kone ei käynnisty virta-avaimesta

AiristonSeisoja

VP2001 vm.1986

Laskettiin vene ja koneremontin jäljiltä tehtiin kevyt koeajelu. kaikki meni ok, mutta kun pääsimme takaisin satamaan niin koitin vielä sammutuksen jälkeen käynnistää konetta uudelleen. Ei tapahdu mitään. ohjauspaneeliin tulee virta (varoitusvalot syttyy kun vääntää virrat päälle, ihan kuten pitääkin). Käyntiin koitettaessa ei kuulu yhtään mitään, ei releen naksumista tms. Täysin mykkä. Suoraan akusta lähtee ok, eli kone sinällään starttia myöden on ymmärtääkseni kunnossa.

Mitä ihmettä tuossa nyt tapahtui? Revittiin koko ohjauspaneeli piuhoineen irti ja viedään sähköistä enemmän tietävälle mitattavaksi.

oma arvaus on , että lukkopohja on ottanut itseensä? Volvolta saa halpaan hintaan 230€ uuden :) .

Kun en sähköistä mitään ymmärrä niin olisi kiva tietää miten ohjauspaneelin voi ohittaa. Siis mikä piuha on virta ja mikä startin herätin? Onkohan joku törmännyt kaaviokuvaan, itse en pienellä etsimisellä löytänyt. Noin olisi helppo varmistaa, että kaapelit on kunnossa ja vika on lukkopohjassa?

Alkaa taas ahdistamaan tätä homma. Juuri kun kaikki alkoi näyttää kohtuuliselta tulee stoppi kauden avaukselle. Tai no, kaippa mä reissuun lähden vaikka käynnistys pitääkin hoitaa ohituksella.

Edellisistä ongelmista voi lukea täällä.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14236357/volvo-penta-2001-kaynnistysongelma

19

1929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googleta volvo penta 2001 workshop manual. Sieltä löytyy kaaviot.

    • McInen

      Voihan Volvo Penta... kovin kuulostaa tutuilta nuo ongelmat. Siis myös starttaamiseen liittyvät...

      Aluksi voit käydä lukemassa omia murheitani etäisesti tuohon sinun ongelmaasi liittyen:

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13694330/volvo-pentan-startti-naksahtaa-mutta-ei-pyori

      Tuon lisäksi en osaa antaa kuin yhden lisävinkin: Se moninapaliitin, joka tulee ohjauspaneelille, voi olla hapettunut. Näet kyllä, kun katsot niitä liittimen piikkejä. Kokeile ruiskutella vaikka CRC:tä sekä uros- että naaraspuolelle, anna vaikuttaa hetki ja tökkää kiinni. Voi lähteä toimimaan. Meillä on ollut tuo(kin) vika, tosin silloin koko ohjauspaneeli oli mykkänä.

    • AiristonSeisoja

      Kiitos, tuosta voi olla apua. Apico-liitin kyllä jo vaihdettiin tänään ja rele joka on startissa kiinni. Navat näytti kaapelissa simämääräisesti olevan ok, otettiin moninapaliitin irti paneelin kanssa ja mitaan senkin johdot. Tuosta moninapaliittimestä on muuten koneen päästä lukitusrengas rikki. Kerran on pudonnut pois ja hetkinen meni miettiessä, että mikä vika, kun kone oli täysin mykkä. Nyt se on niin monta kertaa tsekattu, että siitä ei ole kiinni.

      Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta voiko tosiaan itse startissa olla vikaa, kun se lähtee kuinkin normaalisti pyörimään, kun virran ottaa suoraan akusta. Jotenkin oman vajaavaisen ymmärryksen mukaan vika on nimenomaan ohjauspaneelin ja startin välissä.

      Naksuttamista on joskus kuulunut, mutta nyt viimeisen mykistymisen jälkeen on kyllä ollut hiljaista (olen jotenkin ajatellut, että se liittyy huonoon avaimen kääntämiseen).

      • Olisiko

        Vika nyt solenoidissa, jos kerran startti pyörii törkkäämällä virtaa akusta startin plussalle ja mittaritaulussa on henki päällä ja on hiljaista. Käynnistäessä, jos muu on kunnossa mutta itse käynnistysmoottori viallinen, kuuluu solenoidista kytkentä kun laitetaan startille akun täydeltä virtaa. Liikuttele solenoidin liitännät, hapettuvat varsinkin, jos ovat luokkaa abiko...


      • AiristonSeisoja
        Olisiko kirjoitti:

        Vika nyt solenoidissa, jos kerran startti pyörii törkkäämällä virtaa akusta startin plussalle ja mittaritaulussa on henki päällä ja on hiljaista. Käynnistäessä, jos muu on kunnossa mutta itse käynnistysmoottori viallinen, kuuluu solenoidista kytkentä kun laitetaan startille akun täydeltä virtaa. Liikuttele solenoidin liitännät, hapettuvat varsinkin, jos ovat luokkaa abiko...

        Itseasiassa selitin huonosti. herätevirta annetaan solenoidille ja siitä lähtee startti käyntiin. Nyt jos oikein ymmärrän niin ollaan toistettu nimenomaan sitä mitä virta-avaimesta tapahtuu.

        En nyt oikein itsekkään tuota hokannut ennen kuin tutustuin siihen mikä solenoidi oikein on :).

        Jos tätä souvia positiivisen kautta purkaa, niin koko sotkusta on ainakin jäänyt käteen aika hyvä yleiskuva miten kone toimii! Se ei nyt tosin kamalasti lohduta kun vene on puolikuntoinen.


      • Olisiko
        AiristonSeisoja kirjoitti:

        Itseasiassa selitin huonosti. herätevirta annetaan solenoidille ja siitä lähtee startti käyntiin. Nyt jos oikein ymmärrän niin ollaan toistettu nimenomaan sitä mitä virta-avaimesta tapahtuu.

        En nyt oikein itsekkään tuota hokannut ennen kuin tutustuin siihen mikä solenoidi oikein on :).

        Jos tätä souvia positiivisen kautta purkaa, niin koko sotkusta on ainakin jäänyt käteen aika hyvä yleiskuva miten kone toimii! Se ei nyt tosin kamalasti lohduta kun vene on puolikuntoinen.

        Siinä tapauksessa ohituskytkin on noin sata kertaa edullisempi ratkaisu kuin uusi mittaritaulu. Muinaisessa MD6A koneessa mulla oli lisäkäynnistyskytkin "konehuoneessa" niin sai yksin seilatessa hanskattua puristushanaa. Vingutettua dynastartilla koneeseen kunnolla kierroksia, puristukset päälle ja tahkojuuston kokoisen vauhtipyörän massa runnoi koneen käyntiin. Tuo samalla varmisti sen, että kovan kelin purjehduksen tai pitemmän seisonnan jälkeen sylintereihin mahdollisesti joutuneet nesteet sai pöllytettyä pois...


      • Startin solenoidi voi olla rikki. Annoit startille suoraan virtaa, jolloin se toimi, mutta annoitko virtaa siihen liittimeen, johon tulee herätysvirta virtalukolta? Jos näin, niin silloin solenoidi ei varmaan ole rikki.


      • AiristonSeisoja
        Bossu kirjoitti:

        Startin solenoidi voi olla rikki. Annoit startille suoraan virtaa, jolloin se toimi, mutta annoitko virtaa siihen liittimeen, johon tulee herätysvirta virtalukolta? Jos näin, niin silloin solenoidi ei varmaan ole rikki.

        Kuten tuossa aiemmin korjasin niin annoin herätysvirran solenoidille ja starttiprosessi pyörähti käymään.

        Varsinaisiin paksuihin sähkökaapelihin ei olla kajottu.


    • VolvoXXI

      Ja varmaan se koneen päällä oleva sulake (jossa 3 vaihtoehtoa johtimelle) on ok, ettei sulake oo menny siitä jossa piuha on kiinni. Varmaan on ok, jos varoitusvalot palavat. Itsellä vaan joskus tuosta sulake paloi ajossa eikä startannu ennen piuhan siirtoa ehjän sulakkeen taakse.

    • AiristonSeisoja

      Tuota ei ole kyllä huomattu tarkistaa. Pitänee huomenna katsoa sekin, kiitos vinkistä.

    • seppomartti

      1980 vastaava starttaamattomuus osui kohdalleni ja syy oli juuri moottorin (MD 11?) päällä oleva sulake. Starttasi ruuvimeisselillä ohikytkennällä kunnes vika huomattiin.
      Seuraava oli D1-30 vuonna 2011. Istuinlaatikkoon tullut aalto kasteli 5v vanhan moottorin mittaritaulun. Teoriassa olisi pitänyt olla vesitiivis. Jotain valoja paloi, mutta starttiyritys oli mykkä. Ohituskytkennän rakentamiseen maallikkona tarvitsin avomerellä asiantuntija-apua maista sähköpostilla ja veneessä olleen kuitukameran. Johdon pätkällä tökkimällä heti lähti käyntiin. CRC suihkuttelu ei auttanut ja uusi mittaritaulu oli uskomattoman kallis.
      Avaimella starttaavaa Volvoa ei onneksi ole sattunut kohdalle. Miten avaipesä tehdään vesitiiviiksi?. Painonappien ja vivulla käännettävien katkaisimien vesitiiviys perustuu kondomin kaltaiseen kumitiivistyksen, mikä käytössä on rajallinen. D1-30 uusi mittaritaulu ( nyt jo 3:s/ 10v.) näyttää onneksi tiiviimmältä.

      • airistonSeisoja

        Joo, uusi mittaritaulu maksaa 750€ paikkeilla. Siinä taisi olla kaikki kilkkeet sitten, mutta aivan järjettömän hintainen. Tässä puhelimessa kaverin kanssa tuota mietittiin, jos alkaa näyttää siltä, että vika on itse paneelissa eikä saada kuntoon niin tehdään yksinkertaisesti ohituskytkin startille.

        Ja on tosiaan avain, eikä mitenkään erikoisesti suojattu. En ole katsonut onko siinä lukkopesässä mitään edessä, mitkä siirtyisivät sivuun avaimen edestä. Tuskimpa vaan.


      • airistonSeisoja kirjoitti:

        Joo, uusi mittaritaulu maksaa 750€ paikkeilla. Siinä taisi olla kaikki kilkkeet sitten, mutta aivan järjettömän hintainen. Tässä puhelimessa kaverin kanssa tuota mietittiin, jos alkaa näyttää siltä, että vika on itse paneelissa eikä saada kuntoon niin tehdään yksinkertaisesti ohituskytkin startille.

        Ja on tosiaan avain, eikä mitenkään erikoisesti suojattu. En ole katsonut onko siinä lukkopesässä mitään edessä, mitkä siirtyisivät sivuun avaimen edestä. Tuskimpa vaan.

        Noita kokonaisia mittaripaneeleja löytää netistä tai purkaamoista ja virtalukkoja saa kaupoista. Purkaamoista tulee mieleen ainakin Hartikaisen perämoottoripurkaamo Forssassa ja Piilisen Taivassalossa. Volvojen osia liikkuu todella paljon. Itselläkin on vanha mittaritaulu hyllyllä, muttei ole siihen avaimia. Uusi virtalukko varmaan riittää, jos mittaristo muuten pelaa.


    • AiristonSeisoja

      JippiijippiiJippii. Taas toimii, ei ollut vika paneelissa vaan käytiin kaikki kiinnitetyt piuhat läpi ja löydettiin yksi murtunut. Fiksattiin kuntoon ja kone tärähti käymään. Ei lukkopohja ihan parhaassa mahdollisessa tikissä ole, mutta se nyt sitten kuitenkaan ollut syy.

      Kiitos kaikille vinkkien antajille :)

    • raunokss

      "Kun en sähköistä mitään ymmärrä". Miksi sitten teet? Pyydä avuksi joku, joka ymmärtää ja jolla on yleismittari (maksaa 10-20 euroa). Mittarilla vika löytyy hetkessä.

      • AiristonSeisoja

        Minä teen hyvin vähän. Lähinnä ojentelen työkaluja ja koitan oppia ja opiskella. Omistan yleismittarin ja sitä jopa osaan käyttää. Ne tekee jotka ymmärtää enemmän.


      • studiaetlabora

        Tuossa olet todella oikeassa, osaaminen perustuu tietoon , taitoon ja asenteeseen. Tietoa kannatta aina hankkia niin neuvon kysyminenkin antaa nopeammin tuloksia.
        Hyvä että startti tuli kuntoon!


    • Ariel371

      Mikä oli se pitkän starttisahaamisen aiheuttanut vika?

    • AiristonSeisoja

      ruiskupumpun ajoitus, eikä ole vieläkään täysin kohdillaan, mutta huomattava parannus aikaisempaan. Ilmaakin varmaan vielä hiukan koneessa. Päivittelen vaikka tuohon toiseen keskusteluun myöhemmin kesällä, kun olen pääsyt tosissaan käyttämään konetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe