Farmasian pääsykoe 2017

Hennaliini

Kuinka moni on jo aloittanut valmistautumisen? Oletteko ennen hakeneet ja osaatteko kemiaa tai anatomia & fysiologiaa miten?

Itse olen 23v nainen ja haen ammattikoulututkinnon pohjalta. Kemia on aika heikolal pohjalla, mutta se toinen osuus paljon parempi. Tuntuu vaan että pitää olla norsun muisti!!! :D

Aijon hakea Helsinkiin farmaseutiksi.

500

28130

    Vastaukset

    • Vilmos

      Itse en hae tulevana keväänä, hain 2015 ja pisteitä tuli reilusti yli sisäänpääsyrajan, ja pääsinkin myös proviisoriksi opiskelemaan. Koe oli helppo, hieman yllättäen, sillä IFAa en ollut lukenut kahteen kuukauteen ennen koetta, mutta mulla oli vahva pohja lukion biologiasta. Kemiassa auttoi laskurutiini, ja sitä sunkin varmaa kannattaa lähtee treenaamaan! Hyvä juttu että alotat jo nyt lukemisen, niin ehtii ennen kevättä opiskelemaan kaikki asiat ja sitten vielä kertailemaan. Paljon tsemppiä!

    • Helsinkiiin

      Täällä myös Helsinkiin hakeva (kolmatta kertaa heh...) Kemia aika hyvin hallussa, ifa taas on niin pikkutarkkaa ettei voi muistaa :D siitä se aina jääkin kiinni kun Helsingissä vielä se neljän pisteen minimi... Pakko vaan ottaa ittee niskasta kiinni ja opiskella se muutamaan kertaan läpi.

      (Toivottavasti ei tehdä uusia keskusteluja aiheeseen liittyen, ärsyttävä selata montaa, että onko tullut uusia kommentteja :D)

    • Åb0

      Itse hain viime keväänä Åbo Akademiin farmasiaan ja en päässyt. Tosin en lukenut pääsykokeeseen, olin epävarma saanko keskipitkästä ruotsista E:tä joka vaaditaan jos haluaa luonnontieteelliseen Åbo akademiin. Jäin kuitenkin muistaakseni 3 vai 4 pisteen päähän etten päässyt :D olin muutenkin päättänyt että haluan välivuoden, joten ei edes harmita.
      Tällä hetkellä olen ruotsinkielisessä kansalaisopistossa kertaamassa kemiaa, opiskelemassa biologiaa (en siis kirjoittanut biologiaa yo-kirjoituksissa) ja parantamassa ruotsia :D lisäksi uusin kaksi yo-koetta nyt syksyllä ja kemian ajattelin uusia keväällä. Joten valmistautuminen on käynissä! :D
      Olen siis täysin suomenkielinen mutta jostain syystä ruotsiksi opiskelu kiinnostaa :) IFA mulla on tietenkin ruotsiksi ja pääsykoe myös mutta se ei mua haittaa. Farmaseutin tutkinnon jälkeen haen ehkä proviisoriksi, mutta tää ei oo ajankohtasta nyt :)

    • Tohtorisykeröinen

      Hain aikoinaan farmasialle ja olenkin jo valmistunut proviisoriksi. Itse keskityin ainoastaan asioihin, jotka koin vaikeina. Omalla kohdallani se tarkoitti ihmisen fysiologiaa ja fysiikkaa, joka oli silloin vielä valintakokeeseen sisällytettynä. Kemian osaamisen arvion riittävä, joten en silloin käyttänyt siihen aikaa ollenkaan . Toisaalta nykyään tilanne on toinen, kun painoarvo on 50/50 ifan ja kemman välillä (?). Kuitenkin näen kemian tehtävät helpommin sovellettavissa/pääteltävissä kuin ifan tehtävät. Ifan tehtävät taas saattavat olla pikkutarkkoja ja helposti harhaan johtavia, jotka eivät olekaan niin helposti pääteltävissä, mikäli osaaminen ei ole täydellistä.

      Jos tekemäni valintakoe olisi ollut samanlainen kuin nykyään, olisin silti lukenut pelkästään ifaa.

      Summa summarum: Pohtikaa ja arvioikaa omaa osaamisenne tasoa, ja valmistautukaa valintakokeeseen sen mukaan. IFA=pikkutarkkaa, jonkin verran ulkoa opettelua. KEMIA = helpommin sovellettavissa/pääteltävissä heikommalla osaamisella.

      Tämä siis mielipiteeni/vinkkini. Varmasti löytyy eriäviä mielipiteitä, samoin kuin erilaisia oppimistapoja.

    • Stressimöykky

      Itse olen hakenut kaksi kertaa farmasiaa Helsinkiin sekä Kuopioon. Ensimmäisellä kerralla en saanut 4 minimipistettä kemiasta. Toisella kerralla, eli tänä vuonna, pääsin varasijoille. Tosin kun varasijapaikan numero on 60, ei siinä paljoa iloita.

      2017 pääsykokeisiin olen lukenut pikkuhiljaa ja kertaillut asioita, sellasta mieleenpalauttamista. Olen pohtinut valmennuskurssille menoa, mutta hinnat hirvittää. Jännittää ja stressaa ihan hirveesti jo valmiiks, että pääsenkö vieläkään sisälle.

      • heipsin

        Tässä tilanteessa voisi jo pohtia sitäkin, onko ala sittenkään se oikea. Joka tapauksessa kannattaisi hakea myös alemman tason opintoihin ja johonkin ihan muuhun, mihin voi päästä helpommin.


      • Stressimöykky

        Alan oikeudesta olen siinä suhteessa varma, kun mielenkiintoa ei oikeastaan muihin aloihin ole. Haluan niiiin paljon farmasiaa lukemaan. Olen käynyt avoimessa Yliopistossa vuoden verran Farmasian perusopinnot osa 1 kokonaisuutta/kurssia, ja on ollut ihan mahtavaa! Tosin opintokokonaisuus maksoi 250€, mutta oli kyllä sen arvosta!
        Enkä halua luovuttaa farmasiaan hakemista sen takia, että on vaikea päästä sisään tai omalla kohdalla ei ole napannut.


      • Justjoo123
        heipsin kirjoitti:

        Tässä tilanteessa voisi jo pohtia sitäkin, onko ala sittenkään se oikea. Joka tapauksessa kannattaisi hakea myös alemman tason opintoihin ja johonkin ihan muuhun, mihin voi päästä helpommin.

        Miten niin "tässä tilanteessa"? Minusta se pikemminkin kertoo motivaatiosta alaa kohtaan, kun jaksaa pettymyksestä huolimatta hakea uudelleen. Itse pääsin kolmannella hakukerralla Helsinkiin. Täysipäiväinen työ ja amistausta hieman hidastivat sisäänpääsyä (esim. kemian opiskelin itse) mutta eivät missään nimessä estäneet sitä. Monella on se käsitys, että farmasialle mennään tosta noin vaan. Tilastojen valossa farmaseutiksi pääsee noin 18% hakijoista ja proviisoriksi 11% (Helsinki). Vertailun vuoksi Helsingin lääkikseen pääsee noin 11,5% ja hammaslääkikseen 16,5% hakijoista.

        Itse tilasin kolmatta hakuani varten valmennuskeskuksen IFA materiaalit, sillä tiesin olevani heikompi kemiassa. Tästä syystä panostin siis 110% IFA:an, ja sainkin siitä 18/20 pistettä. Kannattaa siis panostaa siihen osa-alueeseen, joka on itselle vahvempi ja haalia pisteet siitä (kemia yleensä helpompi) ja sitten ne tarvittavat vähimmäispisteet, tai mieluusti enemmänkin, siitä toisesta. Tsemppiä hakuun!


      • osaamallasisään
        Justjoo123 kirjoitti:

        Miten niin "tässä tilanteessa"? Minusta se pikemminkin kertoo motivaatiosta alaa kohtaan, kun jaksaa pettymyksestä huolimatta hakea uudelleen. Itse pääsin kolmannella hakukerralla Helsinkiin. Täysipäiväinen työ ja amistausta hieman hidastivat sisäänpääsyä (esim. kemian opiskelin itse) mutta eivät missään nimessä estäneet sitä. Monella on se käsitys, että farmasialle mennään tosta noin vaan. Tilastojen valossa farmaseutiksi pääsee noin 18% hakijoista ja proviisoriksi 11% (Helsinki). Vertailun vuoksi Helsingin lääkikseen pääsee noin 11,5% ja hammaslääkikseen 16,5% hakijoista.

        Itse tilasin kolmatta hakuani varten valmennuskeskuksen IFA materiaalit, sillä tiesin olevani heikompi kemiassa. Tästä syystä panostin siis 110% IFA:an, ja sainkin siitä 18/20 pistettä. Kannattaa siis panostaa siihen osa-alueeseen, joka on itselle vahvempi ja haalia pisteet siitä (kemia yleensä helpompi) ja sitten ne tarvittavat vähimmäispisteet, tai mieluusti enemmänkin, siitä toisesta. Tsemppiä hakuun!

        Eiköhän "tässä tilanteessa" tarkoita sitä, että on jo kaksi kertaa hakenut, mutta sisään pääsy ei ole ollut lähelläkään. Jossakin on puutteita. Motivaatiossako vai oppimiskyvyssä vai molemmissa?

        Yliopistoon haettaessa ja pääsykokeissa ei koskaan ole kyse siitä, sattuuko nappaamaan, kuten nimim. Stressimöykky itselleen uskottelee. Kyse on yksinkertaisesti vain osaamisesta.


      • Jepjep1090

        Itse en ymmärrä, miksi tuomitaan henkilöt, jotka eivät heti pääse yliopistoon, tässä tapauksessa farmasialle. Monen mielestä on kuitenkin ihan "normaalia" hakea esim. lääkikseen tai oikikseen useita kertoja. Mikä tekee edellä mainituista aloista sellaisia, että on hyväksyttävämpää hakea niihin vaikka 5 kertaa pääsemättä sisälle? Sisäänpääsyprosentit huitelevat kuitenkin suurinpiirtein samoissa. Pidetäänkö farmasian pääsykoetta jotenkin helpompana? Samaan kemian oppimäärään perustuu sekä farmasian että lääkiksen koe. Lääkikseen myös bilsa ja fysiikka, farmasialle 500 sivuinen anatomian ja fysiologian teos, josta on hyvinkin pikkutarkkoja kysymyksiä. Aiemmin testattiin myös fysiikan taitoja.

        Ensimmäinen hakukerta saattaa mennä penkin alle ihan vain jännityksestä. Tilanne on uusi ja energiaa saattaa kulua ihan muihin asioihin (esim. miten löydän perille, millainen tilanne, mikä luokka, mitä saa olla mukana, miten toimitaan jne.) Itselleni kävi näin ensimmäisellä kerralla.
        Stressimöykky on kyllä mielestäni kehittynyt tasolta "ei riittävästi pisteitä" -> varasijalle 60. Viime vuonna hakijoita Helsinkiin oli vajaa 1800, joten siihen nähden sijoitus on mielestäni ihan hyvä.

        Olet kyllä oikeassa siinä, että sisään mennään kovalla työllä ei tuurilla, mutta itseäni vain ärsyttää tämä "ootko vähän tyhmä, kun et päässyt heti farmasialle" -ajatustapa.


      • Stressimöykky

        Halusin tarkentaa sanavalintaani "nappaamista", sillä ihmiset tykkäävät ymmärtää asian erilailla. Nappaamisella tarkoitin lähinnä omaa mielenterveydellistä tilaa, kun omassa tapauksessani kyseinen henkinenpuoli on ailahteleva. Koepäivänä ei oikein muuta voi, kun toivoa että pääkoppa ei tee kepposia.
        Kuten nim. JepJep1090 kommentoi, ensimmäisellä kerralla jännitys ja stressi vei keskittymisen aivan täysin. Sillä kertaa ei napannut MIEMENTERVEYDELLISELTÄ kannalta.
        Itseänikin ärsyttää, kun kertoo yrittävänsä farmasiaan kolmatta kertaa, ensimmäinen reaktio on "kannattaisiko kokeilla jotain muuta". Se on uuvuttavaa kuunneltavaa. Mutta toisaalta kun tietää, mitä haluaa niin ei siinä paljoa ulkopuolisen mielipide kiinnosta.


      • äläluovuta

        Älä missään nimessä luovuta! Itse hain 5 kertaa ja nyt sisällä. Komppaan edeltäviä kommentteja, panosta siihe aihelueeseen mikä on heikoin. Itse jo kerkesin luoda sellasen mielikuvan että oonko vaan niin "tyhmä" etten nyt sisään pääse, mut onneks päätin vielä kerran kokeilla ja sisään mentiin ihan heittämällä. Itse luin vaan loppujen lopuksi IFAa ja otin todella rennon asenteen tilanteeseen. Tsemppiä vaan lukemiseen ja kokeeseen.


    • Riikkatyttö

      Mites muut olette opiskelleet kemiaa? Kirjoista vaan? Itse lukiokirjoista, vanhoja kokeita tekemällä ja netistä kaivellut lisää juttuja. Tuntuuko että osaatte hyvin? Mä olen ihan luottavainen.. :) Helsinkiin oon hakemassa ja proviisoriksi ensisijaisesti tähtään. Mikä teidän mielestänne on vaikeinta? Itse en vielä osaa sanoa, mut eeeehkä liukoisuusjutut.

    • Pääsykoeinto

      No niin, nyt on pääsykoevaatimukset julkaistu ja täysin samathan ne ovat kuin viimekin vuonna. Meinaattekos heti aloittaa opiskelun ja jos niin miten? Mihin haette? Itse tähtään Helsinkiin proviisoriksi.

    • näintääl

      Keväällä sitten aloitan anatomian ja fysiologian lukemisen. Kemia sujuu muutenkin, kun opiskelen yliopistolla kemiaa toista vuotta. Mieluummin nyt kuitenkin vaihtaisin farmasiaan, ennen en ole hakenut. Jos en nyt - vastoin luuloa - onnistuisi, ei se haittaa, kyllä tuo kemiakin sopii, mutta farmasia olisi käytännöllisempää ja sikäli jotenkin elämänläheisempää.

      • Täälki

        Mäkin opiskelen HYlla kemiaa ja olen päättänyt lähestyä farmasian pääsykoetta lukemalla farmasiaa nyt sivuaineeksi ja toivon että siinä ymmärrys lisääntyy niin että joskus pääsen sisään.


    • farmasiallanyt

      Näintääl, kerro millaista on yliopistolla kemian opiskelu. Onko vaikeaa? Millaisia sivuaineita kannattaa ottaa jos ei ole opettajalinjalla? Millaiset työllistymismahdollisuudet? Kiitti jos viitsit vastata

      • Helsinkiiin

        Millaista on farmasialla opiskelu? :)


    • KaisaTT

      Monta kertaa aiotte hakea farmasialle? Itse hakenut kerran ja kolme on ehkä maksimi mitä haen. Pääsisipä ensi syksynä, tämä vaan tuntuu niin vaikealta.

    • Farmasisti

      Pakko kommentoida jotain. itse siis tosiaan nyt ensimmäistä vuotta helsingissä farmasiaa opiskelen. Sisään pääsin kolmannella yrittämällä. Ja ei kyllä tullut mieleen luovuttaa kahden pieleen menneen jälkee kun ala tuntui vaan nii kiinnostavalta. Enemmän epäilytti se että onko se edes mahdollista päästä yliopistoon vai olenko vain liian tyhmä. kemia oli siis jäänyt nollille kahdella edellisellä kerralla. Tänä vuonna sitten kävin kemian kirjoittamssa ja oikeasti opettelin perustehtäviä joita pääsykokeesaa ollut. Kokeen pistemäärä ei päätä huimannut varsinkin kun IFA oli odotettua vaikeampi. Kemian yo arvosana sitten pelasti ja sisällä ollaan :) Tuntuihan se aika uskomattomalta pitkään. Ja opiskelu ainakin näin ekana vuonna on aika rankkaa. Jonkin verran läsnäolopakkoa ja paljon ryhmätöitä. Itse tosin pääsääntöisesti käyn luennoilla. Tekemistä piisaa ja kursseja ja luettavaa tuntuu olevan loputtomiin mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa kun saa opiskelurytmistä kiinni ja osaa priorisoida. Mutta vapaa-aikaa ei liikaa jää. Mutta hyvin yksilöllisesti varmasti koetaan kurssien kuormittavuus. Itselle esim kemia on se heikko lenkki, koska en sitä lukiossa ikinä käynyt. Toisilla aiempia opintoja tukena jolloin ensimmäinen vuosi voi tuntua leppoisammalta. Mutta huippukiinnostavia kursseja on ja tulossa myös :) suosittelen! Ja tsempiä siihen loputtomaan pääsykoeurakkaan. Älkää heittäkö hanskoja tiskiin, ihmisiä täällä on sisäänpäässeetkin :) Ja ei tosiaan ole helpoin ala päästä sisään että ei mitään hävettävää mielestäni jos ei heti tärppää. Toki ei ihan lääkikselle vedä vertoja.

    • fkiinnostunut

      moi farmasisti, oletko farmaseutti vai proviisori tutkintoon tähtäämässä? Milloin opinnoissa alkaa näkyä eroa jos proviisoriksi opiskelee? Kaikkihan kai aloittaa yhdessä jos olen oikein ymmärtänyt. Sitten vielä: pääseekö tenteistä läpi ja miten paljon vaatii lukemista jos käy luennot?
      Miten viihdyt Hkissä, oliko helppo saada asunto, asutko solussa, onko pitkä matka yliopistolle? Saitko kavereita?
      Parasta/ pahinta opiskelussa?

    • Kakkosvuosi123

      En ole aikaisempi vastaaja, mutta opiskelen toista vuotta farmaseutiksi. Farmaseutti- ja proviisoriopiskelijoilla ensimmäiset 3 vuotta ovat samanlaisia. Tämän jälkeen farmaseutit valmistuvat ja siirtyvät työelämään, kun taas proviisorilinjalaiset jatkavat opintoja vielä kaksi vuotta. Ensimmäisten 3 vuoden aikana eroja näkyy pääasiassa valinnaisissa, sillä proviisorivaiheessa pakollisia opintoja kannattaa suorittaa valinnaisina jo farmaseutiksi opiskellessa, jolloin niiden tilalle voi proviisorivaiheessa ottaa vaikka valinnaisia.

      Tenteistä läpi pääseminen riippuu todella paljon luennoitsijasta ja kurssista. Pahin tähän mennessä on ollut systemaattinen farmakologia, joka on 12 op:n kurssi ja jossa opetellaan 1200 sivuisen kirjan avulla kaikki 1300 lääkeainetta vaikutusmekanismeineen ja haittoineen - ja nämä pitää siis oikeasti hallita kunnolla. Peruskurssit ja mikrobilsan labrat ovat itselleni olleet helpoimpia, johtuen osittain omasta kiinnostuksesta, osittain kurssien helposta tasosta. Joillain kursseilla tenttikysymykset (noin 40 kpl) annetaan valmiina (mm. lääkevalmiste 1 ja tautioppi) ja näihin saa siis ennalta etsiä vastaukset. Noista sitten tenttiin arvotaan noin 20 kysymystä. Tästä huolimatta olen menestynyt näissä tenteissä huonosti, sillä - tietysti, kun vastaukset on mahdollisuus etsiä etukäteen - hyvät pisteet saadakseen on osattava vastata täsmälleen oikein ja kysymykset ovat hyvinkin pikkutarkkoja (esim. luettele kaikki säädellysti vapauttavan lääkeaineen apuainetyypit ja niiden merkitys lääkevalmisteessa).
      Osa tenteistä on monivalintoja tai oikein väärin väittämiä, jolloin väärästä vastauksesta saa miinusta. Nämä ovat myös pahoja, sillä riittävän kauan tenttiä tuijotettuaan kaikki vastaukset tuntuvat yhtä järkeviltä. Eroa väittämissä saattaa olla vain yhden sanan verran :D (farmakokinetiikan tentissä taisi olla yksi väittämä, jossa ero oli sanoissa "suodattuu" ja "siivilöityy" :D)

      Itse en pahemmin käy luennoilla, sillä päästäkseni läpi kursseista joudun silti tekemään hommia kotona. Jotkut luennoitsijat ovat todella hyviä, mutta toiset lukevat suoraan dioilta, jolloin on "järkevämpää" lukea samat asiat kotona. Monesti tentin lisäksi kursseihin kuuluu 1-3 palautettavaa tehtävää, jotka voivat kurssista riippuen vaikuttaa arvosanaan 5-50%. Eli opiskeltavaa riittää ja itselläni meinaa ajoittain loppua vuorokaudessa tunnit kesken. Käyn myös opintojen ohessa töissä noin 1-5 pv/viikko, mikä tietysti vaikuttaa...

      Parasta farmasialla on yhteishenki. Pahinta on varmaan opiskelen rankkuus, mutta kun oppii hallitsemaan stressiä, niin kaikesta selviää.

      • 12345678asdfghj

        Tenteistä läpi pääseminen riippuu pelkästään sinusta itsestäsi. Oot ymmärtänyt koko kurssin merkityksen väärin, jos 1300 lääkeainetta olet opetellut ulkoa. Selvästikin olet opiskelutavoiltasi peruskoulutasoa. T. Proviisori


      • Urpojaturbo
        12345678asdfghj kirjoitti:

        Tenteistä läpi pääseminen riippuu pelkästään sinusta itsestäsi. Oot ymmärtänyt koko kurssin merkityksen väärin, jos 1300 lääkeainetta olet opetellut ulkoa. Selvästikin olet opiskelutavoiltasi peruskoulutasoa. T. Proviisori

        Taitaa proviisoria harmittaa, kun ei osaa kaikkia lääkeaineita ulkoa.


      • fkiinnostunut

        miten 12345678.. on ymmärtänyt kurssin merkityksen?


    • Farmaseutiksiko

      Minä olen myös hakemassa Helsinkiin farmaseutiksi, ensimmäinen hakukerta. Lukiota en ole käynyt, vaan amiksen. Tällä hetkellä opiskelen ensimmäistä vuotta laborantiksi ihan sillä ajatuksella, josko tästä olisi hyötyä farmasialle hakiessa ja siellä opiskellessa. Alunperin piti hakea vasta tämän koulun jälkeen, mutta en enää maltakaan odottaa. ;)

      Suurin haaste tulee varmasti olemaan kemia mitä pääsykokeisiin tulee. Kemiaa olen tosiaan opiskellut ennen tätä yläasteella noin kymmenen vuotta sitten, joten pohjatiedot on hyyyvin vähäiset. Tässä kolmessa kuukaudessa mitä on labra-alaa opiskellut, on tullut opittua jo paljon, mutta ei toki kovin syvällisesti. Täytyy itsenäisesti lukionkin kursseja tutkia.
      Anatomia ja fysiologia voi mennä paremmin, vaikka tuo kirja aika jytkyltä ja suurelta urakalta näyttääkin... :D

    • farmasiako

      Täälläki yks joka lukee farmasian pääsykokeisiin. Nyt menossa kemian 3. kurssi, vielä 4 ja 5 kurssi käymättä. onko tuo 4 kurssi sit oikeesti ees tarvittava ku kaikki niin väittää ? :0 pääsykoekirjaa en ole vielä edes ostanut. Ite kirjotin terveystiedon C, pitkä matikka B, Maantieto C, Äikkä B ja lyhyt enkku A. Onko silti mahollista päästä näillä arvosanoilla. Miten te muut hakiat ootte kirjottanu yo kokeissa? Vähän myös jännittää muuttaa uuteen kaupunkiin, kun olen alun perin Oululainen. Onko muita jotka tulee Kuopion ulkopuolelta??

      • farmasiako

        Ainiin biologian kaikki kurssit käyty mut sitä en lähtenyt kirjottamaan. Siinä ka. noin 8


    • Farmaseutti2014

      Hei

      Kannattaa miettiä, etenkin te joilla kemia tökkii, onko ala todella teille tarkoitettu. Kemian opintoja minulla oli lukiossa täydet takana sekä kirjoitin myös kemian yo-kokeessa. Farmasialla kemian kurssit olivat haastavia: vaativat sitoutumista opintoihin. Jos ette ole valmiita opiskelemaan kemiaa tai se tuntuu haastavalta, niin kannattaa harkita toista ammattia.

      • Farmasisti15

        Jep, tässä on asian ydin. Farmasia on isoksi osaksi kemiaa ja biokemiaa, joten jos ne eivät kiinnosta ja/tai suju, niin kannattaa kysyä itseltään onko hakeutumassa oikealle alalle. Jos taas nuo aihepiirit kiinnostavat ja motivaatiota niihin löytyy, voin suositella lämpimästi tätä järjettömän mielenkiintoista alaa! T. Toisen vuoden opiskelija Helsingistä


      • Sarannnna

        Mutta kemiaankin voi into löytyä opiskelemalla. Itse en ollut lukioaikoina kemiasta juurikaan kiinnostunut ja kävin vain ekan pakollisen kurssin. Pääsykokeeseen opiskelin asiat itse ja kun opinnoissa kemia alkaa mennä enemmän kliiniselle puolelle ja lääkeaineisiin, alkoi asiat aueta ja kiinnostaa ihan uudella tavalla. Ja ahkeralla laskemisesta oppii!
        Terveisin kolmannen vuoden opiskelija :)


    • luesopivasti

      Hieno ala. Mites vanhojen pääsykokeiden tekeminen, esim. 3 kpl, pääsykokeen alla? IFA ja kemia kannattanee löysätä loppua kohti ja ladata vaan akkuja rentoutuen loppuaika.

    • Loda

      Heippa ! Itse olen kanssa hakemassa Helsinkiin nyt toista kertaa ! Motivaatio päästä sisään on todella suuri !! Aloin tammikuun alussa käymään kemioita alusta lähtien läpi, sitten kun olen kaikki viisi kirjaa käynyt perusteellisesti siirryn IFAan. Viimevuonna en lukenut paljon ollenkaan, IFAn osuus meni todella huonosti, kemia taas tosi hyvin. Kemia onkin minulla se syy miksi tähän kouluun haluan, sen opiskelu on vaan niin mielenkiintoista ! Osasisko joku opiskelija sanoa että minkälaisia asuntoja viikissä opiskelijoilla on ? Onko koululla jotain omia vai vuokraako yksityiseltä ? Minkälaisia päiviä farmasialla on, ehtiikö koulun jälkeen vielä harrastamaan ? :) kiitos vastauksista !

      • Hohhoijjakkaa

        Farmasiaa opiskellaan Helsingin yliopistossa, ei siis missään koulussa.


      • Camooon

        Et oo tosissas xDXD


    • Jepulisjee113

      Minulla on Hoasin (Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö) kautta yksiö Viikissä. Todella hyvällä paikalla, yliopistolle ihan muutaman minuutin kävelymatka. Tiedän myös monia muita, joilla on Viikissä asunto. Oman kokemukseni perusteella Viikissä on rauhallista ja paljon perheitä. Asuntoa ei pysty itse valitsemaan, vaan HOAS tarjoaa vapaita asuntoja mahdollisimman hyvien kulkuyhteyksien varrelta. Asunnon saanti Viikistä on aika sattuman kauppaa, mutta yliopistolle on muualtakin todella hyvät yhteydet. Yksityiset markkinat ovat toinen vaihtoehto, mutta Helsingissä esim. yksiöstä voi joutua helposti maksamaan 700-800€/kk. Hoasilla pystyy nykyään hakemaan suoraan yksiötä, mutta yksiöjonot ovat yleensä todella pitkät. Itse maksan yksiöstä noin 500€/kk. Aiemmin asuin HOASin kautta solussa kauempana, ja siitä maksoin noin 300€/kk. Soluasuntoa jonotin 4 kuukautta ja yksiötä 2 kuukautta.

      Yliopisto ei siis suoraan tarjoa asuntoja, vaan valtaosa opiskelijoista asuu HOASin tarjoamissa asunnoissa. Osakuntien kautta on myös mahdollista hakea asuntoa, mutta näistä en tiedä tarkemmin. Osakuntaan tarvii tietysti liittyä (ja maksaa se vuosimaksu), jotta asuntoa voi hakea. Yksityiset markkinat ovat siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että asunnon voi itse valita. Tämä tosin vaatii jonkin verran maksukykyä.

      Päivät vaihtelevat todella paljon. Ensimmäinen vuosi ja toisen vuoden syksy taitavat olla kiireisimmät, sillä silloin on todella paljon suoritettavia kursseja. Päivät voivat olla mitä vain 0-8 tunnin väliltä, riippuen kuinka aktiivisesti käy luennoilla/opiskelee kotona. Lisäksi se, missä välissä ja paljonko suorittaa valinnaisia vaikuttaa päivien pituuteen. Jotkin valinnaiset kurssit järjestetään vain joka toinen vuosi, ja joitakin kursseja järjestetään klo 16-18 tai viikonloppuisin. Itse käyn opintojen ohessa töissä ja ehdin sen lisäksi harrastaa liikuntaa muutaman kerran viikossa.

    • Onppu23

      Millä keinoilla ootte alkaneet käymään IFAa läpi?
      Kannattaako vanhat pääsykokeet käydä läpi ja korjata niiden väärät väittämät?
      Parhaat keinot ja tekniikat miten asiat jäisi tarkasti muistiin?
      Tsemppiä kaikille hakijoille :)

    • Kaisabbbb

      Hei, ilmeisesti nuo pisterajat ovat siis noita ns. "Skaalattuja" pisteitä? En tiedä, mikä skaalaus esim. Kuopiossa on mutta paljonko esim. Viime vuonna olisi tarvinnut "oikeita" pisteitä oikein, kun skaalatut ovat 33,95/56? Kiitos jos joku avaa tyhmälle.

    • Tulevafarmanisti12345

      Kuopion skaalauskerroin on muistaakseni 0,4. Eli jos skaalatut pisteet ovat viime vuonna olleet 33,95, niin raakapisteitä on tarvinnut saada 24,25. Helsingissä pisteitä ei skaalata.

      • Kaisabbbb

        Aivan joo! Kiitos vastauksesta :)


    • Farmasiahakija20177

      Minkähän verran kokeeseen tulee apuja? Täytyykö kaikki toisenasteen yhtälökaavat muistaa yms? Täytyykö myös opetella ulkoa esim etanolin kemiallinen kaava?

      MAOL-kirjaa kun ei koetilaisuuteen viedä :)

    • kuopiossaollaan

      Kokeeseen ei perinteisesti ole tullut mtn apuja, toisenasteen yhtälökaava ja esim etanolin kaava ovat hyvin yksinkertaisia, joten kokeessa pärjätäkseen kannattaa opetella vähän enemmänkin:D kuitenkin hyvällä laskurutiinilla pärjää

    • Hennaliini

      Joko kokeet jännittää?? Mihin olette hakemassa? Itsellä valmistautuminen vähän ollut hidasta ja en tiedä että kannattaako farmasiaa sitten opiskellakaan. T: ap

      • Sadekuuro1

        Ei vielä jännitä, varmaan vasta päivää ennen koetta jännittää :D en oo itseasiassa alottanutkaan lukemaan, syksystä asti oon kemiaa opiskellut yliopistossa nii kemiaa tuskin luen ollenkaan, fysiologian ja anatomian kirjan sain viime viikolla kirjastosta niin varmaan parin viikon sisällä alan sitä lukemaan :)


      • Sadekuuro1
        Sadekuuro1 kirjoitti:

        Ei vielä jännitä, varmaan vasta päivää ennen koetta jännittää :D en oo itseasiassa alottanutkaan lukemaan, syksystä asti oon kemiaa opiskellut yliopistossa nii kemiaa tuskin luen ollenkaan, fysiologian ja anatomian kirjan sain viime viikolla kirjastosta niin varmaan parin viikon sisällä alan sitä lukemaan :)

        Niin ja siis haen proviisoriksi ja farmaseutiksi sekä helsinkiin että kuopioon.


      • 2016helsinki

        Ei jännitä, proviisoriksi Helsinkiin (pääsin jo viime vuonna farmaseutiksi opiskelemaan). Kannattaa opiskella farmasiaa, tiedekunnassa tyytyväisyys alavalintaan ja opintoihin on kyllä korkealla tasolla. Opintojen vaikeudesta tosin valittaa lähes jokainen ja syystäkin.. Kaikki on kuitenkin opittavissa ja tentit läpäistävissä varsinkin jos on valmis hieman hidastamaan suunniteltua tahtia ja hieman pitkittämään valmistumista, joten siitä ei kannata huolehtia.


    • 2016helsinki

      Luennoilla tulette sisäänpäässeet sitten kuulemaan siitä miten farmaseutti ei voi työelämässäkään arvailla tai selostaa omiaan vaan turvallisuuden takia on tärkeää tietää tai kysyä. Luulenpa että tästä syystä pääsykokeessakin saa miinuspisteitä vääristä vastauksista ja pisterajat ovat matalia, koska sisäänpäässeet eivät arvaile. Itsekin vanhoja pääsykokeita tekemällä tulin siihen tulokseen että kannattaa minimoida virheiden määrä, joten vastasin noin puoleen tehtävistä ja sain muistaakseni alle 2 pistettä miinuksia. Eli vielä tiivistettynä: päästäkseen sisään ei tarvitse tietää kaikkea, mutta virheitä ei kannata tehdä. :)

    • Farmasianopiskelija755

      Yhdyn aiempiin viesteihin eli opiskelkaa lukion kemiat hyvin, sillä ekana vuonna on paljon kemiaa, missä lähdetään lukion kemiasta reippaasti eteenpäin ripeällä tahdilla. Eli nyt vaan laskemaan. Myöskin tuota fysiologian ja anatomian kirjaa tullaan pitämään jatkossa kursseilla pohjatietona eli kyllä ne asiat kannattaa osata. Pääsykoe mittaa jokaisen opiskeluvalmiuksia alalla ;)

    • Farmasisti

      Yhteishaku päättyi tänään, minne päädyitte hakemaan?
      Ja missä vaiheessa muiden lukemiset menee? :)

      • FarmasiaanHakija69

        Olen itse tämän kevään valmistuva abi ja olen hakenut opiskelemaan farmasiaa Kuopioon :). Lukeminen: IFAa toinen kierros, lihasket melkein kerrattu ja siitä jatketaan. Kemia on suht koht hallussa, mut tilasin valmennuskurssin, jotta jotkin kemian asiat vielä hahmoittuisivat preppaus.

        Teen samalla vanhoja valintakoetehtäviä sekä ifasta että kemiasta testatakseni osaamiseni :). Onnea vain kaikille hakijoille valintakokeeseen riippumatta hakeeko helsinkiin vai kuapioon!


    • Farmasiaan

      Mä hain ensin Helsinkiin proviisoriksi ja farmaseutiksi ja toisena Kuopioon. Helsinki olisi itselle parempi opiskelupaikka, mutta pääasia että pääsisi opiskelemaan!
      Itsellä on IFA:sta toinen kierros käynnissä. Ensimmäisen kerran luin melko rauhalliseen tahtiin ja tein hyvät muistiinpanot. Nyt toisella kerralla olen lukenut kirjan ohessa muistiinpanoja ja lisäksi mulla on Eximian valmennuskurssin materiaalit. Kemiaa olen lukenut samalla ja vaihtelun vuoksi lasken välillä laskuja yms.

      Mun luku-urakka on muuten ihan hyvässä vaiheessa ja ihan hyvät fiilikset hakuun liittyen, mutta aika rankkaa on ollut, kun käyn samalla kokoaikaisesti töissä. Olisi niin ihanaa olla taas abi ja saada lukea kaikki päivät, mutta nyt vähän vanhempana ei ehdi niin paljoa panostaa kuin haluaisi. Olisi kiva kuulla teiltä muilta töissäkäyviltä, että miten teidän lukeminen on sujunut, onko tuntunut rankalta yhdistää työ ja pääsykokeisiin luku? Itsellä meinää välillä puhti loppua, mutta motivaatio on korkealla ja toivon yli kaiken, että pääsen opiskelemaan! :) Tsemppiä kaikille kanssahakijoille!

    • Lehtisenjuha

      Farmasian opinnot on parissa vuodessa suoritettava pikatutkinto. Suoritetaan yliopistossa. Farmaseutti on vähän kuin merkonomi. Farmaseutit työelämässä on hyvin tienaava, JL tienasi 115 tuhatta. Tosin pitää olla hyvin verkostoitunut (maffia) ja ehkä saada oma apteekkikin. Pitää varmistua siitä että kuuluu verkostoon, sitten saa hyvän työpaikan.

    • Nampe

      Miten kuopion pisteet skaalataan? mulla ois yo-todistuksesta lähtöpisteitä 49 niin olisi kiva tietää paljonko pitäisi pääsykokeesta suunnilleen saada, että pääsisi farmaseutiksi ja entä proviisoriksi? olen ensikertalaiskiintiössä

      • aaaaaaaaaaab

        Kerro 1,4:llä


    • Plinksplonks

      Miten on, aiotteko opetella kaikkien verisuonien nimet, lihasten nimet, kaikki luut jne? Nehän ovat sitäpaitsi latinaksi!

      Pääsykokeessahan on monivalintakysymyksiä, ei kai silloin niitä tietoja tarvita? Tähtäättekö siihen että osaatte ihan kaiken ja joka ikisen pienen yksityiskohdan?

      Paljonko pisteitä pitäisi saada pääsykokeesta jos haen kuopioon ja saan yo todistuksesta 61 pistettä?

      Millaiset mahdollisuudet on päästä Helsinkiin jos yo todistuksesta saan 32 pistettä?

      Farmaseutiksi haluaisin...

      • Zxcvbnmm

        Helsinkiin vaaditaan ifan ja kemian osioista vähintään 4 pistettä (yhteensä siis 8), jotta koe hyväksytään. Aiemmin helsinkiin on päässyt yhteispisteillä n. 38, eli sulla kyl riittää todennäkösesti jos saat molemmista osioista sen 4 pistettä :)


    • Tsemppailijavaan

      Itse hain itse viime vuonna työn ohella ja pääsin. Kaikki on mahdollista oikealla motivaatiolla ja lukemisilla. Nyt opintojen aikanakin käyn kokopäivätöissä mikä on haastavaa ja hidastaa hieman mutta raha on ansaittava jostain. Tsemppiä hirveästi, varsinkin työn ohella hakeville ;)

    • Epävarmaasdasd

      Tein 2011 ja 2010 kokeet harjotuksena ja pisteet jäi kyllä vähiin. Uudemmat kokeet menee helposti läpi, koska esim. kemiassa painotetaan laskuja uudemmissa kokeissa.. Ihimisen anatomia osuuden kysymykset eivät tunnu myöskään niin kieroilta näissä uudemmissa.... onko muut samaa mieltä? Ehkä minun pitäs vain harjoitella enemmän.

      • Pääsykoeonvaikea

        On ne monivalintakysymykset IFAn osiossa vaikeita koska nippeliteitoa kaikissa kysymyksissä
        Kemian osuudessa ensimmäiset tehtävät on helpompia perus asioita
        Viimeiset laskut ja tehtävät on vaikeammat
        Niistä saa ymmärtääkseni enemmän pisteitä
        Helpompaa on kuitenkin nykyään kun ei tarvita fysiikkaa!! Se helpottaa paljon!


    • Täälki

      Nyt alkaa loppua usko. Lehdissä on ollut useita juttuja siitä kuinka farmaseutti on katoava ammatti. Tietokoneet tulee hoitamaan nämä asiat tulevaisuudessa. Kannattaakohan kouluttautuminen sittenkään?

      • nonniiiii

        Ei ole katoava ammatti. Tietokone ei voi korvata täysin lääkeneuvontaa ja farmaseutit työllistyvät muuallekin kuin apteekkiin.


    • Jeeeeeeeeeee

      Minkä ikäistä porukkaa on muuten hakemassa? :D itse 20v ja nyt menossa toinen välivuosi lukion jälkeen :)

      • Yo2017

        18v eli olen tämän kevään ylioppilas :) En haluaisi pitää välivuotta mutta luulen että niin kuitenkin käy koska en ole ehtinyt lukea niin paljon kirjoitusten takia


    • varjoisa

      Täältä löytyy 19-vuotias hakija. Haen vasta ensimmäistä kertaa ja hiukan hirvittää tuo, että miten löytää pääsykoepäivänä paikalle. Itse koe ei juurikaan huoleta, tuskin kuitenkaan sisälle vielä tänä vuonna pääsen. Kemia menee hyvin, mutta fysiologia tökkii. Biologia on mulla ollut aina reilusti kemiaa vahvempi, mutta jälkimmäinen on alkanut sujua tämän vuoden aikana. FYA on kuitenkin niin tiivistä settiä, enkä ole ikinä ollut hyvä "pänttäämisessä", joten kaiken tuon sisäistäminen ja liittäminen vanhaan tuttuun on ollut aika haastavaa. Ei kuitenkaan vielä kiirettä päästä sisälle, mieluusti otan välivuoden tähän.

      • farminen

        täällä ensimmäisen vuoden farmasian opiskelija Helsingistä! haetko hki vai kpo? voin neuvoa paikalle tulossa jos siis Helsinkiin tulet kokeeseen niin ei tarvitse stressata siitä:)


      • jänskääää

        Täällä myös yksi tämän kevään farmasian hakija! Menen tekemään pääsykokeen Helsinkiin, ja olen myöskin jo hieman murehtinut tuosta oikeaan paikkaan löytämisestä. Lisäksi on mietityttänyt se, että jos tulee paikalle omalla autolla, niin onko siellä millaiset parkkimahdollisuudet? Onko kampuksilla minkä verran parkkitilaa vai pitäisikö johonkin kauemmaksi yrittää jättää autonsa? Eli olen kuulolla jos viitsit jakaa niitä neuvoja:)


      • farminen

        mulla on kokemusta vain Viikin kampuksesta (jos pääsykoesaleja siis on myös muilla kampuksilla) mutta jos tulee aikaisin aamulla, niin yleensä autopaikan kyllä löytää:) ja jos kampuksen paikat ovat täynnä, niin viereisen Prisman parkkiin mahtuu kyllä aina!:D


      • varjoisa

        farminen, meikä hakee ensisijaisesti Kuopioon, mutta käyn kokeen tekemässä Vaasassa. Hieman kyllä kaduttaa tuo valinta, kun tuntuu, että muualle olisi saanut paremman opastuksen :D Tuttu lupasi kuskata yliopistolle ja olettaisin, että koe kuitenkin siellä pidetään?


      • jänskääää

        Pääsykoepaikkaa ei ole vielä julkaistu, mutta olen ymmärtänyt että aikaisempien vuosien kokeet ovat järjestetty viikissä, ja olettaisin että tänä vuonna tulee tuskin poikkeusta, jos kerta viikin kampukselle farmasian opetuskin on keskittynyt :D mutta suuntaan sitten Prismalle, jos paikkaa ei tunnu aamulla löytyvän. Murheena oli juuri se, että jos kampuksen omaan parkkiin ei mahdu, niin mitäs sitten, mutta kiitos vinkistä :)


      • farminen

        Joo, luulisin vahvasti että on Viikissä:) kannattaa tosin vielä tarkistaa sitten lähempänä, että missä salissa jne on ettei sen vuoksi mene valintakoe ohi:D viikissä löytää kyllä helposti salit:) ja sinä Vaasaan hakija, erittäin todennäköisesti se on yliopistolla, joten etköhän löydä kun lähtee vaan ajoissa! :)


      • pääsykoesalit
        farminen kirjoitti:

        Joo, luulisin vahvasti että on Viikissä:) kannattaa tosin vielä tarkistaa sitten lähempänä, että missä salissa jne on ettei sen vuoksi mene valintakoe ohi:D viikissä löytää kyllä helposti salit:) ja sinä Vaasaan hakija, erittäin todennäköisesti se on yliopistolla, joten etköhän löydä kun lähtee vaan ajoissa! :)

        Ainakin Helsingissä pääsykokeita on ollut myös muissa Yliopiston tiloissa Viikin lisäksi. Itse siis olin viime vuonna keskustassa pääsykokeessa. :) Salit löytää kuitenkin helposti, joten ei huolta.


    • Pääsykoe

      Noin viikko vielä aikaa! Tunnetteko olevanne valmistautuneita kokeeseen. Miltä tuntuu? Miten aiotte lukea tämän viimeisen viikon?

    • Aaaaasdfghh

      Vuoden 2014 pääsykokeessa piti vastata onko väittämät oikein vai väärin. Väite 3 "sympaattisen hermoston aktivaatio lisää syljeneritystä" on oikeiden vastausten perusteella totta. Ifassa sivulla 136 kuitenki lukee sympaattisen hermoston vaikutuksissa "vähän, paksua sylkeä".

      Haluisko joku selventää tätä vähän, oon vissii liin tyhmä. :'D

      • uyfvk

        tarkemmin asia on selitetty ruoansulatuselimistön yhteydessä


      • farmaseutti2016

        Sekä sympaattinen että parasympaattinen hermosto lisää syljeneritystä, mutta syljen koostumus on erilaista, niin kuin myös itse sanoit. Eli tämä on juuri perinteinen farmasian valintakoekysymys: vastasit "erittyy vähän" eli siis kuitenkin erittyy.


      • Aaaaasdfghh

        Aaaivan joo, kiitos tästä! :D


    • Ääääääääh

      Näkyykö teillä jotain taulukkoa helsingin yliopiston sivuilla, jossa olisi ilmoitettu kunkin hakijan koesali? Salijaot piti julkaista 16.5 klo 20 mennessä, mutta itselläni ei näy mitään taulukkoa. Sivulla lukee vaan "taulukko kunkin hakijan koesalista" ja "etkö löydä nimeäsi taulukosta?" Itselläni ei siis koko taulukkoa näy missään..😩

      • Häähh

        Ihmettelin kanssa samaa ja nyt tänään siellä lukee, että paikat ilmoitetaan edellisenä päivänä. Onko kellään tietoa onko koe tänävuonna viikissä vai jossain ihan muualla?


      • jänskääää

        Olen kanssa odotellut huhtikuusta lähtien, että koska tulisi jotakin lisäinfoa koskien koepäivää. Salijaon lisäksi ei ole myöskään julkaistu "näin valmistaudut kokeeseen"- ohjeita, mikä on melko turhauttavaa. Koe on kuitenkin jo alle viikon kuluttua ja olisi mukava tietää minne päin Helsinkiä pitäisi koepäivänä suunnistaa, millä kulkee paikanpäälle, yöpyykö jossakin yms. kun meitä hakijoita tulee kuitenkin pidemmänkin matkan takaa. Mielestäni vähän huonosti hoidettu nämä järjestelyt, jos ei voida vasta kuin päivää aikaisemmin ilmoittaa koesalit ja muut tarkemmat tiedot. Tietääkö kukaan voiko yliopistoon ottaa jotenkin yhteyttä asian tiimoilta?


      • Bööööö
        Häähh kirjoitti:

        Ihmettelin kanssa samaa ja nyt tänään siellä lukee, että paikat ilmoitetaan edellisenä päivänä. Onko kellään tietoa onko koe tänävuonna viikissä vai jossain ihan muualla?

        Kuopion yliopiston sivuilla tais lukea että helsingissä koe on viikin ja keskustan kampuksella!


      • Hakijamyös

        Siinä lukee näköjään myös, että valintakokeen paikat ilmoitetaan koetta edeltävänä päivänä :o


      • toinenhakija

        on kyllä harvinaisen ärsyttävää kun eivät voi edes viikkoa aikasemmin julkaista, koska aika varmasti heillä kuitenki tiedessa ne. ja itsetulen kauempaa ja varasin hotellin, jotta pääsykoeaamuna on aikaa löytää oikea paikka eikä tarvi miettiä onko juna myöhässä tai bussi ruuhkassa ja panikoida


    • kuivaikeetajarjestaa

      Ärsyttävää että ilmoitettu päivä ei pidä. Pitäisi ainakin viikki vai keskusta. Tyhmää ottaa hotelli väärästä paikasta. Aiemmin aakkosten loppupää keskuskampuksella

    • fuksi2016

      Mä kuulin kanssa juttua, että aakkosten alkupää Viikissä ja loppupää keskustassa. En tosin tiedä mistä menee poikki:D Tuttava joka hakee farmasialta proviisoriksi sanoi että hänellä olisi Viikissä, en tosin tiedä mistä tiedon onkinut.

    • tulevafarmaseutti

      Osaako joku sanoa noista sallituista laskimista tarkemmin? Ostin Casion fx-991ex -laskimen ja ajattelin että se varmasti käy, mutta siinä onkin aika laajasti kaikkia toimintoja ja iski epäilys että jos se ei käykkään? Se kyllä listataan Casion sivuillakin funktiolaskimeksi eikä graafiseksi laskimeksi.
      Laitoin viesti Kuopion hakijapalveluille, mutta eivät osanneet sanoa tarkempaa. Sanoivat laittavansa viestin eteenpäin farmasialle, mutta ei oo vastausta kuulunut.

      • Aurinkopilvi

        Itselläni oli tuon tyyppinen laskin viime vuonna kokeessa, eli eiköhän tuo kelpaa!


    • Selvisinpäs

      Minne noi vastaukset tulee ja koska?

    • Aaaaaaaaaaaaq

      Mitä saitte vastaukseksi t 29? Se kalsiumkarbonaattitehtävä. Ite sain a) 0,27g mut aloin nyt epäröimään et laskinko sittenkään oikein 😬

    • Ohi_on

      Juu 0,27g sain myös

    • Ohionn

      Mitä vastasitte t35?

      • farmasia

        3,8 mol


      • Farmis

        Tietääkö joku milloin tulee mallivastaukset?


      • Tuomio

        Mites T. 28 onko vastaus a 5,5x 10-4?


      • farmasia

        sain sama


    • Tulokset

      Mallivastaukset julkaistiin puoltuntia sitten. On myös netissä

      • Jaakkolainenk

        Ei ainakaan Helsingin sivuilla ole...


      • somestara

        Netistä en ole löytänyt mistään virallisia mallivastauksia? Onko sulla linkkiä?


    • Tyhmä0867

      LAitatko linkin?

    • Farmis

      Joo hei linkkiä kehiin!! Mä kytännyt Helsingin sivua ja ei näy

      • Paskss

        Sama, eipä näy...


    • Ggghgtred

      Voiko joku pistää oikean rivin

    • aasdsad

      OIiko ne mallivastaukset tarkotus tulla nytten näkyviin johonkin?

    • Mkkjl

      Oliko helppo koe?

      • Perhanasenrään

        Ei oikeastaan... samperi kun saa miinuspisteitä 😂👍🏽


      • Weeqw

        Kyl se mun mielestä oli helppo


    • niintein

      Niin oli helppo, tyhmiä olette jos ette pisteitä saa. Tein silmät kiinni.

      • sikahelppo

        Mä tein päälläni. Mustekynällä. Ilman laskinta.


    • joojojoj

      Oma kemian rivi:

      BBDADAAAACBBDBCBBCAD

      • Åokfr

        Muuten sama, paitti et 27b, kaks alkoholii ja eetteri


    • Tulokset1

      IFA b,a,c,a,c,a,c,b,a,d,d,d,a,b, d,c,b,b,a,a KEMIA b,b,d,a,d,a,b,a,a,c,b,b,d,b,c,b,b,c,a,d

      • fffa

        onko noi siis oikeat vastaukset vai sun omat, jos on oikeat niin mis ne näkyy?


      • farmasia

        mistä sait vastaukset?


      • Persiilleenmeni

        Vaikuttais oikeilta👌🏽


      • Tulokset2

        Vastaukset on canthian ilmoitusttaululta, otettu


    • Proviisoriksikö

      Viimevuoden proviisorin raja (pelkkä valintakoe pisteet) ensikertalaiskiintiössä n. 34. Onko tämä skaalattu vai raaka? Eli jos on skaalattu niin todellisuudessa kokeesta pitäisi saada tuo 34/1.4? Sain skaalattuna pisteitä 36..mahtaakohan proviisoriks?

      • Jeeeaaaaaa

        Paljon saisit yhteispistekiintiössä pisteitä?


      • Proviisoriksikö

        51 eli ei ainakaan yhteispisteillä proviisoriksi. Valintakoejono ainut tsäänssi :D pistetäängän minut molempiin jonoihin?


      • Proviisoriksikö

        Siis 51 36=87......


    • kpopro

      Jos toi ylläoleva rivi pitää paikkansa, tuli 26,5 raakapistettä. Vähän jäi harmittamaan pari kohtaa ifan osuudessa. Olis vaan pitänyt luottaa intuitioon ja laittaa rasti ruutuu :D

      Haen proviisoriksi, toivottavasti riittäis Kuopioon.

    • LäskiMooses

      Jos rivi pitää paikkansa: 29/40 Proviisoriks Kuopioon.

    • Proviisori

      Koe oli tänä vuonna helppo. Rajat tulee nousemaan!

    • farmasia

      riitääkö 25,5 pistettä farmaseutiksi helsinkiin?

    • Hmmmmmmmmmmm

      Mistä näkee tehtävälapun? Vai muistatteko ulkoa mitä laitoitte mihinkin kohtaan?

      • Farrmaseutti

        Pääsykokeesta sai ottaa mukaansa sen


      • Akskjdidjdjdidkdbdb

        Pystyisikö kukaan laittamaan kuvaa?


    • Nollapohjiltayrittäjä

      Hei! Osaisiko joku arvailla onko 14,25/56 pisteellä mitään toivoa farmaseutiksi Kuopioon, edes nousu varasijoilta? Vai onkohan turha edes haaveilla.. :)

      • Farrmaseutti

        Paljonko saat yo-kirjotuksista pisteitä? Voisitko päästä yhteispistekiintiössä?


      • Qqqqqqqqq

        Viime vuoden raja 17,64, tuskin koepisteillä pääset. Mitkä sun pisteet ois yhteispistekiintiössä?


      • nollapohjilta

        En kyllä taida päästä siinäkään, kirjoitin aineita joista ei saa pisteitä kun en osannut valita oikein. Voi harmi. Ei auta muu kun yrittää ensi vuonna uudestaan..

        Onnea ja menestystä niille joilla toivo sisäänpääsystä elää!


    • Kkoln

      Mitä luulette, pisteitä tuon rivin mukaan 22,25 ja lähtöpisteillä olisi 36 22,25 ja farmaseutiksi Helsinkiin siis hain

      • Juuuuuu

        Varmasti pääset jompaa kumpaa kautta. ainakin mun käsityksen mukaan mitä noi pisterajat on ollu.


    • PharmD

      Onko kellään mitään hajua mistä tuon kokeen voisi nähdä, kun en itse tajunnut napata papereita messiin kokeesta? Vai näkeekö kenties vielä mistään?

    • Mitenköhänkäy

      Hei, mitä luulette pääseekö 16,5 koepisteellä sisään Helsinkiin.
      Lähtöpisteet huonot (15).
      Itellä tuli typeriä virheitä kemian osuudessa ja niistä meni miinuspisteitä. Fysiologiassa vastasin vain 9 tehtävään ja ne meni oikein eli fysiologian puolelta ei tullu miinusta.
      Nouseekohan pisterajat tänä vuonna? Niin ainakin yksi täällä kirjoittanut epäili.

    • Bieckerman

      Tsau, mitkä oli sen laimennus tehtävän ja neutraloimis tehtävän vastaukset? Vastasin muistaakseni laimennus tehtävään 1ml, mites neutralointi? Molemmat tais olla pinnan kipale.

      • Bieckerman

        Lisäys vielä, että vastasin neutraloimiseen 50 xd Onko jollai tietoo vastauksista


      • Elektrolyysi
        Bieckerman kirjoitti:

        Lisäys vielä, että vastasin neutraloimiseen 50 xd Onko jollai tietoo vastauksista

        Kyllä, neutraloitumistehtävän vastaus on 50ml.


      • Åpoith
        Elektrolyysi kirjoitti:

        Kyllä, neutraloitumistehtävän vastaus on 50ml.

        Ei, se on c 100ml


      • Elektrolyysi
        Åpoith kirjoitti:

        Ei, se on c 100ml

        Aivan, tottakai! Yhtälön kertoimet unohtui tyystin.


      • mkkkkk
        Åpoith kirjoitti:

        Ei, se on c 100ml

        miksi ihmeessä pitää kertoa hcl mooli kahdella kun, tehtävässä sanottiin, että sen verran moolia Mg(OH)2 kului neutralointiin. Eikö neutraloinnissa pidä olla samat mooli määrät.


      • kaljaseutti

        Koska molekyylissä on OH- kaksi kappaletta. Yksi HCl (ts. H ) neutraloi yhden OH-, joten 1 moolin Mg(OH)2 neutralointiin tarvitaan 2 moolia HCl.


    • walelääkäri

      Miksei oikeat vastaukset ole vieläkään päivittynyt nettiin?
      Ite luulin hölmöilleeni ifa-kysymykset, koska en ole koskenutkaan pääsykoekirjaan tänä keväänä... mutta jos aiemmin laitettu rivi pitää paikkansa, ois sieltä kuitenkin 11 pistettä tullut.

    • Pääsenkö

      Farmaseutiksi haen
      13,5/ 40 yhteispisteet 49,5 helsinki
      18,9/56 yhteispisteet 82,9 (Kuopio)
      Turku yhteispisteet 54,5

      Riittäisivätkö mun yhteispisteet vaikka koepisteet ovat alhaiset? :/

      • Åqoejfodb

        Mistä löysit viime vuoden pisterajat? Linkki ei toimi


    • joopajoojuu

      Kertokaa ny joku tälle taliaivoille et paljo oli sen laimennus tehtävä vastaus tais olla Suolahappo kyseessä, missä vaadittiin sitä liuosta 25ml

      • Heivaanheihei

        0,20ml


      • Möö1111111111

        100ml


      • 1234321

        Eli 25•0,0316227766/4=0,19764ml. Tuo 0,0316... Tulee siitö kun 10^-1,5

        Ps. kai 30/56 pääsee farmaseutiksi kuopioon? Tuskin proviisoriksi pääsen


      • ksksbsks

        Kumpi?? Vastasin muistaakseni C kohdan, en muista vastausta


      • Ekenls
        ksksbsks kirjoitti:

        Kumpi?? Vastasin muistaakseni C kohdan, en muista vastausta

        Toi 100ml liittyy ihan eri tehtävään, MgOH2 neutralointiin, siihe vastaus on juuriki c)100ml

        Sit Hcl laimennus tehtävä b) 0,20ml


    • Proviisorinahesas

      veikkaisin tänä vuonna yhteispisteiden olevan farmaseutiksi helsinkiin 42-45 (noilla ainakin varmasti pääsee)

      • ncV

        Itellä yhteispisteet 50, toivon että farmaseutin paikka aukeaisi helsinkiin! Tuskin yli kymmentä pistettä nousee rajat kuitenkaan.


    • Crazyisitnot

      Hölmö kysymys, mutta aiempina vuosina kun yhteispisteet on ollut toi 38,niin onko silloin oikeesti muka voinu päästä sisälle et saat vaik lähtöpisteitä 32 ja kokeesta sen minimimäärän eli 4 4? Sehän on hullua :D

      • wwwvvwvvwww

        Joo on päässy 😂 Pisterajat on alhaset koska monilla tulee miinuspisteitä niin paljon, että menee alle 4 pisteen ja koe hylätään


      • Niinkyllom

        Niiin kyllä on :D


    • Helpsjdnf

      Pääseekö proviisoriksi 39/56 pisteillä kuopioon?

    • apuaaaaaaaa

      Mitä luulette pääseekö 40,25 pisteellä (yhteispisteet) helsinkiin farmaseutiksi?

      • Farmasiaaan

        Mitä te olette vastanneet IFA:n kysymykseen nro 5 eli kilpirauhasen vajaatoiminta-kysymykseen? Tuon oikeat vastaukset-listan mukaan se olisi C, mutta eihän se voi mitenkään olla oikein. Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy kyllä ummetus, mutta ei kuukautisten pois jäänti.


      • wwwvvwvvwww
        Farmasiaaan kirjoitti:

        Mitä te olette vastanneet IFA:n kysymykseen nro 5 eli kilpirauhasen vajaatoiminta-kysymykseen? Tuon oikeat vastaukset-listan mukaan se olisi C, mutta eihän se voi mitenkään olla oikein. Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy kyllä ummetus, mutta ei kuukautisten pois jäänti.

        Ifa s. 199, lukee että kuukautiset jäävät pois


      • Hhhhhhhappo

        40,25 yhteispisteet voi olla aika rajoilla varsinkin jos pisterajat nousee viime vuodesta mut pidetään peukkuja!


      • Tyroksiinii

        "Tyypillisimpinä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireina pidetään voimakasta väsymystä, lihasheikkoutta, palelua, selittämätöntä painon nousua, hikoilemattomuutta, kuivaa ja karkeaa ihoa, alavireisyyttä, aloitekyvyttömyyttä ja silmäluomien turvotusta. Oireet voivat kuitenkin olla hyvin monimuotoisia. Hedelmällisyysiässä olevilla naisilla saattaa olla kuukautishäiriöitä, lapsettomuutta ja keskenmenoja."


      • Kokel

        Onks toivoa päästä farmaseutiksi pelkästään kokeen pisteillä 19p?


      • Hhhhhhhappo

        Minkä vuoden painos sulla on? Pääsykoemateriaaleissa lukee että ifasta täytyy olla vuoden 2011 tai uudempi.

        "Ruokahalu huononee, mutta paino nousee silti. Monet elintoiminnot hidastuvat: sydämen syle hidastuu, suolen toiminta heikkenee (ummetus) ja naisilla kuukautiset jäävät pois (amenorrea)."


      • Kokel
        Kokel kirjoitti:

        Onks toivoa päästä farmaseutiksi pelkästään kokeen pisteillä 19p?

        En o ensikertalainen ja Kuopiosta kysymys


      • Sssfghjl

        Ensikertalaiskiintiöllä ei juurikaan ole vaikutusta farmasian pisterajoihin, on sulla mahollisuudet päästä


      • Kokel

        Kiitos)


    • Njooo

      Mitä luulette pääsiskö näillä kuopioon farmaseutiksi? 27,65/56 ja 77,65/140. Noi yhteispistemäärät menee ainaki aika tiukille kyllä vaikka ylittääkin viimevuoden rajan 😔

      • Njooo

        Oon kyllä ensikertalainen ni helpottaisko yhtään?


      • Oukkeiiiii

        Koepisteillä raja viime vuonna 17 joten ihan varmasti pääset 27,65 pisteillä!


    • Farmasiaaa

      Ahaa. Itse olen kyllä lukenut että kilpirauhasen vajaatoiminnassa kuukautiset voivat muuttua epäsäännöllisiksi tai tulla tavallista runsaampia kuukautisia. Että ei sitä mun mielestä voi laittaa noin yleistäen ihan kuin kaikilla naisilla jäisi kuukautiset pois.

      • proviisoriksii

        Musta myös hölmö vaihtoehto, mutta poissulkevalla menetelmällä siihen kyllä päätyi...


      • Qwertlaa

        Ite en kyllä tulkitsis tota kysymyksen muotoilua yleistäväksi. Ja ku noi kolme muuta vaihtoehtoa on niin selkeesti vääriä


      • hypotyreoositsh

        Entäs se vastaus, että veren TSH-pitoisuus on alhainen? Aivolisäkkeen vajaatoiminnasta johtuvassa hypotyreoosissa aivolisäke ei tuota riittävästi TSH:ta, joten eikö tämäkin pidä paikkaansa?


      • Njooo

        Sulta pääsi nyt unohtumaan, että se on hypotalamus joka tuottaa TSH:ta, ei aivolisäke.Aivolisäkkeen vajaatoiminnan takia ei muodostu kilpirauhashormoneja jolloin hypotalamukseen lähetetään käskyjä tuottaa lisää kilpirauhashormoneja stimuloivaa TSH:ta. TSH ei pääse kuitenkaan vaikuttamaan aivolisäkkeeseen sen vajaatoiminnan takia jolloin TSH:n pitoisuus pysyy korkealla.


      • 123567

        Aivolisäkkeen etulohko tuottaa TSH:ta. Pääsykoekirjassa lukee kilpirauhasen vajaatoiminta -infolaatikossa seuraavasti: "TSH:n vajaatuotannosta johtuva hypotyreoosi, sekundaarinen hypotyreoosi, on harvinainen ja johtuu aivolisäkkeen vajaatoiminnasta."


      • HmmmMmmMmm
        123567 kirjoitti:

        Aivolisäkkeen etulohko tuottaa TSH:ta. Pääsykoekirjassa lukee kilpirauhasen vajaatoiminta -infolaatikossa seuraavasti: "TSH:n vajaatuotannosta johtuva hypotyreoosi, sekundaarinen hypotyreoosi, on harvinainen ja johtuu aivolisäkkeen vajaatoiminnasta."

        Juu näinhän se on, TSH aivolisäkkeestä ja TRH hypotalamuksesta.
        Yleensähän se matala TSH-pitoisuus ei liity hypotyreoosiin, paitsi just noissa harvinaisissa tapauksissa kun syynä on aivolisäkkeen vajaatoiminta... Mietin vaan, et miten toi kysymys pitäis tulkita.. Mutta jos olet vastannut tuon "matala TSH-pitoisuus veressä" ja saat tehtävästä miinusta, niiin ehdottomasti vaan valitusta kehiin ja oikaisupyyntö!!


    • Kysymysw

      Onkohan mulla mitään mahdollisuuksia päästä Kuopioon farmaseutiksi, jos saan raakapisteitä vain noin 19 (eli ilmeisesti skaalattuna n. 26,6 pistettä?) Ja oliko Kuopioon joku raja paljon pitää saada kummastakin osiosta pisteitä niin kuin Helsingissä pitää saada molemmista osioista vähintään 4 pistettä?

      • Mitäsluulette

        Voiskohan päästä 16,5 koepisteellä Helsinkiin


      • Kokel

        Onks kellä tietoa motako hakijaa tuli tänään kokeeseen (olivat tekemässä koetta). Farmaseutti/proviisori


    • Njooo

      Vaikuttaako muuten mitenkään se jos on valinnu ensi proviisoriks ja sen jälkee farmaseutiks ni farmaseutiks pääsöön mitenkään? Jos pisteet ei riitä provoisoriks mut riittää farmaseutiks ni saanko miinusta siitä että ensisijaisena hain proviisoriks?

      • Kokel

        Jos olet laittanut ensin provisoriksi, hakua farmaseutiksi ei käsitellä. Eli olet vain proviisori haussa mukana


      • Qwerygs

        Ei vaikuta mitenkään, ei tuu miinusta


      • 12345.54321

        Ei tuu mitään miinusta hakujärjestyksestä :)


      • Kokel
        Kokel kirjoitti:

        Jos olet laittanut ensin provisoriksi, hakua farmaseutiksi ei käsitellä. Eli olet vain proviisori haussa mukana

        hm...pitäisi varmista..voin olla väärässä


      • Proviisoriksi

        Opintopolussa lukee Helsingin yliopiston proviisorin koulutusohjelman kohdalla näin:

        "Yhteishaussa voi hakea myös farmaseutin koulutusohjelmaan (hakukohde: ”päähaku, farmaseutin koulutusohjelma, farmaseutin tutkinto (3 v)”), jossa hyväksytyille myönnetään oikeus suorittaa pelkästään farmaseutin alempi korkeakoulututkinto (180 op). Halutessasi voit hakea samanaikaisesti näihin kumpaankin koulutusohjelmaan. Tällöin tulee hakea ensisijaisesti proviisorin hakukohteeseen ja toissijaisesti farmaseutin hakukohteeseen. Huomaa, että sinun on tällöin hakulomakkeella valittava nämä molemmat erilliset hakukohteet. Ensisijaisuudesta ei anneta lisäpisteitä."


    • farmasia

      Mitkä olivat pisterajat farmaseutiksi helsinkiin viime vuonna? Sain 16.75 kokeesta ja 38.75 yhteispisteitä joten tiukille menee...

      • Ttttttttttuuuut

        2015 oli 16,5 ja 38,5, mistä löytäis viime vuoden rajat??


      • farmasia

        niimpä? mäkin löysin vaan 2015 vuoden..


      • tunarii

        mistä löydätte mallivastauksia???


      • farmasia

        selaa ylemmäs tätä keskusteluuu siel on


      • tunarii
        farmasia kirjoitti:

        selaa ylemmäs tätä keskusteluuu siel on

        Onko ne varmasti oikeat? En ole vielä itse löytänyt netistä yliopistojen sivuilta...


      • farmasia

        vaikutti ainakin oikeilta! canthian seinältä otettu


      • Tulokset3
        tunarii kirjoitti:

        Onko ne varmasti oikeat? En ole vielä itse löytänyt netistä yliopistojen sivuilta...

        Jos ei mun aiemmin kirjoittamat vastauket kelpaa, niin voit lukea täsmälleen saman rivin sitten kun vastaukset julkaistaan netissä (jos et lukenut kommenttiani kirjaoittamieni tulosten alla, niin otin ne canthian ilmoitustaululta...) . Ei sulla varmaan kiire minnekkään ole, niin odottele Helsingin yliopiston nettisivujen päivittymistä sitten kaikessa rauhassa -.- . Ajattelin vain ystävällisesti laittaa ne tänne, kun moni niitä kyseli


      • tunarii
        Tulokset3 kirjoitti:

        Jos ei mun aiemmin kirjoittamat vastauket kelpaa, niin voit lukea täsmälleen saman rivin sitten kun vastaukset julkaistaan netissä (jos et lukenut kommenttiani kirjaoittamieni tulosten alla, niin otin ne canthian ilmoitustaululta...) . Ei sulla varmaan kiire minnekkään ole, niin odottele Helsingin yliopiston nettisivujen päivittymistä sitten kaikessa rauhassa -.- . Ajattelin vain ystävällisesti laittaa ne tänne, kun moni niitä kyseli

        Kelpaahan nuo, ajattelin vain, kun joku oli maininnut että nettiinkin ois jo tullut vastauksia, niin kiinnosti toki jos ois virallisilta sivuilta jo saanut infoa. :) Tarkoitukseni ei ollut ärsyttää tai osoittaa epäkiitollisuutta, mutta toki suhtaudun nettipalstan kommentteihin varauksella. Kiitos kuitenkin sinulle, kun jaksoit nähdä vaivaa ja kopioida oikean rivin!


    • Uuutelias

      Mitkä oli viime vuoden rajat Helsinkiin proviisoriksi?

    • Riittääköö

      Kokeesta 18,75 (skaalattuna 26,25), yhteispisteet 80,25, riittääköhän farmaseutiksi Kuopioon?

    • Farmasia

      onko täällä joku muu joka otti kysymys paperin mukana? kuulin että muissa salissa sanottiin että pitää heittää ne roskiin ennen kun päästä sallista!!!

      • Juukelispuukelisss

        No mä ainaskin otin mukaan... Kysyin vielä lähtiessä valvojalta et saako tän pitää ja se sano et saa


    • Farma

      riittääkö 25,5/40 päästä helsinkiin farmaseutiksi pelkkä valintakoelinjalla?

      • farmasia

        varmaasti riittää


    • Unel

      pääsekö Kuopioon proviisoriksi pelkkä valintakoelinjalla 35p?

      • Unel

        kukaan ei halua vastata, mitäs se vois tarkoittaa


      • gfdfdgdf

        Tiukkaa tekee ottaen huomioon edellisten vuosien pisterajat. Jos olet ensikertalainen, ei pisterajat hirveästi saisi nousta. Jos taas et ole, niin pisterajojen tulisi hieman laskea.

        IFA osuus taisi olla helpompi kuin viime vuonna. Monien mielestä kemia oli vaikeampi.


    • Kuopioon

      Onkohan mulla mitään toivoa päästä Kuopioon farmaseutiksi 26 pisteellä (skaalattuna)?

      • Åke-Börje

        Onko täällä muita turkuun hakeneita? Vähän tais mennä penkin alle tää koe 9 pisteellä😔


      • mahtavasuoritus
        Åke-Börje kirjoitti:

        Onko täällä muita turkuun hakeneita? Vähän tais mennä penkin alle tää koe 9 pisteellä😔

        En hakenut turkuun mutta pisteitö sain lukematta ja kemiaa vajavaisesti osaamalla kuusi 😂😂


    • Hhämmentynyt

      Hei nyt aiheutti paljon hämmennystä tuo haku kuopioon. Kun haku on opintopolun sivuilla farmaseutti proviisori olisiko silti pitänyt hakea lisäksi pelkkään farmaseutin paikkaan jos nyt pisteet eivät riitäkään proviisoriksi asti? Todella epäselvästi ilmaistu asia mielestäni.

      • ettaianukkuutänäyön

        Farmaseutti proviisori sisältää pelkästään proviisorin tutkinnon, farmaseutti nimessä tarkoittaa sitä 3-vuoden farmasia osaa joka pitää myös käydä proviisorin tutkinnassa, joten sinun olisi erikseen pitänyt hakea farmaseutuksi (3v)


      • Qäakeö
        ettaianukkuutänäyön kirjoitti:

        Farmaseutti proviisori sisältää pelkästään proviisorin tutkinnon, farmaseutti nimessä tarkoittaa sitä 3-vuoden farmasia osaa joka pitää myös käydä proviisorin tutkinnassa, joten sinun olisi erikseen pitänyt hakea farmaseutuksi (3v)

        Hahah, vähänkö nauratti tuo nimimerkki :D

        Mut juu, valitettavasti asia on näin, olisi pitänyt laittaa toiseksi hakuvaihtoehdoksi pelkkä farmaseutin tutkinto :/


      • Juuuuuu

        Sisältyykö helsingin proviisorin koulutusohjelmaan pelkkä farmaseutti vaikkei pääsisi proviisoriksi? Eihän :o


      • Hereilleny

        Ei sisälly, farmasian koulutusohjelmaan pitää hakea erikseen


      • Hhämmentynyt

        No tästä sen oppii lukemaan ohjeet kunnolla... Mitä mieltä olette riittääkö yhteispisteet 97.55 kuopioon proviisoriksi?


    • Huolimato

      Tiukille menee. Kaksi huolimattomuusvirhettä monivalinnoissa ja pistesaldo 28. Taitaa jäädä liian vähäisiksi proviisoripuolelle Helsinkiin. Yhteispisteillä en pääse.

    • SIIis

      SIIS laitetaanko kokelaat kahteen jonoon eli jos yhteispisteet ei ookkaan niin hyät niin voi päästä pelkän kokeen avulla????? 39/56 mutta yhteispisteet olemattomat

      • Selvisinpäs

        Joo voit päästä kummassa tahansa kiintiössä. Eli riittää, että toinen on tarpeeksi hyvä.
        Itsellä pisteet Helsinki 12,25/ 45,25 saas nähdä kuinka ämmän käy. Arvostaisin todella, että olisi pakollista julkaista nuo pisterajat. Varsinkin kun nyt ei ole mitään käryä, että miten kiintiöt vaikuttivat Helsingin rajoihin viime vuonna.


      • Jjjeeeeeee

        Kyllä.

        "1) Ensin valitaan 78 hakijaa ylioppilastutkinnon pisteiden ja valintakoepisteiden yhteispistemäärän perusteella. Ensikertalaisia hakijoita valitaan 55 henkilöä ja sen jälkeen yhteispisteiden paremmuusjärjestyksessä 23 henkilöä.

        Hakijoiden saadessa saman yhteispistemäärän, järjestys määräytyy valintakokeen kokonaispistemäärän perusteella.

        2) Sen jälkeen valitaan 52 hakijaa valintakoepisteiden perusteella. Ensikertalaisia hakijoita valitaan 36 henkilöä ja sen jälkeen valintakoepisteiden paremmuusjärjestyksessä 16 henkilöä."

        Noin sanotaan opintopolussa kuopion farmaseutin koulutuksen kohdalla.


      • Jjjjiu

        Viime vuonna helsinkiin pääsi yhteispistekiintiössä ei-ensikertalainen 43 pisteellä, luin jotain vanhaa keskustelua. Tuo ei ole siis alin hyväksytty pistemäärä mutta ainakin tolla pistemäärällä joku on päässy. Ainakaan kuopiossa ei viime vuonna ensikertalaiset päässee yhtään sen alemmilla pisteillä farmaseutiksi kuin ei-ensikertalaisetkaan. Helsingissäkään tuskin on suuria eroja ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten pisterajojen välillä, jos on ollenkaan.


    • jujujujul

      mitä mieltä ootte pääsekö ei-ensikertalainen, Kuopioon proviisoriksi valintakoepisteillä 36p

    • farmaseutti532546

      Riittääköhän 41,7 skaalapistettä proviisoriksi? En ole ensikertalainen.

      • farmaseutti5325461

        ^^ Kuopioon siis


    • epäileväinen

      Moni sanonut, että koe oli helppo? Myönnetään, että IFA-kysymykset kyllä miellyttivät, mutta itse koin kemian kyllä hankalammaksi esim. kuin viime vuonna.
      Nimimerkillä viime vuonna kemiasta täydet pisteet, IFAA en päässyt edes läpi (2,5/4p.) Nyt taas IFASTA helpot 11,5/20p. mutta kemiasta vain 13,75 pistettä...
      Uskotteko tosiaan että pisterajat nousee?

      • icepe

        Minustakin kemian osuus oli vaikea - en esimerkiksi muista koskaan kuulleeni sanaa "kahtaisioni", minkä takia jätin vastaamatta siihen kysymykseen. Viime vuonna kemian osuus oli helpompi. IFAn osuudet olivat minusta lähes samantasoiset, viime vuonna ehkä hiukka haastavampi.


      • ituitu

        kyllä mustakin ke-oss oli paljon vaikeampi kuin viime vuonna, mutta hakijoita proviisoriksi oli enemmän(1047hlö), ja viime vuonna oliko 952. Tä on hakijoiden määrä, ei kokeeseen tulleita.


    • Yliopistoonvuonna2030

      18,55 skaalattuna... taitaa haaveeks jäädä farmaseutin paikka kuopiossa. Yhteispisteistä tuskin mitään apua

      • ghdirufyius

        osaako joku sanoa onko viime vuoden opiskelijavalintatilastossa( rajat) näytetty skaalattuna


      • Qqdjsöäääää
        ghdirufyius kirjoitti:

        osaako joku sanoa onko viime vuoden opiskelijavalintatilastossa( rajat) näytetty skaalattuna

        On


    • Imbored

      Epätietoisille tai tukea tarvitseville laadin tämmösen listan vuosien 2016-2012 pisterajoista Kuopion ja Helsingin farmasian ja proviisorin koulutuksiin. Antanee jotain suuntaa niille jotka sitä kaipaavat, sillä näinä vuosina kokeissa ollut samat vaatimukset käsittääkseni. Helsinkihän ei ilmeisesti ole enää virallisesti julkaissut pisterajojaan vuoden 2015 jälkeen minnekkään (Voitte korjata käsitykseni vääräksi, mutta itse en googlettamalla tuoreempia pisterajoja löytänyt, muuta kuin lukuisilta keskustelupalstoilta).


      Lähteet:
      http://hae.uef.fi/hakija-ja-opiskelijavalintatilastot http://www.helsinki.fi/farmasia/opiskelu/opiskelijaksi/materiaalit/Tilasto valinnoista nettisivulle 2016.pdf

      Mallia yhteispiste/koepisteet (raakapisteet)
      lisään vielä prosenttiosuudet raakapisteistä verrattuna koko kokeen pisteisiin, jotka pyöristetty kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella #lääkkistraumat. Tämän pitäisi antaa osviittaa millä osuuksilla kokeesta ylipäätänsä pääsee sisään.
      Koepisteissä myös parhaat pisteet näkyvillä Kuopion tilastoissa, mutta en niitä lisää sillä lähinnä vaan hifistelyä semmoset.

      HUOM! Helsingissä täytyy saada molemmista IFA:sta ja kemiasta 4 pistettä, jotta ylipäätänsä pääsee hakuun mukaan.

      2016: Ainoastaan Kuopio
      Farmasia: 73,16/17,64 (12,6) Prosentti: 31,5
      Proviisori: 95,3/32,41 (23,15) Prosentti: 57,9

      2015: Ensin Kuopio sitten Helsinki
      Farmasia: 76,2/18,2 (13) Prosentti: 32,5
      38,5/16,5 Prosentti: 41,3
      Proviisori: 94,25/33,95 (24,25) Prosentti: 60,6
      69,5/29 Prosentti: 72,5

      2014: Ensin Kuopio sitten Helsinki
      Farmasia: 66,20/15,33 (10,95) Prosentti: 27,4
      38,9/16,6 Prosentti: 41,5
      Proviisori: 91,23/28,84 (20,6) Prosentti: 51,5
      65,2/27,05 Prosentti: 67,6

      2013: You know the drill
      Farmasia: 64,23/15,75 (11,25) Prosentti: 28,1
      36,5/16,15 Prosentti: 40,4
      Proviisori: 94.29/31.01 (22,15) Prosentti: 55,4
      71,75/30,75 Prosentti: 76,9

      2012: Kalakukot ja sitten Stadilaiset
      Farmasia: 71,23/9.03 (6.45) Prosentti: 16,1
      36,05/9,25 Prosentti: 23,1
      Proviisori: 97,98/31,08 (22,2) Prosentti: 55,5
      70,8/29,55 Prosentti: 73,9

      Muita hyödyllisiä linkkejä:

      Lähtöpisteet:
      https://www.helsinki.fi/fi/proviisori-ja-farmaseutti/1.2.246.562.20.72417155404
      https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.13135130824

      Lisäksi ylempänä kommentti Canthian seinältä metsästetystä oikeasta rivistä.

      Ei muuta kuin tuloksia odottelemaan! Toivottavasti edes yhtä ihmistä auttaa!

      Aurinkoista kesää vaan kaikille ja toivotaan parasta jokaiselle!

      PS. Jos kirjoitusvirheitä niin laitan IPadin piikkiin, jolla tätä olen rustannut.

      • Odottavanaikaonpitkää

        Kiitos Imbored :D Hitto vaan ku osais arvioida, että nouseeko pisterajat, ite uskosin että tulee varmastikin nousemaan, mutta kuinka paljon :S Ei kai auta ku odotella 5 viikkoa


      • Jännittäää

        Kiitos! Onko noi koepisteet siis virallisessakin tilastossa raakapisteinä?Onko yhteispisteisiin laskettu kokeen pisteosuus myös raakapisteinä? Taitaa siinä tapauksessa mennä aika tiukille sisäänpääsy Kuopioon 19 raakapisteellä :(


      • Qwlsäs
        Jännittäää kirjoitti:

        Kiitos! Onko noi koepisteet siis virallisessakin tilastossa raakapisteinä?Onko yhteispisteisiin laskettu kokeen pisteosuus myös raakapisteinä? Taitaa siinä tapauksessa mennä aika tiukille sisäänpääsy Kuopioon 19 raakapisteellä :(

        Siis esim viime vuonna kuopioon vaadittu 12,6 raakapistettä, eli 17,6 skaalattua pistettä ja kuopion yhteispisteissä koepisteet on skaalattuna. Tuskin syytä paniikkiin siis :)


      • Imbored
        Jännittäää kirjoitti:

        Kiitos! Onko noi koepisteet siis virallisessakin tilastossa raakapisteinä?Onko yhteispisteisiin laskettu kokeen pisteosuus myös raakapisteinä? Taitaa siinä tapauksessa mennä aika tiukille sisäänpääsy Kuopioon 19 raakapisteellä :(

        Yhteispisteistä. Eli Helsinkiin max. on 100 johon sisältyy 60 lähtöpistettä ja 40 koepistettä. Kuopioon max 140 johon sisältyy 84 lähtöpistettä ja 56 skaalattua koepistettä. Skaalaus siis tapahtuu kertomalla raakapisteet 1,4. Kuopion tilastoissa pisteet on valmiiks skaalattu, joten laskeskelin ne teille laskimella.

        Ja siis raakapisteet näyttäisi proviisoriksi Kuopioon olevan juuri 20 paremmalla puolella, joten valitettavasti 19 voi juuri jäädä sen ulkopuolelle. Kuitenkin jos Farmisialle olet samalla hakenut, nii heittämällä sisään. Ja sieltä sitten proviisorin haku onnistuukin opiskelun ohella myös.

        Tsemppiä vaan ja oottele ihan rauhassa ne viralliset pisteet sitten!


      • Imbored
        Odottavanaikaonpitkää kirjoitti:

        Kiitos Imbored :D Hitto vaan ku osais arvioida, että nouseeko pisterajat, ite uskosin että tulee varmastikin nousemaan, mutta kuinka paljon :S Ei kai auta ku odotella 5 viikkoa

        Samaa arvelisin itsekkin. IFA osuudesta selvisin itse lukematta kirjaa ja vahvalla bilsan taustalla 9 pisteellä ulos. Mutta vaikeaa aina sanoa, miten muilla menee. Helsinkiin hakee kuitenkin farmasialle 1247 ja proviisoriksi 1195 henkilöä. Kuopioon taas farmasialle 952 ja proviisoriksi 1047 henkilöä. Vaikea lähtee lottomaan kuka osaa ja mitä, sekä miten hakujärjestykset vaikuttaa.

        Lähteet:
        http://hae.uef.fi/documents/86380/1240222/Hakijatilasto 2017/6f3b5c0b-60ff-4b3b-837a-ddc5ab2dea85
        https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/2404_kandiohjelmiin-hakeneet-yhteishaussa-2017.pdf

        Voimia siis odotteluun ja nauti hyvin ansaitusta levosta!


      • Ylitietäjä
        Imbored kirjoitti:

        Samaa arvelisin itsekkin. IFA osuudesta selvisin itse lukematta kirjaa ja vahvalla bilsan taustalla 9 pisteellä ulos. Mutta vaikeaa aina sanoa, miten muilla menee. Helsinkiin hakee kuitenkin farmasialle 1247 ja proviisoriksi 1195 henkilöä. Kuopioon taas farmasialle 952 ja proviisoriksi 1047 henkilöä. Vaikea lähtee lottomaan kuka osaa ja mitä, sekä miten hakujärjestykset vaikuttaa.

        Lähteet:
        http://hae.uef.fi/documents/86380/1240222/Hakijatilasto 2017/6f3b5c0b-60ff-4b3b-837a-ddc5ab2dea85
        https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/2404_kandiohjelmiin-hakeneet-yhteishaussa-2017.pdf

        Voimia siis odotteluun ja nauti hyvin ansaitusta levosta!

        Ei näin. Kun haetaan farmasialle, haetaan tietylle alalle. Nyt puhut farmaseutiksi hakeneista.


      • Kiitos palautteesta. Toki yleisesti kun puhutaan farmaseutiksi hakemisesta puhutaan myös farmasialle hakemisesta. Kieliopillinen virhe meikäläisen puolelta, mutta toivottavasti ymmärrystä riittää :)


      • Jännittäää
        Imbored kirjoitti:

        Yhteispisteistä. Eli Helsinkiin max. on 100 johon sisältyy 60 lähtöpistettä ja 40 koepistettä. Kuopioon max 140 johon sisältyy 84 lähtöpistettä ja 56 skaalattua koepistettä. Skaalaus siis tapahtuu kertomalla raakapisteet 1,4. Kuopion tilastoissa pisteet on valmiiks skaalattu, joten laskeskelin ne teille laskimella.

        Ja siis raakapisteet näyttäisi proviisoriksi Kuopioon olevan juuri 20 paremmalla puolella, joten valitettavasti 19 voi juuri jäädä sen ulkopuolelle. Kuitenkin jos Farmisialle olet samalla hakenut, nii heittämällä sisään. Ja sieltä sitten proviisorin haku onnistuukin opiskelun ohella myös.

        Tsemppiä vaan ja oottele ihan rauhassa ne viralliset pisteet sitten!

        Kiitos vastauksesta! :) Tavoite oli päästä sisään edes farmaseutiksi. Toivottavasti tärppää, vielä pitää jaksaa odotella tuloksia :)


    • fsed

      KIITOS)

      • Imbored

        Ollos hyvä fsed :) Tylsyyttään sitä tekee vaikka mitä kun ei enää tarvitse lukea pääsykokeisiin....

        Tsemppiä hakuun!


    • niin11

      harmi ettei kysymyksiä ole tullut ei pääse selvittämään omaa suoritusta

    • JJ98

      Siis löytyykö jostain oikeat vastaukset jo?

      • Rivitysssb

        Ylempänä keskustelussa on oikea rivi


    • niin11

      voiks joku ottaa kopiot niist sivuista ja uploadaa ne johonkin ja linkittää tänne ?

    • Yo2016

      Onko mahdollista päästä farmaseutiksi kuopioon jos sain 27/40 pistettä pääsykokeesta mutta yo tutkinnosta saan vaan 33 pistettä, joten yhteispistemäärä on aika matala.

    • Hyyf

      Onko 27 raakana vai skaalattuna. Jos raakana , proviisoriksi pitäisi riittää, jos skalattuna- farmaseutiksi. Tä on arvo viime vuoden perustella, tänä vuonna raja voi olla korkeampi. Katsotaan , nyt vaikea sanoa. Odotusta ja toivoa)

      • Yo2016

        Ei ole skaalattu noita pisteitä


    • JJ98

      Jos nuo todella ovat oikeat vastaukset, niin saan raakapisteitä fysiologiasta ja anatomiasta 17 (vastasin kaikkiin ja kaksi meni väärin) ja kemiasta 16,5 (jätin vastaamatta kahteen loppupään laskuun eli kaikki mihinkä vastasin menivät oikein). Skaalattuna nuo olisivat 46,9 ja noilla ilmeisesti pitäisi helposti päästä pelkiltäänkin proviisorinkin koulutukseen sisään? O.o Sain yo:ista lähtöpisteitä 72, joten yhteispisteet olisivat 118,9/140 (Kuopioon siis haen ensisijaisesti) ja noilla viimestään on kai jo varmaa, että pääsee vaikka pisterajat nousisivatkin jonkin verran. Olen melkoisen hämmentynyt, kun en tosissani ollut hakemassa edes proviisoriksi, sillä en osannut päättää haluanko enemmän farmaseutiksi vai proviisoriksi, mutta laitoin sen kuitenkin ensisijaiseksi hakukohteeksi, kun se niin kerta pitää tehdä jos hakee molempiin. Nyt kuitenkin sitten näyttäisi vahvasti siltä että proviisoriksi tässä päästään suoraan sisään. :o

    • Luovunkotoivosta

      Onkohan 30,1 skaalatulla pisteellä mahdollista päästä tänä vuonna kuopioon proviisoriksi?

      • toivoaonaina

        En usko, että pääsee.


    • kita13

      Jos joku jaksaís laittaa kysymyspaperit nettiin ois tosi jees

    • tuloksiaodotellessa_

      Onkohan toivoakaan päästä Kuopioon farmaseutiks näillä pisteillä tänä vuonna 19.6/56 :o
      (oon ensikertalaiskiintiössä)... Tein lukiessa kokeisiin vanhoja pääsykokeita ja tänä vuonna kemian osuus tuntui kyllä paljon vaikeammalta, kuin aiempina vuosina!

    • epäilevÄInen

      Moikka!Mitenköhän tarkkoja niiden ruksien teossa ollaaan, itse ylitin niiden pallojen ääriviivat :/

    • diejasamin

      Nyt vasta uskalsin katsoa vähän pisteitäni läpi ja raakapisteiksi sain 24,5... ärsyttävät miinuspisteet! Mitäs luulette riittääkö nuo ensikertalaiselle Helsinkiin farmaseutiksi sisäänpääsyyn?

      • Ylitietäjä

        No aivan varmasti. Eipä se kokeen kokonaisvaikeustaso juuri miksikään ole muuttunut. Monelle menee just miinuspisteillä opiskelupaikka sivu suun.


    • Farmasia

      Riittääköhän 51 pistettä farmaseutiksi helsinkiin yhteispistekiintiössä? Pelkkiä koepisteitä niin vähän (kemia 5 ifa 7) et valintakoejonossa ei mulla ainakaan mitään mahollisuuksia.

    • Sossss

      Eihän Kuopiossa oo mitään minimipisterajoja (kuten 4p/osa Helsingissä)? Sain ifasta vittumaiset 3,5 pistettä (en kerennyt lukemaan sitä kirjaa kovin huolellisesti) niin ei oo ainakaan Helsinkiin asiaa.... Onneks kemiasta sai melkein täydet ja samoin lähtöpisteistä

      • Farmaseutiksi

        Ei tarvitse Kuopioon muuta kuin saada molemmista osioista joitakin pisteitä, eli puoli pistettä tai yksikin piste IFA:sta riittää sisäänpääsyyn kunhan kokonaispistemäärä on tarpeeksi korkea. Näin vastattiin Kuopiosta kun itse mietin ihan samaa, mulla vähän sama tilanne kun sulla. Ei siis syytä huoleen :)


      • Sossss

        Okei, kiitos paljon :) Toivottavasti nähdään syksyllä


    • Menipäshyvin

      Whaat, uskaltauduinpa minäkin tarkastamaan kokeen! 40/40!! :O Wou! Kai se sit ihan hyvin meni :D Onks muita täydet pisteet saaneita? :D

    • tulevaproviisori

      Itsellä raakapistert 28 ja yhteispisteet (skaalattuna) 106,2.. toivotaan ettei nouse pisterajat paljoa

    • proviisoriko

      Raakapisteitä 29,75, yhteispisteet säälittävät 95,6. Yhteispistekiintiössä tuskin pääsen.

      • tulevaproviisori

        Helposti pääset valintakokeen perusteella. näin ainakin uskoisin


      • Esssssiessiii

        Pääseeköhän noilla pisteillä jos ei oo ensikertalainen :(


    • Voihansentään

      Oliks toi koe mielestänne helpompi ku edellisinä vuosina? Ite sain 32 pistettä ja hakemassa Helsinkiin proviisoriksi. Alkupisteet tosi huonot. Mahdankohan jäädä just rajan alle...

      • noniiii

        Minusta anatomian osuus lie liian helppo. Kemia jopa vaikeampi.. Jos olet ensikertalainen uskon että pääset.


      • Voihansentään

        Ensikertalainen olen joo. Niin ehkä kaikkea toivoa ei kannata vielä menettää. Eipä tässä auta muu ku koittaa malttaa ja odotella rauhassa tuloksia...


      • nonniiiii
        Voihansentään kirjoitti:

        Ensikertalainen olen joo. Niin ehkä kaikkea toivoa ei kannata vielä menettää. Eipä tässä auta muu ku koittaa malttaa ja odotella rauhassa tuloksia...

        Toivotaan :)!


      • JJ98

        Minusta taas kemian osuus oli tänä vuonna vähän normaalia helpompi, vähemmän ekstrapahoja tehtäviä lopussa, mutta en sitten tiedä olenko yksin mielipiteeni kanssa. IFA:n osuus taas tuntui aika lailla samantasoiselta kuin ennenkin, vaikkakin kyllä paremmat pisteet sain nyt kuin mistään aiempien vuosien kokeista, joita harjoituksena tein ennen koetta.


      • Sdfga

        Samaa mieltä kemiasta. Jäi vähän semmonen olo, et kaks viimistä tehtävää olis puuttunu kokonaan. Ja muutenkin tuo kemian osuus on aika simppeli, tai siis kun tuntuu et 90 %:sti ihan samat tehtävät toistuu vuodesta toiseen, mitä ny kysymys pikkasen eri taval muotoiltu tai eri aineet ja lukuarvot annettu.
        Mut nii, tässä sen just huomaa, että eri ihmiset kokee eri jutut hankalina tai vaikeina, ku niin eriävää mielipidettä :D
        Omasta mielestä tuo koe oli kokonaisuudessaan paljon helpompi ku aiempina vuosina, mut vaikee sanoo oliko oikeesti vai tuntuko vaan, ku olin laskenu ja päntänny tota kirjaa ihan helv...sti :D


    • Juurikas2017

      Mulla raakoja 20,25/40 ja Helsinkiin farmaseutiksi haen ensikertalaisena.

    • Kuumottelia

      Kuopion hakija määrä melkein kolminkertaistui tai ainakin tuplaantui muutama vuosi sitten mutta piste rajat ei noussut kuin kai 2p noin. Jotenkin siis luulisi, että tuskin muutttu pisterajat kovin radikaalisti :). Itse sain 16p raakoja ja kuopioon hain farmasiaa. Saa nähdä miten käy xd

    • Farmasia

      Suurin osa täällä sanoo et hakee koepisteillä esim helsinkiin 21/40 koepisteellä, nii onks suurimmalla osalla sit niin vähän lähtöpisteitä? Oisin kuvitellu et suurin osa hakis yhteispisteillä varsinki jos on lukion käyny. Luulis et lähtöpisteitä kuitenki tulis helposti ku kaikki on kirjottanu äikän ja suurin osa matikan, kielen ja reaalin. 🤔 Ihan keskivertolukiopapereistakin saa jo lähemmäs 40 lähtöpistettä.

      • Qwryg

        Mut eihän helsinkiin saa pisteitä kielistä ja sit reaaleistaki vaan muutama aine kelpaa. Itse en lukioaikana tiennyt hakevani opiskelemaan farmasiaa, niin en osannut kirjoittaa oikeita aineita.
        Matikan ja äikän toki olen kirjoittanut, mutta kahden aineen pisteet ei hirveesti hyödytä...


      • Farmasia

        Oho sori! Helsingissä olikin niin että kemiasta saa pisteitä mutta ei kielistä😅


    • qmotus

      Itse sain 82,5p yhteispistekiintiössä, toivon mukaan riittää Helsinkiin proviisoriksi.

    • Provviisori

      Vitsit, pääseeköhän 37 skaalatulla pisteellä kuopioon proviisoriks? Kun edellisiä rajoja kattoo niin pitäis päästä tai eikai ne nyt montaa pistettä voi nousta D:

    • djdkdl

      Jos tulokset tulee viimeistään 1.7 niin mihin aikaan ne ovat yleensä tulleet aiempina vuosina?

    • nytvastatarkistin

      Riittääköhän Kuopioon proviisorilinjalle koepisteet (skaalatut) 48 tai yhteispisteet 120, jos nopeasti oikein tulkitsin? Ja siis olen ensikertalaiskiintiön ulkopuolelta, paljonkohan se vaikuttaa?

      • sdfafs

        Älä hölmöjä kysy. Riittää helposti.


      • ei-ensikertalainen

        Riittääköhän ei-ensikertalaiselle 40 pistettä skaalattuna Kuopioon proviisoriksi? Oliko tänä vuonna koe tavallista helpompi? Paljonkohan ne pisterajat maksimissaan voi nousta?


      • Farmassiaaa
        ei-ensikertalainen kirjoitti:

        Riittääköhän ei-ensikertalaiselle 40 pistettä skaalattuna Kuopioon proviisoriksi? Oliko tänä vuonna koe tavallista helpompi? Paljonkohan ne pisterajat maksimissaan voi nousta?

        todennäköisesti riittää! :)


    • Farmasia

      Pääseeköhän 22 koepisteellä ei-ensikertalainen Helsinkiin farmaseutiksi? Mitenköhän paljon rajat mahtaa nousta...

    • Pisteitääääää

      Viime vuoden pisterajat helsinkiin

      Yhteispistejono 27,1
      Koespistejono 10,6

    • farmasia

      mistä löysit nuo? olivatko muka oikeasti noin matalat?

      • Juurikas2017

        Mä katsoin mun tuloskirjettä ja 14,4/30,5 farmaseutiksi oli.


      • Pisteitääääää

        Kysyin sähköpostilla helsingin yliopiston hakijapalvelusta. Iteki mietin voiks olla oikeesti noin matalat mut vaikee uskoo et ne valehtelis siel..🤔


      • Juurikas2017

        Voiskohan toi olla varasijalta päässyt?? Tuloskirjeessä on tietenkin kokeen jälkeen heti julkaistut pisteet.


      • Proviisoriksi
        Juurikas2017 kirjoitti:

        Mä katsoin mun tuloskirjettä ja 14,4/30,5 farmaseutiksi oli.

        Mullakin samat 14,4/30,5 viime vuoden tuloskirjeessä. Ensikertalaisen pisterajat oli siis noin, en tiedä oliko ei-ensikertalaisten rajat korkeammat.

        Mutta siis viime vuonna Helsinkiin farmaseutiksi oli rajat aika alhaalla pariin edellisvuoteen verrattuna, kun esim. 2013-2015 ollut n. 16/38.


    • PrettyGirlie

      Paljonkos porukka täällä on saanu kokeesta (raaka)pisteitä?? Itsellä 20,25p Luuletteko että sillä pääsisi Helsinkiin farmaseutiksi??

      • Hampaatonrotta

        25,5 raakapistettä proviisorin paikka kuopioon varmaan ihan rajalla?


      • struktuuri
        Hampaatonrotta kirjoitti:

        25,5 raakapistettä proviisorin paikka kuopioon varmaan ihan rajalla?

        Ensikertalainen?


      • Hampaatonrotta
        struktuuri kirjoitti:

        Ensikertalainen?

        Jep ensikertalaine


    • Kysemys

      Vaikuttaakohan se pisterajoihin että lääketieteen pääsykoe oli eri päivänä kuin farmasian koe? Toisin sanottuna nouseekohan pisterajat jos lääketieteelliseen pyrkivät hakevat myös farmasiaan?

      • Ååååååååb

        Parina aiempanakin vuotena on ollut eri päivinä ja ei ole juurikaan vaikuttanut


    • Ahhahi

      Mitä luulette pääseekö koepisteillä 18/40 tai yhteispisteillä 59 Helsinkiin farmaseutiksi tai proviisoriksi?

      • Ylitietäjä

        Proviisoriksi ei kyllä riitä, farmaseutiksi uskon riittävän.


    • jännittääää

      Joko jännittää tulokset? Ainakin Kuopion tulokset tulivat viime vuonna 8 päivää ennen vikaa tulostenjulkasupäivää, eli ens viikon puolessavälissä voi hyvinkin jo tulla sieltä tulokset.. 😱 Helsingissä tais vuos sit tulla vast vikana päivänä 🤔

      • Pääsisköjo

        Joo sais tulla jo! Äääää! Oottelen täällä lääkiksen ja farmasia tuloksia tulisilla hiilillä.


    • tuloksia

      Kuopioon on tullut jo tuloksia! En vaan ymmärrä, sain omien laskujen mukaan kokeesta skaalattuna yli 26p ja yhteispisteitäkin yli 80p, mut oon silti kaukana varasijoilla farmaseutiksi, yli 50??? Onko pisterajat oikeasti noussu näin paljon vai oonko voinu kämmätä jotenki ihan totaalisesti sen vastauspaperin täyttämisessä

      • Ihmettelijä123

        Samaa ihmettelin itsekkin . Koe tuntui menevän hyvin, mutta silti varasijalla 43 farmaseutiksi...


    • SSSAGE

      Mulla on sama homma, sain 39,95 skaalattuna pisteitä proviisoriksi ja varasijalla 32????????? Eli pisterajat ilmeisesti noussut tosi paljon. :/

    • nomuttaaa

      Mulla luki hyväksytty farmaseutin kohdalla ja skaalattuja pisteitä Kuopioon siis 37,1.. Oon siis haipeissa kyllä tostakin jo, mutta olin jotenkin lähes varma, että eiköhän proviisoriksi päästä, sinne oon siis varasijalla 62. Mutta monet hakukohteiden valinnat vielä kesken, mm lääkis, joten voiko ihme vielä tapahtua??

    • Ylitietäjä

      Skaalattuna pisteitä 28.35 ja proviisoriksi varasijalla 273. :D

    • Farmasia

      Yhteispisteitä 82,6 ja kuopioon farmaseutiksi varasijalla 195??? Ei se koe mun mielestä nyt niin paljoo helpompi ollu ku aiempina vuosina et jotenki en usko et on noin paljon noussu rajat...

      • Ylitietäjä

        Kyllä tossa pistelaskussa joku taitaa mättää. Ei se koe niin hyvin kokonaisuudessaan ole voinut mennä.


    • Voihankokko

      Varasijalla 35 proviisoriks.. Ei taida päästä?

    • mietteliäsmatti

      Voisiko näihin hurjiin varasijoihin hyvillä pisteillä vaikuttaa, että tulokset tulivat tosiaan 11 päivää etuajassa? Aika samantasoinen koe minun mielestäni kuin edellisvuosien.

    • Apuapua111

      Voisiko tosiaan olla joku virhe? Huimalta kuulostaa tyyliin 8p nousu rajoissa?

    • Helsinkiäodotellessa

      Huomatkaa se, että Helsingin tuloksia ei ole vielä julkastu, eiköhän sinne kuopioon tuu pääsee aika paljon porukkaa varasijoilta...

      • truedat

        Totta!!


      • Ääääääääh
        truedat kirjoitti:

        Totta!!

        viime vuonnakin kuopion tulokset tuli yli viikko ennen helsingin tuloksia...


    • nytkävinäin1

      41,7 pistettä. 4. varasija proviisoriksi. Toivottavasti Helsinkiin menisi muutama hakija lääkiksen haku :D

      • Qwqwq

        No todella toivon et mun avulla yks paikka aukeaa :D Nyt näyttää hyväksyttyä proviisori Kuopio, mut ylempänä halutoiveena on helsinki farmaseutti ja proviisori :D Kai sitä ny ainaki farmaseutiks helsinkiin pääsis :D


      • nytkävinäin1

        Eli näillä näkymin 3. varasija :D Toivoa vielä on.


    • jaaaahas

      Joo mä kuvittelin että kyllä näillä pisteillä ainakin farmaseutiksi pääsisi mutta oon varasijalla 115... Joko on käynyt kämmi tai sitten on kyllä harvinaisen lahjakkaita hakijoita tänä vuonna :D

      • A...a

        Paljon sait pisteitä ja paljon yhteispisteitä?


      • Ettäsemmosta
        A...a kirjoitti:

        Paljon sait pisteitä ja paljon yhteispisteitä?

        Noin 22 pistettä kokeesta ja yhteispisteitä 75. Ainakin viime vuonna noilla olisi päässyt mut nyt jäätiin kyllä aika kauas :D


      • a...a

        skaalattunako 22?


    • SSSAGE

      Hei kaikki kanssapanikoijat!
      Mua vaivasi tuo tilanne niin paljon, että laitoin meidän farmasian opolle viestiä ja kysyin että voiko pisteet olla tosiaan noussut noin paljon (itse hain proviisoriksi Kuopioon skaalatuilla 39,95 ja olen varasijalla 32).
      Vastaus: vasta pienissä tuloksista on julkaistu ja tilanne elää 30.6 saakka.
      Joten nyt peukut pystyyn. Musta on kyllä tosi tyhmää että se näkyy tuolla opintopolussa, miksei ne voi sitten näkyä kun tulokset on valmiit? Ite oon ehtiny jo itkut vääntää ja nyt sain taas vähän toivoa ja sit jos tulos on edelleen parin viikon päästä sama, joutuu samat pettymykset käymään taas uudelleen läpi:(

      • eiymmärrää

        Siis oliko tuossa tarkoitus lukea et vasta pieni osa tuloksista on julkaistu? En kyllä oikein ymmärrä logiikkaa, jos hakijoista vasta pienen osan tulokset on julkaistu ja nyt jo on noin monta hakijaa edellä, niin miten sieltä voi enää nousta ylöspäin?


      • SSSAGE

        Siis joo kyllä. Autocorrect korjaa kivasti. Eli siis pieni osa tuloksista vasta kirjattu jolloin tulokset ja pisterajat vielä elävät. Ja myös lääkis ym. muut tulee vielä vaikuttamaan.


      • Jejjjje

        Ja tottakai voi nousta ylös tai alaspäin kun vielä kirjataan sekä parempia että huonompia tulokset? En ymmärrä sinun logiikkaasi :D voi siis mennä kumpaan suuntaan vain.


      • hmmmmmmm

        Siis mä ymmärrän tän niin et jos nyt tällä hetkellä on omilla pisteillä esim. varasijalla 32, niin sillon kaikilla 31 varasijalaisella jotka on edellä, on paremmat pisteet. Ja tietysti myös kaikilla jotka on jo hyväksytty. Sit kun loput tuloksista kirjataan, paremmat tulokset tietysti menevät edelle, jolloin varasija menee vielä kauemmas, ja huonommat tulokset automaattisesti ovat takanasi, jolloin eivät vaikuta ko varasijaan. Kertokaa mikä tässä mun ajattelussa menee pieleen? :D toivon todella et oon väärässä koska olen itsekin siis varasijalla.


      • dffdgfdfhahf

        Siis kyllähän Kuopion tulokset ovat nyt kirjattu. Miksi varasijat nousisivat? Vaikka joku olisi hakenut farmasialle 4. hakuvaihtoehtona, tulokset näkyvät hänellä (hyväksytty/varasija). Jos tämä hakija pääsee korkeammalle hakukohteelle, varasijat laskevat yhdellä.

        Luultavasti kommentin kirjoittaja tarkoitti, että vasta pieni osa kaikista pääsykoetuloksista on kirjattu. Negatiivisesti ne eivät voi enää vaikuttaa varasijoihin.


      • Jejjjje

        No niin mutta kun kaikkia huonompia ei ole kirjattu vielä niin totta kai se vaikuttaa sitten toiseen suuntaan kuin ne jotka ovat sinua parempia :D ei ne huonommat ole "valmiiksi" takanasi koska niitä ei ole kirjattu vielä mihinkään.. tosi vaikeaa selittää :D


      • hmmmmmmmm

        Ahaaa siis ymmärsin että vasta osa Kuopion farmasian tuloksista on kirjattu, siksi ihmettelin.


    • tahtoosisään

      Ite oon kyl tosi toiveikkaana, vaikka tällä hetkellä opintopolussa farmaseutin varasija melkein 200. Aiempien vuosien rajojen perusteella olisin päässyt heittämällä sisään. Tässä keskustelussaki vissiin vaan kaks henkilöö on ilmottanu päässeensä, vaikka suurimmalla osalla täällä on tosi hyvät pisteet, joilla kaiken järjen mukaan pitäis päästä sisään... Muistan ku viime vuonna mun yks kaveri (ei hakenut kyl farmasialle) oli ensin opintopolussa varasijalla tyyliin 250, sit varasija hävis ja tuli "opiskelijavalinta kesken" ja sit parin päivän päästä tää kaveri olikin hyväksytty.
      Täs on kuitenki viel melkeen 2 viikkoo aikaa ilmottaa yhteishaun tuloksia, ja tällä hetkellä vasta muutama koulu on tulokset ilmottanu, parin päivän päästä varasijat on varmaan muuttuneet kaikilla aika radikaalisti. Ja voihan olla et opintopolku myös sekoilee, ei ois uutta sekään 😂

      • huhhh

        Toivottavasti oot oikeessa! Mä oon jo suorastaan porannu täällä et taas tulee välivuosi :D


    • 1234321

      Pisteitä tuli 21/40 eli 29/56. Olen varasijalla 17 kuopioon farmaseutiksi. Haluan kuolla

      • öelo

        Paljonko sait yhteensä yhteispisteitä?


      • Mkkjl

        Hei paljonko sait yhteispisteitä yhteensä?


      • Mkkjl

        Hei paljonko sait yhteispisteitä yhteeinsä?


    • Kuopioooon

      Mäsin farmaseutiksi nyt ainakin :) Proviisoriksi varasija 37, onkohan toivoa päästä? Yhteispisteet 99,95

      • Kuopiooon

        *Mä pääsin


      • Kysysys

        Oliko nuo siis skaalattuja vai raakoja?


      • Josensvuonna

        Aika monta ihmistä näköjään mahtuu väliin. Laskin yhteispisteet 98,55. Varasija 80 proviisoriks


      • Khgdzcvhg

        Veikkaan että jompikumpi laskenut väärin


      • dolflsls
        Khgdzcvhg kirjoitti:

        Veikkaan että jompikumpi laskenut väärin

        mulla yhteispisteet yli 108 (raaka koe 28)ja silto proviisoriksi varasijalla 7...., en usko että noin paljon noussut


    • Ääääääääääääääöääääkdk

      Mistä opintopolussa näkee lopulliset pisteensä?

    • fghuijoskiuygtfrdes

      Kaikki jotka nyt näätte tän viestin, nii voisitteko kertoo teiän koepisteet/yhteispisteet ja hyväksytty/varasija

      • farmasia

        12/82,6 ja varasija 195 kuopio farmaseutti


      • farmasia

        oho siis skaalattuna koepisteet 16,8 :D


      • fyuipufåougöo

        32,55/98,55. Varasija 80 proviisoriks


      • proviisori

        53,2/ jotain 100, en tarkkaan muista. Proviisori hyväksytty


      • Provis

        31,5/100,5 Kuopio proviisori 122. varasija


      • Farmasia

        Tossa ylempänä joku sai 99,95 yhteispisteitä ja on varasijalla 37 proviisoriksi??🤔 miten sä oot varasijalla 122 vaikka enemmän pisteitä? Sekoileeko opintopolku


      • Provis

        Voisko olla mahollista että näissä ei ole otettu lähtöpisteitä huomioon ollenkaan, sillä korkeilla koepisteillä on menty sisään


      • qqqqqw1

        Tänäänkö tulleet tulokset ja varasijat on vaan koepisteiden perusteella siis? Ja myöhemmin valittais yhteispistekiintiössä opiskelijat, et myöhemmin varasijat tulee muuttumaan kun opintopolku huomioi lähtöpisteet?


      • tuskimpatuskipa

        Enpä usko


      • varasija37

        27,3 skaalattua koepistettä, yhteispisteet on niin olemattomat, etten edes muista paljon niitä olisi :D olen varasijalla 37. Kuopioon farmaseutiksi


      • Huohhelihuoh

        Skaalattuja pisteitä noin 18,5. Varasija farmaseutiks 147 😶 Ylioppilastodistuksesta ei montaa pistettä ropise


    • Lääkikseenkö

      Mullakin proviisori hyväksytty, skaalaamattomia pisteitä muistaakseni 29,5, yhteispisteitä en oo Kuopioon laskenut (Helsinkiin 77,5 mikäli noi koepisteet piti paikkaansa). Toi on mulla vasta neljäs hakuvaihtoehto, joten uskon vakaasti, että mun paikka Kuopioon vapautuu! :)

    • Luikeroo

      Raakapisteitä 25,5 hyväksytty farmaseutiksi. Proviisori varasija 83.

      • Jaahaaaaas

        Miten joku toinen voi olla varasijalla 80 pistellä 23,25?


      • tinttarallaaa

        Porukat on saattanu laskea tai muistavat pisteensä väärin tai vaikka merkitä jonku kohdan väärin vastauslomakkeeseen, never know


    • skskndndkdk

      Hei, kaikki ketkä yli 100 varasijalla farmaseutiksi Kuopioon kertokaa pisteitänne? :-)

    • joopajooojoo

      Varasija 137, pisteitä skaalattuna 26,8 omien laskujen mukaan.

      • farmasia

        varasija 195, pisteet skaalattuna 16,8/82,6


      • Varasija

        Mites on mahollista kun mulla on raakapisteitä 17 verrattuna sun 19 ja varasija 92.? Joku tässä systeemissä kyllä mättää.


      • pjhuyfvjn

        Saattaa olla niin, että sinulla varasijalla 92 oleva on paremmat yhteispisteet, kuin tuolla 137 sijalla olevalla. Kun koepistejono ja yhteispistejono ovat kuitenkin erikseen, opintopolussa näkyy varmaan se, jossa on korkeammalla.


      • skksksksjsjs
        Varasija kirjoitti:

        Mites on mahollista kun mulla on raakapisteitä 17 verrattuna sun 19 ja varasija 92.? Joku tässä systeemissä kyllä mättää.

        joo, mulla yhteispisteet lähes olemattomat, noin 40pinnaa kait, joten niistä ei apuja


      • Huohhelihuoh

        Skaalattuja pisteitä noin 18,4 ja varasija farmaseutiks on 147 :| ylioppilaspapereista ei montaa pistettä irtoo


    • corgii

      Luin viime vuoden farmasia keskustelua, siellä joku kertoi saaneensa 33,6 pistettä ja olevansa varasijalla 62 kuopioon proviisoriksi. Itä-Suomen yliopiston opiskelijavalintatilastojen mukaan viime vuoden pisteraja proviisoriksi kuopioon oli 32,41. Eli tämä kyseinen henkilö pääsi varasijalta 62 sisään proviisoriksi! Varasijat tulevat siis tässä viikon aikana nousemaan eli älkää vielä heittäkö kirvestä kaivoon! :)

      • dgfgdgd

        Olisikohan kyseessä ollut ei-ensikertalainen, jolloin pisteraja oli noin 37?


    • Apuaaaaaaaaa

      Miten voi muka oikeesti olla rajat noussu noin paljon???

    • Apuaaaaaaaaa

      Miten voi muka oikeesti olla rajat noussu noin paljon??? Eikai se koe nyt niin hyvin oo kaikil voinu mennä

    • Voieiiii

      Varasijalta farmaseutiksi noussut eilisestä 4 sijaa. Ei vielä hyvältä näytä. Kiinnostaisi kyllä saada tietää pisterajat että voivatko olla noin korkeat

    • Voieiiiii

      Varasijalta farmaseutiksi noussut eiliseltä 4 sijaa. Ei kyllä hyvältä vielä näytä. Olisi kiva tietää pisterajat että ovatko oikeasti voineet nousta noin paljon

    • dlfllgld

      mulla yhteispisteet yli 108 ja silti varasijalla 7 kyopioon proviisoriksi

    • oihniojik

      Noi pisterajat on varmaan siks vielä noin korkeat, koska Helsingin farmasian ja muiden koulujen tulokset ei oo viel tullu :) Kaikki esim jotka haki ekaks helsinkiin proviisoriks/farmaseutiks tai johkin muuhun kouluun on tällähetkellä tos kuopion jonossa kans, odottaen ylemmiltä hakupaikoilta vastauksia. Aika paljon porukkaa varmaan lähtee tosta kun saa tietää et pääsi ylempään hakukohteeseen :)

      • gfssg

        Joo eli siinä jonossa on vissiin ns. kaksinkertaisena parhaat ekana (ei nyt ihan mutta melkein) eli voi jopa 60 varasijalta päästä


      • Farmasia

        Kylhän aiempinakin vuosina kuopion tulokset on tullu ennen helsinkiä mut ei silti varasijat oo ollu näin korkeita


    • Jännääää

      Mut hyväksytty 27,5 raakapisteellä Kuopioon farmaseutiksi (ei-ensikertalainen), mutta paikka vapautuu jos pääsen Helsinkiin. :)

    • hopelesshope

      Mun proviisorin varasija on tippunut 62--->55 !

    • hopelesshope

      Mun proviisorin varasija on tippunut 62--->55 !

      • vrefjutr

        muistatko kuinka paljo n pisteitä sait?


      • dfgjk

        26,5 raakana eli 37,1 skaalattuna :) . Yhteispisteitä jotain 96, eli siinä jonossa tuskin olen.


      • yasyasyas

        26,5 raakoja eli 37,1 skaalattua :)


    • märcää

      Pisterajojen järjetön korkeus perustuu siihen, että hakijat ovat laitettu järjestykseen koepisteiden perusteella. Yhteispisteitä ei ole otettu huomioon vielä tässä vaiheessa, joten varasijat tulevat laskemaan roimasti, kun joukosta poimitaan pois henkilöt, jotka pääsevät sisään yhteispisteiden perusteella. Lisäksi osa hakijoista valitaan Lääketieteelliseen tiedekuntaan, sekä helsinkiin Farmasia/Proviisori puolelle. Pisterajat tulevat tuskin kauheasti edellisvuosiin nähden nousemaan, ja uskoisin että henkilöt jotka ovat tällä hetkellä varasijoilla 100-200 (Raakapisteet 12-17), tulevat kouluihin pääsemään.

      • lflala

        onko varma tieto? vai arvelua
        pelastat mun päivän jos varmaa


      • lflala

        onko varma tieto? vai arvelua
        pelastat mun päivän jos varmaa


      • märcää
        lflala kirjoitti:

        onko varma tieto? vai arvelua
        pelastat mun päivän jos varmaa

        TIeto on yhtä varmaa, kuin italian voitto venäjästä jääkiekko-ottelussa.


      • Toivoeläää

        Iteki uskon että yhteispisteitä ei ole vielä huomioitu. Oon varasijalla 195 ja koepisteitä sain raakana vain 12 joten toi varasija on mun mielestä ihan järkevä koepistekiintiössä. Yhteispistekiintiössä mulla ei mitenkään voi olla noin korkee varasija koska yo-todistuksesta saan ihan hyvät pisteet


    • Assdfghjj

      Ois kiva tietää millä varasijalla on yhteispistekiintiössä kun opintopolussa näkyvät varasijat ovat ilmeisesti koepistekiintiön

    • flflelwösö

      Voisko kaikki jotka hyväksytty proviisoriksi laittaa omat pisteensä tähän?

      • lkjhgfdsamnbc

        44.1 skaalatut


    • lfdölsaö

      mut hyväksytty 28p (39p) farmaseutiksi kuopioon, mutta paikka tod näk vapautuu :)

    • panic12312

      44. varasija farmaseutiksi, pääsenköhän? D:

      • Asfghkl

        Paljonko sulla koepisteitä? :)


    • JJ98

      What tulokset tuli jo ja oon päässyt sisään!? :o Sattumalta vaan päätin käydä täällä kattoos että onko tullut jtn uusia spekulointiviestejä ja heti suoraan Opintopolkuun kun huomasin tuloksien tulleen. :o Ja kun näitä viestejä selasin niin ilmeisesti en oo tolla pelkällä valintakokeella (40,1 skaalattuna) päässyt mutta yhteispisteillä 118,9 vissiin sitten! Ei muuta ku Kuopioon sitten syksyllä, uskomatonta että tää todella tapahtuu... O.o

      • JJ98

        Proviisoriksi siis.


      • Pööööööå

        Mistä päättelit että pääsit yhteispistekiintiössä?


      • JJ98

        Siitä että joku, joka oli saanut kokeesta vähän paremmat pisteet kuin minä, oli laittanut täällä viestiä, että oli silti varasijalla.


      • Pööööööå

        Hän oli maanantaina varasijalla 4, varasijat nousivat eilen proviisoriksi ainakin seitsemällä, eli hänkin on päässyt sisään


      • Nimimerkk.i

        Tää toinen tyyppi saattaa olla ei-ensikertalainen myös


    • Pettynyt21

      Raakapisteet 21 ja Kuopioon farmaseutiks varasijalla 4. Mä kun ajattelin, että Helsingin paikka ois varma :(

      • 1234321

        Mulla 20,75 ja varasija 15. Enköhän pääse sisään, sitkun hesan tulokset tulee


      • Pettynyt21
        1234321 kirjoitti:

        Mulla 20,75 ja varasija 15. Enköhän pääse sisään, sitkun hesan tulokset tulee

        No huhhei, noin monta sijaa 0,25p. erolla 😱 itse mietin olenko mokaillut vastauspaperulle, mutta ilmeisesti aika hyvin pitäis paikkansa laskemani pisteet...


    • fghtrew

      Lukeeko kellään muulla vain että valinta kesken? Hain kuopioon farmaseutiksi ja sain 22 raakapistettä, mutta mulla on vielä lääkis ylempänä

      • A.a.a

        Pääsit kuopioon farmaseutiksi mutta odottaa lääkiksen tuloksia


    • Kohtasataaa

      Te jotka haitte myös lääkikseen, jos pääsette farmaseutiksi/proviisoriksi niin aiotteko silti hakea uudestaan lääkikseen ja keskeyttää farmasian opinnot jos lääkikseen joskus pääsette?

      • Näinmäteen

        Viime vuonna pääsin bilsaa opiskelee, en ottanu paikkaa vastaan. Tänä vuonna oottelen vielä lääkiksen tuloksia, mutta otan farmasian paikan vastaan, mikäli lääkis ei tärppää. Jos ekan vuoden jälkeen pääsen lääkikseen, keskeytän farmasian. Jos kahden vuoden jälkeen, käyn farmasianmä tod.näk. loppuun asti...


    • Farmaseutiksi2017

      Kiva että farmasia on lääkisläisille semmoinen beetavaihtoehto missä voi hengailla ja odottaa lääkikseen pääsyä, ja viedä samalla paikat niiltä keitä farmasia oikeasti kiinnostaa :)

      • Farmaseutiksi2017

        Niin ja paikat niiltä jotka oikeasti aikovat VALMISTUA


      • yougottabekiddingme

        Ja tekö ihan tosissanne väitätte, että ne on kaks toisensa poissulkevaa asiaa? Minua ainakin kiinnostaa niin lääketiede, kuin farmasiakin. Mielelläni valmistuisin siis myös farmaseutiksi/proviisoriksi. Minunko pitäisi jättää paikka ottamatta vastaan siis vain siksi, että pyrin ensimmäisenä vaihtoehtona lääkikseen, vaikka myös farmasia kiinnostaa minua. Ja antaa paikka huonommin menestyneelle kokeessa? :)


      • Farmaseutiksi2017
        yougottabekiddingme kirjoitti:

        Ja tekö ihan tosissanne väitätte, että ne on kaks toisensa poissulkevaa asiaa? Minua ainakin kiinnostaa niin lääketiede, kuin farmasiakin. Mielelläni valmistuisin siis myös farmaseutiksi/proviisoriksi. Minunko pitäisi jättää paikka ottamatta vastaan siis vain siksi, että pyrin ensimmäisenä vaihtoehtona lääkikseen, vaikka myös farmasia kiinnostaa minua. Ja antaa paikka huonommin menestyneelle kokeessa? :)

        No sitten kannattaa varmaan valmistua ja saada farmaseutin paperit käteen niin voi olla sulle sit myöhemminkin hyötyä lääkärinä. Mutta ne jotka sitten keskeyttääkin vie paikan muilta ja on vaan verorahojen tuhlausta. Mutta siitä vaan sitten :)


      • Beatthesystem

        No tää systeemi on tehty tällaiseksi. Mulla kans suunnitelmana ottaa farmasian paikka vastaan ja hakea ens keväänä uudestaan lääkikseen. Jos en pääse silloinkaan, niin sitten suoritan farmaseutit valmiiksi.
        Koneisto on tällainen, yksilön on kuitenkin pakko ajatella itseään. Mä oon ollu nyt 5 vuotta pääsykoelimbossa, niin jos jonnekin oikeasti pääsen, ei paljon paina, että joku muu missaa paikan. Kun farmasialla on muutenkin niin valtava ongelma, kun hakijat on surkeita ja joka vuosi tulee 50 opiskelijaa niin heikolla kemian pohjalla, että ne ei meinaa selvitä kursseista läpi. Voi voi...


      • dffdgdfg

        Farmasian hakijoiden taso kyllä noussut ihan kivasti viimeisten vuosien aikana.


    • Yeahimnotkiddingwithu

      Olen jollain tasolla jopa sitä mieltä, että jos ottaa opiskelupaikan vastaan, mutta keskeyttää sen vuoden jälkeen, siitä voisi seurata jokin sanktio.

      • yougottabekiddingme

        Sanktio myös niille, ketkä tajuaa kesken opiskelun, että ehkä tää ei olekkaan mun juttu? Tiedän monia, joilla ei ole lukion (tai amiksen) jälkeen mitään tietoa, mikä kiinnostaa. Kokeilemalla he ovat löytäneet sen oman juttunsa... Joten kuulostaa mun mielestä aivan naurettavalta. Jokaisella on vapaus valita mihin hakee, ja jos pärjää kokeessa ja onnistuu pääsemään sisään, niin eikö paikka ole ansaittu?


      • Qqqqqwer

        Monet jotka hakee lääkikseen eikä sinne pääse, menevät kemialle. Se on ihan ok, koska kemialla ei yleensä edes aloituspaikat täyty. Mut onhan se ärsyttävää et lääkikseen haluavat menee farmasialle jonne edes kaikki sinne oikeasti haluavat eivät pääse.


      • Yeahimnotkiddingwithu
        yougottabekiddingme kirjoitti:

        Sanktio myös niille, ketkä tajuaa kesken opiskelun, että ehkä tää ei olekkaan mun juttu? Tiedän monia, joilla ei ole lukion (tai amiksen) jälkeen mitään tietoa, mikä kiinnostaa. Kokeilemalla he ovat löytäneet sen oman juttunsa... Joten kuulostaa mun mielestä aivan naurettavalta. Jokaisella on vapaus valita mihin hakee, ja jos pärjää kokeessa ja onnistuu pääsemään sisään, niin eikö paikka ole ansaittu?

        No siinä mielessä, että nämä tällaiset kokeilut vievät paitsi paikan niiltä, jotka ovat tosissaan myös kosolti veronmaksajien rahaa.


      • Hulluatouhua

        Mutta onhan se varmaan itselle kivaa roikkua yliopiston listoilla ja käyttää vuosi toisen alan pääsykokeeseen kertaamiseen. Siinä saa vähän kuin vuoden kestävän valmennuskurssin ilmaiseksi. Harmi vaan että me muut työssäkäyvät maksetaan se lysti


      • yougottabekiddingme
        Yeahimnotkiddingwithu kirjoitti:

        No siinä mielessä, että nämä tällaiset kokeilut vievät paitsi paikan niiltä, jotka ovat tosissaan myös kosolti veronmaksajien rahaa.

        Mielestäsi on siis parempi valmistua alalta, joka ei sitten loppujen lopuksi kiinnostakkaan? Mielestäni siinä menee enemmän verorahoja hukkaan, kun kärsitään työuupumuksesta, kulutetaan julkista terveydenhuoltoa ja eletään lopulta kelan tuilla... kun ala, josta olet valmistuminen ei kiinnostakkaan... Sellaiset ihmiset tuskin hirveän kauaa alalla töitä jaksa kuitenkaan tehdä :D


      • yougottabekiddingme
        Hulluatouhua kirjoitti:

        Mutta onhan se varmaan itselle kivaa roikkua yliopiston listoilla ja käyttää vuosi toisen alan pääsykokeeseen kertaamiseen. Siinä saa vähän kuin vuoden kestävän valmennuskurssin ilmaiseksi. Harmi vaan että me muut työssäkäyvät maksetaan se lysti

        "Me muut työssäkäyvät maksetaan se lysti"...Hahahha, kyllä minäkin käyn töissä ja varmasti ainakin tulevaisuudessa (koska sain tämän opiskelupaikan) tulen maksamaan siitä veroa. Ja myös mielelläni maksan siitä, että meillä on Suomessa käytännössä ilmainen koulutusmahdollisuus ja VAPAUS valita, mitä opiskelee ja TARVITTAESSA myös vaihtaa opiskelupaikkaa =)


      • 1234321

        Olen samaa mieltä. Toisaalta sanktio on jo olemassa, ekana opiskeluvuonna on oltava läsnä, eli tutkinnosta toiseen ei noin vain loikata.


      • Hulluatouhua
        yougottabekiddingme kirjoitti:

        "Me muut työssäkäyvät maksetaan se lysti"...Hahahha, kyllä minäkin käyn töissä ja varmasti ainakin tulevaisuudessa (koska sain tämän opiskelupaikan) tulen maksamaan siitä veroa. Ja myös mielelläni maksan siitä, että meillä on Suomessa käytännössä ilmainen koulutusmahdollisuus ja VAPAUS valita, mitä opiskelee ja TARVITTAESSA myös vaihtaa opiskelupaikkaa =)

        Mä taas en mielelläni maksa siitä, että jotkut menevät tarkoituksenmukaisesti yliopistoon hengailemaan ja kertaamaan toisen alan pääsykokeisiin, ilman että heillä on edes aikomustakaan valmistua alalta. En puhu ihmisistä, ketkä huomaavat ettei esim. ala tunnukaan omalta, vaan niistä, jotka käyttävät koulutuspaikkaa hyväkseen saadakseen paikan toiselta alalta esim. vuoden jälkeen. Näissä tapauksissa rahaa menee silti hukkaan, maksoit myöhemmin veroja tai et. Plus se vie paikan ihmiseltä joka oikeasti valmistuisi alalta. Tämä on oma mielipiteeni asiasta


    • hämmentynyt123

      Onko varasijat nousseet nyt tämän parin päivän aikana?

      • kfdöaööa

        äsken tippu yhdellä proviisori!!


      • Jännittäää

        Proviisori laski kolmella ja farmaseutti viidellä. Tuleekohan noissa käymään vielä isompi tiputus sitten kun muut tulokset tulevat? Esim Helsinki ja lääkis


      • kfldlfldg

        milloin proviisori laskenut kolmella? siis millä aikavälillä


      • Jännittäää
        kfldlfldg kirjoitti:

        milloin proviisori laskenut kolmella? siis millä aikavälillä

        Eilisestä


      • rlsöaöa
        Jännittäää kirjoitti:

        Eilisestä

        miten mulla tippunut vain yhdellä:0 eilisestä klo 9-tänään
        Onko siis 2 eri jonoa? eli koe/yhteispisteet


      • Jännittäää
        rlsöaöa kirjoitti:

        miten mulla tippunut vain yhdellä:0 eilisestä klo 9-tänään
        Onko siis 2 eri jonoa? eli koe/yhteispisteet

        Ei se varmaan kaikilla laske saman verran. Ihmisiähän voi lähteä pois mistä tahansa kohtaa jonoa. Mulla on proviisori laskenut yhteensä 13 sijaa mut mä oonkin aika kaukana jonon alkupäästä :D


      • fllfösa

        hahaha aivan olempa tyhmä :Ddd


      • Hyvätvoivalita

        Syy ei ole lääkikseen pyrkivien vaan liian pienten lääkis opiskelija kiintiöiden. Lääkäreistä on jatkuva pula ja terveyskeskuksissa on ulkomaisia suomea osaamattomia hätäapu lääkäreitä jotka eivät ikinä pääsisi lääkikseen.
        Ei ole kivaa joutua hakemaan monta kertaa opiskelemaan ilman takuuta että se joskus onnistuu. Tottakai tulee mieleen alkaa opiskella toista kiinnostavaa alaa ja valmistua sieltä jos lääkikseen ei ikinä pääse. Moni lähtee myös Viroon tai Ruotsiin opiskelemaan. Ihan älytöntä kun lääkäripula on Suomessa. Ja vaihtajille on jo sanktio : ensikertalais pisteiden menetys.


      • niiihhhh
        Hyvätvoivalita kirjoitti:

        Syy ei ole lääkikseen pyrkivien vaan liian pienten lääkis opiskelija kiintiöiden. Lääkäreistä on jatkuva pula ja terveyskeskuksissa on ulkomaisia suomea osaamattomia hätäapu lääkäreitä jotka eivät ikinä pääsisi lääkikseen.
        Ei ole kivaa joutua hakemaan monta kertaa opiskelemaan ilman takuuta että se joskus onnistuu. Tottakai tulee mieleen alkaa opiskella toista kiinnostavaa alaa ja valmistua sieltä jos lääkikseen ei ikinä pääse. Moni lähtee myös Viroon tai Ruotsiin opiskelemaan. Ihan älytöntä kun lääkäripula on Suomessa. Ja vaihtajille on jo sanktio : ensikertalais pisteiden menetys.

        Samaa mieltä. Ensikertalaiskiintiö ja liian vähän kouluttaavat lääkäreitä.
        Ei nyt liity ihan suoraan aiheeseen mutta jos palkka alennettaisiin lääkäreillä niin saataisiin ehkä myös sellaiset henkilöt hakemaan joita oikeasti kiinnostaa ala, eikä vain raha. Liian paljon yleislääkäreitä jotka eivät ymmärrä yksinkertaisia asioita.


      • Hyvätvoivalita

        Lääkärien koulutus paikkoja pidetään tahallaan liian alhaalla että saadaan lääkäripula pidettyä ja palkat huipussa. Muilla aloilla terve kilpailu pitää palkat kohtuullisena ja opiskelijat ovat kiinnostuneita alasta eivät vaan rahasta


    • apuuaa

      aloin muuuten miettimään lasketaanko kuopion kokeeseen osallistuneisiin ne jotka t teki kokeen helsingissä mutta hakivat kuopioon?

      • Toivoa.on

        Joo. Itsekin tein kokeen helsingissä ja hain sekä helsinkiin että kuopioon, kuopioon olen varasijalla


    • Onneakaikille

      En malta odottaa hki:n tuloksia. Saa nähdä, mihin riittävät pisteet 27/68 (koepisteet/raakapisteet)

      • Onneakaikille

        Äh, siis koepisteet/yhteispisteet, piti kirjoittamani


      • Lonelystoner

        Mullakin 27p😁


    • hereil

      Kyllä varasijat tulevat laskemaan yli 100 sijaa, sillä pisterajat eivät voi nousta yli 10pinnaa

      • asddddq

        Mulla pisteitä 39,2/106,2 ja silti varasijalla..... proviisoriksi


      • Toivoa.on

        Joku oli kirjoittanut tänne että yhteispisteitä ei ole vielä ollenkaan huomioitu ja siksi noin korkeat varasijat kaikilla! Oon myös sitä mieltä että pisterajat eivät mitenkään ole voineet nousta yli kymmentä, koe ei ollut kuitenkaan hirveän paljon helpompi kuin viime vuonna.


    • noentiiä

      Proviisorin varasija laski 4 -> 3

      • asdfghkjl

        Hei oon varasijalla 6 pisteillä 39,2/106,2, paljon sulla pisteitä jos oot laskenu? ja haitko muualle ennen proviisoria?


      • noentiiä

        Pisteitä on 41,65, yhteipisteitä vain 95,65, joten siinä kiintiössä en ainakaan ole.


      • confused1

        Ootteko ensikertalaisia? mulla on yhteispisteet 108 ja 43 koepisteet ja oon vasta varasijalla 15? Onkohan mulla menny vastaukset ihan väärin siihen optiseen paperiin. En ymmärrä


      • asdfghgjkl

        joo ensikertalainen. huhhu kuulostaa oudolta:0 jos olet ensikertalainen siis


      • noentiiä

        En ole ensikertalainen. Kyllä noilla pisteillä olisi pitänyt päästä oli sitten ensikertalainen tai ei.


      • confused1

        En ole ensikertalainen. Kai virhe on tullu sitten vastausten kopioimisessa. Harmittaa, jos sen takia jää paikka saamatta. Mulla on kyllä Helsinki ensimmäisenä, mutta jos ei Kuopioon pääse niin aika olemattomat mahikset päästä Helsinkiin.


      • asddfhhjkä
        confused1 kirjoitti:

        En ole ensikertalainen. Kai virhe on tullu sitten vastausten kopioimisessa. Harmittaa, jos sen takia jää paikka saamatta. Mulla on kyllä Helsinki ensimmäisenä, mutta jos ei Kuopioon pääse niin aika olemattomat mahikset päästä Helsinkiin.

        No oho! harmittaa kyllä sun puolesta! mut huomioikaa että vasta 30.6 on ns. viralliset tulokset selivillä, eli nämä ei välttämättä ole oikeat tulokset


    • kiitosanteeksi

      Siis pakko nyt sanoa, että mun mielestä jos on joku tietty tavoite, niin saa olla sen suhteen itsekäs ja opiskella just sitä mistä kokee saavansa hyötyä. Kyllä, itsekin haluan lääkikseen joku päivä, mutta tänä vuonna eivät taida ovet aueta. Mutta, farmasian olen valinnut siksi, että sekin kiinnostaa ja voisin valmistuakkin, ja lisäksi koen, että on parempi opiskella alaa, mikä vähän sivuaa ja tukee lääkistä, kuin jäädä mähmimään vanhempien luokse ilman varmaa työpaikkaa taikka tukia.

      Ja ihan tosi, ei näitä voi varmasti tietää, että se ketä nyt kiinnostaa vain ja ainoastaan farmasia, aikoo välttämättä valmistua. Kokeilemalla tietää ja yhtä hyvin voi farmasian kiinnostus kaikota ja into johonkin muuhun alaan syttyä.

      Ja tämä paikkojen "vieminen". Joo tavallaan ymmärän kiukun, mutta toisaalta en. Jos farmasialle haluaa niin sitten painetaan duunia tuli perseen alla niin, että ne omat pisteet riittää sisäänpääsyyn , oli kilpailijat keitä tahansa "beetavaihtoehtolaisia" :) .

      • yougottabekiddingme

        Kiitos, veit suorastaan sanat suustani. Kaikki, jotka paikan ovat saaneet, ovat sen omalla työllään ansainneet. Oli paikka mistä tahansa! :)


      • jeesustelija

        Joo musta on iha turhaa valittaa.. jos olisi päässyt farmasiaa opiskelemaan, olisin mennyt DI:ksi. Ei ne silti valita, että "vien heidän paikkansa".


    • tulevaproviisori

      Proviisoriksi kuopioon pääsin raakapisteillä 35.

    • gallegallegallegalle

      Näkyykö kellään muulla kuopioon valinta kesken?

    • JJ98

      Sähköpostia/postia tulee sisäänpääsystä vasta sitten kun muidenkin korkeakoulujen tulokset on julkaistu?

      • Juurikas2017

        Voi tulla aiemminkin jos kyse on ensisijaisesta kohteesta.


      • Mfkodfbdl

        Aivan


    • Huhhh

      Opintopolku päivitty ja varasijat tippunu huimasti! Eilisestä 40 sijaa alaspäin. Minkähän alan tulokset on tullu vai mistähän noin iso lasku johtuu?

      • tulevaproviisori

        en kyllä tiiä ... onko hki/lääkis viel tullu tietääkö joku?


      • Hkifarma
        tulevaproviisori kirjoitti:

        en kyllä tiiä ... onko hki/lääkis viel tullu tietääkö joku?

        Hki kohdalla lukee valinta kesken...


      • wawew

        lääkis myös kesken... hmm


    • tulevaproviisori

      Käykääpä kaikki kattomassa opintopolku, muuttunu tilanne melkosesti
      terv tuleva proviisori

    • Farmasia

      Minulle näkyi eilen että farmaseutti hyväksytty mutta tänään näkyy vielä kesken, onko tilanne muuttui muille?

      • asdfghjtf

        jos oot hakenu muualle (ylempi) voi se tarkoittaa että pääsit sinne!


      • farmasiaa

        tai ainaki muina vuosina ollu näin! mutta farmasian paikka varma kuitenkin


      • Farmasia

        kyllö olen hakenut helsinkiin ensimmäiseksi hakutoiveena


    • 1234321

      20,75/40 ja tuleva Kuopion farmaseutti ilmoittautuu!

      • Curiousmary

        Skaalattunako?


      • Åååååååååpo

        /40 eli raakana


    • Farmasia

      tuleko helsingin yliopiston tulokset?

    • noentiiä

      Hyvin kävi sittenkin, 4. varasijalta pääsin proviisoriksi Kuopioon. Jee.

    • Jännnnitttttäääää

      Tulisipa nyt jo ne Helsinginkin tulokset. Kyllä pidetään hullua jännityksessä...

      • ccfdhykyu

        Olisikohan mahdollista, että niitä parhaillaan syötetään Opintopolkuun, kun Kuopion varasijat näemmä laskeneet?


      • Kgferu
        ccfdhykyu kirjoitti:

        Olisikohan mahdollista, että niitä parhaillaan syötetään Opintopolkuun, kun Kuopion varasijat näemmä laskeneet?

        Luulis että varasijat päivittyy vasta sitten kun Helsingin tulokset on kirjattu


      • Heimoiheimoi

        Kuopion varasijat olivat laskeneet viime yönä jo. Mistäköhän johtu noin huima varasijojen lasku?


      • Blääähgls
        Kgferu kirjoitti:

        Luulis että varasijat päivittyy vasta sitten kun Helsingin tulokset on kirjattu

        Ehkä ne helsingin tulokset on kirjattu, mutta niitä ei vaan vielä näytetä meille...


      • Jännnnitttttäääää

        Koska viime vuoden helsingintulokset tulivat verrattuna kuopioon


      • Farmasia

        Viime vuonna helsingin tulokset tulivat vasta viimeisenä päivänä, kuopion tulivat 8 päivää aiemmin.


      • Jännnnitttttäääää

        No voi yhden kerran. :( Tänä vuonna varmaankin sama juttu sitten.


    • asdsadsdfffff

      pari pv sitten olin farmaseutiksi sijalla 44. nyt 9. :> Toivottavasti pääsen niin lähellä jo!

      • heimoiheimoi

        Paljon sulla on koepisteitä ja yhteispisteitä skaalattuna?


      • Tulisjo

        Mulla näyttänyt hyväksyttyä kuopioon, mutta nyt se on taas "kesken" :D kaikki on kesken :D tosin kuopio on mun viiminen hakutoiveissa...


      • asdasdffff
        heimoiheimoi kirjoitti:

        Paljon sulla on koepisteitä ja yhteispisteitä skaalattuna?

        Laskin suunnilleen 18 kokeesta, ensikertalainen.


      • heimoiheimoi
        asdasdffff kirjoitti:

        Laskin suunnilleen 18 kokeesta, ensikertalainen.

        Siis skaalattuna 18, eli raakana noin 13? :o ja varasija 9?


      • proviisoriksi

        Varmaan raakapisteitä 18?


    • Varasijalta

      Varasija noussut 16 pykälää jee!! Tällä hetkellä varasijalla 19 proviisoriks, skaalattuja taisi tulla 36.5. Onko tsänssejä Kuopioon?

      • Farmasia

        Uskon että tulet pääsemään!


      • tahtoosisään

        Mielestäni oon laskenut omat pisteet melko tarkasti, ja sain 38,85p skaalattuna. Kuopioon hain proviisoriksi ensikertalaisena ja varasija 24. tällä hetkellä.. Toivottavasti en oo möhlinyt vastausten kopioimisessa vastauslomakkeeseen..


      • tulevaproviisori

        vai onko vaan eri yhteispistemäärä?


      • tahtoosisään

        Todennäköisesti.. Kyllä sitä aika tarkasti sen vastauslomakkeen täytti et tuskin siinä ainakaan kovin pahasti on voinut möhliä :P


    • Farmaseuttiuknowwho

      Aluks olin varasijalla 2 proviisoriksi, eilen varasija 1, tänään hyväksytty Kuopioon. Raakapisteitä 30,75/40, lähtöpisteitä 58 Kuopioon, Helsinkiin 39.

      Varasijojen liikkumiseen on syynä muiden alojen tuloksien julkistamiset. Ei Helsingin tulokset vaikuta jonoon ennen tulosten julkistamista. Varasijat vissiin päivittyvät yön aikana. Syynä varmaan se, ettei sivut kaatuisi niin kuin viime vuonna useasti kävi. Eli kannattaa käydä vaan kerran päivässä checkkaamassa tilanne, tai tarkistaa ensin tältä foorumilta, että onko tulokset tulleet. Näin voidaan osaltamma ehkäistä noidem sivujen kaatumista ja Helsingin tulosten julkistamisen viimästymistä sinne viimeseen päivään. :)

    • Farmasia

      ensin hyväksytty nyt kesken!!!

      • sasafgh

        Onko sulla jokin muu kohde ylempänä mihin ootat vielä tuloksia?


      • Farmasia

        On helsinkiin farmaseutti


    • Helppiä

      Hei! Tuliko viimevuonna Helsingin tulokset vasta viimeisenä päivänä siis? Eli kannattaa odotella 30.6? Miten tuo varasijoilta täyttö menee (14.elokuuta asti) vaikka pitää vastaanottaa paikka oliko jo 15.heinäkuuta? Ja voitteko vielä samaan syssyyn selittää miten lääkiksen ja helsingin tulokset vaikuttaa varasija jonoon? Eli jos farmaseutiksi päässyt pääseekin lääkikseen joka on ylempänä, jono liikahtaa?

      • entiedämuttayritän

        On ilmeisesti tulleet viime vuonna vikana päivänä tai näin olen ymmärtänyt. Ja mäkin pohdin tota varasija juttua, mutta ilmeisesti voit ottaa ehdollisesti vastaan paikan, mitä sulle tarjotaan, ja tää paikka muuttuu lopulliseks vast sitten jos et ylemmältä hakukohteeltas pääse varasijalta sisään. Oonko oikeessa :D? Ja kyllä, jono liikkuu sitä mukaa kun ihmiset saavat paikkoja ylemmistä hakuvaihtoehdoista.


      • Apujahep

        Mulle tuli viime vuonna Helsingin yliopistosta sähköpostia tuloksista 29.6.2016. Eli tulokset tuli mulle 2 päivää ennen viimeistä päivää (viimeinen päivä oli 1.7.2016). Tämän perusteella voisi arvella, että Helsingin tulokset tulee ehkä pari päivää ennen...

        Kyllä asia on just noin eli kun farmaseutiksi päässyt pääseekin lääkikseen, niin sitten jono liikahtaa ja jonossa seuraavana oleva pääsee sisään.


    • Apujahep

      Mulle tuli viime vuonna Helsingin yliopistosta sähköpostia tuloksista 29.6.2016. Eli tulokset tuli mulle 2 päivää ennen viimeistä päivää (viimeinen päivä oli 1.7.2016). Tämän perusteella voisi arvella, että Helsingin tulokset tulee ehkä pari päivää ennen...

      Kyllä asia on just noin eli kun farmaseutiksi päässyt pääseekin lääkikseen, niin sitten jono liikahtaa ja jonossa seuraavana oleva pääsee sisään.

    • hehhhh

      Ovatko varasijat liikkuneet aamun jälkeen? En haluis käyttää pankkiavaimii turhaan jos ei oo :D

    • jesushallelujah

      Pisterajat tuskin tulevat edes nousemaan..Turhaa panikointia täällä

      • nyyhkyti

        Niin, hullulta jotenkin tuntuu, että niin radikaalisti nousisi kun aika samaa pistelinjaa myötäilleet edellisvuosien rajat ja kokeet melko samantasoisia. Mielestäni kyllä viime vuoden ifa oli vaikeampi. Mutta pieni pelko perseessä itselläni, että en pääse 37,1 skaalatulla pisteellä proviisoriksi Kuopioon ensikertalaisena ja olen varasijalla 43.. Vai oisko vielä toivoa?


      • Farmasia

        On toivoa! Viikko aikaa vielä ennen lopullisia tuloksia, aiempina vuosinahan rajat on ollut n. 33 niin hyvät mahollisuudet sulla on :)


    • Kuopioitis

      Koepisteitä 19.5 ja hyväksytty farmasialle Kuopioon. En olisi uskonut että enää juhannuksena varasijat muuttuisivat mutta väärässä olin.. Tsemppiä nyt sitten kaikille vielä jännittämiseen! :)

      • Jännääää

        Mulla koepisteitä 18.75 ja nyt varasijalla 8. Joutuu varmaan vielä juhannuksen yli jännäämään 😬


      • Kumpi

        Raakoja pisteitä vai skaalattuja?


    • Jeeeeei

      Sijat taas vähän tippuneet :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe