Ohitus ja hidastus

Miksietteosaa

Ihmettelen kovasti sitä kun ajan usein autollani vakionopeutta säätimen avulla ja sitten perään liimaantuu joku pelle (usein skoda tms perhefarkku) jonka jostain syystä on päästävä ohi.

Tunnistan nämä usein ja autan mielelläni ohi ottamalla vakionopeudensäätimen pois päältä hetkeksi ja siirtymällä oikeaan reunaan.

Tämän teen puhtaasti itsekkäistä syistä; haluan että kuski pääsee turvallisesgi ohi. En halua tuhlata kallista aikaani typeryksen auttamiseen.

Sitten kun ohi on päästy hidastetaan tai aletaan jojottelemaan. Itsehän ajan vakionopeutta jatkuvasti ja joudun painamaan jarrua.

Tunnistatko tälläistä itsestäsi? Onko täällä tälläisiä kuskeja? Miksi teette näin? Näitä on yllättävän paljon liikenteessä.

57

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KyykmanTunnistettu

      höpöpoika provoilee.

      • Kjell.C.C.Pippelström

        Se poika osaa paljon muutakin...


      • LaBells.Blybutt

        Kjell, tulisitko joskus kuutamouinnille kanssani?


    • katsohan.peiliin

      Mikset vaan aja hidastelematta, itsehän aiheutat haitariliikettä.

      • Miksetosaa

        En aiheuta. Toki siis hidastan vain ohituksen yhteydessä. Tämähän on ihan tieliikenteessä suositeltava toimenpide ja näin opetetaan autokoulussakin. Et varmaan ole vain kuunnellut.


      • katsohan.peiliin
        Miksetosaa kirjoitti:

        En aiheuta. Toki siis hidastan vain ohituksen yhteydessä. Tämähän on ihan tieliikenteessä suositeltava toimenpide ja näin opetetaan autokoulussakin. Et varmaan ole vain kuunnellut.

        Kyllä nuo asiat opetettiin järjellisemmin 44 vuotta sitten.
        Jos ja kun takanasi on useampi ohittaja, hidastat, ensimmäinen ehtii ohittaa mutta seuraava ei ehdikään (vastaantulija), silläkin nopeus sitten laskee, mitä tekee sen takana tulevat. Ajattele ennenkuin hidastamalla aiheutat haitariliikkeen.


      • Miksetosaalukea
        katsohan.peiliin kirjoitti:

        Kyllä nuo asiat opetettiin järjellisemmin 44 vuotta sitten.
        Jos ja kun takanasi on useampi ohittaja, hidastat, ensimmäinen ehtii ohittaa mutta seuraava ei ehdikään (vastaantulija), silläkin nopeus sitten laskee, mitä tekee sen takana tulevat. Ajattele ennenkuin hidastamalla aiheutat haitariliikkeen.

        Höpö. Ohittajahan sen tilanteen alunperin aiheuttaa. Osaatko lukea aloituksen?


      • katsohan.peiliin
        Miksetosaalukea kirjoitti:

        Höpö. Ohittajahan sen tilanteen alunperin aiheuttaa. Osaatko lukea aloituksen?

        Miksen osaisi lukea "Sitten kun ohi on päästy hidastetaan", noinhan se meneekin, ohi ei pääse kuin suuremmalla nopeudella, siksi ohituksen jälkeen voi pudottaa nopeutta, aivan oikein menetelty. Mutta kuka sen ohituksen aiheutti, sinä, juuri sinä ajamalla alle suurinta sallittua, hidastelit jo muutenkin.


      • Einytmennyputkeen
        katsohan.peiliin kirjoitti:

        Miksen osaisi lukea "Sitten kun ohi on päästy hidastetaan", noinhan se meneekin, ohi ei pääse kuin suuremmalla nopeudella, siksi ohituksen jälkeen voi pudottaa nopeutta, aivan oikein menetelty. Mutta kuka sen ohituksen aiheutti, sinä, juuri sinä ajamalla alle suurinta sallittua, hidastelit jo muutenkin.

        No et näköjään osannut. Huvittavaa :)

        Terveisiä sinne kellokäyrän alkupäähän!


      • katsohan.peiliin
        Einytmennyputkeen kirjoitti:

        No et näköjään osannut. Huvittavaa :)

        Terveisiä sinne kellokäyrän alkupäähän!

        Noh, eiköhän se kokemus tuo tullessaan jotain oppia sinullekin, vai pitääkö asia ajatella näin, kunhan pääset joskus"puikkoihin" ja maltat olla maleksimatta tiellä.


      • JosOletVajaaAnnaAnteeksi
        katsohan.peiliin kirjoitti:

        Noh, eiköhän se kokemus tuo tullessaan jotain oppia sinullekin, vai pitääkö asia ajatella näin, kunhan pääset joskus"puikkoihin" ja maltat olla maleksimatta tiellä.

        Tässä oli kyse niistä jotka ohittavat ja sitten hidastavat pienempään vauhtiin kuin ennen ohitusta. Ymmärrätkö vai pitääkö vääntää rautalangasta?


      • turhaanselittää
        JosOletVajaaAnnaAnteeksi kirjoitti:

        Tässä oli kyse niistä jotka ohittavat ja sitten hidastavat pienempään vauhtiin kuin ennen ohitusta. Ymmärrätkö vai pitääkö vääntää rautalangasta?

        Ei ne skoda jormat ymmärrä vaikka värillisestä rautalangasta vääntäisi.


      • ankeuttaja_autot
        katsohan.peiliin kirjoitti:

        Miksen osaisi lukea "Sitten kun ohi on päästy hidastetaan", noinhan se meneekin, ohi ei pääse kuin suuremmalla nopeudella, siksi ohituksen jälkeen voi pudottaa nopeutta, aivan oikein menetelty. Mutta kuka sen ohituksen aiheutti, sinä, juuri sinä ajamalla alle suurinta sallittua, hidastelit jo muutenkin.

        > "Sitten kun ohi on päästy hidastetaan", noinhan se meneekin, ohi ei pääse kuin suuremmalla nopeudella, siksi ohituksen jälkeen voi pudottaa nopeutta, aivan oikein menetelty

        Näinhän se skeidakuskin mielestä menee. Harmaalla skeidalla ajavilla on päällä kestovitutus ynnä alemmuuskompleksi, mitä yritetään lääkitä "kyykyttämällä" tyylikkäämmillä autoilla ajavia. Ilmiö on erityisen selkeästi havaittavissa, kun "kilpakumppanina" on suunnilleen saman hinta- ja kokoluokan peli, joka ei kuitenkaan ole mikään 13. tusinassa & ankean harmaa "järkiauto".

        Ohi pitää päästä ja sitten kun on "kisa" voitettu auton mitan verran, kiire loppuu ja vauhti tipahtaa 20 km/h. Ei skeidailijat tee tätä pelkästään maantiellä, vaan tuo oli ihan päivittäinen suoritus mm. Kehä I:llä, kun jouduin sitä päivittäin tahkoamaan.

        Lähtö Tapiolantien valoista itään päin, normaali semiripeä kiihdytys pari km/h yli rajoituksen (70) ... mistä kyllä seurasi, että järkiautoilijat, jotka tyypillisesti lähtee valoista kuin purkka tukasta, jäivät ainakin 100 m jälkeen.

        Mutta sellaistahan ei pomonsa kyykyttämät skedailijat kestä. Eli kaalilavetin kaasu pohjaan ja satku lasiin (todellinen nopeus 90 ). Näin kerkisivät ohi just ennen Kalevalantien valoja ja siihen se kiirekin loppui. Ei ollut kerta tai kaksi, kun ohi singahtanut skeida tupeksi noiden valojen jälkeen edessäni tientukkona.

        Nykyään tuollakin pätkällä on peltipoliisi enkä sitä ole enää vuoteen säännöllisesti ajanut, joten en tiedä, miten skeidakuskit nykyään pystyvät alemmuuskompleksiaan purkamaan.

        Huom. totuuden nimissä on todettava, että moni muukin ankean harmaa & ruma kehonsiirrin harrastaa samaa, esim. datsunin kasvaimet. Ja monien muidenkin merkkien halpis/wannabe kitumaasturit. Mutta skeidan oktaviat tällaisesta tosiaan tuleen ensimmäisenä mieleen. Nimenomaan ne ankeimmat peruskipot. RS malleillakin näyttää olevan selvästi vähemmän tarvetta perseilyyn. Ja bemarit yms. mitä ankeilla järkiautoilla ajavat aina tuppaa (kateuksissaan) haukkumaan, niistä ei ole pahaa sanottavaa. Puhumattakaan mistaan Porscheista ym. mitä tuolla päin myös näki päivittäin.


    • aghrghrh

      Joskus näitä köyhiä ilman vakionopeussäädintä näkee. Ajan 100 alueella mittari 105:ssa, monet ohittelee mutta välillä saavutan ne ohittajat vaikka nopeusrajoitus pysyy samana ja itsellä koko ajan tuo 105 mittarissa.

      Se on enemmän heikkohermoisuutta, hermot ei kestä ajaa tasaista 105 vauhtia kun köyhällä ei ole vakkaria. Pitää päästä siihen eteen jojoilemaan vaikka ei ole kiire.

      • Omituistaon

        Näin se on mutta tuntuu tätä tapahtuvan niin usein että ei voi olla pelkästään tästä kyse.

        Ehkä sitä vakkaria ei osata käyttää tai ei oikein kyetä katsomaan omaa vauhtia ennen sitä ohitusta sopivaksi?

        Ei kai nyt ohittamisessa ole mitään järkeä jos tarkoitus ei ole kuitenkaan ajaa tasaisesti selkeästi kovempaa vauhtia kuin ohitettu.


      • Omituistaon kirjoitti:

        Näin se on mutta tuntuu tätä tapahtuvan niin usein että ei voi olla pelkästään tästä kyse.

        Ehkä sitä vakkaria ei osata käyttää tai ei oikein kyetä katsomaan omaa vauhtia ennen sitä ohitusta sopivaksi?

        Ei kai nyt ohittamisessa ole mitään järkeä jos tarkoitus ei ole kuitenkaan ajaa tasaisesti selkeästi kovempaa vauhtia kuin ohitettu.

        Olipa vakkari päällä tai ei, jos saavutan jonkun, minä mitä luultavimmin ajan keskimäärin nopeammin kuin hän. Menen siis ohi seuraavan tilaisuuden tullen. Hölmöintä olisi jäädä tekemään jonoa. Merkitystä ei juurikaan ole sillä, onko nopeuseroa 1 km/h vai 30 km/h. Paitsi että jälkimmäisen ohittaa pienemmässäkin raossa. Toki ohitusta varten vetäisen ensinmainitussa tapauksessa pari kymppiä lisää vauhtia, että turvallisesti pääsee...

        Vakkari aiheuttaa lähinnä sen, että nopeus on heti ohituksen jälkeen ja jatkossakin varmemmin se sama kuin ennen ohitusta. Varsinkin raskaampaa kärryä hinatessa on jopa hankala pitää tasaista nopeutta ilman vakkaria, kun herkästi alamäessä tulee kymppi tai enemmänkin lisää ja ylämäessä pitää vaihtaa pienemmälle ettei vauhti putoa...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Olipa vakkari päällä tai ei, jos saavutan jonkun, minä mitä luultavimmin ajan keskimäärin nopeammin kuin hän. Menen siis ohi seuraavan tilaisuuden tullen. Hölmöintä olisi jäädä tekemään jonoa. Merkitystä ei juurikaan ole sillä, onko nopeuseroa 1 km/h vai 30 km/h. Paitsi että jälkimmäisen ohittaa pienemmässäkin raossa. Toki ohitusta varten vetäisen ensinmainitussa tapauksessa pari kymppiä lisää vauhtia, että turvallisesti pääsee...

        Vakkari aiheuttaa lähinnä sen, että nopeus on heti ohituksen jälkeen ja jatkossakin varmemmin se sama kuin ennen ohitusta. Varsinkin raskaampaa kärryä hinatessa on jopa hankala pitää tasaista nopeutta ilman vakkaria, kun herkästi alamäessä tulee kymppi tai enemmänkin lisää ja ylämäessä pitää vaihtaa pienemmälle ettei vauhti putoa...

        Sinullahan viisas vakkari on, osaa vaihtaa pienemmälle ylämäessä. Vai onko jalkakaasulla manuaali ja vakkarilla siitä tulee automaatti. Tietenkin vilkas mielikuvitus on yksi vaihtoehto.

        "Olipa vakkari päällä tai ei, jos saavutan jonkun, minä mitä luultavimmin ajan keskimäärin nopeammin kuin hän." Ja tämä lisätään rotan suurten viisauksien arkistoon.


      • Resume
        TheSquirrel kirjoitti:

        Sinullahan viisas vakkari on, osaa vaihtaa pienemmälle ylämäessä. Vai onko jalkakaasulla manuaali ja vakkarilla siitä tulee automaatti. Tietenkin vilkas mielikuvitus on yksi vaihtoehto.

        "Olipa vakkari päällä tai ei, jos saavutan jonkun, minä mitä luultavimmin ajan keskimäärin nopeammin kuin hän." Ja tämä lisätään rotan suurten viisauksien arkistoon.

        Vakkari lähtee pois päältä kun koskee kytkimeen, mutta saahan sen napista takaisin vanhaan nopeuteen, kun vaihde on vaihdettu. Automaattivaihteisessa ei tarvitse tehdä sitäkään.


      • Resume kirjoitti:

        Vakkari lähtee pois päältä kun koskee kytkimeen, mutta saahan sen napista takaisin vanhaan nopeuteen, kun vaihde on vaihdettu. Automaattivaihteisessa ei tarvitse tehdä sitäkään.

        Itse asiassa edellisessä oli manuaalivakkari. Kyllä vaihdetta pystyi vaihtamaan, ilman että vakkari lähti pois päältä.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa edellisessä oli manuaalivakkari. Kyllä vaihdetta pystyi vaihtamaan, ilman että vakkari lähti pois päältä.

        Ja kutsu seuraavaan presidentin itsenäisyysjuhlaan lähtee välittömästi tämän uroteon takia.

        Nyt ei oikein rotalla tarinat onnistu.


      • Never.Heard
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa edellisessä oli manuaalivakkari. Kyllä vaihdetta pystyi vaihtamaan, ilman että vakkari lähti pois päältä.

        Kerrotko missä autossa on kyseinen ominaisuus?


      • UskomattomiaJuttuja
        Never.Heard kirjoitti:

        Kerrotko missä autossa on kyseinen ominaisuus?

        Eikai kukaan enää aja manuaalilla? Mikä neuvostoliitto tämä on?


      • Näppäilyvirhe
        UskomattomiaJuttuja kirjoitti:

        Eikai kukaan enää aja manuaalilla? Mikä neuvostoliitto tämä on?

        Kyllä, EUvostoliitto.


      • Never.Heard
        UskomattomiaJuttuja kirjoitti:

        Eikai kukaan enää aja manuaalilla? Mikä neuvostoliitto tämä on?

        En tiedä Neuvostoliitosta mutta kyse oli manuaalivaihteisen auton vakkarista jonka nopeusasetus ei mene pois vaikka kytkintä painaa vaihdetta vaihtaessa.


      • Never.Heard kirjoitti:

        Kerrotko missä autossa on kyseinen ominaisuus?

        Ainakin Mersussa. Vakkari lähti päältä vain jarruun koskemalla.


      • romu_mikä_romu

        Taisi olla autosi rikki .... tarkemmin ottaen kytkinpolkimen asentoanturi.


    • cgm

      Kyllähän se on monesti nähty, jos nykyisin ajaa 105 mittarinopeutta, niin perään alkaa tulla jonoa ja heikkohermoisimmat lähtee ohittelemaan. Mittarinopeudella 110-115 se vähenee aika lailla.

    • Körkör

      Mites jos vakkari on sellaista jojoavaa tyyppiä. Pösön vakkari vaihtelee nopeutta -5kmh ihan maaston mukaan. Ylämäkeen se lyö luonnollisesti viiveellä lisää kaasua ja kun päästään tasaselle, se höllää liiankin kanssa ja nopeus notkahtaa ennen kuin taas nostaa asetettuun arvoon.
      Huomannu et moni hermostuu tuohonkin ja menee ohi.

      • OnkoWääntöä

        Riippuu tiestä, jos se on kuin powerparkin vuoristorata, niin soutaa ja huopaahan se. Muutoin riippuu moottorista ja valitusta vaihteesta, eli miten se jaksaa mennä ylämäet ja hidastuuko vauhti moottorijarrutuksella.

        Mutta aloittajan kertomaa tapahtuu ihan yleisesti tasaisella moottoritielläkin.


      • Mitäihmettämitä

        Epäilen koska ajan laatuautolla jonka vakkari heittää korkeintaan 1km/h oli sitten mäki tai ei. GPS:ään perustuen tämä tieto eli ei täysin tarkka mutta riittävä tähän mittaukseen.

        Voi tietysti olla että muilla on vakkari käytössä joka ei ole yhtä tarkka kuin omani.


      • Tasaisellalaatua

        Se ei vaan pysty säätämään kun on sellainen sopiva pyykkilautamainen tie, jossa jatkuvaa nyppylän ylitystä joka vaatii reilua kaasu ja alamäki jarruttamista, jos aikoisi ajaa -1km/h vakionopeudella.


      • Laatu_ja_Auto
        Mitäihmettämitä kirjoitti:

        Epäilen koska ajan laatuautolla jonka vakkari heittää korkeintaan 1km/h oli sitten mäki tai ei. GPS:ään perustuen tämä tieto eli ei täysin tarkka mutta riittävä tähän mittaukseen.

        Voi tietysti olla että muilla on vakkari käytössä joka ei ole yhtä tarkka kuin omani.

        Mielenkiinnosta kysyn että mikä on laatuauto ja miten se määritellään?


      • Tarkennusolehyvä
        Laatu_ja_Auto kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn että mikä on laatuauto ja miten se määritellään?

        No esim ei Skoda.


      • Laatu_Ja_Auto
        Tarkennusolehyvä kirjoitti:

        No esim ei Skoda.

        Tänne on helppo heitellä automerkkejä ja arvotella niitä mutta yritä nyt vielä kertoa millä määrittelet laadun silloin kun on kyse autosta.


      • Laatu_ja_Auto kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn että mikä on laatuauto ja miten se määritellään?

        Ensimmäisenä tulisi mieleen, että tuollainen vaatii vääntöä sen verran, että pitää melkeinpä olla sähköauto. Polttomoottorilla ei ihan helposti onnistuisi.

        Veikkaan siis tässä yhteydessä tarkoitettavan Teslaa. Ihan kiva peli varmaan, muttei tule omaan talouteen ennen kuin akut alkavat kestää ja lataus onnistuu alle vartissa.


      • y6t66yy

        Toi on kyllä vakkarin vittumainen ominaisuus että alamässä ei anna mennä vaan himmaa vauhdin siinäkin siihen säädettyyn nopeuteen.


      • nopeus.vakioksi
        y6t66yy kirjoitti:

        Toi on kyllä vakkarin vittumainen ominaisuus että alamässä ei anna mennä vaan himmaa vauhdin siinäkin siihen säädettyyn nopeuteen.

        Eikös jo laitteen nimi, vakionopeus-säädin kerro, että sen tarkoitus on pitää nopeus vakiona?
        Muutamassa uudessa autossa on vakkarilla/vaihteistolla juuri tuo haluamasi ominaisuus, että antaa alamäessä nopeuden nousta huomattavasti yli säädetyn.
        Tämä jos mikä on mielestäni se vittumainen ominaisuus. Kas kun nopeusvalvonta, mahdollisimman suurten sakkojen toivossa, on usein keskitetty juuri alamäkiin.


      • PI-säädin
        Mitäihmettämitä kirjoitti:

        Epäilen koska ajan laatuautolla jonka vakkari heittää korkeintaan 1km/h oli sitten mäki tai ei. GPS:ään perustuen tämä tieto eli ei täysin tarkka mutta riittävä tähän mittaukseen.

        Voi tietysti olla että muilla on vakkari käytössä joka ei ole yhtä tarkka kuin omani.

        Kaikki vakionopeussäätimet ovat tarkalleen ottaen PI -säätimiä, jotka kyllä pitävät, toimintaperiaatteensa johdosta *keskinopeuden* täsmälleen asetettuna, mutta hetkellinen nopeus voi vaihdella enemmän/vähemmän säätimen virityksistä riippuen.

        Toimintaperiaatteeseen tosiaan kuuluu, että jos/kun vauhti ylämäessä vähän hiipuu, niin mäen päälle tultaessa ajetaan vastaavasti hetki kovempaa, jotta saadaan "tilit tasan" keskinopeuden osalta.

        Mutta sitten on on erot... turhan lepsuilla asetuksilla säädin reagoi ylämäkeen hitaasti. Tai voi olla asetettu joku kiinteä raja sille, kuinka paljon säädin saa "kaasua polkea". Nykyisessä autossani on molemmat vaivat eli pienetkin kumpareet heittelee nopeutta /-3 km/h ja jyrkissä nousuissa on pakko polkea itse kaasua (jolloin automaattikin tajuaa vaihtaa alaspäin), vakkari käyttää niin kevyttä kaasujalkaa, että vauhti voi hiipua 10 km/h ja se alas vaihtokin tulee vain ja ainoastaan moottorin kierrosten laskiessa liian alas...

        Toisaalta ylikireä säätö voi aiheuttaa ns. värähtelyä, mikä voisi mäen päälle tultaessa näkyä nopeuden vaihteluna pariin kertaan yli ja alle asetetun nopeuden ennen asettumistaan.

        Taannoin minulla oli huomattavasti vähäväkisemmällä (huikeat 100 hv ja 145 Nm) vaparibensalla varustettu auto, joka kaikesta huolimatta onnistui nousemaan samat mäet, suurimmalla vaihteella ja kaasupolkimeen koskematta, ilman, että vaihti tippui enempää kuin 3 km/h. Loivemmassa kumpuilussa nopeus pysyi /-1 km/h tarkkuudella. Mutta tässä vakkari olikin selkeästi agressiivisemmalla virityksellä ja se "polki" tarvittaessa kaasun täysin pohjaan!

        Äkäisemmän turbokoneen ja automaatin kanssa tietty noin kiukkuinen vakkari olisi vaarallinen, sehän polkisi kick down vaihtoja ja sudittelisi armotta, kun vakkarin esim kytkisi 40 vauhdissa päälle ja muistissa olisikin 100 tjsp. Mutta vois tuo kulku olla vähän kiivaampaa, nyt on asetus aivan yltiövarovainen.


    • Autoilija_Antti

      Jojoilu ei haittaa kunhan keskinopeus pysyy rajoituksen mukaisena. Todennäköisesti takana tuleva ajaa liian lähellä jos joutuu mukailemaan edellämenevän vakkarin jojoilua. Itsellänikin vauhti tupaa hyytymään jyrkimpiin mäkiin, mutta silloin vakkaria voi auttaa antamalla hieman kaasua ennen mäkeä ennakoivasti.

    • werfdwef2332

      Kun ei ole vakkaria niin nopeus seilaa, meillä on niin vanha autokanta että vakionopeussäädintä ei ole kovinkaan monella vieläkään tai sitten vielä sekin että sitä ei käytetä.

      • Kännykänräpläys

        Yleisemmin ei keskitytä ajamiseen vaan touhutaan jotain muuta.


    • Exkilpailukuski

      MUISTAKAA KUN OHITTELETTE

      Ettei lähe lapasesta:D Niinkun yksi Audi A6 kuski veti katonkautta ympäri :D

    • aloittajaako.närästää

      Oliko se taas rotta kun veti aloituksen aiheen ihan toisaalle, jälleen.
      Toisaalta aloitus oli melko sekava, ensin otetaan vakkari pois päältä mutta sitten ajetaankin taas vakkari päällä.
      Jos aloittaja tarkoittaa että ottaa vakkarin pois ja hiljentää niin sitä en ymmärrä, antaisi vaan loikottaa jos tuntee ajavansa oikeata ja sallittua nopeutta, se on ohittajan ongelma mitä tekee, mutta jos aloittaja tuntee siinä närästystä niin jättäisi ajamiset toisille.

      • > Oliko se taas rotta kun veti aloituksen aiheen ihan toisaalle, jälleen.

        Ei, oli Oravainen. Sillä on taipumuksena alkaa vääntämään kaikista (mielestään) löytämistä pikkuseikoista. Vähän erikoinen tapaus. Toki minunkin toimestani keskustelu välillä elää. Mutta eihän siihen haaraan tarvitse vastata, jos ei kiinosta.

        Mitä taas "antaa loikottaa" -strategiaan tulee, niin sehän toimii, paitsi niissä harvoissa tapauksissa, joissa joku tulee aivan perään ajelemaan, eikä menekään ohi. On tätäkin sattunut. Ei kyllä ihan joka vuosi.


      • Näinonkyllä

        No kysymys nyt onkin tilanteessa missä Skodakuski todennäköisesti tappaa itsensä ja perheensä. On se kohteliasta auttaa ohittavaa että pääsee turvallisesti ohi.


    • vakkarit.hiiteen

      Vakkarit on mummojen ja pappojen juttuja.

    • koslat.kotiin

      Jos tällaisia aloittajan kaltaisia nyhveröitä sattuu enempi jalkoihin niin kusessa ollaan, miks ei mennä jos baanaa riittää, vai vakkarilla, voi ei sentään. Jättäs koslansa kotiin ja menis vaikka kävellen.

      • IhmePelleOlet

        Tuollaisilta pelleiltä pitäisi viedä kortti. Yleinen tie ei ole mikään rälläyspaikka. Etkö tajua että tapat itsesi tai jonkun viattoman typerällä käytökselläsi.

        Radalle voi mennä ajamaan jos tuntuu että pitää päästä kovaa. Siellä minäkin käyn.


      • koslat.kotiin
        IhmePelleOlet kirjoitti:

        Tuollaisilta pelleiltä pitäisi viedä kortti. Yleinen tie ei ole mikään rälläyspaikka. Etkö tajua että tapat itsesi tai jonkun viattoman typerällä käytökselläsi.

        Radalle voi mennä ajamaan jos tuntuu että pitää päästä kovaa. Siellä minäkin käyn.

        Olet aloittajan kaltainen vitun nyhverö, missä on rata-ajosta ollut puhe, vitun nysvääjä. Sinä et missään radalla kyllä käy, tai sitten hiekkalaatikkokin luetaan radaksi.


      • RadalleEiTaitosiRiitä
        koslat.kotiin kirjoitti:

        Olet aloittajan kaltainen vitun nyhverö, missä on rata-ajosta ollut puhe, vitun nysvääjä. Sinä et missään radalla kyllä käy, tai sitten hiekkalaatikkokin luetaan radaksi.

        Sinä taas olet ilmeisesti niitä jotka esittelevät kuviteltuja taitojaan liikenteen seassa. Radalle kun taidot ei riitä. Kaltaisesi tosin pääsevät usein julkisuuteen kun on yritetty esittää ja hanskasta on lähtenyt auto ja jonkun tolpan ympärille pyöritetty tai jonkun syyttömän keulaan.


    • SkodaSimo

      Mie oon SkodaSimo Vantaalt ja ajan kaikist ohi. Vittu kato kuule.

    • sdcfv

      Näin on, kun ohittava auto ilmestyy taustapeiliin, ei tehdä yhtään mitään, ei hidasteta eikä kiihdytetä, mennään vaan samalla vauhdilla kun ennenkin. Jos ohittaja on rinnalla ja vastaan tulee auto, silloin tietysti löysätään ja tarvittaessa jarrutetaan.

    • MyösMotarilla

      Motarilla näitä näkee yllättävän paljon. Kun ajan vakkari päällä sopivaa nopeutta (on se sitten mikä vaan), tällainen lähenee ja ohittaa. Ohitse päästyään vauhti hiipuu samaksi kuin itselläni ja jää siihen ohituskaistalle sitten etukulman kohdalle nysväämään tai jopa koukkaa eteen ja hidastaa alle nopeutan. Kun sitten itse saavutan oikealla menevän hitaamman, joudun vakkarin irrottamaan ja tiputtamaan nopeutta päästäkseni ohituskaistalle, jollen sitten päätä kiihdyttää ja mennä tuon ohituskaistaritarin ohitse oikealta (silloin kun se on sinne vasemmalle kaistalle jäänyt).

    • Hauka.liikenteessä

      Kyllä minä ohitan reilusti ja pidän hetken aikaa reilua nopeutta, jotta tämä ohitettava jää riittävän kauas. Hyvin usein ohitettava lähtee ajamaan minua takaa johtuen siitä, että satun ajamaan hitaalla japanisvalmisteisella pakettiautolla. Joillekki pakun päästäminen ohi käy luonnon päälle.

      • normi_suoritus

        Ei tuo taida ohittajan auton mallista riippua.

        Ihan selvästi on havaittavissa, miten yksikseen satasen alueella noin 80 km/h köröttönyt auto kiihdyttää 95 vauhtiin, kun saavutan sen. Tuon 80 nopeuden olen siis laskeskellut esim. siitä, miten nopeasti on vaikkapa 0,5 km välimatka kurottu umpeen, kun olen itse ajanut tasaisella 102 nopeudella (vakkari päällä).

        Vaan jos teen sen erheen, että kuvittelen 95 kyydin piisaavan ja hidastan hieman antaakseni autojen välimatkan kasvaa, myös edellä ajava hidastaa pari km/h. No, nykäisen taas vakkarista pari pykälää vauhtia pois -> välimatka kasvaa hieman, mutta tämän huomattuaan edellä ajava hidastaa lisää. Lopulta päädytään köröttämään sen 80-85 km/h. Ja sitä hupiahan saattaa riittää kymmeniä kilometrejä, kun osuu mutkainen ja mäkinen pätkä sekä runsaasti vastaantulijoita.

        No, kun tuollaisesta pellestä lopulta tempaisen ohi ja laitan vakkariin taas marssivauhdiksi 102, niin eikö se perkele lähde takaa-ajoon (luultavasti lyö kaasun pohjaan heti, kun huomaa ohitukseen lähdön = yrittää parhaansa mukaan ohituksen estää, mutta eihän nämä onneksi saa kotteroaan kiihtymään suurimmalla vaihteella) ja roiku parin kilometrin ajan muutaman metrin päässä takapuskurista, varmaankin "tarpeetonta" ohitusta protestoidakseen.

        Jotkut saattavat jopa yrittää ohi, mutta minäkin osaan kiihdyttää "vahingossa"... metsä vastaa, kuten sinne huutaa.

        Kuitenkin, aina ja poikkeuksetta nämä parin kilometrin/minuutin jälkeen väsyvät, hiipuvat taas siihen 80-85 vauhtiinsa ja häipyvät sen ansiosta pian horisonttiin.

        Joojoo, ja tapana EI ole vaihtaa kaistaa ihan ohitettavan keulan eteen. Paitsi silloin, kun selkeästi huomaan, että ohitettava yrittää ohitusta estää, joko kiihdyttämällä tai keskiviivan päälle ohjaamalla. Näitäkin riittää.


    • YberKuski
    • juustuduu

      älä ihmettele muiden tekemisiä vaan aja omaa matkaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe