Onko päätietä ajavalla oikeus vaihtaa liittymäkaistalle etuajo-oikeudella? Liittymäkaistallahan on kärkikolmio. Miksi liittymissä muuten kärkikolmioita olisikaan?
Tällainen paikka on esimerkiksi jos ajaa Kehä 3:ta itään ja haluaa siirtyä tielle 4.
Liittymäkaistalle vaihtamisen etuajo-oikeus
15
94
Vastaukset
- klo1503
Ei ole
- en.tiedä
https://goo.gl/maps/qdCaegxDHS72
Onko tämä paikka?- Sääntöjen_mukaan
Tuo on erityisen hyvä esimerkki siitä, kuinka Suomessa käytetään väärin kärkikolmiota. Rampilta tulija on ilman kolmiotakin väistämisvelvollinen, koska hän on kaistanvaihtaja. Varsinkin tällaisissa kohdissa, joissa tullaan jatkuvalle kaistalle, kummallekaan EI SAA laittaa kolmiota. Tuota kuvan kaistaahan pääsee jatkamaan Helsinkiin, kun vain jatkaa sitä pitkin.
Kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen riippumatta siitä, mitä merkkejä oli ennen kaistan vaihtamista. Kaistan vaihtoa ohjaavaa liikennemerkkiä ei ole, siinä mennään aina pääsäännön mukaan.
- pakumies671
Sillä vasemmalta tulijalla on etuajo-oikeus. Vastaavanlainen paikka on esim. Turussa Rauman suunnalta tullessa moottoritien päättymisen jälkeen. Siinä Naantalista tuleva tie ja Rauman suunnastatuleva tie yhtyy, molemmat omina kaistoinaan. Naantalin suunnasta tulijoilla on kärkikolmio liittymäkohdalla. Kohdassa jossa tiet yhdistyvät ja yhtenäinen viiva muuttuu katkoviivaksi, on Rauman suunnalta tulijalla etuajo-oikeus, eli jos on vilkun laittanut ajoissa oikealle, saa vaihtaa kaistaa eikä oikeanpuoleista kaistaa ajava saa olla tiellä.
Tämä on tosin sellainen liikennesääntö jonka harva tietää, ja jossa on helppo saada vanha peltilehmä lunastukseen toisen vakuutuksista jos niin haluaa.- tättärää.pippijuuu
"liikennesääntö jonka harva tietää, ja jossa on helppo saada vanha peltilehmä lunastukseen toisen vakuutuksista jos niin haluaa. "
Lieneekö tuo aivan viisasta, satasen tuntivauhdissa? - pakumies671
Tääl Turuus siinä on 60 km/h nopeusrajoitus
- diipadaiiiiiiii
Koska merkki saa olla enintään 30 metriä risteävän tien reunasta, voisi tuosta päätellä, että kun on 30 metriä merkistä takapuskuriin, olet risteävällä tiellä, ja normaalit kaistanvaihtosäännöt voimassa. Vai miten?
- No_huh_huh
tättärää.pippijuuu kirjoitti:
"liikennesääntö jonka harva tietää, ja jossa on helppo saada vanha peltilehmä lunastukseen toisen vakuutuksista jos niin haluaa. "
Lieneekö tuo aivan viisasta, satasen tuntivauhdissa?Eihän sitä voi moni tiettää, koska sellaista sääntöä ei vain ole.
Jos se olisi, siihen olisi jo linkki täällä. Kaistan vaihtaja vastaa siitä, ettei osu keneenkään. Aina. Piste. TielL21§.
Kärkikolmio on nimeltäänkin "Väistämisvelvollisuus risteyksessä". Tässä tapauksessa ei ole risteystä, joten merkki ei kuulu tähän.
- hiekka.laatikolla
Tuollaisia paikkoja on monia pk-seudulla, yhdestä paikkaa kolmio poistettiin, en tiedä miksi ja miksi se sitten on sinne laitettu alkujaan. Eli länsiväylä kohti helsinkiä ja toinen erkanemisliittymä lauttasaareen joka sitten yhtyy helsingin suunnasta lauttasaareen poistuviin. Tässä oli ennen kärkikolmio espoon suunnasta tulevilla, enää siis ei ole ollu vuosiin https://goo.gl/maps/iNsXk862vA92
En kyllä suosittele kokeilemaan väistämisvelvollisuuden toimintaa näissä ja vastaavissa paikoissa täysin että mulla on oikeus tappaa kaikki ja olen oikeassa, kolari tulee 110% varmuudella ellei toinen kerkiä reakoida. Tälläisiä sääntö riskejä tilanteita liikenteessä on, hyvä jos toinen osapuoli tietää miten toimitaan, kolariahan ei saa ajaa koskaan.
https://goo.gl/maps/PRT2W3v3Pqs
Tästä paikasta on muistellen kysymys iltalehden kysy eskolta liikenne osiossakin.
Kolmio tarkoittaa että kehä I tulevilla on väistämisvelvollisuus vasemmalta tulijoita kohtaan kolmion jälkeen! Idea tässä on se sujuvoittaa liikennettä kai kuitenkin että liittymästä tulevat ei rynni vauhdilla omaa kaistaa pitkin.niin noita on tosiaankin paljon, toisessa ketjussa listattu useampikin http://keskustelu.suomi24.fi/t/11030422/kolmio-200m-ennen-risteysta#comment-85984772
- ulottuvuus-päättyy
Kolmion "ulottuvuus" päättyy aika äkkiä. Kolmiolla tarkoitetaan tuossa kohtaan sitä että joku voi olla juuri kaistan alussa vaihtamassa sille ja siksi pitää olla tarkkana ja väistettävä. Vähän matkaa kun ollaan menty, niin normaalit kaistanvaihtoon liittyvät säännöt ovat voimassa.
- Kui_täh
"Kolmion "ulottuvuus" päättyy aika äkkiä."
Perusteletko tuon jollain säännöllä tai lakipykälällä. Niin, että vaikutusalue on yksiselitteinen. Ja niin, että se on voimassa myös moottoritelle saavuttaessa.
Luulen, ettei onnistu. Kärkikolmio on voimassa tultaessa edessä näkyvään risteykseen. Ei enää sen jälkeen. "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä..." TielA, merkki 231. - ulottuvuus-päättyy
Kui_täh kirjoitti:
"Kolmion "ulottuvuus" päättyy aika äkkiä."
Perusteletko tuon jollain säännöllä tai lakipykälällä. Niin, että vaikutusalue on yksiselitteinen. Ja niin, että se on voimassa myös moottoritelle saavuttaessa.
Luulen, ettei onnistu. Kärkikolmio on voimassa tultaessa edessä näkyvään risteykseen. Ei enää sen jälkeen. "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä..." TielA, merkki 231.Kysehän ei ole suoranaisesti risteyksestä vaan liittymäkaistalle ajosta. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) liikennemerkin vaikutusalue ei koske koko puolen kilometrin liittymäkaistaa, vaan sinne tuloa.
Tässä google maps kuva (https://goo.gl/maps/r7FmCv5VWY22) tilanteesta jossa pitää väistää pakua mikäli se tuossa kohtaa vaihtaa kaistaa mutta homma ei päde enää pidemmälle liittymäkaistaa ajettaessa. Siellä pätee normaalit kaistanvaihtoon liittyvät säännöt. Tällöin paku väistää liittymäkaistalla olevia.
Liittymästä ajettaessa (https://goo.gl/maps/eaJwdRdRjiw) tilanne on paljon helpompi hahmottaa koska liittymä loppuu ja kärkikolmion vaikutus päättyy kun ollaan siirrytty pääväylälle. Mitään vastaavanlaista siirtymistä ei ensimmäisessä tilanteessa tapahdu. - Kui_täh
ulottuvuus-päättyy kirjoitti:
Kysehän ei ole suoranaisesti risteyksestä vaan liittymäkaistalle ajosta. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) liikennemerkin vaikutusalue ei koske koko puolen kilometrin liittymäkaistaa, vaan sinne tuloa.
Tässä google maps kuva (https://goo.gl/maps/r7FmCv5VWY22) tilanteesta jossa pitää väistää pakua mikäli se tuossa kohtaa vaihtaa kaistaa mutta homma ei päde enää pidemmälle liittymäkaistaa ajettaessa. Siellä pätee normaalit kaistanvaihtoon liittyvät säännöt. Tällöin paku väistää liittymäkaistalla olevia.
Liittymästä ajettaessa (https://goo.gl/maps/eaJwdRdRjiw) tilanne on paljon helpompi hahmottaa koska liittymä loppuu ja kärkikolmion vaikutus päättyy kun ollaan siirrytty pääväylälle. Mitään vastaavanlaista siirtymistä ei ensimmäisessä tilanteessa tapahdu."...kuva tilanteesta jossa pitää väistää pakua mikäli se tuossa kohtaa...
Niin, perustelua haettiin, ei tilannetta tai kohtaa.
_Kuinka_pitkälle_ merkin vaikutus ulottuu, jos se yleensä tässä merkitsee mitään?
Minkä pykälän perusteella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743630
- 2012982
- 252880
- 492758
- 232663
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412455Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2512149Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241897Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen1901833- 441827