Onko oikea ehtoollinen?

Mormoneilla on vain leipä ja vesi ehtoollisena eikä ehtoollista edes siunata kuten on 1KOR.11:23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.


Ja pitää olla viinipuun antia viini MATT.26:27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29. Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.


Mormonit ei vietä oikeata ehtoollista tai sakramenttia miksi he sitä kutsuvat.

19

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 aTapa, jolla heidän bvanhimpansa ja pappinsa antoivat Kristuksen lihan ja veren seurakunnalle; ja he csiunasivat ja antoivat sen Kristuksen käskyjen mukaan; sen vuoksi me tiedämme tavan olevan oikea; ja vanhin tai pappi siunasi sen.
      2 Ja he polvistuivat seurakunnan kanssa ja rukoilivat Isää Kristuksen nimessä, sanoen:
      3 Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän aleivän kaikkien niiden sieluille, jotka sitä nauttivat; jotta he söisivät Poikasi ruumiin bmuistoksi ja todistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he ovat halukkaita ottamaan Poikasi cnimen päällensä ja muistamaan hänet aina ja pitämään hänen käskynsä, jotka hän on antanut heille, jotta hänen dHenkensä olisi aina heidän kanssansa. Aamen.
      1 aTapa, jolla viini siunataan ja annetaan. — Katso, he ottivat maljan ja sanoivat:
      2 Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän aviinin kaikkien niiden sieluille, jotka sitä juovat, jotta he tekisivät sen Poikasi veren bmuistoksi, joka on vuodatettu heidän tähtensä; jotta he todistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he muistavat hänet aina, jotta hänen Henkensä olisi heidän kanssansa. Aamen.

      • Höpölöpsis

        aMiksi bNensku cvain dkopioit evastauksia fjostain getkä hvastaa iomin jsanoin? kSitä lpaitsi mette nedes okäytä pviiniä qehtoollisella.


    • Ev.lut

      Mistä se Nenään ote on kopioitu? Jos MK:sta niin silloinhan se kertoo mielikuvituskansan ehtoollisen vietosta.

      • kaksipisteto

      • 76 ja vanhimman tai papin tulee siunata se; ja tällä atavalla hänen tulee siunata se: Hänen tulee polvistua seurakunnan kanssa ja kutsua Isää vakavassa rukouksessa sanoen:
        77 Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän aleivän kaikkien niiden sieluille, jotka sitä nauttivat, jotta he söisivät Poikasi ruumiin muistoksi ja btodistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he ovat halukkaita cottamaan Poikasi nimen päällensä ja muistamaan hänet aina ja dpitämään hänen käskynsä, jotka hän on antanut heille, jotta hänen eHenkensä olisi aina heidän kanssansa. Aamen.
        78 Viinin asiunaamistapa: Hänen tulee ottaa myös bmalja ja sanoa:
        79 Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän aviinin kaikkien niiden sieluille, jotka sitä juovat, jotta he tekisivät sen Poikasi veren muistoksi, joka on vuodatettu heidän tähtensä; jotta he todistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he muistavat hänet aina, jotta hänen Henkensä olisi heidän kanssansa. Aamen.


    • Ev.lut

      Siinä tapauksessa se ei todista mitään. Samahan se on mitä satuhahmoista ja heidän ehtoollisen vietostaan kerrotaan.

    • mormoniha

      On hyvä tietää kolme asiaa:

      1) Nimimerkin lainaamassa kohdassa (1.Kor.11:25-27) mainitaan malja, mutta ei mainita maljan sisältämää nestettä. Tämä voidaan ymmärtää siten, että viinin sijasta voidaan käyttää muutakin juomaa.

      2) Kristityt sekoitivat vettä ehtoollisviiniin.

      3) Syyriankristityt käyttivät vettä, koska erämaassa oli vaikeata saada viiniä. Tämä tapahtui 200-luvulla, joten se on voitu saada perintönä apostoleilta.

      Vielä tiedoksi, että mormonit eivät ole ainoita, jotka käyttävät sakramentissa muuta kuin viiniä. On olemassa eräs kristillinen kirkko, joka käyttää viinin tilalla mehua.

      Joten eikö olisi aika jättää tämä vesiasia ja siirtyä tärkeämpiin kysymyksiin.

      • Höpölöpsis

        Nenskun lainauksessa puhuttiin viinistä.


      • mormoniha

        Avauksessa puhuttiin vedestä. Aloittajan tarkoituksena on horjuttaa mormonien uskoa, koska käytämme vettä viinin sijasta.


      • Höpölöpsis
        mormoniha kirjoitti:

        Avauksessa puhuttiin vedestä. Aloittajan tarkoituksena on horjuttaa mormonien uskoa, koska käytämme vettä viinin sijasta.

        Keskustelun aloittaja (Nenada) kirjoittaa viinistä, ei vedestä.


      • kaksipisteto
        mormoniha kirjoitti:

        Avauksessa puhuttiin vedestä. Aloittajan tarkoituksena on horjuttaa mormonien uskoa, koska käytämme vettä viinin sijasta.

        Jeesushan aloitti turhat viinipuheet, hän määräsi viinin ja leivän. Syytä Jeesusta.


      • Ev.lut

        Tekstissä puhutaan viinipuun annista eli siis viinistä. Mormoniha yrittää hämätä.


      • moroniha
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Nenskun lainauksessa puhuttiin viinistä.

        Aloitta (ketjun avaaja) ei ole Nenada, vaan joku muu.


      • Höpölöpsis
        moroniha kirjoitti:

        Aloitta (ketjun avaaja) ei ole Nenada, vaan joku muu.

        Ai, joku muu on onnistunut kirjoittamaan rekisteröityneenä Nenadana?


      • Höpölöpsis
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Ai, joku muu on onnistunut kirjoittamaan rekisteröityneenä Nenadana?

        Minun mokani. Jostain syystä ketju ei noussut ylös asti. Aloittaja ei ole Nenada, mutta Nedadan kirjoituksessa (toinen ketjussa) hän kirjoitti viinistä, ei vedestä.


      • Höpölöpsis kirjoitti:

        Keskustelun aloittaja (Nenada) kirjoittaa viinistä, ei vedestä.

        En minä tätä ketjua aloittanut! Haloo!!!


      • höpölöpsis
        nenada kirjoitti:

        En minä tätä ketjua aloittanut! Haloo!!!

        Korjasin jo mokani. Mutta oleellista oli, että kirjoitit viinistä.


      • Ev.lut kirjoitti:

        Tekstissä puhutaan viinipuun annista eli siis viinistä. Mormoniha yrittää hämätä.

        Miksi vettä miksi ei viiniä. Kirkon alussa käytettiin todella viiniä, mutta kirkon vastustajat onnistuivat laittamaan myrkkyä kirkon tilaamiin viinipulloihin. Tästä sai kuitenkin JS varoituksen ja nämä pullot tuhottiin ja siitä asti kirkko on käyttänyt Jumalan vettä. JS sai myös Jumalalta vahvistuksen siitä että oli ok käyttää vettä. Entisessä (ja hieman nykyisessäkin) Israelissa sekä etelänmaissa juodaan paljon viiniä, koska se säilyy paremmin kuin vesi lämpöisessä eikä siinä niin helposti bakteerit jyllää. Viinissä on joka tapauksessa suuri osa vettä, ei alkoholi tai hedelmä ole viinin tärkein osa. Onhan ehtoollisella tarjottu kokokolaakin kun muuta kosteata ei ole ollut saatavilla, paitsi puhdistukseen tarkotettua alkoholia tms polttoaineita.


      • samarin
        nenada kirjoitti:

        Miksi vettä miksi ei viiniä. Kirkon alussa käytettiin todella viiniä, mutta kirkon vastustajat onnistuivat laittamaan myrkkyä kirkon tilaamiin viinipulloihin. Tästä sai kuitenkin JS varoituksen ja nämä pullot tuhottiin ja siitä asti kirkko on käyttänyt Jumalan vettä. JS sai myös Jumalalta vahvistuksen siitä että oli ok käyttää vettä. Entisessä (ja hieman nykyisessäkin) Israelissa sekä etelänmaissa juodaan paljon viiniä, koska se säilyy paremmin kuin vesi lämpöisessä eikä siinä niin helposti bakteerit jyllää. Viinissä on joka tapauksessa suuri osa vettä, ei alkoholi tai hedelmä ole viinin tärkein osa. Onhan ehtoollisella tarjottu kokokolaakin kun muuta kosteata ei ole ollut saatavilla, paitsi puhdistukseen tarkotettua alkoholia tms polttoaineita.

        Höpö höpö. Kirkossa käytettiin viiniä sakramentissa vielä Utahissakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe