ELÄMÄN TARKOITUS

Pilmari

on noussut yleiseen keskusteluun kun eutanasia tuli mukaan julkisiin tiedostoihinkin
hyväksyttynä. Suomessa sitä ei toivota.
Millaisia ajatuksia se Sinussa herättää?

44

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari.vaan

      Toivon, että voisin tehdä sen eutanasian oman käden kautta,
      kun en kykene enää itsestäni huolehtimaan.

      Minä en halua kodistani mitään rautatieasemaa, jonka kautta
      kymmeniä eri kotiapua ravaa vuorokauden ympäri.
      Harvemmin silloin, kun tarvitsee, mutta ei tarvittaessa.
      Näin kauhukseni, mitä se oli muutama vuosi sitten ja
      paremmaksi se ei ole tullut. Kallista oli se apu.

      Olen keräillyt pikkuhiljaa apuvälineitä kotiini.
      On kevyt rullaattori ulkokäyttöön, kun keppi ei riittänyt.
      On vielä kevyempi tuki sisäkäyttöön, kun välistä huimaa.
      On terveydenhoito välineitä moneen tarkoitukseen.
      On "leikkikalua", kirjaa, filmiä, ettei aika tule pitkäksi.

      Elämän tarkoitus on kadonnut, kun ei enää itse kykene
      pitämään itsestään huolta, vaan on toisten armoilla.
      Mielekästä elämää, jolloin koen ja opin uutta ihmeellistä
      vietän vielä tänä päivänä - itsenäisenä vapaaherrattarena.

      Vielä nautin jokaisesta askeleesta ja jokaisesta hetkestä.

      • revon.tuline

        Vapaaherrattarelle
        tässä pikkuinnen viesti ylellä.
        Olen itse nykyisin vapaa kuin taivaan lintu.
        Ruskaterveisin


      • Mari.vaan
        revon.tuline kirjoitti:

        Vapaaherrattarelle
        tässä pikkuinnen viesti ylellä.
        Olen itse nykyisin vapaa kuin taivaan lintu.
        Ruskaterveisin

        Kiitos! Nautin Koivuttareni kullanvihreistä lehdistä
        istuen Mäntyseni alla - sitä ihaillen.
        Lehmukaiseni humisi ihanasti duettoa
        sulautuen Koivuttaren helinään.
        Suloinen hetki kirjan, tuulen ja auringon seurassa :)

        Täälläkin alkaa Heleäkelta hiipiä oksille ihmettelemään...


    • reppuriika

      Minä en kyllä hyväksy aktiivista ihmisen surmaamista. Toivoisin että lemmikkikin saisi nukkua luonnollisesti ikiuneen ilman piikkiä.

      En näe siinä ongelmaa, jos ikäihminen, yli 80 vuotta, ei ota aktiivista hoitoa, mikäli sairastuu syöpään, keuhkokuumeeseen ja muuhun jopa kuolemaan johtavaan sairauteen.
      Hoitotahtooni olen laittanut niin, että jos esim. dementian vuoksi en ymmärrä itse syödä, kun tarjotin tuodaan eteeni, niin syöttääkään minua ei välttämättä tarvitse. Nesteen saaminen on eri asia, koska kuolema kuivumalla on tuskainen.
      Elämästä pois hiipuminen, kun elintoiminnot heikkenevät ja ymmärrys samenee, on luonnollista ja jopa tavallaan kaunista.
      Jos harjun rinteessä on kelottuva mänty, niin ei sitä kaadeta jos puu on luonnonpuistossa. Myrsky voi kyllä se ajallaan kaataa, ja kaataakin, kun lahomainen on edennyt riittävän pitkälle. Eikö samaa voi ajatella ihmisen kohdalla, joka on luomakunnan kruunu. Elämää ei tarvitse tietoisesti pitkittää, mutta ei sitä saa tietoisesti lopettaakaan.

      • Omainen--

        Kun ja jos potilas ei tule toipumaan ja hänen on vaikea olla, on kohtuullista, että hänen kipujaan lievitetään ja hengitystään avustetaan, mutta on turhaa lääkitä hänen sairauttaan, jos ei se kuitenkaan enää auta. Kuolevan ihmisen elinpäiviä on turha jatkaa, jos ne eivät sisällä kuitenkaan muuta kuin kärsimystä.

        Tätä ei pidä sekoittaa eutanasiaan.


      • On tosi hyvä että ,edes eläimelle annetaan se helpottava toimenpide ,että lopetetaan _______turha kärsimys ,Jos on vähänkin tunnteita elämän tarkoitusta ylläpitämään ei kai se voi olla tuskan jatkaminen kuolemaan saakka .
        Kaikenlaisia lupauksiakin pyydetään Niinkun "kunneskuolema meidät eroittaa" sekin on miljoonakertaa eikottu lupaus , sellaisia me ihmiset ollaa , TEKOPYHIÄ


      • On tosi hyvä että ,edes eläimelle annetaan se helpottava toimenpide ,että lopetetaan _______turha kärsimys ,Jos on vähänkin tunnteita elämän tarkoitusta ylläpitämään ei kai se voi olla tuskan jatkaminen kuolemaan saakka .
        Kaikenlaisia lupauksiakin pyydetään Niinkun "kunneskuolema meidät eroittaa" sekin on miljoonakertaa eikottu lupaus , sellaisia me ihmiset ollaa , TEKOPYHIÄ


      • ullamirjami kirjoitti:

        On tosi hyvä että ,edes eläimelle annetaan se helpottava toimenpide ,että lopetetaan _______turha kärsimys ,Jos on vähänkin tunnteita elämän tarkoitusta ylläpitämään ei kai se voi olla tuskan jatkaminen kuolemaan saakka .
        Kaikenlaisia lupauksiakin pyydetään Niinkun "kunneskuolema meidät eroittaa" sekin on miljoonakertaa eikottu lupaus , sellaisia me ihmiset ollaa , TEKOPYHIÄ

        Korjaan Ihminen Rikkoo Tekopyhästi tekemiään lupauksia -- Ja minä EN LIKANNUT NYTKÄÄN KAHTA KERTAA !


      • ullamirjami kirjoitti:

        On tosi hyvä että ,edes eläimelle annetaan se helpottava toimenpide ,että lopetetaan _______turha kärsimys ,Jos on vähänkin tunnteita elämän tarkoitusta ylläpitämään ei kai se voi olla tuskan jatkaminen kuolemaan saakka .
        Kaikenlaisia lupauksiakin pyydetään Niinkun "kunneskuolema meidät eroittaa" sekin on miljoonakertaa eikottu lupaus , sellaisia me ihmiset ollaa , TEKOPYHIÄ

        Korjaan Ihminen Rikkoo Tekopyhästi tekemiään lupauksia -- Ja minä EN LIKANNUT NYTKÄÄN KAHTA KERTAA !


    • reppuriika

      En tarkoita loukata teitä ikäihmiset ja tämä on yli 80-vuotiaiden palsta. En missään nimessä tarkoita, ettei teitä tarvitsi hoitaa ja ettekö saisi elää, mutta että jos joku kokee asian niin, että ei halua elää väkisin kovin iäkkäänä ja sairaana.

      • Mari.vaan

        Kuulin erään lääkärin sanovan seuranneensa kovasti kärsineitä potilaitaan viimeiseen hengenvetoon.
        Hän, lääkäri, oli täysin vakuuttunut siitä, ettei kenelläkään ole oikeutta katkaista ihmisen elämää ennen sen luonnollista sammumista. Elämä on merkityksellistä viimeiseen asti.

        Itselläni on testamentti, jonka mukaan minulle ei anneta hoitoa pidentäen kuolemaa, vaan annetaan nukkua pois luonnollisesti.


      • Ikilepoon
        Mari.vaan kirjoitti:

        Kuulin erään lääkärin sanovan seuranneensa kovasti kärsineitä potilaitaan viimeiseen hengenvetoon.
        Hän, lääkäri, oli täysin vakuuttunut siitä, ettei kenelläkään ole oikeutta katkaista ihmisen elämää ennen sen luonnollista sammumista. Elämä on merkityksellistä viimeiseen asti.

        Itselläni on testamentti, jonka mukaan minulle ei anneta hoitoa pidentäen kuolemaa, vaan annetaan nukkua pois luonnollisesti.

        Ei pidä sekoittaa eutanasiaa ja kivunlievitystä toisiinsa. Nykyisin terveydenhoidon ammattilaisilla on laaja tietämys ja taito helpottaa sairaan ja kuolevan viimeisiä hetkiä, eikä sitä pidä sekottaa elämän lyhentämiseen. On vain luovuttava niistä lääkkeistä, jotka pitkittävät kuolemaa. Pitää helpottaa lääkkein kipua ja avustaa hengitystä, annettava nestettä ja huolehdittava muutenkin kuolevan olosuhteista. On ihan turhaa olettaa, että kuolemisen pitää olla pitkällinen ja kärsimyksen jatkuvaa. Lähiomaiseni kohdalla lääkäri sanoi lempeästi, että jossakin kohtaa on vain todettava, että nyt on kaikki tehty, nyt vain huolehditaan, että potilaalla on hyvä olla.
        Omaisten ei pidä vaatia elämää pitkittäviä toimenpiteitä, kun lopputulos kuitenkin tulee olemaan sama.


    • reppuriika

      Ei ihmistä tarvitse aktiivisesti tappaa edes sen vuoksi, että kokee sietämättömiä kipuja. Jos on tilanne, ettei tehokkaimmatkaan kipulääkkeet enää poista kipua, niin potilas voidaan nukuttaa, josta hänen voidaan vielä herättää mikäli halutaan.
      Eräs sukulainen kuoli mahasyöpään. Kaksi kolme päivää, hän vain nukkui ja ei reagoinut enää mitä vierellä tapahtui. Hän ikään kuin nukkui pois tästä ajasta.

      • Mari.vaan

        Niin, en ole saanut lääketieteellistä koulutusta ja
        entiset tavat toimia muuttuvat koko ajan. Lääketiede kehittyy.

        Se tieto, mitä sain muutama vuosi sitten, on jo vanhentunutta.
        On vaikeaa seurata mukana tieteen mahdollisuuksia.
        Kuitenkin pitäisi ottaa kantaa ja päättää asioita ymmärtämättä niistä paljonkaan. Minulle on ollut siksi tärkeää kirjoittaa valmiiksi omat paperini, etteivät tällaiset asiat jäisi sukulaisten rasitteeksi.

        Lähemmäs 70:tä on parasta alkaa järjestää kotiaan ja
        varautua mahdolliseen poistumiseen näyttämöltä.


      • Kuules nyt rappuri! Ei eutanasiassa tapeta vaan suodaan lähtö.


      • kopsanteri

        RUUNEMAN
        voisit joskus tulla oikeasti KESKUSTELEMAAN 80 keskustelupalstalle,
        jolle ikäsikin edellyttää. Kukahan "soisi sulle lähdön 70 palstalta" kun
        itse olet ilmeisen dementoitunut unohtaessasi jopa 14 vuotta käyttämäsi rekatun nikin, jolla esiinnyit KELVOTTOMANA SHERIFFINÄKIN.


      • Avoimin.silmin

        Eikö kuolemaa seurannut lääkäri halunnut herättää häntä, kuten se Marin tuntema lääkäri, joka seuraa potilaittensa kärsimystä viimeiseen hengenvetoon? Onkohan se nukuttaminenkaan oikein?


    • YK.Suomessa

      Ihmisoikeuksien julistuksen on Suomikin tunnustanut noudatettavaksemme.
      Miten te olette kokeneet tämän omassa lähipiirissänne?

      • Mari.vaan

        Hyvä aihe alkaa oma keskustelunsa,
        eikä "leipoa" sitä tänne kuin "rusinaksi" pullaan!


      • tutkiskellen.vainen

        Mari.vaan voisi "leipoa rusinapullia" vaikka päiväkahvipöytäämme.
        Luen paljon erilaisia keskusteluja ja osallistunkin usein.
        Ruuneperi kirjoitti kahvipirtistä sanoen ettei siellä keskustella.
        Samanlaisia havaintoja olen itsekin tehnyt useista muista #keskusteluista#.


      • Mari.vaan
        tutkiskellen.vainen kirjoitti:

        Mari.vaan voisi "leipoa rusinapullia" vaikka päiväkahvipöytäämme.
        Luen paljon erilaisia keskusteluja ja osallistunkin usein.
        Ruuneperi kirjoitti kahvipirtistä sanoen ettei siellä keskustella.
        Samanlaisia havaintoja olen itsekin tehnyt useista muista #keskusteluista#.

        Kiitos :-)
        Kaunista syksyä raikkaassa tuulessa sinulle!


      • Näin.Raahessa

        Ihmisoikeudet? Onko niitä Suomessa?
        Äitini ei saanut morfiinia kuolintuskiinsa. Kun tuska oikei raastoi, veti se täysissä järjissään olevan 79 vuotiaan lihavan naisen kaarelle niskan ja kantapäitten varaan. Letkut oli irronneet ja nesteet pulloista valuneet lakanalle. Morfiinia ei annettu, ettei tule siitä riippuvaiseksi. Munuaiset oli kuolleet jo aikaisemmin digoksiinimyrkytykseen ja maksakin äsken.
        Oli siinä lapsella havaintoesimerkki siitä, mitä ovat köyhän mökinakan ihmisoikeudet.


    • Herätys--

      Onko keskustelu sitä, että kysytyään muilta: "Miten koet tämän asian?"
      Minusta se on lähinnä uteliaisuutta, ja vastausten luettuaan kyselijä voi tuntea ylemmyttä.
      Kirjoittajien (oppilaiden) vastaukset osoittavat, kuinka kypsymättömiä tuon ikäiset vielä ovat. Ilmiselvästi eläkkeellä oleva kansakoulun opettaja.
      Lopuksi voi mollata jokaisen vastauksen.

      Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?

      • omat.kurinsa

        Kysyen kylän löytää. Kun salissa oli toistasataa murrosikäistä poikaa rippiksellä
        ja pian olin Pohjoismaiden suurimmassa kansakoulussa ilman minkäänlaisia
        ongelmia eli kuria ei tarvinnut "pitää".


    • Saa-Mari

      Pilmarin aloituksen perusteella hänen elämäntarkoituksensa on kuolema. Koulon enkeli - Pilmari!
      Siis johdatella TOISIA kuoleman ajatukseen. Elämän päätökseen.

      • thait

        Kuningas on kuollut - eläköön kuningas. Nyt otamme osaa vuoden suruaikaan.


    • höpökuinsäkin

      Sinulla ei ole näköjään tuosta kuin 0-käsitys. Olet 0tiedon expertti!

      • höpö.nassut

        HÖPINÄ on vallan muuta kuin tietoa asioista.
        Näin on varsinkin näissä palstakeskusteluissa liian usein.


    • Tämä aihe on ajankohtainen ,80 meille jotka olemme jo "siinä iässä" . ihan hyvä , kun muutenkin asiaa ollaan nyt ihan TV.ssäkin ihan viine viikolla taas puhuttu , ja Saattohoitoon ei ole kaikilla varaa ,jossa pitkitetään ja pidetään ihmisestä huolta viimeisinä hetkinä .
      Niin me jotka ollaan joko yksinäisiä tai omaistemme hylkäämiä --on se lopuntuleminen aika usein mielessä .
      Itsekkin olen koittanut järjestellä oloni mahdollisemman helpoksi jos jotain äkkiä sattuis .
      Onneksi kuntoni on hyvä --mutta en ole tavannut vielä yli 90v ihmistä joka järjestelis ihan kaikkia omia kotiaskareitaankaan --saatikka kaupassakäynnit jotka jo itsekkin huomaan voimia ottaa --- jonakin kertana .
      Mutta ponnistan tässä pikkuhiljaa loppua kohti -- ja Hoitotestamentin olen kirjoittanut jos siittä nyt sitten on loppujenlopuksi mitään hyötyä onkaan , täytyy olla heti, elvytyksiä ei tarvita.

      • Kyllä niitä yhdeksänkymppisiä voimanaisia ja-miehiä löytyy. Erään tuttavani kaksi tätiä, molemmat yhdeksänkymmentä täyttäneet, päättivät muuttaa Espoosta omakotitalostaan lapsuutensa kotimaisemiin Pohjanmaalle, kun vanhuus jo alkoi vaivata, eikä pihatyöt enää suju.
        Kauhistunut ystäväni kävi katsomassa, miten muutto sujuu, ja hämmästyen kertoi, että siellä ne kaksi tyhjensivät taloa ja valkkasivat tarpeellista ja tarpeetonta. Antoivat ystävällenikin monta kaunista ja hienoa vanhaa esinettä, etteivät ne joudu hukkaan.
        Muutto sujui ihan hyvin, ja siskokset asuivat muutaman vuoden kerrostalossa kotiseudullaan, kunnes siirtyivät lopulliseen sijoituspaikkaansa.


    • Tämä aihe on ajankohtainen ,80 meille jotka olemme jo "siinä iässä" . ihan hyvä , kun muutenkin asiaa ollaan nyt ihan TV.ssäkin ihan viine viikolla taas puhuttu , ja Saattohoitoon ei ole kaikilla varaa ,jossa pitkitetään ja pidetään ihmisestä huolta viimeisinä hetkinä .
      Niin me jotka ollaan joko yksinäisiä tai omaistemme hylkäämiä --on se lopuntuleminen aika usein mielessä .
      Itsekkin olen koittanut järjestellä oloni mahdollisemman helpoksi jos jotain äkkiä sattuis .
      Onneksi kuntoni on hyvä --mutta en ole tavannut vielä yli 90v ihmistä joka järjestelis ihan kaikkia omia kotiaskareitaankaan --saatikka kaupassakäynnit jotka jo itsekkin huomaan voimia ottaa --- jonakin kertana .
      Mutta ponnistan tässä pikkuhiljaa loppua kohti -- ja Hoitotestamentin olen kirjoittanut jos siittä nyt sitten on loppujenlopuksi mitään hyötyä onkaan , täytyy olla heti, elvytyksiä ei tarvita.

      • Ja en varmasti klikannu katakertaa "lähetä"


    • ylet.on

      Elämän tarkoitus ei ole kuluttaa tulevien sukupolvien mahdollisuuksia elää
      ja nauttia. Miten tuossa sanottiinkaan HEHKULAMPUSTA ym? YLE.fi

      • Nyt en kyllä tajunnut mitään Mitä tarkoitit "ylet.on" Onko nämä sotahullut järjestelemässä elintilaa lisääntyvälleihmiskunnalle --vai mistä päättelet Että me elävät oltais " kuluttamassa sukupolvien mahdollisuuksia" Olisi hyvä jos nyt keskustelu olisi meistä jotka olemme rakentaneet tätä yhteiskuntaa ja saatu elämämme sihenpisteeseen että loppu on lähellä . Hyvällä elämällä ,nauttimalla joka hetkestä - jos okin ollut joskus vaikeetakin --Mutta kiitos kaikesta kiitän vaan itseäni.
        Itse ainakin tykkään että elämällä on ollut jokin tarkoitus ,jos olen saanut elää terveenä 82½vuotta ihan omavaraisesti keneltäkään mahdollisuuksia jarruttamassa --päinvatoin auttanut senkun olen pystynyt --näin yksityisenä -
        Eutanasian kannattaja olen -- kun se tulee voimaan ,ja toimitetaan lainpuitteissa --eikä oteta omaisten mielipiteitä huomioon --tämä asia on oma harkinta ainoastaan .


    • reppuriika

      En kannata eutanasiaa. Jumala on pelastanut elämäni sen alkuvaiheessa. Äitini olisi varmaan tehnyt abortin jos laki sen olisi silloin mahdollistanut. Myös viimeisen henkäykseni maan päällä, annan Hänen käteensä.
      Ei kuolemaa ja lähtöä tarvitse pelätä. Sairaaloissa kyllä osataan auttaa ja helpottaa lähtevän olotilaa niin hyvin, ettei tarvitse kohtuuttomasti kärsiä.

      Olen kuullut asiantuntijoiden sanovan että syntyminen on ihmiselle tramaattinen kokemus. Lapsi puristuu ahtaasta synnytyskanavasta ulos ja putkahtaa lopulla kohdun lämmöstä kylmään maailmaan. Uskon että Jeesuksen kautta Jumalalle antanut saa syntyä kuolemassa uuteen maailmaan. Kuolema onkin paljon ihanampi kokemus kuin syntymä.

    • myssyt.ön

      MIETINTÄMYSSYJÄ KAIPAAN
      itselleni jonkun antavan vaikka yhden omistaan, mutta säästäen kuitenkin yhden itselleen!!?

    • wrgrewg

      Elämän tarkoitus : kohdata haasteet ehdottomalla rakkaudella ja violetilla liekillä, oppia kaikesta kokemastaan ja siten kehittyä.

    • könnin-kuokkuri

      Aleppon kirkonkellot - miksi nyt herättiin?

    • Loppuaodotellessa

      Eutanasia tulisi Suomessakin sallia! Jos on hyvä elämä elettynä ja sairastuu vakavasti ja jää vuoteeseen syötettäväksi, vaippojen vaihtoon yms. Ei kiitos! Valintani olisi ilman muuta eutanasia!

    • Elämän tarkoitus on täyttää elämä ei muuta.

      Elämä jatkuu kuoleman jälkeen sen laaditulla tavalla------ .

    • Päästään.keskusteluun

      Pilmari on nyt sanut vastauksia toivomuksensa mukaan.
      Millaisia ajatuksia nämä Pilmarissa herättävät?

    • formula.fani

      Niko Rosberg teki päätöksen johon harva kykenee - lopettaaa uran huipiúllavoitettuaan MM:

    • autan.asiaa

      Eutanasiasta tuli jo nimilistaa lakiesitykseen?

    • minä.köhän

      Suomi ukkoutuu ja tänne tarvittaisiin nopeasti uutta verta kun oma
      nuorisomme olemme ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe