Lukekaa Mormonin kirjaa

Selkeyttä

Päätelkää itse onko se toinen todistus Kristuksesta!
https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fi

Luvusta Moroni 10
2 Ja minä sinetöin nämä aikakirjat, sen jälkeen kun olen puhunut muutamia sanoja kehotuksena teille.

3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.

4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.

5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.

6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.

7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.

8 Ja vielä minä kehotan teitä, veljeni, olemaan kieltämättä Jumalan lahjoja, sillä niitä on monia, ja ne tulevat samalta Jumalalta. Ja näitä lahjoja annetaan eri tavoin, mutta sama Jumala vaikuttaa kaiken kaikissa; ja niitä annetaan Jumalan Hengen ilmentyminä ihmisille heidän hyödykseen.

9 Sillä katso, Jumalan Henki antaa yhdenopettaa viisauden sanaa;

10 ja sama Henki antaa toisen opettaa tiedon sanaa;

11 ja sama Henki antaa toiselle tavattoman suuren uskon; ja toiselle parantamisen lahjat;

12 ja toisen taas tehdä voimallisia ihmeitä;

13 ja toisen taas profetoida kaikesta;

14 ja toisen taas nähdä enkeleitä ja palvelevia henkiä;

15 ja toiselle taas kaikenlaisia kieliä;

16 ja toiselle taas kielten ja erilaisten puhetapojen tulkinnan.

17 Ja kaikki nämä lahjat tulevat Kristuksen Hengen kautta, ja ne tulevat kullekin ihmiselle erikseen, niin kuin hän tahtoo.

18 Ja minä tahdon kehottaa teitä, rakkaat veljeni, muistamaan, että jokainen hyvä lahja tulee Kristukselta.

19 Ja minä tahdon kehottaa teitä, rakkaat veljeni, muistamaan, että hän on sama eilen, tänään ja ikuisesti ja etteivät mitkään näistä lahjoista, joista olen puhunut ja jotka ovat hengellisiä, koskaan lakkaa, niin kauan kuin maailma pysyy, paitsi ihmislasten epäuskon tähden.

20 Sen vuoksi täytyy olla uskoa; ja jos täytyy olla uskoa, täytyy olla myös toivoa; ja jos täytyy olla toivoa, täytyy olla myös rakkautta.

21 Ja ellei teillä ole rakkautta, te ette mitenkään voi pelastua Jumalan valtakuntaan; ettekä te voi pelastua Jumalan valtakuntaan, ellei teillä ole uskoa; ettekä voi, ellei teillä ole toivoa.

22 Ja jos teillä ei ole toivoa, teidän täytyy olla epätoivossa; ja epätoivo tulee pahuuden tähden.

23 Ja Kristus totisesti sanoi meidän isillemme: Jos teillä on uskoa, te voitte tehdä kaiken, mikä minusta on tarpeen.

24 Ja nyt minä puhun kaikille maan äärille — että jos tulee päivä, jolloin Jumalan voima ja lahjat lakkaavat teidän keskuudestanne, se tapahtuu epäuskontähden.

25 Ja voi ihmislapsia, jos näin tapahtuu, sillä teidän keskuudessanne ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään. Sillä jos teidän keskuudessanne on yksikin, joka tekee hyvää, hän toimii Jumalan voiman ja lahjojen avulla.

26 Ja voi niitä, jotka lakkaavat näin tekemästä ja kuolevat, sillä he kuolevat synneissään, eivätkä he voi pelastua Jumalan valtakuntaan; ja minä sanon sen Kristuksen sanojen mukaisesti, enkä minä valehtele.

27 Ja minä kehotan teitä muistamaan nämä asiat, sillä joutuin tulee aika, jolloin te tulette tietämään, että minä en valehtele, sillä te tulette näkemään minut Jumalan tuomioistuimen edessä, ja Herra Jumala sanoo teille: Enkö minä julistanut teille sanojani, jotka tämä mies kirjoitti kuin kuolleista huutava, aivan niin, kuin tomusta puhuva?

28 Minä julistan näitä asioita, jotta profetiat toteutuisivat. Ja katso, ne lähtevät ikuisen Jumalan suusta, ja hänen sanansa kuuluvat vihellyksenä polvesta polveen.

29 Ja Jumala on näyttävä teille, että se, mitä minä olen kirjoittanut, on totta.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pukkeli1

      Olen päätellyt, ja kevyeksi havainnut tuon tekeleen.
      - MK on erittäin huonoa kieltä, ollakseen jumalallista ilmoitusta. Englanniksi (=alkukieli) kirjoittanut Joseph Smith teki lukemattomia oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheitä. Suomalainen käännös on hirvittävää luettavaa kirjallisuuden ystävälle.

      - MK:n kuvaamista kansoista ja tapahtumista ei ole yhtään todistetta. Ei ensimmäistäkään. Tuon kokoiset kansat eivät katoa jäljettömiin.

      - MK on mormonien "sisäänheittotuote". Siitä löytyy monia kristityille tuttuja oppeja - mm. Kolminaisuusoppi, Jumala on henki jne.
      Kuitenkin oikea mormonioppi löytyy tekeleistä "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi". Olen monesti kysynyt nimimerkiltä "Selkeyttä", eikö olisi rehellisempää tuputtaa ovilla oikeaa mormonioppia, eikä Mormonin kirjaa, jonka oppeihin mormonit eivät itsekään usko. En oke saanut vastausta.

      • Selkeyttä

        Kirja on käännetty ennen vuotta 1830. Vertaapa suomenkieltä tuohon aikaan nykykieleen! Suomennoksessa näkyy vanhan kielen piirteitä. Tekstiin vaikuttaa myös se, ettei Joseph Smith tuohon aikaan ollut oppinut. Hän joutui käyttämään sitä kieltä mitä hän osasi. Sisältö on tärkeintä.


      • Pukkeli1
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kirja on käännetty ennen vuotta 1830. Vertaapa suomenkieltä tuohon aikaan nykykieleen! Suomennoksessa näkyy vanhan kielen piirteitä. Tekstiin vaikuttaa myös se, ettei Joseph Smith tuohon aikaan ollut oppinut. Hän joutui käyttämään sitä kieltä mitä hän osasi. Sisältö on tärkeintä.

        Kuitenkin oikea mormonioppi löytyy tekeleistä "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi". Olen monesti kysynyt nimimerkiltä "Selkeyttä", eikö olisi rehellisempää tuputtaa ovilla oikeaa mormonioppia, eikä Mormonin kirjaa, jonka oppeihin mormonit eivät itsekään usko. En ole saanut vastausta.


      • Selkeyttä
        Pukkeli1 kirjoitti:

        Kuitenkin oikea mormonioppi löytyy tekeleistä "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi". Olen monesti kysynyt nimimerkiltä "Selkeyttä", eikö olisi rehellisempää tuputtaa ovilla oikeaa mormonioppia, eikä Mormonin kirjaa, jonka oppeihin mormonit eivät itsekään usko. En ole saanut vastausta.

        Miten niin oikea vain oppi vain kirjoissa "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi"? On saatu lisäilmoituksia, mutta oppi ei ole muuttunut. Käytännöt voivat muuttua, mutta eivät perusasiat. - Mihin mormonit eivät itsekään usko Mormonin kirjassa? Se on opillisesti virheettömin kirja maailmassa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin oikea vain oppi vain kirjoissa "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi"? On saatu lisäilmoituksia, mutta oppi ei ole muuttunut. Käytännöt voivat muuttua, mutta eivät perusasiat. - Mihin mormonit eivät itsekään usko Mormonin kirjassa? Se on opillisesti virheettömin kirja maailmassa.

        Smithin oppi jumalasta kehittynenä ja korotettuna ihmisenä on täysin ristiriidassa sen kanssa mitä Mormonin kirja opettaa Jumalasta.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin oikea vain oppi vain kirjoissa "Oppi ja liitot" sekä "Kallisarvoinen helmi"? On saatu lisäilmoituksia, mutta oppi ei ole muuttunut. Käytännöt voivat muuttua, mutta eivät perusasiat. - Mihin mormonit eivät itsekään usko Mormonin kirjassa? Se on opillisesti virheettömin kirja maailmassa.

        "mutta oppi ei ole muuttunut. Käytännöt voivat muuttua, mutta eivät perusasiat."

        Eivätkö muka oppi ja perusasiat ole muuttuneet? Katsotaanpa yksi tärkeimmistä perusasioista Mormonin kirjasta.

        Alma 22:8-11

        8 Ja nyt, kun Aaron kuuli tämän, hänen sydämensä alkoi riemuita, ja hän sanoi: Katso, niin totta kuin sinä elät, oi kuningas, on olemassa Jumala.
        9 Ja kuningas sanoi: Onko Jumala se Suuri Henki, joka toi meidän isämme pois Jerusalemin maasta?
        10 Ja Aaron sanoi hänelle: Kyllä, hän on se Suuri Henki, ja hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä. Uskotko sinä tämän?
        11 Ja hän sanoi: Kyllä, minä uskon, että Suuri Henki on luonut kaiken, ja minä haluan sinun kertovan minulle kaikista näistä asioista, niin minä uskon sinun sanasi.

        Jumala on tässä selkeästi Henki.

        Mormonin kirja painottaa Jumalan ikuisuutta ja muuttumattomuutta (Mormon 9:9, Moroni 8:18, 1 Nefi 10:18). Miten nämä jakeet ovat sovitettavissa Jumalaan, joka ei ensin ollut Jumala lainkaan ja joka sitten on vuorotellen ollut ruumiiton henki ja ruumiillinen, kolminaisuus ja moninaisuus, yksi ainoa ja yksi muiden joukossa?

        Entä miten ylipäänsä MAP-kirkon kehittyvän Jumalan oppi on sovitettavissa Mormonin kirjan tekstiin, kun Mormon 9:10 jae kuuluu seuraavasti:

        10 Ja nyt, jos te olette kuvitelleet itsellenne jumalan, joka vaihtelee ja jossa on muuttumisen häivää, niin silloin te olette kuvitelleet itsellenne jumalan, joka ei ole ihmeiden Jumala.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Smithin oppi jumalasta kehittynenä ja korotettuna ihmisenä on täysin ristiriidassa sen kanssa mitä Mormonin kirja opettaa Jumalasta.

        Millä tavalla ristiriidassa? Etkö muista millaiseksi ihminen luotiin? Etkö osaa päätellä Kristuksesta mitään Hänen ja meidän kaikkien taivaallisesta Isästä?


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        "mutta oppi ei ole muuttunut. Käytännöt voivat muuttua, mutta eivät perusasiat."

        Eivätkö muka oppi ja perusasiat ole muuttuneet? Katsotaanpa yksi tärkeimmistä perusasioista Mormonin kirjasta.

        Alma 22:8-11

        8 Ja nyt, kun Aaron kuuli tämän, hänen sydämensä alkoi riemuita, ja hän sanoi: Katso, niin totta kuin sinä elät, oi kuningas, on olemassa Jumala.
        9 Ja kuningas sanoi: Onko Jumala se Suuri Henki, joka toi meidän isämme pois Jerusalemin maasta?
        10 Ja Aaron sanoi hänelle: Kyllä, hän on se Suuri Henki, ja hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä. Uskotko sinä tämän?
        11 Ja hän sanoi: Kyllä, minä uskon, että Suuri Henki on luonut kaiken, ja minä haluan sinun kertovan minulle kaikista näistä asioista, niin minä uskon sinun sanasi.

        Jumala on tässä selkeästi Henki.

        Mormonin kirja painottaa Jumalan ikuisuutta ja muuttumattomuutta (Mormon 9:9, Moroni 8:18, 1 Nefi 10:18). Miten nämä jakeet ovat sovitettavissa Jumalaan, joka ei ensin ollut Jumala lainkaan ja joka sitten on vuorotellen ollut ruumiiton henki ja ruumiillinen, kolminaisuus ja moninaisuus, yksi ainoa ja yksi muiden joukossa?

        Entä miten ylipäänsä MAP-kirkon kehittyvän Jumalan oppi on sovitettavissa Mormonin kirjan tekstiin, kun Mormon 9:10 jae kuuluu seuraavasti:

        10 Ja nyt, jos te olette kuvitelleet itsellenne jumalan, joka vaihtelee ja jossa on muuttumisen häivää, niin silloin te olette kuvitelleet itsellenne jumalan, joka ei ole ihmeiden Jumala.

        Ota huomioon missä yhteydessä tuo sanottiin!
        Alma 22
        8 Ja nyt, kun Aaron kuuli tämän, hänen sydämensä alkoi riemuita, ja hän sanoi: Katso, niin totta kuin sinä elät, oi kuningas, on olemassa Jumala.

        9 Ja kuningas sanoi: Onko Jumala se Suuri Henki, joka toi meidän isämme pois Jerusalemin maasta?

        10 Ja Aaron sanoi hänelle: Kyllä, hän on se Suuri Henki, ja hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä. Uskotko sinä tämän?

        11 Ja hän sanoi: Kyllä, minä uskon, että Suuri Henki on luonut kaiken, ja minä haluan sinun kertovan minulle kaikista näistä asioista, niin minä uskon sinun sanasi.

        12 Ja tapahtui, että kun Aaron näki, että kuningas uskoisi hänen sanojaan, hän alkoi Aadamin luomisesta, lukien kuninkaalle kirjoituksia — kuinka Jumala loi ihmisen oman kuvansa mukaan ja että Jumala antoi hänelle käskyjä ja että rikkomuksen tähden ihminen oli langennut.

        13 Ja Aaron selitti hänelle kirjoitukset Aadamin luomisesta asti, esittäen hänelle ihmisen lankeemuksen ja heidän lihallisen tilansa ja myös lunastussuunnitelman, joka oli ollut valmistettuna maailman perustamisesta asti Kristuksen kautta kaikille, jotka uskoisivat hänen nimeensä.

        14 Ja koska ihminen oli langennut, hän ei voinut ansaita mitään itsestään, vaan Kristuksen kärsimykset ja kuolema sovittavat heidän syntinsä uskon ja parannuksen kautta ja niin edelleen; ja että hän katkaisee kuoleman siteet, ettei hauta saa voittoa ja että kuoleman pistin olisi nielty kirkkauden toivossa; ja Aaron selitti kaikki nämä asiat kuninkaalle.
        ---
        Aaron opetti kuningasta ja lähti siitä, mihin tämä jo uskoi eli käyttäen sitä nimitystä, joka oli kuninkaalle tuttu. Näin toimii viisas opettaja.
        Vastaava kohta on Raamatussa, kun on kysymys oikeasta rukouksesta:
        Joh. 4:24
        Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." [2. Kor. 3:17]

        Siinä on pääasiana oikea rukous eikä se millainen Jumala on. On Hän Henki, mutta hengelläkin on ruumis, kuten meidän kaikkien elävien hengelläkin.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ota huomioon missä yhteydessä tuo sanottiin!
        Alma 22
        8 Ja nyt, kun Aaron kuuli tämän, hänen sydämensä alkoi riemuita, ja hän sanoi: Katso, niin totta kuin sinä elät, oi kuningas, on olemassa Jumala.

        9 Ja kuningas sanoi: Onko Jumala se Suuri Henki, joka toi meidän isämme pois Jerusalemin maasta?

        10 Ja Aaron sanoi hänelle: Kyllä, hän on se Suuri Henki, ja hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä. Uskotko sinä tämän?

        11 Ja hän sanoi: Kyllä, minä uskon, että Suuri Henki on luonut kaiken, ja minä haluan sinun kertovan minulle kaikista näistä asioista, niin minä uskon sinun sanasi.

        12 Ja tapahtui, että kun Aaron näki, että kuningas uskoisi hänen sanojaan, hän alkoi Aadamin luomisesta, lukien kuninkaalle kirjoituksia — kuinka Jumala loi ihmisen oman kuvansa mukaan ja että Jumala antoi hänelle käskyjä ja että rikkomuksen tähden ihminen oli langennut.

        13 Ja Aaron selitti hänelle kirjoitukset Aadamin luomisesta asti, esittäen hänelle ihmisen lankeemuksen ja heidän lihallisen tilansa ja myös lunastussuunnitelman, joka oli ollut valmistettuna maailman perustamisesta asti Kristuksen kautta kaikille, jotka uskoisivat hänen nimeensä.

        14 Ja koska ihminen oli langennut, hän ei voinut ansaita mitään itsestään, vaan Kristuksen kärsimykset ja kuolema sovittavat heidän syntinsä uskon ja parannuksen kautta ja niin edelleen; ja että hän katkaisee kuoleman siteet, ettei hauta saa voittoa ja että kuoleman pistin olisi nielty kirkkauden toivossa; ja Aaron selitti kaikki nämä asiat kuninkaalle.
        ---
        Aaron opetti kuningasta ja lähti siitä, mihin tämä jo uskoi eli käyttäen sitä nimitystä, joka oli kuninkaalle tuttu. Näin toimii viisas opettaja.
        Vastaava kohta on Raamatussa, kun on kysymys oikeasta rukouksesta:
        Joh. 4:24
        Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." [2. Kor. 3:17]

        Siinä on pääasiana oikea rukous eikä se millainen Jumala on. On Hän Henki, mutta hengelläkin on ruumis, kuten meidän kaikkien elävien hengelläkin.

        Pahoitteluni, mutta tällä kertaa vastasit täysin asian vierestä. Pääasian kommentoinnin välttäminen ei ole sinänsä mikään ihmekään, sillä ristiriita Mormonin kirjan ja mormoniopin välillä on niin valtava.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Millä tavalla ristiriidassa? Etkö muista millaiseksi ihminen luotiin? Etkö osaa päätellä Kristuksesta mitään Hänen ja meidän kaikkien taivaallisesta Isästä?

        Esimerkiksi MK: n mukaan Jumala on muuttumaton ja kolminainen.


    • Totuuslöytyy

      Yksi maailman selkeimpiä huijauksia.

    • kaksipisteto

      Ei voi kuin nauraa: " 28 Minä julistan näitä asioita, jotta profetiat toteutuisivat. Ja katso, ne lähtevät ikuisen Jumalan suusta, ja hänen sanansa kuuluvat vihellyksenä polvesta polveen." viheltelevä jumala joka valehtee ja josta mormonit itsekään eivät tiedä onko hän korotettu ihminen vai joku muu: "kukaan ei tiedä" ilmoitti nenada.
      Tuo mormonien Jumala kumminkin -olkoon kuka hyvänsä - on kuitenkin joskus ollut kuten ihminen nyt , on kehityksen tulosta, on ruumiillinen, hänellä on vaimo jota fyysisesti naituaan on saanut pojan, jonka isä - olkoon nyt kuka hyvänsä - on lähettänyt valehtelemaan ihmisille . Kun häneen uskoo- vaikka olento ei ikävä kyllä ole kenellekään kertonut kuka on - tulee tuon jumalan kaltaiseksi (voi kauhistus!), saa oman planeetan ja naisia ikinaitavaksi .Tämä mormonien mielestä on alkuperäinen Jeesuksen sanoma - Raamattu väittää ihan muuta, mutta raamattuhan on puutteellinen ja valehteleva ja Jeesus itse oleellinen osa petosta ja valehtelua

      • Selkeyttä

        Olkiukkoja osaat rakentaa, mutta et perustele.
        Valehtelusta syyttely on tavaramerkkisi.


      • Alustaalkaeneksytyksiä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olkiukkoja osaat rakentaa, mutta et perustele.
        Valehtelusta syyttely on tavaramerkkisi.

        Mormonioppiin saatiin ujutettua heti sen alkuvaiheissa (1829) väärä tieto ja oppi kahden miehen toimesta ("V. 1827 tämä sama Moroni, tällöin ylösnousseena olentona, luovutti kaiverretut levyt Joseph Smithille"), että Joseph Smithille ilmestyi Mormonin poika Moroni vaikka tuo Moroni eli aikaisemmin Nefiläisten johtajana noin 74 eKr.


      • Selkeyttä
        Alustaalkaeneksytyksiä kirjoitti:

        Mormonioppiin saatiin ujutettua heti sen alkuvaiheissa (1829) väärä tieto ja oppi kahden miehen toimesta ("V. 1827 tämä sama Moroni, tällöin ylösnousseena olentona, luovutti kaiverretut levyt Joseph Smithille"), että Joseph Smithille ilmestyi Mormonin poika Moroni vaikka tuo Moroni eli aikaisemmin Nefiläisten johtajana noin 74 eKr.

        Käsitinkö oikein, ettet usko ylösnousseen ihmisen voivan tulla opastamaan kuolevaista ihmistä?


      • Alustaalakaeneksytyksiä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Käsitinkö oikein, ettet usko ylösnousseen ihmisen voivan tulla opastamaan kuolevaista ihmistä?

        Tässä tapauksessa tuo ylösnoussut persoona ei ollut Mormonin poika Moroni vaan Nefin kansan johtajana noin 74 eKr elänyt Moroni.


      • Selkeyttä
        Alustaalakaeneksytyksiä kirjoitti:

        Tässä tapauksessa tuo ylösnoussut persoona ei ollut Mormonin poika Moroni vaan Nefin kansan johtajana noin 74 eKr elänyt Moroni.

        Mistä niin päättelet? Moroni nimeä ovat käyttäneet muutkin:

        Moroni, Mormonin poika
        Viimeinen nefiläinen profeetta Mormonin kirjassa (noin 421 jKr.). Juuri ennen kuolemaansa Mormon luovutti Mormonin levyiksi kutsutun historiallisen aikakirjan pojallensa Moronille (Morm. s. 1). Moroni päätti Mormonin levyjen kokoamisen. Hän lisäsi Mormonin kirjaan luvut 8 ja 9 (Morm. 8:1). Hän lisäsi joukkoon lyhentämänsä Eterin kirjan (Et. 1:1–2) ja oman kirjansa Moronin kirjan (Moroni 1:1–4). Moroni sinetöi levyt ja kätki ne Kumoran kukkulaan (Morm. 8:14; Moroni 10:2). Vuonna 1823 Moroni lähetettiin ylösnousseena olentona kertomaan Mormonin kirjasta Joseph Smithille (JS—H 30–42, 45; OL 27:5). Hän opetti nuorta profeettaa vuosina 1823–1827 (JS—H 54) ja luovutti levyt hänelle viimein vuonna 1827 (JS—H 59). Saatuaan käännöksen valmiiksi Joseph Smith palautti levyt Moronille.

        Moroni, sotapäällikkö
        Mormonin kirjassa vanhurskas nefiläinen sotapäällikkö, joka eli noin vuonna 100 eKr.
        Moroni nimitettiin kaikkien nefiläisjoukkojen ylimmäksi päälliköksi, Alma 43:16–17. Innoitti nefiläisiä sotilaita taistelemaan vapautensa puolesta, Alma 43:48–50. Teki vapauden tunnuksen vaatteensa kappaleesta, Alma 46:12–13. Oli Jumalan mies, Alma 48:11–18. Moroni oli vihoissaan hallitukselle sen välinpitämättömyydestä maansa vapaudesta, Alma 59:13.


      • Kaksimiestä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Moroni nimeä ovat käyttäneet muutkin:

        Moroni, Mormonin poika
        Viimeinen nefiläinen profeetta Mormonin kirjassa (noin 421 jKr.). Juuri ennen kuolemaansa Mormon luovutti Mormonin levyiksi kutsutun historiallisen aikakirjan pojallensa Moronille (Morm. s. 1). Moroni päätti Mormonin levyjen kokoamisen. Hän lisäsi Mormonin kirjaan luvut 8 ja 9 (Morm. 8:1). Hän lisäsi joukkoon lyhentämänsä Eterin kirjan (Et. 1:1–2) ja oman kirjansa Moronin kirjan (Moroni 1:1–4). Moroni sinetöi levyt ja kätki ne Kumoran kukkulaan (Morm. 8:14; Moroni 10:2). Vuonna 1823 Moroni lähetettiin ylösnousseena olentona kertomaan Mormonin kirjasta Joseph Smithille (JS—H 30–42, 45; OL 27:5). Hän opetti nuorta profeettaa vuosina 1823–1827 (JS—H 54) ja luovutti levyt hänelle viimein vuonna 1827 (JS—H 59). Saatuaan käännöksen valmiiksi Joseph Smith palautti levyt Moronille.

        Moroni, sotapäällikkö
        Mormonin kirjassa vanhurskas nefiläinen sotapäällikkö, joka eli noin vuonna 100 eKr.
        Moroni nimitettiin kaikkien nefiläisjoukkojen ylimmäksi päälliköksi, Alma 43:16–17. Innoitti nefiläisiä sotilaita taistelemaan vapautensa puolesta, Alma 43:48–50. Teki vapauden tunnuksen vaatteensa kappaleesta, Alma 46:12–13. Oli Jumalan mies, Alma 48:11–18. Moroni oli vihoissaan hallitukselle sen välinpitämättömyydestä maansa vapaudesta, Alma 59:13.

        "Vuonna 1823 Moroni lähetettiin ylösnousseena olentona kertomaan Mormonin kirjasta Joseph Smithille".

        "V. 1827 tämä sama Moroni, tällöin ylösnousseena olentona, luovutti kaiverretut levyt Joseph Smithille"

        Huomaa että tuo ilmoitus SAMA MORONI ei tullut Mormonin kirjaan ja sitä kautta Opin ja Liittojen kirjaan vuonna 1823 vaan vasta vuoden 1827 jälkeen, tarkemmin sanottuna vuonna 1829.

        Tuona vuonna (1829) kaksi miestä, jotka elivät aikaisemmassa elämässään 385 jKr ollen kaksi niistä seitsemästä sotapäälliköstä 130000:n joukkoineen jotka johdattivat (eksyttivät) muut nefiläiset (490000) sotaan laamanilaisia (n. 2 miljoonaa) vastaan, todisti kovin sanoin Joseph Smithille että tuo Moroni, joka oli ilmestynyt hänelle jo vuodesta 1823, oli Mormonin poika Moroni vaikka he tiesivät että tuo Joseph Smithille vuodesta 1823 ilmestynyt Moroni oli Nefin kansan johtajana noin 74 eKr elänyt Moroni. Joseph Smith siis saatiin käännytettyä väärään tietoon jo vuonna 1829 kahden miehen toimesta, jotka halusivat eksyttää, jotta yhtä suurinta kirkkauden ilmoitusta ei olisi ilmoitettu lopun aikana oikein.

        Nefin kansan johtajana n. 74 eKr elänyt Moroni luotiin taivaassa viidentenä luotuna persoonana <142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua (vähän ennen 142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua) ja tuolloin hän sai nimen Zotiel.


      • Selkeyttä
        Kaksimiestä kirjoitti:

        "Vuonna 1823 Moroni lähetettiin ylösnousseena olentona kertomaan Mormonin kirjasta Joseph Smithille".

        "V. 1827 tämä sama Moroni, tällöin ylösnousseena olentona, luovutti kaiverretut levyt Joseph Smithille"

        Huomaa että tuo ilmoitus SAMA MORONI ei tullut Mormonin kirjaan ja sitä kautta Opin ja Liittojen kirjaan vuonna 1823 vaan vasta vuoden 1827 jälkeen, tarkemmin sanottuna vuonna 1829.

        Tuona vuonna (1829) kaksi miestä, jotka elivät aikaisemmassa elämässään 385 jKr ollen kaksi niistä seitsemästä sotapäälliköstä 130000:n joukkoineen jotka johdattivat (eksyttivät) muut nefiläiset (490000) sotaan laamanilaisia (n. 2 miljoonaa) vastaan, todisti kovin sanoin Joseph Smithille että tuo Moroni, joka oli ilmestynyt hänelle jo vuodesta 1823, oli Mormonin poika Moroni vaikka he tiesivät että tuo Joseph Smithille vuodesta 1823 ilmestynyt Moroni oli Nefin kansan johtajana noin 74 eKr elänyt Moroni. Joseph Smith siis saatiin käännytettyä väärään tietoon jo vuonna 1829 kahden miehen toimesta, jotka halusivat eksyttää, jotta yhtä suurinta kirkkauden ilmoitusta ei olisi ilmoitettu lopun aikana oikein.

        Nefin kansan johtajana n. 74 eKr elänyt Moroni luotiin taivaassa viidentenä luotuna persoonana <142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua (vähän ennen 142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua) ja tuolloin hän sai nimen Zotiel.

        Vaikuttaa että esittelet mielikuvituksesi tuotteita. Et anna mitään perusteita ja lähdeviitteitä. Pelkkä väittäminen ei todista mitään, vaikka kuinka kuvittelisit todeksi väitteitäsi. Sellaiset ovat harhoja.


      • Eksytetyille
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vaikuttaa että esittelet mielikuvituksesi tuotteita. Et anna mitään perusteita ja lähdeviitteitä. Pelkkä väittäminen ei todista mitään, vaikka kuinka kuvittelisit todeksi väitteitäsi. Sellaiset ovat harhoja.

        Voisin jopa laittaa tähän Nefin kansan johtajana noin 74 eKr eläneen Moronin nykyisen nimenkin ja Mormonin poika Moronin (nykyään mormonikirkon piispa) nykyisen nimenkin mutta se on vastoin palstan sääntöjä. Voisit kysyä itse heiltä mikä on totuus.


      • Selkeyttä
        Eksytetyille kirjoitti:

        Voisin jopa laittaa tähän Nefin kansan johtajana noin 74 eKr eläneen Moronin nykyisen nimenkin ja Mormonin poika Moronin (nykyään mormonikirkon piispa) nykyisen nimenkin mutta se on vastoin palstan sääntöjä. Voisit kysyä itse heiltä mikä on totuus.

        Harhaisuutesi on tullut tutuksi. Koeta päästä selkeyteen. Mitään perusteita et edelleenkään ole esittänyt vaan pelkkiä väitteitä vailla pohjaa. - Mistä nuo kuvitelmasi on ovat peräisin kuten tämä: "Voisin jopa laittaa tähän Nefin kansan johtajana noin 74 eKr eläneen Moronin nykyisen nimenkin ja Mormonin poika Moronin (nykyään mormonikirkon piispa) nykyisen nimenkin..."?


      • Umpikujaanko
        Selkeyttä kirjoitti:

        Harhaisuutesi on tullut tutuksi. Koeta päästä selkeyteen. Mitään perusteita et edelleenkään ole esittänyt vaan pelkkiä väitteitä vailla pohjaa. - Mistä nuo kuvitelmasi on ovat peräisin kuten tämä: "Voisin jopa laittaa tähän Nefin kansan johtajana noin 74 eKr eläneen Moronin nykyisen nimenkin ja Mormonin poika Moronin (nykyään mormonikirkon piispa) nykyisen nimenkin..."?

        sinunkaan kanssasi ei ole helppo keskustella, kun latelet totuutta joka perustuu omaan hengelliseen aitoon todistukseesi. Älyllisen keskustelun ajat tahallasi jatkuvaan umpikujaan.


      • Eksytetylle
        Selkeyttä kirjoitti:

        Harhaisuutesi on tullut tutuksi. Koeta päästä selkeyteen. Mitään perusteita et edelleenkään ole esittänyt vaan pelkkiä väitteitä vailla pohjaa. - Mistä nuo kuvitelmasi on ovat peräisin kuten tämä: "Voisin jopa laittaa tähän Nefin kansan johtajana noin 74 eKr eläneen Moronin nykyisen nimenkin ja Mormonin poika Moronin (nykyään mormonikirkon piispa) nykyisen nimenkin..."?

        Vaikka oletkin valinnut nimimerkiksi "Selkeyttä", harhaisuutesi johdattaa ihmiset uskomaan erittäin monessa mormonikirkon opissa harhaan koska luulet tietäväsi paremmin asioista kuin Pyhä Henki (Gabriel). Mormonikirkon opetukset ovat tällä hetkellä sekasoppaa.


      • Selkeyttä
        Eksytetylle kirjoitti:

        Vaikka oletkin valinnut nimimerkiksi "Selkeyttä", harhaisuutesi johdattaa ihmiset uskomaan erittäin monessa mormonikirkon opissa harhaan koska luulet tietäväsi paremmin asioista kuin Pyhä Henki (Gabriel). Mormonikirkon opetukset ovat tällä hetkellä sekasoppaa.

        Minusta sinä sekoilet antaessasi nimen Gabriel Pyhälle Hengelle. Mikä on perustelusi?


      • Selkeyttä
        Umpikujaanko kirjoitti:

        sinunkaan kanssasi ei ole helppo keskustella, kun latelet totuutta joka perustuu omaan hengelliseen aitoon todistukseesi. Älyllisen keskustelun ajat tahallasi jatkuvaan umpikujaan.

        Uskontoa ei voi ymmärtää pelkästään älyllä. "Hengelliset on tutkittava Hengen avulla."


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Minusta sinä sekoilet antaessasi nimen Gabriel Pyhälle Hengelle. Mikä on perustelusi?

        Sekoiliko myös Joseph Smith kun väitti että enkeli Gabriel on oikeasti Nooa (se arkin eakentaja)?


      • samarin
        samarin kirjoitti:

        Sekoiliko myös Joseph Smith kun väitti että enkeli Gabriel on oikeasti Nooa (se arkin eakentaja)?

        arkin rakentaja....en näköjään tänään osaa kirjoittaa...


      • Fanuelinerielämät
        samarin kirjoitti:

        Sekoiliko myös Joseph Smith kun väitti että enkeli Gabriel on oikeasti Nooa (se arkin eakentaja)?

        Totta tosiaan sekoili koska enkeli Fanuel on Nooa.

        Alla kaikki enkeli Fanuelin elämät maan päällä paitsi hänen nykyinen elämänsä.

        112 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Fanuel. Sitä myöhemmin hän syntyi Kasyapan ja Aditin toisena poikana Mitrana jonka vaimo oli Revati ja jonka kanssa hänellä oli kolme poikaa Utsarga, Arista ja Pippala. Fanuel eli sitäkin myöhemmin myös Balaramana eli Baladevana Intiassa aikoinaan . Sitä myöhemmin Fanuel tunnetaan Raamatussa Lemekin poikana Nooana  ja Veeda-kirjallisuudessa nimellä Vaivasvata Manu. Veeda-kirjallisuudessa Vaivasvata Manun sanotaan olleen ennen vedenpaisumusta Dvarikan hallitsija Satyavrata. Myöhemmin Fanuel eli Jesajana, Raamatun Jesajan kirjan päähenkilönä, sekä sitä myöhemmin Johannes Kastajana (Raamattu) sekä vielä myöhemmin pikku-Johnina (oikea nimi oli John Naylor mutta myös nimi Jack Baylot tarkoittaa häntä) , Robin Hoodin uskollisena ystävänä <1160- 1247>-luvulla jaa. Englannissa. Syntyikö Fanuel myös 1474 jaa. nimellä Sri Nityananda Prabhu (Veeda-kirjallisuus)? Fanuel syntyi myös uudella mantereella John Morton nimisenä miehenä 1724 jaa. ja oli tärkeä henkilö päätettäessä Amerikan itsenäisyydestä...


      • Perustelu
        Selkeyttä kirjoitti:

        Minusta sinä sekoilet antaessasi nimen Gabriel Pyhälle Hengelle. Mikä on perustelusi?

        6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä ja maa asettui tuolloin paikoilleen avaruudessa. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan Voimalla (Pyhän Hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta tuolloin Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).


      • Selkeyttä
        Perustelu kirjoitti:

        6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä ja maa asettui tuolloin paikoilleen avaruudessa. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan Voimalla (Pyhän Hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta tuolloin Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).

        Tuo on pelkkää väittämistä, jossa ei ole perustelua lainkaan. Vaikuttaa pelkästään mielikuvituksen tuotteelta.


      • PyhäHenkionGabriel
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo on pelkkää väittämistä, jossa ei ole perustelua lainkaan. Vaikuttaa pelkästään mielikuvituksen tuotteelta.

        Mutta kun tuo tieto tulee itseltään Pyhältä Hengeltä (Gabriel) josta Jeeus sanoi että Pyhä Henki, Puolustaja tietää kaiken...

        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä."
        25 "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."


      • Selkeyttä
        PyhäHenkionGabriel kirjoitti:

        Mutta kun tuo tieto tulee itseltään Pyhältä Hengeltä (Gabriel) josta Jeeus sanoi että Pyhä Henki, Puolustaja tietää kaiken...

        15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä."
        25 "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut."

        Pyhien kirjoitusten oppaasta:
        Pyhissä kirjoituksissa puhutaan kahdesta Lohduttajasta (suomalaisessa Raamatussa Puolustajasta). Ensimmäinen on Pyhä Henki (Joh. 14:26–27; Moroni 8:26; OL 21:9; 42:17; 90:11). Toinen Lohduttaja (Puolustaja) on Herra Jeesus Kristus (Joh. 14:16, 18, 21, 23). Kun joku saa toisen Lohduttajan, Jeesus Kristus ilmestyy hänelle aika ajoin, ilmoittaa Isän ja opettaa häntä kasvoista kasvoihin (OL 130:3).
        ---
        Mistä on peräisin tuo Gabriel Pyhän Hengen nimenä? Perusteluja ja lähdeviitteitä en ole saanut sinulta mihinkään, mitä kirjoitat


    • PyhäHenkiGabrielElias

      Mistä on peräisin tuo Gabriel Pyhän Hengen nimenä?

      Pyhä Henki sai jo varhaisessa vaiheessa taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel.
      Mm. OL. kirjan 27 luku 7 jae paljastaa että enkeli Gabriel on profeetta Elias. Gabiel eli Elias ilmoitti myös Johannes Kastajan syntymän eli Elias eli Gabriel ei ole Johannes Kastaja.
      Raamatussahan sanotaan myös että Elias nousi tulisissa vaunuissa taivaaseen. Malakian kirjassa ennustetaan, että ennen Messiaan tuloa Jumala lähettää profeetta Elian takaisin maan päälle.

      4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi Jumalan Pyhästä Hengestä olemassoloon Pyhä Henki joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel (Veeda-kirjallisuudessa Ksirodakasaui Visnu). Pyhä Henki eli Gabriel syntyi jumalaksi (Raamatussa Pyhää Henkeä eli Gabrielia kutsutaan myös Herraksi tai Herran enkeliksi) eikä enkeliksi vaikka hänestä käytetäänkin myöhemmin nimeä Gabriel tai enkeli Gabriel.

      6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä. Tuolloin maa asettui paikoilleen avaruudessa. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan Voimalla (Pyhän Hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta tuolloin Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).

      • Selkeyttä

        OL 27
        7 sekä Johanneksen, Sakariaan pojan, kanssa, jonka Sakariaan luona hän (Elias) kävi luvaten, että tämä saisi pojan, ja hänen nimensä oli oleva Johannes ja hän oli täyttyvä Eliaan hengellä;

        Tässä ei mainita mitään Gabrielista Pyhän Hengen nimenä. Kirjoittelusi vaikuttaa täysin mielikuvituksesi tuotteelta.


      • Raamatunmukaan
        Selkeyttä kirjoitti:

        OL 27
        7 sekä Johanneksen, Sakariaan pojan, kanssa, jonka Sakariaan luona hän (Elias) kävi luvaten, että tämä saisi pojan, ja hänen nimensä oli oleva Johannes ja hän oli täyttyvä Eliaan hengellä;

        Tässä ei mainita mitään Gabrielista Pyhän Hengen nimenä. Kirjoittelusi vaikuttaa täysin mielikuvituksesi tuotteelta.

        1. Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle.

        Tuossa Ilmestyskirjan 1 luvun 1 jakeessahan sanotaan selvästi että tuo persoona joka mainitaan mm. 13 jakeessa Ihmisen pojan muotoisena, ei Ihmisen Poikana, oli enkeli eli kyseessä ei ollut Sana eli Jeesus.

        13. ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.

        Ilmestyskirjan 1 luku jakeet 13-18 puhuu Ihmisen Pojan muotoisesta. Tuo Ihmisen Pojan muotoinen on Pyhä Henki eli Gabriel. Tuossa luvussa puhutaan Ihmisen Pojan muotoisesta, ei Ihmisen Pojasta eli Sanasta.

        17. Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
        18. ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

        Pyhä Henki on ainoa joka voi sanoa Jeesuksen lisäksi että hän en ensimmäinen ja vimeinen. ja 18 jakeessa tuo enkeli sanoo että hän oli kuollut eli viittaa marttyyrikuolemaansa Abinadina 148 eKr.


      • Lisäätodistusta
        Raamatunmukaan kirjoitti:

        1. Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle.

        Tuossa Ilmestyskirjan 1 luvun 1 jakeessahan sanotaan selvästi että tuo persoona joka mainitaan mm. 13 jakeessa Ihmisen pojan muotoisena, ei Ihmisen Poikana, oli enkeli eli kyseessä ei ollut Sana eli Jeesus.

        13. ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.

        Ilmestyskirjan 1 luku jakeet 13-18 puhuu Ihmisen Pojan muotoisesta. Tuo Ihmisen Pojan muotoinen on Pyhä Henki eli Gabriel. Tuossa luvussa puhutaan Ihmisen Pojan muotoisesta, ei Ihmisen Pojasta eli Sanasta.

        17. Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
        18. ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

        Pyhä Henki on ainoa joka voi sanoa Jeesuksen lisäksi että hän en ensimmäinen ja vimeinen. ja 18 jakeessa tuo enkeli sanoo että hän oli kuollut eli viittaa marttyyrikuolemaansa Abinadina 148 eKr.

        Danielin kirjan 7 luvussa jakeessa 13 puhutaan yöllisestä näystä, jossa taivaan pilvissä Vanhaikäisen tykö saapuu ja saatetaan Ihmisen Pojan kaltainen jolle annettiin valta,kunnia ja valtakunta. Aadam eli Mikael on tuo vanhaikäinen. Ihmisen pojan kaltainen, jolle annettiin valta, kunnia ja valtakunta on Pyhä Henki eli Gabriel eli Melkisedek. Danielin 7 luvussa 13 jakeessa ei puhuta Ihmisen Pojasta vaan hänen kaltaisestaan, eli kyseessä ei ole Sana.


      • Selkeyttä

        Profeetta Joseph Smith sanoi, että Gabriel on Vanhan testamentin profeetta Nooa.


      • Tasan_menee
        Selkeyttä kirjoitti:

        Profeetta Joseph Smith sanoi, että Gabriel on Vanhan testamentin profeetta Nooa.

        Gabriel on yhtä vähän Noa kuin Smith on profeetta...


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Profeetta Joseph Smith sanoi, että Gabriel on Vanhan testamentin profeetta Nooa.

        Voi hyvänen aika. Joku tarinan henkilö, jonka hahmo ja nimi lähi-idässä vaihtelee sen mukaan mikä kansa myöhemmin alkuperäistarinaa käsittelee, onkin jonkun jenkin mielestä nyt myöhäisjuutalaisuuden tarinoiden siivellinen enkeli, sen asemesta että olisi heprealaisversion kaikkien jäljelle jääneiden ihmisten esi-isä jonka oma poika raiskaa kun ukko makaa juopuneena merimatkan jälkeen.


      • Vastaapatähän
        Selkeyttä kirjoitti:

        Profeetta Joseph Smith sanoi, että Gabriel on Vanhan testamentin profeetta Nooa.

        Miten on mahdollista että Gabriel olisi Nooa kun Gabriel eli kaksi elämäänsä Intiassa samaan aikaan kuin Nooa.

        Gabriel (Pyhä Henki) eli noin 400-300 vuotta ennen vedenpaisumusta Dasarathan ja Kaysalyan poikana Ramana eli Ramacandrana (Veeda-kirjallisuus) ja sitäkin myöhemmin Devakin ja Vasudevan poikana Krsnana (Veeda-kirjallisuus) joka syntyi noin 125 vuotta ennen vedenpaisumusta.

        Nooa sattui olemaan myös minun isäni meidän aikana joten tunnen kyllä hänen kaikki elämänsä.


      • Selkeyttä
        Vastaapatähän kirjoitti:

        Miten on mahdollista että Gabriel olisi Nooa kun Gabriel eli kaksi elämäänsä Intiassa samaan aikaan kuin Nooa.

        Gabriel (Pyhä Henki) eli noin 400-300 vuotta ennen vedenpaisumusta Dasarathan ja Kaysalyan poikana Ramana eli Ramacandrana (Veeda-kirjallisuus) ja sitäkin myöhemmin Devakin ja Vasudevan poikana Krsnana (Veeda-kirjallisuus) joka syntyi noin 125 vuotta ennen vedenpaisumusta.

        Nooa sattui olemaan myös minun isäni meidän aikana joten tunnen kyllä hänen kaikki elämänsä.

        Vastaa sinä, mihin perustuu väitteesi: "Gabriel eli kaksi elämäänsä Intiassa samaan aikaan kuin Nooa"?
        Tämä vaikuttaa samoin hihasta vedetyltä: "Gabriel (Pyhä Henki) eli noin 400-300 vuotta ennen vedenpaisumusta Dasarathan ja Kaysalyan poikana Ramana eli Ramacandrana (Veeda-kirjallisuus) ja sitäkin myöhemmin Devakin ja Vasudevan poikana Krsnana (Veeda-kirjallisuus) joka syntyi noin 125 vuotta ennen vedenpaisumusta."

        Esitä lähdeviitteet, jos sinulla niitä on!


      • Riittääkövai
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vastaa sinä, mihin perustuu väitteesi: "Gabriel eli kaksi elämäänsä Intiassa samaan aikaan kuin Nooa"?
        Tämä vaikuttaa samoin hihasta vedetyltä: "Gabriel (Pyhä Henki) eli noin 400-300 vuotta ennen vedenpaisumusta Dasarathan ja Kaysalyan poikana Ramana eli Ramacandrana (Veeda-kirjallisuus) ja sitäkin myöhemmin Devakin ja Vasudevan poikana Krsnana (Veeda-kirjallisuus) joka syntyi noin 125 vuotta ennen vedenpaisumusta."

        Esitä lähdeviitteet, jos sinulla niitä on!

        Nuo tiedot perustuvat palautettuihin muistitietoihin. Veeda-kirjallisuuden henkilöt ovat samoja kuin Vanhan Testamentin henkilöt mutta heistä käytetään Veeda-kirjallisuudessa erilaisia nimityksiä. Esim. Adam=Brahma/Brahman, Eeva=Sarasvati, Kain=Indra,Aabel=? (Aabel eli toisen elämänsä maan päällä nimellä Maharaja Sibi), Adamin ja Eevan kolmas lapsi (poika)=Puloma, Aadamin ja Eevan viides lapsi (tytär)=?, Aadamin ja Eevan kuudes lapsi (poika)=Candra, Aadamin ja Eevan viides lapsi (poika) Seet=Maharsi Angira, Aadamin ja Eevan kuudes lapsi ja toinen tytär syntyi 9 vuotta Seetin syntymän jälkeen. Rudra eli Kardama Muni, Aadamin ja Eevan seitsemäslapsi ja kuudes poika (joka ilmestyi Brahman varjosta) syntyi 20 vuotta Seetin syntymän jälkeen...


      • Korjaustaedelliseen
        Riittääkövai kirjoitti:

        Nuo tiedot perustuvat palautettuihin muistitietoihin. Veeda-kirjallisuuden henkilöt ovat samoja kuin Vanhan Testamentin henkilöt mutta heistä käytetään Veeda-kirjallisuudessa erilaisia nimityksiä. Esim. Adam=Brahma/Brahman, Eeva=Sarasvati, Kain=Indra,Aabel=? (Aabel eli toisen elämänsä maan päällä nimellä Maharaja Sibi), Adamin ja Eevan kolmas lapsi (poika)=Puloma, Aadamin ja Eevan viides lapsi (tytär)=?, Aadamin ja Eevan kuudes lapsi (poika)=Candra, Aadamin ja Eevan viides lapsi (poika) Seet=Maharsi Angira, Aadamin ja Eevan kuudes lapsi ja toinen tytär syntyi 9 vuotta Seetin syntymän jälkeen. Rudra eli Kardama Muni, Aadamin ja Eevan seitsemäslapsi ja kuudes poika (joka ilmestyi Brahman varjosta) syntyi 20 vuotta Seetin syntymän jälkeen...

        Nuo tiedot perustuvat palautettuihin muistitietoihin.

        Tässä melko tarkka järjestys Aadamin ja Eevan lapsien (10 poikaa ja 6 tytärtä) järjestyksestä jotka he saivat 260 vuoden aikana. Listasta puuttuu mm. Kainin suvun tiedot jne...

        Veeda-kirjallisuuden henkilöt ovat samoja kuin Vanhan Testamentin henkilöt mutta heistä käytetään Veeda-kirjallisuudessa erilaisia nimityksiä. Esim. Adam=Brahma/Brahman, Eeva=Sarasvati, Kain=Indra,Aabel=? (Aabel eli toisen elämänsä maan päällä nimellä Maharaja Sibi).

        Adamin ja Eevan kolmas lapsi (poika)=Puloma. Aadamin ja Eevan neljäs lapsi (tytär)=? Aadamin ja Eevan viides lapsi (poika)=Candra. Aadamin ja Eevan kuudes lapsi (poika) Seet=Maharsi Angira. Aadamin ja Eevan seitsemäs lapsi ja toinen tytär syntyi 9 vuotta Seetin syntymän jälkeen.

        Rudra eli Kardama Muni, Aadamin ja Eevan kahdeksas lapsi ja kuudes poika (joka ilmestyi Brahman varjosta) syntyi 20 vuotta Seetin syntymän jälkeen. 6 vuotta Rudran syntymän jälkeen syntyi Aadamin ja Eevan yhdeksäs lapsi ja kolmas tytär.

        Aadamin ja Eevan kymmenes lapsi ja 7:s poika oli nimeltään Marici (ilmestyi Brahmanin mielestä) joka syntyi 26 vuotta Rudran syntymän jälkeen

        Maricin jälkeen Aadamille ja Eevalle syntyi vielä kolme poikaa, Atri Muni ___________?(ilmestyi Brahmanin silmistä) 8:s poika. Aadamin ja Eevan 9:s poika Bhrigu Muni (syntyi 32 vuotta Rudran syntymän jälkeen?). Bhrigu Muni, (ilmestyi Brahman kosketuksesta) jonka ensimmäinen nainen oli nimeltään Khyati ja toinen Puloma.

        Sutapa eli Sanat-Kumara eli Narada Muni (joka ilmestyi Brahmanin harkinnasta) oli Aadamin ja Eevan 10:s poika.

        Kolmanneksi viimeisen Aadamin ja Eevan lapsen syntyessä noin 81 vuotta Rudran syntymän jälkeen ja toiseksi viimeisimmän Aadamin ja Eevan lapsen (tytär) syntyessä noin 94 vuotta Rudran syntymän jälkeen. Aadam ja Eeva saivat nuorimman lapsen tyttären eli Shatarupan eli Vakin, joka syntyi noin 16 vuotta Aadamin ja Eevan toiseksi viimeisen lapsen (tytär) syntymän jälkeen ja 260 vuotta Aadamin luomisen jälkeen.


      • Selkeyttä
        Korjaustaedelliseen kirjoitti:

        Nuo tiedot perustuvat palautettuihin muistitietoihin.

        Tässä melko tarkka järjestys Aadamin ja Eevan lapsien (10 poikaa ja 6 tytärtä) järjestyksestä jotka he saivat 260 vuoden aikana. Listasta puuttuu mm. Kainin suvun tiedot jne...

        Veeda-kirjallisuuden henkilöt ovat samoja kuin Vanhan Testamentin henkilöt mutta heistä käytetään Veeda-kirjallisuudessa erilaisia nimityksiä. Esim. Adam=Brahma/Brahman, Eeva=Sarasvati, Kain=Indra,Aabel=? (Aabel eli toisen elämänsä maan päällä nimellä Maharaja Sibi).

        Adamin ja Eevan kolmas lapsi (poika)=Puloma. Aadamin ja Eevan neljäs lapsi (tytär)=? Aadamin ja Eevan viides lapsi (poika)=Candra. Aadamin ja Eevan kuudes lapsi (poika) Seet=Maharsi Angira. Aadamin ja Eevan seitsemäs lapsi ja toinen tytär syntyi 9 vuotta Seetin syntymän jälkeen.

        Rudra eli Kardama Muni, Aadamin ja Eevan kahdeksas lapsi ja kuudes poika (joka ilmestyi Brahman varjosta) syntyi 20 vuotta Seetin syntymän jälkeen. 6 vuotta Rudran syntymän jälkeen syntyi Aadamin ja Eevan yhdeksäs lapsi ja kolmas tytär.

        Aadamin ja Eevan kymmenes lapsi ja 7:s poika oli nimeltään Marici (ilmestyi Brahmanin mielestä) joka syntyi 26 vuotta Rudran syntymän jälkeen

        Maricin jälkeen Aadamille ja Eevalle syntyi vielä kolme poikaa, Atri Muni ___________?(ilmestyi Brahmanin silmistä) 8:s poika. Aadamin ja Eevan 9:s poika Bhrigu Muni (syntyi 32 vuotta Rudran syntymän jälkeen?). Bhrigu Muni, (ilmestyi Brahman kosketuksesta) jonka ensimmäinen nainen oli nimeltään Khyati ja toinen Puloma.

        Sutapa eli Sanat-Kumara eli Narada Muni (joka ilmestyi Brahmanin harkinnasta) oli Aadamin ja Eevan 10:s poika.

        Kolmanneksi viimeisen Aadamin ja Eevan lapsen syntyessä noin 81 vuotta Rudran syntymän jälkeen ja toiseksi viimeisimmän Aadamin ja Eevan lapsen (tytär) syntyessä noin 94 vuotta Rudran syntymän jälkeen. Aadam ja Eeva saivat nuorimman lapsen tyttären eli Shatarupan eli Vakin, joka syntyi noin 16 vuotta Aadamin ja Eevan toiseksi viimeisen lapsen (tytär) syntymän jälkeen ja 260 vuotta Aadamin luomisen jälkeen.

        Mistä noihin " palautettuihin muistitietoihin" voi tutustua? Sinun oma "muistisi" ei tässä riitä, jos niitä tarkoitat. Ne vaikuttavat mielikuvituksen tuotteilta.


      • Hänjokanäkeekaiken
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mistä noihin " palautettuihin muistitietoihin" voi tutustua? Sinun oma "muistisi" ei tässä riitä, jos niitä tarkoitat. Ne vaikuttavat mielikuvituksen tuotteilta.

        Jos haluat tutustua noihin tiedostoihin, niin laita sähköpostiosoitteesi, niin lähetän tuon tiedoston sähköpostina. Tuo tiedosto on noin 67-68 sivun mittainen. Saisit ainakin jotain konkreettista tutkimista.


    • samarin

      Olen lukenut ja taustoihin tutustunut ja minusta on selvää että MK on 1800-luvun tuotos eikä muinainen aikakirja.

    • VouhotuksestaLoppu

      Mormoonien oma kirja ja koraani ovat samalla viivalla.
      Molemmat ovat sepitettyjä.
      Uskoon riittää pelkästään Raamattu, muita opuksia ei tarvita.

      Nyt on aika tulla järkiin ja lopettaa vouhotus

      • Selkeyttä

        Minkä verran olet tutkinut ja lukenut Mormonin kirjaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe