Auto törmäsi pyöräilijään - nainen kuoli

eikä.porukka.osaa

Henkilöauto ajoi poliisitiedotteen mukaan pitkin Kivisalmenkatua ja kääntyi kulkusuunnassaan vasemmalle Taipalsaarentielle johtavalle rampille. Pyöräilijä tuli samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta pyörätietä pitkin. Kun pyöräilijä oli ylittämässä ajorataa suojatiellä, auto törmäsi häneen. Onnettomuus tapahtui kello 14.33. Naisella ei ollut päässään kypärää ja hän menehtyi onnettomuudessa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016082522221087_uu.shtml

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa?!

15

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YmmärtääYmmärtää

      Enpä tiedä yksityiskohtia viitatusta tapauksesta, mutta jos se polkupyörä tulee sateessa 40 km/h ja auto ajaa 10 km/h, tai ajokaistan ja pyörätie/jalkakäytävän välissä on jotain paksuja lehmuksia, niin autoilijan voi olla hyvin hankala havaita pyöräilijää.

      Tai jos autoilija kääntyy oikealle ja takana rinnalla ajaa pyöräilijä samaan suuntaan, pyöräilijä voi jäädä totaaliseen katveeseen auton ratista katsoen vaikka autossa olisi hyvät peilit. Sitäpaitsi henkilöautoissa on yleensä luvattoman pienet peilit. Usein tässä tilanteessa auto ajaa kävelykyytiä mutta pyöräilijä voi tulla 40 km/h.

      Niinpä kevyen liikenteen olisi sisäistettävä, että auton kanssa ei kannata koskaan lähteä haastamaan väistämisvelvollisuutta vaan on otettava huomioon se, että autoilija ei kertakaikkiaan saata nähdä kyseistä kevyttä liikennettä. Syynä voi olla se että pellin läpi ei näe, mikä pätee etenkin pakettiautoihin ja raskaaseen kalustoon. Tai se että taustapeileissä on katveita. Tai että sivulasi ja taustapeili ovat vesipisaroissa ja polkupyörän valo hukkuu muuhun valonsirontaan sateessa ja pimeässä. Peileissä ja sivulaseissa kun ei ole pyyhkijöitä eikä autoilija voi kesken risteyksen nousta ulos pyyhkimään niitä rätillä puhtaiksi. Monet näkyvyyteen ja havaittavuuteen liittyvät asiat ovat luonnonlakeja, joita eduskunta ja oikeuslaitoskaan eivät voi muuttaa. Siten osa tapauksista pitäsi voida panna selviksi vahingoiksi eikä syyttää autoilijaa.

      Itse ajan paljon ison pakettiautoluokan autoa, ja on vain ajan kysymys milloin oikeaan kylkeen kolahtaa joku pöyräilijä oikealle kääntyessäni. Auton ratista kun kertakaikkiaan ei näe joka puolelle mistä kevyttä liikennettä voi risteyksissä singahdella. Jos en voi nähdä pyöräijää, en voi olla syyllinen vaikka laki sanoisi mitä vaan kyseessä on vahinko. Kevyen liikenteen pitäisi tiedostaa että vasta sitten voi mennä kun autoilija on esim. pysähtymällä osoittanut että on huomannut väistettävän kevyen liikenteen. Sama pätee autoihin: vasta sitten voi mennä kun väistämisvelvollinen on ajokäytöksellään osoittanut väistävänsä eikä ajaa itse väkisin etuajo-oikeuteensa vedoten.

      "Yhteispelillä se sujuu" laulettiin aikoinaan TV:n liikennevalistusohjelmissa. Vain toisen osapuolen velvollisuuksiin ja omiin oikeuksiin vetoamalla tulee vaikeuksia millä tahansa elämän alueella.

      • silmiänopeammat

        "Sitäpaitsi henkilöautoissa on yleensä luvattoman pienet peilit." - lisäksi täytyy ottaa huomioon, että autoilijoiden silmät ovat yleensä peilejä pienemmät. Tästä aiheutuu ns. optinen harha.


      • Hiirulaismiehet

        Jestas sentään näitä neljääkymppiä ajavia naisia. Aikamoisia betonireisiä. Luulisi ylipainoisia automiehiä hävettävän.


      • opaskoirakuskille

        Harvassa on vuonna 1948 syntyneet naiset , jotka vetelee 40 km/h fillarilla.

        Lisäksi, pyöräilijä tuli vastakkaisesta suunnasta, joten edes katveesta tulosta ei ole kyse.

        Opaskoirakaan ei taida tuollaisessa tapauksessa auttaa.


    • huonoSägä

      linkki paikkaan: https://www.google.fi/maps/@61.07736,28.1546635,3a,90y,163.73h,58.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRrUxU28e6kNJC4SOnPKRWA!2e0!7i13312!8i6656

      itse en koskaan oleta että auto väistää.. koska harva väistää. turhan kovat nopeudet pyöräiliöillä.

    • NäinOnNäppylät

      Jos väistämisvelvollinen autoilija joutuu kolariin pyöräilijän (tai jalankulkijan) kanssa, on turha vedota siihan, että toinen osapuoli oli katveessa ja sitä "ei voinut nähdä". Autoiljan velvollisuus on nähdä kaikki. Jos ei näe, pitää hiljentää, pysäyttää, mennä vaikka ulos katsonaa.

      Juuri tuli toissapäivänä Helsingissä ehdollista vankeutta oikealle kääntyvälle kuskille, jonka alle pikkutyttö juoksi risteykseessä. Oli katveessa juu, mutta se ei poista väistämisvelvollisuutta.

      • tuliko_hyvä_selfie

        Eipä mainuttu pyörälijän tappaneen autoilijan pukusuolta, mutta melkein poikkeuksetta on vastaavissa tapauksissa ollut akka ratissa. Valtaosa akoista ei lainkaan näytä olevan tietoinen siitä, että kääntyvän auton pitäisi väistellä edes jalankulkijoita. Näitä yliajoja *suojatiellä* on tupannut tulemaan useampi vuodessa.

        Eihän sitä kerkiä ympäristöä havainnoimaan, kun keskitytään meikkaamaan ja päivittämää pyllykirjan statusta.


    • Lakijakäytäntö

      Laki ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Pätee myös autojen keskinäiseen väistämisvelvollisuuteen. Tyyppiesimerkki on että ajan suoraan ja risteykseen tulee oikealta kuorma- tai linja-auto. Se peittää näkyvyyden niin että en voi mitenkään nähdä onko hänellä kärkikolmio vai ei. Paikkoja on paljon taajamissa, joissa teitä ei tarvitse merkitä etuajo-oikeutetuksi kulmallaan seisovalla keltaisella neliömerkillä. Vain paikkakuntalaiset tietävät ketä oikealta tulevaa on väistettävä ja milloin saa itse ajaa ensin suoraan. Jos suoraan ajaja hidastelee ja epäröi suotta joka risteyksessä, perässä tulevat paikkakuntalaiset soittavat torvea ja tekevät mielenosoituksellisia ohituksia.

      Tai kun suoralla tiellä on kymmenen risteystä peräkkäin niin että sivusta tulijoille on kärkikolmio, siihen alkaa luottamaan. Sitten onkin yllättäen yksi risteys jossa ei ole kolmiota, josta sitten tulee oikealta linja-auto etuajo-oikeudellaan yllätyksenä eteen.

      • tättärää..pippijuu

        Paljonhan voi väistämisvelvollisuudesta päätellä vallitsevasta nopeusrajoituksesta taajamissa. Jos ollaan tiellä, jonka nopeusrajoitus on 50 tai 60 km/h eikä risteystä ole merkitty merkillä 161, tiedetään, että sivulta tulijalla on kolmio. Jos taas rajoitus on 40 tai 30 km/h, on noissa nopeuksissa aikaa havaita se kolmio tai kolmiottomuus.


    • Katveet

      Katveet näkyvyydesä auton ratin äärestä ovat fysikaalisia tosiasioita joita ei voi muuttaa. Junan pitkä jarrutusmatka on fysikaalinen tosiasia jota ei voi muuttaa. Jos jalankulkija jää alle, autokuskia syytetään mutta junakuskia ei vaikka ratkaiseva tekijä on fysiikan luonnonlaki.

      Jalankulkijalla ja pyörälijällä pitäisi olla itsesuojeluvastoa että alle ei kannata jäädä olipa toinen osapuoli auto tai juna riippumatta siitä mitä eduskunta on säätänyt väistämisvelvollisuudesta.

      Tuskin väistämisvelvollisuus voi tarkoittaa toiselle osapuolelle allemeno-oikeutta.

      • Veturimiehetheiluttaa

        Joopa joo Katveet. Junat harvemmin koukkaavat sinun ajolinjallesi sieltä vieressä kulkevalta radalta. Taidat olla varsinainen sillanalusfyysikko.


    • kurkkadee

      Pyöräilijä törmäsi autoon on oikea uutinen, eli siis kannatta varoa autoilijoita, moni kuski voi olla sen verran tuubassa, jotta henki lähtee varmasti, kehosta!

    • Mik.Mik

      Eikö kyseessä ollut pyörätien jatke, eikä suojatie jossa kolari tapahtui.

      Tuossa tulee tuomiot melkeinpä sen mukaan kummalla puolella on kalliimpi juristi.

      • eiköeikö

        Ei nyt huippujuristikaan puhu asiakasta vapaaksi, jos tämä kääntyy vastakkaisesta suunnasta tulevan eteen - jatke tai suojatie, sillä ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa. Voit tietysti itse kokeilla ja maksaa oikeusavustajalle lompakkosi tyhjäksi.


    • 62625363526

      Pyöräilijä on tullut pyörätietä vastaan ja peittynyt/kadonnut vaatetuksen ja pyörän värin takia takanaan olevaan metsään. Aurinko on paistanut juuri tuosta suunnasta kuin kuvassakin.

      https://goo.gl/maps/Pv26AoeKQ8A2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      290
      3277
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3104
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      24
      2047
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1932
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1844
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1681
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1420
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1243
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1163
    10. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      39
      1152
    Aihe