ONENASATO VALMISTUU

Maistoin aamulla Valkeakuulas puusta ja omena oli jo maukas. Syksy saapuu ennen aikojaan.

34

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puutarhasta tullessani söin kaksi Huvitusta ja Valkeat kuulaatkin ovat jo maistuneet, Sokeri Mironeita en ole vielä testannut, varmaan nekin pian kypsyvät.
      Ei kun omenasoseen tekoon.

      • On reillä lajikkeita. 11 vuotta olen pitänyt tätä taloa ja odotan kaneliomenoiden antavan tulevina vuosina satoa. Tutulla oli niistä satoa ja olivat erittäin maukkaita.


      • arvo.e kirjoitti:

        On reillä lajikkeita. 11 vuotta olen pitänyt tätä taloa ja odotan kaneliomenoiden antavan tulevina vuosina satoa. Tutulla oli niistä satoa ja olivat erittäin maukkaita.

        Meidän punakanelipuumme kaatui myrskyssä, ei ole tullut uutta hankittua.
        On tuolla muutama omenapuu, joiden lajiketta ei tiedetä, yksi niistä kasvattaa pieniä ja hirmuisen kirpeitä omppuja.


      • Minunkin valkea kuulas kaatui 2 viikkoa sitten. 100 litraa omenia siinä on ja sato valmistuu kaatuneessa puussa. 3 vuotias monilajinen puu teki muutaman ensimäisen omenan ja ns. punaisia salaatti omenia tulee runsaasti.


    • Heikunkeikku

      Uuniomenoita ah niitä oottelen. Täällä ei omenat ole vielä ihan kypsiä, mutta kaiketi ne kohta on. Uuniomenat ja päälle vaniljakastiketta, huh ja huh.
      Omenapiirakkakin on hyvää.
      Omenaa en semmoisena syö. Jotenkin ei sovi mun vatsalle. Omena onkin ainoa murkina, joka ei minulle sovi.

    • hunksz

      Höpö, höpö.
      Eihän sieniäkään ole tullut kuin nimeksi.
      Palstalle ainakaan.

      H.

    • Etiäis-ennakoija

      Tänään tuli vettä niin kuin esterin esiliinan alta, että kasvimaastani tuli pieni järvi. Olipa hyvä, että keväällä en istuttanut mitään.
      Omppu puita mulla ei olekaan.

      • Heikunkeikku

        "Etiäis-ennakoija"
        Täällä tuli eilen rakeita. Jep ja joo, aimo kasa rakeita pompahteli alas.
        Muutama päivä sitten tuuli oikein viimesen päälle. Ravisteli omenapuita siihen malliin, että tokihan omput pudottautuivat maahan.
        Tänään ollut mainio ilma. Jopa niin mainio, että pitkän aikaa kylässä ollessani istuttiin kaikes rauhas terassilla. Lämmintä ja tuuletonta. Lentomuurahaisia aika paljon, jotka kiusailivat toista, mutta minä jostakin syystä sain olla rauhassa. Yks kuulemma erehtyi mun hiuksiini. Olen aika epämiellyttävä ihminen, kun hyttyset karttaa ja näköjään lentomuurahaisetkin. Monet muutkin ötökät. Paitsi paarmat. Onneks edes ne hokaa mun lihani herkullisuuden:)


    • kurmotus

      Omenia tulossa pilvin pimein, mutta hinta kaupassa taas ihan tapissa yli vitosen kilo. Kiskomista!

      • Täältä saisi ilmaiseksi, ystävät hakivat äsken ison kassillisen.


      • MökinMummi
        Ancelina kirjoitti:

        Täältä saisi ilmaiseksi, ystävät hakivat äsken ison kassillisen.

        Täälläpäin on tapana laittaa ylimääräiset omenat portinpieliin josta halukkaat voivat niitä ottaa vapaasti, kunhan palauttavat ämpärit. Vielä ei ole näkynyt, joten aika ja omenat eivät vielä ole kypsiä.


      • MökinMummi kirjoitti:

        Täälläpäin on tapana laittaa ylimääräiset omenat portinpieliin josta halukkaat voivat niitä ottaa vapaasti, kunhan palauttavat ämpärit. Vielä ei ole näkynyt, joten aika ja omenat eivät vielä ole kypsiä.

        Maalla taitaa jokaisella olla muutama omenapuu, helsinkiläisille kesämökkiläisille annetaan omppuja, sosetta kertoivat tekevänsä.
        Naapurissa on nyt talo vailla asujaa ja omppuja puissa valtavasti, sieltä voisi hakea kuka vaan.


      • omenatononneton
        MökinMummi kirjoitti:

        Täälläpäin on tapana laittaa ylimääräiset omenat portinpieliin josta halukkaat voivat niitä ottaa vapaasti, kunhan palauttavat ämpärit. Vielä ei ole näkynyt, joten aika ja omenat eivät vielä ole kypsiä.

        Missä päin ne portinpielet? Haluaisin omenoita kun niitä on joillakin liikaa ja minulla ei yhtään.


    • kesi.vä

      Tulevana viikonloppuna tytär tulee käymään. Saas nähdä joko saan omenoita.
      Nyt vettä tulee taivaan täydeltä, ei sienimetsäänkään ole menemistä.

    • Ihania.ovat.antajat

      Saan hakea omenoita tyttäreni naapurin puusta, en edes tiedä lajiketta, mutta poimin riemulla. Teen pakasteeseen nektaria ja purkkeihin hilloa, omenapiirakkaa sekä puuroon ja luonnonjugurttiin raastettua omenaa. Emme miehen kanssa pysty niitä kahdestaan syömään, niinpä jaan lapsenlapsille talven puuroihin.
      Vastapainoksi kasaan huonot omenat pihan nurkkaan ja ehkä vien syyskukan viimeisellä käynnillä.

    • DB2-potilas/sairas kun olen, en saa nauttia liikaa Sokerista.
      Sormen-pää-testeri paljastaa filunkini armottomasti.
      Kesän sadosta saan kuitenkin minäkin nauttia.
      Ahmin siis Mansikoita ja Kanttarelleja.
      Noista ovat kaikki terveellistä.
      Omenassahan ovat vain kuoret.


      H.

      • hunksz

        Omena päivässä pitää kaikki kuviteltavissa olevat hirviöt ja pöpöt loitolla.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Omena päivässä pitää kaikki kuviteltavissa olevat hirviöt ja pöpöt loitolla.

        Omena pitää lääkärin ja ummetuksen loitolla. Valkosipuli kaikki muut ainakin, jos tehostat oluella.


      • arvo.e kirjoitti:

        Omena pitää lääkärin ja ummetuksen loitolla. Valkosipuli kaikki muut ainakin, jos tehostat oluella.

        Tuon valkosipuli/olut-sekoituksen tehon uskon oikein hyvin.


      • Taksia kuljettaessa juhlijat usein olivat pitää kuljettajankin loitolla tuoksuineen.


    • Tarkkana_oltava

      Helvetin tarkkana saa olla, että mitä omenaa purasee, ja mistä. Meillä ainakin ampiaiset tykkää kaivautua omenan sisään, eli meillä ainakin omenat näyttää olevan kinder yllätysmunia. Tulee äkkiä sairaalakeikka, jos suuhun pistää.

      • Ahneella on kakkanen loppu, totesin eilen, kun puussa roikkuvaan omenaan oli koppakuoriainen kaivautunut ja kuollut sinne mädän mössön sekaan.
        Peräpää pystyssä siinä möllötti, pikkukärpäsiä ympärillään touhuamassa.


      • Muutenkin saa olla he....tarkkana kun aika tautisia ovat tänä kesänä, kun en ole myrkyn myrkkyä ruiskutellut, ja toisaalta puut ovat niin isoja ettei yletäkään. Enemmän nautin omenan kukista kuin omenista, tietysti hillot ja piirakat teen ja juuri kanelit maistuu hyviltä kunhan vähän vielä punertuvat, Sitten se alkaa h...tin moinen siiderin haju vallata alueen ja ajo kottikärryllä tuonne rotkoon alkaa, kaitne pitäisi kunnolla haudata ettei muumiotauti leviäisi, mutta kehtoisko tuota.


      • Pahemmin kävi Aatamille. Syötyään huomasi olevansa alasti. Kuvitella, jos kaupungilla liikkuessa otat väärästä puusta omenan, haukkaat ja huomaat olevasi alasti. Poliisi vie putkaan - tutut pitävät hulluna.


    • Heikunkeikku

      Omenahillosta tulee maan mainiota, jos hilloon laitetaan pihlajanmarjaa sekaan. Pihlajanmarja tuo pirtsakkuutta hilloon.
      Pihlajanmarjahyytelö on myös hyvää esim. lihan kera.
      Pikapuoliin ovat myös pensasaronian marjat kypsiä.

      • Puolukat toimivat myös omenien lisukkeina hyvin. Auttavat viileä säilytyksessä ja antavat kirpeyttä.


    • mimmimum-..mi

      Omenoita odottelen popsittavaksi....kypsyy aivan kohta syötäviksi...kohonnut verenpaineeni pitää omenasta erityisesti....itänaapurissa kuulemma lääkärit suosittelevat jopa kiloa päivässä lääkitykseksi...no...hyvä jos ompun päivässä edes....

    • eppu2

      Täällä oli joskus kolme tainta istutettuna, kasvimaan reunalle, kunnes metsätraktori ajoi ne muusiksi.
      Yksi kääpiöomenapuun alku tuossa on.
      Mustikoita olen kerännyt riittävästi. Vaihdoin puolukoihin, tänään ei onnistu, kun koko päivän on satanut.
      Mustikat ja puolukat kasvaa toistensa lomassa. Metsässä on niin paljon marjaa, ettei tahdo jalansijaa löytyä.
      Mulla on iso marja-aroniapensas, ihan täynnä raakileita.

    • Keski-Suomessa kanelit punaisina odottavat, kuka kumma minut popsisi suuhunsa.
      Niitähän popsin ja uuniomenaa joka päivä, se on vähän petollista herkkua tosin kun sen kaveriksi sopii jäätelö ja kermavaahtoa ja ja ja...
      Omena ja kaneli...niin ihana tuoksuyhdistelmä, heti herahtaa vesi kielelle.

      • Ettei rietas ohikulkija puhunut rumia, jotta viattomat omenatkin punastuvat. Haravoin juuri pudonneita omenia betoniseen kompostiin rottien ulottumattomiin. Sato oli viisinkertainen edellisvuosiin verrattuna. Pihlajanmarjakoi on tosin tehnyt tuhojaan joissain lajikkeissa.


    • Olen viettänyt aikaani täällä kotitalossa. Sokerimiroonipuu taitaa vedellä viimeisiään, suuri oksa taittunut talvenaikana. Nyt se pitäisi leikata oikeaoppisesti, kukaan ei uskalla eikä taida osata. Ihania makeita hapottomia omenia tekee, taittuneessa oksassa myös omenat kypsyneet. Harmi etten uskalla omenia syödä kovinkaan monta, sappi, mokoma. Paljon vitamiineja olisi niissä. Valkeakuulaita on myös, niistä teen hilloa.

    • kesi.vä

      Saan kuin saankin viikonloppuna omenoita. Tällä viikolla olen poiminut puolukoita ja suppilovahveroita pakastimeen.
      Mä teen omenakaurahyvettä ja vaniljakastiketta päälle. Helppo ja nopea herkku.

      • Olen huomannut että jos omenan kypsentää, tekee hilloksi, uuniomenaksi tai kauraomena paistoksen, ei ärsytä sappea. Kauraomenapaistoksen kanssa on hyvää myös notkeaksi sulatettu jäätelö. Ihania on myös uuniomenat ja vaniliajäätelö 😊


      • kesi.vä
        Reeta3 kirjoitti:

        Olen huomannut että jos omenan kypsentää, tekee hilloksi, uuniomenaksi tai kauraomena paistoksen, ei ärsytä sappea. Kauraomenapaistoksen kanssa on hyvää myös notkeaksi sulatettu jäätelö. Ihania on myös uuniomenat ja vaniliajäätelö 😊

        Minulla on paprikan kanssa sama, semmosenaan ei sovi.
        Vesi herahti kielelle, vaan herkut jää huomiselle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe