KESÄ JA HELLE

Ulos nauttimaan Suomen kesästä! Saattaa jo ensi viikolla sää muuttua. Paljon juotavaa (mietoa) ja aurinkoiseen ulkoilmaan.

55

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LopuksiUimaan

      Onneksi sääkartta lupaa ensiviikollekin lähes hellettä. Aika lämmintä puuhaa on nurmen leikkuu näin hellepäivänä, vaan pelaapahan aineenvaihdunta kunnolla kun hiki oikein virtaa :) Puolen tunnin välein pidän juomatauon ja käyn viileässä suihkussa niin taas kohta jaksaa.

      • Kolmet vaatekerrat vaihdoin väliaika pesuja myös, mutta mukavaa auringon paisteessa shortseissa ja olkihattu päässä puutarha työssä.


    • Korppis1

      Minulla on tänään huilipäivä.

      Kun avaan oven olen ulkona, Nuasjärven rannalla. Pihapiirini on kaunis, kiitos ahkerasta myllertämisestäni. Eilen sain aikaseksi kolme isoa kukkatukiaitaa 60 x 175. Nojaavat mökkini seinään ja odottavat paikkaa minne joutuvat. Yksi ilmeiseti lähtee kaupunki kämpän parvekkeelle kunhan keksin miten sen saan pysymään paikoillaan.

      Pitänee lopettaa tältä erää. Kurpitsan taimet odottavat istuttamista.

      Eli kiitos huomautuksesta, nyt ulos ; ))

      • Kiitos mielenkiinnosta. Helsinkiin on luvattu huomiseksi sadetta. Saisi tulla. Kastelu jäisi vähemmälle ja ilma voisi vähän viilentyä.


    • Minähän olen jo ulkona, ollut tuntikausia. Helleraja on ylittynyt tänäänkin, varjossa istun, kahvia Rakkaus-mukistani juoden.

    • siilimuori3

      Eilen oli ihanan lämmin istua takapihalla kahvia juomassa ja kesän vihreyttä ihatelemassa. Nyt on kylmä. Nopea oli tälläerää Suomen kesä.

      • 24.05 oli vielä erinomaisen lämmintä, mutta huomiseksi tulossa sade. Helpottaa puutarhan kastelussa.


      • siilimuori3
        arvo.e kirjoitti:

        24.05 oli vielä erinomaisen lämmintä, mutta huomiseksi tulossa sade. Helpottaa puutarhan kastelussa.

        Nurmi kasvaa kohisten. Tänään nurmenleikkuu, kesäkukat vatsa kesäkuun kymmenennen jälkeen ulos.


    • äijä-

      -eilen oli n.21...tänään 14.....länsirannikko pitkis kalsareis, kuittaa.

    • lopultakin.lämpeni

      Eilen oli 22 ja tänään 24. Ihanan lämmintä.

      • hytinäx1

        Suunnilleen samoissa lukemissa varjossa täälläkin. Kävin iltapäivällä asioilla keskustassa, jäätelökojun omistaja oli ymmärtänyt tuoda kioskivaununsa jokakesäiseen paikkaansa ja näytti olevan kahdenkymmenen metrin jono herkun ostoon. Yöksi on luvattuukkosta ja sehän tietää sään jähtymistä.


      • lopultakin.lämpeni
        hytinäx1 kirjoitti:

        Suunnilleen samoissa lukemissa varjossa täälläkin. Kävin iltapäivällä asioilla keskustassa, jäätelökojun omistaja oli ymmärtänyt tuoda kioskivaununsa jokakesäiseen paikkaansa ja näytti olevan kahdenkymmenen metrin jono herkun ostoon. Yöksi on luvattuukkosta ja sehän tietää sään jähtymistä.

        Varjopuolella nuokin lukemat oli.
        Olen melkein koko päivän puuhaillut pihatöissä. Kitkenyt kukkapenkkejä, istutellut kukkia, kylvänyt kasvimaata,siistinyt pensaita.
        Pilveilee täälläkin. Näyttäisi sille että satamaan alkaa. Toivottavasti ei ukkosta, sillä sitten ainakin ilma jäähtyy.


    • Koko päivän ovat ovet ja ikkunat olleet auki ja linnunlaulua on puskenut sisään.
      Aamulla virittelin kesäkuppilani kukkivien omenapuiden alle. Siellä on helteillä vilpoista juoda päiväkahveja, (siihen asti melkein kun raakileet alkavat tippua)
      Toivottavasti ei ollut kesän ainoa hellepäivä tänään. Huomiseksi jo odottelen sadekuuroja.

      • äijä-

        -no, eikai kesä ihan vielä, en muista olisiko koskaan toukokuussa kesä alkanut, kylmiä jaksoja sensijaan voi tulla vielä tässä, ennen juhannusta....ekat pääskyt näin vklopulla, ja joutsenetkin jo hautovat pesällä tuos pikkusaares, vakipaikalla...


      • vaikka.lämmlntä
        äijä- kirjoitti:

        -no, eikai kesä ihan vielä, en muista olisiko koskaan toukokuussa kesä alkanut, kylmiä jaksoja sensijaan voi tulla vielä tässä, ennen juhannusta....ekat pääskyt näin vklopulla, ja joutsenetkin jo hautovat pesällä tuos pikkusaares, vakipaikalla...

        Kesä alkaa kesäkuussa, nyt on kevät.


      • äijä- kirjoitti:

        -no, eikai kesä ihan vielä, en muista olisiko koskaan toukokuussa kesä alkanut, kylmiä jaksoja sensijaan voi tulla vielä tässä, ennen juhannusta....ekat pääskyt näin vklopulla, ja joutsenetkin jo hautovat pesällä tuos pikkusaares, vakipaikalla...

        Ennen puhuttiin, että ei esimerkiksi kannattanut arimpia istutuksia ulos ennen kesäkuun kymmenettä päivää tai halla vie. Taitaa tuo suvi nyt niin aikaistunut... ja moni on amppelinsa hankkinut... Terminen kesäkin jo lie alkanut. Vaan kyllä minäkin vielä niitä kylmiä jaksoja odottelen, en nyt sentään lunta...


      • äijä-
        rosaliiin kirjoitti:

        Ennen puhuttiin, että ei esimerkiksi kannattanut arimpia istutuksia ulos ennen kesäkuun kymmenettä päivää tai halla vie. Taitaa tuo suvi nyt niin aikaistunut... ja moni on amppelinsa hankkinut... Terminen kesäkin jo lie alkanut. Vaan kyllä minäkin vielä niitä kylmiä jaksoja odottelen, en nyt sentään lunta...

        -jep, täällä n. 9 astetta nyt plussaa, ja tuulee, sataa...tuntuu hienolta tuleva lämpeneminen...
        -on sitä istuttu jussina vesisateessa telttaretkellä, nuotion ääressä ja nautittu kuitenkin....elämä on.


      • äijä- kirjoitti:

        -jep, täällä n. 9 astetta nyt plussaa, ja tuulee, sataa...tuntuu hienolta tuleva lämpeneminen...
        -on sitä istuttu jussina vesisateessa telttaretkellä, nuotion ääressä ja nautittu kuitenkin....elämä on.

        No niin on, keltaisessa soputeltassa nukuttu ja joka paikka oli märkänä kun vettä satoi...silloin oli elämä sellaista... hyvää
        Pitkä on aika kun viimeksi kömmin telttaan... pienten ihmisten kaverina nurmikolla poutapäivänä on vieläkin mukava retkuilla teltassa ja lukea aku ankka...


      • Viritin teltan 6v. Miron pyynnöstä olohuoneeseen ja ilta meni hauskasti teltta retkellä eväitä syöden.


    • kesi.vä

      Mittari näyttää 26. Taivaalle alkoi kerääntyä pilviä, joten hyvällä omallatunnolla tulin sisälle syömään ja lööbailee. Vesikin oli lämmennyt, muutama päivä sitten oli vain 9.

      • Tänään lauantaina 16 ja pensaiden kastelu saa jäädä. Eivät näin viileällä tarvitse paljoa vettä. Helteen jälkeen ulkoilma ei houkuttele.


    • 7,5 astetta, vesisade. Eikö nää meidän säät yleensä tule sinne Suomeen seuraavaksi, vain vähän käytettyinä?

    • eppu2

      Juuri tulin pihalta. Risusavotalta. Hiki virtasi niin, että piti kaikki vaatteet vaihtaa. 20 tällä hetkellä ja paistaa.
      Eilen kylvin kasvimaan ja laitoin perunat, naapuri oli käynyt kääntämässä maan, kun olin asioilla.
      Lämmitin sitten rantasaunan ja uskaltauduin pulhtamaan pari kertaa järveenkin. Yllättävän lämmintä oli vesi.
      Joutsenet, kuikat ja kissa oli seuranani.

      • Meillä on ollut samanlaisia puuhia, risuja runsaasti, kasvimaa on valmiina ja peruna istutettu. Viisi kesäkurpitsaa laitan vielä maahan.
        Tänään oli kevään kuumin päivä, 27.4C varjossa.


      • eppu2
        Ancelina kirjoitti:

        Meillä on ollut samanlaisia puuhia, risuja runsaasti, kasvimaa on valmiina ja peruna istutettu. Viisi kesäkurpitsaa laitan vielä maahan.
        Tänään oli kevään kuumin päivä, 27.4C varjossa.

        Teilläpä on lämpöä piisannut.
        Täällä juuri ukkonen kiertelee.
        Minulla on 6 kurpitsan tainta kasvimaalla ja kaksi pihassa purkissa, siemenestä kasvattanut.
        Saas nähdä, kuinka onnistuu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Teilläpä on lämpöä piisannut.
        Täällä juuri ukkonen kiertelee.
        Minulla on 6 kurpitsan tainta kasvimaalla ja kaksi pihassa purkissa, siemenestä kasvattanut.
        Saas nähdä, kuinka onnistuu.

        Tämä on lämmin mäki, sadetta kai on luvassa tännekin.
        Minulla oli vanhoja kesäkurpitsan siemeniä, laitoin kaikki itämään ja 18 tainta sain. Yleensä kasvavat hyvin, kunhan lämpöä riittää ja saavat runsaasti vettä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Teilläpä on lämpöä piisannut.
        Täällä juuri ukkonen kiertelee.
        Minulla on 6 kurpitsan tainta kasvimaalla ja kaksi pihassa purkissa, siemenestä kasvattanut.
        Saas nähdä, kuinka onnistuu.

        Minulla on 6 kurpitsan tainta kasvimaalla,

        kirjoittelee eppu 2, mutta minulla on 4 shpaketti-kurpitsan tainta myös, koska ensimmäiset ehtivät kuolla. Olen ihastunut siihen, koska maistiaiset sain Espoossa ja se on todella ihanan makuista ja juuri sellaista shpakettimaista, siis nauhamaista.

        Harmi, että viime syksynä oli hävinnyt minun kaksi suurinta yön aikana, kuten joskus polkupyöränikin!

        On minulla myös takuuvarmaa kesäkurpitsaa ja kokeilin nyt avomaan-kurkkuakin, mutta pahoin pelkään, että joku ötökkä ehtii iskeä niihin kaikkiin, koska nuo sisällä kasvattamani taimetkin saivat ulkona jonkun kirvan. Mäntysuopa suihketta siis niille.

        Nyt täälläkin sataa vettä ja lämpöä on 14, joka viilenee iltaa myöten.

        Minulla ei ole kasvimaata, kuin ikkunan alla tuollainen 4 m/70 cm, siis sellainen kurkku penkin kokoinen. Lapseni perheellä on isompi, jossa on myös perunat ja mitä ne nyt kasvattaa, mutta sinne en kitkemään lähde.:)


    • Täällä on sisällä ja ulkona suunnilleen yhtä lämmintä 24 astetta. Aurinkoa ei ole näkynyt, kosteus on aika kovaa, kohta se ropsii vettä niskaan.
      Elämä kutistuu kutistumistaan, ennen kasvatin pellossa, sitten lavoissa ja nyt on kaikki kasvaminen purkeissa ja purnukoissa. Äsken just kylvin persiljan ja tillin ja jotain salaatinsiemeniä purkkiloihin.
      Purkkikasvatuksessa on yksi mahtava etu, niihin ei koskaan hyökkää väinönputkia sun muita häirikköjä.
      Terassilla on sex erilaista tomaattia kasvamassa vanhoissa kukkaruukuissa. Kuvasin ne eilen ja jos kehtais parin viikon välein kuvata niin kahdeksan kuvaa saisin todistusaineistoksi, että missä elämänsä vaiheessa mikin kuolla kupsahtaa.
      Kumma kohtalo vainoaa, ensin ostan siemenet ja sitten taimet ja kuitenkin saan tomaatit lopulta kaupasta kantaa. Onkohan vika kasvattajan vai olosuhteiden vai onko viherpeukaloni kosketus kuihtunut myös vai onko se vika tuon surkean maailmantalouden, epäilen viimeistä syylliseksi.

    • Nyt kun ilmoja riittäisi saisi maalari työnsä tehtyä. Maalit valittiin yhdessä, hän kun on ammattilainen ja tietää enempi kun minä, minä en tiedä maaleista mitään. Ulko-oven maalaan kyllä kuitenkin itse. Reipas mies ja hiljainen kaveri, kahdestaan tekevät. Odotan miltä näyttä kun saa uuden maalin pintaansa. Vaalea siitä tulee, perinteiset värit. Juhannukseksi kuntoon, juhlakuntoon :-)

    • entinenmiäs

      No ensi viikollahan siitä kesästä sitten vasta pääsee nauttimaan, jos kerran sää muuttuu. Ei se helle ole ihmistä varten, kesä on ilman hellettäkin.

    • kesi.vä

      Nyt ulkoilman lämpötila 21 ja joku oli meriveden mitannut kymmenen aikaan, se oli silloin ollut 20. Sää on pilvinen.

      • eppu2

        Sadekuuroja tullut tiuhaan tahtiin, nyt ollut jonkin aikaa satamatta, pilvet peittää taivaan.
        Ei oikein noihin ulkohommiinkaan ole ollut menemistä. 12 mittarissa, mutta on ihan tyyntä.
        Minä en ole mikään hellefani. Mulle riittää 15-22 astetta mainiosti.


      • Harjoittelin sadetanssia vanhan intiaanien ohjekirjan mukaisesti. Vähän pisaroi - oliko hikikarpaloita paljon yrittämisen jälkeen? Sadetta odotellessa Juisen laulua - pilvee


    • siilimuori3

      Nurtsin leikkuun jälkeen on niin hikiki. Sauna lämpenemässä et pääsee sinne hikoilemaan :).

      • kesi.vä

        Täälläkin pisaroi pikkuisen, ei voi oikein sateeksi sanua. Oli kuitenkin mukavan raikasta pyöräillä.


      • Lauantaina leikkasin nurmen ja seuraavana (viime) yönä satoi. Ei päässyt nurmi kuivumaan. Pyhästä tuli kastelusta vapaa päivä.


      • siilimuori3

        Juu. On niin lämpöstä et ensimmäiset pionit kukkivat jo loppuviikosta.Nuri kasvaa silmissä.


      • Omenapuut kukkivat runsaasti luumupuiden jälkeen. Sireenitkin alkoivat kukinnan. Tänään leikkasin raparpereja keitoksi.


    • ö-Öö

      Lämpö ei sovi kaikille.

      Itse en ihosairauden takia juurikaan kesällä ulkona käy. Tympiihän se jonkin verran. Kuitenkin aika paljon juttuja, joita ei voi tehdä, kuin kesäisin. Nurtsin leikaaminen talvella typerää touhua :D

      Sattui silmiin, potkupalloa pelataan myös talvisin, etenkin kesäisin. Enpä tiedä, potkupalloilijoista ja faneista kehnoj kokemuksia, ei kiinosta mua. Mutta suomessakin aika kiihkeää touhua toikin harrastus. Kandee tsekata video linkistä, se aihauttaa ainakin mulle kummastusta. Kai ihmisillä ois järkevämpääkin tekemistä, näin helteellä. Menisivät vaikka ongelle, tai uimaan.

      http://www.iltasanomat.fi/veikkausliiga/art-2000001187639.html

      =DW=

    • sitä.vaan

      Viileä päivä. Aamulla 8, mutta lämpeni iltapäivällä 14. Ei ole satanut koko päivänä pisaraakaan, tuuli ollut melkoinen. Nytkin aurinko paistaa tuolta metsän reunasta ikkunaan.
      Tulin juuri saunasta. Kivalta tuntuu lämmin sauna viileänä päivänä.

      Sisätöitä ollut koko päivän.

    • eppu2

      Sää viileni 11 näyttää olevan, hyvä työilma. Vaihdoin moottorisahaan ketjun ja pätkäisin muutaman rangan, jotta saan pakuun mahtumaan.
      Kissa oli yli vuorokauden reissussa, rannassa jahdissa, kun haisi ihan järvelle. 20 vailla 12 yöllä tuli raapimaan ovea ja kamala nälkä. 1 punkkikin oli taas, piti napsaista pois.
      Kohta taas lämpiää sanoi säätieteilijät.

      • Sadetta olisin kaivannut. Eilen vain muutama pisara tuli. Aikoinaan nuorena Karjalan rajamailla kissamme tuli onki reissulle mukaan ja söi perkaamattomana ensimmäisen saamani ahvenen.


    • Nyt pitäisi lähteä leikkaamaan ruohoa kun aurinko hetken pilkistää, mut kun ei kehtaisi.
      Voikukat jo kummasti siementää, 19 on lämmintä ja vanhaakin taivasta jo näkyy.

      • Leikkasin nurmen ennen sadetta niin ei kuivu ja kellastu.


      • arvo.e kirjoitti:

        Leikkasin nurmen ennen sadetta niin ei kuivu ja kellastu.

        Nyt, vihdoin ja viimein sain leikattua oman pihani, aikamoista paksua pöheikköä jo olikin, on vanhaa nurmea, ei helposti kuiva vaikka sadetta ei näy mailla ei halmeilla, vasta toinen kerta kun leikkasin. Nyt on kiva katsella, ihan kuin piha tulisi avarammaksi, vaikka vain ruohoa lyhentää. Jostain hyökkäsi itikoita, onkohan tämä oikea itikkakesä.


      • hytinäx1
        rosaliiin kirjoitti:

        Nyt, vihdoin ja viimein sain leikattua oman pihani, aikamoista paksua pöheikköä jo olikin, on vanhaa nurmea, ei helposti kuiva vaikka sadetta ei näy mailla ei halmeilla, vasta toinen kerta kun leikkasin. Nyt on kiva katsella, ihan kuin piha tulisi avarammaksi, vaikka vain ruohoa lyhentää. Jostain hyökkäsi itikoita, onkohan tämä oikea itikkakesä.

        Kaleva lehdessä tänään luku kahdenkilometrin paksuisesta hyönteismassa pilvestä Pohjois-Pohjanmaalla. Hurjaa, vai mitä? Kannattaisi ottaa kotieläimet laitumilta takaisin navettoihinsa ja talleihinsa.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Kaleva lehdessä tänään luku kahdenkilometrin paksuisesta hyönteismassa pilvestä Pohjois-Pohjanmaalla. Hurjaa, vai mitä? Kannattaisi ottaa kotieläimet laitumilta takaisin navettoihinsa ja talleihinsa.

        Kunhan eivät olisi heinäsirkkoja, toisaalta on pikkulinnuille ruokaa yllin kyllin.


      • hytinäx1
        rosaliiin kirjoitti:

        Kunhan eivät olisi heinäsirkkoja, toisaalta on pikkulinnuille ruokaa yllin kyllin.

        :) no onneksi ei sitä heinäsirkka vitsausta ole vielä pohjoisen leveysasteilla. Eivätkä olleet onneksi itikoitakaan (sääskiä) vaan se on artikkelin mukaan kirvasparvi ja kaalikoiparvi joka oli silloin toukokuun alussa matkalla sieltä Venäjältä matkalla Suomeen. Toivottavasti nyt leppäkertut ja linnut nyt ymmärtävät mennä valmiiseen herkkupöytään.


    • hytinäx1

      En ollut uskoa hajuaistiani. Merenrannalle vievälle polulla olivat ruusut täydessä kukassaan! Pievenesatama oli täpötäynnä moottori- ja purjeveneitä mutta merivesi oli todella matalalla. Nyt kaivattaisiin kunnon vesisadetta kipeästi, näkyy tämä kuivuus jo nurmikoissakin. Huomenna on ensimäinen kesäkuuta, mitä luulette, oliko se kesä nyt tässä? Onko enää niitä sammakon kurnutuksesta ennustajia jotka voisivat kertoa tulevien kuukausien säämerkit?

      • eppu2

        Minä olen ihmetellyt, kun toukokuussa kukkii pihlaja, sireeni ja puolukan kukkiakin oli mättäällä. Ei moista ole ennen näkynyt näillä leveysasteilla.
        Joku ennustaja kertoi, että elokuussa on hellekausi. Jää nähtäväksi.


    • kesi.vä

      Kesä on vasta alullaan, ennustan minä kurnutuksia kuulematta. Kerään voimia, että jaksan rannan kautta kauppaan. Pitää yrittää muistaa kulkea hitaasti.

      • hytinäx1

        Onko näin helteellä pakko mennä kauppaan keskellä päivää? Jos menet niin otathan juomavesipullon mukaasi.


      • Punkit siellä rannalla pahin pelon aihe on. Tartuttavat vielä aivokuummeen.


      • kesi.vä

        Ei hyökännyt punkit. Vesipullo oli mukana ja pulahdin uimassa ennen kaupassa käyntiä.
        Kyllähän tuo keli on mukava kunhan maltilla heittäytyy sen hellittäväksi.


    • Aloittjalle onko muuta aivoissa---Suomessa???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe