borst, mutta minulle erityisen rakas pappi ja ensimmäinen rippi-isäni oli isä Rainier Brügemann. Seurakunnassa vaikutti silloin myös veli Benedictus, jota kutsuttiin veli Pentiksi. Olin mukana diakoni Pentti Laukaman vihkimyksessä.

        Tunsitko itse näitä kirkonmiehiä? Itse veikkaan, että se adventisti olet paremminkin sinä itse!


      • Katolinen_paluumuuttaja
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Minustakin aloitus oli selvästi liioilteltu ja jopa provosoiva.

        Silti olen sen sisällöstä jotakuinkin samaa mieltä. Ken on nähnyt kirkkomme elämän 1980-luvulla, voi helposti yhtyä mielipiteeseen, että nykyään kaikki on latteampaa. Toki hiippakunnan juhla ja Köyliö pidetään edelleenkin, mutta niiden osallistujamäärät eivät ole lainkaan verrattavissa menneiden vuosikymmenten lukumääriin. Kaikki myös jotenkin huonommin ja holtittomammin järjestettyä "vähän sinnepäin" -tyyliin.

        Täällä tuntuu usein siltä, että kirkon elämä on pelkkiä messuja. Minulle tulee kotiin ruotsalaisten Katolskt Magasin. Sitä lukiessani en voi olla vertaamatta piispoja Anders ja Teemu. Näistä kahdesta Anders on paljon hengellisempi, yhdistävämpi, aikaansaavampi ja sanoisinko "piispallisempi". En halua loukata piispa Teemua, mutta nämä ovat tosiasioita.

        Minua häiritsee tässä hiippakunnassa myös Opus Dein kohtuuton rooli ja läsnäolo hiippakuntamme hallinnossa (yleisvikaari, oikeusistuimen johtaja...). Suoraan sanoen ihmettelen, että nimenomaan Opus Deihin takavuosina aina negatiivisesti suhtautunut Teemu on nyt tekemässä tästä "Opus Dein hiippakuntaa". Minulle Opus Dein hengellisyys on liian elitistinen ja vieras.

        "Minustakin aloitus oli selvästi liioilteltu ja jopa provosoiva. Silti olen sen sisällöstä jotakuinkin samaa mieltä..."

        Etkö näe sanoissasi mitään ristiriitaa?


      • Provoo
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        Vai että adventisti! Saanko nauraa? Kun liityin kirkkoon, seurakuntani kirkkoherrana oli isä Andrian Borst, mutta minulle erityisen rakas pappi ja ensimmäinen rippi-isäni oli isä Rainier Brügemann. Seurakunnassa vaikutti silloin myös veli Benedictus, jota kutsuttiin veli Pentiksi. Olin mukana diakoni Pentti Laukaman vihkimyksessä.

        Tunsitko itse näitä kirkonmiehiä? Itse veikkaan, että se adventisti olet paremminkin sinä itse!

        Negatiivinen asenteesi kirkkoa kohtaan on yhtymäkohta tuon adventistin kanssa.
        Katolisten henkilöiden tunteminen ei tee vielä kenestäkään hyvää katolilaista.


      • Meilahdesta

        Minä en näe "Katolisen paluumuuttajan" kommenteissa mitään "negatiivista asennetta" kirkkoa kohtaan, vaan päinvastoin aidosti katolisen ja perustellun huolen hiippakuntamme tilanteesta. Tätä ei voi ymmärrettävästi ymmärtää sellainen, joka vasta hiljattain on liittynyt kirkkoon tai on ehkä vielä informaatiokurssilla.

        Ei "Katolinen paluumuuttaja" ole väittänytkään että, "katolisten henkilöiden" tunteminen tekisi jostakusta hyvää katolilaista. Mutta kyllä jo yksistään noiden, meidän vanhojen katolilaisten tuntemien pappien ja diakonin tunteminen osoittaa, ettei kysymys voi olla mistään adventistista, kuten herjaten väitit. Tosin isä Borstin etunimi (hän on muuten ainoa yhä elossa oleva tuosta joukosta) on Adrian, joskin häntä kutsuttiin usein vain Adriksi.

        Enpä tunne ketään toista katolilaista, joka kutsuisi pappeja "katolisiksi henkilöiksi". Minun arvaukseni on, että se ei-katolinen henkilö (ja saanko sanoa: trolli) täällä olet nimenomaan sinä itse!


      • Meilahdesta

        Anteeksi, että pilkkuni jäi väärään kohtaan....


      • Ikiwanha_katolilainen
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        "Minustakin aloitus oli selvästi liioilteltu ja jopa provosoiva. Silti olen sen sisällöstä jotakuinkin samaa mieltä..."

        Etkö näe sanoissasi mitään ristiriitaa?

        En näe. Minusta otsikko oli liian kärjistetty. Vaikka täällä on huono ja mitään aikaansaamaton piispa, ei se vielä tarkoita, että koko kirkko olisi "rappiolla".


      • Anonyymi
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        En näe. Minusta otsikko oli liian kärjistetty. Vaikka täällä on huono ja mitään aikaansaamaton piispa, ei se vielä tarkoita, että koko kirkko olisi "rappiolla".

        Katolinen kirkko on aina selviytynyt vaikeista ajoista.


    • Katolinenperhe

      Meidän perheemme mielestä Teemu Sippo scj on selvästi huonoin piispa, joka meillä on koskaan ollut. Meillekin on käsittämätöntä tuon Opus Dein rooli piispankansliassa.

      Liityimme kirkkoon, kun piispana oli vielä Paul Verschuren. Hän oli älykäs, sosiaalinen, avoin, keskusteleva ja upea saarnamies. Hänen kaltaistaan meillä ei sittemmin ole ollut.

      Sipon kaudella kirkkomme on mennyt kovaa vauhtia pelkkää alamäkeä eikä sille näy mitään loppua.

      • Katolinenperhe

        Sen unohdin sanoa, että olemme luopuneet kirkkomme rahallisesta tukemisesta niin kauan kuin piispana on Teemu Sippo scj.


      • Jaskavaan_taisiis

        Minä taas sain tarpeekseni ja erosin koko ankkalammikosta.


    • Henrikistä

      Mielestäni tosiasiat ovat seuraavat:

      1. Hiippakuntamme oli hengellinen, elinvoimainen ja yhtenäinen piispa Paulin kaudella. Hän osasi pitää sen kunnossa.

      2. Hiippakuntamme yhtenäisyys meni hajalle piispa Jozefin kaudella. Olin itsekin ns. katkirkkoaktiivi, kun mitään muutakaan vaikutusmahdollisuutta ei oikein ollut.

      3. Piispa Teemu ei ole osannut tai kyennyt palauttaa hiippakuntamme entistä hengellisyyttä, elinvoimaisuutta eikä yhtenäisyyttä. Päinvastoin nyt tuntuu siltä, että kaikessa hääräävät vain neokatekumenaalit ja opusdeiläiset, jotka kummatkaan eivät ole tunnettuja ns. katolisessa maailmassa yhtenäisyyttä edistävinä ryhminä. Piispa Teemu ei ole johtaja eikä aktiivinen asioiden toteuttaja (hänen kirkkoherra-kautensa jälkeen Pyhän Henrikin katedraali oli romahdusvaarassa, kun kaikki korjaustyöt oltiin laiminlyöty vuosikymmenien ajan).

      4. Tässä tilanteessa minusta meillä maallikoilla olisi oiva tilaisuus ottaa ohjat käsiimme ja toteuttaa enemmän Vatikaanin II konsiilin henkeä hiippakunnassamme. Tätäkään en odota neokatekumenaaleilta ja opusdeiläisiltä. Jäsenmaksuboikotit yms. eivät auta asiaa yhtään!

      5. Kun seuraava piispa tulee ajankohtaiseksi, suomalaisia pappeja on jo paljon. Heistä voidaan silloin valita. Ulkomaalaiset eivät enää tule kysymykseen.

      • Ikiwanha_katolilainen

        Tuo on kokolailla osuva arvio asioiden valitettavasta tilasta.


      • Eliittikatolilainen

        Haluaisin nähdä sellaisen piispan, joka saisi hajanaisen ulkomaalaisten ummikkojen, sinkkujen, homojen, eronneiden, huorintekijöiden ja susiparien lauman mukamas yhtenäiseksi. Ei sellaista ole! Ja kaiken lisäksi näistä edellämainituista kirkkoamme avustaa säännöllisesti se 2-3 %.

        Piispa Teemu Sippo ei ole varmaankaan maailman paras piispa, mutta hänen tehtävänsä on jokseenkin mahdoton. Onneksi hän on kuitenkin syntyperäinen suomalainen, muuten tehtävän hoitaminen olisi täysin toivotonta.


      • Katolinen_paluumuuttaja

        Oli mielenkiintoista lukea, että myös muut katolilaiset näyttävät tiedostavan hiippakuntamme surkean tilan. Sanomattakin on selvää, että sitä eivät voi ymmärtää ne, jotka eivät ole eläneet piispa Paul Verschurenin johtamassa hiippakunnassamme.

        Jo pappina nykyinen piispa Teemu Sippo oli mitäänsanomaton ja mitään aikaansaamaton nössö. En voi kuin ihmetellä miten hänestä saattoi tulla piispa. Nyt yhden miehen "kunniasta" joutuu kärsimään kokonainen hiippakunta. Olen puhunut monien katolilaisten kanssa (useimmat 1980-luvun aktiivikatolilaisista ovat jo kuolleet tai sitten jääneet pois, kuten kummini Märta Aminoff). Kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä piispa Teemusta.


      • Katolinen_paluumuuttaja
        Eliittikatolilainen kirjoitti:

        Haluaisin nähdä sellaisen piispan, joka saisi hajanaisen ulkomaalaisten ummikkojen, sinkkujen, homojen, eronneiden, huorintekijöiden ja susiparien lauman mukamas yhtenäiseksi. Ei sellaista ole! Ja kaiken lisäksi näistä edellämainituista kirkkoamme avustaa säännöllisesti se 2-3 %.

        Piispa Teemu Sippo ei ole varmaankaan maailman paras piispa, mutta hänen tehtävänsä on jokseenkin mahdoton. Onneksi hän on kuitenkin syntyperäinen suomalainen, muuten tehtävän hoitaminen olisi täysin toivotonta.

        Eivät katolilaiset ennen tuollaisia olleet! Minun kanssani kirkkoon liittyi ihan normaalia väkeä, joista useimmat sittemmin menivät naimisiin. Jotkut olivat jo silloin avioliitossa.


    • Tukin_kuljettaja

      Kuinka on oman aktiivisuutesi, oma-aloitteisuutesi ja yhteishenkesi kanssa?
      Ota tukki pois omasta silmästäsi ensin, niin näet ottaa roskan toisen silmästä!

      • Katolinen_paluumuuttaja

        Minä en ole mikään piispa enkä pappi enkä edes mies, joten minulla ei sinänsä ole mitään vastuuta kirkosta. Oletko itse yrittänyt maallikkona muuttaa kirkon asioita? Oletko siinä ihan onnistunutkin?

        Vaikka olisin pyhimys, olisi Suomen katolisen kirkon tilanne silti surkea ja suorastaan kurja. Minun henkilökohtainen elämäni ei sitä tilannetta muuta.

        Olet varmaan kovinkin uusi katolilainen, kun et tätä näytä tajuavan.


      • Tukin_kuljettaja
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        Minä en ole mikään piispa enkä pappi enkä edes mies, joten minulla ei sinänsä ole mitään vastuuta kirkosta. Oletko itse yrittänyt maallikkona muuttaa kirkon asioita? Oletko siinä ihan onnistunutkin?

        Vaikka olisin pyhimys, olisi Suomen katolisen kirkon tilanne silti surkea ja suorastaan kurja. Minun henkilökohtainen elämäni ei sitä tilannetta muuta.

        Olet varmaan kovinkin uusi katolilainen, kun et tätä näytä tajuavan.

        Kannattaa aina aloittaa asioiden muuttaminen omasta itsestään.
        Jos haluaa yhteishenkeä ja aktiivisuutta kirkossa, ole yhteishenkinen ja aktiivinen.
        Aloita kirjoittamalla positiivisia ja yhteishenkisiä kirjoituksia täällä. Negatiivisuus ja kanssakatolilaisten mollaaminen eivät rakenna yhtään.


      • Tukin_kuljettaja
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        Minä en ole mikään piispa enkä pappi enkä edes mies, joten minulla ei sinänsä ole mitään vastuuta kirkosta. Oletko itse yrittänyt maallikkona muuttaa kirkon asioita? Oletko siinä ihan onnistunutkin?

        Vaikka olisin pyhimys, olisi Suomen katolisen kirkon tilanne silti surkea ja suorastaan kurja. Minun henkilökohtainen elämäni ei sitä tilannetta muuta.

        Olet varmaan kovinkin uusi katolilainen, kun et tätä näytä tajuavan.

        Jos sinulla ei ole mitään vastuuta mistään, ole sitten hiljaa!


      • Meilahdesta
        Tukin_kuljettaja kirjoitti:

        Kannattaa aina aloittaa asioiden muuttaminen omasta itsestään.
        Jos haluaa yhteishenkeä ja aktiivisuutta kirkossa, ole yhteishenkinen ja aktiivinen.
        Aloita kirjoittamalla positiivisia ja yhteishenkisiä kirjoituksia täällä. Negatiivisuus ja kanssakatolilaisten mollaaminen eivät rakenna yhtään.

        Oman näkemykseni mukaan tuollaiset kommentit ovat lähinnä naiveja ja lapsellisia.

        Jos jokaisen asian muuttaminen pitäisi "aloittaa omasta itsestä", mitään yhteiskunnallista ja kirkollista keskustelua tuskin edes olisi. Jos joku moittii nykyhallituksen aloittamaa hyvinvointivaltion purkamista, eikö vain olisikin naurettavaa, jos menisin sanomaan tälle henkilölle "aloita muutos itsestäsi, auta sinä itse köyhiä ja huono-osaisia"?

        Aito keskustelu kuuluu katolilaisuuteen. Minusta liian tuoreiden katolilaisten ei kannata näihin keskusteluihin edes osallistua, sillä he eivät ole vielä oppineet ja sisäistäneet katolilaisuutta kunnolla. Tällaiset ihmiset sitten näkevät keskustelun ja kritiikin uhkana, vaikka se on rikkaus ja rakentaa kirkkoa.


      • Kotifilosofi

        Sinun pitäisi tutustua Hannah Arendtin tuotantoon!


    • Sveitsiläinen

      Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin isä Teemu Sipon SCJ savustaminen ulos piispanvirasta ja hänen mukanaan kaikkien Opus Dein väen! Hiljaa hyvä tulee, nyt on syytä aloittaa.

      PS Minäkin olen entinen Katkirkko-aktiivi.

    • Mollo.ttaja

      Vanhat katolilaiset ovat näköjään palannet taas palstalle - kirkon, piispan ja kirkkoon liittyineiden mollaaminen jatkuu!

    • Meilahdesta

      "Suurin osa papeista puhuu joko erittäin kehnoa tai alkeellista suomea. Onneksi suomalaisia pappeja on nyt hieman enemmän kuin ennen."

      Ensiksi suuri kiitos sinulle, "Katolinen paluumuuttaja", tästä avauksesta. Tämä on pitkään aikaan ensimmäinen keskustelu, johon viitsii edes osallistua. En kommentoi (vielä) koko viestiäsi, vaan ainoastaan näitä lainaamiani lauseita.

      Mielestäni papistomme taso on romahtanut sen jälkeen, kun piispa Verschuren ensin jäi eläkkeelle ja sittemmin poistui keskuudestamme. Koska olen ollut vuosikymmeniä katolilainen, minulla on paljon vertailukohtaa menneeseen, kuten sinulla varmasti on kirkon elämään ulkomailla. Käsitykseni näet on, että nykyään papisto on "tuuliajolla".

      Ensiksikin piispat Józef ja Teemu ovat vihkineet papeiksi sellaisia, jotka eivät osaa edes kunnolla suomea. Miksiköhän? Eikö olisi paljon parempi, että nuori mies olisi vuoden vaikkapa pelkästään suomen kielen intensiiviopetuksessa, ja hänet vasta sitten vihittäisiin papiksi? Mitä ja ketä kielipuoli pappi hyödyttää? Minusta on kokolailla noloa kirkollemme, että tästä asiasta ollaan joustettu liikaa.

      Toiseksi minua ihmetyttää täällä jo kauan palvelleen papiston suomen kieli. Se tuntuu jokaisen kohdalla pysähtyneen tietylle tasolle eikä juuri nousevan siitä. Meidän pappiemme joukossa on 2-3 sellaista ulkomaalaista, jotka ovat käyneet suomalaista peruskoulua. Silti he tekevät alkeellisia kielioppivirheitä ja varsinkin sijamuodot heittävät kuperkeikkaa miten sattuu. Myös heidän sanavarastonsa on perin köyhää. Eivätkö he edes lue suomalaisia sanomalehtiä tai kirjallisuutta? Ilmeisesti eivät.

      Kolmanneksi minua ihmetyttää ja suorastaan ärsyttää se, että Opus Dei ja neokatekumenaalit ovat joka paikassa suuna päänä. Heille on uskottu niin piispantalo kuin katedraaliseurakunta kuin myös hiippakuntamme uusin seurakunta, Pyhän Joosefin seurakunta Kuopiossa. Onko tämä nyt ollenkaan järkevää? Kuten joku tuolla muistuttaa, kumpikaan näistä ryhmistä ei ole mitään hiippakuntaa yhdistävä, vaan päinvastoin hajauttava voima. Tästä on valitettavan paljon kokemuksia ulkomailta (minulle tulee englantilainen katolinen The Tablet -lehti, joka on raportoinut kummastakin laajasti).

      Neljänneksi olen ihmetellyt siitä, että papistosta ei ääneen pääse tai ei päästetä ketään muuta kuin Opus Deihin kuuluvaa yleisvikaaria, josta eräänlaisella typerällä julkisuuskampanjalla ollaan kovaa vauhtia leipomassa uutta piispaa. Ennen Fides-lehti julkaisi myös muiden pappien saarnoja ja mietteitä, vaan eipä julkaise enää. Sen sijaan jokaikisessä numerossa on mukana "yleisvikaari, isä Raimo Goayarrola") joko kuvissa tai teksteissä. Eikö tämä ole menossa jo överiksi?

      Kaikki nämä ja muut seikat viestivät siitä, että piispana Teemu Sippo ei ole kyennyt johtamaan hiippakuntaa. Hän on päästänyt kaiken tuuliajolle - ja siitä hiippakuntamme tulee vielä maksamaan kovan hinnan, näin pahasti pelkään.

      • Sveitsiläinen

        Tuo opusdeiläisten je neokatekumenaalien haaliminen jokaisen paikkaan ja tehtävään edustaa JUURI SITÄ isä Teemu Sipon SCJ katalaa, kaksinaamaista ja petollista toimintaa, jotka me katolilaiset emme hyväksy emmekä tule hyväksymään.

        Voidakseen olla piispana eli kukkona tunkiolla tuo sama peluri on uhrannut koko hiippakuntamme! Tätä ei hevin unohdeta eikä anneta anteeksi!


      • Meilahdesta

        Minusta tuollainen kielenkäyttö, Sveitsiläinen, ei sovi lainkaan tälle palstalla eikä minnekään muuallekaan. Se ei ole kristillistä.


      • Katolinen_paluumuuttaja

        Kiitos, Meilahdesta, noista kommenteista! Ne auttavat minua hahmottamaan mikä täällä oikein niin "mättää".


      • vanhatpierut

        Täällä valittavat nyt ainoastaan 80-luvulla tai sitä ennen katolisiksi liittyneet. Sama ikäpolvi narisee myös muissa yhteyksissä. Mutta maailma muuttuu ja kirkko sen myötä. Me muut koemme iloa ja kunniaa kuulumisesta katoliseen kirkkoomme. Kunnioitamme piispaamme ja ahkeria, kutsumustaan toteuttavista papeistamme, isistämme! Katedraaliseurakunnalla on ollut peräkkäin kaksi italialaista kirkkoherraa, joiden saarnoja, hengellisyyttä, suomalaisesta jäyhyydestä positiivisesti poikkeavaa välittömyyttä en vaihtaisi ikinä yhteenkään suomalaiseen! Kiitos Herralle heistä! Juuri te selän takana kapinaliikettä kerjääjät hajoitatte pientä suomalaista katolista yhteisöämme. Mitä sanoisi paavi lukiessaan näitä kommentteja, mitä sanoisi Jeesus.. Suomen katoliseen kirkkoon pitää mahtua niin Opus Dei'laise kuin neokatekumeenit, dominikaanit jne. Kaikki me olemme saman perheen jäseniä. Yhtenäisyys syntyy sisältäpäin, ei piispaa vaihtamalla, saati virheettömällä suomenkielellä.


      • Ikiwanha_katolilainen

        Minulle on Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan jäsenenä ollut melkoinen HÄPEÄ sanoa, että kirkkoherrani on italialainen.

        Italialaiset eivät ole yhtään sen "hienompaa" väkeä kuin me suomalaiset. Päinvastoin siinä maassa mafia, camorra ja korruptio ovat yhä tänään arkipäivää. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet ovat aina jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna.

        Taidat olla fundamentalisti, sillä minusta kummankin italialaiset kirkkoherramme saarnat ovat edustaneet melkoista Raamattu-fundamentalismia sekä saarnatyyliä, joka osoittaa maamme, kielemme, kulttuurimme ja perinteidemme tuntemattomuutta - ellei suoranaista halveksuntaa niitä kohtaan.

        Kirkkoherrana Marino Trevisini oli kuitenkin iäkkäämpi, joten hänellä oli käytännön kokemusta asioiden ja ongelmien hoidosta, ikään kuin iän antamaa viisautta. Sitä hänen nuorella seuraajallaan taas ei ole.

        Kirkkomme ei tule koskaan juurtumaan tämän maahan ilman suomalaista papistoa. Se joka ei sitä toivo ja edistä, toimii aivan suoraan kirkkomme tarkoitusperien vastaisesti ja edustaa pelkästään epäkatolista lahkohenkeä.


      • YYCC
        vanhatpierut kirjoitti:

        Täällä valittavat nyt ainoastaan 80-luvulla tai sitä ennen katolisiksi liittyneet. Sama ikäpolvi narisee myös muissa yhteyksissä. Mutta maailma muuttuu ja kirkko sen myötä. Me muut koemme iloa ja kunniaa kuulumisesta katoliseen kirkkoomme. Kunnioitamme piispaamme ja ahkeria, kutsumustaan toteuttavista papeistamme, isistämme! Katedraaliseurakunnalla on ollut peräkkäin kaksi italialaista kirkkoherraa, joiden saarnoja, hengellisyyttä, suomalaisesta jäyhyydestä positiivisesti poikkeavaa välittömyyttä en vaihtaisi ikinä yhteenkään suomalaiseen! Kiitos Herralle heistä! Juuri te selän takana kapinaliikettä kerjääjät hajoitatte pientä suomalaista katolista yhteisöämme. Mitä sanoisi paavi lukiessaan näitä kommentteja, mitä sanoisi Jeesus.. Suomen katoliseen kirkkoon pitää mahtua niin Opus Dei'laise kuin neokatekumeenit, dominikaanit jne. Kaikki me olemme saman perheen jäseniä. Yhtenäisyys syntyy sisältäpäin, ei piispaa vaihtamalla, saati virheettömällä suomenkielellä.

        Itse liityin kirkkoon vasta 2000-luvulla, mutta ajattelen ihan samalla tavalla oppareista ja neokatekumenaaleista.

        Katolilaisuudessa minua on kiehtonut aina sen rikkaus. Minusta kirkossamme ei pitäisi olla lainkaan tällaisia ahdasmielisiä porukoita. Varsinkin näin pienessä hiippakunnassa ne voivat saada paljon vahinkoa aikaiseksi. En käsitä, että piispamme ei näytä tätä ymmärtävän.


      • Jyrkkä-ei-italialaisille
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Minulle on Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan jäsenenä ollut melkoinen HÄPEÄ sanoa, että kirkkoherrani on italialainen.

        Italialaiset eivät ole yhtään sen "hienompaa" väkeä kuin me suomalaiset. Päinvastoin siinä maassa mafia, camorra ja korruptio ovat yhä tänään arkipäivää. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet ovat aina jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna.

        Taidat olla fundamentalisti, sillä minusta kummankin italialaiset kirkkoherramme saarnat ovat edustaneet melkoista Raamattu-fundamentalismia sekä saarnatyyliä, joka osoittaa maamme, kielemme, kulttuurimme ja perinteidemme tuntemattomuutta - ellei suoranaista halveksuntaa niitä kohtaan.

        Kirkkoherrana Marino Trevisini oli kuitenkin iäkkäämpi, joten hänellä oli käytännön kokemusta asioiden ja ongelmien hoidosta, ikään kuin iän antamaa viisautta. Sitä hänen nuorella seuraajallaan taas ei ole.

        Kirkkomme ei tule koskaan juurtumaan tämän maahan ilman suomalaista papistoa. Se joka ei sitä toivo ja edistä, toimii aivan suoraan kirkkomme tarkoitusperien vastaisesti ja edustaa pelkästään epäkatolista lahkohenkeä.

        KAIKKI italialaiset papit joutaisivat täältä muualle! En jäisi kaipaamaan sitten yhteen sellaista suomen kielen sölkötystä, eräänlaista siansuomea.

        Italialaiset papit luulevat, että koko Katolinen kirkko on italialainen. Niin ei onneksi ole.


      • Jyrkkä-ei-italialaisille
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Minulle on Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan jäsenenä ollut melkoinen HÄPEÄ sanoa, että kirkkoherrani on italialainen.

        Italialaiset eivät ole yhtään sen "hienompaa" väkeä kuin me suomalaiset. Päinvastoin siinä maassa mafia, camorra ja korruptio ovat yhä tänään arkipäivää. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet ovat aina jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna.

        Taidat olla fundamentalisti, sillä minusta kummankin italialaiset kirkkoherramme saarnat ovat edustaneet melkoista Raamattu-fundamentalismia sekä saarnatyyliä, joka osoittaa maamme, kielemme, kulttuurimme ja perinteidemme tuntemattomuutta - ellei suoranaista halveksuntaa niitä kohtaan.

        Kirkkoherrana Marino Trevisini oli kuitenkin iäkkäämpi, joten hänellä oli käytännön kokemusta asioiden ja ongelmien hoidosta, ikään kuin iän antamaa viisautta. Sitä hänen nuorella seuraajallaan taas ei ole.

        Kirkkomme ei tule koskaan juurtumaan tämän maahan ilman suomalaista papistoa. Se joka ei sitä toivo ja edistä, toimii aivan suoraan kirkkomme tarkoitusperien vastaisesti ja edustaa pelkästään epäkatolista lahkohenkeä.

        "Minulle on Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan jäsenenä ollut melkoinen HÄPEÄ sanoa, että kirkkoherrani on italialainen. Italialaiset eivät ole yhtään sen "hienompaa" väkeä kuin me suomalaiset. Päinvastoin siinä maassa mafia, camorra ja korruptio ovat yhä tänään arkipäivää. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet ovat aina jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna."

        Kiitos noista viisaista sanoista! Itse en halua täällä olevan yhtä ainuttakaan mafia-taustaista ITALIALAISTA kirkkoamme ja kieltämme raiskaamassa, en sitten yhtäkään!

        Italialaiset eivät ole tänne tervetulleita!


      • Ev.lut.katolinen
        Sveitsiläinen kirjoitti:

        Tuo opusdeiläisten je neokatekumenaalien haaliminen jokaisen paikkaan ja tehtävään edustaa JUURI SITÄ isä Teemu Sipon SCJ katalaa, kaksinaamaista ja petollista toimintaa, jotka me katolilaiset emme hyväksy emmekä tule hyväksymään.

        Voidakseen olla piispana eli kukkona tunkiolla tuo sama peluri on uhrannut koko hiippakuntamme! Tätä ei hevin unohdeta eikä anneta anteeksi!

        Alkoi tehdä mieli suklaata, emmentaalia ja käkikelloja...


      • kerettiläinen-
        Jyrkkä-ei-italialaisille kirjoitti:

        "Minulle on Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan jäsenenä ollut melkoinen HÄPEÄ sanoa, että kirkkoherrani on italialainen. Italialaiset eivät ole yhtään sen "hienompaa" väkeä kuin me suomalaiset. Päinvastoin siinä maassa mafia, camorra ja korruptio ovat yhä tänään arkipäivää. Naisten ja vähemmistöjen oikeudet ovat aina jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna."

        Kiitos noista viisaista sanoista! Itse en halua täällä olevan yhtä ainuttakaan mafia-taustaista ITALIALAISTA kirkkoamme ja kieltämme raiskaamassa, en sitten yhtäkään!

        Italialaiset eivät ole tänne tervetulleita!

        "Kiitos noista viisaista sanoista! Itse en halua täällä olevan yhtä ainuttakaan mafia-taustaista ITALIALAISTA kirkkoamme ja kieltämme raiskaamassa, en sitten yhtäkään!"

        Kyllä se mafia on osa koko antikristillistä katolista kirkko-organisaatiota.

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/107381-paavin-pankki-hukkasi-650-miljoonaa-€-–-”vanha-tapa”

        Raamatusta ei löydy minkäänlaista esimerkkiä "apostolisesta" tai muustakaan pankkitoiminnasta, enkä ole vielä tähän päivään mennessä kuullut, mistä Äitikirkko on esimerkin tähän toimintaansa keksinyt...ei ainakaan Jeesukselta, jonka sijainen paavi väittää olevansa...

        Mark.11:15-17
        Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi AJAMAAN ULOS NIITÄ, JOTKA MYIVÄT JA OSTIVAT PYHÄKÖSSÄ, ja KAATOI KUMOON RAHANVAIHTAJAIN PÖYDÄT ja kyyhkysten myyjäin istuimet, eikä sallinut kenenkään kantaa MITÄÄN ASTIAA pyhäkön kautta. Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä RYÖVÄRIEN LUOLAN."


      • kerettiläinen-

        Sivu löytyy hakusanoilla "paavin pankki hukkasi".


      • Älämeitäheitä
        Jyrkkä-ei-italialaisille kirjoitti:

        KAIKKI italialaiset papit joutaisivat täältä muualle! En jäisi kaipaamaan sitten yhteen sellaista suomen kielen sölkötystä, eräänlaista siansuomea.

        Italialaiset papit luulevat, että koko Katolinen kirkko on italialainen. Niin ei onneksi ole.

        Hyvä että katoliset tajuavat itsekin, etteivät italiaanot tänne sovellu ja sopeudu koskaan.


      • Anonyymi

        anteeks, mutta en muista että Jeesus Nasaretilainen puhui hyvin Suomea...


    • DeAndra

      "turhautuneiden ja väsyneiden ihmisten porukka, jossa pahanpuhumista harrastetaan sitäkin enemmän."

      Kuinka voit paluumuuttosi jälkeen?
      Yleensä ihmiset projisoivat omaa huonoa oloaan toisiin yrittäen pönkittää siten omaa horjuvaa oloaan ja vikojaan.

      • Katolinen_paluumuuttaja

        Kysymyksesi jätän omaan arvoonsa.

        Perheeni on kokonaan katolinen. Ulkomailla kuuluimme elävään seurakuntaan, joka muistutti minua paljon siitä seurakunnasta, johon 1980-luvun alun Suomessa liityin. Papisto oli mukavaa, seurakunta hyvinkin aktiivinen ja ennen kaikkea yhteishenki oli todella kantava. Seurakunnassa ei oltiin aikanaan sovittu, ettei kenestäkään puhuta pahaa ja että kaikki tulijat ovat tervetulleita.

        Järkytykseni on ollut sitäkin suurempi palattuani tänne Suomeen. Siinä missä papit olivat 1980-luvulla korkeasti koulutettuja hollantilaisia, jotka puhuivat lähes virheetöntä suomea, tänään saan kuulla saarnoja suomeksi, joka on joidenkin pappien kohdalla hyvinkin alkeellista. Koska tilanne on sama kummassakin Helsingin seurakunnassa, kysymys ei voi olla sattumasta.

        Mitään muuta toimintaa seurakunnilla sitten ei juuri olekaan. On toki erilaisia yhdistyksiä, mutta ne eivät minua kiinnosta. Haluaisin, että aviopuolisoni ja lapseni juurtuisivat nimenomaan seurakuntaan.

        Ainakin Helsingin seurakunnissa olen törmännyt huonoon ilmapiiriin ja suoranaiseen pahanpuhumiseen. En väitä jokaisen suomalaisen katolilaisen olevan sellainen, mutta tämä on se todellisuus, jonka olemme täällä kohdanneet. Esimerkiksi kirkkokahveilla emme enää tästä syystä käy.

        En väitä olevani virheetön enkä synnitön, mutta mielestäni on kummallista, että tämän hiippakunnan ilmeisistä ja käsilläolevista ongelmista ei saisi edes keskustella.


      • Katolinen_paluumuuttaja

        Sitä paitsi tuolla on toinen keskustelu aiheesta "Miksi pappejamme niin vihataan?". Onko sinusta pappien vihaaminen ihan normaaliin hiippakuntaan kuuluva ilmiö? Kysymys täytyy olla täällä Suomessa valitettavan laajasta ihmiöstä, kun kerran siitä niin tarkasti ao. keskustelussa valitetaan.


      • Jyrkkä-ei-italialaisille

        EI kaikkia pappeja vihata! Itse vihaan vain mafia-taustaisia ITALIALAISIA. He ovat minulle vastenmielisiä kuvatuksia, eivätkä ollenkaan tervetulleita tänne.

        Suomalaiset katolilaiset eivät halua tänne yhtäkään italialaista.


    • Hiippakunnan_rappioko

      Olisi ollut varmaan parempi, että olisit jättänyt tuosta otsikosta pois sanan "rappio". Nyt jotkut voivat luulla, että kysymys on trollaamisesta, vaikka täällä puhutaan ihan todellisista ja varmaankin kaikkien vähänkin aktiivisten katolilaisten tuntemista ongelmista.

      Minua piispa Teemu Sipon johtamistyylissä on häirinnyt hengettömyys. Eilen luin hänen "paimenkirjeensä" autuaasta Hemmingistä. Siinä ei ollut mitään hengellistä lukuunottamatta sitä tosiasiaa, että uskomme hänen olevan taivaassa. Eikö tästä aiheesta olisi voinut saada hieman enemmän irti? Eikö Hemmingistä juuri haluta pyhimystä? Nyt piispa tyytyi vain luettelemaan hänen maallisia saavutuksiaan.

      Tästä pääsemme toiseen huomiooni. Siinä missä kirkossamme puhaltavat uudet tuulet paavi Franciscuksen ansiosta, niistä täällä koto-Suomessa ei tunnu mikään. Täällä ns. vallassa ovat edelleen "vanhoilliset voimat" eli nuo ylempänä mainitut Opus Dei ja neokatekumenaalit. Itse ahdistun aina näitä ryhmiä edustavien pappien saarnoista, kuten ahdistuin suomalaisen Opus Dei -pappi Oskari Juurikkalan saarnasta Pyhän Henrikin katedraalissa kuukausi sitten. Paavi kyllä joskus mainitaan, mutta mistään uudesta ajattelu- tai toimintatavasta ei ole tietoakaan!

      Lopuksi sanoisin, että tämä hiippakuntamme kärsii erityisesti kasvukivuista. Sekä seurakuntalaisten että suomalaisen papiston määrä on kasvanut kovaa vauhtia. Joskus tuntuu, että täällä mennään päivästä toiseen ilman sen suurempia suunnitelmia, vaikka nyt jos joskus tarvittaisiin visioita ja päämääriä. Niitä asettamaan Teemu Sippo ei ole oikea henkilö. Olen jotakuinkin totaalisesti pettynyt häneen piispana.

      • Ikiwanha_katolilainen

        Minustakin neokatekumenaalit edustavat suomalaisuudelle täysin vieraita ja suorastaan vastenmielisiä arvoja (naisten alistaminen, suurperheiden ihannoiminen, lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi...). Neokatekumenaalit ovat aina pelkästään omiensa parissa, kaikkia muita he vihaavat tai halveksivat. Kyllä tässä tapauksessa käytös kertoo kaiken olennaisen.

        Minun käsitykseni mukaan kysymyksessä on lahko. Toki lahkoissa saattaa olla hyvinkin erilaisia ihmisiä, mutta niinhän on lestadiolaistenkin parissa.

        En pidä Opus Deistäkään, mutta ainakaan he eivät ole hillumassa tässä kirkkoherroina.


      • ihmejakummastus
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Minustakin neokatekumenaalit edustavat suomalaisuudelle täysin vieraita ja suorastaan vastenmielisiä arvoja (naisten alistaminen, suurperheiden ihannoiminen, lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi...). Neokatekumenaalit ovat aina pelkästään omiensa parissa, kaikkia muita he vihaavat tai halveksivat. Kyllä tässä tapauksessa käytös kertoo kaiken olennaisen.

        Minun käsitykseni mukaan kysymyksessä on lahko. Toki lahkoissa saattaa olla hyvinkin erilaisia ihmisiä, mutta niinhän on lestadiolaistenkin parissa.

        En pidä Opus Deistäkään, mutta ainakaan he eivät ole hillumassa tässä kirkkoherroina.

        Ikiwanha katolilainen. Ovatpa ajatuksesi erikoisia. Katolilaisuus on juuri perheellisyyttä. Sinkkuus ei ole katolilaisuutta. Niin, ja naisten alistamistako on se, että noudatetaan katolista oppia ? Miksi olet ylipäänsä katolilainen vai oletko trolli , kenties punavihreä liberaali, jonka omat arvot ovat hyvin kaukana katolilaisista ? Kannatat seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Tervemenoa porttokirkkoon sulle! Feminismi ja homottaminen ei vaan ole katolilaisuutta. Ja lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi(jo) ? Eihän kukaan lapsi elä arvotyhjiössä. Ei voi kuin ihmetellä, miten kaltaisesi ihminen on ylipäänsä voinut päästä läpi kirkkoherran haastattelusta. Juttusi ovat todella ristiriitaisia. Mieti tätä itsekin.


      • Konservatiivi

        Neokatekumenaalit ovat katolinen rappiolahko, joka pilaa seurakunnan liturgian kaikkialla missä se syöpänä pääsee tekemään tuhojaan.


      • Ikiwanha_katolilainen
        ihmejakummastus kirjoitti:

        Ikiwanha katolilainen. Ovatpa ajatuksesi erikoisia. Katolilaisuus on juuri perheellisyyttä. Sinkkuus ei ole katolilaisuutta. Niin, ja naisten alistamistako on se, että noudatetaan katolista oppia ? Miksi olet ylipäänsä katolilainen vai oletko trolli , kenties punavihreä liberaali, jonka omat arvot ovat hyvin kaukana katolilaisista ? Kannatat seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Tervemenoa porttokirkkoon sulle! Feminismi ja homottaminen ei vaan ole katolilaisuutta. Ja lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi(jo) ? Eihän kukaan lapsi elä arvotyhjiössä. Ei voi kuin ihmetellä, miten kaltaisesi ihminen on ylipäänsä voinut päästä läpi kirkkoherran haastattelusta. Juttusi ovat todella ristiriitaisia. Mieti tätä itsekin.

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minä kannattaisin katolisen uskon ja opetuksen vastaisia asioita? En ole sanonut sellaisesta mitään. Sitäpaitsi olin katolilainen todennäköisesti jo ennen kuin itse olit edes syntynyt!

        Sen sijaan olen tuonut ilmi huoleni neokatekumenaalisesta tiestä. Jo aikanaan piispa Paul Verschuren kantoi suurta huolta siitä, että näille lapsille ei anneta täyttä vapautta päättää omasta elämästään, vaan heidät pakotetaan (muillekin lahkoille tyypillisellä tavalla) neokatekumenaattiin jo lapsina. Katolisen kirkon katekismuksessa lukee selvästi, että mm. homoseksuaaleja ei saa syrjiä. Näissä lahkoporukoissa todellisuus on toinen.

        Neokatekumenaalinen tie on aiheuttanut jo skandaaleja täällä Suomessakin. Yle uutisoi jonkin aikaa sitten, että katedraaliseurakunnan avioliitto-opetuksessa sanotaan lasten fyysisen kurittamisen olevan sallittua, vaikka tämä on selvästi maamme lain vastaista. Siihen samassa jutussa haastateltu neokatekumenaalipappi meni sanomaan jotakin Hitleristä! Tämä jos mikä osoittaa täydellistä maamme historian, arvojen, lakien ja kulttuurin tuntemattomuutta.

        Olen erittäin huolestunut siitä, että Opus Deillä ja neokatekumenaalisella tiellä on tällainen rooli hiippakunnassamme. Piispa Teemu on siihen syyllinen.


      • Ikiwanha_katolilainen
        ihmejakummastus kirjoitti:

        Ikiwanha katolilainen. Ovatpa ajatuksesi erikoisia. Katolilaisuus on juuri perheellisyyttä. Sinkkuus ei ole katolilaisuutta. Niin, ja naisten alistamistako on se, että noudatetaan katolista oppia ? Miksi olet ylipäänsä katolilainen vai oletko trolli , kenties punavihreä liberaali, jonka omat arvot ovat hyvin kaukana katolilaisista ? Kannatat seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Tervemenoa porttokirkkoon sulle! Feminismi ja homottaminen ei vaan ole katolilaisuutta. Ja lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi(jo) ? Eihän kukaan lapsi elä arvotyhjiössä. Ei voi kuin ihmetellä, miten kaltaisesi ihminen on ylipäänsä voinut päästä läpi kirkkoherran haastattelusta. Juttusi ovat todella ristiriitaisia. Mieti tätä itsekin.

        Missä Katolisen kirkon katekismuksessa lukee, että "sinkkuus ei ole katolista"?


      • Katolinen_paluumuuttaja
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minä kannattaisin katolisen uskon ja opetuksen vastaisia asioita? En ole sanonut sellaisesta mitään. Sitäpaitsi olin katolilainen todennäköisesti jo ennen kuin itse olit edes syntynyt!

        Sen sijaan olen tuonut ilmi huoleni neokatekumenaalisesta tiestä. Jo aikanaan piispa Paul Verschuren kantoi suurta huolta siitä, että näille lapsille ei anneta täyttä vapautta päättää omasta elämästään, vaan heidät pakotetaan (muillekin lahkoille tyypillisellä tavalla) neokatekumenaattiin jo lapsina. Katolisen kirkon katekismuksessa lukee selvästi, että mm. homoseksuaaleja ei saa syrjiä. Näissä lahkoporukoissa todellisuus on toinen.

        Neokatekumenaalinen tie on aiheuttanut jo skandaaleja täällä Suomessakin. Yle uutisoi jonkin aikaa sitten, että katedraaliseurakunnan avioliitto-opetuksessa sanotaan lasten fyysisen kurittamisen olevan sallittua, vaikka tämä on selvästi maamme lain vastaista. Siihen samassa jutussa haastateltu neokatekumenaalipappi meni sanomaan jotakin Hitleristä! Tämä jos mikä osoittaa täydellistä maamme historian, arvojen, lakien ja kulttuurin tuntemattomuutta.

        Olen erittäin huolestunut siitä, että Opus Deillä ja neokatekumenaalisella tiellä on tällainen rooli hiippakunnassamme. Piispa Teemu on siihen syyllinen.

        Tämä on minulle kokonaan uutta. Siis oltiinko jossakin opetuksessa sanottu, että lasten lyöminen olisi ok? Pöyristyttävää!


      • vieläluterilainen
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Missä Katolisen kirkon katekismuksessa lukee, että "sinkkuus ei ole katolista"?

        Minäkin haluaisin tietää. Olin vähällä lähteä katoliseen kirkkoon, mutta voit olla varma, että tie katkesi, kun täällä joku parjasi sinkkuja (ikään kuin sinkkua ei jo muutenkin parjattaisi) ja kuvitteli kaikkien olevan seksuaalisesti poikkeavia. Kävi ilmi, että tuohon seurakuntaan kuuluisin, jos liittyisin katoliseen kirkkoon, joten viisaasti päätin jäädä sinne, missä olenkin.


      • Wanhempi_täti
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        Tämä on minulle kokonaan uutta. Siis oltiinko jossakin opetuksessa sanottu, että lasten lyöminen olisi ok? Pöyristyttävää!

        Kyllä tällainen skandaali on meillä ollut:

        http://areena.yle.fi/1-3342259


      • Wanhempi_täti
        vieläluterilainen kirjoitti:

        Minäkin haluaisin tietää. Olin vähällä lähteä katoliseen kirkkoon, mutta voit olla varma, että tie katkesi, kun täällä joku parjasi sinkkuja (ikään kuin sinkkua ei jo muutenkin parjattaisi) ja kuvitteli kaikkien olevan seksuaalisesti poikkeavia. Kävi ilmi, että tuohon seurakuntaan kuuluisin, jos liittyisin katoliseen kirkkoon, joten viisaasti päätin jäädä sinne, missä olenkin.

        Olet tervetullut katoliseen kirkkoon! Itsekin olen sinkku, eikä kukaan ole todellisessa elämässä nähnyt siitä vaivaa. Katolisen kirkon virallinen opetus on usein täysin erilaista kuin kirkkoon vastaliittyneet fanaatikot (jollaisia näyttää nykyään olevan enemmän kuin ennen) kuvittelevat ja - mikä pahinta - usein myös toitottavat toisille. Katolisen kirkon katekismuksessa lukee hyvin kauniisti meistä naimattomista.


      • Jyrkkäeineokateille
        Ikiwanha_katolilainen kirjoitti:

        Minustakin neokatekumenaalit edustavat suomalaisuudelle täysin vieraita ja suorastaan vastenmielisiä arvoja (naisten alistaminen, suurperheiden ihannoiminen, lasten pakottaminen neokatekumenaaleiksi...). Neokatekumenaalit ovat aina pelkästään omiensa parissa, kaikkia muita he vihaavat tai halveksivat. Kyllä tässä tapauksessa käytös kertoo kaiken olennaisen.

        Minun käsitykseni mukaan kysymyksessä on lahko. Toki lahkoissa saattaa olla hyvinkin erilaisia ihmisiä, mutta niinhän on lestadiolaistenkin parissa.

        En pidä Opus Deistäkään, mutta ainakaan he eivät ole hillumassa tässä kirkkoherroina.

        Neokatekumenaaleille nainen on pelkkä synnytyskone. Toinen järjestön perustajista, ex-nunna Carmen Hernandez, joka heitti veivinsä viime vuonna, kutsui naista "elämän tehtaaksi". Tämä kertoo kaiken. Nainen ei ole mikään ihminen, vaan pelkkä "tehdas".


    • ihmejakummastus

      Ylikriittisiltä nämä kommentit tuntuvat. Oletko, paluumuuttaja, itse osannut niin täydellisesti sen maan, josta nyt olet muuttanut Suomeen takaisin, kieltä ? Missä on armo ? Entä suurpiirteisyys ? Miten sinuun suhtauduttiin vieraan maan kansalaisena ? Eikö olekaan kiva olla Suomessa tekemisissä ulkomaalaisten kanssa? Itse olet ollut kuitenkin vastaavassa tilanteessa vieraan miehen maalla. Kirkkoherran parjaaminen on aivan kohtuutonta, suorastaan räikeää.

      Niin, ja jos joku katoliseen kirkkoon kuuluva ei jaa katolista moraalia ja oppia, onhan noita Raamatun sanasta poikenneita epämääräisiä sekulaarilahkoja tarjolla... vaikka huru mycket...

      • Katolinen_paluumuuttaja

        Väitän osanneeni edellisen asuinmaani kieltä, joka on siis aviopuolisoni äidinkieli, paremmin kuin jokin isä Marco Pasinato osaa suomea. Minua pidettiin tuossa maassa usein natiivipuhujana, kun taas täällä Suomessa kukaan suomalainen ei luulisi isä Marcoa suomenkieliseksi. Useimmilla täällä toimivilla papeilla suomi on jäänyt pahasti puolitiehen, vaikka papit jos ketkä ovat "ammattipuhujia" ja erinomainen kielitaito olisi välttämättömyys. Hollantilaiset papit aikanaan tiesivät ja sisäistivät tämän tosiasian ihan ihailtavalla tavalla.

        En kuitenkaan halua kritisoida pappeja heidän henkilöllisyytensä tai taustansa takia - sille kun kukaan ei voi mitään, vaan siitä missä "kunnossa" seurakunnat täällä Suomessa oikein ovat. Kun vertaan nykytilannetta 1980-lukuun, en voi kuin pettyä siihen mihin suuntaan tämä hiippakunta on "kehittynyt". Ennen kaikkea minua häiritsee se, että kaikessa toimivat Opus Dein ja neokatekumenaalisen tien papit. Ei ole räikeää huomauttaa, että katolisessa maailmassa kummatkin ryhmät ovat erittäin huonossa maineessa nimenomaan yhtenäisyyden pilaajina sekä omien etujensa häikäilemättöminä edistäjinä koko kirkon parhaan sijaan.

        En oikein ymmärrä noita kysymyksiä suhtautumisestani ulkomaalaisiin, kun itse olen jo kertonut olevani naimisissa ulkomaalaisen kanssa!


      • sisältöratkaisee
        Katolinen_paluumuuttaja kirjoitti:

        Väitän osanneeni edellisen asuinmaani kieltä, joka on siis aviopuolisoni äidinkieli, paremmin kuin jokin isä Marco Pasinato osaa suomea. Minua pidettiin tuossa maassa usein natiivipuhujana, kun taas täällä Suomessa kukaan suomalainen ei luulisi isä Marcoa suomenkieliseksi. Useimmilla täällä toimivilla papeilla suomi on jäänyt pahasti puolitiehen, vaikka papit jos ketkä ovat "ammattipuhujia" ja erinomainen kielitaito olisi välttämättömyys. Hollantilaiset papit aikanaan tiesivät ja sisäistivät tämän tosiasian ihan ihailtavalla tavalla.

        En kuitenkaan halua kritisoida pappeja heidän henkilöllisyytensä tai taustansa takia - sille kun kukaan ei voi mitään, vaan siitä missä "kunnossa" seurakunnat täällä Suomessa oikein ovat. Kun vertaan nykytilannetta 1980-lukuun, en voi kuin pettyä siihen mihin suuntaan tämä hiippakunta on "kehittynyt". Ennen kaikkea minua häiritsee se, että kaikessa toimivat Opus Dein ja neokatekumenaalisen tien papit. Ei ole räikeää huomauttaa, että katolisessa maailmassa kummatkin ryhmät ovat erittäin huonossa maineessa nimenomaan yhtenäisyyden pilaajina sekä omien etujensa häikäilemättöminä edistäjinä koko kirkon parhaan sijaan.

        En oikein ymmärrä noita kysymyksiä suhtautumisestani ulkomaalaisiin, kun itse olen jo kertonut olevani naimisissa ulkomaalaisen kanssa!

        "isä Marco Pasinato"

        Hänen suomen kielensä ei ole täydellistä, mutta hänen saarnojensa sisältö on syvällistä ja se toki on mielestäni tärkeintä.


      • Konservatiivi

        Kuulossasi on jotakin pahasti vialla. Tai asianomaisen neokatekumenaali-luurangon "suomella" sanottuna: Sinun kuulossa on jossakin paha vika.


      • Jyrkkäeineokateille
        sisältöratkaisee kirjoitti:

        "isä Marco Pasinato"

        Hänen suomen kielensä ei ole täydellistä, mutta hänen saarnojensa sisältö on syvällistä ja se toki on mielestäni tärkeintä.

        Itse väitän, että KAIKKI isä Marcon saarnoja "arvostavat" ovat neokatekumenaaleja.

        Tämä "luurankohan" horisee hoonolla soomella käytännössä pelkästään aivan pehmeitä fundamentalisti-ideoita. Veikkaanpa, että jos hän olisi luterilaisessa seurakunnassa, nämä saarnat olisivat jo maanlaajuinen skandaali.

        Mutta jotkut tädit näköjään ovat aivan lääpällään luuviuluihin, että mitä tahansa naurettavat horinat niellään muitta mutkitta.


    • Vatikaanista
      • Loitta

        Onneksi paavi ei ole meille katolilaisille jokin aina oikeassa oleva Suuri Johtaja Kim Jong Un, vaikka jotkut tuoreet "katolilaiset" kuinka niin haluaisivat.


      • kaikkeakuulee
        Loitta kirjoitti:

        Onneksi paavi ei ole meille katolilaisille jokin aina oikeassa oleva Suuri Johtaja Kim Jong Un, vaikka jotkut tuoreet "katolilaiset" kuinka niin haluaisivat.

        "Onneksi paavi ei ole meille katolilaisille jokin aina oikeassa oleva Suuri Johtaja..."

        Aivan niin. On syytä muistaa, että hän on myös tavallinen ihminen, jolla on vasemmistolaisesti värittynyt tausta.


      • Konservatiivi

        Nykyinen "paavi" on jo pelkästään älyllisesti selvästi rajoittuinein viime vuosisatojen paaveista. Vaikka hän on jesuiitta, hän ei kyennyt selviytymään aikanaan edes tohtoriopinnoista. Samaa luokkaa on kielitaito.

        Sitäkin enemmän tämä pintaliitäjä luulee olevansa jokinlainen katolisen kirkon Kim Jong Un (hyvä vertaus!), joka mukamas saisi omien oikkujensa ja mieltymystensä mukaan määrätä suunnilleen kaikista kirkon asioista.

        En näe hänessä pienintäkään uskoa, mutta sitäkin enemmän ulkokultaista "nöyryyttä" ja suoranaista vallanhimoa. En voi toivoa muuta kuin, että tämän huithapelin kausi jäisi mahdollisimman lyhyeksi ja unohtuisi nopeassa ajassa. Minä ainakin vihaan häntä sydämeni pohjasta, joten on vain hyvä, etteivät hänen ajatuksensa saa yhtään jalansijaa täällä Suomessa.


    • Ihmejakummastus

      Loitta. Niin, varmaan jotain rajaa siihen jalustalle nostamiselle. Ei varmaan Kim Jong Un, mutta kyllähän katolilaisen täytyy sentään Pyhää Isää kunnioittaa.

    • tahtorakastaa

      Ihmettelen latinopappien kritisointia ja suoranaista vihamielisyyttä heitä kohtaan. Hehän ovat aivan ihania! Kyllä sydän itkee, kun lukee tällaista tekstiä. Miksi ette tahdo rakastaa kirkkoanne ja sen söpöjä ja mahtavia pappeja ?

      • Katolinen_paluumuuttaja

        Minä en vihaa ketään papeista, vaan pidän heitä kaikkia suuressa arvossa. Silti voin hyvin arvostella heidän työtään ja toivoa heiltä enemmän panosta - varsinkin suomen kielen opettelemiseen.

        "Latinopapit" eivät ole yhtään sen ihanampia kuin muutkaan, eivätkä varsinkaan "söpöjä" ja "mahtavia". Tuollainen on pelkkää typerää trollaamista.


      • Korpulatiivi

        Mahahtavuus on perin helpoa mitata ihan mittanauhalla. Olisiko 100 cm sopiva mitta? Ale 100 cm ei ole asiaa kirkkoherrksi ja piispaki pitää olla vähintään 120 cm.


      • Konservatiivi

        Perinteisesti katoliset kirkonmiehet ovat olleet hyvissä voimissa. Itse en ainakaan voi ottaa jotakin huonoa suomea puhuvaa luurankoa edes vakavasti. Sellainen on parhaillaan täällä "kirkkoherrana", ja kuuluupa vielä neokatekumenaaliseen lahkoon.


      • ihanakirkkoherra

        Kirkkoherra on kaunis mies, tai komea, kummin vaan. Ei voi kuin ihailla Luojan ihmeellistä luomistyötä, kun häntä katsoo. Ja komeus ja kauneus ei ole vain ulkoista, vaan myös sisäistä. Enpä ole noin kaunista miestä nähnytkään. Eivät amerikkalaiset filmitähdetkään sen paremman näköisiä ole. Siis aivan i-hana...Tuo moittiminen on kohtuutonta. Eihän se kolo komeassa haittaa, on vanha sanonta. Jollain suomen taivutusmuodoilla ei ole mitään virkaa. Tietysti jos antipatia suuntautuu neokatekumenaaleihin, mutta en siltikään voi ymmärtää. Onko tässä nyt kyse jostain aivan sairaasta kateudesta ? Tehkääpä parannusta. Suosittelen teille ripittäytymistä tästä kateuden ja vihan synnistä.


      • Loitta

        Lapsellista ja typerää trollaamista.


      • Perunansyöjä
        ihanakirkkoherra kirjoitti:

        Kirkkoherra on kaunis mies, tai komea, kummin vaan. Ei voi kuin ihailla Luojan ihmeellistä luomistyötä, kun häntä katsoo. Ja komeus ja kauneus ei ole vain ulkoista, vaan myös sisäistä. Enpä ole noin kaunista miestä nähnytkään. Eivät amerikkalaiset filmitähdetkään sen paremman näköisiä ole. Siis aivan i-hana...Tuo moittiminen on kohtuutonta. Eihän se kolo komeassa haittaa, on vanha sanonta. Jollain suomen taivutusmuodoilla ei ole mitään virkaa. Tietysti jos antipatia suuntautuu neokatekumenaaleihin, mutta en siltikään voi ymmärtää. Onko tässä nyt kyse jostain aivan sairaasta kateudesta ? Tehkääpä parannusta. Suosittelen teille ripittäytymistä tästä kateuden ja vihan synnistä.

        Näkee, että eräillä on pinnassa kaikkea muuta kuin hengelliset arvot!


    • PasiToivonen

      >>Tästä pääsemme toiseen huomiooni. Siinä missä kirkossamme puhaltavat uudet tuulet paavi Franciscuksen ansiosta, niistä täällä koto-Suomessa ei tunnu mikään. >>

      Aivan. Katolinen kirkko Suomessa ei vielä ole DDR (tai SED). Luterilainen kirkko on jo sitä. Ja maaliskuussa jotkut papit ovat uhanneet vihkiä homoja.

      >>Minä ainakin vihaan häntä sydämeni pohjasta, joten on vain hyvä, etteivät hänen ajatuksensa saa yhtään jalansijaa täällä Suomessa.>>

      Olen muuten samaa mieltä mutta "vihata Paavia" on aika voimakas ilmaisu.

      • Loitta

        Kistinuskon mukaan ketään ei tule vihata, "rakastakaa vihollisianne..."


      • Perunansyöjä

        Seurakunnassamme oli vanhana perintönä latinankielinen messu, mutta "luuranko" meni sen poistamaan. Se ei kuulu neokatekumenaaliseen agendaan. Tämä sama "luuranko" on melkoinen diktaattori; hän "tietää" kaiken, hän on aina "oikeassa", hänen ei tarvitse oppia mitään...

        Lisää neokatekumenaaleja? Ei kiitos!


    • Katolinen_paluumuuttaja

      Jo yksistään tämä keskustelu näyttää osoittavan, että tämä ei ole mikään normaali hiippakunta, vaan hajaannus on syvää, koska piispallinen johtajuus puuttuu. Piispa Paul Verschurenin aikana tilanne oli kokonaan toinen. Jos ette minua usko, voitte kysyä muilta, jotka silloin olivat aktiivisia katolilaisia.

      • Musketööri

        Aloittamasi mustamaalausketju mitätöi ja 'likaa' niin täydellistä suomea puhuvan piispamme kuin paavi Franciskuksen. Oskari Juurikkalan ym. Rikosoikeudellisen kunnianloukkauksen rajat ylittyvät kirkkoherran kohdalla reippaasti: persoonaan, ulkonäköön, kansallisuuteen, henkilökohtaiseen uskoon kohdistuvaan rankkaa herjausta. Valheita kaikenlisäksi! Italialainen kirkkoherramme puhuu täydellistä suomea, saarnaa myös aina ilman kirjoitettua puhetta. Kiihkoilua myös kansanryhmää kohtaan (italialaiset!) sisältyy myös tähän ketjuun. Rikosilmoituksen kautta kirjoittajat saadaan selville ja toivottavasti koko roskaläjä kitkettyä herjaamasta kirkkoamme. Me muut puolustamme viimeiseen mieheen niin nykyistä paaviamme, piispaamme, kirkkoherraamme ja koko papistoa. Kiitos Herralle edellisestä ja nykyisestä italialaisesta kirkkoherrasta! Pappi on Jumalan lahja, katso häntä kuin Herraamme, Jeesusta Kristusta, sanoi jo 1800-luvulla joku pyhä.


      • Katolinen_paluumuuttaja

        Itse en ole mitätöinyt, liannut enkä varsinkaan loukannut ketään. Muista kirjoittajista en taas ole vastuussa.

        Ei ole loukkaavaa huomauttaa, että isä Marco Pasinato puhuu kaikkea muuta kuin "täydellistä suomea". Kuka tahansa suomenkielinen huomaa heti paikalla, ettei hänen äidinkielensä ole suomi, vaan italia.

        Tuollainen pappien korottaminen on katolilaisuudelle vierasta. Se oli sitä täällä jo 1980-luvulla ja se oli sitä myös ulkomailla, missä asuimme vuosikymmenet, vaikka piispat ja papit olivat täysin eri luokkaa kuin nykyisin täällä hiippakunnassamme.

        Ymmärrät kai, että viestisi kertoo jotakin hyvin surullista ja suorastaan järkyttävää tämän hiippakunnan tilanteesta, jossa näköjään kaikenlainen keskustelu, asioiden kriittinen tarkastelu ja viranhaltijoiden toimien arvostelu näyttävät mukamas antavan aihetta (perusteettomaan) "rikosilmoitukseen". Voi tätä hiippakuntaa!


      • sivustaseuraillen

        Italialaisilla on vähän sillä tavalla, että heillä on aika paha aksentti. Englantia he vasta murjovatkin. Jumalanpalveluksessa on tietysti kurja, jos sieltä tulee sellaista mongerrusta.


      • sivustaseuraillen

        Anteeksi. Tarkoitan messussa. Minäkin muistan kuunnelleeni katolilaisen messun ja se kuulosti kaikki vähän hassulta.


      • sivustaseuraillen

        Siis kun sitä suomea mongerrettiin niin hassusti.


      • Kotifilosofi
        sivustaseuraillen kirjoitti:

        Siis kun sitä suomea mongerrettiin niin hassusti.

        Minä ainakaan en pysty keskittymään rukoukseen, jos kuulen pelkkää mongerrusta.


      • annuliinunen
        Musketööri kirjoitti:

        Aloittamasi mustamaalausketju mitätöi ja 'likaa' niin täydellistä suomea puhuvan piispamme kuin paavi Franciskuksen. Oskari Juurikkalan ym. Rikosoikeudellisen kunnianloukkauksen rajat ylittyvät kirkkoherran kohdalla reippaasti: persoonaan, ulkonäköön, kansallisuuteen, henkilökohtaiseen uskoon kohdistuvaan rankkaa herjausta. Valheita kaikenlisäksi! Italialainen kirkkoherramme puhuu täydellistä suomea, saarnaa myös aina ilman kirjoitettua puhetta. Kiihkoilua myös kansanryhmää kohtaan (italialaiset!) sisältyy myös tähän ketjuun. Rikosilmoituksen kautta kirjoittajat saadaan selville ja toivottavasti koko roskaläjä kitkettyä herjaamasta kirkkoamme. Me muut puolustamme viimeiseen mieheen niin nykyistä paaviamme, piispaamme, kirkkoherraamme ja koko papistoa. Kiitos Herralle edellisestä ja nykyisestä italialaisesta kirkkoherrasta! Pappi on Jumalan lahja, katso häntä kuin Herraamme, Jeesusta Kristusta, sanoi jo 1800-luvulla joku pyhä.

        Mielestäni isä Marcon suomen kieli on erittäin hyvää, jopa lähes moitteetonta.
        Toki varmaan puutteelliseen suomen kieleen vaikuttaa maahan muuttaneilla papeilla tuo perheettömyys, että runsasta suomen kielen harjoitusta ei sitten ainakaan suomalaisen vaimon tai lasten kautta voi tulla kellään. Tietenkään. Ja jos kollegat ovat myös maahan muuttaneita jää suomen kieli sitten opetellun ja opiskellun varaan eli käyttökielenä työyhteisössäkään ei ehkä ole. Niin voi toki kielitaito jäädä suppeaksi mutta tarvittava siis tehtävässä tarvittava osaaminen varmaan löytyy. Mutta isä Marcon suomen kielessä ei ole vikaa, jokin pieni intonaatio voi joskus olla tai jokin taivutuserhe.


    • Jolanta

      Ymmärrän sinua hyvin Katolinen paluumuuttaja. Suomen nykyiset katolilaiset eivät ole a-i-t-o-j-a katolilaisia. Eivät tunne uskoa eikä traditiota. Eivät kunnioita ketään. Ehkä uskovat Jumalaan.

      Minulla on onni, että äitini on puolalainen. Siksi muutin Puolaan opiskelemaan ja töihin. Puola on katolinen maa. Täällä on hyvä elää.

      En koskaan halua enää asua Suomessa. Suomen katoliset ovat ilkeää väkeä eikä siellä osata edes rukoilla. Onneksi siellä on sisaria ja pappeja.

    • Romanus.sum

      Eikös Pyhän Messun voisi toimittaa joskus ihan latinaksi?

    • Wanhempi_täti

      Tämä keskustelu osoittaa taas kerran järkyttävällä tavalla sen tosiasian, ettei hiippakunnassamme ole todellista keskustelun kulttuuria eikä edes mitään kunnon mahdollisuuksia aidolle keskustelulle. Syynä ei ole pelkkä nimimerkkien takaa huutelu, sillä lähes sama on tilanne FB-ryhmässä "Katolilaiset suomeksi", vaikka siellä esiinnytään omilla nimillä. Sielläkin kilpaillaan siitä kuka on oikeassa eikä kanneta juurikaan huolta hiippakuntamme asioista. Esimerkiksi sen talous ei hetkauta ketään.

      Katolinen_paluumuuttaja esitti mielestäni ihan järkeviä huomioita verratessaan kirkkomme tilannetta 1980-luvulla ja nyt. Me jotka olimme katolilaisia jo silloin, voimme varmasti yhtyä hänen havaintoihinsa. Piispa Paul Verschuren oli älykäs, oppinut, sivistynyt, hieno, yhdistävä ja oikealla tavalla arvovaltainen esipaimen, joka ei sallinut minkäänlaista sooloilua eikä hiippakuntamme yhtenäisyyttä hajoittavaa toimintaa. Hänen seuraajansa ovatkin sitten sallineet suunnilleen kaiken ja menettäneet otteensa hiippakunnastamme.

      Oman käsitykseni mukaan tänne tarvittaisiin todellinen foorumi keskustelua varten. Jokin FB-ryhmä ei sitä voi olla. Monet eivät näytä ymmärtävän kuinka tärkeää keskustelu on - suotta ei Luoja ole antanut meille kahta korvaa ja vain yhden suun! Vain keskustelemalla voimme oppia toinen toisiltamme sekä parantaa tämän pahasti oireilevan hiippakuntamme tilannetta. Keskustelu on vahvuus, dialogin puuttuminen taas lamaannuttaa minkä tahansa yhteisön. Niin juuri on tapahtumassa tälle hiippakunnalle.

      Katolinen_paluumuuttaja, huolemme ovat samat! Itse en ole ulkomailla asunut, mutta olen surulla seurannut hiippakuntamme rappioitumista täällä Suomessa.

      • Perunansyöjä

        Kiitos noista sanoista! Itse liityin kirkkoon vasta 2000-luvulla, joten en päässyt kokemaan noita parempia aikoja. Jos asiat olivat silloin niin kuin tuossa kerrot, ymmärrän hyvin nostalgianne ja suoranaisen suuttumuksenne niiden nykytilasta.

        Minusta Opus Dei on ihan ok, mutta neokatekumenaalien kasvava arvovalta pelottaa.


    • Optimizti

      Asian hyvä puoli lienee siinä, että rappiosta voi nousta vain ylöspäin.

    • Kääntynyt-katolinen

      Niin, rappiota kai on se, kun useat luterilaiset tulevat katolisen kirkkoherran luo sielunhoitoon (koska luterilaisessa kirkossa sitä ei ole) ja erikieliset messut vetävät kirkon tupaten täyteen ihmisiä.
      Kirkkoherra ei toki täydellistä Suomea puhu, mutta kielitaidon määrä on uskomaton.
      Kannattaa käydä puhumassa ihmisten kesken nuo asiat halki, helpompi tapa päästä vaikuttamaan kirkkoa kuin kirjoittaa keskustelupalstalla.

      • Järkikäteen

        Luurangon kanssa ei voi puhua.


      • Musketööri

        Kiitos kommentistasi Kääntynyt-katolinen! Itsekin olen kääntynyt ja sen elämäni parhaaksi teoksi todennut. Katolinen kirkko on vihdoin kotini. Iloitsen ihmispaljoudesta ja eri kansallisuuksista messuissa. Kannan huolta kirkkoherramme, isä Marcon, jaksamisesta monen muun seurakuntalaisen kanssa, vaikkei hän itse siihen syytä anna. Hän tekee todella sydämestään kaikkensa ja enemmänkin kutsumustehtävässään, antaa kaikkensa, huolimatta nuoresta iästään! Häpeän suomalaisena, ettei tämä valtio huolehdi edes kohtuullisesta palkasta vaan palkka on jonkinlainen ryhmämajoitus ja ruoka papeillemme. Kaiken lopuksi tulevat näiden elämiensä katkeroittamien ihmisten solvaukset hiippakunnan kirkkoherralle, jonka soisin ottavan näkyvän johtajan roolin ja mm. Pyhän Henrikin sivut (myös FBssa) omaksi viestintä kanavakseen, johtajuuden kirkkoherrana katedraalikirkossa. Osaamista, taitoa ja kielitaitoa hänellä siihen kyllä on! Hänen kielitaidossaan ei ole valittamista. Hän on nuoruudessaan Suomeen perheensä kanssa muuttanut, täällä koulunsa käynyt. Julkisuuden henkilöissä on useita julkkis-maahsnmuuttaneita, joiden kielitaitoa ei ruodita. Tässä lopuksi esim. isä Marcon vapaasta esiintymisestä, ilman muistiinpanoja. Kuinka tämä kateellinen 'luurangoksi' herjaaja (laillisesti kunnianloukkaus) itse esittäisi saman ilman muistiinpanoja!??? Jokainen isä Marcon saarna on minulle Lahja! En ole tiennyt, että samassa penkissä istuu näitä tämän ketjun herjaajia. Kuinka he voivat!? Tapasin nuorena piispa Vershurenin, käännyin isä Marinon aikana. Kumpikaan heistä ei sietäisi asennetta nykyistä kirkkoherraamme kohtaan täällä. Rukoilen joka pvä isä Marcon puolesta. Me tarvitsemme juuri häntä. Hän on Herran lahja meille. Nämä palstat on lopetettava! Kts tämä https://m.youtube.com/watch?v=vLBElaeeSlw&sns=em


      • sivustaseuraillen

        Tulipa mieleen nyt, italialaisilla on kuitenkin tämä hyvä piirre, he ovat yksi niistä harvoista, jotka osaavat sanoa kaksoiskonsonantin, koska heidän omassakin kielessään on se.

        Katsoin nyt tuosta pätkän.


      • sivustaseuraillen

        Sitten jo ei osaisi, se olisi: avioliito, kompromisi.


      • sivustaseuraillen

        Keventääkseni vakavaa aihetta kerron hauskan jutun. Eräs henkilö oli tilannut täällä olevista ruokapaikoista (joita eivät suinkaan italiailaiset täällä pidä, vaan muista maista monasti ulkomaalaiset) kotiinkuljetettavaksi katkarapupizzan. Langan päässä alettiin jankuttaa: mikä rapu? mikä rapu? Tilaaja ihmetteli ja jankutti puolestaan: katkarapu, vastaukseksi. Kunnes lopulta kävi ilmi, että oli osoitteen aika ja kysymys kuului todellisuudessa: mikä rappu?


      • Henrikistä
        Musketööri kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi Kääntynyt-katolinen! Itsekin olen kääntynyt ja sen elämäni parhaaksi teoksi todennut. Katolinen kirkko on vihdoin kotini. Iloitsen ihmispaljoudesta ja eri kansallisuuksista messuissa. Kannan huolta kirkkoherramme, isä Marcon, jaksamisesta monen muun seurakuntalaisen kanssa, vaikkei hän itse siihen syytä anna. Hän tekee todella sydämestään kaikkensa ja enemmänkin kutsumustehtävässään, antaa kaikkensa, huolimatta nuoresta iästään! Häpeän suomalaisena, ettei tämä valtio huolehdi edes kohtuullisesta palkasta vaan palkka on jonkinlainen ryhmämajoitus ja ruoka papeillemme. Kaiken lopuksi tulevat näiden elämiensä katkeroittamien ihmisten solvaukset hiippakunnan kirkkoherralle, jonka soisin ottavan näkyvän johtajan roolin ja mm. Pyhän Henrikin sivut (myös FBssa) omaksi viestintä kanavakseen, johtajuuden kirkkoherrana katedraalikirkossa. Osaamista, taitoa ja kielitaitoa hänellä siihen kyllä on! Hänen kielitaidossaan ei ole valittamista. Hän on nuoruudessaan Suomeen perheensä kanssa muuttanut, täällä koulunsa käynyt. Julkisuuden henkilöissä on useita julkkis-maahsnmuuttaneita, joiden kielitaitoa ei ruodita. Tässä lopuksi esim. isä Marcon vapaasta esiintymisestä, ilman muistiinpanoja. Kuinka tämä kateellinen 'luurangoksi' herjaaja (laillisesti kunnianloukkaus) itse esittäisi saman ilman muistiinpanoja!??? Jokainen isä Marcon saarna on minulle Lahja! En ole tiennyt, että samassa penkissä istuu näitä tämän ketjun herjaajia. Kuinka he voivat!? Tapasin nuorena piispa Vershurenin, käännyin isä Marinon aikana. Kumpikaan heistä ei sietäisi asennetta nykyistä kirkkoherraamme kohtaan täällä. Rukoilen joka pvä isä Marcon puolesta. Me tarvitsemme juuri häntä. Hän on Herran lahja meille. Nämä palstat on lopetettava! Kts tämä https://m.youtube.com/watch?v=vLBElaeeSlw&sns=em

        Olen samaa mieltä siitä, ettei kenenkään kutsuminen luurangoksi ole hauskaa eikä varsinkaan kristillistä. Silti se tuskin on ihan kunnianloukkauskaan, koska sanaan "luuranko" ei liity mitään kielteisiä mielikuvia (toisin kuin vaikkapa sanoihin valehtelija, varas, petturi).

        Koska olen ollut katolilainen jo monta vuosikymmentä ja koko tämän ajan kuulunut ensin Pyhän Henrikin seurakuntaan ja vuodesta 1994 katedraaliseurakuntaan, sanon muutaman sanan viestistäsi: Ensinnäkään tuollainen yhden papin ihaileminen ja korottaminen ei ole aidosti katolista. Sinun kannattaisi vielä nöyränä oppia ja sisäistää katolilaisuutta ennen kuin alat kirjoittaa netin keskustelupalstoilla.

        Piispa Paul Verschuren sanoi aikanaan, että ulkomaalaisten pappien tehtävä täällä Suomessa on tehdä itsensä tarpeettomiksi. Tämä on myös nykyisen kirkkoherramme tehtävä. Pitkällä tähtäimellä rukouksemme ja tarkoituksemme on, että täällä olisi kotimainen papisto emmekä olisi enää riippuvaisia ulkomaista voimista. Nimenomaan siitä syystä, että kirkkoherra on käynyt jopa koulua täällä Suomessa ihmetyttää kovasti, että hänen suomensa on jäänyt puolitiehen (tämän voi itse kukin todeta antamastasi videopätkästä). En yhdy näkemykseen, että hänen kielitaitonsa olisi jotenkin erikoinen, sillä äidinkielensä ja suomen lisäksi hän osaa kuulemani mukaan vain kehnosti ruotsia ja englantia.

        Vuosikymmenien varrella olen nähnyt seurakunnassamme erilaisia kirkkoherroja. Heistä aktiivisimmat olivat isä Adrian Borst SCJ ja mons. Marino Trevisini. Silti muillakin oli hyvät puolensa, esimerkiksi silloinen isä Teemu Sippo SCJ vietti messut hyvin arvokkaasti.

        Tuntuu hieman irvokkaalta, että arvailet miten piispa Verschuren olisi johonkin suhtautunut, kun kerran olit tavannut hänet vain kerran. Piispa Verschuren osasi olla hyvinkin kriittinen pappeja kohtaan - ja tarvittaessa meitä muitakin kohtaan.

        Lopuksi sanon, että olen tavannut lukemattomia sellaisia kuin sinut. Ensin informaatiokurssilla istutaan silmät kiiluen ja kirkkoon liitytään intoa puhkuen. Muutaman kuukauden ajan luullaan tietävän asiat kaikkia muita paremmin. Sitten alkaa arki eikä katolilaisuus olekaan kaikkien unelmien täyttymys, jolloin kirkosta jäädään hiljaa kokonaan pois. Toivottavasti et ole yksi näistä, lukemattomista.


      • Ikiwanha_katolilainen
        Musketööri kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi Kääntynyt-katolinen! Itsekin olen kääntynyt ja sen elämäni parhaaksi teoksi todennut. Katolinen kirkko on vihdoin kotini. Iloitsen ihmispaljoudesta ja eri kansallisuuksista messuissa. Kannan huolta kirkkoherramme, isä Marcon, jaksamisesta monen muun seurakuntalaisen kanssa, vaikkei hän itse siihen syytä anna. Hän tekee todella sydämestään kaikkensa ja enemmänkin kutsumustehtävässään, antaa kaikkensa, huolimatta nuoresta iästään! Häpeän suomalaisena, ettei tämä valtio huolehdi edes kohtuullisesta palkasta vaan palkka on jonkinlainen ryhmämajoitus ja ruoka papeillemme. Kaiken lopuksi tulevat näiden elämiensä katkeroittamien ihmisten solvaukset hiippakunnan kirkkoherralle, jonka soisin ottavan näkyvän johtajan roolin ja mm. Pyhän Henrikin sivut (myös FBssa) omaksi viestintä kanavakseen, johtajuuden kirkkoherrana katedraalikirkossa. Osaamista, taitoa ja kielitaitoa hänellä siihen kyllä on! Hänen kielitaidossaan ei ole valittamista. Hän on nuoruudessaan Suomeen perheensä kanssa muuttanut, täällä koulunsa käynyt. Julkisuuden henkilöissä on useita julkkis-maahsnmuuttaneita, joiden kielitaitoa ei ruodita. Tässä lopuksi esim. isä Marcon vapaasta esiintymisestä, ilman muistiinpanoja. Kuinka tämä kateellinen 'luurangoksi' herjaaja (laillisesti kunnianloukkaus) itse esittäisi saman ilman muistiinpanoja!??? Jokainen isä Marcon saarna on minulle Lahja! En ole tiennyt, että samassa penkissä istuu näitä tämän ketjun herjaajia. Kuinka he voivat!? Tapasin nuorena piispa Vershurenin, käännyin isä Marinon aikana. Kumpikaan heistä ei sietäisi asennetta nykyistä kirkkoherraamme kohtaan täällä. Rukoilen joka pvä isä Marcon puolesta. Me tarvitsemme juuri häntä. Hän on Herran lahja meille. Nämä palstat on lopetettava! Kts tämä https://m.youtube.com/watch?v=vLBElaeeSlw&sns=em

        En voi käsittää miten jokin aikuinen katolilainen voisi tosissaan kirjoittaa tuollaista tekstiä. Ilmeisesti ihailet kirkkoherraa vain sen takia, että hän sattuu olemaan italialainen. Voisiko suomalainen olla kirkkoherrana Italiassa? Ihailtaisiinko häntä siellä hänen suomalaisuudestaan?

        Minusta tuo video avioliiton sakramentista on yksinkertaisesti kamala. Siinä nuori ja elämää vielä näkemätön kirkkoherra selostaa kuin apteekin hyllyltä avioliitto-teoriaa. Ei ole vaikeaa nähdä millaisessa eristyksessä hän on kasvanut ja elänyt! Tuon sepostuksen voi kuka tahansa lukea Katekismuksesta, itse kaipaisin paljon teologisempaa, hengellisempää ja käytännönläheisempää esitystä samasta ja muista aiheista. Sitä en isä Marco Pasinatolta uskalla edes odottaa.

        Koko katolisessa maailmassa on yleisesti tunnettu tosiasia, että Raamattu-fundamentalismia edustavat neokatekumenaalit hajoittavat seurakunnat ja hiippakunnat. Sille en viitsi täällä ihan taputtaakaan, saatikka, että kirjoittaisin nettiin teinityttömäisiä kirjoituksia kirkkoherran ulkoisesta olemuksesta.

        Isä Marco on tällä hetkellä kirkkoherrana. Minä odotan jo seuraavaa, joka tuskin voi olla tätä nykyistä huonompi.


    • tulipamieleeni

      Olisikohan tässä pääongelmana pappispula, ja kaikkialla länsimaissahan se jo alkaa olla. Meilläkin lut. kirkossa oli hyväksyttävä naispappeus, kun ei enää miehillä ole kutsumusta tulla papeiksi, vaikka pääsevät naimisiinkin.

      Todennäköisesti Euroopassa se muuttuu juuri noiksi afrikkalaisiksi messuiksi jne., koska kristinuskon painopiste on kolmannessa maailmassa yleensäkin.

      • Ikiwanha_katolilainen

        Meidän hiippakunnassamme täällä Suomessa ei ole koskaan ollut eikä ole nytkään mitään pappispulaa.


      • tulipamieleeni

        Katolisella kirkolla on pappispula, erityisesti Euroopassa. Ei siis saada välttämättä eurooppalaisia pappeja näihin tehtäviin. Tämän olen lukenut katolilaisilta itseltään, en omasta päästä keksinyt. Ei ole katolilaisittain "kutsumuksia". Lopulta varmaan papit ovat pääasiassa kolmannesta maailmasta, ei nyt vielä tietenkään.

        Jos katolisen kirkon jäsenmäärä lisääntyy Euroopassa, enemmistö kuitenkin on kolmannesta maailmasta niistä jäsenistäkin ja se lisääntyminen sen tulosta. Eurooppa on sekularisoitumassa.


      • tulipamieleeni

        Tuossa varmaan selibaatin purku saattaisi auttaa, mutta nykyinen paavi ei ole kyllä siitä innostunut. (Murto-osahan papeista vain saa mennä naimisiin.)


      • Eliittikatolilainen

        Ei kiitos! Me hurskaat katolilaiset emme haluan ev.lut. leipäpastoreiden kantaisia änkyröitä ja ammattilässyttäjiä alttarille!

        Vai että ihan selibaatin purku? Johan sen seuraukset ovat kaikkien silmien edessä ev.lut. lahkossa, jossa leipäpastoreiden joukossa on jos jonkinlaista homoa ja huorintekijää.


      • tulipamieleeni

        Euroopassa käydään paljon keskustelua tästä asiasta ihan katolisessa kirkossa ja muuallakin. Sen vuoksi kun se ei ole dogmi, se ei ole pakollinen. Mikään yksinkertainen asia se ei tietenkään ole purkaa, sillä jos olisi molempia, - siis enemmän naimisissa olevia - se saattaisi ikään kun demoralisoida naimattomiakin pappeja.

        Sääntökuntiin menijöitä ei myöskään ole enää mitään valtavia määriä.


      • tulipamieleeni

        Ja siinäkin mielessä monimutkainen kysymys, jos kerran pappi ei saa käyttää ehkäisyä, niin sittenhän kaikki pystyisivät päättelemään lapsilauman perusteella, onko sitä käytetty, kuten tietenkin Euroopassa ja esim. USA:ssa käytetään seurakuntalaisten keskuudessa, koskapa suurperheitä katolisilla ei enää näillä alueilla ole.


      • Ikiwanha_katolilainen
        tulipamieleeni kirjoitti:

        Euroopassa käydään paljon keskustelua tästä asiasta ihan katolisessa kirkossa ja muuallakin. Sen vuoksi kun se ei ole dogmi, se ei ole pakollinen. Mikään yksinkertainen asia se ei tietenkään ole purkaa, sillä jos olisi molempia, - siis enemmän naimisissa olevia - se saattaisi ikään kun demoralisoida naimattomiakin pappeja.

        Sääntökuntiin menijöitä ei myöskään ole enää mitään valtavia määriä.

        Vai käydään Euroopassa keskustelua? Minusta on usein huvittavaa, kun ei-katolilaiset kuvittelevat kertovansa meille vanhoille katolilaisille mikä on mukamas asioiden tila omassa kirkossamme! Uskokaa vain, kyllä me täällä seuraamme mitä kirkossamme tapahtuu myös muualla.

        Kirkon haasteet ja ongelmat ovat hyvinkin erilaisia eri maissa. Suomessa niihin ei pappispula kuulu.


      • tulipamieleeni

        No ehkä suomalaisia pidetään sitten vain niin mitättömänä seurakuntana, että tänne on lähetetty heille jotain sopimatonta. Ja neokatekumenaaleistahan suurin osa on ulkomaalaisia. En tiedä sitten, liittyykö se jotenkin JP II vierailuun täällä, ymmärrettiin väärin suomalaisten halut, hänhän tapasi myös luterilaisia silloin aikoinaan.

        Tässä on isketty kuitenkin kirves aivan kiveen, nimenomaan suomalaisia ei tällainen kiinnosta ollenkaan. Vai onko ajatuksena, että kun ulkomaalaisetkin ovat niin runsaasti lisääntyneet seurakunnassa, että heitä tuo kiinnostaisi.


      • tulipamieleeni

        Teiltähän on mm. rahoituskin loppunut ulkomailta. Ja sitten ovat köyhät jäsenet lisääntyneet. Jostain syystä tuo rahoitus lopetettu on.


    • Katolinen_paluumuuttaja

      Kun aloitin tämän viestiketjun, en voinut aavistaakaan, että hiippakuntamme ongelmat ovat todella näin vakavat ja näin syvällä. Erityisesti ne tuntuvat keskittyvät neokatekumenaalien ja Opus Dein kohtuuttomaan rooliin tässä hiippakunnassa, mitä pidän piispa Teemu Sipon syynä.

      Tämä keskustelu on vahvistanut epäilykseni niitä, että katolisen yhteisömme keskinäinen hajaannus on todella syvää, yhteisö itsessään oireilee vakavasti eikä keskustelulle ole mitään sijaa eikä mahdollisuuksia. Ulkomailla seurakuntamme oli aivan erilainen kuin nykyinen seurakuntamme täällä, vaikka se oli suunnilleen samankokokoinen.

      Miten suomalainen piispa on voinut päästää hiippakunnan tällaiseen tilaan? Eikö hänellä ole mitään vastuuntuntoa?

      • Katolinenperhe

        Valitettavasti joudun olemaan samaa mieltä kanssasi. Perheemme mielestä piispana Teemu on ollut kelvoton. Hän on päästänyt nuo ryhmät valtaan eikä juuri muusta välitä.


    • kirkkoherraonihana

      Muutamat asiat pistävät keskustelusta silmiin.
      Ristiriitaa näyttää aiheuttavan neokatekumenaalien erilainen käsitys jumalanpalveluksen liturgiasta. Eikö erilaiset liturgiat ole rikkaus pikemminkin kuin uhka ? Ja jokaiselle varmaan löytyy omanlaisensa jumalanpalvelus ainakin Helsingissä, jossa messuun pääsee joka päivä. Eikö oppi ole kuitenkin se keskeisin asia ? Täällä tulee ilmi sivulausessa, miten suomalaisuudelle on vierasta esim. suuret perhekoot ja naisten alistaminen. Eikö perhekeskeisyys nimenomaan ole katolilaista ? Asia ei tietysti ole sillä tavoin yksinkertainen, että kaikille ei vaan löydy sopivaa kumppania, eivätkä kaikkia paritkaan saa lapsia, vaikka haluaisivat (tämä ei tietysti ole niin yleistä, mutta kun osuu omalle kohdalle, voi olla hyvinkin vaikea asia). Itse ainakin suuresti kunnioitan suurten perheiden vanhempia. Itse tuskin olisin jaksanut, mutta joka sen on ottanut tehtäväkseen, on kunnioituksen arvoinen. Suomalaisittain ainakin urbaaniolosuhteissa alkaa lapsiluku olla siinä 2-3 lapsen kohdalla varmaan monilla täysi.

      Tulee sellainen kuva, kun lukee teidän kommenttejanne, että olette suuttuneet/ pettyneet johonkin. Ehkä ette ole saaneet tarpeeksi huomiota kirkon papistolta tai muilta katolilaisilta, ja olette kokeneet jonkin henkilökohtaisen pettymyksen ? Tai onko katolinen kirkko oppeineen sittenkään oikea paikka teille ? Monilla on varmaan luterilaisia sukulaisia tai ovat aiemmin olleet luterilaisessa kirkossa. Jos haluaa vapaata meininkiä, luterilainen kirkko tarjoaa sitä. Siellä ovat seinät leveällä ja katto korkealla. Toinen asia on sitten, alkaako pohjakin jo tippua pois. Naiset toimivat siellä pappeina ja kohtahan siellä vihitään homojakin. Eli sitäkö te haluatte katoliseen kirkkoonkin ? Haluatteko, että katolinenkin kirkko alkaisi erkaantua Raamatusta ja sen valtaisi liberaaliteologia ja liberaaliteologit ?

      Tämä purnaus on aika erikoista. Tässä kierretään kuin kissa kuumaa puuroa, eikä lopullisesti tuoda julki, mikä se tyytymättömyyden aihe oikeasti on. Ikävää, että olen papistoon kohdistuvalla teinimäisellä ihailullani loukannut jotain teistä. Oikeasti en ole pinnallinen, vaan päinvastoinen, hyvinkin syvällinen. Olen kiinnostunut spiritualiteetista ja mystiikasta, mutta olen myös, täytyy myöntää, esteetikko.

      Mikä se rappio lopulta on ? Entäpä sitten luterilainen kirkko, jossa piispatkin jo on aivopesty jankuttamaan Setan agendaa ? Katolisen kirkon tilanne on onneksi kaukana siitä, vai sekö on rappiota, että katolinen kirkko edelleen on opillisesti puhdas ja siellä on sääntöjä ja kirkkokuri ?

      • Ikiwanha_katolilainen

        Miksi et tyydy yhteen nimimerkkiin, Eliittikatolilainen?

        Neokatekumenaalien erillisliturgiat ja ylipäätään toiminta hajoittaa hiippakuntaa. Kuopiossa on vasta hiljattain aloittanut toimintansa Pyhän Joosefin seurakunta. Montakohan katolilaista siellä on sunnuntaimessussa, jos kerran neokatekumenaalien pitää ehdottomasti pitää oma messunsa lauantai-iltana? Joka tapauksessa en ole koskaan tavannut suomalaista neokatekumenaalia. Nämä tällaiset ryhmittymät elävät aikansa ja tekevät aikansa tuhojaan, kunnes nekin päättävät lähteä täältä suurempien vetten ja parempien kalasaaliiden äärelle.

        En alkuukaan ymmärrä tuota jankutustasi homoista ja "Setan agendasta"! Kuka täällä sellaisesta on puhunutkaan? Päinvastoin hiippakuntamme pitäisi olla yhtenäinen, jotta se osaisi ja pystyisi vastaamaan maallistuneen ja yhä edelleen maallistuvan yhteiskunnan haasteisiin paremmin. Itse ainakin pidän itseäni täysin puhdasoppisena katolilaisena. Mutta juuri siksi en voi katsoa hyvällä neokatekumenaalien ja Opus Dein toimintaa hiippakunnassamme.

        Jos olisit ollut kauemmin katolilainen, ymmärtäisit sinäkin näitä asioita siinä valossa, jossa Katolinen_paluumuuttaja tämän keskustelun aloitti. Nyt näytät kirjoittavan asioista, joista et todellisuudessa tiedä yhtikäs mitään.


      • Eliittikatolilainen

        En minä tuota töherrystä ole kirjoittanut. Minulla on vain yksi nimimerkki. Haukut väärää puuta.


      • vitsailetko

        "Haluatteko, että katolinenkin kirkko alkaisi erkaantua Raamatusta"

        Vitsailet varmaan? Rooman kirkko on erkaantunut Raamatusta jo satoja vuosia sitten (lieko koskaan Raamatun mukainen ollutkaan?). Paavin opit kelpaavat Sola Scriptura ei.


    • Havukkaan-Ahosta

      Vertailukohteena: Luterilaisessa kirkossa on viisi herätysliikettä, jotka toimivat hyvinkin erillään muusta kirkosta. Lähinnä vaikutus näkyy kirkon hallinnossa ja taloudessa, ei niinkään jumalanpalveluselämässä. Jo neljän miljoonan kirkko on aivan hajallaan. Ehkä voisi verrata tilanteeseen, jossa nämä herätysliikkeet alkaisivat johtaa kirkkoa. Ne kyllä tekevät sitä, mutta eivät näkyvästi, vaan kirkon hallinnon ja rakenteiden kautta. Silti kannattaa miettiä, mitä kaikkea saman katon alle voi mahtua. Miksei eri tavoin toimivia, jotka kuitenkin jakavat saman uskon ? Eipä tuollaisessa normaalissa jumalanpalveluksessa mitään "merkillistä" havaitse.

      • messuista

        Kyllä sikäli havaitsee, koska itse kuulin joskus gregoriaanisen messun. Sisareni kuunteli radiosta ja ihmetteli, miksi se ei poikennut luterilaisesta perinteisestä palveluksesta. Seuraavaksi tuli tänä vuonna kuulemma radiosta jotain nuorten musiikkia. Siis katolisessa messussa!

        (Olemme molemmat luterilaisia, mutta myöskin tuskastuneita meilläkin vallitsevaan nuorten houkutteluun kaikella mahd. muulla paitsi perinteisellä juhlavalla palveluksella, joten joskus kuuntelemme sitten jos katolilainen radiosta tulee. Mutta tosiaan. Nauroimme, kun se meni nuorisomusiikin puolelle. Ilmeisesti yritetään saada epätoivoisesti nuoria mukaan. Itse olemme viisikymppisiä, vapaa-aikana kuunnellaan mitä musiikkia vain, mutta kirkossa olisi kivempi kuulla muuta.)


      • Toinenikiwanha

        Jos olisit ollut pitemään katolilainen, voisit ymmärtää paremmin, että kirkossa on kysymys myös paljon muustakin kuin vain uskosta.

        Ei kirkko voi toimia "tehköön kuka mitä tahansa kunhan on sama usko" -periaatteella. Siitä seuraa pelkkää hajaannusta, josta lopulta kärsisi itse usko. Meille katolilaisille usko ei ole näet pelkkää uskomista, vaan elävä usko saa ilmaisunsa käytännön teoissa. Ilman tekoja usko on kuollut.

        Kehottaisin lopettamaan ainakin nuo vertaukset ev.lut. kirkkokuntaan. Katolinen kirkko on kaikkialla maailmassa toimiva Kristuksen kirkko, ev.lut. kirkkokunta on pelkkä paikallinen lahko.


      • S.Tärke_ja_G.Laube

        Vautsiwau! Eikö se usko olekaan se tärkein pointti kirkossa ja ihmisten pelasts?

        Vai onko se joku muu kuten pönötys ja kekkulointi?


    • Havukkaan-Ahosta

      Joo, Helsingissä ei ole kitaramusiikkia, mutta joitain kuukausia sitten tuli radiosta katolinen messu Oulusta. Siellä messu ja seurakuntakin on neokatekumenaalinen. Kuuntelin itsekin radiosta tuon palveluksen. Miksi sitten gregoriaaninen messu muistuttaa erehdyttävästi luterilaista palvelusta ? Siitä yksinkertaisesta syystä, että luterilaiset ovat kopioineet messun katolisesta kirkosta. Edellisessä jumalanpalvelusuudistuksessa lähestyttiin entisestään katolista liturgiaa. Ja esim. Tuomas-messussa on hämmästyttävän paljon katolisesta messusta kopioituja aineksia.

      Itse ehdotan ratkaisuksi luterilaisen kirkon ongelmiin parannuksen tekoa, Lutherin oppien hylkäämistä, lakki kädessä Pyhän Isän luo menoa Roomaan ja paluuta takaisin Äiti-Kirkkoon. Eikö olisi yksinkertaista kuin mikä...

      • messuista

        Kirjoitin hieman epäselvästi. Itse kuuntelin Vatikaani II -messun, jossa oli gregoriaanista musiikkia lähinnä kuoron toimesta, ei siis tridentiinimessu (koskapa siinä puhuttiin suomea) sisareni kuunteli joskus myöhemmin ja Hgistä, juuri tuosta, missä kirkkoherra on neokatekumenaali, hieman ankean oloisen luterilaistyyppisen messun (meillähän nämä juhlavat vaihtelevat, jotkut nyt vain ovat huonompia ja toiset parempia perinteisistä), eli se oli köyhtynyt, koska tässä oli vuosia väliä, koska itse olin tuon messuni kuunnellut aikaisemmin, sitten meni taas aikaa ja hän on varmaan kuunnellut sattumoisin tuon Oulun katekumenaalimessun.

        Mitä tuohon kääntymiseen tulee, olen kristitty, eikä minulla mitään tarvetta ole kääntyä toiseen kristinuskon kirkkoon, ei siinäkään tapauksessa, että tämä evl. kirkko tästä nyt katoaisi jo elinaikanani, mitä en usko. Ei pelkän musiikin takia voi kirkkoa vaihtaa.


      • Toinenikiwanha

        Kuuntelin tuon neokatekumenaalisen messun Oulusta ja minua kyllä kävi oululaisia sääli: kehnoa amatöörimaista kitaransoittoa, suoranaista ulvomista ja mylvintää, alkeellista suomea ja kamala saarna. Jos asuisin Oulussa, luultavasti en pysyisi käymään kirkossa ollenkaan. Onneksi en siellä asu.


      • S.Tärke_ja_G.Laube

        No miksi, ette laita sinne suomalaista hippakuntapappia? Mikä pakko on laittaa sinne neokatekumeeneja. Teillä on tosi kova usko ja meno, niin kyllähän hurskaiden perheiden lapsista ainakin yksi ryhtyy papiksi ja toinen nunnanksi ja kolmas menee luostariin ja loput 7 sitten voi jatkaa sukua.


      • kerettiläinen-

        >> Itse ehdotan ratkaisuksi luterilaisen kirkon ongelmiin parannuksen tekoa, Lutherin oppien hylkäämistä, lakki kädessä Pyhän Isän luo menoa Roomaan ja paluuta takaisin Äiti-Kirkkoon. Eikö olisi yksinkertaista kuin mikä... <<

        Enpä suosittelisi...

        Matt.23:9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, Hän, joka on taivaissa

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

        Jes.47
        6 Minä vihastuin kansaani, annoin häväistä perintöni, minä annoin heidät sinun käsiisi; et osoittanut sinä heille sääliä, vanhuksellekin sinä teit ikeesi ylen raskaaksi.
        7 Ja sinä sanoit: "Iäti minä olen valtiatar", niin ettet näitä mieleesi pannut, et loppua ajatellut.
        8 Mutta nyt kuule tämä, sinä hekumassa-eläjä, joka istut turvallisena, joka sanot sydämessäsi: "Minä, eikä ketään muuta! Minä en ole leskenä istuva enkä lapsettomuudesta tietävä."
        9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: lapsettomuus ja leskeys; ne kohtaavat sinua täydeltänsä, huolimatta velhouksiesi paljoudesta, loitsujesi suuresta voimasta.
        10 Sinä luotit pahuuteesi, sinä sanoit: "Ei kukaan minua näe". Sinun viisautesi ja tietosi, ne sinut eksyttivät, ja niin sinä sanoit sydämessäsi: "Minä, eikä ketään muuta!"
        11 Sentähden kohtaa sinua onnettomuus, jota et osaa manata pois; sinut yllättää tuho, josta et lunnailla pääse, äkkiä kohtaa sinua perikato, aavistamattasi.


      • Ent-luterilainen

        Luterilaisuus on pelkkä typerä ja halpamainen harhaoppi.


      • kerettiläinen-

        Niin on katolilaisuuskin. Se on alkuseurakunnan murhaaja ja porttokirkkojen synnyttäjä.

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.


      • Jyrkkäeineokateille

        Olen täysin samaa mieltä. Balylonin portto on neokatekumenaalinen liike.


      • Anonyymi

        Minunkin mielestäni ev. lut.kirkon tulisi palata katoliseen kirkkoon, koska tällä on oikea ehtoolinenvietto, alias messu-uhri ja Pyhä Eukaristia. Tässä me pääsemme kohtaamaan ristiinaulitun Kristuksen 1.Kor.1:22-24. pääsemme vastaanottamaan Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajanamme, kuten nykyinen kirkkoni yksi herätysliike Kansanlähetys julistaa. Sitten voisimme julistaa koko Kansanlähetykselle ja muillekin herätyskristityille: tulkaa kaikki katoliseen kirkkoon, täällä voitte tosimielessä vastaanottaa ristiinnaulitun Kristuksen Eukaristiassa. Ikuisesti eläköön ehtoollisliturgia! Kommentoikaa! Olisi kiva kuulla katolilaisten kommentteja!


    • MaailmaSeMuuttuu

      Jaaha, olisiko sekin syynä että uskonvapauden toteutumista vahtii ja edistää vapaa-ajattelioden liitto, mutta kovin tuo katolinen kirkko on viimevuosina muutenkin lähestynyt meitä luterilaisia kun Suomeen halutaan muodostaa yksi ekumeeninen kirkko swnsijaan että olisi eri kirkkokuntia, suuntauksia ja herätysliikkeitä. Saas nähä mitä tuo tullessaan vielä ekumeeninen toiminta islamin kanssa, jota ollaan kaiketi aloittamassa.

    • Älämeitäheitä

      Vielä joskus 20 vuotta sitten, kun katolisena piispana vaikutti Paul Verschuren, ajattelin itsekin ryhtyä katoliseksi. Hyvä, etten niin tehnyt. Miten te olette niin pienestä hiippakunnasta saaneet aikaan tuollaisen rappioyhteisön? Voi teitä!

      Näin ulkopuolisena annan ilmaisen neuvon: hankkikaa suomalainen papisto! Sillä tavalla pääsette eroon kaiken maailman hanslankareista, jotka tulevat tänne sotkemaan kaiken ja joilla ei ole ekumenista ynnä pohjoismaisista arvoista mitään käsitystä.

      Piispana Teemu Sippo vaikuttaa täsmälleen niin mitättömältä kuin hänet tässä ketjussa kuvataan. Voi pyhä Sylvi sentään!

    • PasiToivonen

      Minä luotan puolalaisiin pappeihin. He eivät ole kommunisteja ja heillä on kokemusta vainottuna olemisesta.

    • Patakonservatiivi

      Meidän pitää ymmärtää, että piispa Teemu Sippo eli "ekumeeninen Teemu-piispa" on sydämeltään 1970-luvun vasemmistolainen.

      Tässä valossa ei yllättäisi yhtään, että kaikkien muiden vasemmistolaishankkeiden tavoin hiippakuntamme (hengellinen) ahdinko tulisi päättymään konkurssiin. Ei-katolilaisuudella ei katolisessa kirkossa pitkälle pötkitä.

    • jäsen12vuotta

      Paluumuuttajalle järkytys on varmasti oikeutettua, jos tulee maasta jossa katolinen kirkko on enemmistökirkkona vakaine rahatuloineen. Emme pääse mihinkään siinä, että raha merkitsee kirkossakin paljon. Meillä ei ole verotusoikeutta. Ja tämä puolestaan heijastuu kaikkialle kirkon toiminnassa. Tässä kyllä sormeni osoittaa erääseen poliitikkoon, joka olisi voinut asemansa perusteella jo ajat sitten asian junailla kuntoon.

      Mitä tulee piispan parjaamiseen, niin hänen aikaan on perustettu Kuopioon seurakunta ja nyt seminaareissa on ns kantasuomalaisia enemmän kuin koskaan aiemmin (tiedän viisi niistä nimeltä). Kenen ansioksi sitten nämä laitetaan on jokaisen oma asia. Piispan näkyvyys julkisuudessa yhdessä muiden kirkkojen johtajien kanssa on aivan eri tasolla kuin aiemmin ja kirkko on saanut vakiintuneen aseman ylen hartausohjelmien joukossa. Nämä voivat joidenkin mielestä olla turhanpäiväisiä pikkuasioita, mutta ovat kuitenkin askelia siihen suuntaan, että katolinen kirkko on otettu osaksi suomalaista yhteiskuntaa niin kuin ortodoksinenkin kirkko.

      Edellinen piispa oli käytännössä suomalaisuutta tuntematon kielellinen ummikko, joka poikkesi täällä, kun yliopiston velvollisuuksistaan kerkesi. En kyseenalaista häntä pappina enkä yliopistomiehenä, mutta hänen kohtalonsa oli joutua väärään paikkaan piispaksi.

      Mitä tulee toiminnan näivettymiseen, niin siihen voi jokainen miestä vaikuttaa osallistumalla siihen mitä on tarjolla. On muistettava, että kaiken keskus ja ydin on sunnuntain messu. Kaikki muu on sitten extraa. Pääkaupunkiseudulla asuvat saavat olla tyytyväisiä tarjontaan, jos lukee Fideksen ilmoituksia. On jos jotakin kerhoa.

      Eliittikatolilaiselle muistutan muutamasta raamatunlauseesta: ...Minä kiitän sinua taivaan ja maan herra etten ole sellainen kuin nuo muut..... ja ....älkää pitäkö itseänne muita parempana.

    • Xcrtghytun

      Järkyttävää lukea tätä. Voi teitä pesänne likaajat.

    • nodata333

      Normi ev.lutille ihan tuntematon koko katolinen kirkko.

    • hyväätoivottaen

      Voi kauhistus mikä eripura.
      Näin luterilaisena herätysliikeuskovaisena nätisti sanoisin evankelista Johannesta lainaten "siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus"
      Tervetuloa seuroihin!

      • Anonyymi

        Messu on paljon tärkeämpi kuin seurat. Messussa kohtaamme --nyt tarkkana!--RISTIINNAULITUN KRISTUKSEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messu on paljon tärkeämpi kuin seurat. Messussa kohtaamme --nyt tarkkana!--RISTIINNAULITUN KRISTUKSEN.

        Jatkoa edelliseen.: sanon tämän luterilaisena


    • FatherX

      No luterilaisiin seuroihin ei nyt kukaan itseään arvostava katolilainen vahingossakaan eksy

    • Anonyymi

      Ehkä vika ei ol papeissa vaan siinä yksinkertaisuudessa, että nykyajan ihmiset tietävät ja ymmärtänät totuuksista enemmän, nuoretkin.

      Tässä selviää kristittyjen ja kristillisten väliset erot:

      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joille Jeesuksen ei perustanut seurakuntia eikä heillä ole Jeesuksen opetuslapsia vaan apostoleita. https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
      -
      Kristilliset = Kaikkivaltiaan Lait antaneen Jeesuksen sekä Hänen kristillisten opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
      Ilm. 2:1-29 Pergamos, Tyatira, Sardes, Smyrna, Filadelfia, Efeso, Laodikea.
      -
      Ei krisllisten Kaikkivaltiaiden ja Heidän Pyhän Hengen Nimeen tulisi laittomuuksia maailmalla tehdä. Sillä HE eivät ole kristittyjä lähettäneet maailmalla tappamaan ja tapattamaan syyttömiä ihmisiä, lapsiakin:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
      Laittomuuden herraa palvelevat kristityt ovat eksytettyjä uskomaan Barjeesusta omana jeesuksenaan ja Saatanaa omana jumalanaan. Näin he ovat raamatuissanne:
      https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.htm
      Ja kristittyjen Barjeesus:
      "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

      Kristillisten Kaikkivaltias Jeesus opetti Matteuksen omia, Laille kuulisia kristillisiä näin:
      10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
      10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."

      Tässä selviää kristittyjen ja kristillisten väliset erot:
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joille Jeesuksen ei perustanut seurakuntia eikä heillä ole Jeesuksen opetuslapsia vaan apostoleita. https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
      -
      Kristilliset = Kaikkivaltiaan Lait antaneen Jeesuksen sekä Hänen kristillisten opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen Laille kuuliaisten Pyhän Hengen avulla raamatun mukaan:
      Ilm. 2:1-29 Pergamos, Tyatira, Sardes, Smyrna, Filadelfia, Efeso, Laodikea.

    • Anonyymi

      Guadalupen neitsyt käännytti koko Meksikon silloiset 9 miljoonaa asukasta kymmenessä vuodessa katolilaisuuteen. Piispa Henrik toi katolilaisuuden Suomeen kuolemalla nolon kuoleman väärinkäsityksen seurauksena. Herra on tehnyt maailmalle lukuisia ihmeellisiä tekoja. Koko Suomen palaaminen katolisen kirkon yhteyteen ei olisi niistä edes kaikkein ihmeellisimpien joukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe