Todennäköisesti tulevaisuudessa valmistetaan vain sähkötoimisia henkilöautoja ja kaikki uudet myytävät h-autot ovat sähkötoimisia. Polttomoottori- ja hybridiautot ovat toki käytössä vielä oman aikansa, kunnes poistuvat kokonaan aktiiviajosta. Näin luultavasti kehitys etenee, ellei keksitä parempia käyttövoimavaihtoehtoja.
Akuston hinta on iso osa auton hintaa ja erikseen ostettuna akuston hinta on varmaan vielä korkeampi. Käykö vanhojen (ainakin halvemman pään) autojen kanssa kuten esim. halvemman pään akkuporakoneen - kun akku lopettaa toiminnan, ei kannata ostaa enää uutta akkua. Jos näin käy, romuttamoilla on kohta isot kasat hyväkuntoisia autoja, joissa on akku ajettu loppuun. Onko silloin enää tarjolla edullisia toimivia käytettyjä autoja pienempituloisille auton tarvitsijoille?
Toisaalta jos uusi auto maksaa nykyrahassa esim. 20 000 € ja akku kestää 100 000 - 200 000 km, auton hankinnan kulut pr/km nousee aika roimasti.
Sähköautot tulee - mites jälleenmyyntiarvo?
16
932
Vastaukset
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014
Totta! Akusta maksaa noin 500€
Vielä kun saadaan kehittäjä jolle RAHA ei ole kaikki kaikessa ja pääse tohon ketjuun- SähköAutoMies
Sähköauto vaatii aikamoisen akkupatteriston, ei taida saada 500 € kun muutaman hyvän peruskäynnistysakun. Sitten vielä jos eli kun akut on spesiaaleja ja niitä saa vain alkuperäisosana, hinta voi olla aka messevä. Asiathan toki muuttuu ja kehitys kehittyy kokoajan.
- vaihtoakku
akku on autossakin modulaarinen, vaihto tapahtuu jatkossa vaikka
huoltamon tai motonetin pihassa. UUsi akku vanhan tilalle mutta itse auto
säilyy samana, sitä ei heitetä roskiin- SähköAutoMies
>> akku on autossakin modulaarinen, vaihto tapahtuu jatkossa vaikka
huoltamon tai motonetin pihassa.
Vs: Ehkä, ehkä ei. Pointti ei kuitenkaan ollut se akun vaihto vaan se, mitä uusi akku (tai akut, akkupatteristo) maksaa.
Esim. halvemman pään "merkki" ruuvinvääntimet/akkuporat maksaa noin 100 €. Itsellä akut on kestänyt noin 2-3 vuotta. Uusi akku saattaa maksaa yli puolet koneen hinnasta. Silloin väkisinkin tulee mieleen kokonaan uuden koneen hankinta ja itselle toimivia runkoja on vuosien varrella kertynyt useampia.
- DetroitElectric
No jos akusto maksaa vaikka 5000 euroa, niin kustannus 200tkm matkalle on 2,5 c/km. Pelkästään bensakulut pikkuautoilla on moninkertaiset ja sähkö ainakin vielä hyvin edullista.
Lisäksi sähköauto on mekaanisesti ja voimansiirroltaan varsin yksinkertainen ja volyymeissa edullinen valmistaa ja vuosihuoltokohteita siinä ei juurikaan ole. Autoelektroniikan ja -tietotekniikan hinta tippuu kunhan tuotanto pääsee kunnolla vauhtiin vaikka autot muuttuvat hyvinkin älykkäiksi.
Mutta eiköhän verottaja huolehdi siitä, että autoilun hinta ei sittenkään tule ainakaan laskemaan! - SähköAutoMies
Toki km-kustannukset pienet verovarauksin. Mikä on esim. 10 v vanhan, 200 tkm ajetun sähköauton arvo, jos akusto on lopussa ja uusi akusto maksaa 5000 € (jos nyt lähdetään siitä, että auto on uutena maksanut 20 000 €. Tällä hetkellähän sähköautot maksaa vielä reilusti enemmän pienten sarjojen vuoksi). Nykyisin moista investointia edellyttävän, vastaavan polttomoottoriauton arvo on minimaalinen. Toimivasta autosta saa kuitenkin hyvinkin sen 4000 - 6000 €.
Kyllä siinä voi tulla käymään niin, että autojen käyttöikä lyhenee siihen kun akkupaketti on lopussa.- sähköautoilija
Ensiksikin kaikkien nykyisten sähköautojen takuu suurjännite-akulle, moottorille ja sen ohjauslaitteille on 8 vuotta, joten on erittäin epätodennäköistä akun olevan loppu 10 vuotiaana. Esim. usealla teslalla on jo ajettu yli 300 tkm. eikä akuissa ole ollut merkittävää huonontumista.
Luin jostain että sähköauton akku on suunniteltu kestämään auton iän eli 15-20 vuotta. Esim. nissan on suunnitellut polttomoottori-autojensa eliniäksi 10v. Suomessa tietty ajellaan pidempään. - vastinetta_rahalle
sähköautoilija kirjoitti:
Ensiksikin kaikkien nykyisten sähköautojen takuu suurjännite-akulle, moottorille ja sen ohjauslaitteille on 8 vuotta, joten on erittäin epätodennäköistä akun olevan loppu 10 vuotiaana. Esim. usealla teslalla on jo ajettu yli 300 tkm. eikä akuissa ole ollut merkittävää huonontumista.
Luin jostain että sähköauton akku on suunniteltu kestämään auton iän eli 15-20 vuotta. Esim. nissan on suunnitellut polttomoottori-autojensa eliniäksi 10v. Suomessa tietty ajellaan pidempään.Mikä on 10 vuotiaan sähköauton arvo, kun kyseessä on uutena 35-40 tonnia maksanut vekotin, esim. Leaf, jolla pääsee paperilla 170 km (tjsp) ja oikeassa elämässä max 100 km auton ollessa uusi ... ja 10 vuoden käytön jälkeen, kun akut jo hieman hiipuneet, enää 80 km. Kesäkelissä, talvella ollaankin enää 60 km lukemissa paukkupakkasilla, uudella autolla, joten käytetyllä ei pääse edes PKS laidalta toiselle.
Mikä on tällaisen auton arvo, jos samaan aikaan kaupasta saa UUDEN auton 40 tonnilla ja tällä uudella autolla pääsee paperilla 300 km ja oikeassa elämässä 200 km.
Nykyisten sähköautojen arvon alenema voi olla rajua, kun normaalin kulumisen/ikääntymisen päälle tulee tekninen vanheneminen plus se, että uudemmat tarjoavat tod. näk. huimasti enemmän vastinetta rahalle (valmistuskustannukset laskevat, kun valmistussarjat kasvavat).
Tarkoitan, että tulevaisuudessa 40 tonnilla saanee auton, jolla on 2x toimintasäde nykyisiin verrattuna ja joka ei muotoilun ja materiaalivalintojensa puolesta näytä 15 tonnin pikkuautolta, kuten nykyiset sähkärit ja itämaan hybridit.
- dsdd
Teslaan akkupaketti maksaa 30 000€
- SähköAutoMies
Kyllä se voi niin olla, että jos perussähköauton hinta olisi 10 - 15 v päästä nykyrahassa tasoa 20 000 €, uutta alkuperäistä akkupakettia ei saa vielä 5000 €. Jos taas akustot saataisiin jollain tasolla standardoitua, sitten asia voisi olla toinen koska markkinoille tulisi kilpailua.
Jos akut saataisiin kehitettyä helposti vaihdettaviksi, kasettityyppisiksi, akkujen omistushan voisi olla erillisillä firmoilla joiden vaihtopisteestä saisi uuden ladatun akun, jolloin maksettaisiin sähköstä, vaihtopalvelusta ja akun käytöstä, eikä tarvitsisi huolehtia itse akkujen uusimisesta.
- tarvikeakusto
tulee varmaan markkinoille akkujen vaihtoehtomarkkinat,
siis ei merkkiakkua vaan tarvikeakustot jotka ovat edullisempia.
Kiinalaiset alkavat tekemään volyymilla tarvikeakkuja ja muuta
vaihdettavaa ja korvattavaa, ei merkkitavaraa
Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.- SähköAutoMies
>> Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.
Ensinnä jos akut on loppu jo 10 v autossa, joka muilta osin on hyväkuntoinen.
Akkuja ei tietääkseni saada kunnostettua vastaavasti kuten käytettyjä moottoreita joten mahdollisuuksia on joko romuttaa auto/myydä varaosiksi tai kunnostettavaksi, hankkia käytetty akusto tai ostaa uusi akusto. Itse epäilen, että aika moni menopeli päätyy ennen aikojaan kierrätykseen.
Vielä tuosta hinnasta... Moottorin vaihtoa kaipaava 200 tkm ajettu, 10 v vanha menopeli, joka on maksanut uutena 20 000 €, ei ole juuri minkään arvoinen. Ehjästä saa hyvinkin noin 5 000 €, moottorin vaihtoa tarvitsevasta saa ehkä puolin toisin 1000 €, jolloin voidaan sanoa, että auto on arvoton. - ÄlyTulee
SähköAutoMies kirjoitti:
>> Harvoin sitä vaihdetaan 15 vuotta vanhaan autoon uusi moottori
tai vaihteisto vaan korjattu/kunnostettu moottori.
Ensinnä jos akut on loppu jo 10 v autossa, joka muilta osin on hyväkuntoinen.
Akkuja ei tietääkseni saada kunnostettua vastaavasti kuten käytettyjä moottoreita joten mahdollisuuksia on joko romuttaa auto/myydä varaosiksi tai kunnostettavaksi, hankkia käytetty akusto tai ostaa uusi akusto. Itse epäilen, että aika moni menopeli päätyy ennen aikojaan kierrätykseen.
Vielä tuosta hinnasta... Moottorin vaihtoa kaipaava 200 tkm ajettu, 10 v vanha menopeli, joka on maksanut uutena 20 000 €, ei ole juuri minkään arvoinen. Ehjästä saa hyvinkin noin 5 000 €, moottorin vaihtoa tarvitsevasta saa ehkä puolin toisin 1000 €, jolloin voidaan sanoa, että auto on arvoton.Mekaanisesti yksinkertaisempana laitteena sähköauton elinkaari voisi olla huomattavasti pidempi kuin polttomoottorivehkeillä, jos akkuihin saadaan edes jonkinmoinen standardointi ja vaihtokelpoisuus (siis suuret volyymit).
Tosin älyautojen vallankumous jo ensi vuosikymmenellä voi romahduttaa nykyauton haluttavuuden ja vaihtoarvon olemattomaksi. Käytti se sitten sähköä tai fossiilia.
- Bittikasa
Entä sähköauton huolto? Jossakin (Googlettamalla) nähty korkeita huoltokuluja.
Autojen kehittyessä huoltokulut koetetaan pitää korkeina ja autot vaikeasti huollettavina.
Vielä ei tosin olla tässä tavoitteessa: Minkä tahansa osan poistamiseksi on kaikki muut osat poistettava.
Niukahkosti kiitosta ansaitseva toiminto havaittu esimerkiksi perinteisen auton huollossa:
Vaihteiston proppu auki ja öljy ulos. Proppu kiinni. Täyttöproppu auki, öljy laatikkoon ja proppu kiinni. Aikaa meni 45 min. ja kok. kustannus 110 €.
Auton suunnittelussa lienee käytetty runsaasti aikaa huollon vaikeuttamiseksi. - AutoPelle
80-luvun alussa itkettiin että moniventtiilikannet tulee järjettömän kalliiksi korjata eikä sellaisia autoja kukaan tavis tule koskaan ostamaan. Kuinka monessa uudessa autossa on enää 2-venttiiliä per pytty?
Akkutekniikka (kennot ja lataustekniikka) kehittyy jatkuvasti. Jo 5 vuoden päästä akkujen käyttöikä on tuplat mitä tänä päivänä ja hinta puolet tai neljännes.
Sähköautojen yleistyminen kestää kuitenkin aikansa. Ihan sama se on muutenkin uusien autojen kanssa. Katsokaapas kuinka paljon edelleen on 90-luvun autoja (n. 20v vanhoja) liikenteessä eikä nekään sieltä heti ole katoamassa. Turha siis murehtia akkujen hintaa jos ei muutenkaan osta uutta autoa 4v välein. - RKivinen
Toivottavasti osan autojan "älystä" saa pois vipukatkaisimella ja akut kestää paremmin.
Suuri osa autojen älyttömyydestä jää nytkin käyttämättä. Esim. audio- ohje on kirjassa 30 sivua pitkä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit264538Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3013622TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.332610Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372549- 1422157
- 551966
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1201851Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91554Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s31452Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi201378