Sähköautot tulee - mites jälleenmyyntiarvo?

SähköAutoMies

Todennäköisesti tulevaisuudessa valmistetaan vain sähkötoimisia henkilöautoja ja kaikki uudet myytävät h-autot ovat sähkötoimisia. Polttomoottori- ja hybridiautot ovat toki käytössä vielä oman aikansa, kunnes poistuvat kokonaan aktiiviajosta. Näin luultavasti kehitys etenee, ellei keksitä parempia käyttövoimavaihtoehtoja.

Akuston hinta on iso osa auton hintaa ja erikseen ostettuna akuston hinta on varmaan vielä korkeampi. Käykö vanhojen (ainakin halvemman pään) autojen kanssa kuten esim. halvemman pään akkuporakoneen - kun akku lopettaa toiminnan, ei kannata ostaa enää uutta akkua. Jos näin käy, romuttamoilla on kohta isot kasat hyväkuntoisia autoja, joissa on akku ajettu loppuun. Onko silloin enää tarjolla edullisia toimivia käytettyjä autoja pienempituloisille auton tarvitsijoille?

Toisaalta jos uusi auto maksaa nykyrahassa esim. 20 000 € ja akku kestää 100 000 - 200 000 km, auton hankinnan kulut pr/km nousee aika roimasti.

16

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SähköAutoMies

      Sähköauto vaatii aikamoisen akkupatteriston, ei taida saada 500 € kun muutaman hyvän peruskäynnistysakun. Sitten vielä jos eli kun akut on spesiaaleja ja niitä saa vain alkuperäisosana, hinta voi olla aka messevä. Asiathan toki muuttuu ja kehitys kehittyy kokoajan.

    • vaihtoakku

      akku on autossakin modulaarinen, vaihto tapahtuu jatkossa vaikka
      huoltamon tai motonetin pihassa. UUsi akku vanhan tilalle mutta itse auto
      säilyy samana, sitä ei heitetä roskiin

      • SähköAutoMies

        >> akku on autossakin modulaarinen, vaihto tapahtuu jatkossa vaikka
        huoltamon tai motonetin pihassa.

        Vs: Ehkä, ehkä ei. Pointti ei kuitenkaan ollut se akun vaihto vaan se, mitä uusi akku (tai akut, akkupatteristo) maksaa.

        Esim. halvemman pään "merkki" ruuvinvääntimet/akkuporat maksaa noin 100 €. Itsellä akut on kestänyt noin 2-3 vuotta. Uusi akku saattaa maksaa yli puolet koneen hinnasta. Silloin väkisinkin tulee mieleen kokonaan uuden koneen hankinta ja itselle toimivia runkoja on vuosien varrella kertynyt useampia.


    • DetroitElectric

      No jos akusto maksaa vaikka 5000 euroa, niin kustannus 200tkm matkalle on 2,5 c/km. Pelkästään bensakulut pikkuautoilla on moninkertaiset ja sähkö ainakin vielä hyvin edullista.
      Lisäksi sähköauto on mekaanisesti ja voimansiirroltaan varsin yksinkertainen ja volyymeissa edullinen valmistaa ja vuosihuoltokohteita siinä ei juurikaan ole. Autoelektroniikan ja -tietotekniikan hinta tippuu kunhan tuotanto pääsee kunnolla vauhtiin vaikka autot muuttuvat hyvinkin älykkäiksi.
      Mutta eiköhän verottaja huolehdi siitä, että autoilun hinta ei sittenkään tule ainakaan laskemaan!

    • SähköAutoMies

      Toki km-kustannukset pienet verovarauksin. Mikä on esim. 10 v vanhan, 200 tkm ajetun sähköauton arvo, jos akusto on lopussa ja uusi akusto maksaa 5000 € (jos nyt lähdetään siitä, että auto on uutena maksanut 20 000 €. Tällä hetkellähän sähköautot maksaa vielä reilusti enemmän pienten sarjojen vuoksi). Nykyisin moista investointia edellyttävän, vastaavan polttomoottoriauton arvo on minimaalinen. Toimivasta autosta saa kuitenkin hyvinkin sen 4000 - 6000 €.

      Kyllä siinä voi tulla käymään niin, että autojen käyttöikä lyhenee siihen kun akkupaketti on lopussa.

      • sähköautoilija

        Ensiksikin kaikkien nykyisten sähköautojen takuu suurjännite-akulle, moottorille ja sen ohjauslaitteille on 8 vuotta, joten on erittäin epätodennäköistä akun olevan loppu 10 vuotiaana. Esim. usealla teslalla on jo ajettu yli 300 tkm. eikä akuissa ole ollut merkittävää huonontumista.
        Luin jostain että sähköauton akku on suunniteltu kestämään auton iän eli 15-20 vuotta. Esim. nissan on suunnitellut polttomoottori-autojensa eliniäksi 10v. Suomessa tietty ajellaan pidempään.


      • vastinetta_rahalle
        sähköautoilija kirjoitti:

        Ensiksikin kaikkien nykyisten sähköautojen takuu suurjännite-akulle, moottorille ja sen ohjauslaitteille on 8 vuotta, joten on erittäin epätodennäköistä akun olevan loppu 10 vuotiaana. Esim. usealla teslalla on jo ajettu yli 300 tkm. eikä akuissa ole ollut merkittävää huonontumista.
        Luin jostain että sähköauton akku on suunniteltu kestämään auton iän eli 15-20 vuotta. Esim. nissan on suunnitellut polttomoottori-autojensa eliniäksi 10v. Suomessa tietty ajellaan pidempään.

        Mikä on 10 vuotiaan sähköauton arvo, kun kyseessä on uutena 35-40 tonnia maksanut vekotin, esim. Leaf, jolla pääsee paperilla 170 km (tjsp) ja oikeassa elämässä max 100 km auton ollessa uusi ... ja 10 vuoden käytön jälkeen, kun akut jo hieman hiipuneet, enää 80 km. Kesäkelissä, talvella ollaankin enää 60 km lukemissa paukkupakkasilla, uudella autolla, joten käytetyllä ei pääse edes PKS laidalta toiselle.

        Mikä on tällaisen auton arvo, jos samaan aikaan kaupasta saa UUDEN auton 40 tonnilla ja tällä uudella autolla pääsee paperilla 300 km ja oikeassa elämässä 200 km.

        Nykyisten sähköautojen arvon alenema voi olla rajua, kun normaalin kulumisen/ikääntymisen päälle tulee tekninen vanheneminen plus se, että uudemmat tarjoavat tod. näk. huimasti enemmän vastinetta rahalle (valmistuskustannukset laskevat, kun valmistussarjat kasvavat).

        Tarkoitan, että tulevaisuudessa 40 tonnilla saanee auton, jolla on 2x toimintasäde nykyisiin verrattuna ja joka ei muotoilun ja materiaalivalintojensa puolesta näytä 15 tonnin pikkuautolta, kuten nykyiset sähkärit ja itämaan hybridit.


    • dsdd

      Teslaan akkupaketti maksaa 30 000€

      • SähköAutoMies

        Kyllä se voi niin olla, että jos perussähköauton hinta olisi 10 - 15 v päästä nykyrahassa tasoa 20 000 €, uutta alkuperäistä akkupakettia ei saa vielä 5000 €. Jos taas akustot saataisiin jollain tasolla standardoitua, sitten asia voisi olla toinen koska markkinoille tulisi kilpailua.

        Jos akut saataisiin kehitettyä helposti vaihdettaviksi, kasettityyppisiksi, akkujen omistushan voisi olla erillisillä firmoilla joiden vaihtopisteestä saisi uuden ladatun akun, jolloin maksettaisiin sähköstä, vaihtopalvelusta ja akun käytöstä, eikä tarvitsisi huolehtia itse akkujen uusimisesta.


    • tarvikeakusto

      tulee varmaan markkinoille akkujen vaihtoehtomarkkinat,
      siis ei merkkiakkua vaan tarvikeakustot jotka ovat edullisempia.

      Kiinalaiset alkavat tekemään volyymilla tarvikeakkuja ja muuta
      vaihdettavaa ja korvattavaa, ei merkkitavaraa


      Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
      tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.

      • SähköAutoMies

        >> Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
        tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.

        Ensinnä jos akut on loppu jo 10 v autossa, joka muilta osin on hyväkuntoinen.
        Akkuja ei tietääkseni saada kunnostettua vastaavasti kuten käytettyjä moottoreita joten mahdollisuuksia on joko romuttaa auto/myydä varaosiksi tai kunnostettavaksi, hankkia käytetty akusto tai ostaa uusi akusto. Itse epäilen, että aika moni menopeli päätyy ennen aikojaan kierrätykseen.

        Vielä tuosta hinnasta... Moottorin vaihtoa kaipaava 200 tkm ajettu, 10 v vanha menopeli, joka on maksanut uutena 20 000 €, ei ole juuri minkään arvoinen. Ehjästä saa hyvinkin noin 5 000 €, moottorin vaihtoa tarvitsevasta saa ehkä puolin toisin 1000 €, jolloin voidaan sanoa, että auto on arvoton.


      • ÄlyTulee
        SähköAutoMies kirjoitti:

        >> Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
        tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.

        Ensinnä jos akut on loppu jo 10 v autossa, joka muilta osin on hyväkuntoinen.
        Akkuja ei tietääkseni saada kunnostettua vastaavasti kuten käytettyjä moottoreita joten mahdollisuuksia on joko romuttaa auto/myydä varaosiksi tai kunnostettavaksi, hankkia käytetty akusto tai ostaa uusi akusto. Itse epäilen, että aika moni menopeli päätyy ennen aikojaan kierrätykseen.

        Vielä tuosta hinnasta... Moottorin vaihtoa kaipaava 200 tkm ajettu, 10 v vanha menopeli, joka on maksanut uutena 20 000 €, ei ole juuri minkään arvoinen. Ehjästä saa hyvinkin noin 5 000 €, moottorin vaihtoa tarvitsevasta saa ehkä puolin toisin 1000 €, jolloin voidaan sanoa, että auto on arvoton.

        Mekaanisesti yksinkertaisempana laitteena sähköauton elinkaari voisi olla huomattavasti pidempi kuin polttomoottorivehkeillä, jos akkuihin saadaan edes jonkinmoinen standardointi ja vaihtokelpoisuus (siis suuret volyymit).
        Tosin älyautojen vallankumous jo ensi vuosikymmenellä voi romahduttaa nykyauton haluttavuuden ja vaihtoarvon olemattomaksi. Käytti se sitten sähköä tai fossiilia.


    • Bittikasa

      Entä sähköauton huolto? Jossakin (Googlettamalla) nähty korkeita huoltokuluja.
      Autojen kehittyessä huoltokulut koetetaan pitää korkeina ja autot vaikeasti huollettavina.
      Vielä ei tosin olla tässä tavoitteessa: Minkä tahansa osan poistamiseksi on kaikki muut osat poistettava.

      Niukahkosti kiitosta ansaitseva toiminto havaittu esimerkiksi perinteisen auton huollossa:
      Vaihteiston proppu auki ja öljy ulos. Proppu kiinni. Täyttöproppu auki, öljy laatikkoon ja proppu kiinni. Aikaa meni 45 min. ja kok. kustannus 110 €.
      Auton suunnittelussa lienee käytetty runsaasti aikaa huollon vaikeuttamiseksi.

    • AutoPelle

      80-luvun alussa itkettiin että moniventtiilikannet tulee järjettömän kalliiksi korjata eikä sellaisia autoja kukaan tavis tule koskaan ostamaan. Kuinka monessa uudessa autossa on enää 2-venttiiliä per pytty?

      Akkutekniikka (kennot ja lataustekniikka) kehittyy jatkuvasti. Jo 5 vuoden päästä akkujen käyttöikä on tuplat mitä tänä päivänä ja hinta puolet tai neljännes.

      Sähköautojen yleistyminen kestää kuitenkin aikansa. Ihan sama se on muutenkin uusien autojen kanssa. Katsokaapas kuinka paljon edelleen on 90-luvun autoja (n. 20v vanhoja) liikenteessä eikä nekään sieltä heti ole katoamassa. Turha siis murehtia akkujen hintaa jos ei muutenkaan osta uutta autoa 4v välein.

    • RKivinen

      Toivottavasti osan autojan "älystä" saa pois vipukatkaisimella ja akut kestää paremmin.
      Suuri osa autojen älyttömyydestä jää nytkin käyttämättä. Esim. audio- ohje on kirjassa 30 sivua pitkä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4538
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      301
      3622
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      33
      2610
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2549
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      142
      2157
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1966
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1851
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1554
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1452
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      20
      1378
    Aihe