VP2001 vm.1986
Laskettiin vene ja koneremontin jäljiltä tehtiin kevyt koeajelu. kaikki meni ok, mutta kun pääsimme takaisin satamaan niin koitin vielä sammutuksen jälkeen käynnistää konetta uudelleen. Ei tapahdu mitään. ohjauspaneeliin tulee virta (varoitusvalot syttyy kun vääntää virrat päälle, ihan kuten pitääkin). Käyntiin koitettaessa ei kuulu yhtään mitään, ei releen naksumista tms. Täysin mykkä. Suoraan akusta lähtee ok, eli kone sinällään starttia myöden on ymmärtääkseni kunnossa.
Mitä ihmettä tuossa nyt tapahtui? Revittiin koko ohjauspaneeli piuhoineen irti ja viedään sähköistä enemmän tietävälle mitattavaksi.
oma arvaus on , että lukkopohja on ottanut itseensä? Volvolta saa halpaan hintaan 230€ uuden :) .
Kun en sähköistä mitään ymmärrä niin olisi kiva tietää miten ohjauspaneelin voi ohittaa. Siis mikä piuha on virta ja mikä startin herätin? Onkohan joku törmännyt kaaviokuvaan, itse en pienellä etsimisellä löytänyt. Noin olisi helppo varmistaa, että kaapelit on kunnossa ja vika on lukkopohjassa?
Alkaa taas ahdistamaan tätä homma. Juuri kun kaikki alkoi näyttää kohtuuliselta tulee stoppi kauden avaukselle. Tai no, kaippa mä reissuun lähden vaikka käynnistys pitääkin hoitaa ohituksella.
Edellisistä ongelmista voi lukea täällä.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14236357/volvo-penta-2001-kaynnistysongelma
kone ei käynnisty virta-avaimesta
19
2336
Vastaukset
Googleta volvo penta 2001 workshop manual. Sieltä löytyy kaaviot.
- McInen
Voihan Volvo Penta... kovin kuulostaa tutuilta nuo ongelmat. Siis myös starttaamiseen liittyvät...
Aluksi voit käydä lukemassa omia murheitani etäisesti tuohon sinun ongelmaasi liittyen:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13694330/volvo-pentan-startti-naksahtaa-mutta-ei-pyori
Tuon lisäksi en osaa antaa kuin yhden lisävinkin: Se moninapaliitin, joka tulee ohjauspaneelille, voi olla hapettunut. Näet kyllä, kun katsot niitä liittimen piikkejä. Kokeile ruiskutella vaikka CRC:tä sekä uros- että naaraspuolelle, anna vaikuttaa hetki ja tökkää kiinni. Voi lähteä toimimaan. Meillä on ollut tuo(kin) vika, tosin silloin koko ohjauspaneeli oli mykkänä. - AiristonSeisoja
Kiitos, tuosta voi olla apua. Apico-liitin kyllä jo vaihdettiin tänään ja rele joka on startissa kiinni. Navat näytti kaapelissa simämääräisesti olevan ok, otettiin moninapaliitin irti paneelin kanssa ja mitaan senkin johdot. Tuosta moninapaliittimestä on muuten koneen päästä lukitusrengas rikki. Kerran on pudonnut pois ja hetkinen meni miettiessä, että mikä vika, kun kone oli täysin mykkä. Nyt se on niin monta kertaa tsekattu, että siitä ei ole kiinni.
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta voiko tosiaan itse startissa olla vikaa, kun se lähtee kuinkin normaalisti pyörimään, kun virran ottaa suoraan akusta. Jotenkin oman vajaavaisen ymmärryksen mukaan vika on nimenomaan ohjauspaneelin ja startin välissä.
Naksuttamista on joskus kuulunut, mutta nyt viimeisen mykistymisen jälkeen on kyllä ollut hiljaista (olen jotenkin ajatellut, että se liittyy huonoon avaimen kääntämiseen).- Olisiko
Vika nyt solenoidissa, jos kerran startti pyörii törkkäämällä virtaa akusta startin plussalle ja mittaritaulussa on henki päällä ja on hiljaista. Käynnistäessä, jos muu on kunnossa mutta itse käynnistysmoottori viallinen, kuuluu solenoidista kytkentä kun laitetaan startille akun täydeltä virtaa. Liikuttele solenoidin liitännät, hapettuvat varsinkin, jos ovat luokkaa abiko...
- AiristonSeisoja
Olisiko kirjoitti:
Vika nyt solenoidissa, jos kerran startti pyörii törkkäämällä virtaa akusta startin plussalle ja mittaritaulussa on henki päällä ja on hiljaista. Käynnistäessä, jos muu on kunnossa mutta itse käynnistysmoottori viallinen, kuuluu solenoidista kytkentä kun laitetaan startille akun täydeltä virtaa. Liikuttele solenoidin liitännät, hapettuvat varsinkin, jos ovat luokkaa abiko...
Itseasiassa selitin huonosti. herätevirta annetaan solenoidille ja siitä lähtee startti käyntiin. Nyt jos oikein ymmärrän niin ollaan toistettu nimenomaan sitä mitä virta-avaimesta tapahtuu.
En nyt oikein itsekkään tuota hokannut ennen kuin tutustuin siihen mikä solenoidi oikein on :).
Jos tätä souvia positiivisen kautta purkaa, niin koko sotkusta on ainakin jäänyt käteen aika hyvä yleiskuva miten kone toimii! Se ei nyt tosin kamalasti lohduta kun vene on puolikuntoinen. - Olisiko
AiristonSeisoja kirjoitti:
Itseasiassa selitin huonosti. herätevirta annetaan solenoidille ja siitä lähtee startti käyntiin. Nyt jos oikein ymmärrän niin ollaan toistettu nimenomaan sitä mitä virta-avaimesta tapahtuu.
En nyt oikein itsekkään tuota hokannut ennen kuin tutustuin siihen mikä solenoidi oikein on :).
Jos tätä souvia positiivisen kautta purkaa, niin koko sotkusta on ainakin jäänyt käteen aika hyvä yleiskuva miten kone toimii! Se ei nyt tosin kamalasti lohduta kun vene on puolikuntoinen.Siinä tapauksessa ohituskytkin on noin sata kertaa edullisempi ratkaisu kuin uusi mittaritaulu. Muinaisessa MD6A koneessa mulla oli lisäkäynnistyskytkin "konehuoneessa" niin sai yksin seilatessa hanskattua puristushanaa. Vingutettua dynastartilla koneeseen kunnolla kierroksia, puristukset päälle ja tahkojuuston kokoisen vauhtipyörän massa runnoi koneen käyntiin. Tuo samalla varmisti sen, että kovan kelin purjehduksen tai pitemmän seisonnan jälkeen sylintereihin mahdollisesti joutuneet nesteet sai pöllytettyä pois...
Startin solenoidi voi olla rikki. Annoit startille suoraan virtaa, jolloin se toimi, mutta annoitko virtaa siihen liittimeen, johon tulee herätysvirta virtalukolta? Jos näin, niin silloin solenoidi ei varmaan ole rikki.
- AiristonSeisoja
Bossu kirjoitti:
Startin solenoidi voi olla rikki. Annoit startille suoraan virtaa, jolloin se toimi, mutta annoitko virtaa siihen liittimeen, johon tulee herätysvirta virtalukolta? Jos näin, niin silloin solenoidi ei varmaan ole rikki.
Kuten tuossa aiemmin korjasin niin annoin herätysvirran solenoidille ja starttiprosessi pyörähti käymään.
Varsinaisiin paksuihin sähkökaapelihin ei olla kajottu.
- VolvoXXI
Ja varmaan se koneen päällä oleva sulake (jossa 3 vaihtoehtoa johtimelle) on ok, ettei sulake oo menny siitä jossa piuha on kiinni. Varmaan on ok, jos varoitusvalot palavat. Itsellä vaan joskus tuosta sulake paloi ajossa eikä startannu ennen piuhan siirtoa ehjän sulakkeen taakse.
- AiristonSeisoja
Tuota ei ole kyllä huomattu tarkistaa. Pitänee huomenna katsoa sekin, kiitos vinkistä.
- seppomartti
1980 vastaava starttaamattomuus osui kohdalleni ja syy oli juuri moottorin (MD 11?) päällä oleva sulake. Starttasi ruuvimeisselillä ohikytkennällä kunnes vika huomattiin.
Seuraava oli D1-30 vuonna 2011. Istuinlaatikkoon tullut aalto kasteli 5v vanhan moottorin mittaritaulun. Teoriassa olisi pitänyt olla vesitiivis. Jotain valoja paloi, mutta starttiyritys oli mykkä. Ohituskytkennän rakentamiseen maallikkona tarvitsin avomerellä asiantuntija-apua maista sähköpostilla ja veneessä olleen kuitukameran. Johdon pätkällä tökkimällä heti lähti käyntiin. CRC suihkuttelu ei auttanut ja uusi mittaritaulu oli uskomattoman kallis.
Avaimella starttaavaa Volvoa ei onneksi ole sattunut kohdalle. Miten avaipesä tehdään vesitiiviiksi?. Painonappien ja vivulla käännettävien katkaisimien vesitiiviys perustuu kondomin kaltaiseen kumitiivistyksen, mikä käytössä on rajallinen. D1-30 uusi mittaritaulu ( nyt jo 3:s/ 10v.) näyttää onneksi tiiviimmältä.- airistonSeisoja
Joo, uusi mittaritaulu maksaa 750€ paikkeilla. Siinä taisi olla kaikki kilkkeet sitten, mutta aivan järjettömän hintainen. Tässä puhelimessa kaverin kanssa tuota mietittiin, jos alkaa näyttää siltä, että vika on itse paneelissa eikä saada kuntoon niin tehdään yksinkertaisesti ohituskytkin startille.
Ja on tosiaan avain, eikä mitenkään erikoisesti suojattu. En ole katsonut onko siinä lukkopesässä mitään edessä, mitkä siirtyisivät sivuun avaimen edestä. Tuskimpa vaan. airistonSeisoja kirjoitti:
Joo, uusi mittaritaulu maksaa 750€ paikkeilla. Siinä taisi olla kaikki kilkkeet sitten, mutta aivan järjettömän hintainen. Tässä puhelimessa kaverin kanssa tuota mietittiin, jos alkaa näyttää siltä, että vika on itse paneelissa eikä saada kuntoon niin tehdään yksinkertaisesti ohituskytkin startille.
Ja on tosiaan avain, eikä mitenkään erikoisesti suojattu. En ole katsonut onko siinä lukkopesässä mitään edessä, mitkä siirtyisivät sivuun avaimen edestä. Tuskimpa vaan.Noita kokonaisia mittaripaneeleja löytää netistä tai purkaamoista ja virtalukkoja saa kaupoista. Purkaamoista tulee mieleen ainakin Hartikaisen perämoottoripurkaamo Forssassa ja Piilisen Taivassalossa. Volvojen osia liikkuu todella paljon. Itselläkin on vanha mittaritaulu hyllyllä, muttei ole siihen avaimia. Uusi virtalukko varmaan riittää, jos mittaristo muuten pelaa.
- AiristonSeisoja
JippiijippiiJippii. Taas toimii, ei ollut vika paneelissa vaan käytiin kaikki kiinnitetyt piuhat läpi ja löydettiin yksi murtunut. Fiksattiin kuntoon ja kone tärähti käymään. Ei lukkopohja ihan parhaassa mahdollisessa tikissä ole, mutta se nyt sitten kuitenkaan ollut syy.
Kiitos kaikille vinkkien antajille :) - raunokss
"Kun en sähköistä mitään ymmärrä". Miksi sitten teet? Pyydä avuksi joku, joka ymmärtää ja jolla on yleismittari (maksaa 10-20 euroa). Mittarilla vika löytyy hetkessä.
- AiristonSeisoja
Minä teen hyvin vähän. Lähinnä ojentelen työkaluja ja koitan oppia ja opiskella. Omistan yleismittarin ja sitä jopa osaan käyttää. Ne tekee jotka ymmärtää enemmän.
- studiaetlabora
Tuossa olet todella oikeassa, osaaminen perustuu tietoon , taitoon ja asenteeseen. Tietoa kannatta aina hankkia niin neuvon kysyminenkin antaa nopeammin tuloksia.
Hyvä että startti tuli kuntoon!
- Ariel371
Mikä oli se pitkän starttisahaamisen aiheuttanut vika?
- AiristonSeisoja
ruiskupumpun ajoitus, eikä ole vieläkään täysin kohdillaan, mutta huomattava parannus aikaisempaan. Ilmaakin varmaan vielä hiukan koneessa. Päivittelen vaikka tuohon toiseen keskusteluun myöhemmin kesällä, kun olen pääsyt tosissaan käyttämään konetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026598
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313950törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303385Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3831807- 331418
- 271360
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471093Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111006Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11940- 42889