Osastohoito

Diididaa

Onko täällä kenelläkään tietoa tai kokemuksia suljetusta osastosta? Olen masentunut ja en jaksa enään mitän.

29

3439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurja

      ÄLÄ MENE HYVÄ IHMINEN!

    • Edelleentoistelen

      Eikö mediasta ole tullut viime aikoina selväksi psykiatrian nykytila? Se on ihan perseestä! Jos et halua pysyvästi zombie-ihmisraunioksi niin pysy todella kaukana!

    • 3-Vaihtoehtoa

      Sinulla on kolme vaihtoehtoa 1muutu lääkezombiksi,2Kärsi,3Päästä itsesi kärsimyksestä. valitse mieluisesi.

      • valitse4

        Kovin pessimistinen olet. Nykyjärjestelmä toki tekee kenet vain pessimistiseksi, kun valtio tarjoaa vain lobotomioitu eri muodoissa; veitsellä, sähköllä ja kemikaalein ihmiselämän vastoinkäymisiin, mutta ei sille tielle tarvitse lähteä. Onhan muita vaihtoehtoja. Vaikkapa 4 Kohtaa elämänongelma ja lähde ratkaisemaan sitä, ei toksiineja, ei lobotomioita, ei elämänpituista vaan ainoastaan hetkellistä kärsimystä, ei kuolemaa vielä tässä kohtaan elämää.


      • ääretön.vaihtoehtoa

        Ketä tällainen ahdasmielinen pelottelu hyödyttää? Teitä sen vuodattajia itseänne? Tuskinpa...


    • tyyyyua

      Ei kannata itseä suljea tuonne!!! Se on sananmukaisesti suljettu jonka lainalaisuudet selviää sulle nopeaa. Avo/mielialaosastot on parempia, mutta mielialaosastollekin suunnataan tarkkailun kautta.

      Tällaista se on:

      hyvin sekasin olevaa sakkia osittain(ihmisten koko kirjo), osa niin sekasin että viedään lepareihin jopa ja pakkolääkitään piikityksillä, ihmisiä osittain ryhmähuoneissa nukkumassa(ei rauhaa), osa pomottavia tärkeileviä hoitajia jotka juoruilee kahvihuoneessa/laiskottelee, osa niin laiskaa että nukkuu yövuorossa (ellei satu hyvä tuuri) jotka suhtautuu lähtökohtaisesti potilaisiin monet varauksella ja leimaten samanlaisena holhottavana ja lääkittävänä karjana(keskusteluapua ei riittävästi ja sekin tasoa "sulla on kemiallinen epätasapaino aivoissa mikä pitää korjata", "kokeillaan sulle 150 eri lääkettä joista joku varmasti laittaa sut kuntoon, viimestää se 150:s""lääkäri kyllä hoitaa sut kuntoon, kuuntele sen suurta tietämystä""lääkkeet parantaa sut")...no duuniaan ne vaan tekee. Osa ei niin mieluisalla asenteella ku päivät pitkät saa katsella kaistapäitä, nii asenne kaikkia potilaita kohtaan on sitte senmukanen.

      älyttömiä sääntöjä mm. Milloin saa keittää kahvia, jonkun pitää avata suihkuovi, ja aamuherätys klo 7.30, vaikka kärsisit uniongelmista. Aktiviteetteja ei ole, välttämättä. Lääkäri joka tulkitsee kaikki sanasi ja kirjoittelee diagnooseja sormet syyhyten päästäkseen kokeilemaan sinuun eri lääkkeitä (jos olet hänen mielestä liian sekaisin/itsetuhoinen hän voi pakkosyöttää lääkkeitä omaksi parhaaksesi, tai laittaa sinut vapaaehtoisena tulleenakin pakkohoitoon. Hän myös päättää milloin pääset pois. Liiallinen kärsimyksen esiintuonti ei ole siis hyvä idea koska tällöin hoitamatta jättämisesi voi olla virkavirhe eli kannattaa miettiä) Hän päättää kaikista asioista kuin olisi vanhempasi, mm. saatko ulkoiluluvan, jäätkö osastolle pitemmäksi aikaa.Jos olet äärimmäisen lääkekielteinen, sinua pidetään hoitokielteisenä monesti, ja uhkaat lääkärin egoa ja uskontoa, kaikkea mihin hänen lääkeuskovainen maailmankuvansa perustuu.osastoon kuuluu mömmöt, se on niiden pääasiallinen hoitokeino. Jos et halua syödä mömmöjä, älä mene. Mitään ihanaa levollista rentoutuspaikkaa et suljetusta löydä.

      Jos saat lääkkeistä reaktion, lääkäri tulkitsee sen mielenterveyden ongelmaksi miltei aina ja heittää muita lääkkeitä sekaan. Vaikka se olisi lääkereaktio. Pahimmassa tapauksessa olet koukutettu useisiin mömmöihin. Jopa fyysisiä oireita laitetaan psyykkisiksi.Ja voi olla että lähtiessä voit huonommin kuin tullessa. Vieroittautuminen lisää riskiä uuteen osastojaksoon. Joillakin ihmisillä voi mennä 5:kin eri lääkettä, monella useampi kuin 1. Osastolla jolla olin tuntui että 5/10:stä söi Zyprexa antipsykoottia, se oli ilmeisesti lääkärin lempimömmö tai provikat oli kohallaan(no joo..) Lääkinnästä ei ikinä ole puutetta. Jos olet "lääkeresistantti", voit päästä osaston sähköhoitoihin vielä.

      Osasto itsessään on monen mielenterveydelle raskas kokemus monessa suhteessa. Koko väki, asetelma, ympäristö koettelee mielenterveyttä..Ja silmiä avaava. Itselle tuli ainakin mieleen että tätäkö pidetään hoitona..en kyllä itse vapaaehtoisesti sinne enää itteä laittaisi.

      • valitse4

        Aika hyvin tiivistetty. Valitse siis 4.


      • tyyyyuaar

        "Paras " kokemukseni on kun menin osastolle, hoitaja sanoi että "huomenna lääkärinaikana selviää miten sua lähettäs hoitaan. Se lääkäri on mua ja suaki fiksumpi".

        Kävelin lääkärin huoneeseen ja tapasin tämän fiksuuden multihuipentuman suurella jännityksellä(no en oikeesti ) ja se oli hiukan ujohko lääkäriopiskelija.
        Minua huvitti.

        Joka i-ki-sessä hoitajakeskustelussa sain kuulla aina joka kerta kuinka mun pitäisi syödä jotain lääkettä ihan vaan siksi, tuntuu, että lääkkeettömyys on heille kuin kirosana(olen kokeillut niin monia mistään hyötymättä, joten voin täysin perustellusti kieltäytyä. ) joka ikisellä kerralla minulle on nostettu esille kun lekurin olen tavannut,kuinka hyödyin eräästä lääkkeestä( en edes itse allekirjoita tuota), joka toi minulle niin ikäviä haittavaikutuksia ja siksi lopetin sen. Mutta silti tätä aina ehdotetaan uudelleen.

        Missä ihmisen kohtaaminen? Kuunteleminen. Minut nykyajan biologiaan perustava psykiatria saa jotenkin voimaan pahoin. Ihminen on yksi kemiallinen epätasapaino, sen sijaan, että olisi vain tunteva ihminen, jonka aivoja ei tarvi alkaa muokata kemikaaleilla. On niin pakko saada se kärsimys ja huonot tunteet pois vaikka lopputulos olisi ihminen, joka ei tunne, ja on lamaantunut, mikä on pahempi kuin surullisuus ja itku minulle. Paras aika elämässäni oli lapsena, kun en tiennyt mistään psykiatriasta mitään. Sääliksi käy lääkittyjä lapsia. Todella..


      • valitse4
        tyyyyuaar kirjoitti:

        "Paras " kokemukseni on kun menin osastolle, hoitaja sanoi että "huomenna lääkärinaikana selviää miten sua lähettäs hoitaan. Se lääkäri on mua ja suaki fiksumpi".

        Kävelin lääkärin huoneeseen ja tapasin tämän fiksuuden multihuipentuman suurella jännityksellä(no en oikeesti ) ja se oli hiukan ujohko lääkäriopiskelija.
        Minua huvitti.

        Joka i-ki-sessä hoitajakeskustelussa sain kuulla aina joka kerta kuinka mun pitäisi syödä jotain lääkettä ihan vaan siksi, tuntuu, että lääkkeettömyys on heille kuin kirosana(olen kokeillut niin monia mistään hyötymättä, joten voin täysin perustellusti kieltäytyä. ) joka ikisellä kerralla minulle on nostettu esille kun lekurin olen tavannut,kuinka hyödyin eräästä lääkkeestä( en edes itse allekirjoita tuota), joka toi minulle niin ikäviä haittavaikutuksia ja siksi lopetin sen. Mutta silti tätä aina ehdotetaan uudelleen.

        Missä ihmisen kohtaaminen? Kuunteleminen. Minut nykyajan biologiaan perustava psykiatria saa jotenkin voimaan pahoin. Ihminen on yksi kemiallinen epätasapaino, sen sijaan, että olisi vain tunteva ihminen, jonka aivoja ei tarvi alkaa muokata kemikaaleilla. On niin pakko saada se kärsimys ja huonot tunteet pois vaikka lopputulos olisi ihminen, joka ei tunne, ja on lamaantunut, mikä on pahempi kuin surullisuus ja itku minulle. Paras aika elämässäni oli lapsena, kun en tiennyt mistään psykiatriasta mitään. Sääliksi käy lääkittyjä lapsia. Todella..

        "Tuntuu, että lääkkeettömyys on heille [psykiatreille] kuin kirosana."

        Kuuluu psykiatrian uskontoon. Lääkeettömyys on harhaoppisuutta, psykiatrista kerettiläisyyttä (heresiaa). Psykiatrit palvovat pillereitä, koska se on käytännössä kaikki mitä heillä on. Kuten sanonta menee; Jos ainoa työkalu on vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Ilman kansan sokeaa uskoa psykiatrian pillereihin, ala kuolisi uskottavuuden puutteeseen.

        "Joka ikisellä kerralla minulle on nostettu esille, kun lekurin olen tavannut, kuinka hyödyin eräästä lääkkeestä."

        Uskovat näkevät mitä he haluavat, ja mitä heidän _pitää_ nähdä.


      • Tarkkuutta

        Kyse ei ole mistään "uskovaisuudesta", vaan "tieteellisyyteen" ja ammattiasemiin nojailevasta ideologisuudesta. Pidetään nämä ilmiöt ja käsitteet erillään - ellei itse haluta levittää ahdasta ideologiaa ja uskonnollisten ihmisten mustamaalaamista asialla, joka ei heihin liity yhtään mitenkään.


      • forcedtreatment

        psykiatrian tieteellisyydestä voi olla montaa mieltä, jos tutustuu lääkeyhtiöiden tutkimusmenetelmiin(lääkeyhtiöt tekee tutkimukset).. Tällöin voidaan myös kyseenalaistaa avoimuuskriteeri tieteessä, sillä tuloksia pimitellään ja vain hyvät tulokset julkaistaan usein. Usein mitätöidään lääkkeettömän hoidon mahdollisuus, koska psykiatrialla on pakkomielle lääkitykseen ja pikaratkaisuihin(usein taloudelliset syyt:nopeasti ihminen osastolta ulos). psyykkisillä sairauksilla ei ole todistettu olevan biologista perustaa, minkä korjaisi lääke. Ellei taustalla ole jo etukäteen kemikaalien(esim huumeet) kanssa härväystä), mikä on tehnyt ihmisen sekavaksi. Psyykenlääkkeiden teho perustuu aina jonkin lamaamiseen aivoissa.. tämä voidaan kokea helpottavana tai ahdistavana(zombiolo). Joskus lääkkeet stimuloi, kuten adhdlääkkeet, jotka on vaikutustavoiltaan kuin kokaiini tai amfetamiini. Vaikutus kestää hetken.

        Lääkärit heittävät arvalla lääkkeen tekemänsä diagnoosiin liittyvien lääkitysten perusteella. Sitten hän vain toivoo parasta. Tämä on lähempänä uskomushoitoa, kuin tiedettä. Lääkitys ei hoida kuten diabeteksessa insuliini, vaan sillä ei ole tällaista faktapohjaista biologista toimintaperustaa.Potilaan uskomisella lääkkeeseen on myös merkitystä, ja joskus placebo on auttanut yhtä hyvin kuin lääkkeet ja pitkässäjuoksussa lääkkeet on haitallisia ja kroonistaa sairauden. Tornion malli ja sen suuri määrä parantuneita laittaa koko lääkehoidon kyseenalaiseksi.kun lääkkeen lopettaa, potilaalla on kemiallinen epätasapaino, mikä ilmenee erilaisina fyysisinä ja psyykkisinä oireina, mitkä lisää riskiä lisälääkintään.

        Psykiatria on epätieteellisin lääketieteen ala ja lähimpänä uskomushoitoa. Lääkkeiden määräys on huumediilausta, koska lääkkeet koukuttaa ja niiden lopetus voi sairastuttaa pahemmin, kuin tila oli ennen lääkkeitä. Tutkitusti. Moni roikkuu vuosikausia lääkkeillä vieroitusoireiden pelossa. Osa on onnekas ja saa hyötyä, osalla valinta on zombiuden ja vieroitusoireiden välillä. Psykiatria on myös vaarallisin, koska se laittaa potilaan syyksi usein lääkkeiden aiheuttamat nupin vinksahdukset, joka voi ajaa potilaan itsemurhaan (ssri) tai lääkekierteisiin. Ja Vaikka syypää oireiluun olisi lääke.Lääkeyhtiöille tilanne on tuottojen kannalta mehukas, mikä on eettinen ongelma. Psykiatri ei usein näe tätä näin, sillä hän ei ole kokeillut lääkkettä, ja hän on aivopessyt itseään monta vuotta usein kirjallisuudella, muttei ole tutustunut psykiatrian kritiikkiin. hänelle potilaan sana lääkkeiden vahingoittavuudesta on epätosi usein.Hän ei usein tajua harmin aiheuttamista ihmisille. Sen hän voi kuitata, muttakun halusin vain hyvää.

        Uskonto ei usein tuota näin rajuja seurauksia. Siispä älkäämme verratko näitä.


      • htjerer

        Mitä tulee siihen, etä ne haluaisivat heittää ihmiset pihalle osastoilta säästösyistä, niin täyty muistaa, että pakkohoito veloitetaan uhrilta. Ihminen siis pakotetaan maksamaan siitä mitä ei halua.


      • tjrjre
        forcedtreatment kirjoitti:

        psykiatrian tieteellisyydestä voi olla montaa mieltä, jos tutustuu lääkeyhtiöiden tutkimusmenetelmiin(lääkeyhtiöt tekee tutkimukset).. Tällöin voidaan myös kyseenalaistaa avoimuuskriteeri tieteessä, sillä tuloksia pimitellään ja vain hyvät tulokset julkaistaan usein. Usein mitätöidään lääkkeettömän hoidon mahdollisuus, koska psykiatrialla on pakkomielle lääkitykseen ja pikaratkaisuihin(usein taloudelliset syyt:nopeasti ihminen osastolta ulos). psyykkisillä sairauksilla ei ole todistettu olevan biologista perustaa, minkä korjaisi lääke. Ellei taustalla ole jo etukäteen kemikaalien(esim huumeet) kanssa härväystä), mikä on tehnyt ihmisen sekavaksi. Psyykenlääkkeiden teho perustuu aina jonkin lamaamiseen aivoissa.. tämä voidaan kokea helpottavana tai ahdistavana(zombiolo). Joskus lääkkeet stimuloi, kuten adhdlääkkeet, jotka on vaikutustavoiltaan kuin kokaiini tai amfetamiini. Vaikutus kestää hetken.

        Lääkärit heittävät arvalla lääkkeen tekemänsä diagnoosiin liittyvien lääkitysten perusteella. Sitten hän vain toivoo parasta. Tämä on lähempänä uskomushoitoa, kuin tiedettä. Lääkitys ei hoida kuten diabeteksessa insuliini, vaan sillä ei ole tällaista faktapohjaista biologista toimintaperustaa.Potilaan uskomisella lääkkeeseen on myös merkitystä, ja joskus placebo on auttanut yhtä hyvin kuin lääkkeet ja pitkässäjuoksussa lääkkeet on haitallisia ja kroonistaa sairauden. Tornion malli ja sen suuri määrä parantuneita laittaa koko lääkehoidon kyseenalaiseksi.kun lääkkeen lopettaa, potilaalla on kemiallinen epätasapaino, mikä ilmenee erilaisina fyysisinä ja psyykkisinä oireina, mitkä lisää riskiä lisälääkintään.

        Psykiatria on epätieteellisin lääketieteen ala ja lähimpänä uskomushoitoa. Lääkkeiden määräys on huumediilausta, koska lääkkeet koukuttaa ja niiden lopetus voi sairastuttaa pahemmin, kuin tila oli ennen lääkkeitä. Tutkitusti. Moni roikkuu vuosikausia lääkkeillä vieroitusoireiden pelossa. Osa on onnekas ja saa hyötyä, osalla valinta on zombiuden ja vieroitusoireiden välillä. Psykiatria on myös vaarallisin, koska se laittaa potilaan syyksi usein lääkkeiden aiheuttamat nupin vinksahdukset, joka voi ajaa potilaan itsemurhaan (ssri) tai lääkekierteisiin. Ja Vaikka syypää oireiluun olisi lääke.Lääkeyhtiöille tilanne on tuottojen kannalta mehukas, mikä on eettinen ongelma. Psykiatri ei usein näe tätä näin, sillä hän ei ole kokeillut lääkkettä, ja hän on aivopessyt itseään monta vuotta usein kirjallisuudella, muttei ole tutustunut psykiatrian kritiikkiin. hänelle potilaan sana lääkkeiden vahingoittavuudesta on epätosi usein.Hän ei usein tajua harmin aiheuttamista ihmisille. Sen hän voi kuitata, muttakun halusin vain hyvää.

        Uskonto ei usein tuota näin rajuja seurauksia. Siispä älkäämme verratko näitä.

        Psykiatrtian suurin uhka on siinä, että se voi pakottaa ihmiset asioihin jota he eivät halua tehdä, kidutuksen (kemialisen "lääkkeillä", fyysisen millä sattuu. Turun tapaus on osoittanut tämän todeksi) uhalla.


      • valitse4
        Tarkkuutta kirjoitti:

        Kyse ei ole mistään "uskovaisuudesta", vaan "tieteellisyyteen" ja ammattiasemiin nojailevasta ideologisuudesta. Pidetään nämä ilmiöt ja käsitteet erillään - ellei itse haluta levittää ahdasta ideologiaa ja uskonnollisten ihmisten mustamaalaamista asialla, joka ei heihin liity yhtään mitenkään.

        Olisin voinut käyttää uskonto termin sijaan termiä usko.

        Tieteellisestä näkökulmasta psykiatrien toiminta näyttää uskomuspohjaiselta ja on täysin pseudotieteellistä. Ymmärrän kyllä, että psykiatrian tulee julkisuuskuvansa ja siten uskottavuutensa säilyttämiseksi esittää tiedettä ja, että ajaa omaa ideologiaansa säilyäkseen ylipäänsä hengissä. Samalla em. tekijät takaavat rahavirran alalle ja siellä työskenteleville.

        Psykiatriaa, uskomuksia/uskontoa ja toisaalta uskomushoitoja (vyöhyketerapia, homeopatia jne.) on ihan mielekästä, ja huvittavaa, verrata keskenään, koska niillä on niin paljon samaa, jopa lähes identtistä. Raja uskomuksien uskontojen ja uskomushoitojen, joista jälkimmäiseen todellisuudessa myös psykiatria (näkökulmasta: psykiatria lääketieteenä) kuuluu. Psykiatriahan ei ole lääketiedettä vaan ainoastaan esiintyy sellaisena. Alaa voikin tarkastella ainakin kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta; 1) Psykiatria lääketieteenä tai 2) Psykiatria esiintyen lääketieteenä. Näkökulmasta riippuen voidaan tehdä erilaisia argumentteja, jotka eivät välttämättä toisesta näkökulmasta kuitenkaan vaikuta oleellisilta tai järkeviltä. Osa psykiatreista uskoo aidosti niihin pseudotieteellisiin teorioihin, joita he ovat yliopistolla kuulleet. Toiset taas tietävät, että se on roskaa, mutta valitsevat alansa ideologian vuoksi puhua sen puolesta ja toimia sen tavoin. Kunkin psykiatrian alan ammattihenkilön motiivit voivat olla hyvin monenlaiset.


      • Tarkkuutta

        "Olisin voinut käyttää uskonto termin sijaan termiä usko."

        Sen pahempi. Uskonto/usko ovat edelleenkin täysin eri asioita ja ilmiöitä kuin se, mistä yrität(te) puhua (=psykiatrian ideologisuus ja pseudotieteellisyys).

        Naiivi uskontovastaisuus, ja siihen pohjautuva "uskon" / "uskonnon" jne. termien käyttäminen haukkumasanoina täysin erilaisissa yhteyksissä on ainoastaan tyhmää, ja itsessään ahdasotsaisen ideologista, mustamaalaavaa, epäkriittistä. Ei "kiinnostavaa", kriittistä tai järjellistä.

        Myös heittosi/-nne psykiatrian tieteellisyydestä ovat varsin yksinkertaistavia ja melko asenteellisia. En nyt kuitenkaan omasta puolestani jaksa alkaa syynätä aihetta sen enempää tässä. Toki kritiikeissäsi(/-nne) on myös perustelunsa ja osuvuutensa. Psykiatrian ja sen teorioissa sekä käytännöissä vallitsevien käsitysten tiedolliset asemat ovat ongelmallisia. Toisaalta olisi hyvä ehkä huomata, että samoin asia on myös muiden tiedonalojen ja niihin pohjaavien yhteiskunnallisten käytäntöjen kohdalla.


      • valitse4
        Tarkkuutta kirjoitti:

        "Olisin voinut käyttää uskonto termin sijaan termiä usko."

        Sen pahempi. Uskonto/usko ovat edelleenkin täysin eri asioita ja ilmiöitä kuin se, mistä yrität(te) puhua (=psykiatrian ideologisuus ja pseudotieteellisyys).

        Naiivi uskontovastaisuus, ja siihen pohjautuva "uskon" / "uskonnon" jne. termien käyttäminen haukkumasanoina täysin erilaisissa yhteyksissä on ainoastaan tyhmää, ja itsessään ahdasotsaisen ideologista, mustamaalaavaa, epäkriittistä. Ei "kiinnostavaa", kriittistä tai järjellistä.

        Myös heittosi/-nne psykiatrian tieteellisyydestä ovat varsin yksinkertaistavia ja melko asenteellisia. En nyt kuitenkaan omasta puolestani jaksa alkaa syynätä aihetta sen enempää tässä. Toki kritiikeissäsi(/-nne) on myös perustelunsa ja osuvuutensa. Psykiatrian ja sen teorioissa sekä käytännöissä vallitsevien käsitysten tiedolliset asemat ovat ongelmallisia. Toisaalta olisi hyvä ehkä huomata, että samoin asia on myös muiden tiedonalojen ja niihin pohjaavien yhteiskunnallisten käytäntöjen kohdalla.

        En käytä sanoja usko tai uskonto herjaavasti, ainakaan tarkoituksella. En ole myöskään uskontovastainen vaan päinvastoin kannatan uskonvapautta ja kunnioitan muiden uskoa. Mitä en kunnioita enkä hyväksy on oman uskonsa tai uskontonsa pakottaminen muille. Ehkä tuo aiheutti sekaannuksen? Yritän olla kannoistani täsmällisempi jatkossa.

        Psykiatria ei ole tieteenala sanan kirjaimellisessa merkityksessä kuten alat, lääketiede, tähtitiede etc., mihin viitannet. Tieteten käytännön sovellukset ovat tietenkin asia erikseen. Tieteellä voi tehdä mitä vaan ja käyttää mihin vaan. Voi myös vedättää ihmisiä esittämälä, että harjoittamansa toimi on tiedettä. Tällöin puhutaan huijaamisesta ja toiminta onkin todellisuudessa pseudotiedettä. Otettakoon kontekstin vuoksi esimerkkinä vaikka juuri psykiatria.


      • yjgcxc-

        Psykiatrian yksi kuuluisa kriitikko itsekin psykiatri Thomas Szasz on tehnyt vertauksia uskonnon ja psykiatrian välillä.

        "Szasz was a critic of the influence of modern medicine on society, which he considered to be the secularisation of religion's hold on humankind."

        Hän on sanonut mm näin:

        "Formerly, religious doctrine defined the permissible uses of the body. Its impermissible uses -- self-abuse (masturbation), sex-abuse (homosexuality and other "perversions"), substance abuse (drunkenness and gluttony), and self-murder (suicide) -- were sins, crimes, or both, punished by informal or formal sanctions. Substituting medical for religious doctrine, the modern state, in collaboration with psychiatry, transformed each of these behaviors into diseases of the mind, a view that prevailed through most of the nineteenth and twentieth centuries"

        "Formerly, when religion was strong and science weak, men mistook magic for medicine; now, when science is strong and religion weak, men mistake medicine for magic."

        Psychiatry, supported by the State through various Mental Health Acts, has become a modern secular state religion according to Szasz. It is a vastly elaborate social control system, using both brute force and subtle indoctrination, which disguises itself under the claims of scientificity.

        "The transformation of religious explanations and controls into medical explanations and controls of behavior is one of the momentous consequences of the Enlightenment"

        "the therapeutic state swallows up everything human on the seemingly rational ground that nothing falls outside the province of health and medicine, just as the theological state had swallowed up everything human on the perfectly rational ground that nothing falls outside the province of God and religion."

        "Faced with the problem of "madness", Western individualism proved to be ill prepared to defend the rights of the individual: modern man has no more right to be a madman than medieval man had a right to be a heretic because if once people agree that they have identified the one true God, or Good, it brings about that they have to guard members and nonmembers of the group from the temptation to worship false gods or goods."

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz
        http://www.szasz.com/


      • forcedtreatment

        Jos miettii, uskonnolla (puhun tässä pääosin kristinuskosta) ja psykiatrialla on yhtäläisyyksiä. ( osa vähän kaukaahaettuja, mutta..)

        - kummallakin kytkös valtioon ja lainsäädäntö.

        - kummankin varjolla on tehty hyvän varjolla pahaa, jopa kidutukseksi laskettuja tekoja (lobotomia, inkvisitio)

        - kummallakin ollut "ongelma " homoseksuaalisuuden kanssa (se oli sairaus 70 luvulle asti, ja sitä on pidetty syntinä)

        - Kummallakin yksi opus mihin toiminta loppuviimeksi perustuu (dsm:ää on kutsuttu alan raamatuksi)

        - kumpikin harjoittanut eräänlaista sosiaalista kontrollia ja kummallakin on käsityksiä vääränlaisesta käytöksestä: (uskonto: synti, psykiatria: mielen sairaus, käytöshäiriö)

        - kumpikin pyrkii levittämään sanomaansa erilaisissa lehdissä, medioissa yms

        - kummastakin haetaan apua vaikeuksiin elämässä. Kirkolla on ollut yhtenä päämääränä auttaa vähäosaisia ja sairaita, joten osin näiden roolit menee ristiin

        - uskontojen uhreilla on oma tukiyhdistys, jonka tavoite on antaa tukea uskonnollisissa yhteisöissä vaikeuksiin joutuneille. Myös psykiatrialla on eritoten maailmalla liike ja henkilöitä, jotka sanovat itseään kylläkin usein uhrin sijaan selviytyjiksi https://en.m.wikipedia.org/wiki/Psychiatric_survivors_movement

        Tosin

        Uskonto ei tarvitse tieteellisiä todisteita olemassaololleen, koska se perustuu uskoon. Psykiatria tarvitsee tieteelliset todisteet oikeutuksekseen

        Uskonto ei voi pakottaa ketään pariinsa (uskonnonvapaus) ellei nyt lasketa esim. perheestä tai yhteisöstä tulevaa sosiaalista painostusta, mutta psykiatria voi.

        "Psykiatrian ja sen teorioissa sekä käytännöissä vallitsevien käsitysten tiedolliset asemat ovat ongelmallisia. Toisaalta olisi hyvä ehkä huomata, että samoin asia on myös muiden tiedonalojen ja niihin pohjaavien yhteiskunnallisten käytäntöjen kohdalla."

        Mikään muu lääketieteen ala ei ole kykenevä alentamaan henkilön ihmisoikeuksia kuin psykiatria (oikeus vapauteen, koskemattomuuteen, oikeus kieltäytyä hoidosta), ja millään muulla lääketieteen alalla ei ole valtion voimakoneistoa takanaan, joka voi toimittaa henkilön sairaalaan mahdollisesti pakkolääkittäväksi. Ainoa vastaavanlainen ihmisoikeuksien alentaminen on mahdollista rikollisten kohdalla, ja osin voidaan jopa todeta heidän oikeusturvansa olevan parempi. ( Potilaan oikeuksiin voidaan kajota myös marginaalisissa tapauksissa, kuten yhteisöä vaarantavissa tartuntataudeissa.)

        Psykiatria estää myös potilaan oikeuden kieltäytyä hoitotoimenpiteistä, vaikka potilas on oikeutettu muilla lääketieteen aloilla kieltäytymään hoidosta, vaikka sillä olisi hänen henkeään uhkaavia seurauksia.


      • Valitse4

        Hyvin koosteltu Szaszin kirjoituksia ja hyvin kommentoit muutoinkin. Oletko jo lukenut Szaszin Manufacture of Madness: A Comparative Study of Inquistion and the Mental Health Movement (1970)? Teos on yhä niin _ajankohtainen_ 46 vuotta myöhemmin. Kirja käsittelee juuri sitä miten psykiatria korvasi aikanamme kirkon valtion sosiaalikontrollin välineenä. Nyt ihmisiä eivät alista papit vaan psykiatrit.

        Thomas Szasz oli aikakautemme todellinen NERO ja vapauden ja psykiatrian sorrettujen SANKARI isoilla kirjaimilla. Hänellä tulee olemaan kasvava rooli tulevaisuuden poliittisessa keskustelussa liittyen psykiatriseen alistamiseen ja psykiatrisen vallan kumoamiseen. Vastarinta nykyajan inkvisitiolle kasvaa jatkuvasti.

        Washington D.C:ssa sijaitsevan American Universityb psykologian professori Jeffrey Schaler (www.schaler.net) totesi osuvasti 2006 juhlapuheessaan: "Psychiatrists today are the true Grand Inquisitors."

        Kannattaa välttää Wikipediaan lähteenä Thomas Szaszista lukiessaan. Sivun "tieto" on monilta osin virheellistä ja sotkee asioita mitä Szasz edustaa. Parhaiten saa tietoa hänen oikeista näkemyksistään viralliselta sivultaan www.szasz.com, jota ylläpitää yllä mainittu professori Jeffrey Schaler.


      • Hyötyäkin

        Hyötyäkin voi olla, jos vaan pääsee osastolle ilman että on psykoosi. Sielä voi päästä kierteestä kun ei tarvi yrittää mitään ja omaiset saa rauhan kun on hoidossa. Masentuneelle voi tietysti lisätä huonoa oloa, kun joutuu maniapotilaiden jne kans oleileen samoissa tiloissa.


    • Kaatokänninen

      Hyvin puhuit veliseni. Ei lisättävää. Amen.

    • Diididaa

      Kiitos hyvistä vastauksista

    • masentunupaska

      oon nyt suljetulla osastolla ja joo täällä saa käyttää puhelinta. mulla on vaikea masennus ja jotai psykoottisuusoireita. näin oon ymmärtäny. ketään ei kiinnosta täällä olo, sut tungetaan täyteen lääkkeitä. oon kaks päivää maannu sängyssä, en oo peseytyny, enkä syöny. ketään ei kiinnosta. mulle on sanottu että kun kertq haluat kuolla mikset oo tappanu ittees...

    • hoitoonhaluan

      Minäkin haluaisin suljetulle. En tiedä itsekään tarkalleen miksi. Olen ollut aiemmin psykoosien takia. Nyt olen masentunut. Jotain hermolomaa tarvitsisin. Ei taida hoidon kriteerit täytyä.

    • lääkettäilmanlääkettä

      Mä oon ollu suljetulla ku alaikäisenä sinne joutu tosta vaan ilman että sinne joutumisen syy olis tarvinnuitää psykiatrist osastoo.

      Olin siellä sen 4päivää tarkkailussa ja tiesin kyllä että neljäntenä pvnä pääsen pois ja näin kävikin. Mulla ei oo itelläni mitään papereita tolta ajalta, mut nyk.hoitava lääkäri sano kerran että oli kattonu mun tietoja ja kuulemma siellä lukee että on ollut joku lääkitys käytössä sillonku suljetulla olin. Ööh, ekana yönä ku menin sinne ni se hoitsu kysy että tarviitko lääkettä? Ei ees kysyny mitä lääkettä ja vastasin siihen etten todellakaan teiän nappeja rupee syömään. Sen jälkeen kukaan ei kysyny mistään lääkehalukkuudesta. En tiiä sit et mitä muuta siel tiedois lukee, pitäs vaatia itelleen ne paperit...

    • Jeppöää

      Avo-osasto auttaa jos olet oikeasti sitoutunut hoitoon

      • thehejet

        Miten ne voisi mitään auttaa, kun eivät ymmärrä mistään mitään.... ja kätensä on vielä sidotut vaikka seassa joku ajattele jäsen olisikin.

        Menkää kolmannen sektorin paikkoihin, jos haluatte jotain aitoa apua.


    • Kokemus2345

      Mulla kävi niin, että kun menin aikoinaan hoitoon sairaalaan. Niin sain lääkettä cymbalta ja seroquelia unettomuuteen ja tasapainoittamaan mieltä. Pari kolme vuotta meni aika hyvin, olin kaksi vuotta töissä ilman masennus oireita. Menin sitten naimisiin ja huomasin, että seksi ei onnistu, kun seisokki kesti vain hetkeen ei ollut mitään tuntoa. Lopetin nuo lääkkeet. Puoli vuotta tunsin jälleen eläväni, mutta tuo lääke varsinkin se seroquel oli huonontanut yö unen laatua huomattavan paljon ja univaikeudet oli pahemmat, kuin ennen sen aloitusta. Sen jälkeen menin tilaan, jota en tunnistanut masennukseksi. Ahdistus oli kokonaan poissa. Elin turtumuksessa pari vuotta. Välissä oli jotain pieniä kokeiluja mm.doxal ja levozin unettomuuten. Doxal auttoi nukkumaan 9,5h yhteen menoon. Mutta päivällä en jaksanut tehdä muutakun pelata ja miettiminen tuntui jotenkin raskaalta, siinä pelatessakin. Välissä oli kokeilua seroqulia pienemmällä annoksella 100mg. Nukuin ihan hyvin sillä viikon, mutta kun en kyennyt laukeamaan seksin aikana niin se oli pakko lopettaa, ei ollu hepis tuntoa. Sen jälkeen on ollut pari seroquel kuuria(ei oltu enään yhdessä exän kanssa, joten otin sitä) . Ekalla kokeilulla palauduin työkuntoiseksi alle parissa viikossa, olin kolme kuukautta putkeen työ elämässä, kaikki meni hyvin ja työn teko ei ollut raskasta ja oli paljon positiivisiä tunteita. Mutta pikku-hiljaa lääkkeestä meni teho ja lopetin sen käytön. Keväällä palatatessani töihin.(olin lomautettu). Huomasin lähes välittömästi, että en kyennyt yhtään keskittymään työn tekoon ja se tuntui äärettömän raskaalta ponnistelulta. Joten hain sairaslomaa. Ja lopuksi minut irtisanottiin. Syksyllä alkoi uusi seroquel kuuri unettomuuteen, ja sitä kestikin lopputalveen asti. Nukuin siihen asti ihan hyvin. Mutta jälleen lääkkeen menettäessä tehon, lopetin sen käytön. Nukahtaminen ja nukkuminen oli äärettömän vaikeaa.

      Nyt olen tilanteessa, jossa olen jatvasti univelassa ja se tunne, joka siitä seuraa on paljon vaikeampi kestää, kun vaikea masennus. Ajatus on jotenkin puuromaista. Ja välillä hajottaa tosi paljon. Pään sisällä on möykky, jonka tunnen lähes jatkuvsti. Unilääkkeistä on mennyt teho ja mikään ei auta.

      Pitkässä juoksussa mun ekan hoitokerran seuraus oli se, että seroquel tuhosi aivojeni untatuottavia osia ja en enään kyennyt tuntemaan normaalisti tämän heikentyneen unen tuoton takia ilman unilääkitystä. Ennen sitä nukuin huonosti masennuksen takia, heräilin ahdistukseen ja itkuun kesken unien. Nyt heräilen ilman syytä ja tunnen, että uneni on pinnallista ja on mielettömän vaikea nukahtaa. Uni vaikeudet on pahentunut 2x, seroquelin syömisen seurauksena. Tämän takia, myös niistä muista unilääkkeistä on mennyt teho.

      Olen nyt tilanteessa, jossa se uni vaikuttaa enemmän, kuin vakava masennus elämääni, kipeänä nukuin hieman paremmin ja silloin tajusin sen. Olen käytännössä tuomittu elämään tässä turrassa loppuelämäni. En saa käytännössä mistään mielihyvää tämän takia.

      Eli mulla välttämättä ole mitään sairaala hoitoa vastaan, mutta en enään suostuisi ottamaan seroquelia. Siihen kävisi jokin muu mieto unilääke esim.doxal pienellä annoksella ja uskon, että tämä lääke ei olisi samallalailla heikentänyt unenlaatua pitkässä juoksussa ja elämän laatuni olisi huomattavasti parempaa, kuin nyt ja lisäksi uneni olisi parempaa lääkkeen menettäessä tehon.

      Mulla on myös yksi psykoosi takana näiden seroquel kuurien lopetuksen jälkeen. Ajattelen tämän puhkaisseen sen päälle, siis unettomuuden seurauksena. Siskoni parani kymmenen vuoden sairaala ja lääke kokeilun jälkeen normaaliksi. Hän huomasi, että ilman lääkkeitä on parempi olla ja lopetti ne, toki apuna oli myös terapia. Hänen ja minun ero on se, että hän nukkuu kohtalaisesti nykyään. Minäkin tulisin normaaliksi nyt, jos vain saisin nukuttua riittävästi. Mun on parempi olla ilman lääkkeitä.

      Mun mielesä suomalainen hoito on sitä, että liian helposti annetaan ensin lääkkeitä ja aivan kun se olisi alkuratkaisu mielenterveys ongelmaisille. Sama tuossa unettomuus touhussa. Ensin pitäis ettiä niitä syitä, miksi ihminen nukkuu huonosti. Ja jos ei syyn korjaaminen poista sitä, niin sen jälkeen antaa lääkkeitä unettomuuteen. Mä uskon, että sen masennuksen takana on jotakin muutakin.Esim trauma tai jokin ajattelussa oleva probleema tai vaikka käsittelemättömissä tunteissa.

    • uneton-

      Mulla psyykenlääkehistoriaa 10 vuotta. Alunperin söin myös Remeronia SSRI:n kanssa, vaikka ei edes ollut uniongelmaa, koska nuo aloitettiin avo-osastolla masennukseen. Olin nukkumassa, niin hoitaja toi Remeronin "auttamaan uneen", kun olin unohtanut. Tuona lääkkeenkäyttöaikana elämä oli suht ok, vaikkakin tunne-elämä vähän lamautui. Opiskelu sujui. Yritin olla ilman SSRI-lääkettä 1,5v, jolloin voin yllättävän hyvin, kunnes iski paniikkikohtauksia.

      Erehdyin aloittamaan SSRI:n uudelleen Seroquelin 25 mg kanssa(ahdistukseen) psykiatrivisiitin jälkeen. Käytin tuota n. 6 kk SSRI:n kanssa, kunnes lopetin. Työelämässä pyyhki hyvin. Nukuin kohtuullisesti. Yhteensä SSRInappeja vedin 10 vuotta.

      Mulla iski jossain vaiheessa huoli, että olen kadottamassa haluni täysin, tuntohäiriöitä oli ja tunnetasolla jotenkin turrampi. Päätin lopettaa SSRI:t,koska paniikkeja ei ollut tullut pitkiin aikoihin.

      Elämäni on sen jälkeen ollut kuvaamasi kaltaista. Pahin on krooninen univaje, en tunne koskaan itseäni levänneeksi ja virkeäksi. Ikinä ennen lääkkeitä en ole ollut näin huonossa jamassa, saatika nukkunut huonosti.

      Sain uniongelmaan ensin kuurin unilääkettä, vaan se jatkui. Sitten Mirtaa, joka ei enää sopinut, josta tuli kumman levoton olo.
      Lopulta en pystynyt ollenkaan nukkumaan, valvoin ja menin osastolle. En edes meinannut päästä, mutta halusin sinne. Valitettavasti pääsin.

      "Huomasin lähes välittömästi, että en kyennyt yhtään keskittymään työn tekoon ja se tuntui äärettömän raskaalta ponnistelulta." Töissä ollessa myös minulle tuli vaikeita keskittymishäiriöitä lopettaessani SSRI:t.

      Osastolla sain sellaisia lääkesatseja uneen(bentsoantipsykoottiyhdistelmiä), että uneni ovat menneet täysin pilalle. Muistini temppuilee, sillä lääkeuni ei ole luonnollista. Lääkäri laittoi kyytipojaksi järjettömän suuria melatoniiniannoksia, 10 mg:kin. Lakkasin näkemästä unia kokonaan ja olin kuin koomassa. Pelkkä Seroquel ei minua nukuttanut, joten sivussa meni rauhoittavaa. Lopulta kun yritin lopettaa antipsykootin, ja vähentää bentsot pois, sain psykoosioireita, mihin lääkäri vastasi nostamalla lääkityksen tappiin, mistä sain hirveitä haittavaikutuksia. Koko osasto oli täyttä lääkesekoilua ja lääkekokeilua! Lääkäri kokeili kaikkia lääkeryhmän lääkkeitä lyhyen ajan sisään. Olin aivan täysin pihalla. Sain niin pitkän litannian sivuoireita, että en jaksa niitä mainita.

      Työpaikka meni.Seksuaalisista haluista ei ole enää pienintäkään tietoa, loputkin meni lääkesekoiluissa, se osa minusta on kadonnut. Tunne-elämää ei ole. Nukun pätkissä, en pääse kunnon uneen, ja siihenkin tarvin nukahtamislääkkeen. Muut lääkkeet lopetin vaikka se oli tuskallista. En uskalla enää kokeilla mitään psyykenlääkettä koskaan enää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe