Mikäs mahtaa olla syy, että vanhanmallinen auto, ei siis ruiskumoottorillinen käynnistyy paljon laiskemmin kesällä ja kun ilma alkaa olemaan helteistä. Tulpat on vaihdettu, että ne niissä ei ole vikaa.
Viileällä kelillä ja talvella käynnistyy pirteästi, mutta helteellä ei meinaa käynnistyä vaikka ihan samalla tavalla starttaa painamatta kaasua.
Kyllähän se auto pitää käynnsityä, ettei tarvi yhtään kaasupoljinta painaa kun autolla on ajettu, että moottori on lämmin, mutta helteellä joutuu, kun ei käynnisty painamatta kaasupoljinta, kuten käynnistyy viileämmällä säällä.
Kyllä sen käyntiin saa, mutta ei niin pirteästi moottori käynnisty.
Luulisi auton helteellä käynnistyvän paljon herkemmin, kun bensiini kaasuuntuu paljon helpommin, vai kaasuuntuuko liian helposti.
Auto käynnistyy laiskasti helteellä
10
4569
Vastaukset
- kaasarit
Monesti kaasariautoissa on normaalia, että lämpimällä kelillä, lämmintä konetta käynnistäessä joutuu pitämään kaasua jopa pohjassa. Jos autossasi on ohjekkirja tallessa, neuvoo sekin ehkä tekemään näin. Toki voi olla että kaasari vuotaa hieman jostain, tai ryyppy tuomii väärin, tai muuta vastaavaa, vaikeuttaen käynnistymistä.
- AutoLaiskaHelteellä
Saattaa se kaasari vähän vuotaa, kun bentsiini tuoksahtaa kun moottorin pysäyttää. Kiitosta vinkistä, täytyy pitää helteillä jatkossa vähän jalkaa kaasupolkimella käynnistettäessä, vaikka moottori onkin lämmin. Ohjekirjassa on varmaan asiasta maininta, mutta en ole sitä siltä osin tutkinut.
- 45646463
Onhan olemassa sellainenkin ilmiö kuin kaasulukko, erityisesti heikkolaatuinen bensa kaasuuntuu helteen ja moottorin lämmön yhteisvaikutuksesta ja muodostaa kaasulukon joskin kaasutiimeen niin ettei kone saa polttoainetta. Tämä tapahtuu yleensä kun on hellettä ja kone ei ole ehtinyt vielä täysin jäähtyä, jäähtyneenä sitten käynnistyy taas hyvin kun se kaasulukko häviää.
ST1 ja ABC bensalla olen huomannut että helpomin tulee noita kaasulukkoja, siksi tankkaan omaan kaasariautooni Nesteen bensaa, käynnistyy helteellä yleensä paremmin.
Ja 98 toki aina parempi kuin 95 kun on vähemmän viinaa joukossa.- AutoLaiskaHelteellä
Citymarketin asemalla, jossa on Nesteen bensaa tulee yleensä tankattua ja joskus harvemmin ST1 asemalla. Auton ohjekirjassa suositeltiin tankkaamaan 95, jota on sitten tullut tankattua, mutta on välillä tankattu 98.
- fghjklölkjhgfghjkl
Miten "kaasulukko" voi estää polttoaineen saannin? Paljon olen kaasareita availlut, korjaillut ja säätänyt, mutta en vaan ymmärrä kaasulukkoa, eikä sellaista ole koskaan ilmennyt.
- ksjfkdjsksdj
fghjklölkjhgfghjkl kirjoitti:
Miten "kaasulukko" voi estää polttoaineen saannin? Paljon olen kaasareita availlut, korjaillut ja säätänyt, mutta en vaan ymmärrä kaasulukkoa, eikä sellaista ole koskaan ilmennyt.
Kaasulukosta en ole kuullutkaan mutta bensiinin höyrystymisestä kyllä eli joissain kaasareissa kuumana bensiini voi höyrystyä niin ettei siitä muodostu syttymiskelpoista seosta.
- kaasarinJaRuiskunRajalla
Suihkutuksella varustetussa autossa ei tarvitse koskea kaasupolkimeen käynnistyksessä olipa auto kylmä tai lämmin.
Kaasuttimella varustetussa autossa lämpimänä pitää hieman painaa kaasua, kylmänä todennäköisesti ei edes pidä koskea koska rikastin on päällä, joko automaattinen tai käsikäyttöinen, sen sijaan ENNEN kylmäkäynnistystä ainakin automaattirikastimella varustetulla kaasutinkoneella on polkaistava kaasupoljinta mikä aktivoi automaattirikastimen toimintaan.
Sitä käyttöohjekirjaa kannattaa lukea vanhassakin autossa ennenkuin rupeaa kuvittelemaan että siinä on jotain vikaa.
Nykyään taitaa kaasutinmoottorit olla jo niin harvinaisia ettei nykyajan nuorilla ehkä ole käsitystä miten sen kanssa pitäisi toimia kun juuri kellään ei enää ole kaasariautoja käytössä.
Itsekin tosin ajoin autokoulun katalysaattorilla ja suihkutuksella varustetulla bensiiniautolla syksyllä 1992 missä ei tietenkään tarvinnut poleksia kaasua käynnistyksessä mutta silloin vielä kaasariautot oli valtavirtaa autokannassa joten ensimmäiset kaksi autoa oli mulla kaasaripelejä, eka käsikäyttöisellä rikastimella ja toinen automaattirikastimella ja kaasutinkoneen niksit oli tiedossa jo vanhempien autoista sekä käyttöohjekirjoissakin oli selvät käynnistysohjeet kylmänä ja kuumana.
Ekassa autossa piti aina keväisin ja syksyisin muistaa myös kääntää imuilman otto vivusta suoraan ilmanputsarikotelon aukosta raakaa ulkoilmaa tai pakosarjan lämpöpellin kautta "esilämmitettynä", toisessa kaasariautossa sekin oli automaattinen bimetallijousella oleva läppä. - kohokammiot
Kaasutin koneinen kannattaa jättää keula alaspäin, nin käynnistyy kepeästi kuumalla!
- Eläkeläinenkö
Upea ohje. Entä jos auto on takamoottorinen? Mitä tehdä jos tiessä ei ole paikkaa missä olisi korkeuseroa? Pitääkö pitää ajoramppeja mukana?
- vekselehdot
Trallit mukaan, ruisku tekniikka, muutat vuoristo seudulle tai ammut ittes?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.661602Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun1621359- 881202
- 1181169
Miehelle naiselta
Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te441048- 67828
- 104815
Olen syvästi masentunut
En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi90698Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa
Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-184693Mitä vastaat jos
Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍36644